Vier afleveringen over de ‘prestaties’ van onze ministers en experten leken mij voorlopig wel genoeg. Tenzij er zich een onverwachte verandering voordoet. Liefst iets weldoends, bedoel ik dan. Over heropflakkeringen zou ik het uiteraard niet graag hebben.
Er is ondertussen in onze gemeente toch wel één en ander gebeurd. En hoe kan het ook anders? Natuurlijk in verband met de coronacrisis. Maar daarom is het niet negatief.
Ziehier het goede nieuws!
Geen besmettingen in WZC De Ril Na testen bij de bewoners en het personeel van het gemeentelijk woon- en zorgcentrum, bleek niemand besmet met Covid-19. “Een pak van ons hart en een kers op de taart van onze gezamenlijke inspanningen”, zegt centrumdirecteur Philippe Van den Abeele opgelucht. Hij roept wel op tot verdere waakzaamheid.
Op dinsdag 28 april 2020 werden de 88 medewerkers en jobstudenten getest met gehomologeerde testkits gekregen van het Agentschap Zorg en Gezondheid. Op vrijdag 1 mei kwam de deugddoende bevestiging dat niemand van het personeel besmet was met Covid-19. Dezelfde dag werden dan alle bewoners getest. De opluchting was enorm groot toen daarna het nieuws binnenkwam dat ook geen enkele van de 74 bewoners besmet was. Aangezien we tegenwoordig elke dag negatieve coronacijfers te horen krijgen, kan men zich afvragen hoe dat heuglijk nieuw kon bereikt worden.
Ziehier de uitleg van de centrumdirectie: “Sinds het prille begin van de coronacyclus namen we samen met onze coördinerende arts preventieve maatregelen om ons personeel en onze kwetsbare bewoners te beschermen. Bij vermoeden van ziekte plaatsten we de betreffende werknemer of bewoner in afzondering tot we na ‘testing’ zeker waren over diens toestand. We waren ook klaar om een afgescheiden corona-afdeling met een vaste ploeg op te starten. Gelukkig is dat voorlopig niet nodig gebleken, al blijven we uiterst waakzaam.” De directeur heeft ook woorden van dank voor de Vlaamse overheid: “Ze stonden afgelopen periode nogal in het verdomhoekje, maar ik vind dat niet geheel terecht. Vanuit onze ervaring kan ik alleen maar zeggen dat het Agentschap Zorg en Gezondheid ons flink heeft ondersteund met duidelijke richtlijnen, materiaal en testcapaciteit. Ook het gemeentebestuur heeft ons logistiek goed verder geholpen en blijft dat doen in de komende periode.”
Schepen Dirk Gilliaert reageerde ook opgetogen bij het goede ‘testnieuws’: “Al het personeel op onze zorgsite verdient extra waardering, want zij draaien al weken op volle toeren om onze zorgdiensten tijdens deze extreme omstandigheden te verzekeren.”
Gemeente Middelkerke zal geen mondmaskers gratis uitdelen Bron: Het Laatste Nieuws Timmy Van Assche 7 mei 2020
Heel wat steden en gemeenten delen binnenkort gratis mondmaskers uit aan hun inwoners. Maar Middelkerke zal dat niet doen en daar heeft JM Dedecker naar eigen zeggen een goeie reden voor. “Ik ontving een brief van de federale overheid waarin ze beloven gratis mondmaskers ter beschikking te stellen. Ik verneem van minister De Backer dat de mondmaskers klaar liggen en dat enkel de verdeling ervan moet gebeuren. Wel, waar blijven ze dan? Als de hogere overheid mondmaskers belooft, moet ik daar geen belastinggeld van onze inwoners aan spenderen. Simpel. We hebben wel 7.000 mondmaskers gekocht en uitgedeeld aan ons gemeentepersoneel, dat bijvoorbeeld actief is in woonzorgcentra.”
De burgemeester van Middelkerke kan er met zijn verstand niet bij dat de Nationale Veiligheidsraad mensen met een tweede verblijf ook na 18 mei verplicht om daar nog even weg te blijven. “Wilmès is wereldvreemd”, foetert hij. “Ze kijkt enkel naar Frankrijk om beslissingen te nemen.” Dedecker ziet ook geen wetenschappelijke reden om die beslissing te nemen: “Soms luister ik wel eens naar Marc Van Ranst en hij verkondigde weken geleden al dat het weinig uitmaakt waar je in je kot blijft, zolang je je maar houdt aan de regels van social distancing. Ook het argument dat we weg moesten blijven van de kust om de druk op de ziekenhuizen laag te houden, is niet meer van tel. Ik snap dan ook niet dat zoiets beslist is.” Natuurlijk leeft een kustgemeentevan het toerisme en daar moet een burgemeester zich met al zijn krachten voor inzetten. JMD Dedecker: “Het zeewater staat veel ondernemers hier aan de lippen. Er is toch geen enkele reden om hier weg te blijven? De mensen mogen zich verplaatsen om op bezoek te gaan, ze mogen surfen en op het strand wandelen, maar ze mogen niet in hun tweede verblijf. Ik snap dat echt niet.” Hij is dan ook van plan zich niets aan te trekken van het verbod van de Veiligheidsraad. De agenten van zijn politiezone zullen dat in ieder geval niet meer controleren. "Wat kan de politie ook doen? Als agenten iemand onderweg tegenhouden, hoe weet je dan of die gewoon op bezoek komt of naar zijn tweede verblijf op weg is? Moeten ze die mensen tot op hun bestemming gaan volgen misschien?”
Dat het ongezien is dat een burgemeester daarmee oproept tot burgerlijke ongehoorzaamheid, daar ligt hij niet van wakker: “Ze mogen me komen oppakken als ze willen. Absurd is het. We leven in het land van Magritte.”(Nv Stammer: ‘Belgisch surrealistisch schilder’)
Ging Jean-Marie op 11 mei met die ingesteldheid naar de vergadering van de kustburgemeesters om er nogmaals de heropstart van het kusttoerisme te bespreken? En welk akkoord werd daar bereikt? Tweede verblijvers zullen pas welkom zijn als de Veiligheidsraad het licht op groen zet. Ondertussen zullen ze verder gecontroleerd worden, hoe moeilijk dat ook mag zijn. Waarom heeft onze burgemeester ingebonden? Kreeg hij een ippon aangesmeerd omdat hij afklopte of kreeg hij een plakband op de mond, in plaats van een mondmasker? De gefaseerde aanpak blijft namelijk aangehouden. De kust wil eerst tweede verblijvers toelaten. In tweede instantie wil ze de kans geven aan het verbijfstoerisme in hotels, B&B’s, campings en vakantieappartementen en dan pas aan dagjestoeristen. Deze laatste zouden pas welkom zijn vanaf het moment dat de restaurants en cafés opnieuw opengaan.
