Westendse Blik op Middelkerke
Inhoud blog
  • Serieuze wending in mijn leven van gepensioneerde: mijn blik op Middelkerke wordt definitief neergeslagen!
  • De Mont Blanc beklommen? Chapeau Jan en Stephan! Veel te laat, ik weet het!
  • Consulteren jullie ook soms de BOAREBREKER?
  • Hoe tevreden ben je over onze gemeente? De nieuwe Gemeente-Stadsmonitor heeft ook voor jou heel wat in petto!
  • De Ereburgers van Middelkerke
    Zoeken in blog

    Categorieën
  • Allerlei (54)
  • Atlantikwal (2)
  • Brandweer (4)
  • Burgemeester (24)
  • Casino (8)
  • De Post (1)
  • Dialect (14)
  • Die goeie oude tijd (16)
  • Dijk en Strand (24)
  • Duinen (2)
  • Emigratie (3)
  • Energie (3)
  • Erfgoed (29)
  • Evenementen (26)
  • Fusies (5)
  • Gemeentebestuur (68)
  • Gemeentediensten (10)
  • Gemeentefinancies (9)
  • Godsdienst - Kerken (14)
  • Horeca (22)
  • ImmobiliĆ«n (19)
  • Jeugd (5)
  • Kamperen (4)
  • Kunst (13)
  • Landbouw (5)
  • Leger (2)
  • Medisch (26)
  • Mijn blog (25)
  • Milieu (18)
  • Natuur (11)
  • Oorlogen (14)
  • Openbaar vervoer (1)
  • Openbare werken (8)
  • Pleinen en straten - staat en netheid (25)
  • Politieke partijen (63)
  • Scholen - Onderwijs (13)
  • Sociale woningen (5)
  • Sport (36)
  • Strand (0)
  • Uitzicht gemeente (13)
  • Veiligheid - Politie (11)
  • Verkeer (27)
  • Verkiezingen (39)
  • Zon en Zee (12)
  • Persoonlijke Kijk op mijn Gemeente
    18-05-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Terug naar Middelkerke

    Vier afleveringen over de ‘prestaties’ van onze ministers en experten leken mij voorlopig wel genoeg. Tenzij er zich een onverwachte verandering voordoet. Liefst iets weldoends, bedoel ik dan. Over heropflakkeringen zou ik het uiteraard niet graag hebben.

    Er is ondertussen in onze gemeente toch wel één en ander gebeurd. En hoe kan het ook anders? Natuurlijk in verband met de coronacrisis. Maar daarom is het niet negatief.

    Ziehier het goede nieuws!

    Geen besmettingen in WZC De Ril
    Na testen bij de bewoners en het personeel van het gemeentelijk woon- en zorgcentrum, bleek niemand besmet met Covid-19. “Een pak van ons hart en een kers op de taart van onze gezamenlijke inspanningen”, zegt centrumdirecteur Philippe Van den Abeele opgelucht. Hij roept wel op tot verdere waakzaamheid.

    Op dinsdag 28 april 2020 werden de 88 medewerkers en jobstudenten getest met gehomologeerde testkits gekregen van het Agentschap Zorg en Gezondheid. Op vrijdag 1 mei kwam de deugddoende bevestiging dat niemand van het personeel besmet was met Covid-19. Dezelfde dag werden dan alle bewoners getest.  De opluchting was enorm groot toen daarna het nieuws binnenkwam dat ook geen enkele van de 74 bewoners besmet was.
    Aangezien we tegenwoordig elke dag negatieve coronacijfers te horen krijgen, kan men zich afvragen hoe dat heuglijk nieuw kon bereikt worden. 

    Ziehier de uitleg van de centrumdirectie: “Sinds het prille begin van de coronacyclus namen we samen met onze coördinerende arts preventieve maatregelen om ons personeel en onze kwetsbare bewoners te beschermen. Bij vermoeden van ziekte plaatsten we de betreffende werknemer of bewoner in afzondering tot we na ‘testing’ zeker waren over diens toestand. We waren ook klaar om een afgescheiden corona-afdeling met een vaste ploeg op te starten. Gelukkig is dat voorlopig niet nodig gebleken, al blijven we uiterst waakzaam.”
    De directeur heeft ook woorden van dank voor de Vlaamse overheid: “Ze stonden afgelopen periode nogal in het verdomhoekje, maar ik vind dat niet geheel terecht. Vanuit onze ervaring kan ik alleen maar zeggen dat het Agentschap Zorg en Gezondheid ons flink heeft ondersteund met duidelijke richtlijnen, materiaal en testcapaciteit. Ook het gemeentebestuur heeft ons logistiek goed verder geholpen en blijft dat doen in de komende periode.”

    Schepen Dirk Gilliaert reageerde ook opgetogen bij het goede ‘testnieuws’: “Al het personeel op onze zorgsite verdient extra waardering, want zij draaien al weken op volle toeren om onze zorgdiensten tijdens deze extreme omstandigheden te verzekeren.”

     

    Gemeente Middelkerke zal geen mondmaskers gratis uitdelen
        
    Bron: Het Laatste Nieuws Timmy Van Assche 7 mei 2020

    Heel wat steden en gemeenten delen binnenkort gratis mondmaskers uit aan hun inwoners. Maar Middelkerke zal dat niet doen en daar heeft JM Dedecker naar eigen zeggen een goeie reden voor. “Ik ontving een brief van de federale overheid waarin ze beloven gratis mondmaskers ter beschikking te stellen. Ik verneem van minister De Backer dat de mondmaskers klaar liggen en dat enkel de verdeling ervan moet gebeuren. Wel, waar blijven ze dan? Als de hogere overheid mondmaskers belooft, moet ik daar geen belastinggeld van onze inwoners aan spenderen. Simpel. We hebben wel 7.000 mondmaskers gekocht en uitgedeeld aan ons gemeentepersoneel, dat bijvoorbeeld actief is in woonzorgcentra.” 


    Wanneer wordt Jean-Marie Dedecker opgepakt als hij nu al tweedeverblijvers toelaat in zijn gemeente?
        Bronnen: Artikel van Matthias Vanderaspoilden op 7 mei 2020
                              Artikel van Bart Huysentruyt op 11 mei 2020
                           ‘Kustburgemeesters binden in: tweedeverblijvers pas welkom als Veiligheidsraad licht op groen zet’

    De burgemeester van Middelkerke kan er met zijn verstand niet bij dat de Nationale Veiligheidsraad mensen met een tweede verblijf ook na 18 mei verplicht om daar nog even weg te blijven. “Wilmès is wereldvreemd”, foetert hij. “Ze kijkt enkel naar Frankrijk om beslissingen te nemen.”
    Dedecker ziet ook geen wetenschappelijke reden om die beslissing te nemen: “Soms luister ik wel eens naar Marc Van Ranst en hij verkondigde weken geleden al dat het weinig uitmaakt waar je in je kot blijft, zolang je je maar houdt aan de regels van social distancing. Ook het argument dat we weg moesten blijven van de kust om de druk op de ziekenhuizen laag te houden, is niet meer van tel. Ik snap dan ook niet dat zoiets beslist is.”
    Natuurlijk leeft een kustgemeentevan het toerisme en daar moet een burgemeester zich met al zijn krachten voor inzetten. JMD Dedecker: “Het zeewater staat veel ondernemers hier aan de lippen. Er is toch geen enkele reden om hier weg te blijven? De mensen mogen zich verplaatsen om op bezoek te gaan, ze mogen surfen en op het strand wandelen, maar ze mogen niet in hun tweede verblijf. Ik snap dat echt niet.”
    Hij is dan ook van plan zich niets aan te trekken van het verbod van de Veiligheidsraad. De agenten van zijn politiezone zullen dat in ieder geval niet meer controleren. "Wat kan de politie ook doen? Als agenten iemand onderweg tegenhouden, hoe weet je dan of die gewoon op bezoek komt of naar zijn tweede verblijf op weg is? Moeten ze die mensen tot op hun bestemming gaan volgen misschien?”

