Het ligt geenszins in mijn bedoeling hierna de opeenvolgende periodes in de geologie op te sommen. Maar ik moet er toch eentje uitpikken: de Jura. Ik doe dat om uit te leggen wat ‘Jurassic Park’ is. De Jura is namelijk de periode die duurde van ongeveer 201,3 tot 145,0 miljoen jaar geleden. Hoe kan zo’n tijdperk dan nog van enig belang voor ons zijn? Dat is simpel: omdat de dinosauriërs toen de heersende landdieren waren, vermoedelijk de grootste die ooit leefden. En dan luidt de volgende vraag natuurlijk: welke soort dieren zijn dat eigenlijk? Duizenden soorten, vleeseters en planteneters, ontwikkelden zich in allerlei vormen. Door de vormenrijkdom is het moeilijk typische eigenschappen van de groep aan te geven. Volgend beeld geeft een idee van wat een dino is:
Ziehier enkele foto’s van de vele verschillende soorten. De namen doen er niet toe want de meeste zijn onuitspreekbaar en ze onthouden zullen we toch niet.
Hoe leerden wij die dieren kennen? Dat gebeurde voornamelijk door de Amerikaanse film uit 1993 ‘Jurassic Park’ van regisseur Steven Spielberg die geldt als één van de succesvolste rampenfilms aller tijden. Daarin wordt verteld hoe een miljardair erin slaagt op een eiland dinosauriërs, die reeds miljoenen jaren zijn uitgestorven, te herscheppen uit hun DNA. 22 jaar later kwam er een nieuwe film ‘Jurassic World’, gedraaid op hetzelfde eiland.
Dino Park Dat is de naam die de familie Boudaer, de uitbaters van het attractiepark De Kegel Xtreme in Middelkerke, aan hun nieuwe attractie gaf. Ook zij brengen de uitgestorven dino’s weer tot leven. Het tentoonstellingspark heeft de plaats ingenomen van het infrarood schietspel Battlefield, op een terrein van 5.000 vierkante meter. De expo wordt afgestemd op gezinnen die met hun kinderen een spannende en leerrijke uitstap willen maken.
De officiële opening Op vrijdag 25 maart 2016 om 11 uur, werd de tentoonstelling plechtig voor open verklaard, door de burgemeester, gerugge(n)steund door het schepencollege. Janna knipte het traditioneel lint door en hield ook een mooie warme toespraak, waarin ze de initiatiefnemers feliciteerde, ze veel succes toewenste en ze de volle steun van de gemeente toezegde. Dat is ooit wel wat minder geweest, namelijk bij de start van De Kegel X-treme. Toen moesten de uitbaters zelf maar zien hoe ze hun weg uitstippelden en hun attractie aan de man/vrouw brachten. Na het officieel gedeelte werd er gewandeld en gefotografeerd langs de paden doorheen het park. Bij de opening werden enkele klasjes van de plaatselijke scholen betrokken. Terwijl de kindjes smulden van hun dino-box, of hun talenten als paleontoloog in spe ontdekten bij het opgraven van een echt dinoskelet, brachten de volwassenen een toast uit op een succesvolle start van het zomerseizoen.
Middelkerke neemt de publiciteit voor het park voor zijn rekening voor een bedrag van 20.000 euro. Onderstaande bladzijde uit de nieuwe vrijetijdsmagazine van Middelkerke ‘hallo’ is daar alvast een resultaat van. Dat Middelkerke in het succes zou delen, dat was de uitdrukkelijke wens van de burgemeester. De gehesen vlaggen lieten daar geen twijfel over bestaan. In ‘Het Nieuwsblad’ verklaarde Janna in naam van de gemeente, dat ‘we’ 80.000 bezoekers per jaar verwachten, zowel toeristen als eigen bewoners. De uitbaters verwachten voor het eerste jaar 50.000 bezoekers. Het park zal ook regelmatig nieuwe dino's op bezoek krijgen.
En nu allen naar ‘Dino-park! De expo ging dus open bij de start van de Paasvakantie. Een ticket voor volwassenen kost twaalf euro. Kinderen tot twaalf jaar betalen negen euro. Er zullen ook groepsarrangementen zijn. De inwoners van Middelkerke kunnen kortingskaarten aankopen aan de toerismebalies van Middelkerke en van Westende: volwassenen 9 euro en kinderen 6 euro. De bezoekers kunnen bij hun wandeling een zestigtal dino’s bewonderen. Er zijn ook tal van randactiviteiten voorzien zoals het opgraven en samenstellen van dinoskeletten, een dinokamp en een prijsvraag.