Verder werd beslist dat er in één uniform raamwerk wordt voorzien, waarin de kustgemeenten op eigen maat maatregelen kunnen nemen. Het raamwerk bestaat uit:
- een verkeerscirculatieplan voor zowel personenwagens als mensen - een strandplan met focus op toegang tot het strand - bewaakte zwemzones vanaf 27 juni - een circulatie- en terrassenplan voor de dijk, winkelstraten en andere publieke ruimtes.
Op stranden en voor de zeedijk zal er een in- en een uitgang zijn. Om te meten hoeveel volk er in die zones rondloopt, zullen stewards en jobstudenten, onder leiding van de politie, constant monitoren. Als een bepaalde dijk 50.000 mensen aankan in normale omstandigheden, dan zal dat met social distancing misschien maar 10.000 zijn. Dat zal goed in de gaten gehouden worden.
Elke gemeente kan op basis van het aantal bezoekers zelf invulling geven aan deze plannen op voorwaarde dat het aantal bezoekers continu in kaart kan gebracht worden. Er werd al berekend hoe groot de capaciteit van de stranden per gemeente precies is. Er zou sprake zijn van 6 vierkante meter strand per ‘bubbel’. Of gemeenten dan schermen moeten plaatsen, hangt af van de gemeente.
Om de plannen te kunnen uitvoeren, heeft de kust nood aan 140 extra politiemensen. Zij moeten de toegangswegen controleren. Daarvan komen 40 mensen uit een West-Vlaams solidariteitspeloton en worden nog 100 politiemensen extra gevraagd uit de federale reserve.
Alle evenementen afgelast Op hun vergadering hebben de kustburgemeesters ook UNANIEM beslist om alle evenementen tot eind augustus, zowel groot als klein, van welke aard ook, af te gelasten. Ze willen echt vermijden dat er te veel mensen samenkomen en willen niet verantwoordelijk gesteld worden voor een opstoot van het virus.
De burgemeester van Bredene riep daartoe al een tijdje zijn collega’s op. Zijn argumenten luidden:
“Een zomerdag aan zee lokt wel meer dan vijf keer zoveel volk naar onze stranden dan een festival als Tomorrowland. Onze politiediensten zullen de handen sowieso vol hebben om toe te zien op de coronamaatregelen op het strand (houden van afstand), op publieke plaatsen, op mobiliteit, maar ook in de winkelstraten. Ik wil de politie niet nog eens belasten door te gaan controleren op evenementen.”
“Gezien de huidige omstandigheden zullen we al blij mogen zijn dat restaurants en cafés, ook strandbars, mogen openen. Laat ons inzetten op beleving en genieten. Dat kan ook zonder evenementen.”
“Een klein evenement dat normaal gezien honderd bezoekers verwacht, kan dit keer misschien uitgroeien tot een event van drie-, vier- of vijfhonderd man, net omdat grote activiteiten al zijn geschrapt. Ik denk bijvoorbeeld aan een wijkfeest, waar mensen van enkele straten verderop in grote getale samenkomen omdat ze elkaar al zo lang niet gezien hebben. Dat is de kat bij de melk zetten, en dat wil ik absoluut vermijden.” 4.“Op het gebied van Veiligheid en Volksgezondheid is het belangrijk dat we de besmettings- en gezondheidsrisico’s sterk beperken”.
Jean-Marie Dedecker had daarop fel gereageerd. Zijn argumenten zijn de volgende:
1. “Wat ga je bijvoorbeeld ’s avonds met de tweede verblijvers en toeristen doen? Ze in hun bedje steken? Kijk, mensen zúllen naar de kust komen en wij gaan ze het nodige vertier geven. Ik ga natuurlijk geen festivals organiseren, maar kleinschalige evenementen die voor sfeer zorgen, moeten kunnen. Er zijn genoeg mogelijkheden om het én veilig én aantrekkelijk te maken. Ik sprak onlangs met iemand van een bekend consultancybedrijf, die stelde dat 75 procent van de horecazaken - drie op vier, hé - het water tot aan de lippen heeft staan. We gaan hun mogelijke klanten nu toch al niet wegjagen door te zeggen dat er aan de kust niks te doen is?” 2. “Ik wil opnieuw het reuzenrad op de zeedijk. Mensen zitten daar meer dan veertig meter hoog, Vandenberghe moet dus geen schrik hebben dat ze in z’n gezicht zullen ademen. Ach, wij gaan ook ons hinterland meer dan ooit betrekken en kleinschalige evenementen spreiden. We zullen dit creatief aanpakken.” 3. “Ik doe een oproep om de paniek een halt toe te roepen. De zomer is nog meer dan twee maanden ver. Corona slaat blijkbaar niet alleen op de longen, maar ook op het verstand. Ik ga mijn standpunt verdedigen tijdens het kustburgemeestersoverleg, al sta ik er alleen mee.”
Lag onze burgemeester tijdens die bespreking bewusteloos op de tatami? Hoe verklaar je anders de UNANIMITEIT?
Ik vroeg hem naar een reactie op de beslissing over de tweede verblijvers en over het afschaffen van evenementen. En toen las ik in de kranten dat de burgemeesters op de provinciale vergadering ‘eerder misleid dan ingelicht werden’ precies zoals ikzelf door de bronnen daarover. - zelfs een petanquetornooi mag niet - de helft van de parkeerplaatsen aan zee wordt geschrapt, terwijl we zojuist een parkeergebouw van 6,5 miljoen euro in gebruik namen - geen avondmarkten (verlies van 150.000 euro) - concrete data om tweede verblijvers te laten terugkomen, staan zelfs niet in het voorstel van de kustburgemeesters aan de Nationale Veiligheidsraad - geen reddersposten in juni; als redders een drenkeling willen behandelen of reanimeren, moeten ze een chirurgisch pak aantrekken Dedecker: “Ik noem dit pestgedrag. Als we dit doorvoeren, is de kust dood. Vergadering was pure oogverblinding met vooraf opgestelde perstekst, afgesproken met de korpschefs van de kustpolitiezones en met de gerechtelijke instanties. Geef de mensen verdorie een beetje hoop. Het is de junta in Brussel die beslist. We komen in een staat van beleg terecht” Bronnen: Artikel van Dany Van Loo in ‘Het Nieuwsblad’ “Als we dit zo doen, gaat de kust dood” Artikel van Timmy Van Assche en Paul Bruneel in ‘Het Laatste Nieuws’ “Dedecker scherp voor burgemeestersoverleg: “Geen evenementen, zoiets betekent de doodsteek voor de kust”
