Gemakkelijker gezegd dan gedaan, natuurlijk. Een agressieve chauffeur ben ik nu wel niet, maar soms word ik toch wel eens wrevelig. Daar zijn inderdaad redenen genoeg voor. Vandaag wil ik het echter uitsluitend hebben over de zebrapaden. Destijds had SP-a staatssecretaris voor Veiligheid Peeters, het 'lumineuze' idee om voetgangers die op het punt staan over te steken via een zebrapad, voorrang te geven. Waarom? Om het aantal zwaargewonde en gedode voetgangers op de oversteekplaatsen te verminderen? De cijfers gaven hem ongelijk want in de eerste vier jaar na die maatregel steeg hun aantal van 214 naar 262 per jaar. Vanaf het begin vond ik die maatregel al absurd. Moet de zwakke weggebruiker dan niet beschermd worden, hoor ik jullie al zeggen? Ik kan daar bezwaarlijk neen op antwoorden, natuurlijk, maar ik heb toch heel wat redenen gevonden die tegen die maatregel spreken. De belangrijkste is dat de voetganger er een gevoel van veiligheid door krijgt dat er niet is. Bij dag is het soms zeer moeilijk uit te maken of iemand de bedoeling heeft om over te steken: plots duikt iemand op vanachter een auto of verandert hij/zij plots van richting zodat de automobilist erdoor verrast wordt. Bij duisternis valt de overstekende voetganger zeker niet op en het zou volgens mij aangewezen zijn dat de voetganger dan minstens een fluorescerende armband draagt, om nog niet te spreken van een zaklampje. De meeste oversteekplaatsen zijn bovendien slecht verlicht.
De voetgangers worden arrogant. Sommigen doen zelfs de moeite niet meer om even het hoofd te draaien om te zien of er geen autos aankomen. Als er zich dan al iemand haast om over te steken, dan is het steevast een ouder persoon.
Fietsers gebruiken eveneens al rijdend het zebrapad om over te steken.
Voor de automobilisten is die maatregel ook geen goede zaak. Sommigen stoppen bruusk omdat ze op het laatste ogenblik beslissen om toch maar voorrang te geven. Als de volgende auto dat niet tijdig door heeft, dan is een aanrijding onvermijdelijk. Ik vind het onverantwoord dat soms meerdere autos moeten stoppen om één voetganger op zijn dooie gemak te laten oversteken. Soms doet zich dat kort opeenvolgend meerdere keren voor. In Westende-dorp zijn er over 500 à 600 meter afstand zes van die oversteekplaatsen: Essex Scottishlaan (2), vrije school, Duinenlaan, kerk en Hofstraat . Je bent pas weer in beweging en je moet alweer stoppen.
Onze politici hebben (terecht) de mond vol van de reductie van de CO2 uitstoot. Het is nochtans voldoende bewezen dat start-stop verkeer die uitstoot juist in aanzienlijke mate bevordert.
Oudejaarsavond! Naar goede gewoonte gaan vele levensgenieters op stap om eens goed te eten en een stevig glas te drinken. Je begint met een aperitief, daarna aangepaste wijnen bij het feestmaal om (voorlopig) te eindigen met een pousse-café. Misschien worden het wel pousse-cafés in het meervoud. Wie zich daarna nog te goed doet aan bier zou toch moeten weten dat bier op wijn, venijn is. Eén zaak is zeker, op dat ogenblik zit er al lang meer dan de wettelijk toegelaten 0,5 promille alcohol in je bloed. Ook de lucht die je dan uitademt bevat intussen al veel meer dan de toegelaten 0,22 milligram per liter. Koffie drinken en een luchtje scheppen helpen dan niet meer, integendeel. Wie regelmatig op TV de catastrofale gevolgen ziet van ongevallen te wijten aan overmatig drankgebruik zou dus eigenlijk moeten beseffen dat hij/ zij dan beter niet meer achter het stuur van een auto kruipt. De alcohol heeft het waarnemingsvermogen, het vermogen om de afstand te schatten en de reactietijd al te fel aangevreten. Stoer doen en proberen een terugweg te vinden waar je weinig kans hebt op politiecontrole, is dan niet op zijn plaats. Als het verstand nog niet al te beneveld is, kan men beter zijn sleutels afgeven en een andere manier van thuis geraken overwegen.
Eigenlijk denkt men daar best eens over na in de dagen vóór oudejaarsavond. Keuze is er genoeg en niemand heeft vandaag nog een excuus om met een pint op met een auto te rijden. De eerste mogelijkheid is een nuchter persoon uit het gezelschap laten rijden volgens het principe Glaasje op, laat je rijden. Dus, beter veilig thuis komen met BOB. Sinds 1995 en ook dit jaar weer van 28 november 2008 tot en met 11 januari 2009, wordt deze campagne, die de naam draagt 'En hoe bedank jij je Bob?', gevoerd in de meeste landen van Europa. Ook in Middelkerke heb ik al enkele keren het verlicht bord met deze BOB boodschap zien staan.
Wie niet wil kiezen tussen rijden of niet, kan natuurlijk gebruik maken van het openbaar vervoer. Tijdens het feestgewoel op oudejaarsnacht brengt De Lijn de feestvierders veilig op hun bestemming en terug thuis. Vierhonderd chauffeurs worden daarvoor ingezet. Hiervoor moet wel op 31 december vanaf 18 uur bij de chauffeur een speciaal oudejaarsnachtbiljet gekocht worden. Het kost 2,50 euro en is de hele avond, nacht en de eerste januari geldig voor een onbeperkt aantal ritten. Wie op 31 december en/of 1 januari abonnee is, rijdt gratis mee. Op sommige plaatsen is het vervoer zelfs gratis omdat overheden de kosten van de speciale feestbussen voor hun rekening nemen. Waarop wacht onze gemeente? Ziehier de dienstregeling van de trams vanuit De Panne naar Oostende en terug: Heen Westende-bad 21u25, 22u25, 23u20 Middelkerke 21u32, 22u32, 23u27 Terug Oostende 00u45, 01u45, 02u45, 03u45, 04u45, 05u45, 06u45 Middelkerke 01u07, 02u07, 03u07, 04u07, 05u07, 06u07 Westende-bad 01u13, 02u13, 03u13, 04u13, 05u13, 06u13
Wie om redenen van kledij of te beschonken zich niet meer in het openbaar wil vertonen, kan een beroep doen op de Responsible Young Drivers? De GRATIS nieuwjaarsactie van Responsible Young Drivers, opgericht in 1989, is een noodoplossing: het is een symbolische actie om de bevolking de kans geven het jaar veilig in te zetten. Concreet stellen die vrijwilligers voor aan de personen die dit wensen om hen naar huis te brengen in hun eigen wagen en dit in alle veiligheid. Het telefoonnummer 0900/00.200 (0,45 /min) staat ter beschikking van het publiek. Tijdens de nieuwjaarsnacht kan iedereen dan de vrijwilligers van zijn/haar regio contacteren tussen middernacht tot 8 uur. Eens in verbinding met de 0900-lijn kan de oproeper het zonenummer ingeven van de telefoonzone waarin hij/zij zich bevindt. De oproep wordt dan automatisch doorgeschakeld naar de dispatching van de afdeling in zijn buurt. De telefonist(e)/vrijwillig(st)er zal dan enkele inlichtingen vragen en zich er van vergewissen dat de boorddocumenten (verzekering, keuringsbewijs, inschrijvingsbewijs,...) van de wagen in orde zijn. Vervolgens neemt de dispatching contact op met één van de voertuigen om de vrijwilligers alle informatie over het ophalen mee te delen. Het RYD-voertuig, ter beschikking gesteld door Renault, begeeft zich dan met twee of drie vrijwilligers ter plaatse. Eens aangekomen op de plaats van het feest controleren de vrijwilligers nauwkeurig de boorddocumenten en neemt er een vrijwilliger het stuur van de wagen over om de feestvierders naar huis te brengen. De tweede vrijwilliger volgt dan in de wagen van Responsible Young Drivers om zijn collega na de missie weer op te pikken
Hopelijk heb ik hiermee de koppigaards overtuigd. Wie zou inderdaad willen verder leven met het schuldgevoel over een door hem/ haar veroorzaakt (dodelijk) ongeval onder invloed? Prettige feesten en kom veilig thuis!!
Websites en partijblaadjes van de politieke partijen in Middelkerke
Begin mei van dit jaar, wijdde ik een artikel aan het gebruik van internet door de lokale politieke partijen. Ik schreef toen dat dit geen groot succes was. Vandaag moet ik vaststellen dat ook vandaag nog de VLD de enige partij is die een bijgehouden webstek heeft. Waarom zo weinig gebruik gemaakt wordt van dit informatiemiddel bij uitstek is voor mij een raadsel.
