Natuurlijk zijn er hier mooie plekjes, veel zelfs. Wie naar het strand, de zee en de duinen kijkt, kan moeilijk ontkennen dat dit een prachtig schouwspel is. Echt uniek is het wel niet, want de kustplaatsen gelijken min of meer op elkaar. De dijk, de Rotonde uitgezonderd, is een ander geval. Men kan dit bezwaarlijk bewonderenswaardig noemen: een tien verdiepingen hoge muur en s zomers overbevolkt en ingenomen door terrassen en allerlei verhuurzaken. Een getalenteerd fotograaf kan van elk plekje op aarde iets moois maken: de gepaste voor- of achtergrond, het spel van zon en wolken en water, de juiste verhouding van licht en duisternis of de zonsopgang of ondergang die een speciaal effect hebben op de omgeving. Maar, dat bedoelde ik eigenlijk allemaal niet. Ik wou het hebben over die andere plaatsen waardoor je spontaan getroffen wordt: een lange rij bomen langs een waterloop of een mooie alleenstaande boom, een verzicht, een markt- of plein met historische gebouwen, een stemmig pleintje, een monument tegen een mooie achtergrond, speciale architecturale gebouwen, een park met vijver, enzovoort... Nu ben ik maar een beperkt amateur - fotograaf, dat hebt u natuurlijk al lang gezien. Toch ben ik op zoek gegaan naar mooie beelden van het dorp of van de badplaats. Ik moet toegeven dat ik er geen gevonden heb. Maar misschien ben ik eraan voorbij gegaan? Wat iemand mooi vindt hangt ook af van zijn/ haar persoonlijke smaak. Misschien geraakt men na een heel leven zo aan zijn dorp gewend, dat men de mooie plekjes niet meer ziet? Je kan ze natuurlijk niet zomaar uit het niets te voorschijn toveren. Misschien kent u er zo eentje? Wie stuurt mij toch een foto van zon bezienswaardigheid? Met uw toelating zal ik die dankbaar opnemen in een volgende blog.
Wat ik wel gevonden heb is een bijzonder plekje. Weet iemand misschien waar ik de linkse onderstaande foto van Westende dorp genomen heb? Juist, vanaf de Sandershoeve. Die is weinig gekend, vooral omdat ze gelegen is aan het einde van de lange doodlopende Noordstraat. Er zijn er zeker andere. Wie vindt er nog één?
Op de website van http://michellanduyt.be/ heb ik zijn stukje gelezen over de Vredesdag, zoals men de wapenstilstand op 11 november, tegenwoordig noemt. Gezien de belerende toon ervan, neem ik aan dat hij dit geschreven heeft in zijn hoedanigheid van burgemeester.
Hierna kunt u lezen waarom, maar ik kon zijn schrijfsel onmogelijk onbesproken laten. Eerst wil ik het hebben over de vorm ervan. Heeft hij dat zelf geschreven? Heeft iemand dat voor hem gedaan en heeft hij het niet nagelezen of heeft hij dat wel gedaan en niets abnormaal vastgesteld? Wat het antwoord ook mag zijn, ik vind dat zoiets niet kan voor een man in zijn positie. Iedereen typt wel eens een fout en onze stijl wordt door de jongeren misschien als oubollig afgedaan. Wij zijn immers geen schrijvers of journalisten maar enig niveau is toch wel op zijn plaats. Het begint grandioos: Op 11 november 2008, exact 90 jaar terug, werd in een treinwagon in Compiègne de Wapenstilstand ondertekend.. Het eindigt nog beter: Michel, payor for peace of betaler voor de vrede. De tekst zelf bulkt van de taalfouten. De voornaamste is het stereotype denken i.p.v. stereotiepe denken, Slordige typ(e)fouten onder de vorm van ontbrekende woordjes, ontbreken evenmin. Ik wist reeds langer dat Michel graag grote woorden gebruikt zoals in dit geval tribaal denken, gepolariseerd, reflectie, subsidiariteitsgedachte, ratio in het debat. Naast het feit dat de grote meerderheid van zijn lezers/ kiezers waarschijnlijk geen benul heeft van wat hij juist bedoelt, moet het eigenlijk subsidiariteitsbeginsel zijn terwijl de ratio het denkvermogen is en dus is ratio in dit debat gewoon een verkeerd woordgebruik. Tegenwoordig vinden sommige mensen dat de vorm minder belangrijk is. Zelf vind ik dat een burgemeester het aan zijn eigen reputatie en aan die van zijn gemeente verplicht is om correcte en verzorgde teksten te schrijven. Er wordt dan al vlug gezegd Als de inhoud maar goed is! Maar, is dat wel zo? Ook daarover heb ik zo mijn bedenkingen.
Denkt Landuyt nu echt dat de viering van een vredesdag het geweld in Irak, Afghanistan of Congo zal stoppen? Hoe naïef! Zo simpel is het natuurlijk niet. De burgemeester waagt zich verder aan het communautair debat. Wat bedoelt hij met Het communautair dossier moet als totaalpakket behandeld worden? Dat men moet erkennen dat Vlaanderen en Wallonië twee totaal verschillende landen zijn met verschillende snelheden? Dat de geldtransfers en de eeuwige twisten moeten beëindigd worden? Dat Franstalige burgemeesters in Vlaamse gemeenten in het vervolg de wet zullen moeten naleven? Dat de Vlaamse meerderheid op zijn minst gelijkwaardig zal zijn ? Natuurlijk stem ik volmondig in met zijn bewering dat België nood heeft aan een grondige staatshervorming. Ik heb echter een hekel aan nietszeggende algemene verklaringen. Wat houdt een grondige staatshervorming in? Het overhevelen van enkele kleine federale verantwoordelijkheden naar de gewesten? Moeten alleen de Vlamingen verdraagzaam zijn? Is het nog mogelijk elkaar te vertrouwen, na anderhalf jaar besprekingen? Durf dan toch een klare stelling innemen, Michel!
Als dit stukje bedoeld was om iemand te overtuigen van het standpunt van de burgemeester (of van zijn partij?), dan vind ik dat de poging grandioos mislukt is. Hoewel iedereen een mening mag hebben en die ook mag uiten, denk ik dat een lokaal politicus met een dergelijk artikel geen bijdrage levert tot een oplossing van dit netelig vraagstuk.
De burger meldt, het gemeentebestuur treedt in actie, of toch niet?
In Sirene nummer 108 van september oktober 2008 staat er nogmaals een Signaalkaart. Daarmee kan de burger het gemeentebestuur op de hoogte brengen van allerlei problemen: beschadigd wegdek, verstopte riool, ophalen huisvuil, verkeerssignalisatie, overlast, sluikstorten, defecte openbare verlichting, openbaar groen en ontbrekend of kapot straatmeubilair. Ik vraag mij af of daar soms iemand gebruik van maakt. Ik twijfel er niet aan dat de bewoner die een persoonlijk probleem heeft met zijn waterafvoer of met ophalen van huisvuil, vlug naar de telefoon grijpt om dit te melden aan de technische dienst. Middelkerke is niet de enige gemeente die zon meldkaart gebruikt. Waarom doen ze dat eigenlijk? Is dat niet wat gemakzuchtig? Zijn lokale politici dan niet meer de vertegenwoordigers die alles weten over hun wijk en die voor bewoners ervan opkomen? Spreken zij niet genoeg met de burgers? Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit een politicus van de meerderheid op toer gezien heb in mijn wijk. Hebben ze daarvoor geen tijd meer? Hebben ze het te druk gezien ze allemaal nog een job cumuleren met hun politiek mandaat? Hebben ze te veel vergaderingen en/ of te veel feestelijkheden waarop hun aanwezigheid hen belangrijker schijnt? Of was ik toen toevallig niet op straat?
In mijn blog behandel ik nu reeds meer dan een jaar één of ander gemeentelijk probleem. Ik signaleer daarin heel vaak tekortkomingen in verband met het verkeer en met het uitzicht van de gemeente. Ik verwacht nu wel niet dat de burgemeester of een schepen zullen aanvaarden dat ik inderdaad terechte opmerkingen maak en dat ze daar eigenlijk best een gevolg aan kunnen geven. Hoe zouden ze ook, ze lezen deze blog toch niet! Dat beweren ze tenminste.
Welke politicus durft beweren dat hij/ zij regelmatig een wandeling of een fietstochtje uitvoert in de gemeente en daarbij zijn/ haar ogen opendoet en misschien zelfs eens een praatje slaat met een bewoner? Of zijn die kleinere gebreken aan de weginfrastructuur of aan de groene zones niet belangrijk genoeg? Zien zij die hondenpoep en paardendrollen dan ook niet liggen? Ze moeten maar een signaalkaart indienen, zullen ze misschien zeggen? En dan maar verwonderd zijn als beweerd wordt dat de politici te ver van de burgers staan. Als de uitstraling van de grote werken op de inwoners maar groot genoeg is! Als de toerist maar tevreden is! Maar misschien heb ik nu toch iemand onrecht aangedaan? Wie zal het zeggen?
Op 8 oktober 2008 was het twee jaar geleden dat de gemeenteraadsverkiezingen achter de rug zijn en dat Ronny Reynaert zich kandidaat stelde en tezelfdertijd zijn goed beklante instelling De Kroon sloot. Dat was natuurlijk een kwaaie slag voor het dorp. Het gebouw zou afgebroken worden. Borden en plannen duiden er wel op dat daar iets in de plaats komt, maar wanneer? Is er dan toch een overaanbod op de vastgoedmarkt?
Grasplein naast het kerkhof
Reeds jaar en dag is het graspleintje naast het kerkhof een opslagplaats voor bouwmaterialen. Misschien moeten er later nog werken uitgevoerd worden? Eén ding is zeker, een mooi zicht is anders. En dat vooral op Allerheiligen!
Rozenpad
Wat, gezien de naam wegens de aangebrachte beplantingen, mooi zou kunnen zijn, is het Rozenpad, een zijpaadje van de Heidestraat. Helaas ziet de werkelijkheid er anders uit. U ziet het: onverzorgde rozenstruiken, overal onkruid, twee smalle betonplaten liggen hoger dan de aarde zodat een fietser of een wandelaar er steevast over struikelt. Wat las ik nu ook weer in de Burgerkrant Nr 2/2008? Middelkerke is ook een bloemengemeente?