Veel succes!! Vanaf de start van De Kegel X-treme reeds gaat mijn sympathie uit naar de familie Boudaer. Ik hou namelijk van mensen die initiatief nemen, zelfs al kan dat een risico inhouden. Het zijn harde werkers die er alles aan doen om hun park steeds verder uit te bouwen en te verbeteren door het aanbod te verhogen en daardoor aan de bewoners en toeristen een uitstekend alternatief aan te bieden bij minder goed weer of als afwisseling van de stranddagen.
Vorige artikels (zie map ‘Sport’) Een grote aanwinst voor Middelkerke: X-Treme De Kegel. Racen, bowlen, minigolfen, biljarten en battlefield – toestanden, wat willen jullie nog meer? 4.2.2013 ‘Real Life Escape Room Game’, de nieuwe attractie in De Kegel X-Treme 22.4.2015
Bronnen https://www.youtube.com/watch?v=PfvpfUzpE9I https://nl.wikipedia.org/wiki/Jurassic_Park_(film) Artikel van Dany Van Loo in ‘Het Nieuwsblad’ van 20.2.2016 ‘Dino’s palmen Middelkerke in’ Artikel van Paul Bruneel in ‘Het Laatste Nieuws’ van 26.3.2016 ‘Niet bang van dino’s’ Uitnodiging voor officiële opening
Het ‘politiegebouw’ van Westende stond op instorten
Op 7 maart 2016 verspreidde de nieuwsredactie van Focus: “Vandaag is het oud politiegebouw in Westende gesloopt” Meer dan een week later stond het er nog steeds. Nochtans mocht de sloping, naar het schijnt, niet al te lang meer op zich laten wachten, want het gebouw verkeerde in heel slechte staat en zou een bedreiging vormen voor de veiligheid van de Westendenaar, die zich verplaatste op de bouwwerven van het dorp. Niet dat mij dat gelukkig maakte, maar ik noem het toch geluk dat ik op 16 maart in de voormiddag nog de laatste foto's ervan kon nemen. Hier zijn die dan, met ook een paar van 21 maart en van de afsluitdag 22 maart:
Het was niet de eerste keer dat de sloping ter sprake kwam Op 7.3.2010 schreef ik al eens een artikel over dat gebouw met als titel “Van hotel-restaurant naar wijkkantoor van de politie in Westende en dan niets meer!’ Jullie vinden het in de map ‘Veiligheid – Politie’. Ik wil hier niet al mijn beweringen van toen herhalen maar het loont volgens mij de moeite om even terug te komen op de uitspraken van onze politici in verband met de toekomst van het gebouw. Bijna 15 jaar geleden, op 8 november 2001 verklaarde Michel Landuyt dat op het terrein van het Westends politiebureau sociale woningen zouden gebouwd worden. In een interview met “De Zeewacht” van 7 september 2007 verklaarde ook schepen Verdonck dat het gemeentehuis en het oud-politiebureau plaats zouden moeten maken voor sociale appartementen. Op 17 februari 2010 las ik in “Het Nieuwsblad”: "Het wijkkantoor van de politie in de Westendelaan gaat binnenkort onder de slopershamer. Het gemeentebestuur wil het gebouw vervangen door een groene zone met parkeermogelijkheden.“
Was de staat van het gebouw dan echt zo slecht dat slopen de enige mogelijkheid was? Op 27.1.2016 moesten politie en brandweer tussenkomen ingevolge een oproep voor schade aan de gevelbekleding, namelijk ‘toezittende’ brokstukken in 2 vensters. Daarop werden de gemeentelijke diensten verwittigd dat ze het voetpad moesten afzetten met nadars. Op 3.2.2016 vroeg de heemkundige kring ‘Graningate’ om dringend te kunnen beschikken over alternatieve opslag- en vergaderruimte. Op 8.2 moest de politie nogmaals tussenkomen ingevolge een oproep/klacht van fietsenmaker - buur Hubert Jacobs wegens schade aan het glazen dak van zijn ’uitstalruimte’.
En toen trad de burgemeester in actie “Na dat voorval heb ik verder onderzoek bevolen door de technische dienst en een onafhankelijk studiebureau. Uit de resultaten bleek dat het gebouw ernstige gebreken vertoont en dat een significant deel van de stabiliteit verloren is", zegt burgemeester Rommel-Opstaele. "Het gevaar op verzakking en instorting is reëel en zou nog groter worden tijdens de wegenwerken die uitgevoerd zullen worden in de Westendelaan. Stutten zou ook geen oplossing bieden. Op basis daarvan gaf ik de opdracht tot sloop van het gebouw, zodat we geen enkel risico lopen."
