Talloze malen heb ik het al geschreven: het gemeentebestuur van Middelkerke houdt niet van de gewone fietsers. Enkel van de professionele. In mijn artikel van 16 januari 2011 ‘De meest onlogische, minst toegepaste maar zeer gevaarlijke verkeerssituaties voor fietsers’ noemde ik dat ‘geen hart hebben voor fietsers’. Ik heb daarin een overzicht gegeven van de regels die gelden voor fietsers in het verkeer, maar ik had het ook over de fietswegeninfrastructuur in onze gemeente. Hoe ze zou moeten zijn en hoe ze is. Het resultaat kon allesbehalve schitterend genoemd worden. Ik zou op veel plaatsen eerder spreken van ‘achterlijke’ toestanden, die absoluut geen rekening houden met de veiligheid van onze fietsers.
Even kort het resultaat uit mijn vorig artikel resumeren Er zijn onvoldoende fietspaden in Westende. Als een weg vernieuwd wordt, “vergeet” men meestal ook een fietspad toe te voegen, waar het mogelijk is. (vooral waar veel fietsverkeer is, volgens de totale breedte van de weg). De gewestwegen N318 (Westendelaan - Lombardsijdelaan - Nieuwpoortlaan) en de N034 (Parklaan - Paul Grossettilaan - Koninklijke Baan) hebben een fietspad. Maar wat voor één, voor wat de eerste drie ‘lanen’ betreft. Maar ja, ze worden ‘zeer binnenkort’ gerenoveerd! Dat is tenminste het argument van het bestuur. Ondertussen blijft de wantoestand maar aanslepen, soms … al ettelijke jaren.. Dat is eveneens het geval voor de volgende Westendse gemeentewegen: de halve Henri Jasparlaan, de 77-jarige Essex Scottishlaan. De Badenlaan, de Langestraat (vanaf de Westendelaan tot aan de Noordstraat) en de Zeelaan moeten zeker een fietspad krijgen. Voor de laatste laan, zou het allemaal wel in orde komen, ‘als ooit de tramlijn’ verlegd wordt. Dus, even geduld!
De enquête van ‘Het Nieuwsblad’ Het Nieuwsblad en Radio 2 wilden graag weten hoe het is gesteld met de kwaliteit en veiligheid van de fietspaden in Vlaanderen. Op een kaart kon de internetgebruiker zijn gemeente selecteren en de goede en slechte fietspaden bekijken. Ik weet ook wel dat de lezers nooit massaal reageren op dergelijke enquêtes en dus is men geneigd de opmerkingen van de enkele ‘moedigen’ met een korrel zout te nemen. Aangezien het hier over materiële vaststellingen gaat, mag men toch aannemen dat het resultaat redelijk betrouwbaar is. De grootste klacht betreft, uiteraard, dat er in bepaalde straten geen fietspad is. Laten wij even de betroffen straten overlopen met daarnaast de opmerkingen die de bewoners maakten. Er zijn natuurlijk nog andere straten waar de fietsers zich niet veilig kunnen voelen.
Straat
|
FP
|
FSS
|
Afstand
tot rijweg
|
Breedte
|
Berijdbare
ondergrond
|
Oversteek-
plaatsen
|
Verlichting
|
Onder-
houd
|
Bamburgstraat
|
N
|
|
Onveilig
|
OV
|
Slecht
|
Onveilig
|
|
OV
|
Brugsesteenweg
|
N
|
|
Onveilig
|
|
|
|
|
|
Essex Scottishlaan
|
J
|
|
Onveilig
|
OV
|
Slecht
|
Onveilig
|
|
OV
|
Fleriskotlaan
|
J
|
|
Veilig
|
V
|
Goed
|
Onveilig
|
V
|
V
|
Henri Jasparlaan *
|
J
|
|
Veilig
|
V
|
Slecht
|
Onveilig
|
|
OV
|
Kalkaartstraat
|
J
|
|
Veilig
|
V
|
Goed
|
|
|
V
|
Kerkstraat
|
|
J
|
Onveilig
|
OV
|
Slecht
|
Onveilig
|
|
OV
|
Koninklijke baan (1)
|
J
|
|
|
V
|
Slecht
|
|
|
OV
|
Koninklijke baan (2)
|
J
|
|
Veilig
|
V
|
Goed
|
Veilig
|
|
V
|
Leopoldlaan
|
J
|
|
Onveilig
|
V
|
Goed
|
Onveilig
|
OV
|
V
|
Lombardsijdelaan
|
J
|
|
Onveilig
|
OV
|
Slecht
|
Onveilig
|
OV
|
OV
|
Nieuwpoortlaan
|
J
|
|
Onveilig
|
OV
|
Slecht
|
Onveilig
|
OV
|
OV
|
Oostendelaan
|
J(3)
|
|
Onveilig
|
OV
|
Goed
|
Onveilig
|
V
|
V
|
Oude tramweg
|
J
|
|
|
OV
|
|
|
OV
|
|
Oude tramwegel
|
J
|
|
Veilig
|
OV
|
Slecht
|
Veilig
|
OV
|
OV
|
Spermaliestraat (4)
|
N
|
N
|
Onveilig
|
|
|
|
|
|
Spermaliestraat (5)
|
J
|
|
Veilig
|
V
|
Goed
|
Veilig
|
|
V (6)
|
Tramweg
|
J
|
|
Veilig
|
OV
|
Slecht
|
|
OV
|
OV
|
Vaartdijk-zuid (8)
|
N
|
|
Onveilig
|
|
|
|
|
|
Westendelaan (9)
|
N
|
J
|
Onveilig
|
OV
|
|
|
|
|
Westendelaan (10)
|
J
|
|
Onveilig
|
OV
|
|
|
|
|
Westendelaan (11)
|
|
J
|
Onveilig
|
OV
|
|
Onveilig
|
OV
|
|
Zeedijk
|
N
|
|
Onveilig (7)
|
|
|
|
|
|