Op maandag 13 oktober begaf ik mij naar de markt in Westende. Ik bedoel naar het marktplein. Inderdaad, kramen waren er niet te zien. Ik deed het nog eens over op 20 oktober. Weer een leeg plein! Op de website van de Vlaamse Progressieven zegt Schepen Maesen hierover nochtans Met de wekelijkse markt in Middelkerke kregen we opnieuw een kloppend hart op donderdagvoormiddag, Westende zal volgen. Op de website www.dekust.org lees ik dan weer De markten aan zee zijn stuk voor stuk gezellig. Je vindt er een aangename drukte. Ik heb dus al twee keren geen kloppend hart gehoord en drukte was er op ons marktplein in geen geval. Eerst dacht ik dat men enkel tijdens het seizoen kon markten, maar neen vanaf 1 oktober begint de markt enkel een uur later (8 uur i.p.v. 7 uur).< Men kan zich natuurlijk afvragen of er wel behoefte is aan zon markt. Ik vroeg het aan een paar Westendenaars en die vonden van niet. Wij gaan s vrijdags naar Nieuwpoort, heette het en Een stuk dichter dan Middelkerke!
Proficiat, je draagt de autogordel !!!!
Op zaterdag 18 oktober reed ik met de auto langs de Westendelaan en plots werd ik door de politie aangemaand om op zij te gaan staan. Een mens denkt dan al vlug Zou ik soms iets verkeerd gedaan hebben, nietwaar? Eigenlijk was het voor de actie Veiligheidsgordels. Ik werd zowaar gefeliciteerd omdat ik mijn gordel aan had. Ze zijn toch rap tevreden bij ons, hé? Zolang de verplichting daartoe bestaat (Art 35 van de wegcode, volgens KB van 1 december 1975) heb ik de gordel altijd al omgedaan. Nu moeten er acties met verlichte borden en met inzet van agenten en met een levende pop gevoerd worden om de mensen ervan te overtuigen dat de gordel de veiligheid verhoogt. Waarom stelt men niet onmiddellijk een proces-verbaal op tegen de overtreders? Ze weten dat het verplicht is en ze zullen de wet wel naleven als ze in hun portemonnaie geraakt worden. Wat een besparing zou dit niet opleveren!
Ken je de weg naar Charlatan?
Charlatan café (Gent °1989) organiseerde op zaterdag 16 augustus 2008 een activiteit in Westende: Charlatan Plage. Overdag een festival op het Sint-Laureins strand, s avonds feest in de Calidris.De weg naar de plaats van het gebeuren was prima aangeduid. Alleen, meer dan twee maanden later hangen alle bordjes er nog steeds. Vergeten, zeker?
Wie denkt dat ik met dit artikel de indruk wil geven alsof ik iets afweet van het land omploegen of bemesten, van zaaien of planten of van oogsten, die moet ik ontgoochelen. Dat betekent nu ook weer niet dat het werk van de boer mij niet interesseert. Integendeel. Door moderne machines en voorhanden zijnde meststoffen is de stiel misschien wel iets minder hard geworden, maar ik bewonder toch steeds weer het hard labeur, bij weer en wind, en juist erg afhankelijk van dat weer. Oktober is de maand waarin maïs geoogst wordt. Wist u dat dit het gewas is dat we in ons land het meeste verbouwen? Op elke vier hectaren akkerland wordt één hectare met maïs geteeld. Eigenlijk vielen de weidse maïsvelden me pas dit jaar op. Dat moet een reden hebben, dacht ik en daarom legde ik eens bij enkele kenners mijn oor te luisteren. Er schijnen meerdere oorzaken te zijn. Zelf kan ik uiteraard niet inschatten welke de belangrijkste is. Als de boer iets kweekt, dan weet hij dat daar behoefte aan is, dat hij zijn opbrengst kan afzetten en dat hij daarenboven een goede prijs voor zijn product kan krijgen. Maïs groeit snel en voedt mens en dier. Het is ook een basisproduct voor de industrie : men kan wel 100 verschillende producten maken op basis van maïs. In ons land groeien vier soorten maïs: snijmaïs (zetmeelrijk veevoer), kolvenmaïs (voer voor koeien en varkens), korrelmaïs (kippenvoer) en suikermaïs (eetbaar voor de mens, bijvoorbeeld in salades en in popcorn). Het vee eet naast de kolf ook de stengel en de bladeren. Daarom snijdt de hakselaar de hele planten in kleine stukjes. Na de beslissing op het einde van 2005 om de suikerfabriek in Veurne te sluiten wegens de afname van de suikerbehoefte, bleek maïs een deugdelijk alternatief te zijn. Bovendien waren heel wat nadelen verbonden aan de bietenteelt: in de kou , de 'slebber' van de rotte bladeren, het trekken aan die biet, stampen, duwen, uitschuiven in het slijk, banen opkuisen... Maïs heeft ook het groot voordeel dat het niet zo gevoelig is aan wisselteelt, wat betekent dat het gewas best drie opeenvolgende jaren op hetzelfde grondstuk mag geteeld worden, wat voor de meeste gewassen niet het geval is. Een ander voordeel van maïs is dat het grote hoeveelheden mengmest kan verwerken. Een combinatie van rundermengmest en varkensmengmest geeft een evenwichtige bemesting voor maïs, zodat nog meer op kunstmest kan worden bespaard. Het bemesten is vandaag een hele opgave geworden. Het mestdecreet legt scherpe maatstaven op en het combineren van verschillende meststoffen is haast een kunst geworden.
Maïs behoort ook tot de categorie energiegewassen. Die worden gebruikt voor de productie van bio-energie. In België zijn we daar nog niet zo ver in gevorderd, maar dat zal zeker in de toekomst veranderen, vooral omdat de teelt gepaard gaat met belangrijke subsidies.
Op verschillende plaatsen heb ik naast een maïsveld ook een mosterdplant-veld gezien. De mosterdplant is een klein snelgroeiend plantje met gele bloemen, het wordt vaak verward met koolzaad waar het erg op lijkt en ook nauw verwant aan is. Mosterdzaadjes zijn ongeveer 0,5 tot 1 mm groot. Het mosterdzaad wordt omgeploegd en verteerd in de grond, de verteerde planten dienen als voeding voor het nieuw aangeplante gewas, het jaar daarop. Het is dus een milieuvriendelijke manier van bemesten en van onkruidbestrijding.
Maar, wat heeft dit eigenlijk met Westende en Middelkerke te zien? Niet meer en ook niet minder dan met een andere gemeente, maar ik vind dit interessant
Zijn onze hydranten gemakkelijk te vinden en zijn ze wel onderhouden?
Als de brandweer ergens geroepen wordt om te blussen, is het natuurlijk van kapitaal belang dat ter plaatse voldoende water met genoeg druk beschikbaar is. Er bestaat daarvoor een ministerieel rondschrijven van 14 oktober 1975. Het specificeert dat de gemeenten over voldoende bluswatervoorraden moeten beschikken en dat zij erover moeten waken dat de hydranten en watervergaarbakken van de openbare instellingen en de natuurlijke waterwinplaatsen van het openbaar domein steeds gemakkelijk bereikbaar en bruikbaar zijn. Vlaanderen beschikt vandaag over een zeer uitgebreid netwerk van waterleidingen die het drinkbaar water tot in de meest verlaten uithoeken van de gemeenten bij de gezinnen brengen.. Omdat de gemeenten sinds de Franse bezetting (1794) die taak opgelegd kregen en veel gemeenten daar technisch en financieel niet toe in staat waren, werden intercommunales of intergemeentelijke drinkwatermaatschappijen gevormd. Wie alles wenst te vernemen over de historiek, kan terecht op http://www.watervoorontwikkeling.be/uploads/45brochure_drinkwater_NL.pdf
Westende wordt bediend door de TMVW of Tussengemeentelijke Maatschappij der Vlaanderen voor Watervoorziening. De brandweer maakt dus gebruik van hun netwerk. Dit gebeurt via hydranten. De eerste soort, de ondergrondse, liggen onder het straatniveau. Hieronder zien we het deksel van een ondergrondse hydrant. Daarop plaatst de brandweer een standpijp waaraan de persleidingen worden gekoppeld. De ligging van een hydrant wordt aangeduid met behulp van een aanwijsbordje.
De aanduidingen op het bordje staan voor de plaats waar de hydrant ligt ten opzichte van het bordje ( in dit geval 2,1m voor en 2,8m rechts van het bordje ) en de aanduiding H80 staat voor een ondergrondse hydrant met een voedingsleiding van minimum 80mm. In Middelkerke wordt bovendien op het wegdek een gele driehoek geschilderd, die wijst naar de hydrant.
De bovengrondse hydrant is niets anders dan een ondergrondse waarop een holle kolom geplaatst is die boven het straatniveau uitsteekt. Op het aanwijsbordje staat de letter B voor Bovengronds.
Soms worden de letters H en B aangebracht op huisgevels of op paaltjes om te wijzen op aanwezigheid van een ondergrondse (H) of een bovengrondse (B) hydrant.
Wanneer tijdens dringende gevallen een hydrant niet zou werken ( door beschadiging bij wegenwerken, vandalisme, veroudering, ) of wanneer er één moeilijk te vinden zou zijn (door onkruid en aarde bedekt, ) zou dat voor de brandweer vanzelfsprekend een zeer vervelende situatie zijn. Het is dan ook noodzakelijk dat alle hydranten in de gemeente regelmatig worden nagekeken. In sommige gemeenten wordt dit werk uitgevoerd door een technisch medewerker van de gemeente. Volgens de website van de gemeente is dit ook bij ons het geval.
Ter gelegenheid van de opendeur dit jaar heb ik een bezoek gebracht aan de brandweerkazerne. Ik heb toen in mijn blog gewezen op de uitstekende organisatie van het korps. Ik ben er dus van overtuigd dat de plaatsen van alle hydranten er gekend zijn. Nochtans moet ik er op wijzen dat een redelijk aantal de indruk geven reeds geruime tijd niet meer nagezien te zijn. De gele driehoeken staan er meestal wel, op enkele uitzonderingen na, maar ik heb ook heel wat overwoekerde deksels gezien en paaltjes die ofwel onleesbaar of zelfs omgevallen zijn. Ziehier enkele fotos van verwaarloosde hydrantplaatsen. Het zijn echt niet de enige voorbeelden. Als er een gele driehoek staat, is dit minder erg, maar misschien kan daar toch eens wat meer aandacht aan besteed worden.
Wie het goed voor heeft met ons dorp, zoals ik, ziet met lede ogen hoe het nog dagelijks achteruitboert. Voor wie mij niet zou geloven, geef ik hierna enkele voorbeelden.