Op 15.2.2016 ontving het gemeentebestuur het bij het studiebureau Lobelle besteld stabiliteitsrapport. Daaruit bleek dus dat de zijgevel zich verplaatste en dat er zowat overal barsten vastgesteld werden, zowel langs de binnen- als langs de buitenzijde: in de dakkapel, ter hoogte van de aansluiting van plafond op muur, ter hoogte van raam en deuropeningen, ter hoogte van de oplegpunten van de draagbalken, … Het studiebureau bestempelde het probleem als ernstig en sprak van een gebrekkige stabiliteit van het gebouw. Alle overwegingen in acht genomen, bleek het slopen tenslotte inderdaad de enige redelijke en veilige oplossing te zijn. Er werd dus onmiddellijk een prijsvraag gedaan bij 4 grote sloopbedrijven (Mares uit Diksmuide, Verhelst uit Oudenburg, Lecomte uit Brugge en Vulsteke uit Kortemark). Enkel de firma Aannemingen Verhelst, Oudenburgsesteenweg 106 te 8400 Oostende reageerde op deze prijsvraag. Ze werd bereid gevonden tot de sloping voor een bedrag van € 24.244,29 (BTW incl.), exclusief schoringen en plaatsen PVC-folie tegen de aanpalende gevels.
Wat gebeurde er in en met het gebouw in de laatste decennia? In de raadszitting van het vroegere Westende van 2 juli 1971 kwam de aankoop door de gemeente voor de prijs van 2.500.000 BFr voor het eerst ter sprake. In 1972 nam de politie er zijn intrek. Let wel, het korps van Westende was toen veel uitgebreider, met aan het hoofd een commissaris. Die leidde een korps bestaande uit een adjunct-politiecommissaris, een eerstaanwezend politie-inspecteur, een politie-inspecteur, 8 agenten en een veldwachter. En toen waren er de fusie met Middelkerke in 1977 en de éénmaking van de politiediensten in 1998. Voor de éénmaking zaten daar twee ploegen van 5 man, 1 adjunct-commissaris en een hoofdinspecteur 1°klasse.(tot 2001) nadien 2 wijkagenten tot de sluiting. De volgende heren waren in die tijd de bewoners. Zij zullen zeker bijzondere en veelvuldige herinneringen hebben uit die periode: R. Landuyt – E. Vanroey – E. Devos – Marcel Daele – M. Soete – R. Tanghe – Noël Plyson – M. Huwel – H. Coutteau – F. Feys
Heel wat lokalen op de verdiepingen bleven onbewoond en dus ook niet onderhouden. Worden onze gemeentelijke gebouwen, hoe oud ze ook mogen zijn, dan niet regelmatig geïnspecteerd en zo nodig hersteld of gerenoveerd? Uit welingelichte bron vernam ik dat nooit enig onderhoudswerk van belang uitgevoerd werd. Ik weet wel dat het gebouw bijna 100 jaar oud was, maar had men niet lang reeds een andere bestemming aan het gebouw moeten geven? En het dus in staat houden opdat het zijn waarde niet helemaal zou verliezen? Ons gemeentebestuur vond dat dus schijnbaar niet! Ziehier hoe het gebouw er uitzag op 12 maart 2016.
Op internet vond ik zelfs een youtube-filmpje.
Ik bedank Focus voor de mij toegestuurde ‘imbedcode’.
Weer verdwijnt een herinnering uit mijn jeugd Natuurlijk besef ik dat men de Dorpplaats niet kan bewaren in de staat waarin ik die meer dan 70 jaar geleden heb leren kennen. Maar dit gebouw, midden in het dorpsgebeuren, is toch iets heel bijzonders! Ziehier een paar postkaarten uit de tijd dat Arsène Van Biervliet en zijn echtgenote er hun ‘Café – Hotel Restaurant’ openhielden. Louis Depauw speelde er op de piano en zette na het overlijden van Arsène de zaak verder samen met zijn echtgenote José. Achteraan was er een grote tuin met fruitbomen.
Zo zag het gebouw eruit nadat de politie afdeling Westende erin 1972 ondergebracht werd.
Nog een stuk erfgoed dat verdwijnt Het afgebroken gebouw was niet beschermd als monument of als stads- of dorpsgezicht. Het is wel opgenomen in de inventaris van het onroerend bouwkundig erfgoed van de provincie West-Vlaanderen met de volgende (wat aangepaste) beschrijving:
Het is een neo-classicistisch gebouw, zuiver en streng van vormen met een dubbele gevelbreedte. Rechts zien we een dakvenster in de vorm van een hals met erboven een halve cirkelboog. Ten gunste van gebouwen uit de vastgestelde inventaris gelden er binnen het onroerend erfgoedbeleid, stedenbouwkundig, woon- en energieprestatiebeleid een aantal uitzonderingsmaatregelen, met als doel dit bouwkundig erfgoed zoveel mogelijk te vrijwaren. Die maatregelen zijn zo nietszeggend en/of vrijblijvend dat ik ze hier zelfs niet wil aanhalen.