    Dat het ongezien is dat een burgemeester daarmee oproept tot burgerlijke ongehoorzaamheid, daar ligt hij niet van wakker: “Ze mogen me komen oppakken als ze willen. Absurd is het. We leven in het land van Magritte.”(Nv Stammer: ‘Belgisch surrealistisch schilder’)

    Ging Jean-Marie op 11 mei met die ingesteldheid naar de vergadering van de kustburgemeesters om er nogmaals de heropstart van het kusttoerisme te bespreken?
    En welk akkoord werd daar bereikt? Tweede verblijvers zullen pas welkom zijn als de Veiligheidsraad het licht op groen zet. Ondertussen zullen ze verder gecontroleerd worden, hoe moeilijk dat ook mag zijn. Waarom heeft onze burgemeester ingebonden? Kreeg hij een ippon aangesmeerd omdat hij afklopte of kreeg hij een plakband op de mond, in plaats van een mondmasker?
    De gefaseerde aanpak blijft namelijk aangehouden. De kust wil eerst tweede verblijvers toelaten. In tweede instantie wil ze de kans geven aan het verbijfstoerisme in hotels, B&B’s, campings en vakantieappartementen en dan pas aan dagjestoeristen. Deze laatste zouden pas welkom zijn vanaf het moment dat de restaurants en cafés opnieuw opengaan.

    Verder werd beslist dat er in één uniform raamwerk wordt voorzien, waarin de kustgemeenten op eigen maat maatregelen kunnen nemen.
    Het raamwerk bestaat uit:

        - een verkeerscirculatieplan voor zowel personenwagens als mensen
        - een strandplan met focus op toegang tot het strand
        - bewaakte zwemzones vanaf 27 juni
        - een circulatie- en terrassenplan voor de dijk, winkelstraten en andere publieke ruimtes.

    Op stranden en voor de zeedijk zal er een in- en een uitgang zijn. Om te meten hoeveel volk er in die zones rondloopt, zullen stewards en jobstudenten, onder leiding van de politie, constant monitoren. Als een bepaalde dijk 50.000 mensen aankan in normale omstandigheden, dan zal dat met social distancing misschien maar 10.000 zijn. Dat zal goed in de gaten gehouden worden.

    Elke gemeente kan op basis van het aantal bezoekers zelf invulling geven aan deze plannen op voorwaarde dat het aantal bezoekers continu in kaart kan gebracht worden. Er werd al berekend hoe groot de capaciteit van de stranden per gemeente precies is. Er zou sprake zijn van 6 vierkante meter strand per ‘bubbel’. Of gemeenten dan schermen moeten plaatsen, hangt af van de gemeente.

    Om de plannen te kunnen uitvoeren, heeft de kust nood aan 140 extra politiemensen. Zij moeten de toegangswegen controleren. Daarvan komen 40 mensen uit een West-Vlaams solidariteitspeloton en worden nog 100 politiemensen extra gevraagd uit de federale reserve. 

    Alle evenementen afgelast
    Op hun vergadering hebben de kustburgemeesters ook UNANIEM beslist om alle evenementen tot eind augustus, zowel groot als klein, van welke aard ook, af te gelasten. Ze willen echt vermijden dat er te veel mensen samenkomen en willen niet verantwoordelijk gesteld worden voor een opstoot van het virus.

    De burgemeester van Bredene riep daartoe al een tijdje zijn collega’s op. Zijn argumenten luidden:

    1. Een zomerdag aan zee lokt wel meer dan vijf keer zoveel volk naar onze stranden dan een festival als Tomorrowland. Onze politiediensten zullen de handen sowieso vol hebben om toe te zien op de coronamaatregelen op het strand (houden van afstand), op publieke plaatsen, op mobiliteit, maar ook in de winkelstraten. Ik wil de politie niet nog eens belasten door te gaan controleren op evenementen.” 
    2. “Gezien de huidige omstandigheden zullen we al blij mogen zijn dat restaurants en cafés, ook strandbars, mogen openen. Laat ons inzetten op beleving en genieten. Dat kan ook zonder evenementen.”
    3. “Een klein evenement dat normaal gezien honderd bezoekers verwacht, kan dit keer misschien uitgroeien tot een event van drie-, vier- of vijfhonderd man, net omdat grote activiteiten al zijn geschrapt. Ik denk bijvoorbeeld aan een wijkfeest, waar mensen van enkele straten verderop in grote getale samenkomen omdat ze elkaar al zo lang niet gezien hebben. Dat is de kat bij de melk zetten, en dat wil ik absoluut vermijden.” 
      4.“Op het gebied van Veiligheid en Volksgezondheid is het belangrijk dat we de besmettings- en gezondheidsrisico’s sterk beperken”.

    Jean-Marie Dedecker had daarop fel gereageerd. Zijn argumenten zijn de volgende: 

         1. “Wat ga je bijvoorbeeld ’s avonds met de tweede verblijvers en toeristen doen? Ze in hun bedje steken? Kijk, mensen
               zúllen naar de kust komen en wij gaan ze het nodige vertier geven. Ik ga natuurlijk geen festivals organiseren,
               maar kleinschalige evenementen die voor sfeer zorgen, moeten kunnen.
              Er zijn genoeg mogelijkheden om het én veilig én aantrekkelijk te maken. Ik sprak onlangs met iemand van een
              bekend consultancybedrijf, die stelde dat 75 procent van de horecazaken - drie op vier, hé - het water tot aan de
              lippen heeft staan. We gaan hun mogelijke klanten nu toch al niet wegjagen door te zeggen dat er aan de kust niks
              te doen is?”
         2. “Ik wil opnieuw het reuzenrad op de zeedijk. Mensen zitten daar meer dan veertig meter hoog, Vandenberghe moet
              dus geen schrik hebben dat ze in z’n gezicht zullen ademen. Ach, wij gaan ook ons hinterland meer dan ooit
              betrekken en kleinschalige evenementen spreiden. We zullen dit creatief aanpakken.” 
         3. “Ik doe een oproep om de paniek een halt toe te roepen. De zomer is nog meer dan twee maanden ver. Corona slaat
              blijkbaar niet alleen op de longen, maar ook op het verstand. Ik ga mijn standpunt verdedigen tijdens het
              kustburgemeestersoverleg, al sta ik er alleen mee.” 