Opslagplaats van de firma Soetaert
Natuurlijk begrijp ik dat een firma zijn gerief ergens moet kunnen opstapelen. Ik weet ook dat ijzeren poutrellen roesten, maar wat ik bedoel is dat de omheining misschien eens kan hersteld worden en dat het zicht vanaf de straat misschien kan verbeterd worden door het plaatsen van een haag of een scherm.
Duinenzicht nieuw gebouw
In 2007 vonden de verantwoordelijken van de politievakbond dat er nog niet voldoende geld verspild was. Daarom lieten ze nog een clubhuis bijbouwen. Het is nooit verder geraakt dan de ruwbouw en biedt nu een troosteloze aanblik aan de voorbij wandelende en voorbij fietsende bewoners en toeristen.
Zon en Zee
Natuurlijk moeten wij aanvaarden dat de vennoten - eigenaars van de grond waarop ooit Zon en Zee ons dorp alombekend maakte, geen risicos willen lopen als ze vaststellen dat de verkoop van appartementen, op zijn zachtst uitgedrukt, begint te stagneren. De ruines, die er waarschijnlijk gekomen zijn om geen leegstandtaksen te moeten betalen zijn het enige dat nog herinnert aan de oude glorie. Het is niet mooi om te zien, maar kan er misschien een afscherming geplaatst worden om die miserie wat te camoufleren?
Vakantiestraat
In de tijd van het asielcentrum protesteerde het actiecomité hevig tegen het afsluiten van de vakantiestraat en ook tegen het aanleggen van een alternatief weggetje. De vennoten- eigenaars beloofden destijds een waardige doorgang aan te leggen. Zoveel tijd later ziet men (als men al iets ziet want er is ook nog steeds geen verlichting) er nog steeds distels en een slecht wegdek. Wat moeten de toeristen daarvan denken?
Plan voor de duinen tussen Westende en Lombardsijde.
In het nummer 101 van juli augustus 2007 van Sirene las ik dat de Vlaamse overheid een inrichtingsplan klaar had voor het duinengebied tussen Westende en Lombardsijde, van de Oceaanlaan tot grosso modo de terreinen van de (ex) campings Cosmos en Cristal Palace. Het college van burgemeester en schepenen zetelt in de adviserende stuurgroep die vastlegt hoe de duinenzone recreatief en educatief kan opengesteld worden. Zo dacht men aan een uitkijktoren en infopanelen over ecologie en geschiedenis. De duinen groeien ondertussen wel degelijk naar hun oorspronkelijke toestand toe, maar waarom is het zo stil als het gaat over het plan?
Schuddebeurze/ Bamburgbatterij
Een aantal jaren geleden heb ik op de Open Monumentendag een bezoek gebracht aan de Bamburgbatterij gelegen in het natuurgebied Schuddebeurze. Toen werd gewag gemaakt van het regelmatig openstellen voor het publiek. maar waarom horen wij niets meer over een bezoek aan de bunkers? Een goed begin zou al zijn dat er aan de ingang een informatiebord geplaatst wordt. In juni 2004 zette toenmalig Vlaams milieuminister Tavernier met een spadesteek het herstel in van de 1100 jaar oude fossiele duinen in de Schuddebeurze. Daar werd een oud huisvuilstort uit de jaren 50 weer uitgegraven en een gedempte vijver blootgelegd om de 17 ha grote binnenduin weer duin te maken. Voor dit saneringsproject werden toen 197.300 euro uitgetrokken. Ook hier werd gezegd: Nadien wordt het terrein opengesteld voor het publiek Dit is voor de gemeente Middelkerke een mooie toeristische troef en de ideale manier om mensen de kans te geven van de natuur te genieten. Hier dient gezegd dat natuurvrienden wel af en toe een bezoek aan het domein brengen, maar wanneer komt er een echte doorbraak? Ook hier zou een bord aan de ingang op zijn plaats zijn.
De inleiding voor dit artikel heb ik geleend van de website www.vlaanderenzingt.be "Vlaanderen Zingt" organiseert in samenwerking met steden, gemeenten en verenigingen samenzanghappenings. Jaar na jaar komen er nieuwe gemeenten bij die hun inwoners samenbrengen op het marktplein of in het park om hen samen te laten zingen. Samen zingen geeft een verbondenheid en zorgt voor een unieke sfeer.... "Vlaanderen Zingt" is uitgegroeid tot een gratis openlucht meezingfeest voor jong en oud dat zaken als achtergrond, religie,... overstijgt. Het is in alle steden en gemeenten een snel groeiend evenement dat volledig apolitiek van opzet is, volledig gratis is, en ambiance en betrokkenheid garandeert. Het mikt op een breed publiek en is enkel gericht op spontaan volksvermaak. Ook enkele gemeenten aan de Vlaamse kust deden er deze zomer aan mee: Blankenberge (08.08.08), De Panne (28.08.08), Middelkerke (14.08.08), Nieuwpoort (16.08.08) en Sint-Idesbaldus (17.08.08).
In een speciale editie van Het Laatste Nieuws, die aan de kandidaat-zangers uitgedeeld werd, verschenen 37 liedjesteksten: 19 Engelse, 2 Franse, 7 Nederlandse en tenslotte amper 9 Vlaamse.
Aangezien die bijeenkomsten veel succes hebben, schijnen weinig Vlamingen er dus een probleem in te zien dat het Vlaamse lied zo miskend is. Zijn er dan geen andere Vlaamse zangers meer met Vlaamse liedjes buiten Will Tura, Clouseau, Laura Lynn, Bob Davidse, K3, Bart Kaël, Tim Visterin, Helmut Lotti, of Lange Jojo (?). Wat dacht u van Ann Christy, Louis en Connie en Günther Neefs, Yves Segers, Gary Hagger, Dana Winner, Nicole en Hugo, Isabelle A, Luc Steeno, Willy Sommers, Jo Vally, Margriet Hermans, Marva, Paul Severs, Sam Gooris, Frank Galan, Mieke, Jimmy Frey, Sabien Tiels, Wendy Van Wanten, Lisa del bo, Mamas Jasje, Johan Verminnen, Raymond van het Groenewoud, Margriet Hermans, Micha Marah, John Terra, De kreuners, Ingeborg, Willem Vermandere, Erik van Neygen & Sanne, Barbara Dex, Gorki, Wim Soutaer, Salim Seghers, Vanessa Chinitor, Zjef Vanuytsel, Jan De Wilde, Bart Herman, Eddy Wally en ga maar door ?
Zijn hun liedjes niet hoogstaand of niet populair genoeg? Ik ken de kwaliteiten van al deze dames en heren niet, maar er zullen er toch zeker genoeg tussenzitten waarvan de stem en de liedjesteksten kunnen wedijveren met die van de vreemdelingen. Of waren het vorige jaren andere zangers en komt iedereen aan de beurt? Wil men de anderstalige toeristen doen meezingen met Vlaanderen? Of is onze taal misschien niet goed genoeg? Ik begrijp er niets van. Kent iemand daar de reden van? Weer zon rare kronkel van de geest van de Vlaamse overheid? Ik zeg dat niet uit chauvinisme, maar ik vind dat de meewerkende gemeenten zouden moeten eisen dat (meer) Vlaamse liedjes gezongen worden. Volgens de vzw Vlaamse Podia Artiesten (Vlapo) komen Vlaamse artiesten ook veel te weinig aan bod in de media. Zij vinden dat er zo een schat aan liedjes en creativiteit verloren gaat voor de huidige en volgende generaties. Als Vlaamse liedjes te weinig ruimte krijgen op radio en televisie, dan wordt er volgens hen ook minder daarin geïnvesteerd. De initiatiefnemers vrezen ook dat een economisch en cultureel potentieel dreigt op te drogen. "Zowat tienduizend gezinnen halen hun inkomen rechtstreeks of onrechtstreeks uit de Vlaamse muziek. We denken dan niet alleen aan artiesten, maar ook aan componisten, dansers, muzikanten, organisatoren, boekingskantoren en noem maar op", aldus Luc Appermont, voorzitter van Vlapo.
Vlaams minister van Media Geert Bourgeois wil dat in de volgende beheersovereenkomst met de openbare omroep quota voor het Nederlandstalige lied worden opgenomen. Hij wil onder meer een telsysteem op Donna, Radio 1 en Radio 2, zodat steeds perfect kan nagegaan worden hoe groot het aandeel Nederlandstalige muziek is.
Laat dit artikel dus maar een oproep zijn voor de promotie van de Vlaamse muziek. Wat velen onder u daar misschien ook mogen over denken, dat kan best meevallen!
Waarom is de dijk in Westende (en in Middelkerke) eigenlijk verdeeld in een zone voor fietsers en voetgangers en karretjes langs de zijde van de gebouwen en één voor voetgangers langs de strandzijde? Zo is het namelijk aangegeven met een bord F99b.
Er is geen kat die zich daar ook maar iets van aantrekt en politiecontrole heb ik er nog nooit gezien. De wandelaars lopen namelijk langs de winkels en horecazaken. Er is ook zeer weinig plaats tussen de dijkhelling en de terrassen en standplaatsen voor huurfietsen en karren. De fietsers mogen in beide richtingen rijden en toch negeren de voetgangers de fietsers. Op een drukke dag kan je met de fiets
nauwelijks door zonder tegen een kind met een karretje of tegen een voetganger aan te rijden.
Eigenlijk is het niet meer te doen voor de fietser. Wanneer wordt deze toestand eens rechtgezet?
Je kunt nog beter de borden wegnemen in plaats van deze chaos te laten bestaan. Of maakt dat deel uit van het paraplusysteem?
Sint-Laurentius
Zoals bekend moet van 1 juli tot 31 augustus parkeergeld betaald worden op de dijk van het Sint-Laurentiusstrand. Er is nu een stuk daarvan voorzien voor kampeerautos. De afgebakende parkeerplaatsen zijn er wel te klein voor en de kamper moet dus half in de duinen staan. De afbakeningslijnen zijn daardoor ook niet meer zichtbaar, want ze zijn met zand bedekt. De toerist neemt dus maar drie parkeerplaatsen voor zijn rekening.
Men mag er zogezegd niet kamperen, maar wie zijn kampeerauto installeert, die kampeert toch!
Zijn de bezwaren tegen kampeerautos, namelijk dat ze het milieu vervuilen en dat ze zwerfvuil achterlaten, nu plots niet meer geldig? Wordt men nu toegeeflijker omdat er moet betaald worden om te parkeren? Moet het miniem succes van de betalende parking nu gecompenseerd worden door kampeerautos?
