Westende - dorp wil ook een overdekt marktplein zoals Middelkerke - dorp!
Westende-dorp heeft op 10 maart 2010 de eerste verjaardag herdacht van het afschaffen van zijn maandagmarkt. Destijds besliste het schepencollege daartoe wegens gebrek aan belangstelling vanwege de inwoners, niettegenstaande de lage marktprijzen. De handelaars toonden geen interesse meer, omdat hun omzet te laag was. En nu moeten de Westendenaars, die dat wensen, op donderdag maar de markt bezoeken in Middelkerke (op 5 km). Velen verkiezen echter de Nieuwpoortse vrijdagmarkt (op 3 km) .
Bezorgd om de toekomst van Westende, dacht ik er al een hele tijd over na hoe de bedrijvigheid op ons marktplein nieuw leven zou kunnen ingeblazen worden. En toen kwam de heilige geest, in de gedaante van de burgemeester, mijn geest verlichten. Hij maakte namelijk op 10 april 2010 zijn (goedgekeurd en financieel mogelijk?) plan bekend om het marktplein van Middelkerke te laten overdekken naar Frans model. Of bedoelt hij naar het voorbeeld van Frankrijk? De markten zijn namelijk allemaal verschillend.
Het is dus heel simpel: wij willen dat ons Westends marktplein ook overdekt wordt!! Die idee is inderdaad briljant en biedt enorme mogelijkheden. Denk maar aan al die kijklustigen, vooral toeristen, die door deze bezienswaardigheid zullen aangetrokken worden. Of niet? Middelkerke zou hiermee de enige badplaats zijn aan onze kust, die twee overdekte marktpleinen telt, die zouden kunnen dienen als centrale uitvalbasis van waaruit de toerist de regio zou kunnen verkennen. Dat zou een hele vooruitgang betekenen, want de toeristen verblijven nu vooral ten noorden van de Henri Jasparlaan en de Parklaan. Het nieuw aangelegd plein moet Westende-dorp dus integreren in het toeristisch gebeuren. We zouden er verder, het hele jaar door, alle mogelijke activiteiten kunnen organiseren. Ik noem er maar enkele: Zomerhit van radio 2 ook als het water giet, Westende feest in september, rommelmarkten en avondmarkten. Iedereen wordt gevraagd om zijn/ haar verbeelding meer aan te spreken en interessante voorstellen te doen. Wat dachten jullie, bijvoorbeeld, van een dichtersfestival, waar dichters van heel Vlaanderen hun gedichten of haikus zouden komen voordragen? Of misschien een passiespel met Pasen? Of een kerstspel, zelfs als het sneeuwt of hagelt? Het plein moet dus specifiek uitgerust worden, vandaar de noodzaak van een agora met tribune en plaats voor een mobiel podium. Dat woord agora past toch niet in de vorige zin! Het plein bestaat toch al? Jullie weten toch wat een agora is? Het was een open (dus, niet overdekte) ruimte in een Griekse of Romeinse stad, gebruikt als marktplein of openbare vergaderplaats, omringd door één of meerdere zuilenrijen. De stemgerechtigde mannen kwamen er bijeen om te converseren, zodat de agora eigenlijk het politiek centrum van de stad was. Ook het sociaal en commercieel leven speelden zich daar af. Men kwam er de laatste nieuwtjes aanhoren en men liet er zich onderwijzen door allerlei filosofen. Het zou dus interessant zijn voor de Westendenaars om er af en toe leden van het schepencollege uit te nodigen zodat deze er hun grootse plannen voor de toekomst kunnen uiteenzetten. Men kon er zich ook ontspannen. Ik wil niet overdrijven, maar bij de Grieken stond vlakbij het plein vaak ook een tempel, gewijd aan allerlei (hoofdzakelijk populaire) goden. Dat is niet nodig, in Westende toch niet. Later misschien één of ander standbeeld? Laten wij toch hopen dat de autochtonen en de toeristen nooit zullen aangegrepen worden door agorafobie, dat is pleinvrees of angst voor grote ruimten. Dat heeft niets te zien met de vrees dat een overdekt plein misschien wel niet nodig zou kunnen zijn in Middelkerke.