          Lag onze burgemeester tijdens die bespreking bewusteloos op de tatami? Hoe verklaar je anders de UNANIMITEIT?

    Ik vroeg hem naar een reactie op de beslissing over de tweede verblijvers en over het afschaffen van evenementen.
    En toen las ik in de kranten dat de burgemeesters op de provinciale vergadering ‘eerder misleid dan ingelicht werden’ precies zoals ikzelf door de bronnen daarover.
           - zelfs een petanquetornooi mag niet
           - de helft van de parkeerplaatsen aan zee wordt geschrapt, terwijl we zojuist een parkeergebouw van 6,5 miljoen euro
                  in gebruik namen

           - geen avondmarkten (verlies van 150.000 euro)
           - concrete data om tweede verblijvers te laten terugkomen, staan zelfs niet in het voorstel van de kustburgemeesters
                  aan de Nationale Veiligheidsraad

           - geen reddersposten in juni; als redders een drenkeling willen behandelen of reanimeren, moeten ze een chirurgisch
                   pak aantrekken

    Dedecker: “Ik noem dit pestgedrag. Als we dit doorvoeren, is de kust dood. Vergadering was pure oogverblinding met vooraf opgestelde perstekst, afgesproken met de korpschefs van de kustpolitiezones en met de gerechtelijke instanties. Geef de mensen verdorie een beetje hoop. Het is de junta in Brussel die beslist. We komen in een staat van beleg terecht”
     
         Bronnen: Artikel van Dany Van Loo in ‘Het Nieuwsblad’ “Als we dit zo doen, gaat de kust dood”

                          Artikel van Timmy Van Assche en Paul Bruneel in ‘Het Laatste Nieuws’ “Dedecker scherp voor burgemeestersoverleg: “Geen
                                       evenementen, zoiets betekent de doodsteek voor de kust”

    Welke organisaties of evenementen zijn het slachtoffer van deze beslissing?
    Stripfestival?

    Het stripfestival voorzien van 17 juli tot 9 augustus 2020 is uitgesteld tot 2021. Door het afschaffen van alle evenementen tot einde augustus kon het festival sowieso niet doorgaan, maar de organisatoren hadden daar zelf al toe beslist, om de volgende redenen:
        - Op de allereerste plaats om de veiligheid van de bezoekers, tekenaars en medewerkers te kunnen waarborgen.
        - De toe te passen ‘social distancing’ maakt het onmogelijk om de van oudsher zeer populaire Strip Middelkerke
             signeersessies te laten doorgaan.

      - De speel- en tekenhoek moesten verdwijnen terwijl de aanwezige kinderen in de tent zelf eigenlijk aan de leiband
             zouden moeten.

      - De toe te passen hygiënische maatregelen in de boekenstand zouden niet van de poes zijn. Eigen meegebrachte boeken
             van thuis of andere albums voor een souvenirtekening mogen ook al helemaal niet.

      - De gekende gemoedelijke Middelkerkse ‘Stripfestival Schwung’ zou door de te nemen maatregelen heel ver te
             zoeken zijn.

    Nostalgie Beach Festival
    De organisatoren van Nostalgie Beach, een ander groot event in Middelkerke, mogen ook alle plannen opbergen.
       Het festival, dat dit jaar twee dagen zou duren, tal van grote namen op de affiche had staan en 20.000
    bezoekers
       verwachtte, gaat niet door. Er wordt een regeling uitgewerkt voor wie al een ticket had gekocht. (vln)
    En wat met ‘Leffinge Leuren’?

    De organisatoren van Leffingeleuren hopen dat het driedaagse feest, een combinatie van een betalend gedeelte en heel wat gratis activiteiten rond de kerk van Leffinge, van 11 tot en met 13 september, toch zal kunnen plaatsvinden.
    Wordt ­Leffinge leuren daarmee misschien het enige zomerfestival?
    “We zitten natuurlijk nog met veel vraagtekens”, zegt Lode Pauwels van de organiserende vzw De Zwerver, “en het moet gezegd: de recente communicatie van de overheid was over veel zaken niet bijster helder. We gaan er voorzichtig van uit dat het feest kan doorgaan. Alles zal natuurlijk afhangen van de maatregelen die dan zullen gelden. Als de regel van de social distancing – minimum anderhalve meter afstand houden – nog van toepassing is, dan mogen we het wel vergeten. Maar we werken gestadig verder aan de organisatie en het boeken van de bands en de animatie. Heel wat groepen wachten weliswaar af en hebben nog niet bevestigd, dus het blijft voor ons koffiedik kijken. We zijn ook nog niet gestart met de ticketverkoop, maar we hopen dat er heel vlug duidelijke en minder verwarrende signalen komen over wat wel en niet zal kunnen”.

    Het is verder met zekerheid geweten dat de volgende evenementen verplaatst zijn naar 2021: Countryweekend, Bubbels aan zee, Streetmart en VW bus meeting, Kweetniehoeleuk, Noordzeefakkeltocht, Parkies en Ketnetzomertour.

    Het Reuzenrad komt wel!

    Half miljoen euro steun voor Middelkerkse economie
    Het gemeentebestuur Middelkerke trekt 500.000 euro uit voor een breed ondersteuningsplan voor de lokale economie.
    Schepen van lokale economie Natacha Lejaeghere licht toe: “Al onze lokale ondernemers krijgen een forfaitaire, gemeentelijke premie om hun zaak ‘corona proof’ te maken. Ons volledige handelsweefsel is ernstig beschadigd door de coronacrisis, maar de horeca misschien nog het meest. Om onze lokale foodhandelaars te ondersteunen, organiseert de dienst lokale economie samen met de dienst toerisme deze zomer een lucratieve toeristische actie met een indrukwekkende prijzenpot. We slaan een paar vliegen in één klap, want heel wat vakantiegangers, onze tweedeverblijvers  en onze inwoners krijgen een leuke incentive om Middelkerkse foodbedrijven te steunen tijdens hun vakantie in eigen land.”

    Ook de handelaars in de non-foodsector krijgen een perspectief aangeboden. “Vanaf 1 juli verkopen we onze ‘Middelbon’. Die kost 50 euro, maar is eigenlijk 60 euro waard. Het gemeentebestuur legt dus per bon 20 % van de aankoopwaarde bij, zodat je met voordeel kan shoppen bij een breed gamma lokale non-foodhandelaars. De opbrengst van de bonnen belandt meteen bij de deelnemende handelaars. De ‘Middelbon’ zal tot 31 december 2020 geldig zijn.“, besluit Natacha.

