Na Open VLD blik , Denken, Durven, Doen van NV-A en Spots van SP-a mocht de CD&V natuurlijk niet achterblijven. Het nummer 4 van de tiende jaargang verscheen dan ook in de maand juni 2011. Het heeft een A4 formaat en telt 8 bladzijden waarvan de helft ingenomen wordt door de lokale afdeling. Daar waar het vroeger CD&V Direct heette, staat nu enkel het URL adres van de partij in de titel.
Zoals ik dat meestal doe, licht ik uit het blaadje de artikels die Westende aanbelangen.
Gemeentebestuur neemt voorstel verkeersarm Westende- Bad over van CD&V
Wat houdt dat voorstel in? In het oktober- novembernummer van 2010 konden wij lezen dat de CD&V een verkeersarm toeristisch hart van Westende- bad wenste. Dat is dus niet hetzelfde als verkeersvrij. Het was niet de bedoeling de straten om te vormen tot voetgangerszones. Het gaat over de Distellaan tussen de Arendlaan en de Priorijlaan en de Meeuwenlaan tussen de Oorlogsinvalidenlaan en de Koning Ridderdijk, met andere woorden de geelgekleurde straatstukken op onderstaand plannetje. Die straten zouden tijdens de zomermaanden juli en augustus, tussen 10 en 22 uur, moeten afgesloten worden voor alle doorgaand verkeer.
Pleitbezorgster zou voormalig eerste schepen Liliane Pylyser-Dewulf zijn. De CD&V zegt Nu worden die straten ook al hoofdzakelijk als wandelstraten gebruikt. Een regeling zoals voor de zeedijk moet voor die straten zeker ook mogelijk zijn. Bovendien zouden wegneembare terrassen moeten kunnen geplaatst worden op de parkeerstroken. Op die manier kan een gezellig en aantrekkelijk plein gecreëerd worden. De straten kunnen afgesloten worden met wegdraaiende bloembakken indien doorgang nodig is voor de wagens uit een aantal omliggende parkeergarages. En wat de terrassen op de parkeerstroken betreft, kan de toegang via het voetpad gebeuren. Met dit idee staan we niet alleen. Ook in Nieuwpoort is deze zomer een eerste proefproject positief geëvalueerd. Het is niet juist dat men vroeger de Distellaan en de Meeuwenlaan ook reeds wandelstraten kon noemen. Vooral in de eerste is er enorm veel verkeer. Hieronder een foto van de Albert I laan in Nieuwpoort. Daar worden dus wel terrassen op de parkeerstroken geplaatst maar de laan is niet verkeersarm, integendeel. Je vindt er alleen maar geen plaats meer om te parkeren, zoals trouwens ook in de rest van de badplaats.
Zal men hier dan ook, zoals in Nieuwpoort, de horecazaken die open terrassen op parkeerplaatsen inrichten, een taks van 50 euro per ingenomen parkeerplaats doen betalen? Logisch toch? Tijdens de opening van het visweekend op 11 juni 2011zou burgemeester Landuyt in zijn speech aangegeven hebben dat er in de Meeuwenlaan een soort La Rambla zou komen, zoals in Barcelona. Zo ziet dat er ginder uit.
Dat is weer typisch Michel. Het spijt mij, maar ik hou niet van dergelijke blufpraat!! La Rambla is namelijk een brede (35 meter) drukke en gezellige boulevard waar ontelbare straatartiesten optreden, met bloemenkraampjes, boekenstalletjes, dierenverkopers, toeristenwinkeltjes, fotowinkels, hotels, toeristen- en fastfoodrestaurants. De laan is in het midden alleen toegankelijk voor voetgangers maar aan beide zijden daarnaast rijdt er druk stadsverkeer. Aangezien de Meeuwenlaan nog geen twintig meter breed is, vrees ik dat daarvoor dus eerst de huizen moeten gesloopt worden.