Bij drukbezochte manifestaties geraken de bezoekers hun wagen moeilijk kwijt. Vandaar mijn voorstel om onder het nieuw plein drie verdiepingen met elk een honderdtal parkeerplaatsen (geen garageboxen!) te voorzien. Ook bij begrafenissen met talrijke rouwenden zouden die goed van pas komen.
Wij hebben tenslotte ook nog behoefte aan een succesverhaal. De Essex Scottishlaan, waar elke dag nieuwe appartementsgebouwen uit de grond rijzen, moet eerst en vooral eens hersteld worden, maar tegelijk moet onderzocht worden welke handelszaken er zouden kunnen opgericht worden. Deze as zou dan de ideale verbinding kunnen vormen tussen het Sint-Laurentiusstrand en zijn parkeerdijk en de centraal gelegen nieuwe markt. Deze zou dan, zonder overdrijven, een uniek karakter krijgen.
Natuurlijk zou het plein een aantrekkelijke aanblik moeten bieden. Er moeten zitbanken voorzien worden, bomenrijen en een speelplein voor de jongeren. Kan dat er allemaal op?
Mag Westende-dorp op jullie steun rekenen om er deze mooie verwezenlijking door te drukken bij het gemeentebestuur? Of is het voldoende de burgemeester aan te spreken? Of moeten wij alweer benadeeld worden ten opzichte van Middelkerke? Neen, toch!! Ik denk zelfs nu al aan een volgend prestigieus project! De gemeente bulkt toch van het geld en geef toe, zo wordt het toch nuttig besteed, nietwaar?
Hierna vinden jullie enkele beelden van overdekte markten in Frankrijk, in de volgorde: Bocage, Brive, Cambrai, Chaumont, Epinal, Fleurance, Fontainebleau, Royan. Kies maar uit!!
De muren van je woning scheuren door nabije (openbare) werken, wat nu?
Het zal je maar overkomen. Je betrekt eindelijk een eigen woning en naast de deur is een appartementsgebouw gepland met daaronder 114 ondergrondse garages. Daarvoor moet natuurlijk een zeer diepe put gegraven worden. Samen met andere aanliggende eigenaars zie je dit met lede ogen gebeuren en je laat aan de bouwfirma blijken dat je daar niet mee opgezet bent. Je wordt niet gehoord en zeker niet verhoord! Tijdens de funderingswerken begint het: barsten in de muren je huis verzakt en dreigt in te storten. Het wordt bouwvallig verklaard en je gezin moet een paar keer verhuizen. Dit overkwam de familie Ronny en Carine Bamelis Deboyser in de IJzerlaan in Middelkerke in april 2005. En nu????? Dat je schade vergoed wordt, is toch het minste dat je mag verwachten, maar De gemeente werd ingeschakeld, er werd vergaderd en geprocedeerd, deskundigen werden aangesteld en gaven hun adviezen, de rechters deden uitspraken en legden dwangsommen op. Maar de uiteindelijke (en enige) vraag is: wie is eigenlijk de verantwoordelijke? Is het de paalklopper, de uitgraver, de bouwfirma, ? Hebben die een polis afgesloten bij één en dezelfde verzekeringsmaatschappij of bij verschillende? Zolang de aansprakelijkheid niet definitief bepaald is, wil de verzekeringsmaatschappij van geen liefde weten en blijft hun beurs dicht. De feiten deden zich vijf jaar geleden voor, een lijdensweg voor de slachtoffers: sociale woning wordt geweigerd, zaak in Oostende moet stopgezet worden na een ramkraak en al de miserie die daarmee gepaard ging/ gaat. Die mensen moeten inderdaad door een hel gegaan zijn. Hieronder zien jullie het huis en de put die met water gevuld werd om als tegengewicht te dienen en het verder inzakken van de putwanden te beletten.