En nu? Er is nu een serieus gat in de dorpskom. Met de aan de gang zijnde wegenwerken en aangezien er voor de paviljoenen en het oud gebouw van ‘Zon en Zee’ nog steeds geen alternatief uit de grond gerezen is, zou men de indruk kunnen krijgen dat men de bedoeling heeft Westende-dorp helemaal van de kaart te vegen. Wat komt er in de plaats van het politiegebouw? Een groene zone met parkeermogelijkheden? Sociale woningen? Of een appartementsgebouw? Men heeft het daarvoor toch niet laten verkrotten, zeker? Om het zonder problemen te kunnen afbreken!
Besluit Dit dossier is een bewijs van de onzorgvuldige manier waarop het gemeentebestuur in de voorbije decennia omsprong met één van zijn gebouwen wat uiteindelijk geleid heeft tot verkrotting en de sloping als orgelpunt.
Bronnen https://inventaris.onroerenderfgoed.be/dibe/relict/55128 https://inventaris.onroerenderfgoed.be/dibe/rechtsgevolgen#f_vast_2014 Notulen zitting College van burgemeester en schepenen van 23.2.2016 Besluit van de burgemeester BB/fin/2016/001 Bevel tot afbraak
Aanpassing Op de zitting van 14 april 2016 wordt aan de gemeenteraad gevraagd de kosten goed te keuren voor het verwijderen van asbest conform de wettelijke richtlijnen. De aanwezigheid van asbest werd namelijk vastgesteld tijdens de inspectie door de firma Verhelst, waarvan sprake in het artikel hierboven. Die firma rekent daarvoor 7.719,32 euro (BTW Incl) Dat is namelijk een meerprijs bovenop de sloopkosten van 24.244,29 (BTW incl.) en de daarin niet inbegrepen kosten voor schoringen en plaatsen van PVC folie tegen de aanpalende gevel. In de agenda voor de gemeenteraad van 14 april (artikel 16) staat dat het schepencollege in de zitting van 22.3.2016 akkoord ging met de bijkomende werkzaamheden om de asbest te verwijderen. In het verslag van de zitting van het schepencollege van 23.2.2016 waarin de sloopkosten vermeld worden, was daar nog geen sprake van.
Vooreerst moet ik mij verontschuldigen. In mijn artikel van 21 december 2015 ‘Middelkerke stapt af van zijn hoge toren’ heb ik mij vergist. Ik heb mij toen klakkeloos gebaseerd op de dagbladartikels. In ‘Het Laatste Nieuws’ stond : ‘HERKENNINGSPUNT VAN 60 METER MAAKT PLAATS VOOR UITKIJKTOREN VAN 7 METER’. De pers kon toen nog niet beschikken over een foto van de nieuwe toren en ze ontvingen waarschijnlijk ook verkeerde of onvoldoende informatie. Nergens was er sprake van de hoogte van de nieuwe uitkijktoren. Ik besloot daaruit dat een uitkijktoren van 7 meter hoogte, moeilijk een goed zicht kon bieden op het omliggende landschap. Ik wilde dat aantonen met behulp van onderstaande foto’s . Mis!!
Nu weten we meer: we moeten het toch hoger zoeken. Er is nu wel een beeld van hoe de nieuwe uitkijktoren tussen Middelkerke en Westende er zal uitzien. De toren wordt gebouwd bovenop een stukje watertoren, die in het najaar grotendeels tegen de vlakte gaat. De watermaatschappij Farys besliste dat de 45 jaar oude watertoren in de Logierlaan, middenin de duinen, te zwaar is aangetast door betonrot. Op initiatief van schepen voor Toerisme Michel Landuyt werd beslist om de 51 meter hoge toren af te breken tot op een hoogte van zeven meter. Is er dan geen betonrot op die onderste zeven meter?
Bovenop deze basis komt een uitkijktoren. Het is misschien nog wat vroeg om nu reeds te verklaren dat men zal kunnen uitkijken op het hinterland, de kustlijn en het nieuwe beeldenpark. De hoornen van Drulle zullen alvast verdoken blijven achter een duin. De uitkijktoren zal 72 treden tellen en in totaal 20 meter hoog zijn. Dat is 31 meter lager dan de watertoren.. “De vorm en het ontwerp ervan leggen de link met het helmgras in de duinen", zegt schepen Landuyt. Michel wordt een echte natuur- maar ook kunstmens. Hieronder kunnen jullie zien of hij gelijk heeft.