De grote werken langs de Lombardsijdelaan zijn eindelijk beëindigd.
Na weken van ongeduldig wachten is de aanleg van een stuk voetpad langs de Lombardsijdelaan, ter hoogte van de drie gebouwen van de residentie Veldhoek eindelijk voltooid.
Het werk was gepland in drie fasen (één per gebouw!!!) en vergde heel wat mankracht en uitrusting. Het waren de gemeentelijke werklieden die deze reuzenonderneming tot een goed einde brachten.
Reuzenwerk? Te oordelen tenminste naar de ingezette middelen en de machtsontplooiing die het verkeer in het dorp aardig in de war stuurde. Wilde men hiermee misschien aantonen dat ook in Westende - dorp grote werken uitgevoerd worden, zoals in Middelkerke?
Maar laten we toch maar liever ernstig blijven. Zonder vrees voor overdrijving kan ik hier zeggen dat ik zelden zon relatief klein werk (leggen van 25 à 30 meter tegels en 25 à 30 meter kasseistenen) zo lang heb weten duren.
Mijn hiernavolgende beoordeling behandelt twee belangrijke facetten van openbare wegenwerken.
Ten eerste mag gezegd worden dat een echt arsenaal aan voertuigen en uitrusting ingezet werd. Op een bepaalde dag zag ik: een grote camion met grijpkraan, een rupsvoertuigje met nog een grijpkraan, een camionnette en een camionlaadbak op de grond met kasseistenen. Op donderdag 28 augustus stond er nog een camionnette bij. Ik zou graag eens weten hoe dat gemeentelijk wagenpark beheerd wordt.
Het grootste probleem schijnt erin bestaan te hebben de middelen zodanig op te stellen dat er zo weinig mogelijk stappen moesten gezet worden?
Daarom werd er maar beslist de helft van de rijbaan daarvoor te gebruiken. We hadden dus nu te maken met een werk met sterke hinder voor het verkeer omdat één rijstrook of de breedte van één rijstrook onttrokken werd aan het verkeer op de rijbaan. Waarom men de voertuigen (maar minder dan!) niet in de Hovenierstraat plaatste, is mij een raadsel.
Het werk behoorde tot de 3e categorie omdat de maximum toegelaten snelheid op de plaats van het werk lager is dan of gelijk aan 50 kilometer per uur.
Dat laatste heeft tot gevolg, en dat is het tweede facet, dat de verkeersregeling of signalisatie rond de werken moest beantwoorden aan strengere regels van de wegcode. Omdat de gemeente zelf de ondernemer is, was zij daarvoor verantwoordelijk.
De lezer die ook nog wil weten of de signalisatie voldeed, moet ik ontgoochelen. Dat was op enkele punten niet het geval en de opstelling van borden onderging ook wijzigingen tijdens de werken. Zo was er onder andere, geen veiligheidsdoorgang voor zwakke weggebruikers. Maar waar ik het hier eigenlijk wil over hebben is de verwarring stichtende, gevaarlijke maar anderzijds lachwekkende signalisatie voor zon werk(je). In de richting Oostende - Nieuwpoort vanaf de beenhouwerij Gruwier tot juist voorbij de Hovenierstraat (dus over een afstand van ongeveer 150 meter) stonden volgende borden
Ik heb ze niet op mijn plan gezet, maar ook aan de andere zijde van de straat in de richting Oostende, stonden natuurlijk ook nog een aanzienlijk aantal borden.
Over het personeel wens ik niets te zeggen. Ik zag dat er drie werklieden bezig waren. Ik ben er niet blijven bijstaan en ik heb ze ook niet gecontroleerd, maar ik reed daar op dinsdag 26.08.08 voorbij om 15u45 en er was al niemand meer te zien. Ik begrijp dat gemeentewerklieden gebonden zijn aan een aantal uren per week , dat ze hun gerief moeten opbergen en terugrijden naar de technische dienst, enz
Ook tijdens de weekends, als de werken stillagen en de voertuigen verdwenen waren en er geen centimeter van de autoweg meer ingenomen werd, bleef ereen bos van verkeerstekens met snelheidsbeperkingen en verbod om in te halen staan. Waarom werden die niet afgedekt?
Op vrijdag 29 augustus, bij het schorsen van de werken, moest nog 1 meter kasseien gelegd worden. Spijtig, maar nu moest op maandag alles weer herbeginnen: installatie, voertuigen,
Dat is dan pas op woensdag 3 september gebeurd.
Ik zou wel eens graag een echte aannemer van dergelijke werken zijn mening daarover horen verkondigen. Als hij zo werkt, is hij binnen de kortste keren bankroet. Ik zou ook eens willen weten hoeveel manuren er aan dit groot werk besteed werden en of het echt niet goedkoper zou zijn het werk in aanbesteding te geven. Wat een besparing aan materiaal zou dat niet meebrengen?
Dit is een waar gebeurd verhaal! Het speelt zich af aan de kust. Het kan dus ook in Middelkerke geweest zijn!
Een mens kan niet altijd naar zijn TV toestel staren. De Olympische Spelen liepen op hun einde en dus moesten we er even tussenuit.
Zoals ik reeds zei in één van mijn vorige blogs, neem ik hiervoor mijn wagen tot aan de dichtstbijzijnde tramhalte, want in een badplaats vind je toch nooit een parkeerplaats, zeker niet als daar gefeest wordt.
Maar dat weten (te) veel mensen! Trams zijn er genoeg maar ze zitten allemaal even overvol.
Na wat duw- en trekwerk waarbij de best opgevoede aan het kortste eind trekt, slaag je er tenslotte in een plaatsje te bemachtigen. Geen zitplaats, natuurlijk!
Niet dat ik niet lang genoeg meer op mijn benen kan staan, gelukkig maar, maar in onze tijd stonden kinderen hun zitplaats af aan ouderen en zeker aan dames. Deden ze dat niet, dan dachten attente welopgevoede ouders daar wel aan. Nu niet meer, integendeel, de bejaarden moet maar blijven recht staan, want ze rijden toch gratis mee. Een dame vond het zelfs gepast een zitplaats in te nemen voor haar handtas. Wat mij daarbij opviel? Veel mensen durven gewoon niet vragen of die plaats misschien kan vrijgemaakt worden! Tot er dan toch een durver naar voren treedt.
Op de bestemming aangekomen, gaat het wring- en stootwerk verder. Als je dan al een interessant kraampje tegenkomt, dan kan je er noch bij noch aan. Verder zwoegen, dus maar. Tot je er genoeg van krijgt en je vindt dat je nu wel een drankje verdiend hebt.
Na vele wanhopige pogingen bemachtig je tenslotte toch een paar plaatsen in één van de zeer talrijke tearooms. Wisten jullie dat er mensen zijn die een stoel bijtrekken aan hun tafeltje voor de hond?
Je vindt uiteindelijk een ober bereid om jouw bestelling op te nemen en dan kan je beginnen te genieten. Wablieft? Ik heb het in een vorige blog al uitgebreid gehad over de soms te hoge prijzen. Mocht ik dan toch maar op een deftige manier bediend worden! Een proper afgeruimde en afgeveegde tafel, geen gemorste koffie in mijn ondertas, spuitwater en/ of cola uit een kleine fles. Ik zou nog verder kunnen gaan. Natuurlijk weet ik en geef ik ook toe dat er nog bedienend personeel is dat zijn job ter harte neemt. Spijtig genoeg worden ze steeds zeldzamer en worden ze vaak wegens personeelstekort overstelpt.
Moe en tevreden trek je tenslotte huiswaarts. Niet zonder een nieuwe tumultueuze tramervaring!
En zeggen dat sommigen vinden dat er nog veel meer volk naar de kust moet gelokt worden!
Misschien moet de bevolking in twee groepen ingedeeld worden. Elke groep zou dan om de twee dagen mogen buitenkomen, de ene week een zaterdag, de volgende week een zondag.
Ik heb me voorgenomen tweemaal na te denken vooraleer ik nogmaals mijn luie zetelverlaat om te gaan feesten. Misschien doe ik liever een wandeling in één van de rustige straten van Westende-dorp.
Aperitiefconcert, informeel contact met lokale politici?
De Middelkerkse cultuurkalender vermeldt al enkele jaren zomerse aperitiefconcerten voor juli en augustus. Ze kenden hun oorsprong vijf jaar geleden toen Middelkerke zijn 25-jarig bestaan als fusiegemeente vierde. Het zou een idee van de VLD zijn, hoewel zulke concerten reeds in veel gemeenten van Vlaanderen bestaan.
Om te beschrijven wat het concert inhoudt, gebruik ik de tekst van de schepen voor cultuur Carine De Jonghe (of van de cultuurdienst?):: Iedere zondagochtend bouwen de plaatselijke dorpscomités, in samenwerking met de cultuurdienst, een spetterend feestje in hun dorpskern. Alle deelgemeenten worden om beurt in juli en augustus vanaf 11u. ondergedompeld in een frisse en (h)eerlijke cocktail van muziek en sfeer
In Westende was dit jaar DAVO, Door Atletiek en Voetbal Omhoog, de plaatselijke voetbalclub, aan de beurt om zijn medewerking te verlenen en de winst van de organisatie op te strijken. Ik vraag me af hoe dat bepaald wordt. Volstaat het te willen meewerken of is dat een beurtrol? Elke club zou natuurlijk een kans moeten krijgen.
En De Jonghe vervolgt in een mank taaltje: De absolute charme van de aperitiefconcerten bestaat erin dat zowel de plaatselijke inwoners als het ruime toeristische legioen hun weg vinden naar de landelijke deelgemeenten en dit om er te genieten van een fris aperitief, lekker en eerlijk fruitsap en wijn uit de wereldwinkel en een swingend muzikaal optreden.
Ook burgemeester Michel Landuyt is een groot voorstander van dit initiatief. Hij beweert namelijk dat de cohesie binnen de diverse deelgemeenten iets is wat hem na aan het hart ligt. Toen hij in 2000 burgemeester werd, heeft hij alle wijkraden afgeschaft omdat zulks vaak tot een praatbarak voor verzuurde mensen verwordt. Hij verkoos, volgens hem, de positieve aanpak, en dat zijn dan de aperitiefconcerten geworden. Hij beweert iedere zondag naar een concert te gaan:dat is een ideale gelegenheid om eens met de mensen te kunnen spreken en een keer het één en het ander op te vangen in een ongedwongen sfeer.Dus, zeer interessante formule. En ook een zeer succesrijke formule. De mensen appreciëren dat enorm dat er in hun gemeente iets te doen is.