Er komt schot in In de gemeenteraad van 11 mei 2011 werden twee aanvullende politiereglementen goedgekeurd wat er op wees dat het gemeentebestuur van plan was het voorstel van de CD&V over te nemen. Deze laatste partij is/was daar zeer gelukkig over, te meer daar het comité Westende leeft en de handelaarsbond Westende-bad eveneens te vinden zijn voor hun voorstel. Ziehier hoe dat geformuleerd werd. Artikel 37 luidt als volgt: De Distellaan tussen de Arendlaan en de Priorijlaan worden éénrichtingsverkeer in de richting van de Priorijlaan om de bestuurders toegang te verlenen tot hun garages wanneer de Meeuwenlaan tussen de Oorlogsinvalidenlaan en de Distellaan volledig wordt afgesloten voor alle verkeer in de zomervakantie. In de Meeuwenlaan zijn inderdaad geen garages en dus kan deze volledig autovrij gemaakt worden. Artikel 38 is als volgt geformuleerd: Het comité Westende Leeft en de handelaarsbond Westende-bad vraagt om opnieuw tweerichtingsverkeer toe te laten in de Arendlaan. Hierdoor zou het verkeer gemakkelijker Westende-bad kunnen verlaten. De straat is breed genoeg voor tweerichtingsverkeer. "Als de proef in het huidig proefzomerseizoen positief uitvalt, zou het initiatief uitgebreid worden naar andere periodes. voorspelde Liliane Pylyser-Dewulf. Op 7 juli 2011 was nog niets te merken van die proef en ik dacht al dat men weer wat losse flodders afgevuurd had.
Verkeersarm hart van Westende-bad is er Op zondag 17 juli stelde ik vast dat het plan verwezenlijkt was
en het zag er op het eerste gezicht goed uit. Ik lees in Tips van 28 juli 2011 dat schepen Janna Rommel-Opstaele dit initiatief genomen heeft, samen met de handelaarsbond en op vraag van de handelaars. Hoe noemt men dat? Diefstal van ideeën? Pronken met andermans veren? Foei Janna Opstaele!! Ziehier vooreerst een paar fotos van de Distellaan. Als ik goed begrepen heb, was het dus de bedoeling enkel die voertuigen toe te laten die hun garage moesten binnenrijden. Hoe heeft men dat nu opgelost?
Er staat een bord Uitgezonderd plaatselijk verkeer (zie foto rechts hierboven). Dat betekent 2.47. De opschriften "uitgezonderd plaatselijk verkeer" duiden op een openbare weg die slechts toegankelijk is voor de voertuigen van de bewoners van die straat en van hun bezoekers, de voertuigen voor levering inbegrepen; ook voertuigen voor onderhoud en toezicht, wanneer de aard van hun opdracht dit rechtvaardigt, de prioritaire voertuigen bedoeld in artikel 37 en fietsers en ruiters, hebben er zonder uitzondering toegang. Prioritaire voertuigen zijn voertuigen die uitgerust zijn met een blauw zwaailicht en een speciaal geluidstoestel (alarmsignaal) Vb politiewagens, ambulances, brandweer. Ze worden PRIORITAIR, als het speciale alarmsignaal werkt en tegelijkertijd de blauwe zwaailichten branden.
Men heeft dan verder wat rare toeren uitgehaald. De vroegere parkeerplaatsen zijn grotendeels vervangen door twee terrassen, door een overvloed aan zitbanken en door bloembakken. Volgens Tips van 28 juli 2011 zouden dat 25 bloeiende oleanderbloemtorens zijn van 3 meter hoog. Op enkele plaatsen, bijvoorbeeld voor de winkels van Pattyn en Degandt heeft men wel nog plaatsen opengelaten, Toch wel juist daar, zeker! Niet te verwonderen dat de handelaars van Westende-bad akkoord gaan. Men noemt die plaatsen kortparkeerplaatsen omdat ze maximaal 30 minuten bezet mogen blijven. Er staan borden die dat aangeven. Men moet er nu niet meer betalen. Beide onderstaande fotos tonen aan wat ik bedoel met een juiste keuze van de plaatsen.
Voor mij is er dus niets veranderd. Als ik een boodschap wil doen in de Delhaize, kan ik nog steeds parkeren voor de deur van het warenhuis, mits niet te lang binnen te blijven. Ik ben immers een bezoeker van een bewoner. Wie zegt mij dat ik ongelijk heb? Op onderstaande foto is te zien dat er in de Distellaan eigenlijk nauwelijks iets veranderd is. Een wandelstraat is het in geen geval geworden.
Verkeersarm betekent dus eigenlijk noch mossel noch vis of ook nog oncontroleerbaar. De termijn die oorspronkelijk vermeld werd voor het afsluiten, van 10 tot 22 uur, wordt niet toegepast. Men zou anders om 22 uur, de bestaande borden moeten afdekken en ze s morgens weer vrijmaken. Niet te doen! De proef zou duren tot en met 15 augustus 2011. Tenslotte stelde ik vast dat in de Arendlaan weer in beide richtingen mag gereden worden. In de Meeuwenlaan, die nu afgesloten is en dus wel verkeersvrij is, behalve voor wandelaars en fietsers, zag het er op 15 juli om 10 uur zo uit, bij dreigende regen.