Wat er met het Beaufort-lichtkunstwerk op de watertoren zal gebeuren, is nog niet beslist. De kostprijs voor de werken aan de watertoren, waarvoor binnenkort een bouwvergunningsaanvraag wordt ingediend, bedraagt 250.000 euro. Toevallig vond ik op internet een gedicht van Wim Melker met als titel ‘Met venijnige vlagen’. Lees vooral goed het einde!
de duinen zijn geschoond vruchtbare aarde vervangen door zand van het strand
de wind heeft vrij spel met venijnige vlagen stuift alles dwars door de straten
het helmgras krijgt geen greep op de voet van de heuvels
het is traag in de strijd om bestaan wat vroeger in eeuwen gevormd is moet nu in één generatie gaan
de mens is geen baas over natuur en elementen de wind speelt nu met onze centen
Spijtig dat de bewoners van de toren zullen moeten verhuizen Zou onze schepen van kunst in de open ruimtes ook weten dat de watertoren bewoond is? Jawel en niet door de eerste de beste hoor … door de slechtvalk. Dat is onze grootste inheemse valk en die wordt vaak bestempeld als ‘de snelste vogel ter wereld’. Het is een zeldzaam voorkomende soort. Wanneer die zich van erg hoog op een prooi stort, kan hij tot 389 km per uur halen. Dat is uiteraard geen actieve vlucht, het is eigenlijk ‘snel vallen’, doordat zijn aerodynamische bouw en houding nauwelijks valweerstand biedt. Ziehier enkele foto’s van die indrukwekkende vogel, klaar voor de aanval op een duif of elk ander vliegend dier. Meestal gebeuren de aanvallen paarsgewijze.
• De slechtvalk heeft een vaalwitte onderkant, met donkere dwarsbandjes. De bovendelen zijn blauwgrijs. Hij heeft een donkere kop met een brede, zwarte baardstreep. De hals en de wangen zijn wit. • De poten, de oogrand en de washuid (rond de snavel) zijn geel, maar de snavel is donkergrijs. • Jonge slechtvalken zijn bruin en in de lengte gestreept, vooraleer ze hun volwassen verenkleed krijgen. De poten zijn eveneens geel, maar de washuid en de oogrand zijn blauwgrijs. (zie rechtse foto hierboven)
Met een lengte tot 46 cm, van kop tot staart, en een vleugelspanwijdte van 85 cm, is het mannetje kleiner dan het vrouwtje. Zij meet immers tot 54 cm en heeft een vleugelspanwijdte tot 115 cm.
Bronnen Artikel met foto in ‘het Laatste Nieuws’ van 23.2.2016: ‘Uitkijktoren in duinen verwijst naar helmgras’ door Paul Bruneel https://nl.wikipedia.org/wiki/Slechtvalk_(vogel) http://www.leesgedichten.nl/natuur-gedicht/met-venijnige-vlagen-7531/ https://www.natuurpunt.be/slechtvalk
Middelkerke laat zich weer opmerken: “Te veel werk?” - “Een onredelijke vraag?”
‘Het Nieuwsblad’ heeft een nieuwe enquête uitgevoerd. Nog één! Het lijkt wel een enquêtebureau. Zich baserend op het decreet van 26 maart 2004 over de openbaarheid van bestuur, vroegen ze deze keer en wel begin februari 2015 aan de 308 Vlaamse gemeentesecretarissen het verslag van het laatste schepencollege (van december) te bezorgen, zonder persoonsgebonden gegevens. Ze wilden namelijk testen of de gemeenten deze informatie, waar iedereen recht op heeft, zouden opsturen binnen de decretale 15 dagen. Ze kozen voor het verslag van het schepencollege omdat die zitting niet toegankelijk is voor de burger.