FSS = fietssuggestiestrook FP = fietspad OV = onvoldoende J = ja N = neen * tussen Doornstraat en Koninklijke baan (1) tussen Nieuwpoort en waar tram in Lombardsijde afbuigt naar het dorp (2) tussen Lombardsijde en Westende Sint-Laurentius (3) behalve ter hoogte van Marktplein (4) in Middelkerke – Wilskerke (5) verlenging naar Sint-Pieterskapelle (6) hier en daar overlangse scheuren (7) zeer onveilig tijdens de zomer (8) tussen Spermaliebrug en Leffingebrug (9) in Middelkerke (10) in Westende (11) tussen Middelkerke en Westende;geen voetpad;fietsers moeten rijbaan om voetgangers te ontwijken
De mening van Fred Vandenbussche Als schepen Devey beweert dat Middelkerke “een wielergemeente” is, dan bedoelt hij alleen dat hij graag diep in de gemeentekas (met andere woorden: uw en mijn zakken) graait om met tienduizenden euro’s te gooien naar organisatoren van cyclocross e.a. manifestaties van de wielersport. Hij bedoelt dus niet dat Middelkerke er alles aan doet om haar bevolking en haar toeristen veilig en comfortabel te laten fietsen. Die zijn niet belangrijk, want ja, bij coureurs kan je op de foto natuurlijk… Nochtans, met een fractie van wat Devey weggeeft voor die koersen kan de gemeente ingrijpende en heel nuttige maatregelen nemen om het fietsverkeer te verbeteren. Het moeten niet altijd nieuwe “velostrades” te zijn, zoals van Slijpe naar Sint-Pieterskapelle – en straks van Sint-Pieterskapelle naar Mannekensvere, als we schepen Dewulf mogen geloven! Velostrades dus van Nergens naar Nievers, want ja, zo intens is de fietstrafiek tussen die dorpen nu ook weer niet. (En wie dat wil fietst nu ook al over rustige en veilige landwegen van Sint-Pieterskapelle naar Mannekensvere – het volstaat die wegen met wegwijzers uit te rusten). Waar fietspaden écht nodig zijn, is in de dorpscentra. Daar waar we gaan winkelen, waar we naar de kerk gaan, naar de post, de bibliotheek en dergelijke. Uitgerekend daar vinden we nu geen fietspaden, hooguit probeersels de naam fietspad niet waard: niet in Middelkerke-dorp, niet in Westende-dorp en niet in Lombardsijde-dorp. Als we er de plattegrond van Groot-Middelkerke bij halen merken we dat het oost-westverkeer tussen Raversijde en Nieuwpoort verloopt langs vier grote assen:
- De zeedijk, uiteraard vooral geschikt voor recreatief verkeer. De fietser komt er, zeker tijdens het toeristisch seizoen, onvermijdelijk in conflict met de voetganger.
- De Koninklijke Baan o.m. Leopoldlaan/Koninginnelaan in Middelkerke. Voor gemotoriseerd verkeer, waar de fietser alleen maar in de weg loopt. De fietspaden in de Leopoldlaan zijn tot parking gedegradeerd, of tot stelplaats voor de torenkranen van de bouwpromotoren.
- Oostendelaan/Westendelaan/Lombardsijdelaan – met nauwelijks zichtbare levensgevaarlijke fietspaadjes van een halve meter breed naast de parkeerstrook. Ook niets voor veilig fietsen dus.
- De Duinenweg/Duinenlaan/Graafjansdijk/Duinenlaan/Bassevillestraat, van de grens met Oostende tot de grens met Nieuwpoort: zowat acht kilometer lang en echt gemaakt om te fietsen. Helaas, ook hier speelt het gemotoriseerd verkeer de baas – de chauffeurs zijn arrogant genoeg om zelfs beginnende fietsertjes de berm of de sloot in te toeteren…
Een slim en zuinig gemeentebestuur had de mogelijkheden van deze vierde verkeersas voor tweewielersverkeer al lang gezien, maar dat van Middelkerke dus niet. Sedert een paar jaar geeft de verkeerscode de kans om wegen uit te roepen tot “fietsstraten”. De auto wordt er nog geduld, maar mag geen fietsers inhalen en niet sneller dan 30 per uur. Met andere woorden: de fiets is er baas, het andere verkeer moet er zich aan heel strikte gedragsregels houden. Het statuut van fietsstraat invoeren kost, zeker naar verhouding met de prijs van nieuwe fietspaden, twee keer niets. En in onderhavig geval creëert Middelkerke in geen tijd een veilige verkeersas voor tweewielers tussen de drie kustdorpen, met in de dorpscentra van Middelkerke, Westende en Lombardsijde telkens een goed befietsbare verbinding met het dorpscentrum.
Waarop wachten ze eigenlijk?
Bronnen http://www.toerismemiddelkerke.be/toerisme/fiets-en-wandelroutes.aspx Artikel van vln in het Nieuwsblad van 14 mei 2013 ’Nieuwpoortlaan slechtste fietspad van Lombardsijde’
|