Welke organisaties of evenementen zijn het slachtoffer van deze beslissing? Stripfestival? Het stripfestival voorzien van 17 juli tot 9 augustus 2020 is uitgesteld tot 2021. Door het afschaffen van alle evenementen tot einde augustus kon het festival sowieso niet doorgaan, maar de organisatoren hadden daar zelf al toe beslist, om de volgende redenen: - Op de allereerste plaats om de veiligheid van de bezoekers, tekenaars en medewerkers te kunnen waarborgen. - De toe te passen ‘social distancing’ maakt het onmogelijk om de van oudsher zeer populaire Strip Middelkerke signeersessies te laten doorgaan. - De speel- en tekenhoek moesten verdwijnen terwijl de aanwezige kinderen in de tent zelf eigenlijk aan de leiband zouden moeten. - De toe te passen hygiënische maatregelen in de boekenstand zouden niet van de poes zijn. Eigen meegebrachte boeken van thuis of andere albums voor een souvenirtekening mogen ook al helemaal niet. - De gekende gemoedelijke Middelkerkse ‘Stripfestival Schwung’ zou door de te nemen maatregelen heel ver te zoeken zijn. Nostalgie Beach Festival De organisatoren van Nostalgie Beach, een ander groot event in Middelkerke, mogen ook alle plannen opbergen. Het festival, dat dit jaar twee dagen zou duren, tal van grote namen op de affiche had staan en 20.000 bezoekers verwachtte, gaat niet door. Er wordt een regeling uitgewerkt voor wie al een ticket had gekocht. (vln) En wat met ‘Leffinge Leuren’? De organisatoren van Leffingeleuren hopen dat het driedaagse feest, een combinatie van een betalend gedeelte en heel wat gratis activiteiten rond de kerk van Leffinge, van 11 tot en met 13 september, toch zal kunnen plaatsvinden. Wordt Leffinge leuren daarmee misschien het enige zomerfestival? “We zitten natuurlijk nog met veel vraagtekens”, zegt Lode Pauwels van de organiserende vzw De Zwerver, “en het moet gezegd: de recente communicatie van de overheid was over veel zaken niet bijster helder. We gaan er voorzichtig van uit dat het feest kan doorgaan. Alles zal natuurlijk afhangen van de maatregelen die dan zullen gelden. Als de regel van de social distancing – minimum anderhalve meter afstand houden – nog van toepassing is, dan mogen we het wel vergeten. Maar we werken gestadig verder aan de organisatie en het boeken van de bands en de animatie. Heel wat groepen wachten weliswaar af en hebben nog niet bevestigd, dus het blijft voor ons koffiedik kijken. We zijn ook nog niet gestart met de ticketverkoop, maar we hopen dat er heel vlug duidelijke en minder verwarrende signalen komen over wat wel en niet zal kunnen”.
Het is verder met zekerheid geweten dat de volgende evenementen verplaatst zijn naar 2021: Countryweekend, Bubbels aan zee, Streetmart en VW bus meeting, Kweetniehoeleuk, Noordzeefakkeltocht, Parkies en Ketnetzomertour.
Het Reuzenrad komt wel!
Half miljoen euro steun voor Middelkerkse economie Het gemeentebestuur Middelkerke trekt 500.000 euro uit voor een breed ondersteuningsplan voor de lokale economie. Schepen van lokale economie Natacha Lejaeghere licht toe: “Al onze lokale ondernemers krijgen een forfaitaire, gemeentelijke premie om hun zaak ‘corona proof’ te maken. Ons volledige handelsweefsel is ernstig beschadigd door de coronacrisis, maar de horeca misschien nog het meest. Om onze lokale foodhandelaars te ondersteunen, organiseert de dienst lokale economie samen met de dienst toerisme deze zomer een lucratieve toeristische actie met een indrukwekkende prijzenpot. We slaan een paar vliegen in één klap, want heel wat vakantiegangers, onze tweedeverblijvers en onze inwoners krijgen een leuke incentive om Middelkerkse foodbedrijven te steunen tijdens hun vakantie in eigen land.”
Ook de handelaars in de non-foodsector krijgen een perspectief aangeboden. “Vanaf 1 juli verkopen we onze ‘Middelbon’. Die kost 50 euro, maar is eigenlijk 60 euro waard. Het gemeentebestuur legt dus per bon 20 % van de aankoopwaarde bij, zodat je met voordeel kan shoppen bij een breed gamma lokale non-foodhandelaars. De opbrengst van de bonnen belandt meteen bij de deelnemende handelaars. De ‘Middelbon’ zal tot 31 december 2020 geldig zijn.“, besluit Natacha.
Om beide acties te ondersteunen trekt het gemeentebestuur alle communicatieregisters open. “Met een positieve informatiecampagne zetten we de komende periode de meerwaarde van lokaal shoppen ludiek in de kijker. Geen enkele Middelkerkenaar zal nog durven elders te shoppen!”, stelt Natacha nog ferm. Burgemeester Jean-Marie Dedecker bouwde alvast een breed draagvlak voor deze acties. “We willen alle politieke en maatschappelijke families achter deze maatregelen krijgen. De gemeenteraad en de commissie algemeen beleid bekrachtigen binnenkort dit plan van € 500.000, maar we gaan verder. Misschien is het wel mogelijk om enkele fiscale maatregelen te nemen om de druk op de middenstand nog meer te verlichten.” Volgens schepen van financiën Tom Dedecker wordt dat niet eenvoudig: “Ons fiscale klimaat laat weinig flexibiliteit toe, maar toch hebben we enkele concrete ideeën die het absoluut waard zijn om verder te onderzoeken.”
De gemeente bezoekt de 75+’ers De coronamaatregelen hebben het dagelijkse leven van iedereen aardig veranderd. Vooral voor senioren is het niet makkelijk. Ze behoren tot de risicogroep en hebben meestal een gereduceerd sociaal netwerk. Daarom besloot het gemeentebestuur om alle 75+’ers van Middelkerke een bezoek te brengen. Daarnaast werd er een psychosociale hulplijn geopend waar mensen met allerhande problemen en vragen terecht kunnen.
Dirk Gilliaert, schepen van welzijn: “Meer dan 2600 inwoners van Middelkerke zijn boven de 75 jaar. 3 op de 4 senioren woont in de relatief dichtbebouwde kustgemeentes (Middelkerke – Westende), de overige 25% in de weidse hinterlandgemeentes. Een hele uitdaging om die allemaal te bezoeken. Doel: kijken hoe het met hen gaat, kijken of ze hulp nodig hebben of … gewoon een kort babbeltje te doen.”
Het bezoekersteam Het bezoekersteam bestond uit 27 personeelsleden van het gemeentebestuur en Welzijnshuis. Ambtenaren met een takenpakket die niet via thuiswerk kan, kregen de kans om lid van het bezoekersteam te worden. Het team kreeg een korte briefing, een adressenlijst met 100 senioren en de nodige bescherming om van de deur tot deur te gaan. Het was niet alleen voor de bezochten een mooi project, ook de leden van het bezoekersteam waren zeer onder de indruk:
“Het viel enorm op hoe mensen hun plan proberen te trekken, via buren of familie. “ “Heel mooi initiatief. Ik ben blij dat ik kon helpen en ben altijd beschikbaar om het opnieuw te doen”. “De dankbaarheid bij die mensen is groot… Zeer groot”
In totaal werden 2326 75+’ers in Middelkerke en de 8 deelgemeentes bezocht. 89% van de bezochte 75+’ers gaf te kennen weinig problemen tijdens de lockdown te ondervinden. Deze mensen zijn vlot te been of hebben genoeg hulp in de nabijheid om problemen te verhelpen. 10% van de senioren gaf geen gehoor nadat een medewerker tot tweemaal aan de deur geweest was. Die adressen worden dan verder onderzocht via sociale dienst of wijkagent. Maar, meestal zijn deze mensen verhuisd (bv. naar een WZC), zijn ze op reis (overwinteren) , wonen ze bij familie of zijn ze -helaas- overleden.