    Om beide acties te ondersteunen trekt het gemeentebestuur alle communicatieregisters open. “Met een positieve informatiecampagne zetten we de komende periode de meerwaarde van lokaal shoppen ludiek in de kijker. Geen enkele Middelkerkenaar zal nog durven elders te shoppen!”, stelt Natacha nog ferm.
    Burgemeester Jean-Marie Dedecker bouwde alvast een breed draagvlak voor deze acties. “We willen alle politieke en maatschappelijke families achter deze maatregelen krijgen. De gemeenteraad en de commissie algemeen beleid bekrachtigen binnenkort dit plan van € 500.000, maar we gaan verder. Misschien is het wel mogelijk om enkele fiscale maatregelen te nemen om de druk op de middenstand nog meer te verlichten.”
    Volgens schepen van financiën Tom Dedecker wordt dat niet eenvoudig: “Ons fiscale klimaat laat weinig flexibiliteit toe, maar toch hebben we enkele concrete ideeën die het absoluut waard zijn om verder te onderzoeken.”

    De gemeente bezoekt de 75+’ers
    De coronamaatregelen hebben het dagelijkse leven van iedereen aardig veranderd. Vooral voor senioren is het niet makkelijk. Ze behoren tot de risicogroep en hebben meestal een gereduceerd sociaal netwerk. Daarom besloot het gemeentebestuur om alle 75+’ers van Middelkerke een bezoek te brengen. Daarnaast werd er een psychosociale hulplijn geopend waar mensen met allerhande problemen en vragen terecht kunnen.

    Dirk Gilliaert, schepen van welzijn: “Meer dan 2600 inwoners van Middelkerke zijn boven de 75 jaar. 3 op de 4 senioren woont in de relatief dichtbebouwde kustgemeentes (Middelkerke – Westende), de overige 25% in de weidse hinterlandgemeentes. Een hele uitdaging om die allemaal te bezoeken. Doel: kijken hoe het met hen gaat, kijken of ze hulp nodig hebben of … gewoon een kort babbeltje te doen.”


    Het bezoekersteam
    Het bezoekersteam bestond uit 27 personeelsleden van het gemeentebestuur en Welzijnshuis. Ambtenaren met een takenpakket die niet via thuiswerk kan, kregen de kans om lid van het bezoekersteam te worden.
    Het team kreeg een korte briefing, een adressenlijst met 100 senioren en de nodige bescherming om van de deur tot deur te gaan.
    Het was niet alleen voor de bezochten een mooi project, ook de leden van het bezoekersteam waren zeer onder de indruk:

          “Het viel enorm op hoe mensen hun plan proberen te trekken, via buren of familie. “
     
       “Heel mooi initiatief. Ik ben blij dat ik kon helpen en ben altijd beschikbaar om het opnieuw te doen”.
     
       “De dankbaarheid bij die mensen is groot… Zeer groot”

    In totaal werden 2326 75+’ers in Middelkerke en de 8 deelgemeentes bezocht.
     
          89% van de bezochte 75+’ers gaf te kennen weinig problemen tijdens de lockdown te ondervinden. Deze mensen
                      zijn vlot te been of hebben genoeg hulp in de nabijheid om problemen te verhelpen.
            10% van de senioren gaf geen gehoor nadat een medewerker tot tweemaal aan de deur geweest was.
                  Die adressen worden dan verder onderzocht via sociale dienst of wijkagent. Maar, meestal zijn deze
    mensen
                  verhuisd (bv. naar een WZC), zijn ze op reis (overwinteren) , wonen ze bij familie of zijn ze -helaas- overleden.

    Hoe reageerden de bezochten?
         Zo goed als iedereen kon het bezoek ten zeerste appreciëren.
       
        “Soms waren de mensen argwanend als ze de deur opendeden. Maar, na twee zinnen was die argwaan al weg.”
       
        “De mensen op de zeedijk vragen je spontaan binnen, wat ik uiteraard beleefd geweigerd heb”
       
        “Mensen waren content dat er ook aan hen gedacht werd.”

    Daarnaast bleken er een 20-tal tussenkomsten nodig te zijn, in de vorm van een gesprek of extra dienstverlening aan huis. Meestal worden de gegevens doorgegeven aan de OCMW-diensten die dan voor verdere opvolging zorgen, die kan bestaan uit een doorverwijzing naar de boodschappendienst, poetsdienst, hulp bij tuinwerkjes, maaltijden aan huis en dergelijke.

    Psychosociale hulplijn
    “Naast het bezoekersteam is er in Middelkerke ook een psychosociale hulplijn actief. Daar kunnen inwoners terecht met allerhande vragen. Een 7-koppig team van sociale assistenten bemant de telefoon en probeert alle bellers te helpen.”, aldus schepen Lejaeghere. “Wie nood heeft aan een babbeltje, kan daarvoor 7 op 7 terecht op de sociale hulplijn van 09 tot 18 u. via het nummer 059 31 99 59. Telefoontjes variëren van kort praktische vraagjes, hulpvragen of zware eenzaamheidsproblemen.” De psychsociale hulplijn kreeg al een 60-tal vragen van vooral oudere inwoners. 

    Wie algemene vragen heeft over corona kan terecht bij de coronalijn van het gemeentebestuur op 059 31 31 31. 

    Hoe zit het met de coronacijfers in Middelkerke? (op 15.5.2020)

    Gemeente

    Totaal aantal
      bevestigde
      besmettingen

    Per 1000
    inwoners

    Aantal
    WZC

    Aantal bedden

      ROB    RVT

    Aantal zieken-
    huizen

     

    Blankenberge

             51

           2,50

        3

      409 + 239        

              1

     

    Bredene

             58

           3,21

        3

      179 +   74        

               -

     

    De Haan

             66

           5,21

        2

      241 + 129        

               -

     

    De Panne

             34

           3,04

        2

      152 +   85        

               -

     

    Knokke-Heist

            157

           4,74

        5

      556 + 354        

              1

     

    Koksijde

              76

           3,47

        3

      207 + 100       

                -

     

    Middelkerke

              52

           2,69

        4

      373 + 197

                -

     

    Nieuwpoort

              37

           3,18

        2

      229 + 140

                -

     

    Oostende

            270

           3,78

      14

    1312 + 544

               2

     

             Bron: https://www.zorg-en-gezondheid.be/sites/default/files/external/Repertorium_burst_def_-_ADRESSEN_WZC-_PROVINCIE_West-Vlaanderen.pdf

    Het overgrote deel van de woonzorgcentra (WZC) is ook erkend als RVT ('Rust- en verzorgingstehuis'). Dat wil zeggen dat er in een woonzorgcentrum ook plaatsen beschikbaar zijn voor de opvang van zwaar zorgbehoevende ouderen. Deze plaatsen worden aangeduid als RVT-bedden. Voor deze plaatsen krijgt het woonzorgcentrum een hogere tussenkomst van het RIZIV. De overige opvangplaatsen in een woonzorgcentrum worden door het RIZIV aangeduid met de omschrijving 'bedden Rustoorden voor Bejaarden' (ROB-bedden).


    Met mondjesmaat naar het MAC
    Vanaf 11 mei zijn de publieksdiensten van het gemeentebestuur en het Welzijnshuis opnieuw deels toegankelijk. Uiteraard gelden daar ook de gangbare beschermingsmaatregelen van toegangslimitering en afstand. Het gemeentebestuur vraagt om je enkel voor hoogdringende regelingen te verplaatsen naar het MAC en het Welzijnshuis.