En, wat lees ik nu vandaag in de krant? De werken aan het marktplein in Middelkerke, één van de paradepaardjes van de burgemeester, veroorzaken barsten in muren en gewelven en balkons. De vloeren en voetpaden in de Populierenlaan verzakken. Het is toch niet waar, hé? Zoals in de IJzerlaan zijn ook hier drie verdiepingen ondergrondse garages voorzien. Om waterinsijpeling tegen te gaan, werd rondom de reusachtige bouwput een betonnen kuip gebouwd van ruim 20 meter diep en 60 cm breed. Er worden 70.000 kubieke meter grond uitgegraven voor de parkeergarages. Dient het nog gezegd dat hiervoor veel over en weer rijdende vrachtwagens nodig zijn? Op 18 maart 2008 en in juni 2008 hield de gemeente informatievergaderingen om aan de ongeruste geïnteresseerden duidelijk te maken wat hen te wachten stond. Inspraak was niet meer voorzien, want alles was toen reeds beslist. De bouwmethode werd er uiteengezet en de aannemer verzekerde dat deze de meest veilige is. In plaats van een gigantische bouwput te graven, wordt eerst de waterdichte kuip geplaatst, met een bovenplaat erop. Daarna wordt niveau per niveau uitgegraven. Zo zou er minder risico bestaan op waterverlaging buiten de bouwkuip. Daarnaast werden bijkomende garanties gegeven. Zo zou er een plaatsbeschrijving opgemaakt worden door de aannemer, 50 meter rond de werfzone, zodat de staat van de omliggende huizen, bij het einde van de werken, daarmee zou kunnen vergeleken worden. Het gemeentebestuur zou een extra verzekeringspolis 'algemene bouwrisico's' afsluiten voor tien jaar. Het zou ook het onafhankelijk (wat betekent dit eigenlijk?) controlebureau SECO aanstellen om de aannemer en het studiebureau te controleren op een goede uitvoering van de werken. Maar het is allemaal anders uitgedraaid dan verwacht. De huizen worden nu toch beschadigd, niet één maar meerdere. Het ligt voor de hand dat de eigenaars van de getroffen woningen in zon situatie de handen in elkaar slaan en een soort actiecomité vormen. Zij zijn ervan overtuigd dat trillingen aan de basis liggen van hun ellende. De gebruikte graafmachine zou veel te zwaar zijn en werd er niets gedaan om die trillingen te beperken. Een voorafgaand onderzoek zou niet gebeurd zijn. De vooropgestelde werkmethode, die op de infovergadering uitvoerig werd toegelicht, zou drastisch gewijzigd zijn. Zo zou de aannemer als sinds midden november onafgebroken water aan het wegpompen zijn en zou het plaatsen van de funderingspalen helemaal anders aangepakt zijn. Een actiecomité heeft in zon geval vier mogelijkheden: een brief schrijven naar de aannemer/ bouwheer, de hulp inroepen van de gemeente, een politicus aanspreken of een rechtszaak inspannen. De aannemer beweert alvast zich helemaal niet aansprakelijk te voelen. Gemeenteraadslid Liliane Pylyser-Dewulf(CD&V) van de oppositie kaartte het probleem aan tijdens de jongste gemeenteraadszitting. Zij kreeg het laconieke antwoord dat de getroffenen zich moeten wenden tot de aannemer en de bouwheer. Het gemeentebestuur stelde ook onomwonden dat aan de vooropgestelde werkwijze niets werd veranderd. Wie had het anders verwacht? De betrokken kandidaat-schuldigen spelen elkaar de zwarte piet toe. Dit is hier toch een klaar geval. Er zijn eenvoudig vast te stellen barsten, scheuren en verzakkingen. De Heilige Geest heeft het niet gedaan, de bewoners zelf zeker niet. Dus! Nu zou de gemeente toch gewoon de bouwheer/ aannemer of het controlebureau SECO moeten aanspreken om na te gaan wat er verkeerd gelopen is. Zij beweren een verzekering afgesloten te hebben en bovendien hebben ze de verdomde plicht de belangen van hun bewoners/ kiezers in nood te verdedigen. Ik heb vandaag eens de site bezocht (zie foto hieronder) en een paar omwonenden zegden mij dat men (SECO?) ondertussen alles genoteerd heeft. Afwachten nu maar? Tot de werken beëindigd zijn en er een nieuwe vaststelling gedaan wordt? En dan? Als de omwonenden geen voldoening krijgen zal er slechts één mogelijkheid overblijven: een goed (en dus duur) advocaat aanspreken en een rechtszaak inspannen, niet enkel tegen de bouwheer/ aannemer maar ook tegen de gemeente. De fout is bewezen, het oorzakelijk verband tussen de werken en de geleden schade ook, dus Waarom ook tegen de overheid? Stel dat de aannemer in de loop van de komende maanden failliet verklaard zou worden (of zich failliet zou laten verklaren), dan kan de overheid, die toch verzekerd is, voor de schade opdraaien.
