Grote projecten zijn duur! Wie betaalt dat allemaal?
De grote ontwerpen rijzen uit de Middelkerkse grond. Het gemeentebestuur is daar fier op. Dat er in Westende nu een moderne, prachtige en gerieflijke gemeenteschool staat, dat maakt heel wat mensen fier en blij. Dat er een nieuw casino komt, daarmee is niet iedereen even gelukkig, maar dat Middelkerke daarmee aan prestige wint, daaraan zullen er wel niet veel twijfelen. Het gemeentebestuur noemt dat ‘Het toeristisch hart van de gemeente’. Een nieuw zwembad met sport- en evenementenhal valt heel zeker in de smaak van een groot aantal inwoners en toeristen. Dat er in de plaats van het oud zwembad een nieuw gemeentehuis gebouwd zal worden, (klaar in 2024 voor 12 miljoen euro) dat zal wel een enigszins zuurdere smaak hebben.
De leden van het huidig bestuur, in eerste instantie de burgemeester, zullen later met grote genoegdoening terugblikken omdat de vier genoemde projecten nogal een grote invloed zullen hebben op het dagelijks leven van de gemiddelde inwoner, van de eigenaars van een tweede verblijf en van de dagelijkse toerist. Misschien (of zeker?) volgen er nog andere: ontsluiting, vernieuwing dorpskernen en opwaardering van straten en wijken op de badplaatsen en in het hinterland. (25,3 miljoen), verbreden zeedijk en vernieuwing Rauschenbergplein (20 miljoen), digitalisering. Volgens de gemeente zullen de investeringen in de komende zes jaar, als volgt verdeeld worden. (Bron: brochure ‘Bouwen aan Middelkerke’)
Telkens er sprake is van een nieuw project, vragen velen zich af wie dat allemaal zal betalen. Het gaat immers niet over een peulschil. Er wordt gegoocheld met miljoenen euro’s en zeker voor wie nog de gewoonte heeft om 25 miljoen euro te zien als 1 miljard oude Belgische francs, lijkt het wel alsof Amazon de sponsor is van onze gemeente. Vijf en veertig miljoen euro voor het casino, een goede 5 miljoen voor de gemeenteschool Westende (voor 70% gesubsidieerd) en 19,5 miljoen voor het zwembad, dat zijn inderdaad reuzenbedragen. Om van te duizelen! Wie dat allemaal betaalt? De belastingbetaler natuurlijk! Dat het nu (voorlopig nog) gaat over aanvullende personenbelasting, over opcentiemen op de onroerende voorheffing, over lokale taksen, over belasting op de tweede verblijven (12 miljoen per jaar), over taks op toeristische verblijven (1.750.000 euro per jaar) of over subsidies van de Vlaamse regering of van de Provincie, of uit het gemeentefonds, het geld komt altijd uit de zakken van de burger. Zonder de belasting op de tweede verblijven zouden de besturen van de kustgemeenten, zoals de gemiddelde Vlaamse gemeente, de buikriem moeten dichttrekken.
Heeft Middelkerke dan wel dat geld? Een ingewikkelde zaak om daar achter te komen!!
Een gegeven dat misschien zou kunnen meespelen is de schuldenlast van de gemeente. Uitstaande schuld is de som van de leningen ten laste van de gemeente, leasingschulden, diverse schulden op meer dan een jaar en aflossingen van leningen. De gemeenteschuld bedroeg op zeker ogenblik circa 43,5 miljoen euro, circa 2.400 euro per inwoner. Elk jaar zou daarvan 10,5 procent moeten terugbetaald worden. Vandaag zullen die bedragen waarschijnlijk al fel aangegroeid zijn. Het bestuur kondigt in https://www.hln.be/middelkerke/gemeentebestuur-stelt-beleidsplan-voor-141-miljoen-euro-aan-investeringen-en-personenbelasting-valt-weg~a90e1e9a/ aan dat de last tegen het einde van de legislatuur zal aangroeien tot 78,5 miljoen euro! “Maar daar zal de bevolking absoluut niks van voelen”, oppert schepen van financiën Tom Dedecker. “Zie het als een commerciële onderneming die investeert in haar bedrijf: zolang die investeringen opbrengen, zijn schulden geen probleem”. Als gewone burger weten wij dat iemand die een hoge schuldenlast meedraagt, zich geen buitensporige uitgaven meer kan veroorloven. Voor een gemeentebestuur is dat anders. Er wordt in België aangenomen dat een gemeente nooit failliet kan gaan. Vlaanderen houdt heel nauw toezicht. Elke gemeente moet een meerjarenplan van zes jaar indienen. Als de boekhouding niet zou kloppen, en bijvoorbeeld de uitgaven exploderen, dan zou Vlaanderen die begroting gewoon schorsen. Europa let ook op de schuld van de gemeenten. Dat gebeurt via het EMU-tekort. Dit is de begrenzing van het bedrag waarmee de totale netto schuld van alle gemeenten in een jaar mag groeien.
De coronacrisis (steun aan bedrijven, minder belastingen, ...) zal ook wel een gat slaan in het gemeentebudget. Van de beloofde afschaffing, gespreid over 5 jaar, van de aanvullende personenbelasting, kan hetzelfde gezegd worden, alhoewel de opcentiemen dat wel zullen goedmaken.
De oplossingen
Om zich toch dure projecten te kunnen veroorloven, doen de gemeenten een keuze: zelf betalen of een private partner zoeken. Zelf betalen? Voor de bouw van het nieuw casino, werd gekozen voor de eerste optie. De gemeente betaalt dus zelf de 45 miljoen kostprijs. Ze gaan daarvoor een lening aan. Ze rekenen vooreerst op de jaarlijkse opbrengst van het bod van 2,5 miljoen euro per jaar voor de speelzaaluitbating van de Franse groep ‘Partouche’. Een private partner 19,6 miljoen euro laten betalen.(voor het zwembad) Dat systeem heet ‘Privaat-publieke samenwerking’ (PPS). Het ontwerp*, de bouw, de financiering, het onderhoud en de uitbating van het project wordt door het gemeentebestuur uitgereikt aan een privéconsortium. De gemeente betaalt een jaarlijkse exploitatievergoeding van 2,5 miljoen euro. Na 30 jaar ‘komt het gebouw terug’ naar het gemeentebestuur. In de samenwerkingsovereenkomst staan clausules die een goede staat en up-to-date functies op lange termijn garanderen. Het langdurig karakter van de concessie is verantwoord door de substantiële investering die de concessiehouder moet maken. Een periode van 30 jaar is naar redelijke inschatting voldoende om de investeringen die de concessiehouder voor de realisatie en de exploitatie van de betrokken projectinfrastructuur zal maken, samen met een rendement op het geïnvesteerde vermogen, terug te verdienen.