Het resultaat is/was pijnlijk en bedroevend! 197 Vlaamse gemeenten weigerden om onwettelijke redenen de verslagen van hun schepencollege vrij te geven of antwoordden zelfs niet op de vraag, Sommige weigerden om onduidelijke redenen, andere eisten bijkomende inlichtingen. Veel gemeenten gaven aan dat de vraag “niet specifiek” genoeg was of eisten “meer persoonlijke gegevens”. Professor Schram, professor bestuurskunde aan de KU Leuven,: “Dat zijn vragen die ze van de Raad van State niet eens mógen stellen. De eerste e-mail bevatte alle gegevens die vereist zijn om de aanvraag te kunnen inwilligen. Er is een naam opgegeven en het is perfect wettelijk om een e-mailadres als correspondentieadres op te geven.” Sommige burgemeesters vonden zo’n enquête ‘praktisch niet haalbaar” of beweerden dat de gestelde vraag “onredelijk” was. Eén burgemeester, met name Louis Tobback, vindt dat men van hem niet mag verlangen dat hij personeel zou inzetten om alle persoonsgegevens uit een verslag te halen dat soms wel 160 punten telt. Maar ook dat argument gaat niet op. “Dat ligt dan aan een gebrekkige organisatie, want de gemeenten worden verondersteld de informatie te kunnen doorgeven”, zegt Schram. De professor geeft toe dat een weigering in bepaalde gevallen wel degelijk mogelijk is, maar dat zoiets dan concreet moet gemotiveerd worden en niet met een aantal vage formuleringen van twee lijnen. Er werd één keer aangedrongen maar ook daarna gaven amper 111 gemeenten het verslag door.
Daartegenover staan ook veel burgemeesters die er echt een erezaak van maken om hun burgers perfect te informeren.
En Middelkerke? Onze gemeente was één van diegene die niet antwoordde op de vraag van de krant. Het verwondert mij niet in het minste. Pierre overtrad dus ook de wet door niet te antwoorden. Waarom me dat niet verwondert? Ik heb namelijk zelf al enkele slechte ervaringen met de bereidwilligheid van onze gemeentesecretaris op dat gebied. Ik weet het, ik val op dat gebied in herhaling. Mijn slechte ervaringen slaan op de Noordzeecross, een delicate kwestie natuurlijk, waarvoor ons gemeentebestuur vroom de ogen blijft sluiten. Toen ik in 2013 daarover vragen stelde, werden mijn e-mails gewoon ongelezen verwijderd. Pierre probeerde mij ook aan het lijntje te houden door onvolledige antwoorden te geven. Hij haalde toen ook enkele drogredenen aan om niet te moeten antwoorden: ’te veel werk voor het gemeentepersoneel om dat allemaal op te zoeken’, ‘de gevraagde informatie staat niet op bestaande bestuursdocumenten en de gemeente moet daarvoor zelf documenten opstellen om uwentwille en die vallen dus niet onder het openbaarheidsdecreet’. Dat was dus zever want ik neem aan dat de gemeente in zo’n geval toch de prestaties van het personeel bijhoudt. Hij veegde toen ook zijn voeten aan het decreet van openbaarheid van bestuur, in zoverre zelfs dat ik beroep moest aantekenen bij de commissie die de klachten in verband daarmee moet onderzoeken. Ik schreef toen dat het hemdje nader is dan het rokje omdat zo’n overheidsinstantie de burger niet gemakkelijk gelijk geeft. Ik kan maar niet aanvaarden dat de gemeente een gemeentewet opstelt, voorschriften uitvaardigt of boetes oplegt maar zelf weigert de wet te volgen. Op de gemeentelijke website http://www.middelkerke.be/page8065344.aspx wordt anders duidelijk uiteengezet wat 'Openbaarheid van bestuur' is. Ze zullen dat niet menen, zeker?
Lijst Dedecker vraagt uitleg Tijdens de gemeenteraad van 10 maart 2016 haalde Jean-Marie Dedecker (LDD) de hierboven besproken enquête aan. Hij vroeg daarover uitleg aan de secretaris, die antwoordde “Ik neem daarvoor de schuld op mij. Een eerste mail daarover is inderdaad ergens blijven hangen en werd niet behandeld, maar van een herinneringsmail heb ik geen weet.” Die mail zal zeker ongelezen verwijderd geweest zijn? Dedecker stelde voor om voortaan de verslagen van het schepencollege online te plaatsen. Maar of ze dat ook van plan zijn, dat blijft een vraag!!
Besluit Aangezien ikzelf er altijd op uit ben om de vaak ondemocratische handelswijze van ons gemeentebestuur, aan te klagen, juich ik dergelijke enquêtes toe. Misschien slagen we er op die manier ooit in verwaande, zelfingenomen gemeentesecretarissen een lesje te leren en gemeentebestuurders te doen inzien dat wij geen idioten zijn die zich alles laten welgevallen. Ook professor Schram is van mening dat de burgers op die manier inzicht kunnen krijgen in het bewind en dat dit een zekere vorm van controle mogelijk maakt.