    Voor het MAC geldt een maximumcapaciteit van 11 personen. Na het verplicht aanmelden aan het onthaal worden de bezoekers doorverwezen naar de juiste dienst. Enkel de diensten burgerzaken, kas, parkeershop en ruimte en wonen zijn toegankelijk. Dankzij vloerstickers bewaar je een veilige afstand van andere bezoekers. Er is ontsmettingsgel en plexiglas om extra bescherming te bieden. Het MAC is toegankelijk op de gebruikelijke openingsuren: van maandag tot donderdag van 9 tot 12 en van 13 tot 16 u. Op vrijdag van 9 tot 12 u.

    De drukste publieksdienst – burgerzaken – biedt heel wat digitale oplossingen. Zo regelt je adreswijzigingen, verschillende attesteringen en uittreksels perfect via mail of via het e-loket. burgerzaken@middelkerke.be of 059 31 30 16.

    Ook het Welzijnshuis opent een aantal diensten voor het publiek. De sociale dienst en de diensten thuiszorg en sociale huisvesting ontvangen opnieuw publiek, maar enkel op afspraak en in ruimere lokalen. De loketfuncties worden daarvoor in vier vergaderzalen georganiseerd. Voor een afspraak bel je 059 31 92 10 of mail je welzijnshuis@middelkerke.be .

    18-05-2020, 00:00 Geschreven door stammer
    Reageren (0)


    Categorie:Gemeentebestuur
    11-05-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe een gewone burger reageert op de aanpak van de coronacrisis door onze regeringen (Deel 4)

    Op basis van een advies van de Groep van Experts belast met de Exit Strategie (GEES) is de Nationale Veiligheidsraad op vrijdag 24 april bijeengekomen in het Egmontpaleis om de exit strategie uit de coronacrisis te bepalen.
    De persconferentie die daarop volgde werd als zeer belangrijk beschouwd en er werd dus met spanning naar uitgekeken. Het geduld van de mediamensen en van de TV - kijkers werd zwaar op de proef gesteld.

    Het duurde niet minder dan acht uur, vooraleer de politici er klaar mee waren, maar toen het eindelijk zo ver was, ‘beloonden’ ze de wachtenden met een saaie, onduidelijke uitleg, met schier onleesbare power point beelden. Wie iets kent van Power Point, stelde vast dat de basisregels ("hou het bondig, duidelijk en simpel") duidelijk niet gevolgd waren.  Dat het grafisch niet altijd duidelijk was, de talen door elkaar werden gebruikt en er tikfouten werden opgemerkt leidde op Twitter tot heel wat commentaar en zelfs grappen.
    Op het gebied van presentatie en communicatie werd het dus een grote flop, maar hoe groot de ontgoocheling daarover ook was, er werd terecht vooral uitgekeken naar de inhoud.

    Vanaf 4 mei werden de coronamaatregelen versoepeld. Geleidelijk aan, in fases, zo heeft de Nationale Veiligheidsraad beslist. “We hebben serieuze opofferingen gedaan, nu is het tijd om naar de toekomst te kijken”, verklaarde premier Sophie Wilmès.
    “We mogen ons niet vastpinnen op de data die de Nationale Veiligheidsraad vooropgesteld heeft” zei minister van Volksgezondheid Maggie De Block bij VTM Nieuws. "Er zijn mijlpalen gezet en dat zijn nu die data van 4 mei, 11 mei, 18 mei - maar dat zijn geen zekerheden. Dat is waar we denken dat we kunnen naartoe werken. Ze zijn redelijk om te halen, maar dan moeten we nu wel goed de maatregelen blijven volhouden en vermijden dat de opnames in onze ziekenhuizen terug omhoog zouden gaan".

    Jullie zien verder een overzicht van alle beslissingen, in het zwart zoals ze op 24 april beslist werden, in het blauw de aanvullingen nadien. De beslissingen die op 6 mei genomen werden, worden in het groen aangegeven, de uitgebrachte kritiek in het rood.

    Ik heb niet de bedoeling alle regels weer te geven. Er zijn er trouwens zeer veel en er worden zo vaak wijzigingen aangebracht dat je je kunt je afvragen wie nog kan volgen of wie ze allemaal kent.  Verschillende instanties verspreiden samenvattingen of zelfs uitgebreide teksten met alle vragen en de antwoorden daarop.
    Ziehier drie daarvan:
    https://www.info-coronavirus.be/nl/faq/
    https://www.standaard.be/cnt/dmf20200503_04943347?M_BT=890495172373&_section=65510620&adh_i=2ce14f7f8acdb95bfc3c551bacabeb72&imai=&utm_campaign=ochtendupdate&utm_medium=newsletter&utm_source=standaard
    https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/01/vragen-aan-marc-van-ranst/

    De Nationale Veiligheidsraad heeft voorlopig gekozen voor het volgende exit-programma:

    FASE 1A: 4 MEI

    - Naast (dieren)voedingswinkels, doe-het-zelfzaken, tuincentra, krantenwinkels en apotheken mogen ook stoffen- en
          fourniturenwinkels (winkels met naaibenodigdheden) openen.

    - Alle ondernemingen, ook die uit niet-essentiële sectoren, mogen opnieuw opstarten, als de social distancing-regels
          gerespecteerd worden. Telewerk blijft wel de norm.

    - Alle reizigers vanaf twaalf jaar moeten op het openbaar vervoer hun mond en neus met een mondmasker, sjaal of andere
         stof bedekken, niet alleen in de voertuigen zelf, maar ook aan de ingang van de
    gebouwen, het perron..., ook op de
         luchthavens.

    - Sportieve activiteiten in de buitenlucht en zonder contact (tennis, vissen, golf, atletiek, kayak) zijn opnieuw toegelaten,
          met maximaal twee personen (of meer, indien de personen onder hetzelfde dak wonen).

         Kleedkamers en douches mogen niet gebruikt, cafetaria’s niet geopend worden.

    FASE 1B: 11 MEI

    - Alle winkels mogen heropenen, zonder discriminatie van grootte of sector. De social distancing-regels moeten natuurlijk
         gerespecteerd worden. Voor de werknemers moet een veilige werkomgeving
    gegarandeerd worden.
        Per 10 vierkante meter is 1 klant toegelaten die 30 minuten in de winkel mag zijn. Er zijn uitzonderingen voor kleinere
        winkels. Welke? Het dragen van een mondmasker in de winkels is sterk aanbevolen.

        Het winkelen moet wel nog altijd alleen gebeuren (of in het gezelschap van een kind of jongere onder 18 jaar), tenzij
        het niet anders kan en in de buurt van de woon- of werkplaats.

        Ook mensen die hulp nodig hebben, mogen begeleid worden.
       Wanneer het te druk is, wordt het advies gegeven om op een later tijdstip terug te komen. Ouderen van meer dan 65 jaar,
        minder mobiele mensen of zorgpersoneel hebben voorrang.

       Markten blijven verboden, behalve voedingskramen als ze de toestemming van de lokale overheden krijgen.