Die privépartner is Vita Krokodiel. Het is een samenwerkingsproject van enkele partners: de bouwgroep Cordeel werkt samen met het architectenbureau Slangen en Koenis en met het techniekbedrijf Hellebrekers. Farys ondersteunt de exploitatie van het complex. Voor de medefinanciering van de exploitatievergoeding rekent het gemeentebestuur op de steun van Sport Vlaanderen die € 1.000.000 subsidieert. De provincie West-Vlaanderen subsidieert € 100.000 in het kader van hun duurzaamheidsprogramma voor openbare projecten. * Architectuurstudies, stabiliteitsstudies, duurzaamheidsstudies, studies technieken, indienen en bekomen van de nodige vergunningen, studies akoestiek, veiligheidscoördinatie, EPB-verslaggeving, …
De gemeente heeft uiteraard nog andere uitgaven (“om de machine te doen draaien”) maar vanzelfsprekend ook inkomsten. De bedragen hieronder heb ik overgenomen uit de brochure ‘Bouwen aan Middelkerke’, waarvan ieder huisgezin een exemplaar in de brievenbus kreeg.
Besluit Natuurlijk kan ik moeilijk gekant zijn tegen de vooruitgang/ verbeteringen in onze gemeente. Dat is ook het geval niet! Niemand kan of mag het mij nochtans ten kwade duiden als ik hoop dat ons bestuur, in zijn drang om de ‘machine te doen draaien’, er zal op letten dat het toerental goed afgeregeld blijft en dat ons geld zal beheerd worden, zoals het hoort, zoals van een goede huisvader verwacht mag worden.
Op 10 maart 2020 werd de pers, zoals gewoonlijk daags voor een gemeenteraad, uitgenodigd om meer duiding te krijgen in verband met de punten die op de volgende raad zouden besproken worden.
Om jullie niet te overdonderen met gemeentelijk nieuws, zal ik mij beperken tot de gemeentelijke werken die op de vergadering aangekondigd werden.
Onze landwegen Over een periode tot 2025 voorziet Middelkerke in totaal 2.800.000 euro voor het structureel onderhoud en herstel van gemeentelijke landwegen, waarvan 800.000 euro in 2020. Welke weg eerst aan bod komt, zal blijken na het opstellen van de geplande prioriteitenlijst. Het gemeentebestuur vindt namelijk dat landwegen in topvorm een belangrijke beleidsprioriteit zijn zowel voor het landbouwverkeer als voor allerlei recreatieve doeleinden, zoals fietsen. Voetpaden en parkeerstroken evenals de verbetering van de kwaliteit van het asfalt, worden gepland. Na een gedetailleerde aanbesteding wordt een centrale aannemer aangesteld die de straten binnen het budget moet aanpakken. Daarnaast wordt volop werk gemaakt van veilige fietsverbindingen tussen Mannekensvere, Schore en Sint-Pieters-Kapelle.
Nutswerken voor vernieuwen van de zeedijk Ons gemeentebestuur wenst dat de Koning Ridderdijk van Westende een echte metamorfose ondergaat: meer groen, meer veiligheid, meer beleving en meer zon. Daarom … Na de paasvakantie 2020 starten onder de leiding van Fluvius, eventueel bijgestaan door andere maatschappijen, enkele voorbereidende nutswerken (water en elektriciteit), die men weliswaar niet groot en ingrijpend kan noemen, aan de Koning Ridderdijk in Westende. De grotere werken starten in het najaar van 2020. Momenteel werken de ontwerpers volop aan de omgevingsvergunning, die eind maart ingediend moet worden. Samen met Natuurpunt, Agentschap Natuur en Bos en de afdeling Maritieme Dienstverlening en Kust bereidt het gemeentebestuur ook een heuse ‘helmgrastransplantatie’ voor. Vanuit het Westhoekreservaat in De Panne wordt in de loop van april/mei een grote hoeveelheid helmgras overgebracht die moet dienen voor de aanleg voor de zogenaamde grasdijk. In afwachting van de definitieve bestemming wordt het helmgras opgekweekt in de Middelkerkse Warandeduinen. Tegen de zomer van 2023 moeten de werken afgerond zijn. Dit project wordt mee gerealiseerd met steun van het SARCC Project (Sustainable and Resilient Coastal Cities) van de Europese Unie en de Afdeling Maritieme Dienstverlening en Kust. De eerste fase van de vernieuwing kost 20 miljoen euro. De totale vernieuwing kost 52 miljoen. Het gemeentebestuur was van plan een infomoment voor inwoners en handelaars te organiseren, op donderdag 26 maart om 18 u. in beachclub De Kwinte, maar het coronavirus laat dat niet meer toe.
Fietsen van Lombardsijde naar Nieuwpoort wordt een heel stuk veiliger en aangenamer De tram zien ze in Lombardsijde-dorp al een tijdje niet meer, maar straks kunnen de fietsers veiliger fietsen tussen Lombardsijde en het Albert-monument in Nieuwpoort. Om fietspaden aan te leggen in vervanging van de tramsporen, moesten werken uitgevoerd worden in drie fases: 1. Wegnemen resterende tramsporen en opritten; 2. Effen leggen van aanwezige steenslag; 3. Asfalteren: toplaag en fietsmarkeringen Het nieuwe fietspad bestaat uit twee delen: - van aan de Santhovenstraat tot aan de Okay: éénrichtingsfietspad richting Nieuwpoort Ter hoogte van het warenhuis Okay werden een oversteekplaats, voor voetgangers en fietsers, en een snelheidsremmer aangebracht. De fietsers moeten er oversteken en het oude fietspad rechts verder volgen.