Volgens een decreet van 2 april 2004, ondertekende Middelkerke op 12 juni 2005 samen met 16 andere gemeenten, met Vlaams minister Geert Bourgeois een convenant ontwikkelingssamenwerking, dat geldig was tot en met 2007. Hierdoor werden 2 miljoen euro ter beschikking gesteld van de gemeenten, die op structurele manier aan ontwikkelingssamenwerkingwillen doen. Bourgeois vindt namelijk dat de gemeenten, beter dan welk ander beleidsniveau ook, burgers kunnen betrekken bij hun solidariteitsbeleid. De aperitiefconcerten zijn een onderdeel daarvan en zouden dus de ontwikkelingssamenwerking moeten bevorderen. Dat zou dus gebeuren via eerlijke fruitsap en wijn van de wereldwinkel. Zo zou Middelkerke zich opstellen als Fair Trade gemeente
Meerdere keren reeds had ik de gemeentelijke verantwoordelijken superlatieven horen bovenhalen over het initiatief. Ik besloot dan ook maar eens een kijkje te gaan nemen op 17 augustus 2008.
Het is de bedoeling dat beurtelings een zuiders getinte muziekgroep of een westerse groep een optreden verzorgt waarbij de dorpskernen (?) elkaar ontmoeten in een zuiderse of westerse sfeer. Nu heette de groep Mister P and the Cadillacs, een zevenkoppige rock n roll - groep die zijn publiek terugvoert naar de sfeer van de fifties en sixties met Paul Anka, The Everly Brothers, Little Richard. en Buddy Holly. Het muzikaal programma werd dit jaar uitgebreid met een salsa - dansinitiatie van 11 tot 12 uur. Deze werd verzorgd door twee erkende dansorganisaties: Polariteit vzw en Azucarsalsa.
Ik vond de sfeer uitstekend en veel mensen keken geïnteresseerd naar de salsa, maar ze op de dansvloer krijgen, dat is nog wat anders. Weinig dansers dus, hoewel de dansmeester en zijn partner hun uiterste best deden.
Niet dat ik negatief wil doen, maar ik wil toch wel één en ander tegenspreken. Het kan natuurlijk dat Michel Landuyt juist die dag belet was, maar ik heb vruchteloos naar hem uitgekeken om eens met hem te spreken in een ongedwongen sfeer. Schepen De Jonghe heb ik wel gedurende 30 seconden aan een paar tafels zien staan en een VLD gemeenteraadslid zorgde, als lid van DAVO waarschijnlijk, mee voor een snelle en vriendelijke bediening. Ook Jan Lacombe van het Vlaams belang was aanwezig. Andere schepenen en/ of raadsleden heb ik niet gezien; ik ken ze niet allemaal, maar misschien vielen ze ook niet op.
Dat de lokale bewoners en de toeristen er zouden verbroederen, dat moet zeker iemands wensdroom zijn. Daar was echter geen sprake van. De Bond der aangespoelden was met een redelijk grote groep aanwezig. Ze bleven netjes bij elkaar in een hoek van de tent. Hoe ik dat weet? Ze waren allemaal getooid met veelkleurige slingers rond de hals.
Ik weet niet of het ook in 2008 nog de bedoeling was om aan ontwikkelingshulp te doen, maar dat was echt niet te zien op het concert. Ik zag het althans niet, ook niet op de kaart van de dranken.
Die drie vaststellingen daar gelaten, ik vond het een sfeervolle bijeenkomst, die spijtig genoeg, een kwartier voor het einde, uitgeregend werd.
Natuurlijk verwacht ik niet dat mijn vragen zullen beantwoord worden. Er wordt trouwens gezegd dat men enkel vragen moet stellen waarop men het antwoord reeds kent. Toch wou ik even enkele losse onderwerpen (problemen in mijn ogen) aankaarten.
Een badplaats moet er mooi uitzien!
De Vlaamse Gemeenschap schrijft in het Kampeerdecreet voor dat er een groen scherm moet aangelegd worden van 2 meter om de kampeerterreinen af te schermen van de openbare weg, omdat kriskras door elkaar staande tenten en caravans nu eenmaal geen mooi zicht zijn.
Waarom geldt die regel niet voor stapelplaatsen van verroeste poutrellen en houten balken, zoals in de Steenstraat? Waarom moeten onbebouwde grondstukken waar het onkruid (netels en distels) tot een meter hoog staan, dan ook niet afgeschermd worden?
Waarom moeten gehandicapten betalen voor een parkeerplaats?
Waarschijnlijk zijn we het er allemaal over eens dat mensen die een probleem hebben om zich te verplaatsen en die dat enkel kunnen met hun wagen, zo dicht mogelijk bij hun bestemming moeten kunnen parkeren. In de meeste gemeenten werden en worden dus plaatsen voor gehandicapten voorbehouden.Er werden massas parkeerkaarten uitgedeeld om achter de voorruit te plaatsen. Men ging daarin heel ver omdat men dit eerder als een sociale maatregel dan als een specifieke aanpak van het mobiliteitsprobleem beschouwde. En toen werden misbruiken vastgesteld. Sommige gemeenten die al te weinig parkeerplaatsen hebben, grepen dat aan om minder plaatsen te voorzien. Anderen ergeren er zich aan dat er te veel parkeerplaatsen voorbehouden worden en dat er daardoor wel eens ongebruikt blijven, terwijl anderen moeten blijven zoeken. Een andere vraag is: moet parkeren voor gehandicapten gratis zijn?In Oostende stelde een commissie voor mensen met een handicap ooit dat hun beschermelingen niet gelijkgesteld moeten worden met kansarmen en dat heel wat gehandicapten zonder problemen parkeergeld kunnen betalen. Onder de kustgemeenten plus Brugge zijn er twee waar gehandicapten niet gratis mogen parkeren: Knokke-Heist en Middelkerke. Dat wordt algemeen als asociaal aangezien. Waarom doet ons bestuur dit dan?
Waarom kan men enkel in Middelkerke geen bewonerskaart bekomen?
In Nieuwpoort kunnen personen, die er gedomicilieerd zijn, een bewonerskaart aanvragen die hen toelaat de met groene verf afgebakende en daarvoor voorziene parkeerplaatsen te bezetten. De uitreiking blijft beperkt tot één kaart per huis, appartement, flat, studio ...
Eigenlijk bestaat er een regel dat bij villas en appartementen verplicht parkeerplaatsen moeten voorzien zijn op de eigen grond, zodat de openbare weg vrij kan blijven voor niet-bewoners.
Ja, waarom dan bewonerskaarten? In Middelkerke vindt de burgemeester dat door het uitreiken van zulke kaarten parkeerplaatsen voor toeristen zouden ingepikt worden.
Hoewel deze laatste geen kiezers zijn, vindt hij ze interessanter voor de handelaars, die hem wel hun stem kunnen geven. Toch beweren sommige inwoners van onze gemeente dat ze soms hun wagen moeten parkeren op enkele kilometers van hun woning. Moeten ze dan misschien toch een kaart krijgen? Neen, volgens de burgemeester. Wiue heeft het bij het rechte eind?
Waarom blijft de Sint-Laurentiusdijk een evenementenplein?
Op 10.09.2004 verklaart Michel Landuyt aan Het Laatste Nieuws
Tenslotte is Sint-Laurentius het strand van de Westendenaar en van alle toeristen die in die kant van de gemeente op vakantie komen. De campings, de vakantiehuisjes, onsgrootste hotel, het ligt allemaal daar. Die mensen de toegang tot het strand ontzeggen, kan niet.
En toch had er op 9 augustus 2008 opnieuw het fameuze radio 2 feestje Zomerhit plaats.
Stel u voor dat u in Westende- dorp een week verblijft in een vakantiewoning, een appartement of op een camping. U wenst dagelijks met het gezin te voet naar het strand te trekken. Op vrijdagmorgen staat u plots voor een hekken dat de toegang via de Strandlaan moet ontzeggen. Wilt u toch naar het strand? Dan moet dat wel via de Lakodam of via de camping Cristal Palace! Tot en met zondag zal de verplaatsing dus per auto moeten gebeuren. Maar waar parkeer ik die?
Wenst u iets te gaan eten of drinken in De Welkom? Sorry, dat kan niet want het hotel-restaurant is afgehuurd door de VRT.
De redders en toiletverzorg(st)ers hebben in die dagen weinig te doen en de parkeermeters brengen niets op. Dat laatste is nu wel op andere dagen ook het geval, zelfs op 15 augustus, als ze al werken. Die van de Lakodam leverden namelijk geen ticket af op 16 augustus;.
U moet er iets voor over hebben want u mag op zaterdagavond gratis naar vele Vlaamse sterren (Nicole en Hugo, Belle Perez, .) gaan kijken en luisteren. Echt gratis is dat wel niet want het budget van de openbare omroep komt wel van uw belastingsgeld.
Betekenen die optredens een meerwaarde voor Westende? Waarschijnlijk wel voor de reputatie en misschien voor Westende - bad, maar voor Westende - dorp zal dat minimaal zijn. Is er dan een alternatief voor de locatie?
De artiesten mag men natuurlijk niet te ver doen lopen en ze moeten ook een voorbehouden parkeerplaats krijgen in de Strandlaan, maar als het podium vijftig meter opgeschoven wordt naar Westende- bad toe, dan kunnen de voetgangers er achter door en moet het strand geen drie dagen meer afgesloten worden. Het overwegen waard?
Wat vinden jullie van het Middelkerkse containerpark?
Aangezien de beoordeling van een containerpark eenvoudiger is door het te vergelijken met andere parken, heb ik enkele containerparken bezocht. Er is ook heel wat informatie te vindenop internet. Beide samen maakten het mij mogelijk om na te gaan hoe onze gemeente het er van afbrengt tegenover Bredene, De Haan, Koksijde en Nieuwpoort, de andere badsteden met een vergelijkbaar inwonersaantal.
Eerst moet ik zeggen dat er verschillende Intergemeentelijke Verenigingen voor het afvalbeheer bestaan: deze van Oostende en Ommeland (IVOO) waartoe onder andere Bredene, De Haan enMiddelkerke behoren, deze van Veurne en Ommeland (IVVO) waartoe onder andere Koksijde en Nieuwpoort behoren. Deze verenigingen staan in voor de verwerking en de verwijdering van het huisvuil van de particuliere bewoner en ze moeten dit doen 'op een wijze die zowel economisch als ecologisch verantwoord is'.