Zal de gemeente daar nu eindelijk ook eens lessen uit trekken? Zou men misschien beter geen bouwvergunningen meer afleveren voor drie verdiepingen ondergrondse garages als de bodemgesteldheid het niet toelaat?
Ik wens de recentst getroffen inwoners van de Populierenlaan in elk geval veel sterkte, veel geduld maar uiteindelijk ook veel succes.
Bronnen Artikel van Dany Van Loo in Het Nieuwsblad van 7 december 2005: Levensgevaarlijke put wordt aangepakt Artikel van Paul Bruneel in Het Laatste Nieuws van 12 juni 2008: Wat als onze huizen scheuren? Artikel van Dany Van Loo in Het Nieuwsblad van 18 januari 2010: Het gaat van kwaad naar erger
Toen ik deze week met de fiets moest uitwijken voor een put met losliggende tegels op de Koning Ridderdijk, ter hoogte van de Lakodam, kon ik in de ogen van een paar wandelende toeristen aflezen dat zij niet begrepen hoe zoiets mogelijk is in een badplaats in het midden ven het hoogseizoen. En gelijk hebben ze!!
Natuurlijk ben ik op de hoogte van de plannen die het gemeentebestuur daaromtrent koestert en daarom heb ik er hun beloften eens op nageslagen. In Het Nieuwsblad van 10 juli 2008 lees ik dat de gemeenteraad de renovatie van de Koning Ridderdijk in Westende goedgekeurd heeft. Volgens schepen Janna Rommel-Opstaele (Open VLD). zouden de werkzaamheden begin 2009 starten en nog voor het zomerseizoen klaar zijn. Er zouden nieuwe tegels gelegd worden in wat de laatste fase van de dijkrenovatie genoemd wordt. Eerst zou het stuk tussen de Strandlaan en de Oceaanlaan aangepakt worden en daarna de zone tot aan de Flandrialaan. De dijk zou minder breed worden omdat er ook plaats zou komen om schuin te parkeren. Hallo schepen, je moet absoluut eens komen kijken hoe schuin er daar nu geparkeerd wordt. Als ze bedoelt bijkomende parkeerplaatsen, dan kan ik haar zeggen dat er al genoeg zijn want de betalende (!) (algemeen gebruikt maar liever 'te betalen') plaatsen werden deze zomer op 95% van de dagen slechts voor de helft ingenomen. Trouwens, nog meer autos zijn hier niet gewenst. Het Vlaams Gewest zou 1 miljoen euro investeren en de gemeente zou in principe (?) enkel de materialen moeten betalen. Te veel beloofd? Schijnbaar wel, want van een gerenoveerde dijk is (alsnog) niets te zien.
Op dezelfde 10 juli 2008 vernam ik via de website van Michel Landuyt dat in het najaar van dit jaar (2008, dus) gestart wordt met de langverwachte bouw van de watersportclub in Westende. De gemeenteraad keurde hiertoe een begrotingswijziging goed. Ook daarvan zag ik nog geen begin van uitvoering.