- van aan de Okay tot aan het Albert I – monument: tweerichtingsfietspad
De bushalteplaats is wel aangegeven, maar waarom is er geen ruimte voor de bus voorzien?
Op woensdag 18 maart vanaf 10.30 was de plechtige inhuldiging gepland. Actieve senioren van de seniorenraad zouden het fietspad inrijden, als ‘eerste echte gebruikers’. Helaas kon ook dat niet doorgaan vanwege de coronamaatregelen
Brengt ‘Zon en Zee’ weer wat leven in de Westendse dorpsbrouwerij?
Niet alleen de gemeente voert in Westende werken uit. Twintig jaar na de dramatische sluiting van het vakantiecentrum ‘Zon en Zee’ om er een asielcentrum van te maken, roert er weer heel wat in de Essex Scottishlaan/ Vakantiestraat. Ik schreef daarover al in een artikel op 10 juni 2019 “dat de toekomst er voor het domein weer rooskleuriger zal uitzien.“ In 2018 werd ‘Zon en Zee’ gesplitst in 2 grote onderdelen: de firma's ‘Zon en Zee New nv’ en ‘Zon en Zee Zuid nv’. ‘Zon en Zee New nv’ is een project van de ondernemende familie Dobbelaere onder de leiding van de ouders Louis en Christiane Dobbelaere-Dewulf, in samenwerking met hun kinderen Veerle, Katrien en Jan, die samen met hun respectieve partners Christophe Bouve, Koen Van Nevel en Stefanie Surmont instaan voor verkoop, verhuur, hotelaccommodatie en bouw van het project, dat de naam ‘West Bay’ kreeg. Sedert 1 mei 2019 is de bouw van een nieuw vakantieresort gestart. Er worden een 200 – tal vakantie-appartementen gebouwd. De verkoop startte op 1 juni 2019. Vanaf de zomer 2020 zouden de appartementen ‘instapklaar’ zijn.
Ziehier de foto’s van een gepland gebouw, links, en rechts van wat er reeds verwezenlijkt was op 10 maart 2020.
Op het onderstaand plan zien we duidelijk hoe ‘Zon en Zee New’ er zal uitzien. De twee oranjegekleurde blokjes zijn de appartementen die het eerst zullen opgeleverd worden.
Hieronder twee foto’s van de werken aan de ondergrondse parking.
Er staan tegenwoordig heel veel werken op stapel. Dat betekent letterlijk dat ze in aanbouw zijn. Sommige zijn zopas gestart, sommige krijgen al vorm en soms wordt er al een Meiboom op geplant en bij nog andere mag men verwachten dat ze straks in gebruik kunnen genomen worden. Voor veel werken werd de start- of instapdatum meegedeeld. Ik vond het dus nuttig eens in één enkel artikel een stand van zaken op te maken en te publiceren.
Ik zal ze behandelen in de volgorde van vermoedelijke afwerking. Het ‘Casino’ is er niet bij. Dat komt wel in een afzonderlijk artikel.
Het parkeergebouw in de Badenlaan De bouw startte op 22 oktober 2018. Het is nu reeds open voor gebruik. Alleen de betaalterminals moeten nog geïnstalleerd worden. Ondertussen kunnen de gebruikers in de eerste weken, de parking gratis testen. De parking wordt door de gemeente zelf uitgebaat. Met drie verdiepingen en een dakniveau biedt het gebouw plaats aan 443 wagens, waarvan 20 in een aangekochte garagebox.
Beide foto’s van Dirk Biermans
Fietspad Lombardsijde Hoe lang duren de werken? Als het weer gunstig is, duren de werken van 17 februari tot en met de eerste week van maart in drie grote fases: 1. Wegnemen resterende tramsporen en opritten; 2. Effen leggen van aanwezige steenslag; 3. Asfalteren: toplaag en fietsmarkeringen in de week van 1 maart
Foto in ‘Het Nieuwsblad’ van 13.2.2020 van Dany Van Loo
Hoe zal het nieuwe fietspad eruitzien? Een volledig geasfalteerd fietspad in twee delen: • Van aan de Santhovenstraat tot aan de Okay: éénrichtingsfietspad richting Nieuwpoort. • Van aan de Okay tot aan het Albert I-monument: tweerichtingsfietspad. • Oversteekplaats en snelheidsremmer aan de Okay. Hoe moet het autoverkeer op de Nieuwpoortlaan verlopen? De Nieuwpoortlaan is tijdens de werken enkel bereikbaar voor éénrichtingsverkeer vanuit Nieuwpoort naar Lombardsijde. Het verkeer vanuit Lombardsijde naar Nieuwpoort verloopt via de Zeelaan en de Kustweg (N34).
Het dorpsplein wordt afgesloten voor doorgaand autoverkeer. Vanuit de Zeelaan zal het Dorpsplein niet meer als parallelle doorgangsweg voor autoverkeer gebruikt worden. Enkel fietsers kunnen nog doorrijden over het kruispunt met de Schoolstraat.
Na de aanleg van dit fietspad krijgt de oude trambedding langs de Zeelaan een grasbedekking.
Het recyclagepark, vroeger containerpark genoemd De opening van het nieuwe recyclagepark is voorzien op 1 april 2020. De reglementering inzake het containerpark, voorziet volgende wijzigingen:
-het park wordt opgedeeld in een gratis zone en een betalende zone -de tarieven voor huishoudelijke afvalstoffen en bedrijfsafvalstoffen worden opgesplitst -het te betalen tarief wordt voortaan vastgesteld op basis van gewicht in plaats van volume -het ingangstarief van 1 euro wordt afgeschaft -volgens de gemeente komt de tarievenwijziging er na een verplicht op te volgen advies van de Vlaamse afvalmaatschappij OVAM” -de opening op dinsdagavond wordt geschrapt
Gemeenteschool Vanaf 1 september 2018 verhuisde de school voor twee schooljaren naar de Calidris. De betreurde afbraak begon in mei 2019. De eerste steen werd gelegd in september 2019. Dat ging gepaard met een groot evenement. Bij de start van het schooljaar 2020-2021 zouden de kinderen, juffen en meesters van de Westendse gemeenteschool, tot hun grote voldoening/ groot geluk hun intrek kunnen nemen in een splinternieuw complex. Op 18 februari 2020 wordt de Meiboom geplant.