Er zijn natuurlijk nog andere communicatiemiddelen. Ik wil het daarom ook eens hebben over de partijblaadjes of krantjes, die de inwoners (ik schreef bijna regelmatig) in de bus vinden. Ze vertonen enkele gemeenschappelijke kenmerken. Ze hebben namelijk allemaal tot doel Vlaamse (vooral West-Vlaamse) en gemeentelijke, mandatarissen en hun grote verwezenlijkingen te verheerlijken. Het is inderdaad zo dat ze in hoofdzaak partijpolitieke onderwerpen behandelen, eerder dan lokale onderwerpen aan te kaarten. Dat is niet zo abnormaal omdat de fondsen voor het drukken en verspreiden van de partij moeten komen. Een eerste bijzonder beoordelingspunt is de frequentie van verschijnen. De VLD en het Vlaams Belang delen de eerste prijs. Door hun regelmaat blijven ze herkenbaar voor de mensen en kunnen ze beter het contact met hun lezers onderhouden. De blauwe partij had reeds een contactblad PVV Info in de tijd dat ze nog Partij voor Vrijheid en Vooruitgang heette. In 1989 en een paar jaar daarna was er telkens een nieuwjaarsuitgave van Gemeentebelangen PVV Groot Middelkerke. Dacht men in de partij dat men veelvuldig de naam van het blaadje moest wijzigen om meer lezers/ kiezers aan te trekken? De achtereenvolgende De Lokale Burgerkrant, Middelkerke Burgerkrant, De Middelkerkse Burgerkrant, De Burgerkrant van Middelkerke en tenslotte VLD Burgerkrant Middelkerke wijzen inderdaad in die richting. Misschien heb ik er een paar niet ontvangen, maar er ontbreekt soms een nummer of heeft men ze verkeerd genummerd? Het ging van vier per jaar naar drie en in 2008 heb ik er (nog) maar twee ontvangen. Ook het formaat wijzigt voortdurend. Hun uitgave telt 8 bladzijden, waarvan zij er, als enige partij, één voorbehouden voor reclame voor bedrijven of zaken van vooral mandatarissen maar ook van sympathisanten. Zij besteden van alle partijen het hoogste percentage (65 %) aan de lokale afdeling. In de rest komt bijvoorbeeld Bart Tommelein aan bod die absoluut de burgers wil kussen om de kloof tussen politici en burgers te dichten. Neen, dank u! Het Vlaams Belang kende ook nogal wat naamwisselingen. Dat had echter eerder te maken met het feit dat hun blad voorheen uitgegeven werd door de afdeling van het arrondissement Veurne Diksmuide Ieper Oostende. Toen ze nog Vlaams Blok heetten was er de Vier Torens van 1996 tot 2003. In 2002 en 2003 werd ook in alle bussen een Eigen volk eerst krant in een West-Vlaamse editie bedeeld. In 2004 verscheen dan een Eigen volk eerst magazine in een editie Middelkerke. Vanaf begin 2005 werd dit dan Vlaams Belang Krant editie Middelkerke met minder dan de helft voor lokale artikels. Dat zijn er dus heel wat maar dat heeft vooral te maken met het feit dat zij door het cordon sanitaire vooral in de linkse pers doodgezwegen worden. De derde prijs gaat naar het CD&V met Direct omwille van het aantal nummers sedert 2002, hoewel ik er geen meer ontving na mei 2007. Van de vier bladzijden op A3 formaat worden enkel op de voorste (en soms eens op de laatste) Middelkerkse problemen behandeld. De andere prijzen worden niet uitgereikt wegens te zeldzaam verschijnen: van Spots van de SP-a verschenen sinds 2001 dertien nummers maar geen meer na de zomer van 2006. Ook van hun vier bladzijden gaat het leeuwenaandeel naar de Vlaamse/ West-Vlaamse mandatarissen. In januari 2007 verscheen Spirit Middelkerke, als enig nummer ooit. Van het NVA, nodig in Vlaanderen, nuttig in Europa heb ik nummer 1 van mei 2006 ontvangen, daarna niets meer.
Of wordt mijn wijk niet altijd bedeeld? Of vinden die partijen zon blaadje niet belangrijk?
Aanvulling Op 24 december kreeg ik Nr 8 van de zevende jaargang van 'Middelkerke Direct' in de bus. Het is nu een handig klein formaat.
Is de omgeving van de Westendse gemeenteschool wel veilig?
Om een antwoord op deze vraag te kunnen geven, moet men eens bij het begin- en/of bij het eindsignaal van de lessen postvatten aan de in- of uitgang van de school. De meestal gehaaste ouders willen hun kinderen vlakbij de schoolpoort afzetten of ophalen om te voorkomen dat ze overreden worden door een andere ouder die hetzelfde doet. Het is er een drukte van jewelste. Het thema werd reeds overal vaak besproken, door buurtbewoners, door veiligheidspersoneel, door de schooldirectie en door sommige ouders. Vrouwenmagazine Libelle peilde bij 2000 lezeressen naar de manier waarop kinderen naar de (lagere) school worden gebracht. Vier op vijf ouders ergeren zich aan de chaos aan de schoolpoort. Niet stoppen aan het zebrapad is de belangrijkste bron van ergernis. Zeven op tien ouders durven hun lagere school-kinderen niet in hun eentje naar school laten gaan. Eén op twee ouders vindt het traject naar school onveilig en één kind op drie dat op maximaal één kilometer van de school woont, wordt met de auto gebracht. Slechts 12% van de schoolkinderen komt te voet en 37% van de leerlingen fietst naar school.
Maar hoe zit dat rond onze gemeenteschool? Is er hier wel een probleem? Is de wegeninfrastructuur rond de school wel aangepast? Dat is (voorlopig?) niet volledig het geval, want er is zelfs geen voetpad in de Henri Jasparlaan. Maar er is hoop op beterschap. De laan zou vernieuwd worden tussen de Westendelaan en de Doornstraat. Er komen brede trottoirs en aan beide zijden een fietspad. Zijn er parkeerplaatsen genoeg? Eigenlijk wel maar de geplande vernieuwing voorziet toch nog geschrankt parkeren op bepaalde plaatsen. Zo komen er meer parkeerplaatsen schuin op het voetpad. Dat betekent nog meer autos en ... kans op grotere chaos? Er komt een kus- en rijzone, dat zijn enkele parkeerplaatsen die tijdens de spitsuren voorbehouden zijn voor het veilig afhalen en afzetten van kinderen. Is dat dan allemaal nodig omdat er geen toezicht is? Helemaal niet! Dat laat zeker niet te wensen over. Soms zouden zelfs politieagenten aanwezig zijn om foutgeparkeerde wagens (zie foto) op te schrijven. Hopelijk beperken ze zich daar niet toe. Er zijn ook vrijwilligers die de kinderen veilig de weg laten oversteken en die toezicht houden.
Wat gaat er dan wel verkeerd? Het aantal ouders die hun kind(eren) met de auto naar school brengen moet verminderd worden. Kan het dan niet te voet of met de fiets zoals wij dat destijds deden.? Jonge ouders vinden (terecht) dat het verkeer veel drukker geworden is. Ze durven hun kinderen daaraan niet blootstellen. Moet het dan maar blijven zoals het is? Natuurlijk niet! Als in een wijk verschillende kinderen van dezelfde school wonen, waarom dan niet carpoolen met een beurtrol om het aantal autos aan de schoolpoort te verminderen. Het spaart bovendien tijd en geld. Waarom geen gebruik maken van de schoolbus? Als de ouder dan toch zijn wagen moet gebruiken, dan wordt van hem/ haar verwacht dat de verkeersregels strikt in acht genomen worden: nooit op het zebrapad, het fietspad of het voetpad parkeren, zelfs niet voor vijf minuutjes de maximumsnelheid respecteren en stoppen aan het zebrapad. Als er geen parkeerplaats meer is aan de schoolpoort zelf, plaats dan de wagen op een verder gelegen veilige parking en wandel het laatste stukje naar school. Dat sommigen liever dicht bij de uitgang staan, zelfs al mogen ze daar niet parkeren, blijkt uit de middelste foto. Geef de fietsers ruimte. Steek ze alleen voorbij als dat veilig kan. Een kleine groep duidelijk herkenbare fietsers valt op in het verkeer. Reflectoren en lampjes zijn niet alleen verplicht op de fiets, ze zijn ook levensbelangrijk. En een fietshelm of fluorvestje in plaats van een donkere jas kan de veiligheid alleen maar verhogen. Twee begeleiders, eentje vooraan en eentje achteraan, volstaan om fietspoolen veilig te maken. Bovendien ben je dankzij de beurtrol als ouder niet verplicht om elke dag mee te fietsen.
Dus ouders, stof genoeg om eens goed over na te denken!
Gaan Sinterklaas en de Kerstman straks samen op stap?
Nadat wij de wieg ontgroeid waren, maakten wij al vlug kennis met Sinterklaas. Er werd ons verteld dat de brave, heilige man jaarlijks op 6 december met zijn zwarte pieten met de stoomboot uit Spanje kwam. Wij leerden ook dat hij daarna op zijn schimmel langs alle huizen voorbijkwam en dat zijn knecht via de schoorsteen geschenken voor de kinderen klaar legde. Wie braaf is krijgt lekkers, wie stout is de roe, was voor ons een begrip en we handelden er ook naar. Wie het al te bont maakte, zou immers mee moeten in de zak. Elk jaar, tenminste zolang we nog niet wisten wie Sinterklaas eigenlijk was, keken wij vol verlangen uit naar die dag. In de loop van de jaren hebben de sinten zich vermenigvuldigd. Op straat lopen ze elkaar in de weg. In elk groot warenhuis wil men er winst uit slaan, op elk feestje of bij elke vereniging moet er één opduiken, hij wordt thuis gevraagd door de ouders, hij verplaatst zich op een olifant, in een auto, ja zelfs in een helikopter. Hoe zotter en opvallender, hoe beter. De kleine kinderen begrijpen er niets meer van. Maar wat ik eigenlijk vooral over die brave man wilde zeggen, is dat hij elk jaar vroeger komt. De stoomboot meerde op 15 november 2008 aan in Antwerpen (verleden jaar op 17 november) opdat de televisiemensen van KetNet er een reportage zouden kunnen over maken. De chocoladefiguurtjes liggen al vanaf in oktober in de winkels. Kortom, het wordt een lachertje. Als de man nu ook nog neutraal moet blijven of met andere woorden, geen godsdienstige symbolen meer mag dragen om de moslims niet te choqueren, dan kan men echt zeggen dat van Sinterklaas nog maar weinig overgebleven is.