    - Vanaf zondag 10 mei (Moederdag) worden sociale contacten voor het eerst sinds de lockdown opnieuw beperkt
         toegelaten.

         Meer specifiek mogen mensen die onder hetzelfde dak wonen vanaf dan maximum vier anderen ontvangen bij hen
         thuis. Dat moeten wel altijd dezelfde vier zijn en die mogen niet ook nog bij iemand anders op
    bezoek gaan.
        
    Er wordt aangeraden dat de 4 mensen uit hetzelfde gezin komen. Die vier mensen mogen er niet op hun beurt nog 4
        ontvangen, anders is straks de hele Belgische bevolking met elkaar in
    contact geweest. Minderjarige kinderen tellen
        mee in de groep van vier personen.

        Het blijft ook de bedoeling om tussen elkaar minstens 1,5 meter afstand te houden tijdens dat bezoek, wat met kleine
        kinderen
    haast niet te verwezenlijken is. Als het mogelijk is, wordt zelfs aangeraden om elkaar in de tuin of op terras te
        zien. Als iemand ziek is, blijft het uiteraard de bedoeling om geen
    contact te hebben met anderen.
      
    De regering vertrouwt op het gezond verstand. De politie zal geen controle uitvoeren op dat aantal van vier. Bij de
       keuze van die ‘vier’ zouden kinderen die het meest afzien van de quarantaine voorrang moeten
    krijgen.
     
    Wat is een redelijke afstand voor die bezoeken? Daar staat er geen limiet op, maar het is niet de bedoeling dat men het
       land zou doorkruisen.    
                                                                           

     

    FASE 2: 18 MEI

    - De mogelijkheid van privébijeenkomsten thuis wordt bestudeerd.
    - Fysieke en sportieve activiteiten kunnen worden uitgebreid naar meer dan twee personen (na evaluatie).
    - Eéndagsexcursies in het binnenland kunnen overwogen worden (na overleg). Hetzelfde geldt voor tweede verblijven.
       De politie beweert alvast dat controle op niet-essentiële verplaatsingen niet meer mogelijk blijft, na het invoeren van de
       mogelijkheid van sociale contacten. Ze zullen er dus geen meer uitvoeren.

       Dat betekent niet dat verplaatsingen naar een tweede verblijf vanaf nu toegelaten zijn.
      Ik vrees er nochtans voor en FB'ers beweren dat er nu al heel wat tweedeverblijvers naar hun appartement gekomen zijn.

    - Op 15 mei mogen de scholen al eens proefdraaien, de echte heropening volgt op 18 mei. De praktische organisatie van
       het onderwijs werd aan Vlaams minister van Onderwijs Weyts en de onderwijswereld
    overgelaten.
       Onderwijs is namelijk een verantwoordelijkheid van de gemeenschappen.

      Kleuterscholen zijn daar nog niet bij. Die blijven dicht tot eind mei. Dan zal beslist worden of ze in juni naar school
       kunnen.

      In het lager onderwijs zijn enkel de kinderen van het eerste en tweede leerjaar vier lesdagen welkom, en leerlingen van
         het zesde leerjaar twee dagen.

         In het middelbaar onderwijs mogen het tweede en het vierde jaar op vrijdag 29 mei opnieuw opstarten, afhankelijk
         van een positieve evaluatie van het zesde jaar. Dat start zoals bekend al
    vroeger, op 18 mei na al een eerste keer
         proefdraaien op 15 mei. Ook 29 mei is dan voor het tweede en vierde jaar een proefdraaidag, waarna er nog drie dagen
         bijgestuurd kan worden (op 1 juni
    is het Pinkstermaandag).

         Drie leerjaren tegelijkertijd is sowieso het maximum, de school mag ook zelf beslissen om maar één leerjaar te laten
         komen. Ook het aantal dagen waarop er onderwijs wordt gegeven op
    school, is door de directie zelf te bepalen.

        Er zullen maximaal 14 leerlingen in één klas mogen zitten: per leerling moet er 4m2 voorzien zijn, per leerkracht 8 m2.
        
    Mondmaskers worden verplicht voor leerlingen én leerkrachten in het middelbaar, in het lager onderwijs zijn ze enkel
         voor de leerkracht verplicht. Twaalfjarigen in het zesde leerjaar hoeven dus geen mondmasker te dragen.
         Er wordt ook gekeken naar andere mogelijkheden tijdens het lesgeven, bijvoorbeeld plexiglas of een gezichtsscherm
         voor de leerkracht. Elke school moet sowieso eerst groen licht krijgen op
    basis van een risicoanalyse en een beslissing
         van het schoolbestuur na sociaal overleg.

      De noodopvang op school wordt wel uitgebreid. Ook ouders die buitenshuis werken en geen alternatieve opvang
         hebben, kunnen hun kinderen daarnaartoe sturen. Tot nu stond die enkel open voor kwetsbare kinderen
    en leerlingen
         met ouders werkzaam in een cruciale sector.

        Over opvang is er nog geen beslissing genomen. Volgende maandag is er nieuw overleg, en in tussentijd worden de
        draaiboeken voor de praktische organisatie verder verfijnd. 

      Vooral de katholieke scholen verzetten zich tegen de verplichte noodopvang wegens te kort aan klassen en leerkrachten.
      Ze voeren aan dat de bedrijven en de steden en gemeenten daarvoor moeten zorgen.

      Sommige beweren dat men er spelende kinderen niet de hele tijd kan op wijzen dat ze afstand van elkaar moeten
      bewaren.

    Tegen 18 mei wordt meer nieuws verwacht over wat mogelijk is in verband met markten, musea, bibliotheken, dierentuinen, kappers en schoonheidscentra.

    De woonzorgcentra zijn een Vlaamse aangelegenheid en de Nationale Veiligheidsraad neemt er dus geen beslissingen over. De taskforce voor de woonzorgcentra heeft op 7 mei beslist dat vanaf maandag 18 mei één bezoeker per bewoner toegelaten wordt. De woonzorgcentra mogen zelf beslissen of zij het bezoek toelaten.
    Bij voorkeur gaat het om steeds dezelfde bezoeker die mag langskomen voor een halfuur.
    De taskforce heeft nog andere, strikte voorwaarden opgelegd:
       - bezoek in open lucht of in een afzonderlijke ruimte gebeuren (die na elk bezoek ontsmet wordt)
       - bewoner mag niet besmet zijn
       - het hele centrum moet getest zijn
       - er mogen geen voorwerpen meegebracht worden
      - de bezoekers moeten een mondmasker dragen.
    Een eerste poging om een bezoekregeling uit te werken voor de woonzorgcentra mislukte half april.

    FASE 3: NIET VOOR 8 JUNI

    - De eventuele en geleidelijke heropening van restaurants, en later ook de cafés en bars wordt bestudeerd.
    - Tegen eind mei wordt er beslist over het al dan niet doorgaan van jeugdbewegingskampen en zomerstages.
    - Ook het toelaten van meerdaagse reizen in binnen- en buitenland wordt bekeken.
    - Ook de opening van toeristische attracties zoals dierentuinen en pretparken, wordt bestudeerd.
    - Massa-evenementen blijven tot en met 31 augustus verboden, maar er wordt wel bekeken of kleinere
        openluchtevenementen kunnen doorgaan.