Sportpark
Op 27 januari startten de werken aan het in de duinen geïntegreerde nieuwe zwembad. Dat wordt de eerste realisatie op de sportsite ‘Vita Krokodiel’, de naam van het nieuw complex dat, als alles normaal verloopt, zal openen, samen met de andere faciliteiten, in de zomer van 2021. De plannen voor het bad en de aanpalende sporthal zaten al even in de pijplijn. Moeilijkheden verdere uitbating tennisvelden De gemeente heeft intussen een oplossing gevonden voor de tennisvelden, die vlak naast de bouwsite liggen. De gemeenteraad past de exploitatievoorwaarden in de erfpachtovereenkomst van de tennissite aan, zodat Bouwgroep Cordeel/Vita de bvba Tennis Middelkerke overneemt in mei 2020. “De overname van de erfpachtovereenkomst garandeert een veilig beheer van beide sites tijdens de bouwwerken”, zeggen burgemeester Dedecker en schepen Dierendonck. “Bouwgroep Cordeel/Vita kan dan ook autonoom beslissen over de uitbating van de tennisterreinen. Tot het einde van het winterseizoen blijft de tennisactiviteit in het complex gewoon plaatsvinden. Opeenvolging van de werkzaamheden Eerst werden de voetbaltribune en de kantine afgebroken. Nu is ook het verplicht archeologisch onderzoek afgerond, want bekrachtigd door het Agentschap Onroerend Erfgoed. Een gespecialiseerde firma heeft het terrein gescand op explosieven en ondertussen landschappelijke boringen uitgevoerd.In afwachting van het resultaat daarvan werd de werfsite op de parkeerplaatsen aan de Duinenweg ingericht. In maart starten de funderingswerken. Toegangen Zowel de petanqueterreinen als de tennishal blijven dan vanaf de Duinenweg, toegankelijk voor fietsers en voetgangers, via een vrijgehouden graspad. Met de auto is dat slechts mogelijk via de Westendelaan. Tot aan de start van de omgevingsaanleg, begin 2021, blijft een deel van de parking aan de Duinenweg beschikbaar. Klachten? Het gemeentebestuur beheert de werf niet. De bouwgroep Cordeel is verantwoordelijk voor de bouwwerken, de signalisatie en de veiligheid. Klachten? Stuur een e-mail naar hannes.desmet@cordeel.eu Bronnen https://www.middelkerke.be/nl/over-middelkerke/communicatie-met-burger/pers/persberichten-2019/archeologische-studie-op-zoek-naar Bouw nieuw zwembadcomplex start eind deze maand” Timmy Van Assche 16 januari 2020
De toeristische ontsluiting van Middelkerke De Provincie wil Middelkerke via een toeristische ontsluitingsweg beter verbinden met de E40 om zo het toeristisch verkeer uit de Spermaliestraat te weren om er de verkeersleefbaarheid te verhogen. Hoe zou dat kunnen gedaan worden? Er werden 5 tracés in aanmerking genomen:
- ze hebben alle vijf het rondpunt Slijpe als beginpunt en het rondpunt op de Westendelaan als eindpunt (gemiddelde afstand tussen beide = 3km580 (verschil van 320 m tussen langste en kortste) -dezelfde drie mogelijkheden voor overschrijding van het kanaal Passendale-Nieuwpoort (hoge brug, gelijkgrondse brug en tunnel) werden onderzocht -verschillen 1a: na kanaal rechte lijn naar rond punt Westendelaan 1a en 1b: ten westen van woonkorrel Slijpebrug 1b: na kanaal buigt tracé af en loopt dan dichter bij Spermaliestraat 1b: 3a en 3b hebben een minimale impact op het polderlandschap 2: loopt dichter bij bebouwing rond Slijpebrug loopt tussen 1a en 3b 2, 3a en 3b ten oosten van woonkorrel Slijpebrug 3a en 3b: -hebben als duidelijke ruimtelijk grens Slijpeduikersgeleed – Sandersgeleed -ten noorden van het kanaal volgt het tracé een traject gelegen op minimale afstand tot de kern van Middelkerke -voldoende aandacht voor buffering naar bestaande bebouwing toe 3b: na de kruising van het kanaal volgt het tracé een rechte lijn af te buigen richting de N325 (Spermaliestraat)
In het kader van het PRUP Toeristische Ontsluiting Middelkerke werd beslist om, in samenwerking met de VLM, een landbouweffectenrapport (LER) op te maken. De doelstellingen van het LER zijn om:
informatie te verschaffen aan de landbouwers over het project;
het in kaart brengen van het effect van een toekomstige toeristische ontsluiting op de landbouw, dit zowel op sector- als op bedrijfsniveau;
een overzicht te geven van de gevraagde milderende maatregelen van de betrokken landbouwers (bvb. noodzakelijke toegangen tot percelen, vraag naar herverkaveling…).
Verschillende betrokken landbouwers werden in de periode april-juni 2019 gecontacteerd en geënquêteerd door de VLM. De resultaten van die enquête werden in een eindnota van het LER gegoten, deze is integraal te raadplegen op www.west-vlaanderen.be/PRUPToeristischeOntsluitingMiddelkerke . De resultaten van het LER worden opgenomen in het milieu-effecten-rapport (MER) die momenteel in opmaak is. Ziehier wat er nog moet gebeuren:
Besluit Het antwoord op mijn titelvraag luidt dus wel degelijk: JA, het gaat vooruit. Aan een hoge snelheid zelfs. Hopelijk blijft alles betaalbaar.
Wordt er in 2018 - 2020 geschiedenis geschreven in Lombardsijde?