Je zou dus denken dat in de gemeenten, die van dezelfde vereniging afhangen, dezelfde regels van toepassing zijn. Niets is minder waar. Ze gebruiken zelfs niet eens dezelfde terminologie! De openingsuren en de tarieven verschillen. Daarover beslist namelijk de gemeente. Ik besef natuurlijk wel dat niet alle parken in dezelfde periode gebouwd zijn en dat ze niet even groot zijn. Het ene park is dus moderner van opvatting en uitrusting dan het andere maar is het daarom nodig dat de organisatie zo verschillend is?
Ziehier de domeinen die ik met elkaar vergeleek:
Ligging
De gemeente Middelkerke is de grootste in oppervlakte van de besproken gemeenten. Dat betekent dus grotere afstanden tussen de deelgemeenten;
Het eerste wat opvalt in de vergelijking is het bestaan van een minicontainerpark in Wenduine, op 6,5 kilometer van dat van de fusiegemeente De Haan.
Bij ons is alles gecentraliseerd in Middelkerke zelf. Dat betekent dat de inwoners van de deelgemeenten heel wat weg moeten afleggen om hun afval kwijt te geraken. Voor Schore (Schorestraat 61) is dat 13,5 km of 17 minuten rijden (7,3 km of 10 naar Nieuwpoort), voor Sint-Pieterskapelle (Diksmuidestraat 68) is dat 7,4 km of 10 , voor Mannekensvere (Brugse Steenweg 113) 10,7 km of 13 (1,5 km naar Nieuwpoort!), voor Lombardsijde (Nieuwpoortlaan 105) 7,1 km of 10 (2,5 km naar Nieuwpoort!), voor Slijpe en Westende 5,5 km of 9. Nergens elders is de afstand zo groot: Koksijde maximaal 8 km, De Haan 5 km, Bredene 6,5 km en Nieuwpoort 6 km.
Men kan zich natuurlijk afvragen of er geen overeenkomst kan gesloten worden tussen de gemeenten om sommige inwoners naar een dichterbij gelegen park te laten gaan, tenminste daar waar het verschil zeer groot is.
Daar tegenover staat dat wie de afvalkalender in het oog wil houden, aan zijn trekken kan komen zonder al te veel verplaatsingen. In elke deelgemeente staan er glasbollen, het afgemaaid gras en het haagscheersel kan op zaterdagvoormiddag naar het marktplein (voor Westende) gebracht worden, Bovendien kan men om de twee maanden aanvragen om tegen betaling grof huisvuil aan huis op te halen. Tenslotte kan men om de drie maanden klein gevaarlijk afval meegeven met de chemokar die op het marktplein komt staan. flessen en
Metalen verpakkingen en drankkartons (PDM) en papier en karton worden om de 14 dagen aan huis afgehaald, in maart en oktober wordt telkens tweemaal het snoeihout aan huis opgehaald. Men moet dus toegeven dat deze afvalkalender de moeilijkste moet kunnen tevreden stellen.
Het containerpark in Middelkerke ligt vlak in een woonwijk, dat van Nieuwpoort op het industrieterrein. Die van Bredene, De Haan en Koksijde liggen buiten de bewoonde kom. Wat geur- en verkeershinder betreft, geeft dat dus wel een verschil.
Openingsuren
Middelkerkes park is 27u30 per week geopend. Dat is heel wat minder dan Koksijde (35u), Nieuwpoort (34u) en De Haan en Wenduine samen (36u15). Bredene opent slechts 22u30, maar op respectievelijk 6 en 8 km van hun park, bevinden zich twee intercommunale containerparken..
Toegangsmodaliteiten
Alle gemeenten zeggen dat hun park toegankelijk is voor inwoners van de gemeente. In De Haan, Koksijde en Nieuwpoort mogen ook tweede verblijvers er gebruik van maken mits de aankoop van een toegangspas of badge.
In Middelkerke kan iedereen zich aanbieden want er is geen identiteitscontrole aan de ingang. In Nieuwpoort gebeurt een registratie aan de ingang waar je een kaart van het proximity type voor het raampje van de toegangszuil moet houden. In de Haan staat er een controlezuil waar men zich moet identificeren met de identiteitskaart of met de gekochte toegangspas (4 euro). In Bredene komt er binnenkort ook zoiets en in Koksijde staat er enkel een bord dat de controle zal gebeuren, maar of dat ook zo is?
In Middelkerke en De Haan betaalt men 1 euro ingangsgeld, de andere zijn gratis.
Organisatie/ Schikking van de containers/ Signalisatie
Het is niet mogelijk Middelkerke te vergelijken met Nieuwpoort. Daar werd op 1 september 2007 een modern park van ruim 7.000 vierkante meter in gebruik genomen. Het is het grootste van de regio. Er zijn twee circuits: een niet-betalend en een betalend. Dit laatste is uitgerust met twee weegbruggen die de te betalen som bepalen volgens gewicht en soort afval. De aanduiding aan de containers is er perfect. Ze zijn half verzonken in de bodem zodat de gebruiker geen trapjes meer moet bestijgen. Ook Koksijde mag zich op deze beide laatste eigenschappen beroemen terwijl dat in Middelkerke veel te wensen overlaat (veel trapjes, hoge containerranden, kleine letters, slechte aanduiding).
De organisatie bij ons kan veel beter. Er is geen circuit en dus geen discipline. Aan de ingang zijn er opstoppingen omdat de standen voor piepschuim, kledij, verf, frituurolie te dicht bij de ingang staan. Er wordt veel door elkaar gelopen en gereden. Er zijn bijvoorbeeld containers voor brandbaar materiaal op twee plaatsen. Is het daarom dat men voor veel producten maar naar brandbaar verwijst? De gebruiker moet zelf zijn olie in de container gieten, in Koksijde wordt de olie in de bussen afgeleverd en meegenomen. Dat spaart tijd en vlekken op de kledij.
Tarieven
In tegenstelling tot bijvoorbeeld Nieuwpoort en De Haan is het afleveren van de meeste afvalsoorten in Middelkerke gratis zolang men een bepaald volume niet overschrijdt. Ik vind dat een goede regeling omdat men daardoor, om maar één voorbeeld te noemen, het massaal storten van bouwpuin kan beperken. Een containerpark moet inderdaad voorbehouden blijven voor gezinsafval en niet voor afval van bouwaannemers, tuinders, garagisten of horeca.
Wat is er toegelaten en wat niet?
Buiten huiselijk restafval en treinbielzen aanvaardt men bij ons zowat alles, ook oude medicijnen en autobanden. De andere parken zijn daarin minder soepel.
Tot besluit zou ik de Middelkerkse verantwoordelijken willen aanraden eens naar enkele andere parken te gaan kijken. Ze kunnen er heel wat leren!
Tegen mijn gewoonte in ben ik vandaag woensdag 30 juli 2008 eens gaan wandelen in Westende - dorp in plaats van 10 kilometer rond te rijden in Middelkerke. En dat om 11 uur bij een temperatuur van 28° C.
Ik was daarbij vergezeld van enkele familieleden, zeer vertrouwd met Westende, die reeds lang geleden de Limburgse kontreien opgezocht hebben.Ze waren verbaasd over de ruines van Zon en Zee, over de vele nieuwe appartementen, maar ook over de netheid van ons dorp of liever over het tekort aan netheid.
Ze vroegen zich af waarom sommige bermen (van Steenstraat, Bassevillestraat, Heidestraat, .) niet gemaaid worden en waarom er zoveel onkruid staat op de voetpaden. Ze aanvaardden of begrepen wel dat de gemeente het groene onkruid vergiftigt door te sproeien, maar nu staat er verdord onkruid in de plaats en dat is nu niet bepaald een mooier zicht. Op mijn leeftijd zit ik regelmatig een halve dag op mijn knieën om elk sprietje onkruid van tussen de klinkers op de straat voor mijn huis te verwijderen.Ik dacht dat de gemeentewet dit voorschreef, maar ik vind dat zelf ook netjes. Jullie niet?
Ook voor de rozenperken stonden ze niet echt in bewondering. Allemaal van dezelfde kleur en onvoldoende onderhouden om nog mooi te zijn. Waarom vervangt men die niet door iets wat gemakkelijker onderhouden kan worden?
Als je dus enkele kilometers rondgeslenterd hebt, de hitte jouw enthousiasme begint te drukken en je bovendien de gastvrije Westendenaar wilt uithangen, dan wordt de trek naar een fris pintje echt groot. In het dorp zijn er 8 gelegenheden waarvan ik dacht dat je er aan die behoefte kunt voldoen op een terrasje; Ter Duinen, Dannys, restaurant De Lanteirne, , hotel-restaurant Westendia, De Kippenren, Camping Westende, Top Ice en De Bierpompe
Na het bezoeken of bezichtigen van het vroegere vakantiecentrum (en de wildernis van de onafgewerkte uitbreiding van Duinenzicht), wilden wij wat herinneringen ophalen aan het afgebroken zwembad - sportzaal complex en aan de vervlogen activiteiten in het centrum. Ter Duinen was dan ook de aangewezen plaats voor een welverdiend pintje. Helaas stonden we voor een gesloten deur. Was dat de verplichte wekelijkse rustdag?
Op 1 maart 2007 is de wet van 10 november 2006 betreffende de openingsuren en wekelijkse rustdagen in handel, ambacht en dienstverlening in werking getreden maar deze is niet van toepassing op de horeca, campings, drankgelegenheden,
Dus waren we heel verwonderd dat een drankgelegenheid dan toch, in volle zomer, zijn deuren sluit. Op weg dus maar naar Dannys! Groot was onze verbazing toen we ook daar voor een gesloten deur stonden. Die zijn altijd s woensdags dicht, ook in de zomer dus Niet getreurd, want recht daar tegenover is immers het restaurant De Lanteirne.
Dit sluit op maandag en dinsdag maar het gaat pas om 11u30 open. Geen drinkers gewenst? Alleen eters? Nog gaven we de moed niet op want op de markt is er ook nog Top Ice. Maar dat gaat niet enkel maar om 14 uur open, je kan er enkel koele dranken meenemen (staat op de ruit).Toen zijn we maar huiswaarts gekeerd. We hadden de moed niet meer om de hitte te trotseren op het gevaar af dat we nog voor meer gesloten deuren zouden staan.