Hoe reageerden de bezochten? Zo goed als iedereen kon het bezoek ten zeerste appreciëren. “Soms waren de mensen argwanend als ze de deur opendeden. Maar, na twee zinnen was die argwaan al weg.” “De mensen op de zeedijk vragen je spontaan binnen, wat ik uiteraard beleefd geweigerd heb” “Mensen waren content dat er ook aan hen gedacht werd.”
Daarnaast bleken er een 20-tal tussenkomsten nodig te zijn, in de vorm van een gesprek of extra dienstverlening aan huis. Meestal worden de gegevens doorgegeven aan de OCMW-diensten die dan voor verdere opvolging zorgen, die kan bestaan uit een doorverwijzing naar de boodschappendienst, poetsdienst, hulp bij tuinwerkjes, maaltijden aan huis en dergelijke.
Psychosociale hulplijn “Naast het bezoekersteam is er in Middelkerke ook een psychosociale hulplijn actief. Daar kunnen inwoners terecht met allerhande vragen. Een 7-koppig team van sociale assistenten bemant de telefoon en probeert alle bellers te helpen.”, aldus schepen Lejaeghere. “Wie nood heeft aan een babbeltje, kan daarvoor 7 op 7 terecht op de sociale hulplijn van 09 tot 18 u. via het nummer 059 31 99 59. Telefoontjes variëren van kort praktische vraagjes, hulpvragen of zware eenzaamheidsproblemen.” De psychsociale hulplijn kreeg al een 60-tal vragen van vooral oudere inwoners.
Wie algemene vragen heeft over corona kan terecht bij de coronalijn van het gemeentebestuur op 059 31 31 31.
Hoe zit het met de coronacijfers in Middelkerke? (op 15.5.2020)
Het overgrote deel van de woonzorgcentra (WZC) is ook erkend als RVT ('Rust- en verzorgingstehuis'). Dat wil zeggen dat er in een woonzorgcentrum ook plaatsen beschikbaar zijn voor de opvang van zwaar zorgbehoevende ouderen. Deze plaatsen worden aangeduid als RVT-bedden. Voor deze plaatsen krijgt het woonzorgcentrum een hogere tussenkomst van het RIZIV. De overige opvangplaatsen in een woonzorgcentrum worden door het RIZIV aangeduid met de omschrijving 'bedden Rustoorden voor Bejaarden' (ROB-bedden).
Met mondjesmaat naar het MAC Vanaf 11 mei zijn de publieksdiensten van het gemeentebestuur en het Welzijnshuis opnieuw deels toegankelijk. Uiteraard gelden daar ook de gangbare beschermingsmaatregelen van toegangslimitering en afstand. Het gemeentebestuur vraagt om je enkel voor hoogdringende regelingen te verplaatsen naar het MAC en het Welzijnshuis.
Voor het MAC geldt een maximumcapaciteit van 11 personen. Na het verplicht aanmelden aan het onthaal worden de bezoekers doorverwezen naar de juiste dienst. Enkel de diensten burgerzaken, kas, parkeershop en ruimte en wonen zijn toegankelijk. Dankzij vloerstickers bewaar je een veilige afstand van andere bezoekers. Er is ontsmettingsgel en plexiglas om extra bescherming te bieden. Het MAC is toegankelijk op de gebruikelijke openingsuren: van maandag tot donderdag van 9 tot 12 en van 13 tot 16 u. Op vrijdag van 9 tot 12 u.
De drukste publieksdienst – burgerzaken – biedt heel wat digitale oplossingen. Zo regelt je adreswijzigingen, verschillende attesteringen en uittreksels perfect via mail of via het e-loket. burgerzaken@middelkerke.be of 059 31 30 16.
Ook het Welzijnshuis opent een aantal diensten voor het publiek. De sociale dienst en de diensten thuiszorg en sociale huisvesting ontvangen opnieuw publiek, maar enkel op afspraak en in ruimere lokalen. De loketfuncties worden daarvoor in vier vergaderzalen georganiseerd. Voor een afspraak bel je 059 31 92 10 of mail je welzijnshuis@middelkerke.be .
Hoe een gewone burger reageert op de aanpak van de coronacrisis door onze regeringen (Deel 4)
Op basis van een advies van de Groep van Experts belast met de Exit Strategie (GEES) is de Nationale Veiligheidsraad op vrijdag 24 april bijeengekomen in het Egmontpaleis om de exit strategie uit de coronacrisis te bepalen. De persconferentie die daarop volgde werd als zeer belangrijk beschouwd en er werd dus met spanning naar uitgekeken. Het geduld van de mediamensen en van de TV - kijkers werd zwaar op de proef gesteld.
Het duurde niet minder dan acht uur, vooraleer de politici er klaar mee waren, maar toen het eindelijk zo ver was, ‘beloonden’ ze de wachtenden met een saaie, onduidelijke uitleg, met schier onleesbare power point beelden. Wie iets kent van Power Point, stelde vast dat de basisregels ("hou het bondig, duidelijk en simpel") duidelijk niet gevolgd waren. Dat het grafisch niet altijd duidelijk was, de talen door elkaar werden gebruikt en er tikfouten werden opgemerkt leidde op Twitter tot heel wat commentaar en zelfs grappen. Op het gebied van presentatie en communicatie werd het dus een grote flop, maar hoe groot de ontgoocheling daarover ook was, er werd terecht vooral uitgekeken naar de inhoud.
Vanaf 4 mei werden de coronamaatregelen versoepeld. Geleidelijk aan, in fases, zo heeft de Nationale Veiligheidsraad beslist. “We hebben serieuze opofferingen gedaan, nu is het tijd om naar de toekomst te kijken”, verklaarde premier Sophie Wilmès. “We mogen ons niet vastpinnen op de data die de Nationale Veiligheidsraad vooropgesteld heeft” zei minister van Volksgezondheid Maggie De Block bij VTM Nieuws. "Er zijn mijlpalen gezet en dat zijn nu die data van 4 mei, 11 mei, 18 mei - maar dat zijn geen zekerheden. Dat is waar we denken dat we kunnen naartoe werken. Ze zijn redelijk om te halen, maar dan moeten we nu wel goed de maatregelen blijven volhouden en vermijden dat de opnames in onze ziekenhuizen terug omhoog zouden gaan".
Jullie zien verder een overzicht van alle beslissingen, in het zwart zoals ze op 24 april beslist werden, in het blauw de aanvullingen nadien. De beslissingen die op 6 mei genomen werden, worden in het groen aangegeven, de uitgebrachte kritiek in het rood.