Niemand zal mijn bewering in twijfel willen en kunnen trekken als ik beweer dat 2019 (en 2020) historisch zullen zijn voor Lombardsijde. Iedereen heeft wel al gehoord of gelezen wat er allemaal in het dorp mag verwacht worden, maar ik wilde dat alles eens in één artikel samenbrengen. Dat zal in elk geval een indrukwekkend geheel worden. Of het ook veelbelovend of later geslaagd zal mogen genoemd worden, dat moeten we nog afwachten, met een bang hart voor de ene of vol vertrouwen voor de andere.
Laten we de plannen, beloften en werken eens overlopen.
Het verleggen van de tram Ik zal het nog maar eens eerlijk bekennen, maar ik had nooit gedacht dat het er ooit zou van komen. Wie ertegen was of nog is, kan al een hele tijd niet meer geholpen of getroost worden. Het is nu een feit geworden want op 19 maart 2018 al startten de werken aan de Kustbaan. Talloze bomen moesten sneuvelen en alhoewel de overheid ‘meer groen’ als troef voor het verleggen van de tram aanhaalde, kan ik mij niet voorstellen hoe ze dat kunnen verwezenlijken. De N34 of Kustbaan ondergaat een structureel onderhoud, wat betekent dat zowel de rijweg als het fietspad vernieuwd wordt. Daartussen komt een veiligheidszone. De doorsteken worden, op twee na, dichtgemaakt en de rails worden gelegd in een eigen bedding om de veiligheid te verhogen. De werken vlotten goed en zitten momenteel op schema. Het einde der werken was initieel voorzien voor de tweede helft 2019, maar nu horen we dat de tram al vanaf midden mei 2019 niet meer door het dorp zal rijden, maar het nieuw tracé rechtdoor zal volgen. De baan is nu voor vijf maanden afgesloten, van de Essex Scottishlaan tot aan het Albert-monument in Nieuwpoort. (zie verder)
Het Dorpsplein en de Zeelaan krijgen een opwaardering! Is dat een volwaardige ‘compensatie’ voor het verdwijnen van de tram? In één van mijn vorige artikels heb ik al uitvoerig de metamorfose beschreven die het Dorpsplein zal ondergaan na het verdwijnen van de tram. Wat men juist van plan is met de Zeelaan, daar bestaat nog geen klaarheid over. Men spreekt van een ‘promenade’ tussen dorp en zee maar het zou ook wel eens een drukke autostraat kunnen worden. De ontsluiting van de verkaveling (zie hierna) zal immers uitsluitend via de Zeelaan moeten gebeuren. Voor de vernieuwing is het wachten tot het einde van de werken aan de doortocht van de dorpskern en de ingebruikname van het nieuwe tramtraject.
De nieuwe burgemeester, afkomstig uit Lombardsijde, de eerste niet afkomstig uit de deelgemeenten Middelkerke of Leffinge sinds de fusie op 1 januari 1977, heeft al meerdere keren gezegd wat hij zou willen zien in zijn jeugddorp: “Zodra de tramlijn door het dorp van Lombardsijde, altijd al het weeskind van het huidig bestuur, verlegd is, moet een complete facelift gebeuren van het dorpsplein: een soort Montmartre met terrassen en zitbanken en een wandellaan en fietspad, een promenade van de Zeelaan tot aan het Albert-monument.”
Zou dat er dan ongeveer zo moeten uitzien?
De verkaveling ‘Havenzijde’ Tussen de Zeelaan, de Schoolstraat en de Koninklijke Baan groeit een verkaveling met 119 private woningen, gerealiseerd door de gemeente samen met de NV Immobel, met steun van de provincie West-Vlaanderen. Eerstdaags wordt gestart met de oplevering. Daarnaast bouwt de Sociale Huisvestingsmaatschappij ‘IJzer en Zee’ ook nog 60 sociale woningen op de nieuwe woonsite. Zoals vastgelegd door de gemeente Middelkerke, na advies van het lokaal woonoverleg, ziet de verdeling er als volgt uit:
Huur: 48 woongelegenheden 9 seniorenwoningen, met 1 slaapkamer 19 eengezinswoningen met 2 slaapkamers 20 appartementen met 2 slaapkamers (langs de Zeelaan)
Koop: 12 koopwoningen met 3 slaapkamers De wegeniswerken zijn in uitvoering. De nutswerken zijn zo goed als voltooid. Het betreft de straat evenwijdig aan de Zeelaan. Deze sluit aan op de verkaveling van Immobel. De verkaveling voorziet heel wat ruimte voor groen en water (!) en er zou rekening gehouden zijn met de plannen van de vernieuwde dorpskern in Lombardsijde. Op welke manier, dat is mij niet duidelijk.
Al naargelang de grootte van het perceel en van de bebouwde oppervlakte, bedragen de prijzen 241.500 – 265.000 euro. (https://www.zimmo.be/nl/lombardsijde-8434/te-koop/huis/HQ2WB/). Wat komt er daar nog allemaal bij?
De ‘bijdragen’ van de firma Debaillie alias ‘Proxio’ Naast de verkaveling ‘Havenzijde’ plande de firma Debaillie een megalomaan project: een surfpool 170m x 55m, een tennishal met 4 terreinen, een hotelaccomodatie met ca 300 kamers met maximum hoogte van 8 bouwlagen.
We hebben daar in lange tijd niets meer van gehoord. LDD deed de aankondiging dat men een wave- of golfslagbad zou aanleggen af als een ‘kwakkel’: “De rendabiliteit is niet alleen onzeker, maar de bouwheer wil die ook niet betalen en de gemeente kan de vereiste 16 miljoen euro niet betalen. Een kunstmatig bad aanleggen op 500 meter van de zee is hetzelfde als een overdekte skipiste bouwen in de bergen van Tirol.” Schepen Liliane Dewulf beweerde ooit: ‘Dat wij zelf die wavepool zouden aanleggen, is zelfs nog nooit ter sprake gekomen. Over de gesimuleerde kostprijs van dit project is weinig bekend. Mocht het Vlaams Gewest het RUP goedkeuren, zal het wellicht nog ettelijke jaren duren vooraleer het project er komt’. Het RUP Zeelaan werd unaniem goedgekeurd door het schepencollege van 13 november 2018. Het komt voor definitieve goedkeuring op de gemeenteraad van 20 december 2018 en kan dan van kracht worden tijdens het voorjaar 2019. Er schijnen wel wat wijzigingen aangebracht te zijn aan wat ik hierboven schreef.