Bronnen Het Nieuwsblad 27 februari 2016 artikel van Simon Andries en Stephanie Demasure
Je zou van minder depressief worden! Begin 2008 verkondigde Hilde Crevits, toenmalig minister van openbare werken, dat ze 2,5 miljoen euro ‘opzij gezet had’ voor rioleringswerken in de doortocht van Westende. De Westendelaan is immers een gewestbaan. Dat klinkt bijna als ‘een appeltje voor de dorst’ en dat zegt men als men het heeft over iets dat veel later zal gebeuren. Zo gezegd, zo gedaan! Zoveel jaren later begonnen dan eindelijk, op 20 april 2015, de beloofde werken. Ondertussen waren de dorpsbewoners al een beetje gewoon geraakt dat hun straten openlagen want vanaf 17.11.2014 werd de Essex Scottishlaan gerenoveerd en vanaf 5.1.2015 werd het tweede gedeelte van de Henri Jasparlaan heraangelegd. Nu twee mooie straten!! Zelfs al word je goed op de hoogte gesteld van wat men allemaal van plan is en zelfs al zie je wel in dat men geen omelet kan bakken zonder eieren te breken, toch betekenen de ongemakken van die bouwwerf waaronder het dorp nu al geruime tijd te lijden heeft, nog steeds een zware dobber. Zelfs al doen de verantwoordelijken hun uiterste best om de hinder tot een minimum te beperken, toch zou men er radeloos bij worden. Zelfs al doet men er alles aan om de lokale handelaars zoveel mogelijk te sparen, toch veroorzaakt de moeilijke bereikbaarheid van hun winkel, voor hen belangrijke verliezen. Veel klanten zoeken immers hun heil bij beter bereikbare handelszaken. De handelaarsbond vraagt daarom dat de Westendenaars zich niet zouden laten afschrikken door de werken en dat ze hun aankopen zouden blijven doen bij de getroffen handelaars.
Zo ziet Westende-dorp er de laatste en de vele komende maanden uit.
En het is bijlange nog niet gedaan! Laten we eens kijken hoelang het nog kan duren. Ik wil er niet enkel een aantal werkdagen op plakken, want dat zegt de gemiddelde lezer van een krant niet veel. Ik geef daarom voor elke fase de einddatum weer.
De werkdagen in de bouw Voor een beter begrip van wat hierna volgt, moeten we weten hoeveel dagen per jaar er in de bouwsector gewerkt wordt. Volgens de regels over de arbeidsorganisatie en de arbeidsduur in de ondernemingen mag de aannemer zijn beroep 219 dagen per kalenderjaar uitoefenen. Dit aantal vloeit voort uit verschillende wettelijke bepalingen. • Het verbod om op zaterdag te werken, 52 dagen per kalenderjaar. • Het verbod om op zondag te werken, weer goed voor 52 dagen per kalenderjaar. • Het verbod om op feestdagen te werken, 10 dagen per kalenderjaar. • Het verbod om te werken tijdens de vakantie, 20 dagen per kalenderjaar. • Het verbod om te werken tijdens de rustdagen voor arbeidsduurvermindering. In de bouwnijverheid wordt de arbeidsduurvermindering gerealiseerd via het toekennen van 12 rustdagen per kalenderjaar. Op die manier wordt de effectieve wekelijkse arbeidsduur, die nog steeds 40 uur bedraagt, op jaarbasis teruggebracht tot 38 uur. De reglementaire basis van het stelsel van de rustdagen vinden we vooreerst in het KB nr. 213 van 26 september 1983. De arbeiders uit de bouwnijverheid hebben op basis daarvan elk jaar recht op 6 rustdagen. De overige 6 rustdagen worden toegekend op basis van een CAO (Collectieve Arbeidsovereenkomst) die telkens in het Paritair Comité voor het Bouwbedrijf wordt afgesloten.
Die 219 werkdagen gelden natuurlijk enkel maar als de weersomstandigheden het toelaten. Anders spreekt men van ‘overmacht’ of ‘omstandigheden onafhankelijk van de wil van de aannemer’. De uitvoering van het werk kan geschorst worden bij slecht weer (hevige regen, sneeuw, windsnelheid die de stabiliteit van torenkranen bedreigt, te lage temperatuur voor het gebruik van bepaalde producten, overdreven hoge temperatuur...)..
Ik hoor regelmatig mensen klagen omdat ze zo weinig volk op de bouwwerf zien. De aannemer kan zo veel of zo weinig arbeiders inzetten als hij dat wenst. Het enige waaraan hij gebonden is, is het aantal afgesproken kalenderdagen.