Minder dan 3 weken na Sinterklaas vieren we Kerstmis. Ik heb altijd al van de speciale sfeer van de kersttijd gehouden. Het stalletje met Jezus, Maria, Jozef en de os en de ezel stond op het marktplein en kerstliederen weerklonken in elk dorp en stad. In de huiskamers gaf de kerstboom met bollen en veelkleurige lichtjes en pakjes aan dat dit een heel speciale tijd was. De mensen vierden het feest thuis met een kerstmaal en de gelovigen woonden om middernacht de mis bij, die opgeluisterd werd door een (plaatselijk) kinderkoor. Ook de handelaars deden hun uiterste best om met veelkeurige lichtjes en versiering de prijs van de mooiste etalage weg te kapen. Kortom, iedereen, ook niet-gelovigen, werden aangegrepen door die bijzondere sfeer. Er is ondertussen veel veranderd. De commerciële ijspistes en kerstmarkten zijn overal opgedoken. De gemeenten willen de allermooiste kerstversiering. Velen vinden dat je er niet vroeg genoeg kunt aan beginnen. Kerstbomen en guirlandes worden al in november aangebracht en blijven tot een stuk in de maand januari staan of hangen. Ik vind dat spijtig. Iedereen zou daarmee moeten wachten tot na Sinterklaas. Straks lopen of glijden de Kerstman en Sinterklaas nog samen op straat. Ik dacht dat Parijs de lichtstad was. Dat schijnt nu Oostende te zijn. Blauwe en witte lichtjes in alle soorten bomen, lampen op de gevels van de huizen. Ook de Middelkerkse Kerkstraat en de Smet de Naeyerlaan en de Westendelaan in ons dorp lijken wel overbelichte boulevards. Om 7 uur s morgens zag ik verleden zaterdag Middelkerke in het licht baden. Is dat nu wel nodig.? Er is geen kat te zien op straat. Betekenen lichtjes dat er een kerstsfeer heerst? Natuurlijk niet, daar is meer voor nodig. Om van een echte kerstsfeer te kunnen spreken, moet de viering in tijd beperkt worden. Waarschijnlijk zal het gemeentebestuur aanvoeren dat het versieren niet in alle deelgemeenten tegelijk kan gebeuren. Een minimum is alleszins dat de kerstverlichting slechts mag branden na het sinterklaasfeest. Misschien moet de gemeente minder versiering aanbrengen en de handelaars meer motiveren om zelf een initiatief te nemen. Misschien komt daaruit ook nog iets origineels voort. De gemeente maakt het hen nu wat al te gemakkelijk. Het volstaat niet tegen elke lantaarnpaal (bijvoorbeeld in de Leopoldlaan) een niet-aan geklede kerstboom te plaatsen. Geef mij dan maar een mini-kerstboompje op een balkon of op een terras. Elk zijn gedacht, maar volgens mij slaagt men er nu niet in de echte kerstsfeer te scheppen.
Wanneer maakt de Middelkerkse Open VLD de overstap?
De Lijst Dedecker is de partij in opmars. De peilingen worden steeds beter en het vooruitzicht op een aantal mandaten bij de volgende verkiezingen in juni 2009 is nu reëel. Dat trekt opportunisten aan. Maar, wat verwachten die eigenlijk precies van de LDD? Ze zien hun kans schoon om (eindelijk) een mandaat te veroveren. Overlopers, vooral uit Open VLD, Vlaams Belang, NV-A en in veel mindere mate van CD&V en SP-a denken er een verkiesbare plaats te krijgen, die hen geweigerd werd in hun vroegere partij om betere en volgzamer kandidaten te laten voorgaan. Sommige politici spreken van een zuivering van hun partij. Zij die in onmin leven met hun partij en de politiek toch maar niet kunnen vaarwel zeggen, vinden plots dat hen dat bij LDD nooit kan overkomen. Dat klopt natuurlijk niet want enkelen, die bij het VB buitengezet werden, ondergingen daarna hetzelfde lot bij de LDD, die zich gaandeweg kan veroorloven om kieskeuriger te worden. Dat de overlopers hun mandaat niet inleveren zet natuurlijk kwaad bloed.
Er zijn ook nog andere redenen voor het succes van de LDD. Jean-Marie is een populaire, joviale, sympathieke leidersfiguur met een succesrijk judoverleden. Hij is niet bang van straffe uitspraken: Ne zegt ut likof datis! . Hij beweert dat hij de waarheid zegt. Hij is een republikein in woorden, maar apetrots als hij bij de koning ontvangen wordt. Dat hij af en toe een bocht maakt van 180°, dat hij nauwelijks opkomt voor de Vlamingen, dat hij vooral de aandacht op zich vestigt met één specifiek probleem/schandaal (doping, stelende agenten, het gefoefel bij de politietop, Fientje Moerman) dat nemen de mensen er maar bij, beter nog, dat juichen ze toe. Tegenstanders noemen hem dan ook soms een platte populist. Langs de ene kant beweert hij dat zij die hier nog nooit bijgedragen hebben tot de sociale zekerheid (=migranten) er ook niet mogen van profiteren. Anderzijds is hij een voorstander van economische migratie. Begrijp maar wie het kan! De pers hemelt hem op, vooral na zijn uitspraak dat hij het Vlaams Belang wil uitroken. Er gaat geen dag voorbij dat hij niet in één of ander TV programma opgevoerd wordt. Maar hoed af voor wat hij met zijn partij bereikte op een toch relatief korte termijn.
De eigenlijke aanleiding voor dit blogartikel was de overstap van de Koksijdse burgemeester Marc Vanden Bussche. Een mandataris van de Open VLD is bij de LDD bijzonder welkom, omdat Jean-Marie daarmee elke keer een rekening vereffent met de kopstukken van zijn oude partij. In welk kastje moeten we Vanden Bussche nu stoppen? Overloper uit onenigheid met zijn huidige partij? Uit vriendschap met Jean-Marie? Hij zelf zegt Ik ben kwaad op Vlaams Minister Van Mechelen omdat hij een bocht van 180° maakte in het dossier van de A19 zonder daarover met ons als belanghebbenden te communiceren. Hij voegt daar nog wat nonsens aan toe . "Ik ben een groot voorstander van 'fatsoenlijk rechts'. Ik ben ook gekend als een no-nonsense politicus. Ik denk dat ik bij LDD thuis hoor. Jean-Marie Dedecker en ik zitten als vrienden op eenzelfde golflengte. De echte reden is natuurlijk dat hij een plaats beloofd werd in het Vlaams parlement. In West-Vlaanderen is het niet zo eenvoudig om als Open VLD politicus aan de top te geraken. De concurrentie is groot: bij de mannen heb je Vincent Van Quickenborne, Louis Bril, Bart Tommelein en Marc Verwilghen terwijl ook de vrouwen prominente plaatsen moeten krijgen, De vorige keren waren dat Stern De Meulenaere, Elke Carette, Charlotte Castelein, Sabien Lahaye-Bettheu en de Middelkerkse Janna Rommel-Opstaele. Er waren vier verkozene voor de Vlaamse Raad in 2004 voor onze provincie: Van Quickenborne, Dedecker (beiden nu in de Kamer en vervangen door Karlos Callens en Patrick De Klerck) Bril en De Meulenaere. Vanden Bussche ken ik niet persoonlijk. Ik heb er in een vorige blog al eens over geschreven. Wat ik zeker van hem weet is dat hij megalomane trekken vertoont: tot aan de hemel reikende appartementsgebouwen zoals in Dubai, zeer groots opgevat gemeentehuis-casino, Hij zal dus wel razend ambitieus zijn. Ook Michel Landuyt heeft van die trekken. Wie zal hij nu als voorbeeld nemen, nu zijn spitsbroeder hem verlaat? In Middelkerke zetelen er voor de LDD in de gemeenteraad twee overlopers, één van het kartel CD&V/NV-A en één van het Vlaams Belang. Er is ook nog de bijzondere situatie dat Tom Dedecker, de neef van Jean-Marie, die al enkele keren ingegaan is tegen Michel Landuyt, iets wat voorheen ongezien was in de VLD, deel uitmaakt van de VLD fractie in de gemeenteraad. Stapt hij later ook over? Ik zie dat nu nog niet onmiddellijk gebeuren omdat hij nu een beheersfunctie bekleedt, die zoete ontvangsten oplevert. Bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen, misschien? Dit is bijlange geen oproep aan de Middelkerkse VLD om over te stappen naar de lijst Dedecker. Ik vraag me enkel af of onze lichtblauwe ook al benaderd werden door de donkerblauwe van Jean-Marie en of er misschien in hun rangen geen lichte twijfels bestaan om het voorbeeld van Vanden Bussche te volgen. Maar misschien is het daarvoor toch al te laat. Jean-Marie verzwijgt natuurlijk angstvallig welke postjes hij reeds beloofd heeft, om die verder als lokaas te kunnen gebruiken. Zijn volgelingen, die zich vanaf het begin in zijn dienst stelden en nu dreigen uit de boot te vallen omdat de LDD waardevoller kandidaten nodig heeft en ook aanwerft, mogen ook niet al te zeer voor het hoofd gestoten worden. Als dat maar goed afloopt!!