In Het Nieuwsblad van 13 oktober 2008 las ik dan weer dat Middelkerke een subsidie zou krijgen van 173.000 euro voor de bouw van het multifunctioneel strandbewakingscentrum te Westende aan het Sint-Laureinsstrand. Daarin zou de reddingsdienst ondergebracht worden met ruimte voor twee boten. Verder zou de surfclub er plaats krijgen met een zonneterras en een cafetaria. Ook de eerste hulp bij ongevallen en veiligheidsvoorzieningen zouden er een onderkomen vinden. Tenslotte zouden er openbare sanitaire voorzieningen (toiletten en douches) voor het publiek (ingegrepen de mindervaliden) geïnstalleerd worden. De bouw zou starten in 2009 en zou klaar moeten zijn tegen Pasen 2010. Het project zou 1 miljoen euro kosten, waarvan 173.000 euro Europese en 50.000 euro subsidie van Toerisme Vlaanderen. Op zijn website zegt een trotse Michel Landuyt dat dit straks het paradepaardje van Middelkerke wordt. Daar houdt Michel toch zo van, van paradeprojecten. En zijn trots slaat ook op het feit dat hij nu ook de weg gevonden heeft naar de Europese subsidies. Laten we niet uit het oog verliezen dat 1 miljoen min 173.000 min 50.000 nog steeds 777.000 is, of meer dan 31 miljoen oude francs. Te betalen door de gemeente of door het Vlaams Gewest? Vergelijk de uitspraken maar. Is jou dat misschien duidelijk? Toerisme Vlaanderen behoort namelijk ook tot het Vlaams Gewest.
Daaraan kan de burger zien dat er in feite geen crisis in, althans niet in de ogen van politici. Burgemeesters blijven maar massas van (ons) gemeentelijk geld uitgeven omdat ze toch subsidies krijgen en omdat zij daardoor in de schijnwerpers staan. Ik ben er zelf een hevig voorstander van dat de Westendse dorpsdijk wat leven ingeblazen wordt. Maar moet die watersportclub, of moet ik zeggen het veiligheids- en bewakingscentrum, echt zoveel kosten? Ik heb reeds vaak geschreven dat er geen nieuwe projecten meer zouden mogen opgestart worden zolang de elementairste herstellingswerken aan de wegen (in dit geval aan een wandeldijk van een badplaats!!!) niet uitgevoerd zijn. Tussen haakjes, ook de Distellaan, toch één van de twee belangrijkste winkelstraten, verkeert in een ABOMINABELE toestand. Van trots gesproken! Waarom zou een gemeentebestuur er niet prat op kunnen gaan dat alle straten en lanen er uitstekend bij liggen?
Wat de reden van het uitstellen van de werken ook mag zijn, ik vind het onverantwoord dat ondertussen niet een paar werklieden aan het werk gezet werden om de dijk voorlopig te herstellen. Ik weet goed dat dit geen prestigeproject of paradepaardje is, maar slechts echte en dringende noodzaak.
Als er eens iemand van het schepencollege in Westende langskomt geef ik hem of haar de raad wat te gaan uitrusten op de zitbank van de Essex Scottishlaan tussen het kruispunt met de Doornstraat en de tramhalte. Ze moeten dan wel goed oppassen voor het vuil en voor het overwoekerende gras en onkruid. Geen zinnige, zelfs geen doodvermoeide wandelaar, zou er nog maar aan denken om zich daar neer te vlijen. Vergetelheid? Uniek? Helemaal niet, ook verleden zomer heb ik er een foto van gemaakt. De toestand is enkel nog verslecht. SCHANDALIG!!
Ben ik lastig? Dan moet dat maar voor het welzijn van Westende-dorp.
Als er in een gemeente een nieuwe straat bijkomt, dan moet het kind een naam krijgen. Deze wordt door de politieke bestuursmeerderheid gekozen en de rest van de gemeenteraad moet daar nog voor de vorm zijn zegen over geven. Als men niet rijk is aan overleden bekende personen, dan wordt de keuze soms moeilijk en dan komt men soms tot onverantwoorde benamingen vinden sommige tenminste.
