Het is niet de eerste keer dat ik het zeg, maar er werd de laatste tijd een ernstige inspanning gedaan om een deel van de Westendse wegen een facelift te geven. Ik som ze toch nog maar eens op: de Duinenlaan vanaf de Westendelaan tot aan de Henri Jasparlaan, de Hovenierstraat, de Azaliastraat, de Tulpenstraat, de Noordzeelaan en de Westenlaan, de Koninklijke baan Paul Grossettilaan en recent de Zuidstraat en de Henri Jasparlaan. Er zijn natuurlijk nog talloze andere lanen en straten die een stevige opknapbeurt nodig hebben, maar laten we zeggen dat dit een aardig begin is.
Maar
en ik hoor de verantwoordelijke gemeentelijke politici en ambtenaren al vragen Is het dan nooit goed? Telkens er een straat afgewerkt is, moet ik helaas weer vaststellen dat er één en ander op aan te merken valt. De hoop op gescheiden fiets- en voetpaden langs de (gewestelijke, ik weet het!) Koninklijke baan lijkt nu inderdaad ijdel geweest te zijn. Alles blijft zoals het was, buiten de kwaliteit van het wegdek en de (gunstige??) wegversmalling en het verkeersteken dat zowel fietsers als voetgangers welkom zijn. Op dat gebied zijn vooral de overgangen vanuit Nieuwpoort of vanuit Middelkerke merkwaardig. Ze benadrukken ten volle hoe het volgens mij wel had moeten zijn. Hieronder links zien jullie een voorbeeld aan het Grossettimonument.
Ook in de Hovenierstraat heeft men een fietspad overbodig geacht. (zie hierboven rechts) In de Azaliastraat (zie hieronder links), de Tulpenstraat en de Dahliastraat (zie hieronder rechts) kon ik enkel ontgoocheld vaststellen dat men er de boompjes wegnam en dat de min of meer afgescheiden parkeerplaatsen verwijderd werden, zodat de autos nu op het voetpad parkeren. Er is nog maar eens geen fietspad wat gemakkelijk gekund had gezien de (te?) brede voetpaden langs weerszijden.
In de Zuidstraat zie ik alweer geen fietspad, maar wel een voetpad in rode steentjes. Daar is ook een strook voorzien voor het parkeren van autos. Men heeft het zelfs nodig gevonden om er een slalomstraat van te maken, met afwisselend een breed en een smal voetpad en een parkeerstrook. En
merkwaardig
er zijn in die straat 31 private garages. En wat zien we? De parkeerstrook bevindt zich in 13 gevallen vlak voor een garagepoort. Je mag er dus niet staan en toch is er een parkeerstrook voorzien. Toch niet voor de eigenaar? Die kan toch voor zijn poort zelf staan. Ik had dus de parkeerstrook aan de andere zijde van de straat gezien. Ik mag mij zeker niet afvragen wie dat plan getekend en goedgekeurd heeft? Ook in de juist voleindigde Henri Jasparlaan (zie hieronder links) doet zich dit merkwaardig verschijnsel voor. Begrijp wie kan!
Op weinig centimeters na, hebben al de reeds genoemde gemeentelijke straten dezelfde breedte. Waarom worden ze dan niet allemaal op één en dezelfde manier aangepakt? Zo zou de indeling ervan voor de weggebruikers herkenbaar zijn en dat zou de veiligheid verhogen. Het spreekt vanzelf dat bredere straten anders kunnen en/of moeten ingericht worden.
In de Noordzeelaan (rechts hierboven en links hieronder) en de Westenlaan (rechts hieronder) was er inderdaad, aan de zijde van de Distellaan plaats genoeg om parkeerplaatsen schuin op de weg aan te leggen.
Het kan toch zo moeilijk niet zijn voor ervaren ambtenaren (en politici, als dat bestaat) om, in functie van de drukte in de straat en van de breedte van de straat, een typeoplossing te bedenken, die de veiligheid aanzienlijk zou verhogen: al dan niet een fietspad, al dan niet speciale parkeerplaatsen voor de autos, al dan niet verkeersdrempels of andere verkeersremmers, al dan niet boompjes of bloembakken, fietspad overal in rode steentjes, juist voldoende en duidelijke verkeerstekens, standaardbreedte van voet- en fietspad
. Wat ik juist bedoel moeten onderstaande fotos duidelijk maken.
Ik weet het niet echt, maar ik neem aan dat fietspaden normaal in rode steentjes aangelegd worden. Dat is het geval in het stuk vernieuwde Duinenlaan (hieronder links). De voetpaden zijn er oranje-bruin. In de Essex Scottishlaan (hieronder rechts) is het fietspad dan weer in die laatste kleur (!)
In de Zuidstraat (hieronder) is het voetpad in rode steentjes. Langs de Koninklijke baan heeft men het maar bij de zwarte asfalt gehouden, behalve vanaf het monument Paul Grossetti tot in Middelkerke. xxx
Telkens stel ik ook weer vast dat de vernieuwde wegen in gebruik genomen worden zelfs als de verkeerstekens nog niet aangebracht zijn.
Waarom toch overal die brede voetpaden? Denk toch ook eens aan de fietsers!!! Zonder te overdrijven kan men zeggen dat het gemeentebestuur weinig of geen aandacht schenkt aan de veiligheid van de fietsers in Westende.
Het is niet gebeurd in Westende, het heeft niet echt met mijn onderwerp van vandaag te zien, maar op 25 juli 2010 stelde ik vast dat de verkeersdrempels op de zeedijk in Middelkerke, in de aanloop naar de J. Casselaan toch verwijderd werden. Het was daar dan toch te veilig! (Lees hier mijn artikel daarover)
De verkeersborden F87 (verhoogde inrichting), die hebben ze maar laten staan. Waarom toch altijd dat half werk?
|