Natuurlijk zijn er hier mooie plekjes, veel zelfs. Wie naar het strand, de zee en de duinen kijkt, kan moeilijk ontkennen dat dit een prachtig schouwspel is. Echt uniek is het wel niet, want de kustplaatsen gelijken min of meer op elkaar. De dijk, de Rotonde uitgezonderd, is een ander geval. Men kan dit bezwaarlijk bewonderenswaardig noemen: een tien verdiepingen hoge muur en s zomers overbevolkt en ingenomen door terrassen en allerlei verhuurzaken. Een getalenteerd fotograaf kan van elk plekje op aarde iets moois maken: de gepaste voor- of achtergrond, het spel van zon en wolken en water, de juiste verhouding van licht en duisternis of de zonsopgang of ondergang die een speciaal effect hebben op de omgeving. Maar, dat bedoelde ik eigenlijk allemaal niet. Ik wou het hebben over die andere plaatsen waardoor je spontaan getroffen wordt: een lange rij bomen langs een waterloop of een mooie alleenstaande boom, een verzicht, een markt- of plein met historische gebouwen, een stemmig pleintje, een monument tegen een mooie achtergrond, speciale architecturale gebouwen, een park met vijver, enzovoort... Nu ben ik maar een beperkt amateur - fotograaf, dat hebt u natuurlijk al lang gezien. Toch ben ik op zoek gegaan naar mooie beelden van het dorp of van de badplaats. Ik moet toegeven dat ik er geen gevonden heb. Maar misschien ben ik eraan voorbij gegaan? Wat iemand mooi vindt hangt ook af van zijn/ haar persoonlijke smaak. Misschien geraakt men na een heel leven zo aan zijn dorp gewend, dat men de mooie plekjes niet meer ziet? Je kan ze natuurlijk niet zomaar uit het niets te voorschijn toveren. Misschien kent u er zo eentje? Wie stuurt mij toch een foto van zon bezienswaardigheid? Met uw toelating zal ik die dankbaar opnemen in een volgende blog.
Wat ik wel gevonden heb is een bijzonder plekje. Weet iemand misschien waar ik de linkse onderstaande foto van Westende dorp genomen heb? Juist, vanaf de Sandershoeve. Die is weinig gekend, vooral omdat ze gelegen is aan het einde van de lange doodlopende Noordstraat. Er zijn er zeker andere. Wie vindt er nog één?
Op de website van http://michellanduyt.be/ heb ik zijn stukje gelezen over de Vredesdag, zoals men de wapenstilstand op 11 november, tegenwoordig noemt. Gezien de belerende toon ervan, neem ik aan dat hij dit geschreven heeft in zijn hoedanigheid van burgemeester.
Hierna kunt u lezen waarom, maar ik kon zijn schrijfsel onmogelijk onbesproken laten. Eerst wil ik het hebben over de vorm ervan. Heeft hij dat zelf geschreven? Heeft iemand dat voor hem gedaan en heeft hij het niet nagelezen of heeft hij dat wel gedaan en niets abnormaal vastgesteld? Wat het antwoord ook mag zijn, ik vind dat zoiets niet kan voor een man in zijn positie. Iedereen typt wel eens een fout en onze stijl wordt door de jongeren misschien als oubollig afgedaan. Wij zijn immers geen schrijvers of journalisten maar enig niveau is toch wel op zijn plaats. Het begint grandioos: Op 11 november 2008, exact 90 jaar terug, werd in een treinwagon in Compiègne de Wapenstilstand ondertekend.. Het eindigt nog beter: Michel, payor for peace of betaler voor de vrede. De tekst zelf bulkt van de taalfouten. De voornaamste is het stereotype denken i.p.v. stereotiepe denken, Slordige typ(e)fouten onder de vorm van ontbrekende woordjes, ontbreken evenmin. Ik wist reeds langer dat Michel graag grote woorden gebruikt zoals in dit geval tribaal denken, gepolariseerd, reflectie, subsidiariteitsgedachte, ratio in het debat. Naast het feit dat de grote meerderheid van zijn lezers/ kiezers waarschijnlijk geen benul heeft van wat hij juist bedoelt, moet het eigenlijk subsidiariteitsbeginsel zijn terwijl de ratio het denkvermogen is en dus is ratio in dit debat gewoon een verkeerd woordgebruik. Tegenwoordig vinden sommige mensen dat de vorm minder belangrijk is. Zelf vind ik dat een burgemeester het aan zijn eigen reputatie en aan die van zijn gemeente verplicht is om correcte en verzorgde teksten te schrijven. Er wordt dan al vlug gezegd Als de inhoud maar goed is! Maar, is dat wel zo? Ook daarover heb ik zo mijn bedenkingen.
Denkt Landuyt nu echt dat de viering van een vredesdag het geweld in Irak, Afghanistan of Congo zal stoppen? Hoe naïef! Zo simpel is het natuurlijk niet. De burgemeester waagt zich verder aan het communautair debat. Wat bedoelt hij met Het communautair dossier moet als totaalpakket behandeld worden? Dat men moet erkennen dat Vlaanderen en Wallonië twee totaal verschillende landen zijn met verschillende snelheden? Dat de geldtransfers en de eeuwige twisten moeten beëindigd worden? Dat Franstalige burgemeesters in Vlaamse gemeenten in het vervolg de wet zullen moeten naleven? Dat de Vlaamse meerderheid op zijn minst gelijkwaardig zal zijn ? Natuurlijk stem ik volmondig in met zijn bewering dat België nood heeft aan een grondige staatshervorming. Ik heb echter een hekel aan nietszeggende algemene verklaringen. Wat houdt een grondige staatshervorming in? Het overhevelen van enkele kleine federale verantwoordelijkheden naar de gewesten? Moeten alleen de Vlamingen verdraagzaam zijn? Is het nog mogelijk elkaar te vertrouwen, na anderhalf jaar besprekingen? Durf dan toch een klare stelling innemen, Michel!
Als dit stukje bedoeld was om iemand te overtuigen van het standpunt van de burgemeester (of van zijn partij?), dan vind ik dat de poging grandioos mislukt is. Hoewel iedereen een mening mag hebben en die ook mag uiten, denk ik dat een lokaal politicus met een dergelijk artikel geen bijdrage levert tot een oplossing van dit netelig vraagstuk.
De burger meldt, het gemeentebestuur treedt in actie, of toch niet?
In Sirene nummer 108 van september oktober 2008 staat er nogmaals een Signaalkaart. Daarmee kan de burger het gemeentebestuur op de hoogte brengen van allerlei problemen: beschadigd wegdek, verstopte riool, ophalen huisvuil, verkeerssignalisatie, overlast, sluikstorten, defecte openbare verlichting, openbaar groen en ontbrekend of kapot straatmeubilair. Ik vraag mij af of daar soms iemand gebruik van maakt. Ik twijfel er niet aan dat de bewoner die een persoonlijk probleem heeft met zijn waterafvoer of met ophalen van huisvuil, vlug naar de telefoon grijpt om dit te melden aan de technische dienst. Middelkerke is niet de enige gemeente die zon meldkaart gebruikt. Waarom doen ze dat eigenlijk? Is dat niet wat gemakzuchtig? Zijn lokale politici dan niet meer de vertegenwoordigers die alles weten over hun wijk en die voor bewoners ervan opkomen? Spreken zij niet genoeg met de burgers? Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit een politicus van de meerderheid op toer gezien heb in mijn wijk. Hebben ze daarvoor geen tijd meer? Hebben ze het te druk gezien ze allemaal nog een job cumuleren met hun politiek mandaat? Hebben ze te veel vergaderingen en/ of te veel feestelijkheden waarop hun aanwezigheid hen belangrijker schijnt? Of was ik toen toevallig niet op straat?
In mijn blog behandel ik nu reeds meer dan een jaar één of ander gemeentelijk probleem. Ik signaleer daarin heel vaak tekortkomingen in verband met het verkeer en met het uitzicht van de gemeente. Ik verwacht nu wel niet dat de burgemeester of een schepen zullen aanvaarden dat ik inderdaad terechte opmerkingen maak en dat ze daar eigenlijk best een gevolg aan kunnen geven. Hoe zouden ze ook, ze lezen deze blog toch niet! Dat beweren ze tenminste.