De Nationale Veiligheidsraad heeft voorlopig gekozen voor het volgende exit-programma:
FASE 1A: 4 MEI
- Naast (dieren)voedingswinkels, doe-het-zelfzaken, tuincentra, krantenwinkels en apotheken mogen ook stoffen- en fourniturenwinkels (winkels met naaibenodigdheden) openen. - Alle ondernemingen, ook die uit niet-essentiële sectoren, mogen opnieuw opstarten, als de social distancing-regels gerespecteerd worden. Telewerk blijft wel de norm. - Alle reizigers vanaf twaalf jaar moeten op het openbaar vervoer hun mond en neus met een mondmasker, sjaal of andere stof bedekken, niet alleen in de voertuigen zelf, maar ook aan de ingang van de gebouwen, het perron..., ook op de luchthavens. - Sportieve activiteiten in de buitenlucht en zonder contact (tennis, vissen, golf, atletiek, kayak) zijn opnieuw toegelaten, met maximaal twee personen (of meer, indien de personen onder hetzelfde dak wonen). Kleedkamers en douches mogen niet gebruikt, cafetaria’s niet geopend worden.
FASE 1B: 11 MEI
- Alle winkels mogen heropenen, zonder discriminatie van grootte of sector. De social distancing-regels moeten natuurlijk gerespecteerd worden. Voor de werknemers moet een veilige werkomgeving gegarandeerd worden. Per 10 vierkante meter is 1 klant toegelaten die 30 minuten in de winkel mag zijn. Er zijn uitzonderingen voor kleinere winkels. Welke? Het dragen van een mondmasker in de winkels is sterk aanbevolen. Het winkelen moet wel nog altijd alleen gebeuren (of in het gezelschap van een kind of jongere onder 18 jaar),tenzij het niet anders kanen in de buurt van de woon- of werkplaats. Ook mensen die hulp nodig hebben, mogen begeleid worden. Wanneer het te druk is, wordt het advies gegeven om op een later tijdstip terug te komen.Ouderen van meer dan 65 jaar, minder mobiele mensen of zorgpersoneel hebben voorrang. Markten blijven verboden, behalve voedingskramen als ze de toestemming van de lokale overheden krijgen.
- Vanaf zondag 10 mei (Moederdag) worden sociale contacten voor het eerst sinds de lockdown opnieuw beperkt toegelaten. Meer specifiek mogen mensen die onder hetzelfde dak wonen vanaf dan maximum vier anderen ontvangen bij hen thuis. Dat moeten wel altijd dezelfde vier zijn en die mogen niet ook nog bij iemand anders op bezoek gaan. Er wordt aangeraden dat de 4 mensen uit hetzelfde gezin komen. Die vier mensen mogen er niet op hun beurt nog 4 ontvangen, anders is straks de hele Belgische bevolking met elkaar in contact geweest. Minderjarige kinderen tellen mee in de groep van vier personen. Het blijft ook de bedoeling om tussen elkaar minstens 1,5 meter afstand te houden tijdens dat bezoek,wat met kleine kinderen haast niet te verwezenlijken is.Als het mogelijk is, wordt zelfs aangeraden om elkaar in de tuin of op terras te zien. Als iemand ziek is, blijft het uiteraard de bedoeling om geen contact te hebben met anderen. De regering vertrouwt op het gezond verstand. De politie zal geen controle uitvoeren op dat aantal van vier. Bij de keuze van die ‘vier’ zouden kinderen die het meest afzien van de quarantaine voorrang moeten krijgen. Wat is een redelijke afstand voor die bezoeken? Daar staat er geen limiet op, maar het is niet de bedoeling dat men het land zou doorkruisen.
FASE 2: 18 MEI
- De mogelijkheid van privébijeenkomsten thuis wordt bestudeerd. - Fysieke en sportieve activiteiten kunnen worden uitgebreid naar meer dan twee personen (na evaluatie). - Eéndagsexcursies in het binnenland kunnen overwogen worden (na overleg). Hetzelfde geldt voor tweede verblijven. De politie beweert alvast dat controle op niet-essentiële verplaatsingen niet meer mogelijk blijft, na het invoeren van de mogelijkheid van sociale contacten. Ze zullen er dus geen meer uitvoeren. Dat betekent niet dat verplaatsingen naar een tweede verblijf vanaf nu toegelaten zijn. Ik vrees er nochtans voor en FB'ers beweren dat er nu al heel wat tweedeverblijvers naar hun appartement gekomen zijn. - Op 15 mei mogen de scholen al eens proefdraaien, de echte heropening volgt op 18 mei. De praktische organisatie van het onderwijs werd aan Vlaams minister van Onderwijs Weyts en de onderwijswereld overgelaten. Onderwijs is namelijk een verantwoordelijkheid van de gemeenschappen. Kleuterscholen zijn daar nog niet bij. Die blijven dicht tot eind mei. Dan zal beslist worden of ze in juni naar school kunnen. In het lager onderwijs zijn enkel de kinderen van het eerste en tweede leerjaar vier lesdagen welkom, en leerlingen van het zesde leerjaar twee dagen.
In het middelbaar onderwijs mogen het tweede en het vierde jaar op vrijdag 29 mei opnieuw opstarten, afhankelijk van een positieve evaluatie van het zesde jaar. Dat start zoals bekend al vroeger, op 18 mei na al een eerste keer proefdraaien op 15 mei. Ook 29 mei is dan voor het tweede en vierde jaar een proefdraaidag, waarna er nog drie dagen bijgestuurd kan worden (op 1 juni is het Pinkstermaandag). Drie leerjaren tegelijkertijd is sowieso het maximum, de school mag ook zelf beslissen om maar één leerjaar te laten komen. Ook het aantal dagen waarop er onderwijs wordt gegeven op school, is door de directie zelf te bepalen. Er zullen maximaal 14 leerlingen in één klas mogen zitten: per leerling moet er 4m2 voorzien zijn, per leerkracht 8 m2. Mondmaskers worden verplicht voor leerlingen én leerkrachten in het middelbaar, in het lager onderwijs zijn ze enkel voor de leerkracht verplicht. Twaalfjarigen in het zesde leerjaar hoeven dus geen mondmasker te dragen. Er wordt ook gekeken naar andere mogelijkheden tijdens het lesgeven, bijvoorbeeld plexiglas of een gezichtsscherm voor de leerkracht. Elke school moet sowieso eerst groen licht krijgen op basis van een risicoanalyse en een beslissing van het schoolbestuur na sociaal overleg.
De noodopvang op school wordt wel uitgebreid. Ook ouders die buitenshuis werken en geen alternatieve opvang hebben, kunnen hun kinderen daarnaartoe sturen. Tot nu stond die enkel open voor kwetsbare kinderen en leerlingen met ouders werkzaam in een cruciale sector. Over opvang is er nog geen beslissing genomen. Volgende maandag is er nieuw overleg, en in tussentijd worden de draaiboekenvoor de praktische organisatie verder verfijnd.