Natuurlijk kan een horeca-uitbater altijd wel eens een reden hebben om te sluiten, maar dit gaf echt geen goede indruk
Vind jij dat een drankje of een pannenkoek aan de kust overdreven duur zijn, zoals velen beweren?
Ooit heb ik iemand horen verklaren dat hij er toch zon spijt van had dat hij niet meer pinten gedronken heeft, toen ze nog maar 5 frank kosten.
Grapje natuurlijk, maar je zou inderdaad met heimwee terugdenken aan die tijd.
Wie nu nog een café vindt waar hij/ zij slechts 1,50 euro (60 oude Belgische francs) voor een doodgewoon pintje moet betalen, mag zich gelukkig achten. Sommige noemen die 1,5 euro een psychologische drempel. Ik merk echter dat heel veel uitbaters zich niet met psychologie inlaten. Waarom loopt die prijs zo op? De brouwer beweert dat de schuldige moet gezocht worden bij de hogere kosten voor energie en transport, voor verpakkingen en voor de grondstoffen mout en hop.
De verhogingen volgen elkaar in sneltempo op: in februari 2008 kwam daar 3 procent bij, in september 2008 nog eens 4,3 procent.
Een vat pils van 50 liter kost (omhoog) afgerond 105 euro. Sommigen zullen wel minder betalen en krijgen misschien kortingen, maar goed, laat ons alle prijzen bepalen in het voordeel van de uitbaters Een goede tapper haalt daar 200 pinten uit, een minder goeie alleszins 170. Dat geeft per pint 0,525 à 0,618 euro. De winstmarge naar 1,5 euro bedraagt dus in het gunstigste geval 186 procent.
Die winst is natuurlijk niet zuiver.
Zoals elke burger betalen de uitbaters belastingen. Ze moeten hun instelling en toiletten onderhouden, verlichten en verwarmen, hun waren koel of warm houden. Ze krijgen dus een hoge gas-, elektriciteit en waterfactuur. Soms zijn er ook nog wel andere kosten, maar die kunnen wellicht van de belastingen afgetrokken worden. Wie muziek wil in zijn instelling betaalt aan SABAM zon 355 euro per jaar voor een oppervlakte van 100 m².
Vroeger kregen de uitbaters glazen en asbakken van de brouwer, nu is dat steeds minder het geval. Bierkaartjes krijgen ze wel nog alhoewel de klant er steeds minder te zien krijgt.
Niet iedereen, maar de meeste moeten ook personeel betalen.
Er worden natuurlijk niet enkel doodgewone pinten verkocht. De duurdere bieren leveren wel meer winst op. Een bak Leffe (24 flessen) kost afgerond 19 euro wat een eenheidprijs geeft van 0,85 euro. Stel dat een Leffe verkocht wordt aan 2,5 euro dan is de winstmarge al 194 procent. Voor de Trappist van Westmalle is dat nog hoger.
Zoals gezegd kost een pintje op de meeste plaatsen echter meer dan 1,50 euro en voor een Leffe heb ik verleden week zelfs 3,40 euro betaald, maar niet in Westende. Je moet eigenlijk zeggen 135 oude Belgische francs om beter te beseffen hoe duur dat wel is. Voor duurdere bieren kan het verschil in verkoopprijs onderling gemakkelijk 1 à 1,5 euro bedragen.
Er wordt gezegd dat een café niet kan overleven op de verkoop van bier alleen. Er wordt ook nog cola en water verkocht. Het is natuurlijk goedkoper als men grote flessen kan gebruiken, maar verschaalde drank smaakt wel minder goed.Een klein flesje cola van 25 cl kost0,625 e terwijl de grote literfles 1,8 e kost, dus per glas 0,45 euro. Soms worden flesjes van 20 cl verkocht. Ze kosten even goed 1,60 à 1,80 euro.
Plat of bruisend water SPA kost bijna 6 euro voor 9 liter. Dat zijn 36 glazen, dus stukprijs 0,166 euro.Een flesje van 25 cc kost 0,28 euro. De verkoopprijs? 1,60 euro!
De aperitieven zijn de grote winstmakers. Een magnumfles (1,5 l) Martini kost 9,68 euro. Als je aanneemt dat daaruit 25 martinis kunnen geschonken worden, dan komt dat op 0,39 euro per stuk. Porto wordt ook uit het vat getapt wat de aankoopprijs zeker nog zal verlagen. Wie mij kan zeggen dat hij/ zij minder betaalt dan 2,7 euro voor een martini heeft een neus voor goedkope instellingen.
Er is ook nog koffie en thee.
Wat kost een koffie aan de uitbater?
Voor koffie gebruikt men automaten. Een tas koffie (0,039 voor gewone of0,041 euro voor cafeïnevrije), één of soms twee klontjes suiker (0,01219 of 0,02438 euro), een melkkuipje (0,037 euro), een speculaaskoekje (0,037 euro) of en ander verpakt koekje of een mignonette chocolade (0,095 euro) kosten de uitbater samen maximaal 0,20 euro. Je betaalt er echter 1,7 à 2,2 euro voor. In sommige tearooms kost een cafeïnevrije tot 20 eurocent duurder dan een gewone koffie! Soms krijg je er wel een papieren onderleggertje bij.
Wat kost een thee aan de uitbater? Een builtje (0,054 euro), een beetje water uit een automaat, één of twee klontjes of staafjes suiker van 6 gram (0,02438 euro) of een half schijfje citroen of een citroenkuipje (0,099 e ), kosten samen maximaal 0,165 euro. De verkoopprijs bedraagt 1,80 à 2,20 euro.
Of wens je misschien een pannenkoek?
In een winkel kosten 10 kg pannenkoeken (dat zijn er 173) 36 euro, dat betekent 0,21 euro per pannenkoek. Meestal krijgt men er twee wat dus de kostprijs op 0,42 euro brengt. Een paar lepels suiker erbij en we ronden welwillend af naar 0,50 euro. Iedereen die regelmatig een pannenkoek gaat eten, weet dat hij/ zij er niet van af komt voor minder dan 1,90 à 2,2 euro.
Sommige prijzen zijn dus overdreven hoog. Er is schijnbaar een tendens om niets te verkopen onder de prijs van een pint, want als er een normale winstmarge zou genomen worden op water, koffie of thee, dan zouden velen steeds kiezen voor die goedkopere consumpties.
Zijn de horecaprijzen aan de kust hoger dan elders? Er zijn natuurlijk dorpen of kleinere steden zonder toeristen die lagere prijzen aanbieden. In de grotere steden zijn de prijzen te vergelijken met die aan de kust. Men moet aanvaarden dat je meer moet betalen als de ligging, de reputatie, de bediening en de kwaliteit van een tearoom beter zijn. Aan de gebruiker om te oordelen of dat gerechtvaardigd is. Men moet eveneens aannemen dat de horeca aan de kust niet het ganse jaar even druk bezocht wordt, m.a.w. dat de broodwinning op minder tijd moet verzekerd worden. Vroeger waren er enkel de seizoenmaanden, nu zijn daar de weekends bijgekomen, terwijl veel hier wonende gepensioneerden nu ook het ganse jaar door regelmatig de tearooms bezoeken.
Ik doe dus een oproep voor wat redelijker prijzen of anders gezegd voor waar voor mijn geld. Op veel plaatsen (buiten Westende) wordt een klein glaasje advocaat opgediend bij de koffie. De hapjes die bij duurdere bieren geserveerd worden, zouden ook wel van een betere kwaliteit mogen zijn.
De horeca-uitbater mag goed zijn brood verdienen. Hij/ zij moeten er vele uren voor presteren, zowel in de week als in de weekends, wat veel jongeren ertoe aanzet een ander beroep te kiezen. Redelijkheid is echter de boodschap!
Waar geraak ik in godsnaam mijn auto kwijt in Middelkerke?
Dat is zonder enige twijfel een kapitale vraag die veel toeristen maar ook inwoners van onze gemeente zich tijdens de zomermaanden en in de weekends helaas vaak moeten stellen.
Je zou er tegenop zien om een uitstapje te maken met de wagen, zeker naar een georganiseerd evenement, want je krijgt steevast een parkeerprobleem.
Zijn er dan te veel autos? Dat is een open deur inslaan, zoals er ook te veel appartementen zijn voor een beperkte oppervlakte. Men kan eigenlijk zeggen dat de badplaatsen zo goed als verzadigd zijn.
Of zijn er te weinig parkeerplaatsen?
Theoretisch heb je de keuze tussen een gratis parking en één tegen betaling. Er zijn in Westende ook twee private parkings: Westend en Lakodam. Wie niet wil of kan betalen staat verder af van zijn bestemming op een randparking, hoewel die van de Badenlaan slechts op 500 meter van het centrum gelegen is. Op deze zondagvoormiddag 20 juli 2008 stonden alle gratis parkings in Middelkerke en Westende nokvol. Daar bovenop staan nog veel wagens in overtreding maar de politie knijpt zeker een oogje dicht op zulke dagen, vooral tegenover toeristen? Hier en daar was er nog een betalende parkeerplaats vrij, maar dat zal wel aan het tijdstip gelegen hebben en aan het feit dat er geen evenement plaatsgreep.
Op het infoplan van de kern Middelkerke van 2008, dat wel een paar verschillen vertoont met het parkeerplan op de gemeentelijke website, staan zeven parkings ( - die aan begraafplaats) aangegeven: 2 betalend en 5 gratis. Ze bieden respectievelijk plaats aan 110 en circa 800 wagens.
Voor Westende zijn er dat zes, 3 betalend en 3 gratis, de eerste goed voor 315 plaatsen , de tweede voor 470 plaatsen. Volgens een (onvolledige?) studie van de VAB (Vlaamse Automobilistenbond), die alle kustparkings van meer dan 100 wagens bezocht, scoren onze twee badplaatsen Middelkerke en Westende nogal hoog wat het aantal plaatsen betreft. Men kan van mening verschillen over het feit of dat al dan niet gunstig is.
Het is algemeen bekend dat sommige kustgemeenten (grote) inspanningen leveren om steeds meer parkeerplaatsen, boven- en ondergronds, bij te maken. Deze oefenen dan weer een grote aantrekkingskracht uit op de automobilist en ze blijven dus even vol als vroeger.
Is er dan geen oplossing? Als er al één is, bestaat deze schijnbaar niet in het aanleggen van nieuwe parkings of in het hier en daar bijmaken van enkele parkeerplaatsen in de straten, zeer dikwijls ten koste van groen, speelruimte, voetgangers en fietsers. Ze veroorzaken tevens steeds meer verkeersoverlast en dus meer CO2 uitstoot.