Welke politicus durft beweren dat hij/ zij regelmatig een wandeling of een fietstochtje uitvoert in de gemeente en daarbij zijn/ haar ogen opendoet en misschien zelfs eens een praatje slaat met een bewoner? Of zijn die kleinere gebreken aan de weginfrastructuur of aan de groene zones niet belangrijk genoeg? Zien zij die hondenpoep en paardendrollen dan ook niet liggen? Ze moeten maar een signaalkaart indienen, zullen ze misschien zeggen? En dan maar verwonderd zijn als beweerd wordt dat de politici te ver van de burgers staan. Als de uitstraling van de grote werken op de inwoners maar groot genoeg is! Als de toerist maar tevreden is! Maar misschien heb ik nu toch iemand onrecht aangedaan? Wie zal het zeggen?
Op 8 oktober 2008 was het twee jaar geleden dat de gemeenteraadsverkiezingen achter de rug zijn en dat Ronny Reynaert zich kandidaat stelde en tezelfdertijd zijn goed beklante instelling De Kroon sloot. Dat was natuurlijk een kwaaie slag voor het dorp. Het gebouw zou afgebroken worden. Borden en plannen duiden er wel op dat daar iets in de plaats komt, maar wanneer? Is er dan toch een overaanbod op de vastgoedmarkt?
Grasplein naast het kerkhof
Reeds jaar en dag is het graspleintje naast het kerkhof een opslagplaats voor bouwmaterialen. Misschien moeten er later nog werken uitgevoerd worden? Eén ding is zeker, een mooi zicht is anders. En dat vooral op Allerheiligen!
Rozenpad
Wat, gezien de naam wegens de aangebrachte beplantingen, mooi zou kunnen zijn, is het Rozenpad, een zijpaadje van de Heidestraat. Helaas ziet de werkelijkheid er anders uit. U ziet het: onverzorgde rozenstruiken, overal onkruid, twee smalle betonplaten liggen hoger dan de aarde zodat een fietser of een wandelaar er steevast over struikelt. Wat las ik nu ook weer in de Burgerkrant Nr 2/2008? Middelkerke is ook een bloemengemeente?
Op maandag 13 oktober begaf ik mij naar de markt in Westende. Ik bedoel naar het marktplein. Inderdaad, kramen waren er niet te zien. Ik deed het nog eens over op 20 oktober. Weer een leeg plein! Op de website van de Vlaamse Progressieven zegt Schepen Maesen hierover nochtans Met de wekelijkse markt in Middelkerke kregen we opnieuw een kloppend hart op donderdagvoormiddag, Westende zal volgen. Op de website www.dekust.org lees ik dan weer De markten aan zee zijn stuk voor stuk gezellig. Je vindt er een aangename drukte. Ik heb dus al twee keren geen kloppend hart gehoord en drukte was er op ons marktplein in geen geval. Eerst dacht ik dat men enkel tijdens het seizoen kon markten, maar neen vanaf 1 oktober begint de markt enkel een uur later (8 uur i.p.v. 7 uur).< Men kan zich natuurlijk afvragen of er wel behoefte is aan zon markt. Ik vroeg het aan een paar Westendenaars en die vonden van niet. Wij gaan s vrijdags naar Nieuwpoort, heette het en Een stuk dichter dan Middelkerke!
Proficiat, je draagt de autogordel !!!!
Op zaterdag 18 oktober reed ik met de auto langs de Westendelaan en plots werd ik door de politie aangemaand om op zij te gaan staan. Een mens denkt dan al vlug Zou ik soms iets verkeerd gedaan hebben, nietwaar? Eigenlijk was het voor de actie Veiligheidsgordels. Ik werd zowaar gefeliciteerd omdat ik mijn gordel aan had. Ze zijn toch rap tevreden bij ons, hé? Zolang de verplichting daartoe bestaat (Art 35 van de wegcode, volgens KB van 1 december 1975) heb ik de gordel altijd al omgedaan. Nu moeten er acties met verlichte borden en met inzet van agenten en met een levende pop gevoerd worden om de mensen ervan te overtuigen dat de gordel de veiligheid verhoogt. Waarom stelt men niet onmiddellijk een proces-verbaal op tegen de overtreders? Ze weten dat het verplicht is en ze zullen de wet wel naleven als ze in hun portemonnaie geraakt worden. Wat een besparing zou dit niet opleveren!
Ken je de weg naar Charlatan?
Charlatan café (Gent °1989) organiseerde op zaterdag 16 augustus 2008 een activiteit in Westende: Charlatan Plage. Overdag een festival op het Sint-Laureins strand, s avonds feest in de Calidris.De weg naar de plaats van het gebeuren was prima aangeduid. Alleen, meer dan twee maanden later hangen alle bordjes er nog steeds. Vergeten, zeker?
Wie denkt dat ik met dit artikel de indruk wil geven alsof ik iets afweet van het land omploegen of bemesten, van zaaien of planten of van oogsten, die moet ik ontgoochelen. Dat betekent nu ook weer niet dat het werk van de boer mij niet interesseert. Integendeel. Door moderne machines en voorhanden zijnde meststoffen is de stiel misschien wel iets minder hard geworden, maar ik bewonder toch steeds weer het hard labeur, bij weer en wind, en juist erg afhankelijk van dat weer. Oktober is de maand waarin maïs geoogst wordt. Wist u dat dit het gewas is dat we in ons land het meeste verbouwen? Op elke vier hectaren akkerland wordt één hectare met maïs geteeld. Eigenlijk vielen de weidse maïsvelden me pas dit jaar op. Dat moet een reden hebben, dacht ik en daarom legde ik eens bij enkele kenners mijn oor te luisteren. Er schijnen meerdere oorzaken te zijn. Zelf kan ik uiteraard niet inschatten welke de belangrijkste is. Als de boer iets kweekt, dan weet hij dat daar behoefte aan is, dat hij zijn opbrengst kan afzetten en dat hij daarenboven een goede prijs voor zijn product kan krijgen. Maïs groeit snel en voedt mens en dier. Het is ook een basisproduct voor de industrie : men kan wel 100 verschillende producten maken op basis van maïs. In ons land groeien vier soorten maïs: snijmaïs (zetmeelrijk veevoer), kolvenmaïs (voer voor koeien en varkens), korrelmaïs (kippenvoer) en suikermaïs (eetbaar voor de mens, bijvoorbeeld in salades en in popcorn). Het vee eet naast de kolf ook de stengel en de bladeren. Daarom snijdt de hakselaar de hele planten in kleine stukjes. Na de beslissing op het einde van 2005 om de suikerfabriek in Veurne te sluiten wegens de afname van de suikerbehoefte, bleek maïs een deugdelijk alternatief te zijn. Bovendien waren heel wat nadelen verbonden aan de bietenteelt: in de kou , de 'slebber' van de rotte bladeren, het trekken aan die biet, stampen, duwen, uitschuiven in het slijk, banen opkuisen... Maïs heeft ook het groot voordeel dat het niet zo gevoelig is aan wisselteelt, wat betekent dat het gewas best drie opeenvolgende jaren op hetzelfde grondstuk mag geteeld worden, wat voor de meeste gewassen niet het geval is. Een ander voordeel van maïs is dat het grote hoeveelheden mengmest kan verwerken. Een combinatie van rundermengmest en varkensmengmest geeft een evenwichtige bemesting voor maïs, zodat nog meer op kunstmest kan worden bespaard. Het bemesten is vandaag een hele opgave geworden. Het mestdecreet legt scherpe maatstaven op en het combineren van verschillende meststoffen is haast een kunst geworden.
Maïs behoort ook tot de categorie energiegewassen. Die worden gebruikt voor de productie van bio-energie. In België zijn we daar nog niet zo ver in gevorderd, maar dat zal zeker in de toekomst veranderen, vooral omdat de teelt gepaard gaat met belangrijke subsidies.
Op verschillende plaatsen heb ik naast een maïsveld ook een mosterdplant-veld gezien. De mosterdplant is een klein snelgroeiend plantje met gele bloemen, het wordt vaak verward met koolzaad waar het erg op lijkt en ook nauw verwant aan is. Mosterdzaadjes zijn ongeveer 0,5 tot 1 mm groot. Het mosterdzaad wordt omgeploegd en verteerd in de grond, de verteerde planten dienen als voeding voor het nieuw aangeplante gewas, het jaar daarop. Het is dus een milieuvriendelijke manier van bemesten en van onkruidbestrijding.
Maar, wat heeft dit eigenlijk met Westende en Middelkerke te zien? Niet meer en ook niet minder dan met een andere gemeente, maar ik vind dit interessant
Zijn onze hydranten gemakkelijk te vinden en zijn ze wel onderhouden?
Als de brandweer ergens geroepen wordt om te blussen, is het natuurlijk van kapitaal belang dat ter plaatse voldoende water met genoeg druk beschikbaar is. Er bestaat daarvoor een ministerieel rondschrijven van 14 oktober 1975. Het specificeert dat de gemeenten over voldoende bluswatervoorraden moeten beschikken en dat zij erover moeten waken dat de hydranten en watervergaarbakken van de openbare instellingen en de natuurlijke waterwinplaatsen van het openbaar domein steeds gemakkelijk bereikbaar en bruikbaar zijn. Vlaanderen beschikt vandaag over een zeer uitgebreid netwerk van waterleidingen die het drinkbaar water tot in de meest verlaten uithoeken van de gemeenten bij de gezinnen brengen.. Omdat de gemeenten sinds de Franse bezetting (1794) die taak opgelegd kregen en veel gemeenten daar technisch en financieel niet toe in staat waren, werden intercommunales of intergemeentelijke drinkwatermaatschappijen gevormd. Wie alles wenst te vernemen over de historiek, kan terecht op http://www.watervoorontwikkeling.be/uploads/45brochure_drinkwater_NL.pdf
Westende wordt bediend door de TMVW of Tussengemeentelijke Maatschappij der Vlaanderen voor Watervoorziening. De brandweer maakt dus gebruik van hun netwerk. Dit gebeurt via hydranten. De eerste soort, de ondergrondse, liggen onder het straatniveau. Hieronder zien we het deksel van een ondergrondse hydrant. Daarop plaatst de brandweer een standpijp waaraan de persleidingen worden gekoppeld. De ligging van een hydrant wordt aangeduid met behulp van een aanwijsbordje.