    - De maatregel rond huwelijken en begrafenissen wordt niet versoepeld. Voor huwelijken blijft een religieuze dienst
       mogelijk in het bijzijn van de echtgenoten, hun getuigen en de bedienaar van de eredienst. Burgerlijke
    huwelijken
      worden voltrokken, maar enkel in de aanwezigheid van de echtgenoten, de getuigen en de ambtenaar van de burgerlijke
      stand. Bij begrafenissen mogen maximum 15 personen aanwezig zijn, met behoud
    van een afstand van anderhalve
       meter.

    Wanneer toeristische uitstappen mogelijk worden en wanneer mensen opnieuw naar hun tweede verblijf mogen, zal pas worden bekeken in de derde fase van de versoepeling, tegen 8 juni.

    Einde juli
    Alle sportwedstrijden, zowel voor amateurs als voor profsporters, worden al zeker tot eind juli geannuleerd. Dat betekent niet dat ze op 1 augustus opnieuw mogen aangevat worden.

    Intussen hebben minister Weyts en zijn regionale collega's een plan voor een heropstart klaar.

    Vanaf 18 mei zouden sportactiviteiten voor -12-jarigen zonder toeschouwers mogelijk zijn in openlucht. En op hetzelfde moment zouden volwassenen in beperkte groep (maximaal 20 personen) in openlucht mogen sporten mits naleving van de afstandsmaatregelen.
    De tweede stap is voor 1 juni. Dan zouden individuele fysieke activiteiten indoor mogelijk zijn met maximaal twee partners. Nog twee weken later kan een beperkte groep indoor (maximaal 20 personen), exclusief wedstrijden buiten trainingsverband. Voor wedstrijden (waaronder wielerwedstrijden) is het dan nog een maand langer wachten.
    Vanaf 1 augustus zouden sportevenementen met een gelimiteerd aantal deelnemers kunnen. Wedstrijden met publiek vanaf 1 september.

    Maar we moeten een slag om de arm houden”, voegde Weyts toe. “Omdat de experten heel terughoudend zijn. En het is ook terecht dat zij bekommerd zijn, dat is hun job. Zij moeten ons beschermen tegen onszelf.” De minister benadrukt dat dit voorlopig alleen nog maar een advies is: “Het is een heel stappenplan. Dat ligt momenteel bij de experten van de GEES. Die waren er gisteren blijkbaar nog niet over uit of ze daar in zouden meegaan.

    Er zal slechts overgegaan worden naar een volgende fase als de toestand, aantal gehospitaliseerde, het aantal overledene, het aantal besmettingen voldoende gedaald is. Niemand wil daar een cijfer op plakken, alhoewel hier en daar wel eens sprake is van 100.
    Er zijn ook nog andere parameters, bijvoorbeeld het aantal nieuwe gevallen dat bij de huisartsen wordt vastgesteld, enzovoort. Er zijn verschillende criteria en men wil/kan daar geen cijfer opplakken. Ofwel gaan alle parameters in de goede richting, ofwel niet."

    En hoe zit het nu met de tracers?
    Vlaams minister van Welzijn Wouter Beke (CD&V) heeft eindelijk een akkoord over de contact tracers in Vlaanderen. Die opdracht wordt vanaf volgende week maandag 11 mei uitgevoerd door een samenwerking tussen de ziekenfondsen, callcenters en een consultant.
    Ook in Brussel wordt opdracht toevertrouwd aan de ziekenfondsen. Die hebben ervaring met gezondheidsdossiers en hebben ook een pak personeel dat meteen inzetbaar is. Deze week nemen Vlaamse ambtenaren de proefweek nog voor hun rekening, stelselmatig komen daar de nieuwe contact tracers bij. Of dat er ooit 1.200 zullen zijn, blijft onduidelijk. “Dat zal afhangen van de nood op het terrein”, waarschuwde het Agentschap Zorg en Gezondheid eerder al. Het zou kunnen dat Vlaanderen het met veel minder doet als blijkt dat een nieuwe corona-opstoot uitblijft.

    Wie voortaan positief test op Covid-19, krijgt telefoon van één van de contact tracers. Deze moeten uitvissen met wie een besmette persoon de voorbije dagen allemaal in contact kwam, waarna ook die mensen preventief worden ingelicht en eventueel in quarantaine moeten om de verdere verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Volgens professor Emmanuel André, het hoofd van het Interfederaal Comité Testing & Contactopvolging, is het goed bijhouden van je contacten (en hun GSM – nummer) ontzettend belangrijk in deze fase van de exit uit de lockdown. Hij spreeks zelfs over 'dagboek bijhouden'. “Wanneer u ziek wordt, zullen ook de mensen met wie u contact had op die manier de nodige ondersteuning krijgen”, beklemtoont hij.
    Ook andere overheidsdiensten beklemtonen dat het zeker in de beginfase van de contact tracing – die van nul moet worden opgestart – handig kan zijn om een lijstje met uw contacten op te stellen. Want vandaag moet u soms nog enkele dagen wachten op de uitslag van uw coronatest en zeker in deze opstartfase kan het nog enkele dagen duren voor u door een contact tracer wordt opgebeld. Al die vertraging opgeteld, zou tot gevolg hebben dat u dan pas begin volgende week wordt gevraagd naar de personen met wie u eind vorige week contact had. Dat zit misschien dan toch niet meer zo vers in uw geheugen.
    Ziehier de acht fases van ‘contact tracing’:

      1. Ik voel me grieperig (hoesten, koorts, smaak- en geurverlies): bel naar je huisarts.
      2. Hij nodigt je uit voor een test op zijn kabinet als hij daarvoor het juiste materiaal heeft. Anders geeft hij je een elektronisch attest om naar een triagecentrum te gaan.
      3. Na de test ga je naar huis en zonder je je af tot je het resultaat hebt – zo’n 24 uur.
      4. Ben je positief op Covid-19? Dan gaat er een melding naar de bevoegde regio voor contactonderzoek.
      5. Je krijgt telefoon van een contactonderzoeker, die je zal vragen met wie je contact hebt gehad in de voorbije dagen. Daarvoor bestaat een invulformulier.
      6. De contactonderzoekers bellen zelf alle door jou opgesomde mensen om hen ervan op de hoogte te brengen dat ze misschien besmet zijn. Indien nodig komen ze tot bij hen thuis. Ze krijgen daarbij te horen of het gaat om een “hoog risico contact” of een “laag risico contact”. Hoog risico geldt als je langer dan 15 minuten op minder dan 1,5 meter was, bijvoorbeeld in een gesprek, of als er fysiek contact was. Ook huisgenoten, naaste buren in de klas of op het werk en medepassagiers vallen onder die categorie.
      7. Krijg je telefoon van zo’n contactonderzoeker en had je “hoog risico contact”? Dan moet je 14 dagen in afzondering. Anders mag je nog wel buitenkomen, maar wel met aandacht voor de voorzorgsregels.
      8. Als een van die contacten zich ziek voelt, moet hij of zij de huisarts contacteren. Dan begint het proces opnieuw.