Vooral de katholieke scholen verzetten zich tegen de verplichte noodopvang wegens te kort aan klassen en leerkrachten. Ze voeren aan dat de bedrijven en de steden en gemeenten daarvoor moeten zorgen.
Sommige beweren dat men er spelende kinderen niet de hele tijd kan op wijzen dat ze afstand van elkaar moeten bewaren.
Tegen 18 mei wordt meer nieuws verwacht over wat mogelijk is in verband met markten, musea, bibliotheken, dierentuinen, kappers en schoonheidscentra.
De woonzorgcentra zijn een Vlaamse aangelegenheid en de Nationale Veiligheidsraad neemt er dus geen beslissingen over. De taskforce voor de woonzorgcentra heeft op 7 mei beslist dat vanaf maandag 18 mei één bezoeker per bewoner toegelaten wordt. De woonzorgcentra mogen zelf beslissen of zij het bezoek toelaten. Bij voorkeur gaat het om steeds dezelfde bezoeker die mag langskomen voor een halfuur. De taskforce heeft nog andere, strikte voorwaarden opgelegd: - bezoek in open lucht of in een afzonderlijke ruimte gebeuren (die na elk bezoek ontsmet wordt) - bewoner mag niet besmet zijn - het hele centrum moet getest zijn - er mogen geen voorwerpen meegebracht worden - de bezoekers moeten een mondmasker dragen. Een eerste poging om een bezoekregeling uit te werken voor de woonzorgcentra mislukte half april.
FASE 3: NIET VOOR 8 JUNI
- De eventuele en geleidelijke heropening van restaurants, en later ook de cafés en bars wordt bestudeerd. - Tegen eind mei wordt er beslist over het al dan niet doorgaan van jeugdbewegingskampen en zomerstages. - Ook het toelaten van meerdaagse reizen in binnen- en buitenland wordt bekeken. - Ook de opening van toeristische attracties zoals dierentuinen en pretparken, wordt bestudeerd. - Massa-evenementen blijven tot en met 31 augustus verboden, maar er wordt wel bekeken of kleinere openluchtevenementen kunnen doorgaan. - De maatregel rond huwelijken en begrafenissen wordt niet versoepeld. Voor huwelijken blijft een religieuze dienst mogelijk in het bijzijn van de echtgenoten, hun getuigen en de bedienaar van de eredienst. Burgerlijke huwelijken worden voltrokken, maar enkel in de aanwezigheid van de echtgenoten, de getuigen en de ambtenaar van de burgerlijke stand. Bij begrafenissen mogen maximum 15 personen aanwezig zijn, met behoud van een afstand van anderhalve meter.
Wanneer toeristische uitstappen mogelijk worden en wanneer mensen opnieuw naar hun tweede verblijf mogen, zal pas worden bekeken in de derde fase van de versoepeling, tegen 8 juni.
Einde juli Alle sportwedstrijden, zowel voor amateurs als voor profsporters, worden al zeker tot eind juli geannuleerd. Dat betekent niet dat ze op 1 augustus opnieuw mogen aangevat worden.
Intussen hebben minister Weyts en zijn regionale collega's een plan voor een heropstart klaar.
Vanaf 18 mei zouden sportactiviteiten voor -12-jarigen zonder toeschouwers mogelijk zijn in openlucht. En op hetzelfde moment zouden volwassenen in beperkte groep (maximaal 20 personen) in openlucht mogen sporten mits naleving van de afstandsmaatregelen. De tweede stap is voor 1 juni. Dan zouden individuele fysieke activiteiten indoor mogelijk zijn met maximaal twee partners. Nog twee weken later kan een beperkte groep indoor (maximaal 20 personen), exclusief wedstrijden buiten trainingsverband. Voor wedstrijden (waaronder wielerwedstrijden) is het dan nog een maand langer wachten. Vanaf 1 augustus zouden sportevenementen met een gelimiteerd aantal deelnemers kunnen. Wedstrijden met publiek vanaf 1 september. “Maar we moeten een slag om de arm houden”, voegde Weyts toe. “Omdat de experten heel terughoudend zijn. En het is ook terecht dat zij bekommerd zijn, dat is hun job. Zij moeten ons beschermen tegen onszelf.” De minister benadrukt dat dit voorlopig alleen nog maar een advies is: “Het is een heel stappenplan. Dat ligt momenteel bij de experten van de GEES. Die waren er gisteren blijkbaar nog niet over uit of ze daar in zouden meegaan.”
Er zal slechts overgegaan worden naar een volgende fase als de toestand, aantal gehospitaliseerde, het aantal overledene, het aantal besmettingen voldoende gedaald is. Niemand wil daar een cijfer op plakken, alhoewel hier en daar wel eens sprake is van 100. Er zijn ook nog andere parameters, bijvoorbeeld het aantal nieuwe gevallen dat bij de huisartsen wordt vastgesteld, enzovoort. Er zijn verschillende criteria en men wil/kan daar geen cijfer opplakken. Ofwel gaan alle parameters in de goede richting, ofwel niet."
En hoe zit het nu met de tracers? Vlaams minister van Welzijn Wouter Beke (CD&V) heeft eindelijk een akkoord over de contact tracers in Vlaanderen. Die opdracht wordt vanaf volgende week maandag 11 mei uitgevoerd door een samenwerking tussen de ziekenfondsen, callcenters en een consultant. Ook in Brussel wordt opdracht toevertrouwd aan de ziekenfondsen. Die hebben ervaring met gezondheidsdossiers en hebben ook een pak personeel dat meteen inzetbaar is. Deze week nemen Vlaamse ambtenaren de proefweek nog voor hun rekening, stelselmatig komen daar de nieuwe contact tracers bij. Of dat er ooit 1.200 zullen zijn, blijft onduidelijk. “Dat zal afhangen van de nood op het terrein”, waarschuwde het Agentschap Zorg en Gezondheid eerder al. Het zou kunnen dat Vlaanderen het met veel minder doet als blijkt dat een nieuwe corona-opstoot uitblijft.
Wie voortaan positief test op Covid-19, krijgt telefoon van één van de contact tracers. Deze moeten uitvissen met wie een besmette persoon de voorbije dagen allemaal in contact kwam, waarna ook die mensen preventief worden ingelicht en eventueel in quarantaine moeten om de verdere verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Volgens professor Emmanuel André, het hoofd van het Interfederaal Comité Testing & Contactopvolging, is het goed bijhouden van je contacten (en hun GSM – nummer) ontzettend belangrijk in deze fase van de exit uit de lockdown. Hij spreeks zelfs over 'dagboek bijhouden'. “Wanneer u ziek wordt, zullen ook de mensen met wie u contact had op die manier de nodige ondersteuning krijgen”, beklemtoont hij. Ook andere overheidsdiensten beklemtonen dat het zeker in de beginfase van de contact tracing – die van nul moet worden opgestart – handig kan zijn om een lijstje met uw contacten op te stellen. Want vandaag moet u soms nog enkele dagen wachten op de uitslag van uw coronatest en zeker in deze opstartfase kan het nog enkele dagen duren voor u door een contact tracer wordt opgebeld. Al die vertraging opgeteld, zou tot gevolg hebben dat u dan pas begin volgende week wordt gevraagd naar de personen met wie u eind vorige week contact had. Dat zit misschien dan toch niet meer zo vers in uw geheugen. Ziehier de acht fases van ‘contact tracing’:
Ik voel me grieperig (hoesten, koorts, smaak- en geurverlies): bel naar je huisarts.