De aanduidingen op het bordje staan voor de plaats waar de hydrant ligt ten opzichte van het bordje ( in dit geval 2,1m voor en 2,8m rechts van het bordje ) en de aanduiding H80 staat voor een ondergrondse hydrant met een voedingsleiding van minimum 80mm. In Middelkerke wordt bovendien op het wegdek een gele driehoek geschilderd, die wijst naar de hydrant.
De bovengrondse hydrant is niets anders dan een ondergrondse waarop een holle kolom geplaatst is die boven het straatniveau uitsteekt. Op het aanwijsbordje staat de letter B voor Bovengronds.
Soms worden de letters H en B aangebracht op huisgevels of op paaltjes om te wijzen op aanwezigheid van een ondergrondse (H) of een bovengrondse (B) hydrant.
Wanneer tijdens dringende gevallen een hydrant niet zou werken ( door beschadiging bij wegenwerken, vandalisme, veroudering, ) of wanneer er één moeilijk te vinden zou zijn (door onkruid en aarde bedekt, ) zou dat voor de brandweer vanzelfsprekend een zeer vervelende situatie zijn. Het is dan ook noodzakelijk dat alle hydranten in de gemeente regelmatig worden nagekeken. In sommige gemeenten wordt dit werk uitgevoerd door een technisch medewerker van de gemeente. Volgens de website van de gemeente is dit ook bij ons het geval.
Ter gelegenheid van de opendeur dit jaar heb ik een bezoek gebracht aan de brandweerkazerne. Ik heb toen in mijn blog gewezen op de uitstekende organisatie van het korps. Ik ben er dus van overtuigd dat de plaatsen van alle hydranten er gekend zijn. Nochtans moet ik er op wijzen dat een redelijk aantal de indruk geven reeds geruime tijd niet meer nagezien te zijn. De gele driehoeken staan er meestal wel, op enkele uitzonderingen na, maar ik heb ook heel wat overwoekerde deksels gezien en paaltjes die ofwel onleesbaar of zelfs omgevallen zijn. Ziehier enkele fotos van verwaarloosde hydrantplaatsen. Het zijn echt niet de enige voorbeelden. Als er een gele driehoek staat, is dit minder erg, maar misschien kan daar toch eens wat meer aandacht aan besteed worden.
Wie het goed voor heeft met ons dorp, zoals ik, ziet met lede ogen hoe het nog dagelijks achteruitboert. Voor wie mij niet zou geloven, geef ik hierna enkele voorbeelden.
Opslagplaats van de firma Soetaert
Natuurlijk begrijp ik dat een firma zijn gerief ergens moet kunnen opstapelen. Ik weet ook dat ijzeren poutrellen roesten, maar wat ik bedoel is dat de omheining misschien eens kan hersteld worden en dat het zicht vanaf de straat misschien kan verbeterd worden door het plaatsen van een haag of een scherm.
Duinenzicht nieuw gebouw
In 2007 vonden de verantwoordelijken van de politievakbond dat er nog niet voldoende geld verspild was. Daarom lieten ze nog een clubhuis bijbouwen. Het is nooit verder geraakt dan de ruwbouw en biedt nu een troosteloze aanblik aan de voorbij wandelende en voorbij fietsende bewoners en toeristen.
Zon en Zee
Natuurlijk moeten wij aanvaarden dat de vennoten - eigenaars van de grond waarop ooit Zon en Zee ons dorp alombekend maakte, geen risicos willen lopen als ze vaststellen dat de verkoop van appartementen, op zijn zachtst uitgedrukt, begint te stagneren. De ruines, die er waarschijnlijk gekomen zijn om geen leegstandtaksen te moeten betalen zijn het enige dat nog herinnert aan de oude glorie. Het is niet mooi om te zien, maar kan er misschien een afscherming geplaatst worden om die miserie wat te camoufleren?
Vakantiestraat
In de tijd van het asielcentrum protesteerde het actiecomité hevig tegen het afsluiten van de vakantiestraat en ook tegen het aanleggen van een alternatief weggetje. De vennoten- eigenaars beloofden destijds een waardige doorgang aan te leggen. Zoveel tijd later ziet men (als men al iets ziet want er is ook nog steeds geen verlichting) er nog steeds distels en een slecht wegdek. Wat moeten de toeristen daarvan denken?
Plan voor de duinen tussen Westende en Lombardsijde.
In het nummer 101 van juli augustus 2007 van Sirene las ik dat de Vlaamse overheid een inrichtingsplan klaar had voor het duinengebied tussen Westende en Lombardsijde, van de Oceaanlaan tot grosso modo de terreinen van de (ex) campings Cosmos en Cristal Palace. Het college van burgemeester en schepenen zetelt in de adviserende stuurgroep die vastlegt hoe de duinenzone recreatief en educatief kan opengesteld worden. Zo dacht men aan een uitkijktoren en infopanelen over ecologie en geschiedenis. De duinen groeien ondertussen wel degelijk naar hun oorspronkelijke toestand toe, maar waarom is het zo stil als het gaat over het plan?
Schuddebeurze/ Bamburgbatterij
Een aantal jaren geleden heb ik op de Open Monumentendag een bezoek gebracht aan de Bamburgbatterij gelegen in het natuurgebied Schuddebeurze. Toen werd gewag gemaakt van het regelmatig openstellen voor het publiek. maar waarom horen wij niets meer over een bezoek aan de bunkers? Een goed begin zou al zijn dat er aan de ingang een informatiebord geplaatst wordt. In juni 2004 zette toenmalig Vlaams milieuminister Tavernier met een spadesteek het herstel in van de 1100 jaar oude fossiele duinen in de Schuddebeurze. Daar werd een oud huisvuilstort uit de jaren 50 weer uitgegraven en een gedempte vijver blootgelegd om de 17 ha grote binnenduin weer duin te maken. Voor dit saneringsproject werden toen 197.300 euro uitgetrokken. Ook hier werd gezegd: Nadien wordt het terrein opengesteld voor het publiek Dit is voor de gemeente Middelkerke een mooie toeristische troef en de ideale manier om mensen de kans te geven van de natuur te genieten. Hier dient gezegd dat natuurvrienden wel af en toe een bezoek aan het domein brengen, maar wanneer komt er een echte doorbraak? Ook hier zou een bord aan de ingang op zijn plaats zijn.
De inleiding voor dit artikel heb ik geleend van de website www.vlaanderenzingt.be "Vlaanderen Zingt" organiseert in samenwerking met steden, gemeenten en verenigingen samenzanghappenings. Jaar na jaar komen er nieuwe gemeenten bij die hun inwoners samenbrengen op het marktplein of in het park om hen samen te laten zingen. Samen zingen geeft een verbondenheid en zorgt voor een unieke sfeer.... "Vlaanderen Zingt" is uitgegroeid tot een gratis openlucht meezingfeest voor jong en oud dat zaken als achtergrond, religie,... overstijgt. Het is in alle steden en gemeenten een snel groeiend evenement dat volledig apolitiek van opzet is, volledig gratis is, en ambiance en betrokkenheid garandeert. Het mikt op een breed publiek en is enkel gericht op spontaan volksvermaak. Ook enkele gemeenten aan de Vlaamse kust deden er deze zomer aan mee: Blankenberge (08.08.08), De Panne (28.08.08), Middelkerke (14.08.08), Nieuwpoort (16.08.08) en Sint-Idesbaldus (17.08.08).
In een speciale editie van Het Laatste Nieuws, die aan de kandidaat-zangers uitgedeeld werd, verschenen 37 liedjesteksten: 19 Engelse, 2 Franse, 7 Nederlandse en tenslotte amper 9 Vlaamse.
Aangezien die bijeenkomsten veel succes hebben, schijnen weinig Vlamingen er dus een probleem in te zien dat het Vlaamse lied zo miskend is. Zijn er dan geen andere Vlaamse zangers meer met Vlaamse liedjes buiten Will Tura, Clouseau, Laura Lynn, Bob Davidse, K3, Bart Kaël, Tim Visterin, Helmut Lotti, of Lange Jojo (?). Wat dacht u van Ann Christy, Louis en Connie en Günther Neefs, Yves Segers, Gary Hagger, Dana Winner, Nicole en Hugo, Isabelle A, Luc Steeno, Willy Sommers, Jo Vally, Margriet Hermans, Marva, Paul Severs, Sam Gooris, Frank Galan, Mieke, Jimmy Frey, Sabien Tiels, Wendy Van Wanten, Lisa del bo, Mamas Jasje, Johan Verminnen, Raymond van het Groenewoud, Margriet Hermans, Micha Marah, John Terra, De kreuners, Ingeborg, Willem Vermandere, Erik van Neygen & Sanne, Barbara Dex, Gorki, Wim Soutaer, Salim Seghers, Vanessa Chinitor, Zjef Vanuytsel, Jan De Wilde, Bart Herman, Eddy Wally en ga maar door ?
