Gemakkelijker gezegd dan gedaan, natuurlijk. Een agressieve chauffeur ben ik nu wel niet, maar soms word ik toch wel eens wrevelig. Daar zijn inderdaad redenen genoeg voor. Vandaag wil ik het echter uitsluitend hebben over de zebrapaden. Destijds had SP-a staatssecretaris voor Veiligheid Peeters, het 'lumineuze' idee om voetgangers die op het punt staan over te steken via een zebrapad, voorrang te geven. Waarom? Om het aantal zwaargewonde en gedode voetgangers op de oversteekplaatsen te verminderen? De cijfers gaven hem ongelijk want in de eerste vier jaar na die maatregel steeg hun aantal van 214 naar 262 per jaar. Vanaf het begin vond ik die maatregel al absurd. Moet de zwakke weggebruiker dan niet beschermd worden, hoor ik jullie al zeggen? Ik kan daar bezwaarlijk neen op antwoorden, natuurlijk, maar ik heb toch heel wat redenen gevonden die tegen die maatregel spreken. De belangrijkste is dat de voetganger er een gevoel van veiligheid door krijgt dat er niet is. Bij dag is het soms zeer moeilijk uit te maken of iemand de bedoeling heeft om over te steken: plots duikt iemand op vanachter een auto of verandert hij/zij plots van richting zodat de automobilist erdoor verrast wordt. Bij duisternis valt de overstekende voetganger zeker niet op en het zou volgens mij aangewezen zijn dat de voetganger dan minstens een fluorescerende armband draagt, om nog niet te spreken van een zaklampje. De meeste oversteekplaatsen zijn bovendien slecht verlicht.
De voetgangers worden arrogant. Sommigen doen zelfs de moeite niet meer om even het hoofd te draaien om te zien of er geen autos aankomen. Als er zich dan al iemand haast om over te steken, dan is het steevast een ouder persoon.
Fietsers gebruiken eveneens al rijdend het zebrapad om over te steken.
Voor de automobilisten is die maatregel ook geen goede zaak. Sommigen stoppen bruusk omdat ze op het laatste ogenblik beslissen om toch maar voorrang te geven. Als de volgende auto dat niet tijdig door heeft, dan is een aanrijding onvermijdelijk. Ik vind het onverantwoord dat soms meerdere autos moeten stoppen om één voetganger op zijn dooie gemak te laten oversteken. Soms doet zich dat kort opeenvolgend meerdere keren voor. In Westende-dorp zijn er over 500 à 600 meter afstand zes van die oversteekplaatsen: Essex Scottishlaan (2), vrije school, Duinenlaan, kerk en Hofstraat . Je bent pas weer in beweging en je moet alweer stoppen.
Onze politici hebben (terecht) de mond vol van de reductie van de CO2 uitstoot. Het is nochtans voldoende bewezen dat start-stop verkeer die uitstoot juist in aanzienlijke mate bevordert.
Het is hoog tijd dat die maatregel herzien wordt!
|