Fasering Om de hinder te spreiden en de bereikbaarheid tijdens de werken te verbeteren, werkt de aannemer in verschillende fases. De eerste fase start ter hoogte van het pompstation van Aquafin aan het begin van de bebouwde kom (kant Middelkerke) en loopt tot de Essex Scottishlaan. De nutswerken voor deze fase begonnen in 2015 en werden afgerond eind januari 2016. Op 1 februari 2016 startte dan de renovatie van de bovenbouw van dit traject. Hiervoor zijn maximaal 160 werkdagen vastgelegd. Dat is dus tot 7 oktober 2016. De tweede fase betreft de Lombardsijdelaan vanaf de Essex Scottishlaan en loopt tot en met de Baronstraat. Hierin is ook de heraanleg van de Baronstraat en van de Beukenweg inbegrepen. De nutswerken voor deze fase zijn gestart op 1 februari 2016 en zullen beëindigd zijn tegen het begin van de renovatie van de bovenbouw. De totale duur van fase 2 is vastgelegd op 270 werkdagen. Dat betekent 430 dagen tot het einde van de werken tot aan de Baronstraat, met andere woorden 1 februari 2018. De weg wordt over de volledige breedte vanaf de fundering opnieuw opgebouwd. Zowel de rijweg, fietspaden als voetpaden zullen dus volledig vernieuwd worden. Gespreid over de volledige zone die heraangelegd wordt komen er groenvoorzieningen en nieuw straatmeubilair om het geheel een aangenaam karakter te geven. Omdat men vooral de veiligheid van de weggebruiker op het oog had, in het bijzonder in de omgeving van de Vrije School, gaan wel een aantal parkeerplaatsen verloren. Tussen het fietspad en de rijweg is een veiligheidsstrook voorzien.
Omleidingen Tijdens de uitvoering van de werken wordt het verkeer omgeleid. Er is een omleiding voor het doorgaande verkeer en een omleiding voor het plaatselijke verkeer. De omleiding voor het doorgaande verkeer tijdens fase 1 verloopt, komende vanuit Nieuwpoort, via de Zeelaan, de N34 en de Badenlaan. Vanuit Middelkerke geldt de omgekeerde route.
Verkeer vanuit Nieuwpoort met een plaatselijke bestemming, zoals lokale handelaars, volgt tijdens fase 1 de plaatselijke omleiding via de Essex Scottishlaan, de N34 en de Badenlaan. Ook hier geldt vanuit Middelkerke de omgekeerde route.
En wat met de mensen die ten oosten en ten zuiden van de Westendelaan wonen? Op de websites die handelen over de doortocht is er enkel sprake van omleidingen in fase 1, maar fase 2 is eveneens gestart. Het bovenstaande blijft wel geldig maar voor de inwoners die ten oosten en ten zuiden van de Westendelaan is er wel één en ander bijgekomen. Het stuk van de Heidestraat tussen de Begoniastraat en de Lombardsijdelaan is gesloten voor beide richtingen. Het stuk van de Steenstraat tussen de Dahliastraat en de Lombardsijdelaan is enkele richting. Het berijden ervan is enkel toegestaan vanaf de Lombardsijdelaan. (toestand op 1 maart 2016!) Vóór de start van de werken waren de Langestraat en de Baronstraat al enkele richting, beide toegankelijk vanaf de Lombardsijdelaan..
De wegen die moeten gevolgd worden tijdens een omleiding, verslijten veel rapper door het drukker verkeer. De boorden van de asfaltwegen breken af en laten scherpe uitsteeksels achter. Als er een tegenligger afkomt moet je, gezien de beperkte breedte van de weg, in de berm gaan rijden. Als je daarna weer op de weg wil komen, krijgen de banden het hard te verduren vanwege die scherpe asfaltpinnen. Het zou me dus niet verwonderen als de gemeente straks enkele eisen voor schadevergoeding binnenkrijgt. Hieronder zien jullie drie foto’s van de toestand van de Bamburgstraat. Ik had er zo wel 20 kunnen opnemen in mijn artikel.
In de Steenstraat, ter hoogte van de inrit van ex-opslagplaats van de firma Soetaert is het nog erger.
Maar ja, dat zijn maar gemeentewegen!!!
Bronnen http://www.middelkerke.be/page8692015/vernieuwing-doortocht-westende.aspx http://www.livios.be/nl/bouwinformatie/bouwen-verbouwen-of-kopen/bouwpartners/een-uitvoeringstermijn-berekenen/ http://wegenenverkeer.be/werken/herinrichting-doortocht-westende Artikel van Dany Van Loo in ‘Het Nieuwsblad’ van 2.3.2016 ‘Westende-dorp twee jaar afgesloten voor ingrijpende infrastructuurwerken’