Zijn hun liedjes niet hoogstaand of niet populair genoeg? Ik ken de kwaliteiten van al deze dames en heren niet, maar er zullen er toch zeker genoeg tussenzitten waarvan de stem en de liedjesteksten kunnen wedijveren met die van de vreemdelingen. Of waren het vorige jaren andere zangers en komt iedereen aan de beurt? Wil men de anderstalige toeristen doen meezingen met Vlaanderen? Of is onze taal misschien niet goed genoeg? Ik begrijp er niets van. Kent iemand daar de reden van? Weer zon rare kronkel van de geest van de Vlaamse overheid? Ik zeg dat niet uit chauvinisme, maar ik vind dat de meewerkende gemeenten zouden moeten eisen dat (meer) Vlaamse liedjes gezongen worden. Volgens de vzw Vlaamse Podia Artiesten (Vlapo) komen Vlaamse artiesten ook veel te weinig aan bod in de media. Zij vinden dat er zo een schat aan liedjes en creativiteit verloren gaat voor de huidige en volgende generaties. Als Vlaamse liedjes te weinig ruimte krijgen op radio en televisie, dan wordt er volgens hen ook minder daarin geïnvesteerd. De initiatiefnemers vrezen ook dat een economisch en cultureel potentieel dreigt op te drogen. "Zowat tienduizend gezinnen halen hun inkomen rechtstreeks of onrechtstreeks uit de Vlaamse muziek. We denken dan niet alleen aan artiesten, maar ook aan componisten, dansers, muzikanten, organisatoren, boekingskantoren en noem maar op", aldus Luc Appermont, voorzitter van Vlapo.
Vlaams minister van Media Geert Bourgeois wil dat in de volgende beheersovereenkomst met de openbare omroep quota voor het Nederlandstalige lied worden opgenomen. Hij wil onder meer een telsysteem op Donna, Radio 1 en Radio 2, zodat steeds perfect kan nagegaan worden hoe groot het aandeel Nederlandstalige muziek is.
Laat dit artikel dus maar een oproep zijn voor de promotie van de Vlaamse muziek. Wat velen onder u daar misschien ook mogen over denken, dat kan best meevallen!
Waarom is de dijk in Westende (en in Middelkerke) eigenlijk verdeeld in een zone voor fietsers en voetgangers en karretjes langs de zijde van de gebouwen en één voor voetgangers langs de strandzijde? Zo is het namelijk aangegeven met een bord F99b.
Er is geen kat die zich daar ook maar iets van aantrekt en politiecontrole heb ik er nog nooit gezien. De wandelaars lopen namelijk langs de winkels en horecazaken. Er is ook zeer weinig plaats tussen de dijkhelling en de terrassen en standplaatsen voor huurfietsen en karren. De fietsers mogen in beide richtingen rijden en toch negeren de voetgangers de fietsers. Op een drukke dag kan je met de fiets
nauwelijks door zonder tegen een kind met een karretje of tegen een voetganger aan te rijden.
Eigenlijk is het niet meer te doen voor de fietser. Wanneer wordt deze toestand eens rechtgezet?
Je kunt nog beter de borden wegnemen in plaats van deze chaos te laten bestaan. Of maakt dat deel uit van het paraplusysteem?
Sint-Laurentius
Zoals bekend moet van 1 juli tot 31 augustus parkeergeld betaald worden op de dijk van het Sint-Laurentiusstrand. Er is nu een stuk daarvan voorzien voor kampeerautos. De afgebakende parkeerplaatsen zijn er wel te klein voor en de kamper moet dus half in de duinen staan. De afbakeningslijnen zijn daardoor ook niet meer zichtbaar, want ze zijn met zand bedekt. De toerist neemt dus maar drie parkeerplaatsen voor zijn rekening.
Men mag er zogezegd niet kamperen, maar wie zijn kampeerauto installeert, die kampeert toch!
Zijn de bezwaren tegen kampeerautos, namelijk dat ze het milieu vervuilen en dat ze zwerfvuil achterlaten, nu plots niet meer geldig? Wordt men nu toegeeflijker omdat er moet betaald worden om te parkeren? Moet het miniem succes van de betalende parking nu gecompenseerd worden door kampeerautos?
De grote werken langs de Lombardsijdelaan zijn eindelijk beëindigd.
Na weken van ongeduldig wachten is de aanleg van een stuk voetpad langs de Lombardsijdelaan, ter hoogte van de drie gebouwen van de residentie Veldhoek eindelijk voltooid.
Het werk was gepland in drie fasen (één per gebouw!!!) en vergde heel wat mankracht en uitrusting. Het waren de gemeentelijke werklieden die deze reuzenonderneming tot een goed einde brachten.
Reuzenwerk? Te oordelen tenminste naar de ingezette middelen en de machtsontplooiing die het verkeer in het dorp aardig in de war stuurde. Wilde men hiermee misschien aantonen dat ook in Westende - dorp grote werken uitgevoerd worden, zoals in Middelkerke?
Maar laten we toch maar liever ernstig blijven. Zonder vrees voor overdrijving kan ik hier zeggen dat ik zelden zon relatief klein werk (leggen van 25 à 30 meter tegels en 25 à 30 meter kasseistenen) zo lang heb weten duren.
Mijn hiernavolgende beoordeling behandelt twee belangrijke facetten van openbare wegenwerken.
Ten eerste mag gezegd worden dat een echt arsenaal aan voertuigen en uitrusting ingezet werd. Op een bepaalde dag zag ik: een grote camion met grijpkraan, een rupsvoertuigje met nog een grijpkraan, een camionnette en een camionlaadbak op de grond met kasseistenen. Op donderdag 28 augustus stond er nog een camionnette bij. Ik zou graag eens weten hoe dat gemeentelijk wagenpark beheerd wordt.
Het grootste probleem schijnt erin bestaan te hebben de middelen zodanig op te stellen dat er zo weinig mogelijk stappen moesten gezet worden?
Daarom werd er maar beslist de helft van de rijbaan daarvoor te gebruiken. We hadden dus nu te maken met een werk met sterke hinder voor het verkeer omdat één rijstrook of de breedte van één rijstrook onttrokken werd aan het verkeer op de rijbaan. Waarom men de voertuigen (maar minder dan!) niet in de Hovenierstraat plaatste, is mij een raadsel.
Het werk behoorde tot de 3e categorie omdat de maximum toegelaten snelheid op de plaats van het werk lager is dan of gelijk aan 50 kilometer per uur.
Dat laatste heeft tot gevolg, en dat is het tweede facet, dat de verkeersregeling of signalisatie rond de werken moest beantwoorden aan strengere regels van de wegcode. Omdat de gemeente zelf de ondernemer is, was zij daarvoor verantwoordelijk.
De lezer die ook nog wil weten of de signalisatie voldeed, moet ik ontgoochelen. Dat was op enkele punten niet het geval en de opstelling van borden onderging ook wijzigingen tijdens de werken. Zo was er onder andere, geen veiligheidsdoorgang voor zwakke weggebruikers. Maar waar ik het hier eigenlijk wil over hebben is de verwarring stichtende, gevaarlijke maar anderzijds lachwekkende signalisatie voor zon werk(je). In de richting Oostende - Nieuwpoort vanaf de beenhouwerij Gruwier tot juist voorbij de Hovenierstraat (dus over een afstand van ongeveer 150 meter) stonden volgende borden
Ik heb ze niet op mijn plan gezet, maar ook aan de andere zijde van de straat in de richting Oostende, stonden natuurlijk ook nog een aanzienlijk aantal borden.
Over het personeel wens ik niets te zeggen. Ik zag dat er drie werklieden bezig waren. Ik ben er niet blijven bijstaan en ik heb ze ook niet gecontroleerd, maar ik reed daar op dinsdag 26.08.08 voorbij om 15u45 en er was al niemand meer te zien. Ik begrijp dat gemeentewerklieden gebonden zijn aan een aantal uren per week , dat ze hun gerief moeten opbergen en terugrijden naar de technische dienst, enz
Ook tijdens de weekends, als de werken stillagen en de voertuigen verdwenen waren en er geen centimeter van de autoweg meer ingenomen werd, bleef ereen bos van verkeerstekens met snelheidsbeperkingen en verbod om in te halen staan. Waarom werden die niet afgedekt?
Op vrijdag 29 augustus, bij het schorsen van de werken, moest nog 1 meter kasseien gelegd worden. Spijtig, maar nu moest op maandag alles weer herbeginnen: installatie, voertuigen,
Dat is dan pas op woensdag 3 september gebeurd.
Ik zou wel eens graag een echte aannemer van dergelijke werken zijn mening daarover horen verkondigen. Als hij zo werkt, is hij binnen de kortste keren bankroet. Ik zou ook eens willen weten hoeveel manuren er aan dit groot werk besteed werden en of het echt niet goedkoper zou zijn het werk in aanbesteding te geven. Wat een besparing aan materiaal zou dat niet meebrengen?