Men kan de straatnamen van Westende indelen in volgende categorieën. De eerste soort draagt de naam van een beroemd persoon. Dat is het geval voor de Koninklijke baan, de Koning Ridderdijk, de Charles de Broquevillelaan en de Henri Jasparlaan. De Graaf Janstraat zal wel genoemd zijn naar de graaf van Vlaanderen Jan zonder Vrees (1371 1419) die een dijk liet bouwen van Sluis tot Nieuwpoort. Het Eduard Otlet plein werd gedoopt met de naam van één van de stichters van Westende-bad, het Octave Van Rysselbergheplein naar de architect van de Rotonde. Mevr Baron de Crombrugghe de Looringhe Matthieu was hier een belangrijke grondeigenares. Jozef Matthieu (1822-1894), haar familielid (?) gaf zijn naam aan de Jozef Matthieulaan in de verkaveling Guyot de Mishaegen. Waaraan de Baronstraat zijn naam dankt, weet ik eerlijk gezegd niet. Mevrouw Valeria Vermeulen-Meyne, dochter van Arthur Meynne, een brouwer uit Nieuwpoort, schonk het huidige marktplein aan Westende op voorwaarde dat deze plaats te eeuwigen dageArthur Meynne Plaats zou genoemd worden. Ook de patroonheilige Sint-Laurentius gaf zijn naam aan een straat in Westende (en aan het strand en aan de kerk). In Lombardsijde is er de Sint-Janstraat. De Madoustraat zal zeker zijn naam te danken hebben aan Alfred Madoux, volgens Marc Constandt, de eerste villa-eigenaar in Lombardsijde.
Een andere logische groep straatnamen staat in verband met een feit uit de Westendse/ Lombardsijdse geschiedenis: Essex Scottishlaan naar het regiment dat Westende bevrijdde, Paul Grossettilaan naar de Franse generaal die zich hier onderscheidde in 1914. In Lombardsijde kennen we dan weer de Maurits van Nassaustraat en de Prinsenvelddreef,, herinnerend aan de slag bij Nieuwpoort in 1604, de 9de Linielaan genaamd naar het linieregiment dat vocht voor de verovering van Lombardsijde tijdens WO 1, Lombardenstraat, Schuddebeurzeweg (?), Bamburgstraat (verwijzend naar de Grote en Kleine hoeves)
Als de beroemdheden uitgeput zijn, grijpt men vaak naar de naam van een ex-burgemeester, verdienstelijk of niet: Germain Zielens (1939 1946), Rafaël Van Huffel (1932 1939, 1947 - 1968) , Julien Soetaert (1968 1977), Serafin Dewulf (1920 1926), Emiel Raecke (1926 1932). De burgemeester vereeuwigt daarmee zichzelf.
Een andere nog zinvolle werkwijze is de straten te noemen naar een eigenschap van de straat zelf: Dorpsplein, Langestraat, Hoogstraat, Santhovenstraat (opgehoogd zandhoofd), Steenstraat, Zandstraat, Parklaan (hoewel er geen park te bekennen is!) , Duinenlaan, Kleitendijkstraat, Bassevillestraat (lager gelegen deel van de vroegere stad Lombardsijde?), Portiekenlaan (ingebouwde ruimte). Een naam verwijzend naar de plaats of richting waar de straat naartoe leidt wordt ook vaak gegeven: Westendelaan, Lombardsijdelaan Oude Nieuwpoortlaan, Nieuwpoortlaan, Noordstraat, Ooststraat, Zuidstraat, Weststraat, Hofstraat, Strandlaan. Zeelaan. Ook een gebouw geeft soms zijn naam aan de straat waarin het ligt: Oorlogsinvalidenlaan, (naar het Maison des Invalides destijds), Kursaallaan, Schoolstraat, Priorijlaan (bijhuis van het klooster)
In de badplaats is de nabijheid van zee/ strand/duinen en de vakantiesfeer de inspiratiebron: Badenlaan, Cottagelaan (hoewel een cottage eigenlijk meer een landelijke woning is), Golvenlaan, Oceaanlaan, Zonnelaan, Zomerlaan, Duinenweg, Noordzeelaan, Zeedijk (let op de twee namen voor de dijk: voor de fusie lag de Zeedijk op het Middelkerkse grondgebied en de Koning Ridderdijk op dat van Westende), Lusthuizenlaan, Rustlaan. En waarom een Herfstlaan? Zeker omdat de herfst na de zomer komt en omdat die straat in het verlengde ligt van de Zomerlaan? Voor de toeristen zeker, zijn er ook de Britse laan, de Franse laan en zelfs de Flandrialaan.