Hij nodigt je uit voor een test op zijn kabinet als hij daarvoor het juiste materiaal heeft. Anders geeft hij je een elektronisch attest om naar een triagecentrum te gaan.
Na de test ga je naar huis en zonder je je af tot je het resultaat hebt – zo’n 24 uur.
Ben je positief op Covid-19? Dan gaat er een melding naar de bevoegde regio voor contactonderzoek.
Je krijgt telefoon van een contactonderzoeker, die je zal vragen met wie je contact hebt gehad in de voorbije dagen. Daarvoor bestaat een invulformulier.
De contactonderzoekers bellen zelf alle door jou opgesomde mensen om hen ervan op de hoogte te brengen dat ze misschien besmet zijn. Indien nodig komen ze tot bij hen thuis. Ze krijgen daarbij te horen of het gaat om een “hoog risico contact” of een “laag risico contact”. Hoog risico geldt als je langer dan 15 minuten op minder dan 1,5 meter was, bijvoorbeeld in een gesprek, of als er fysiek contact was. Ook huisgenoten, naaste buren in de klas of op het werk en medepassagiers vallen onder die categorie.
Krijg je telefoon van zo’n contactonderzoeker en had je “hoog risico contact”? Dan moet je 14 dagen in afzondering. Anders mag je nog wel buitenkomen, maar wel met aandacht voor de voorzorgsregels.
Als een van die contacten zich ziek voelt, moet hij of zij de huisarts contacteren. Dan begint het proces opnieuw.
Wie wordt er eigenlijk getest? In vergelijking met andere zwaar getroffen landen doet België het goed wat betreft het aantal uitgevoerde coronatesten. De afgelopen dagen werden er gemiddeld een kleine 20.000 testen per dag afgenomen. Dat blijkt uit cijfers die het kabinet van minister Philippe De Backer (Open VLD) meedeelt. In de strijd tegen het coronavirus zijn er in België iets minder dan 41.000 tests per miljoen inwoners afgenomen. Tussen 29 april en 4 mei werden gemiddeld zo'n 19.900 tests per dag afgenomen in België. Volgens cijfers van statistiekbureau Our World in Data gaat België ook gericht en efficiënt aan de slag. Zo wordt er per acht testen gemiddeld een positief geval van besmetting ontdekt. Volgens minister Philippe De Backer wordt de sterk uitgebreide testcapaciteit momenteel volop benut.'We kunnen dit aantal en ritme volhouden als een cruciaal onderdeel van onze exit strategie. We zouden tot 45.000 testen per dag kunnen uitvoeren, maar ik hoop van harte dat we die capaciteit niet zullen moeten benutten. Maar als het nodig blijkt, in het kader van contactonderzoek, dan doen we dat gewoon', aldus De Backer. “Vanaf 4 mei zullen patiënten bij huisartsen getest kunnen worden, zodat we de mensen met wie die patiënten contact gehad hebben ook kunnen opsporen en contacteren.” Het is de bedoeling dat iedereen wordt getest: - die symptomen heeft en van wie de arts vermoedt dat hij of zij besmet is - die door zijn of haar beroep in hoge mate is blootgesteld aan het virus - die intensief contact heeft gehad met een besmet persoon Iedereen testen blijft wel onmogelijk. Dat benadrukt viroloog Steven Van Gucht: "We zijn met meer dan 11 miljoen Belgen. Stel dat we theoretisch 100.000 testen per dag uitvoeren - en dat is gigantisch - dan hebben we pas iedereen getest na 110 dagen. Eén keer testen heeft ook geen zin. Als je een bevolking volledig vrij wilt krijgen van een virus, dan moet je op regelmatige basis iedereen testen, dat wil zeggen om de week, om de 2 of 3 weken. Puur wiskundig is dat bijna een onmogelijke opdracht." Bron:https://www.knack.be/nieuws/belgie/belgie-in-internationale-kopgroep-uitgevoerde-coronatesten/article-news-1596733.html
Besluit De communicatie op de tweede persconferentie over de exit was dus veel beter dan die op 24 april. Er wordt geluisterd naar collega’s en naar de pers. Dat is dus een goed punt. Er wordt gewerkt in fases, met versoepeling als de cijfers het toelaten. Dat is een tweede goed punt. Wie opwerpt dat er veel gesuggereerd, aangeraden, aanbevolen, afgewacht, bestudeerd, overwogen of bekeken wordt, moet wel begrijpen dat niemand weet hoe de coronacijfers zullen evolueren. Voorzichtigheid is geboden. Het gevaar van een tweede golf is dreigend en dat risico wil de veiligheidsraad niet lopen. Terecht, natuurlijk. De GEES vergadert elke dag, bestudeert de tendensen en adviseert de Nationale Veiligheidsraad, die niet altijd de experten volgt. De politici zijn immers verantwoordelijk.
Wat ik niet goedvind zijn de schijnbaar noodzakelijke ondervragingen op TV van politici en experten om te antwoorden op detailvragen. Waarom kan men niet ineens duidelijk uitleggen wat er mag en niet mag?
De mondmaskers spelen een steeds groeiende rol. Enkele kustgemeenten hebben een bestelling geplaatst om alle inwoners te voorzien van een exemplaar. Ze worden aanbevolen in alle gevallen waar de social distancing niet kan gerespecteerd worden. De overheid zal zelf aan elke burger een mondmasker en twee filters geven. Wanneer? Dat is nog geheim! Burgemeester Dedecker wil geen maskers aankopen voor zijn inwoners: “Waarom zou ik belastinggeld besteden aan maskers als de federale overheid er toch zal verdelen?”
Wie ben ik om mijn bloglezers zoiets te vragen? Maar ik doe het toch! Houden jullie zich alstublieft aan de voorgeschreven regels zodat we dat verschrikkelijk coronamonster kunnen verdrijven. Niemand wil toch dat het later nog eens opduikt! De cijfers zijn eigenlijk niet zo geruststellend: Ik las op 8 mei “Weer dalende trend: 107 extra doden en 108 nieuwe ziekenhuisopnames voor donderdag 7.5”terwijl er de dag ervoor 80 doden waren en 98 opnames. Op 6.5 waren er ook nog 639 besmettingen en op 7.5 nog 591. Onze experten beweren nu dat, door het weekendeffect, de daling moet blijken uit het gemiddelde van de laatste zeven dagen.