Dit is een waar gebeurd verhaal! Het speelt zich af aan de kust. Het kan dus ook in Middelkerke geweest zijn!
Een mens kan niet altijd naar zijn TV toestel staren. De Olympische Spelen liepen op hun einde en dus moesten we er even tussenuit.
Zoals ik reeds zei in één van mijn vorige blogs, neem ik hiervoor mijn wagen tot aan de dichtstbijzijnde tramhalte, want in een badplaats vind je toch nooit een parkeerplaats, zeker niet als daar gefeest wordt.
Maar dat weten (te) veel mensen! Trams zijn er genoeg maar ze zitten allemaal even overvol.
Na wat duw- en trekwerk waarbij de best opgevoede aan het kortste eind trekt, slaag je er tenslotte in een plaatsje te bemachtigen. Geen zitplaats, natuurlijk!
Niet dat ik niet lang genoeg meer op mijn benen kan staan, gelukkig maar, maar in onze tijd stonden kinderen hun zitplaats af aan ouderen en zeker aan dames. Deden ze dat niet, dan dachten attente welopgevoede ouders daar wel aan. Nu niet meer, integendeel, de bejaarden moet maar blijven recht staan, want ze rijden toch gratis mee. Een dame vond het zelfs gepast een zitplaats in te nemen voor haar handtas. Wat mij daarbij opviel? Veel mensen durven gewoon niet vragen of die plaats misschien kan vrijgemaakt worden! Tot er dan toch een durver naar voren treedt.
Op de bestemming aangekomen, gaat het wring- en stootwerk verder. Als je dan al een interessant kraampje tegenkomt, dan kan je er noch bij noch aan. Verder zwoegen, dus maar. Tot je er genoeg van krijgt en je vindt dat je nu wel een drankje verdiend hebt.
Na vele wanhopige pogingen bemachtig je tenslotte toch een paar plaatsen in één van de zeer talrijke tearooms. Wisten jullie dat er mensen zijn die een stoel bijtrekken aan hun tafeltje voor de hond?
Je vindt uiteindelijk een ober bereid om jouw bestelling op te nemen en dan kan je beginnen te genieten. Wablieft? Ik heb het in een vorige blog al uitgebreid gehad over de soms te hoge prijzen. Mocht ik dan toch maar op een deftige manier bediend worden! Een proper afgeruimde en afgeveegde tafel, geen gemorste koffie in mijn ondertas, spuitwater en/ of cola uit een kleine fles. Ik zou nog verder kunnen gaan. Natuurlijk weet ik en geef ik ook toe dat er nog bedienend personeel is dat zijn job ter harte neemt. Spijtig genoeg worden ze steeds zeldzamer en worden ze vaak wegens personeelstekort overstelpt.
Moe en tevreden trek je tenslotte huiswaarts. Niet zonder een nieuwe tumultueuze tramervaring!
En zeggen dat sommigen vinden dat er nog veel meer volk naar de kust moet gelokt worden!
Misschien moet de bevolking in twee groepen ingedeeld worden. Elke groep zou dan om de twee dagen mogen buitenkomen, de ene week een zaterdag, de volgende week een zondag.
Ik heb me voorgenomen tweemaal na te denken vooraleer ik nogmaals mijn luie zetelverlaat om te gaan feesten. Misschien doe ik liever een wandeling in één van de rustige straten van Westende-dorp.
Aperitiefconcert, informeel contact met lokale politici?
De Middelkerkse cultuurkalender vermeldt al enkele jaren zomerse aperitiefconcerten voor juli en augustus. Ze kenden hun oorsprong vijf jaar geleden toen Middelkerke zijn 25-jarig bestaan als fusiegemeente vierde. Het zou een idee van de VLD zijn, hoewel zulke concerten reeds in veel gemeenten van Vlaanderen bestaan.
Om te beschrijven wat het concert inhoudt, gebruik ik de tekst van de schepen voor cultuur Carine De Jonghe (of van de cultuurdienst?):: Iedere zondagochtend bouwen de plaatselijke dorpscomités, in samenwerking met de cultuurdienst, een spetterend feestje in hun dorpskern. Alle deelgemeenten worden om beurt in juli en augustus vanaf 11u. ondergedompeld in een frisse en (h)eerlijke cocktail van muziek en sfeer
In Westende was dit jaar DAVO, Door Atletiek en Voetbal Omhoog, de plaatselijke voetbalclub, aan de beurt om zijn medewerking te verlenen en de winst van de organisatie op te strijken. Ik vraag me af hoe dat bepaald wordt. Volstaat het te willen meewerken of is dat een beurtrol? Elke club zou natuurlijk een kans moeten krijgen.
En De Jonghe vervolgt in een mank taaltje: De absolute charme van de aperitiefconcerten bestaat erin dat zowel de plaatselijke inwoners als het ruime toeristische legioen hun weg vinden naar de landelijke deelgemeenten en dit om er te genieten van een fris aperitief, lekker en eerlijk fruitsap en wijn uit de wereldwinkel en een swingend muzikaal optreden.
Ook burgemeester Michel Landuyt is een groot voorstander van dit initiatief. Hij beweert namelijk dat de cohesie binnen de diverse deelgemeenten iets is wat hem na aan het hart ligt. Toen hij in 2000 burgemeester werd, heeft hij alle wijkraden afgeschaft omdat zulks vaak tot een praatbarak voor verzuurde mensen verwordt. Hij verkoos, volgens hem, de positieve aanpak, en dat zijn dan de aperitiefconcerten geworden. Hij beweert iedere zondag naar een concert te gaan:dat is een ideale gelegenheid om eens met de mensen te kunnen spreken en een keer het één en het ander op te vangen in een ongedwongen sfeer.Dus, zeer interessante formule. En ook een zeer succesrijke formule. De mensen appreciëren dat enorm dat er in hun gemeente iets te doen is.
Volgens een decreet van 2 april 2004, ondertekende Middelkerke op 12 juni 2005 samen met 16 andere gemeenten, met Vlaams minister Geert Bourgeois een convenant ontwikkelingssamenwerking, dat geldig was tot en met 2007. Hierdoor werden 2 miljoen euro ter beschikking gesteld van de gemeenten, die op structurele manier aan ontwikkelingssamenwerkingwillen doen. Bourgeois vindt namelijk dat de gemeenten, beter dan welk ander beleidsniveau ook, burgers kunnen betrekken bij hun solidariteitsbeleid. De aperitiefconcerten zijn een onderdeel daarvan en zouden dus de ontwikkelingssamenwerking moeten bevorderen. Dat zou dus gebeuren via eerlijke fruitsap en wijn van de wereldwinkel. Zo zou Middelkerke zich opstellen als Fair Trade gemeente
Meerdere keren reeds had ik de gemeentelijke verantwoordelijken superlatieven horen bovenhalen over het initiatief. Ik besloot dan ook maar eens een kijkje te gaan nemen op 17 augustus 2008.
Het is de bedoeling dat beurtelings een zuiders getinte muziekgroep of een westerse groep een optreden verzorgt waarbij de dorpskernen (?) elkaar ontmoeten in een zuiderse of westerse sfeer. Nu heette de groep Mister P and the Cadillacs, een zevenkoppige rock n roll - groep die zijn publiek terugvoert naar de sfeer van de fifties en sixties met Paul Anka, The Everly Brothers, Little Richard. en Buddy Holly. Het muzikaal programma werd dit jaar uitgebreid met een salsa - dansinitiatie van 11 tot 12 uur. Deze werd verzorgd door twee erkende dansorganisaties: Polariteit vzw en Azucarsalsa.
Ik vond de sfeer uitstekend en veel mensen keken geïnteresseerd naar de salsa, maar ze op de dansvloer krijgen, dat is nog wat anders. Weinig dansers dus, hoewel de dansmeester en zijn partner hun uiterste best deden.
Niet dat ik negatief wil doen, maar ik wil toch wel één en ander tegenspreken. Het kan natuurlijk dat Michel Landuyt juist die dag belet was, maar ik heb vruchteloos naar hem uitgekeken om eens met hem te spreken in een ongedwongen sfeer. Schepen De Jonghe heb ik wel gedurende 30 seconden aan een paar tafels zien staan en een VLD gemeenteraadslid zorgde, als lid van DAVO waarschijnlijk, mee voor een snelle en vriendelijke bediening. Ook Jan Lacombe van het Vlaams belang was aanwezig. Andere schepenen en/ of raadsleden heb ik niet gezien; ik ken ze niet allemaal, maar misschien vielen ze ook niet op.
Dat de lokale bewoners en de toeristen er zouden verbroederen, dat moet zeker iemands wensdroom zijn. Daar was echter geen sprake van. De Bond der aangespoelden was met een redelijk grote groep aanwezig. Ze bleven netjes bij elkaar in een hoek van de tent. Hoe ik dat weet? Ze waren allemaal getooid met veelkleurige slingers rond de hals.
Ik weet niet of het ook in 2008 nog de bedoeling was om aan ontwikkelingshulp te doen, maar dat was echt niet te zien op het concert. Ik zag het althans niet, ook niet op de kaart van de dranken.
Die drie vaststellingen daar gelaten, ik vond het een sfeervolle bijeenkomst, die spijtig genoeg, een kwartier voor het einde, uitgeregend werd.