    Wie wordt er eigenlijk getest?
    In vergelijking met andere zwaar getroffen landen doet België het goed wat betreft het aantal uitgevoerde coronatesten. De afgelopen dagen werden er gemiddeld een kleine 20.000 testen per dag afgenomen. Dat blijkt uit cijfers die het kabinet van minister Philippe De Backer (Open VLD) meedeelt.

    In de strijd tegen het coronavirus zijn er in België iets minder dan 41.000 tests per miljoen inwoners afgenomen. Tussen 29 april en 4 mei werden gemiddeld zo'n 19.900 tests per dag afgenomen in België. Volgens cijfers van statistiekbureau Our World in Data gaat België ook gericht en efficiënt aan de slag. Zo wordt er per acht testen gemiddeld een positief geval van besmetting ontdekt.
    Volgens minister Philippe De Backer wordt de sterk uitgebreide testcapaciteit momenteel volop benut.'We kunnen dit aantal en ritme volhouden als een cruciaal onderdeel van onze exit strategie. We zouden tot 45.000 testen per dag kunnen uitvoeren, maar ik hoop van harte dat we die capaciteit niet zullen moeten benutten. Maar als het nodig blijkt, in het kader van contactonderzoek, dan doen we dat gewoon', aldus De Backer. “Vanaf 4 mei zullen patiënten bij huisartsen getest kunnen worden, zodat we de mensen met wie die patiënten contact gehad hebben ook kunnen opsporen en contacteren.”
    Het is de bedoeling dat iedereen wordt getest:

        - die symptomen heeft en van wie de arts vermoedt dat hij of zij besmet is
        - die door zijn of haar beroep in hoge mate is blootgesteld aan het virus
        - die intensief contact heeft gehad met een besmet persoon
    Iedereen testen blijft wel onmogelijk. Dat benadrukt viroloog Steven Van Gucht: "We zijn met meer dan 11 miljoen Belgen. Stel dat we theoretisch 100.000 testen per dag uitvoeren - en dat is gigantisch - dan hebben we pas iedereen getest na 110 dagen. Eén keer testen heeft ook geen zin. Als je een bevolking volledig vrij wilt krijgen van een virus, dan moet je op regelmatige basis iedereen testen, dat wil zeggen om de week, om de 2 of 3 weken. Puur wiskundig is dat bijna een onmogelijke opdracht."
        Bron: https://www.knack.be/nieuws/belgie/belgie-in-internationale-kopgroep-uitgevoerde-coronatesten/article-news-1596733.html

    Besluit
    De communicatie op de tweede persconferentie over de exit was dus veel beter dan die op 24 april. Er wordt geluisterd naar collega’s en naar de pers. Dat is dus een goed punt.
    Er wordt gewerkt in fases, met versoepeling als de cijfers het toelaten. Dat is een tweede goed punt.
    Wie opwerpt dat er veel gesuggereerd, aangeraden, aanbevolen, afgewacht, bestudeerd, overwogen of bekeken wordt, moet wel begrijpen dat niemand weet hoe de coronacijfers zullen evolueren. Voorzichtigheid is geboden. Het gevaar van een tweede golf is dreigend en dat risico wil de veiligheidsraad niet lopen. Terecht, natuurlijk. De GEES vergadert elke dag, bestudeert de tendensen en adviseert de Nationale Veiligheidsraad, die niet altijd de experten volgt. De politici zijn immers verantwoordelijk.

    Wat ik niet goedvind zijn de schijnbaar noodzakelijke ondervragingen op TV van politici en experten om te antwoorden op detailvragen. Waarom kan men niet ineens duidelijk uitleggen wat er mag en niet mag?

    De mondmaskers spelen een steeds groeiende rol. Enkele kustgemeenten hebben een bestelling geplaatst om alle inwoners te voorzien van een exemplaar.  Ze worden aanbevolen in alle gevallen waar de social distancing niet kan gerespecteerd worden. De overheid zal zelf aan elke burger een mondmasker en twee filters geven. Wanneer? Dat is nog geheim! Burgemeester Dedecker wil geen maskers aankopen voor zijn inwoners: “Waarom zou ik belastinggeld besteden aan maskers als de federale overheid er toch zal verdelen?”

    Wie ben ik om mijn bloglezers zoiets te vragen? Maar ik doe het toch! Houden jullie zich alstublieft aan de voorgeschreven regels zodat we dat verschrikkelijk coronamonster kunnen verdrijven. Niemand wil toch dat het later nog eens opduikt! De cijfers zijn eigenlijk niet zo geruststellend: Ik las op 8 mei “Weer dalende trend: 107 extra doden en 108 nieuwe ziekenhuisopnames voor donderdag 7.5” terwijl er de dag ervoor 80 doden waren en 98 opnames. Op 6.5 waren er ook nog 639 besmettingen en op 7.5 nog 591. Onze experten beweren nu dat, door het weekendeffect, de daling moet blijken uit het gemiddelde van de laatste zeven dagen.

    Bronnen
    https://www.msn.com/nl-be/nieuws/coronavirus/gezond-verstand-en-burgerzin/ar-BB13a3DH?MSCC=1587743842&ocid=spartandhp
    https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200424_04934090
    https://www.hln.be/nieuws/binnenland/coronamaatregelen-vanaf-maandag-versoepeld-dit-verandert-er-concreet-voor-u~ad62282d0/
    https://www.demorgen.be/nieuws/coronavirus-van-symptomen-tot-incubatietijd-dit-zijn-alle-feiten-op-een-rij~b3b69d18/
    https://www.msn.com/nl-be/nieuws/politiek/ik-ga-het-verkeer-niet-regelen-op-de-meir/ar-BB13fqIw?MSCC=1587917255&ocid=spartandhp
    https://www.standaard.be/cnt/dmf20200417_04925702 mondmaskers
    https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200504_04945102

     

    11-05-2020, 00:00 Geschreven door stammer
    Reageren (0)


    Categorie:Medisch
    Archief per week
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 15/06-21/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 23/03-29/03 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 24/02-01/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 31/12-06/01 2019
  • 23/12-29/12 2019
  • 16/12-22/12 2019
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 01/01-07/01 2018
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 30/12-05/01 2014
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 31/12-06/01 2013
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 26/12-01/01 2012
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Websites over Middelkerke
  • Gemeente Middelkerke
  • Middelkerke.2link
  • Handelaars Westende-dorp
  • Westende

  • Rondvraag / Poll
    Van welke oplossing ben jij voorstander?
    Met de grond gelijkmaken en heropbouwen volgens de in dit artikel voorkomende tekeningen
    Met de grond gelijkmaken en heropbouwen volgens plan voorgelegd aan oppositie en aan inwoners
    Renovatie met behoud van de gevels langs de Henri Jasparlaan
    Huidige bibliotheek en kinderopvang niet afbreken maar renoveren
    Andere oplossing: zie 'Reacties'
    Bekijk resultaat



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!