O ja, ik wil nog vermelden dat in de Distellaan, over de volledige lengte, eigenlijk slechts twee terrasjes mogelijk zijn. In de Meeuwenlaan zijn er dat zes. Terrassen en wegdraaiende bloembakken zijn er wel nog niet. Dat is natuurlijk logisch zolang niets definitief is.
Cd&V pleit voor publieke toegang zon en zee site Natuurlijk ben ik ook van mening dat er een verbinding moet blijven bestaan tussen de Essex Scottishlaan en de Bassevillestraat, doorheen Zon en Zee. Ik heb daaraan in een recent blogartikel de nodige aandacht besteed en ik kom daar zeker nog op terug, want dat onderwerp is nog ver van afgehandeld. Ik hoor echter dat de eigenaar en de CD&V het niet met elkaar eens zijn en dat is dan nog zacht uitgedrukt. Ik denk dat beide partijen zich eens rond de tafel moeten zetten, samen met de omwonende handelaars trouwens, om tot een compromis te komen. Misschien is dit ondertussen reeds gebeurd? Voorlopig wens ik er dus niet verder op in te gaan omdat ik eerst wil weten welke bezwaren er ingediend werden tegen het RUP Zon en Zee. Dat moest namelijk uiterlijk tegen 28 juli gebeuren. Ondertussen kunnen de geïnteresseerden twee van mijn vorige artikels over het onderwerp lezen.
Blijvende aandacht voor sociale huisvesting Ik schreef het reeds in mijn artikel over Spots van de SP-a: sociale huisvesting is de dada van alle politieke partijen. En toch schijnt (voorlopig?) weinig succes geboekt te worden. De CD&V fractie zou zich nochtans al jaren daarvoor inzetten. Hun fractieleden in de OCMW raad zouden met regelmaat kritiek spuien omdat er te weinig initiatieven worden genomen en te weinig geldmiddelen worden gebruikt voor sociale huisvesting. Eerlijk gezegd begrijp ik dat niet al te goed. Per politieke fractie neemt toch één vertegenwoordiger deel aan het driemaandelijks gemeentelijk huisvestingsoverleg. Op http://www.middelkerke.be/page197103236.aspx kan men zien wie daar verder nog allemaal aan deelneemt. Zo te zien zijn dat alle personen uit de gemeente die iets met huisvesting te zien hebben. Alle partijen schreeuwen het uit dat er meer sociale woningen moeten komen. Iedereen beroemt er zich op dit probleem met de hoogste voorrang te benaderen. Kan men dan op dat overleg niet tot een consensus komen zodat Middelkerke niet langer onderaan de ladder van de sociale huisvesting blijft hangen?
Besparing in het OCMW staat ten gunste van vriendjespolitiek In dit artikel met een manke titel wordt een ernstige aanklacht uitgebracht tegen de huidige meerderheid omdat deze niet wil ingaan op het voorstel om duizenden euros te besparen bij de aankoop van voedingsproducten en geneesmiddelen door het woon- en zorgcentrum. Omdat ik de beschuldigingen wat al te vaag vond, heb ik aan de voorzitter van de partij gevraagd, niet enkel A maar ook B te zeggen. Ik mocht kort daarna van Dirk Gilliaert, oud-voorzitter OCMW, een duidelijk antwoord ontvangen, waarvoor mijn dank. Het gaat dus over de levering van voedingsproducten en van medicijnen. Voor de voedingsproducten worden jaarlijks prijzen gevraagd aan verschillende leveranciers. Dit jaar werden de beheerders geconfronteerd met een groot prijsverschil tussen een Middelkerks vleesbedrijf en een andere leverancier van buiten de gemeente met een gunstiger aanbod. De meerderheidspartijen vonden dat de prijs een ondergeschikte rol speelde en wilden absoluut de Middelkerkse leverancier behouden. Weet iemand wie die leverancier is? Zou het kunnen dat die blauwgekleurd is? De WZC De Ril koopt medicijnen bij alle apothekers van Middelkerke. De CD&V had voorgesteld over te stappen op het leveren van medicatie onder robotvorm. Dat houdt in dat er reeds een voorsortering gebeurt per patiënt. De voordelen van dat systeem zijn: lagere prijs, geen fouten meer bij toedienen, geen over- of ondermedicatie meer en het tijdrovend klaarzetten door het personeel wordt aanzienlijk ingekort. De meerderheid keurde echter het voorstel af. Op de raadszitting van maandag 20 juni 2011 werd dan toch een meerderheid gevonden zodat de medicatie vanaf 1 september zal kunnen geleverd worden door een nieuwe engoedkopere leverancier. Is dat nu zo moeilijk?
|