De firma Debaillie doet ook nog mee aan de bouw van woningen in de Zeelaan. De percelen van nummer 33 tot en met 43 zijn nu hun eigendom.
Ik probeerde er achter te komen wat ze juist van plan zijn, maar dat is mij helaas (nog) niet gelukt. Vroeger waren er op het terrein in totaal 43 appartementen voorzien, maar nu de woning op nummer 41 ook verworven werd, komen er misschien nog wel enkele bij. Vóór het geheel van het perceel staat nu een omheining. Voor het plaatsen van publiciteitsborden werd een ‘omgevingsvergunning’ (zo heet een stedenbouwkundige vergunning tegenwoordig) aangevraagd … en op 2.10.2018 geweigerd door het schepencollege omdat men er reclame op wilde plaatsen die niets te zien had met het project.
Een nieuwe buur Binnen afzienbare tijd, zal Lombardsijde nu ook grenzen aan Nieuw-Nieuwpoort. Dat is de benaming die sommige geven aan de uitbreiding van de jachthaven, een nieuwe stad naast de historische stad. De haven telt nu weliswaaral 2.000 ligplaatsen en is daarmee de grootste van Noord-Europa. Dat schijnt echter onvoldoende te zijn en er is vraag naar meer maar ook naar grotere en langere ligplaatsen omdat boten die langer zijn dan vijftien meter er nu niet kunnen aanmeren. Daarom wil de Vlaamse regering een extra dok met diepgang en infrastructuur om vijfhonderd grote boten te herbergen.
Aan een haven zijn natuurlijk bedrijven verbonden. Er zijn er nu al een vijftiental maar hun ligging past niet meer in de nieuwe plannen. Ze krijgen daarom de kans om naar een zone ten oosten van het huidige dok te verhuizen, van Lombardsijde gescheiden door de kustbaan. Nieuwe bedrijven kunnen zich daar eveneens vestigen, ook horecabedrijven. Er wordt tevens ruimte voorzien voor maar liefst duizend woningen.
De stad plant ook de aanleg van een brug die de rechteroever van Nieuwpoort zal verbinden met het Kaaiplein richting Oostendestraat. Het gaat om een voetgangers- en fietsersbrug, die echter stevig genoeg zal zijn om ook door de hulpdiensten gebruikt te worden. De uitvoering van de werken is wellicht voor 2020. De stad stelt zijn hoop op die verbinding tussen haven en stad om de economie te bevorderen. Ik heb daar sterke twijfels over.
Wegenwerken Lombardsijde is nog maar relatief weinig geplaagd geweest door wegenwerken, behalve de Baronstraat (of was dat ook nog Westende?). Het al afgewerkt gedeelte van de Lombardsijdelaan ligt eigenlijk nog in Westende. Zoals alle mooie liedjes, zal ook dit niet blijven duren. Zoals hierboven al vermeld zijn de werken aan de Kustweg begonnen in maart 2018. Tot 5 november waren het eigenlijk de Nieuwpoortenaars die daar de zwaarste last moesten van dragen. Sinds die datum is de baan echter volledig afgesloten. De omleiding zal voor alle verkeer (voertuigen en fietsers) in twee richtingen georganiseerd worden via de N318 (Nieuwpoortlaan-Lombardsijdelaan-Westendelaan) en de Henri Jasparlaan. (in het blauw met cijfer1).
De as Zeelaan – Matrozenlaan zal steeds bereikbaar blijven (cijfer 2) De toegang naar de rechteroever van de IJzer (grondgebied Nieuwpoort) en de omgeving Matrozenlaan (met toegang tot het militair kamp en tot de camping Rivierenhof), Lage Duinenstraat, Golfstraat, Schorrestraat, Wiegestraat en Alexisstraat blijft verzekerd. (cijfer 6)
Plaatselijk verkeer (bijvoorbeeld voor camping ‘Albatros’ blijft mogelijk. De tijdelijke doorsteek aan die kant blijft voorlopig behouden om een omkeerbeweging mogelijk te maken.
Mijn vorige artikels 6.5.2013 : “Zou de tramlijn dan toch nog uit de dorpskern van Lombardsijde verdwijnen?" 14.9.2015 : “Middelkerke, Westende, Lombardsijde... en de kusttram” 27.3.2017 : “Lombardsijde: Hoe ver staat het met de verkaveling tussen Zeelaan, Koninklijke Baan en Schoolstraat?” 24.7.2017 : “Middelkerke: Is de verkaveling in Lombardsijde één van de moderne soort?“ 25.9.2017 : “Verleggen van de trambedding in Lombardsijde! Verbetering of verarming?” 9.10.2017: “Lombardsijde: Megalomanie ten top gedreven door de familie Debaillie” 27.11.2017: “Het begint er nu op te lijken dat de tram wel degelijk uit de dorpskern van Lombardsijde zal verdwijnen” 25.12.2017: “De uitbreiding van de Nieuwpoortse yachthaven“ 26.2.2018 : “Hoe lang duren de werken in Westende en Lombardsijde nu eigenlijk al?” 20.8.2018 : “Flakkert de roep naar behoud van de tram in Lombardsijde echt weer op?”