Namen gekozen omwille van een activiteit die nu of vroeger in of rond de straat uitgeoefend wordt of werd, zijn er ook: Hovenierstraat, Nijverheidstraat, Groentestraat, Tuinwijkstraat, Boterdijk, Gerststraat, Havenstraat, Kerkweg, Vakantiestraat, Sportstraat, Voetbalstraat, Strandjuttersdreef, Jagerspad, Oude-Molenstraat, IJslandstraat (naar de vissers die naar IJsland trokken)
En dan volgen uiteindelijk de straten, die dan maar een naam moeten krijgen. Een vogelnaam, bijvoorbeeld, zelfs al verwijst niets in die straat naar die vogel. Zo hebben we in het dorp, de Scholeksterlaan, de Strandloperslaan en de Jan van Gentlaan, in de badplaats Arendlaan, Meeuwenlaan, Zilvermeeuwlaan, Zwaluwenlaan, Mezenlaan Reigerslaan, Wulpenlaan, Pelikaanlaan, Grasmussenlaan, Rietgorslaan, Ooievaarslaan. Pluvierlaan.
Een bloem, boom of struik leent zich ook goed voor het doel. In het dorp zijn er de verkavelingen Caron met de Azaleastraat, Begoniastraat, Dahliastraat , Rondelez met Leliënstraat en Tulpenstraat, Verder zijn er nog Boterbloemstraat, Rozenpad, Irislaan, Helmlaan (naar helmgras), Doornstraat (naar duindoorn dat er groeit), Heidestraat (naar de heide die er vroeger welig tierde) en Schorrenbloemstraat (naar de schorre waar de straat naartoe leidt). In de verkaveling van Guyot de Mishaegen vinden we Beukenstraat, Olmenstraat en Brempad, in Westende-bad de Distellaan en de Berkenlaan.
In de vogel-, bloemen- en bomensector zijn er nog heel wat namen beschikbaar. De kern Middelkerke maakt er ook reeds gretig gebruik van: geranium, petunia, populier, riet, lavendel, lisbloem, madeliefje, klaproos, roos, sering, tamarisk, viooltje, wilg. Een beetje originaliteit zou natuurlijk beter zijn. Waarom hebben wij eigenlijk geen Benjamin Crombezlaan?
Hebt u aanmerkingen of aanvullingen? Ik zou er zeer dankbaar voor zijn.
Zijn de inwoners van Middelkerke tevreden over hun straten, hun fietspaden, hun voetpaden?
Nu we toch bezig zijn allerhande rangschikkingen van de Vlaamse gemeenten of juister van de kustgemeenten te bespreken, kan er nog maar eentje bij.
In de Algemene socio-economische enquête 2001 (opvolger van de voormalige tienjaarlijkse volkstelling) werd aan de inwoners van ons land gevraagd wat zij vinden van de straten, de fietspaden en de voetpaden in hun buurt.
Natuurlijk weet ik dat dit een rangschikking is van zeven jaar geleden. Natuurlijk weet ik dat dit gemeentebestuur pas begin 2001 geïnstalleerd werd.
De meerderheidspartijen zullen de archislechte uitslag van Middelkerke waarschijnlijk willen betwisten met die twee argumenten.
Nochtans blijf ik van mening dat ze niet kunnen beweren dat ze in die zeven jaar een inhaalbeweging uitgevoerd hebben. Vanzelfsprekend werden bepaalde werken uitgevoerd, maar dat is ook het geval in andere gemeenten. Als men de beschikbare budgetten bekijkt, zou dat er nog maar aan moeten mankeren. Daarbij kunnen sommige plannen/ verwezenlijkingen nog toegeschreven worden aan het vroeger bestuur. Zie hieronder de resultaten voor de kustgemeenten in de hierboven aangehaalde volkstelling.