Daarom moeten bouwlustigen van villas en appartementsblokken aan de kust ertoe verplicht worden om parkeerplaatsen te voorzien op hun eigen grond zodat de openbare weg minder ingenomen wordt. In Middelkerke betaalt men 1750 euro belasting per parkeerplaats onder het aantal, door de gemeente bepaald, per type gebouw. Zo moet een woongebouw beschikken over 1 parkeerplaats indien de vloeroppervlakte minder dan 150 m² bedraagt en over 1 parkeerplaats voor iedere bijkomende 150 m². Voor een handelsgebouw of een kantoor of een garage is dat 1 per 50 m², voor een hotel 1 per drie kamers, enz Deze maatregel zou veel strenger moeten zijn. Wat betekenen die 1.750 euro tegenover de prijs van een parkeerplaats? De promotor zal die wel doorrekenen aan de koper, zeker? Deze belasting is dus veel te laag om zijn doel te bereiken. Kijk maar naar andere badplaatsen waar volgende belastingen opgelegd worden per ontbrekende parkeerplaats: Nieuwpoort 10.000 euro, De Haan 3.500, Bredene 2.500, Knokke 2.000 euro, De Panne 1860 euro, .
En hoe gaat dat eigenlijk voor de appartementsblokken op de dijk, die geen parkeerplaatsen kunnen voorzien, omdat ze toch niet bereikbaar zijn? Ik neem aan dat die ook moeten betalen, tenzij ze elders een parkeerplaats buiten het openbaar domein hebben. Of ben ik verkeerd?
Moet het openbaar vervoer meer gestimuleerd worden? De (nochtans talrijke) trams zitten ook al overvol, mede door de ouderen die gratis reizen! Dat is zeker zo, als iedereen zich naar een evenement begeeft!
Als men weet dat er op de kustplaats van bestemming weinig parkeerplaatsen zijn, dan laat men de auto thuis en men rijdt er met de tram naartoe. Velen rijden met de auto naar een halte en stappen daar op de tram.
Vanuit het binnenland is Middelkerke slecht bereikbaar. Er is geen treinstation en de kusttram stopt negen keren tussen Oostende-station en casino Middelkerke, 14 keren tot Westende-bad en 17 keren tot Lombardsijde-dorp.
De mensen ertoe aanzetten de fiets meer te gebruiken? Natuurlijk, maar dan zijn dringend meer en veiliger fietspaden nodig, voorzien van de juiste verkeersborden. Dit laat nu zeer veel te wensen over. De kustplaatsen zouden eigenlijk fietsparadijzen moeten zijn!
Een vraag die men kan stellen is: doen de kustgemeenten niet te veel inspanningen voor de toeristen en te weinig voor de eigen inwoners? Het zal wel nooit voor iedereen goed zijn! De belangen van de horeca-uitbaters verschillen natuurlijk van die van de gewone inwoners.
Men mag nochtans niet vergeten dat die ook gemeentebelastingen betalen.
Op de website van de VLD vind ik dat de partij streeft naar ondergrondse garages, een extra randparking en flexibele parkeerregimes in de winkelcentra., wat dat laatste ook moge betekenen. Men vindt ook dat het openbaar vervoer moet gestimuleerd worden. Dat is allemaal nogal vaag, nietwaar?
Uit een studie van het Interfacultair Instituut Verkeerskunde Universiteit Hasselt Parkeerbeleid aan de Vlaamse kust, leren we dat Michel Landuyt oordeelt dat het globale parkeerbeleid in de gemeente systeem - georiënteerd is en dus steunt op een visie, een beleid op langere termijn. Dat betekent dat parkeren een onderdeel moet zijn van een duurzaam mobiliteitsbeleid: minder autoverkeer + meer te voet, per fiets en met openbaar vervoer. De mobiliteitsambtenaar Sofie Feys, anderzijds, vindt dat er een actiegericht tot projectmatig parkeerbeleid is, het tegenovergestelde dus van de burgemeester. In de studie wordt zelfs gesteld dat hetparkeerbeleid op een laag pitje staat in Middelkerke en dat er weinig politieke moed is om er goed mee om te gaan.
Waarom zijn er asielzoekers in het Kamp van Lombardsijde?
Natuurlijk weet ik dat het kamp sedert de laatste fusie van gemeenten gelegen is op het grondgebied van Nieuwpoort. Het wordt echter nog steeds kamp van Lombardsijde genoemd en het ligt dichter bij Lombardsijde en ook bij Westende, dan bij Nieuwpoort.Toen ik dus hoorde en las dat daar vanaf 8 juli 2008 88 asielzoekers zouden geherbergd worden, dan voelde ik mij daarbij betrokken en vond ik dat mijn Westendse blik er wel eens mocht op geworpen worden.
Enerzijds horen en lezen we dat de opvanginitiatieven voor asielzoekers, die wachten op een antwoord in hun dossier, overvol zitten. Anderzijds beweren onze politici altijd dat het aantal asielzoekers blijft dalen. Daarom wilde ik eens nagegaan of beide bovenstaande beweringen niet tegenstrijdig zijn.
Dalen de aanvragen eigenlijk wel? Zij, voor wie dat goed uitkomt, halen altijd weer de pieken aan van 1999 (35.778) en 2000 (42691). Het huidige aantal (11.115 voor 2007) staat eigenlijk op het niveau van 1995-1997 en de daling ten opzichte van 2006 is eerder minimaal. Algemeen wordt aangenomen dat heel wat vreemdelingen, die zichzelf slechts een kleine kans toemeten om erkend te worden, geen asiel meer aanvragen en liever in de illegaliteit verdwijnen met een grote kans om later geregulariseerd te worden. Het aantal migranten dat jaarlijks ons land binnenkomt, zal dus wel niet dalen!
Is de capaciteit van de opvangcentra dan misschien zo drastisch verlaagd? In mei 2002 konden er in de opvangcentra 6.781 ondergebracht worden, terwijl er 5.034 terecht konden in de lokale opvanginitiatieven van de OCMWs (LOI). Toen was de bezettingsgraad 84,48 %.Het aantal opvangplaatsen is in 2008 veel hoger: 8.640 in de centra en 7.201 in de LOI. En toch is de bezetting nu 98%.
Hoe kan je dat verklaren? In juni 2007 werd een vereenvoudigde asielprocedure van kracht. In het verleden werden asielzoekers toegewezen aan een opvangcentrum of aan een individuele opvangstructuur, afhankelijk van de beschikbare plaats op de dag van hun asielaanvraag. Nu verblijven ze gedurende de eerste vier maanden in een open opvangcentrum. Daarna kunnen ze doorstromen naar een particuliere woning. Bedoeling is te vermijden dat asielzoekers, zeker families met kinderen, te lang in een centrum moeten verblijven.
Asielzoekers hebben voortaan gedurende de ganse asielprocedure enkel nog recht op materiële steun. Deze nieuwe maatregelen liggen aan de basis van het feit dat de opvangcentra vol zitten. Deze worden namelijk niet snel genoeg ontruimd.
Een asielzoeker wil een betaalbare woning vinden. Als dat niet lukt, blijft hij gewoon in het opvangcentrum.
Daarenboven wordt er ook opvang voorzien voor gezinnen die uitgeprocedeerd zijn en blijft de prioriteit liggen bij de opvang van minderjarigen. Anderzijds is er de grote achterstand bij de Raad van State in de behandeling van de oude asieldossiers, waardoor er nog altijd meer dan 4000 mensen in het opvangnetwerk wachten op een beslissing.
Er wordt dus gezocht naar nieuwe opvangmogelijkheden. Reserveopvang is een flexibele vorm van noodopvang die bedoeld is voor nieuwe asielzoekers die niet op tijd bij het hun toegewezen opvangcentrum of ocmw geraken.
Fedasil mag in beperkte mate, en na overleg met toenmalig minister van Defensie André Flahaut, gebruik maken van het militair domein Lombardsijde als de gewone noodopvang helemaal volzet is. Dat gebaar dient gezien te worden als een bijdrage van Defensie in het kader van de hulp aan de natie. Als het leger moet inspringen bij overstromingen, bij kustvervuiling, bij de opvang van daklozen, waarom dan niet voor de opvang van asielzoekers, zei Flahaut.De eerste twee zijn wel noodgevallen, terwijl een ernstiger asiel- of daklozenbeleid de behoefte aan opvang zou kunnen verminderen. Flahauts vergelijking gaat dus niet op.
Sinds het noodopvangcentrum Neder-over-Heembeek (militair hospitaal) in augustus 2004 werd omgevormd tot een opvangcentrum voor niet-begeleide buitenlandse minderjarigen, beschikt Fedasil over nog slechts één noodopvangcentrum, in Sint-Pieters-Woluwe. Daardoor zijn er soms noodopvangplaatsen te weinig.
Tussen 4 en 12 januari 2006 ving Fedasil in Lombardsijde reeds 96 asielzoekers op.Vandaag kunnen hier twee wooneenheden gebruikt worden, waarin voorlopig in totaal 88 plaatsen ingericht werden. Die worden toegewezen aan alleenstaande mannen voor wie niet meteen plaats gevonden wordt in een gewoon opvangcentrum. Zij kunnen voor een korte periode - in principe niet meer dan 2 nachten - terecht in Lombardsijde van waaruit zij achteraf kunnen doorstromen naar een opvangcentrum.
Omdat Lombardsijde vanuit Brussel niet altijd even makkelijk bereikbaar (?????) is, worden de asielzoekers er per bus naartoe gebracht. Dat zal dus wel elke dag nodig zijn!
Er wordt geen bijkomend personeel aangeworven voor dit project. Personeelsleden van Fedasil, die zich hebben aangeboden als vrijwilliger, verzekeren de permanentie op het militair domein.
De noodopvang in Lombardsijde is tijdelijk, voorlopig tot 31 juli 2008. Wat er daarna gebeurt, zal afhangen van de toestand in het transitcentrum in Sint-Pieters-Woluwe.
Men kan zich natuurlijk afvragen wat asielzoekers verloren hebben in een kazerne waar wapens en munitie opgeslagen worden. Elke andere bezoeker moet zich normaal kunnen legitimeren of anders wordt hem of haar de toegang tot een militair kwartier geweigerd.
Het leger (en de politici) hebben schijnbaar een grote gedaanteverwisseling ondergaan.