En nu het Āslecht nieuwsĀ, alle verhoudingen in acht genomen, natuurlijk. Op 100 meter van mijn deur, heb ik jarenlang bijna elke dag het Rozenpad bereden met de fiets. Ik heb wel verschillende keren de toestand van het pad aangeklaagd: slecht onderhouden bloemstruiken, niveauverschil tussen twee betonnen stroken waarop je met de fiets kunt rijden en de rest. Nu zal men de naam van het pad moeten wijzigen in ĀGazonpadĀ, want zonder Āboe of baĀ heeft men de doorgang geĆ«limineerd, de betonnen platen en de rozenstruiken weggenomen en gras gezaaid. Ik vind dat een zeer ongelukkige ingreep. Iets dat niet onderhouden wordt, gewoon doen verdwijnen, wordt dat de nieuwe tactiek van de gemeente? We hebben dat ook reeds kunnen zien in de Azaleastraat, Tulpenstraat, Ā waar men de bomen weghaalde omdat ze hun bladeren lieten vallen in de herfst en omdat ze de voetpaden omhoogstaken of de rioolbuizen beschadigden. Problemen moeten opgelost en niet omzeild worden. Ik denk nochtans dat er ruim voldoende personeel in de gemeentelijke groendienst werkt om die opdracht aan te kunnen. Bovendien is de nieuwe huidige locatie ook allesbehalve proper en nuttig. Hieronder zien jullie bovenaan hoe het vroeger was en daaronder de nieuwe doorgangen, onkruid inbegrepen. Bemerkt ook dat de burger zelf wel een weggetje maakt als er geen is.
En tenslotte het neutraal nieuws. In de ĀKompascampingĀ, totnogtoe enkel voor mobiele caravans, heeft men een ernstige (waarschijnlijk winstgevender) ingreep gedaan. Een nogal groot stuk van de kampeerplaatsen werd ingenomen door 66 witte barakken, of hoe moet men die anders noemen, op stenen blokken. Ook de tennisterreinen moesten eraan geloven. Er werden twee dubbelwandige ondergrondse propaangasketels van 3600 l elk, geĆÆnstalleerd. Dat verontrustte mij eerst wel, maar bij nadere opzoekingen, blijken die geen enkel gevaar op te leveren.
Bronnen ĀHet NieuwsbladĀ artikel van 15 mei 2010 ĀNieuw sportcomplex bij voetbalterreinĀ door Dany Van Loo Artikel in ĀHet NieuwsbladĀ door efo
Onlangs pleitte de lokale CD&V voor een nieuwe vaste en verhoogde brug over het kanaal Plassendale- Nieuwpoort. Deze zou 200 meter ten westen komen van de plaats waar de huidige brug nu ligt. Deze nieuwe brug zou in dat voorstel dan ook het vertrekpunt zijn van de reeds geplande verbindingsweg naar de rotonde aan de IJzerlaan.
Ik heb er nog maar pas sterk aan getwijfeld of de Middelkerkse burger wel inspraak krijgt in het bestuur van zijn gemeente en stel je voor: ik werd onmiddellijk in het ongelijk gesteld. Verleden week kreeg ik namelijk de ĀOpen Blik jaargang 1 nummer 2Ā in de bus en ik stel vast dat het gemeentebestuur van Middelkerke geen beslissing wenst te nemen over de bouw van die vaste en verhoogde brug, zonder eerst mijn mening daarover te kennen. Eigenlijk zeg ik dat niet juist: het is de VLD Middelkerke die me dat vraagt en, tweede fout, men wil niet enkel mijn mening kennen, maar die van ons allemaal. Die kan je geven op de website van de VLD. Wie geen internet heeft, krijgt ook geen inspraak. Op www.vldmiddelkerke.be vind je daartoe een formulier maar vergeet vooral niet op te geven wanneer je je lidmaatschap voor de partij aangevraagd hebt. AndersĀ
Natuurlijk had ik jullie via deze weg graag wat meer informatie bezorgd. Ik heb die echter zelf niet. Noch op internet noch in de gemeentelijke magazine heb ik er iets over teruggevonden. Ik bedank de initiatiefnemers voor deze klare en duidelijke oproep. Ik ben er zeker van dat ze talloze voorstellen zullen ontvangen en dat ze daarna veel wijzer zullen zijn.
Een betere bron van inspiratie voor mijn blogartikels dan ĀOpen blikĀ kan ik me moeilijk indenken.
Het is reeds van 20 april 2009 geleden, maar de nakende verkiezingen kregen toen voorrang. De gekende Westendse firma ĀSoetaertĀ is, na 61 jaar in ons dorp te zijn gevestigd, verhuisd van de Heidestraat 43 naar de bedrijvenzone in de Esperantolaan 10A in Oostende, in de voormalige gebouwen van ĀDamen ShipyardĀ, dicht bij de autosnelweg A10. Het is juist dat het bedrijf in Westende Āomringd door campings en recreatiezones, gelegen midden in een woonzoneĀ (zegt de huidige beheerder) er eigenlijk niet (meer) op zijn plaats was. Er was ook nog een opslagplaats in de Steenstraat, een smal geasfalteerd straatje zoals de Heidestraat. Dat betekende dat grote kranen en camions met daarop zware poutrellen en buizen jaarlijks via beide straatjes 1200 industriële transporten uitvoerden. Dat zorgde meestal voor een hels gedaver tot zelfs beschadigingen aan het wegdek. Manoeuvreerruimte was er nauwelijks. Het ligt dus voor de hand dat bedrijfsleider Peter Caset, afgevaardigd-bestuurder sinds 2003, dat op de duur oncomfortabel vond en uitkeek naar betere wegverbindingen en snellere uitvalswegen naar het binnenland.