Straten
Slecht
Normaal
Heel goed
Tevredenheids-
Index
Knokke-Heist
4,3%
53,3%
42,5%
138,2
Blankenberge
5,1%
56,3%
38,6%
133,5
Nieuwpoort
5,0%
57,9%
37,2%
132,2
Koksijde
6,8%
57,3%
35,9%
129,1
Bredene
8,5%
58,2%
33,3%
124,8
De Panne
7,1%
64,0%
28,9%
121,8
De Haan
8,6%
65,8%
25,5%
116,9
Middelkerke
11,5%
62,5%
26,0%
114,6
Oostende
12,6%
60,5%
26,9%
114,3
Ik kan en mag niet ontkennen dat reeds enkele straten vernieuwd of opgelapt werden. In Westende werden de Hovenierstraat en de Dahlialaan nieuw aangelegd. Ook de zeedijk kreeg een facelift, behalve dan vanaf de Lakodam tot aan Sint-Laureins. De Distellaan werd heraangelegd maar verkeert alweer (door slecht werk?) in slechte toestand. Aan de Badenlaan werd gewerkt, maar vooral met het oog om meer parkeerplaatsen te creëren. In Westende-dorp kan men zich niet van de indruk ontdoen dat de bestuurders vooral de verbeteringen in Middelkerke zelf op het oog hebben en dat onze deelgemeente wat achterop hinkt.
Voorbeelden daarvan blijven de Leopoldlaan en nu de Oostendelaan.
Ook vandaag stel ik nog vast dat sommige van onze straten in een lamentabele toestand verkeren. (Essex Scottishlaan, Hofstraat, Ooststraat, Henri Jasparlaan, )
De voetpaden vielen al iets minder in de smaak. Weer is Knokke-Heist de leider (tevredenheid 136,3/ 9,7 44,3 46,0), deze keer gevolgd door Nieuwpoort (129,7/ 11,4 - 47,5 - 41,1), Blankenberge (127,2/ 12,5 - 47,9 - 39,7), Oostende (122,0/ 11,2 - 55,7 - 33,1), De Panne (115,9/ 16,2 - 51,7 - 32,1), Bredene (113,4/ 17,5 - 51,6 - 30,9), daarna Middelkerke op grote afstand maar nog net boven de 100 tevredenheid (102,8/ 24,7 - 47,8 - 27,5) gevolgd door Koksijde (97,7/ 30,6 - 41,2 - 28,3) en De Haan (91,1/ 30,3 - 48,3 - 21,4)
Iedereen kan met mij vaststellen dat de voetgangers op veel plaatsen in onze gemeente totaal genegeerd worden.
Over de fietspaden was men overal veel minder tevreden. Weer leidt Knokke-Heist (97,4/ 32,5 - 37,7 - 29,8) voor Blankenberge (94,0/ 31,5 - 43,0 - 25,5), Bredene (90,7/ 34,8 - 39,8 - 25,4), Koksijde(82,6/ 38,8 - 39,8 - 21,4), Nieuwpoort (76,4/ 42,2 - 39,3 - 18,6), Oostende (70,0/ 45,4 - 39,1 - 15,5), De Panne (67,2/ 48,2 - 36,3 - 15,4). Op een beschamende voorlaatste plaats staat Middelkerke (66,7/ 49,0 - 35,4 - 15,6). Hekkensluiter is De Haan (58,8/ 53,1 - 35,0 - 11,9)
Volgens mij is er hier op dat gebied de minste vooruitgang geboekt.
In het ACHTSTE ENGAGEMENT van de VLD Verkeer op hun website, lees ik nochtans dat de partijvan mening is dat de gemeente Middelkerke, in samenwerking met het Vlaamse gewest, consequent verder moet werken aan de uitbouw van een veilig fietspadennetwerk in onze gemeente.
Hoog tijd dus om daar het bewijs van te leveren. In de nieuwe Hovenierstraat en Dahlialaan is er alweer geen spoor van een fietspad te bekennen. Waar wachten ze nog op?
Ik heb ook reeds verschillende keren dat onderwerp aangesneden in één van mijn artikels. U kunt ze hieren hierlezen