Vroeger was het bedrijf in handen van de familie Soetaert, een op en top Westendse familie, die, uit nostalgie, waarschijnlijk Westende nooit zou verlaten hebben. Jérôme Soetaert richtte inderdaad op 1 maart 1922 in Oostende een éénmanszaak op en specialiseerde zich in kustverdedigingswerken en beschermingswerken aan de oevers van de omliggende rivieren en kanalen. In 1948 werd dit de naamloze vennootschap ĀAlgemene Ondernemingen SoetaertĀ, geleid door de drie zonen van Jérôme, namelijk Julien (de oudste, ĀJulesĀ in de volksmond en latere burgemeester van Westende), Edmond en Hilaire, stichter van de camping ĀWestendeĀ. Hiermee ging ook de verhuis naar Westende gepaard. Jules had zich inderdaad reeds in 1931 in Lombardsijde gevestigd. Halverwege de zeventiger jaren werd een verjonging doorgevoerd. Eduard en Noël (zonen van Julien), Joseph (zoon van Edmond) en Jérôme (zoon van Hilaire) kregen de leiding van het bedrijf in handen. Zij bouwden de heiactiviteiten, die vroeger enkel voor eigen projecten uitgevoerd werden, verder uit en verstevigden daarmee de uitstekende reputatie van de firma in Vlaanderen, Wallonië, Luxemburg, Nederland en Frankrijk. Inderdaad, heel wat fraaie werken in de havens van Oostende en Nieuwpoort (o.a. de jachthaven) alsook bruggen en wegen en talloze waterwerken, teveel om op te noemen, werden reeds door de NV Soetaert gerealiseerd. Op het ogenblik van de verhuis verschafte het bedrijf, met een jaarlijkse omzet van 25 miljoen euro, werk aan 113 mensen, waarvan zo'n 85 procent afkomstig uit de streek zelf. Wie van ons had of heeft inderdaad geen kennis of familielid die ooit voor ĀDe BerĀ werkte of werkt? Hoeveel gezinnen woonden er niet in de huizen in de Heidestraat, die bij het bedrijf hoorden? Het is dus bijzonder jammer dat Westende weeral getroffen wordt door een dergelijk verlies. Was er dan geen alternatief? Heeft het gemeentebestuur tenminste geprobeerd om het bedrijf in Westende te houden? De autoweg kon natuurlijk niet dichter gebracht worden. De gemeente verliest daardoor ook een vette bron van inkomsten.
De vraag die zich nu stelt, is ĀWat gebeurt er met de terreinenĀ? Worden ze weer opgekocht door immobiliënhandelaars? Ik hoorde, dat de uitbaters van de camping ĀWestendeĀ geïnteresseerd zouden zijn in de grote hangar om er caravans in onder te brengen. Of blijven de terreinen leeg en verwaarloosd? Daar hebben we er in Westende-dorp al genoeg van!
De grote werken langs de Lombardsijdelaan zijn eindelijk beƫindigd.
Na weken van ongeduldig wachten is de aanleg van een stuk voetpad langs de Lombardsijdelaan, ter hoogte van de drie gebouwen van de residentie ĀVeldhoekĀ eindelijk voltooid.
Reuzenwerk? Te oordelen tenminste naar de ingezette middelen en de machtsontplooiing die het verkeer in het dorp aardig in de war stuurde. Wilde men hiermee misschien aantonen dat ook in Westende - dorp grote werken uitgevoerd worden, zoals in Middelkerke?
Maar laten we toch maar liever ernstig blijven. Zonder vrees voor overdrijving kan ik hier zeggen dat ik zelden zoĀn relatief klein werk (leggen van 25 Ć 30 meter tegels en 25 Ć 30 meter kasseistenen) zo lang heb weten duren.
Mijn hiernavolgende beoordeling behandelt twee belangrijke facetten van openbare wegenwerken.
Ten eerste mag gezegd worden dat een echt arsenaal aan voertuigen en uitrusting ingezet werd. Op een bepaalde dag zag ik: een grote camion met grijpkraan, een rupsvoertuigje met nog een grijpkraan, een camionnette en een camionlaadbak op de grond met kasseistenen. Op donderdag 28 augustus stond er nog een camionnette bij. Ik zou graag eens weten hoe dat gemeentelijk wagenpark beheerd wordt.
Het grootste probleem schijnt erin bestaan te hebben de middelen zodanig op te stellen dat er zo weinig mogelijk stappen moesten gezet worden?
Het werk behoorde tot de 3e categorie omdat de maximum toegelaten snelheid op de plaats van het werk lager is dan of gelijk aan 50 kilometer per uur.
Dat laatste heeft tot gevolg, en dat is het tweede facet, dat de verkeersregeling of signalisatie rond de werken moest beantwoorden aan strengere regels van de wegcode. Omdat de gemeente zelf de ondernemer is, was zij daarvoor verantwoordelijk.
De lezer die ook nog wil weten of de signalisatie voldeed, moet ik ontgoochelen. Dat was op enkele punten niet het geval en de opstelling van borden onderging ook wijzigingen tijdens de werken. Zo was er onder andere, geen veiligheidsdoorgang voor zwakke weggebruikers. Maar waar ik het hier eigenlijk wil over hebben is de verwarring stichtende, gevaarlijke maar anderzijds lachwekkende signalisatie voor zoĀn werk(je). In de richting Oostende - Nieuwpoort vanaf de beenhouwerij ĀGruwierĀ tot juist voorbij de Hovenierstraat (dus over een afstand van ongeveer 150 meter) stonden volgende borden
Ik heb ze niet op mijn plan gezet, maar ook aan de andere zijde van de straat in de richting Oostende, stonden natuurlijk ook nog een aanzienlijk aantal borden.
Over het personeel wens ik niets te zeggen. Ik zag dat er drie werklieden bezig waren. Ik ben er niet blijven bijstaan en ik heb ze ook niet gecontroleerd, maar ik reed daar op dinsdag 26.08.08 voorbij om 15u45 en er was al niemand meer te zien. Ik begrijp dat gemeentewerklieden gebonden zijn aan een aantal uren per week , dat ze hun gerief moeten opbergen en terugrijden naar de technische dienst, enzĀ
Ook tijdens de weekends, als de werken stillagen en de voertuigen verdwenen waren en er geen centimeter van de autoweg meer ingenomen werd, bleef ereen bos van verkeerstekens met snelheidsbeperkingen en verbod om in te halen staan. Waarom werden die niet afgedekt?
Op vrijdag 29 augustus, bij het schorsen van de werken, moest nog 1 meter kasseien gelegd worden. Spijtig, maar nu moest op maandag alles weer herbeginnen: installatie, voertuigen, Ā
Dat is dan pas op woensdag 3 september gebeurd.
Ik zou wel eens graag een echte aannemer van dergelijke werken zijn mening daarover horen verkondigen. Als hij zo werkt, is hij binnen de kortste keren bankroet. Ik zou ook eens willen weten hoeveel manuren er aan dit Āgroot werkĀ besteed werden en of het echt niet goedkoper zou zijn het werk in aanbesteding te geven. Wat een besparing aan materiaal zou dat niet meebrengen?