Hoe een gewone burger reageert op de aanpak van de coronacrisis door onze regeringen (Deel 3)
De Coronacijfers
Op 2 mei 2020 voerde ons (klein) landje nog steeds de lijst aan van het aantal doden per 100.000 inwoners. Dat zijn er 66,5 of met andere woorden 7.703 van de 238.587 over heel de wereld. Onze voorsprong stijgt nog elke dag. Ongeloofwaardig toch! Hoe kan dat nu? Men kijkt naar ons en men spreekt over ons. Men heeft het over ‘Das Belgische Corona-Rätsel’, ‘Belgio prima al mondo’, ‘Le taux de mortalité si élevé en Belgique’ en ‘Belgium has the highest death rate’. Alle buitenlandse media hebben er eigen analyses over. De coronacrisis houdt „het kleine Koninkrijk in zijn greep”, schreef het Duitse weekblad Der Spiegel. In een artikel getiteld ‘Het Belgische coronaraadsel’, halen de auteurs een reeks verklaringen aan. Het doorgangsverkeer in dit centrum van Europa is hoog, net als de bevolkingsdichtheid, en ook de luchtvervuiling kan meespelen. De politiek in het „chronisch onregeerbare” land heeft het virus onderschat, er is te weinig getest en te laat ingegrepen. Een strenge beoordeling? Dat laatste, volgens mij niet!
Onze regering(en) en onze corona-experten betwisten die buitenlandse meningen natuurlijk. Dat hoog dodental ligt volgens hen niet aan het feit dat de genomen maatregelen tegen de ziekte minderwaardig waren/zijn. Neen! Dat zou ook niet liggen aan het feit dat ons land te lang geaarzeld heeft om te reageren toen de eerste besmettingen opdoken in Noord-Italië maar integendeel twijfels had over de uitbreiding naar Europa/ België. Neen! Dat zou evenmin liggen aan de klungelige manier van optreden bij het bestellen en aankopen van medische hulpmiddelen. Neen!
Niemand geeft graag zijn fouten toe, natuurlijk, maar … Onze burgemeester, specialist in het stellen van ambetante vragen, had er in een vragenuurtje in de federale kamer, weer enkele in petto voor de premier.
Volgens hem zouden twee virologen, vertrouwenspersonen, klaar en duidelijk gezegd hebben dat ze, in opdracht van de regering, moesten liegen over het nut van mondmaskers, die vroeger niet nodig waren en nu plots noodzakelijk.
Hij vond dat onze regering toch wel een beetje beschaamd moest zijn als men verneemt dat wij 50 doden meer tellen dan de Grieken, die nu niet precies bekend staan voor een goede gezondheidszorg.
Dezelfde virologen als in punt 1, zeggen dat honderd percent van de mensen die in de woonzorgcentra sterven, toegevoegd worden aan het aantal doden. Hij beweert dat dit niet correct is, want op het ogenblik van zijn vraag, zou er geen enkele van de 358 bejaarden in de vier woonzorgcentra van Middelkerke besmet geweest zijn. Er zijn sedert 13 maart 12 mensen gestorven in onze woonzorgcentra, GEEN ENKELE VAN CORONA.
Hij vindt het erg als de regering begint te liegen. Wie zou dat niet erg vinden? Er wordt bij ons enkel getest als er symptomen van koorts of verkoudheid zijn. Zo zijn er 18 personen. Zo is dat trouwens door de overheid vastgelegd.
Moet het de regering dan verwonderen dat de bevolking twijfelt aan hun verklaringen? Laten we er even enkele daarvan nader bekijken.
De oversterfte, het cijfer dat aanduidt hoeveel meer mensen overlijden dan normaal, in België is vergelijkbaar met de oversterfte in de buurlanden. Normaal sterven elke dag ongeveer 300 mensen in België en dat cijfer ligt momenteel veel hoger. "De oversterfte is veel groter dan we in vorige jaren gezien hebben, groter dan hittegolven of griep", aldus Prof Steven Van Gucht. "De piek lag op 637 rond 10 april. De vorige piek was 465 in 2018 tijdens een zeer zwaar griepseizoen, vooral bij 65-plussers. Het gaat om 80 procent meer overlijdens dan verwacht. Het is vergelijkbaar met de oversterfte in buurlanden, en zeker niet hoger."Dat zou volgens hem moeten bevestigen dat ons land het niet slechter doet dan andere landen.
Het dodentalin Nederland, waar de maatregelen later ingingen dan bij ons en waar ze zelfs minder streng zijn, zou niet zo veel verschillen van dat in België. Denken ze nu echt dat wij de cijfers niet kennen? Als je aanneemt dat 66 doden op 100.000 in België niet zoveel verschilt van 29 in Nederland, dus meer dan het dubbele, dan heb je natuurlijk gelijk. In absolute cijfers betekent dit dat er al 7.703 Belgische coronadoden zijn tegenover 4.893 Nederlandse.
De mogelijke, niet bevestigde sterfgevallen in woonzorgcentra, worden bij ons meegeteld. Dat betekent volgens onze experten dat we een vertekend beeld krijgen ten opzichte van de rapporteringen in de meeste andere landen. Net als veel andere landen had/heeft België een gebrek aan tests om te bepalen wie besmet is. In ziekenhuizen werd iedereen getest, maar daarbuiten is/was dat lang niet altijd mogelijk. Toch telt het land iedereen die overlijdt met coronasymptomen, óók wie niet getest is, mee. Meer dan de helft van de gemelde doden viel dan ook niet in het ziekenhuis, maar in verzorgingstehuizen. In het overgrote deel daarvan, 96 procent, ging het om vermoede, en dus onbevestigde gevallen. In de meeste landen worden vermoede gevallen niet meegerekend.
Onze Prof-experten schijnen het wel niet eens te zijn over de manier van tellen. Van Ranst: “We kunnen onze cijfers niet vergelijken met die in andere landen. Wij tellen ongeveer iedereen die doodgaat. Dat is natuurlijk dom.” Van Gucht: "Ons zo volledig mogelijke systeem van tellen is niet bedoeld om te kunnen vergelijken met andere landen, maar om te kunnen beoordelen wat er op dit moment aan de hand is in de gemeenschap, in België. De cijfers worden gebruikt als beleidsinstrument, om actie te kunnen nemen daar waar het nodig is. Dat is prioriteit nummer één”.
Groepsimmuniteit Bij het testen kan men vaststellen dat er antistoffen in het bloed aanwezig zijn. Die duiden erop dat iemand het virus heeft gehad en immuun is. Dat betekent dat het virus deze persoon niet meer kan infecteren. Zodra het virus dat probeert, rekent het immuunsysteem – dat het lichaamsvreemde virus herkent – er direct mee af. En hoe meer mensen immuun zijn voor het virus, hoe lastiger het voor het virus is om zich te verspreiden. Als genoeg mensen (zeker 60 procent) van een groep op die manier weerbaar zijn geworden, spreek je van groepsimmuniteit. Volgens Prof Van Ranst is het feit dat de immuniteit in ons land van dezelfde orde van grootte is als in de omliggende landen, een bewijs dat zij op tijd maatregelen genomen hebben voor de bestrijding van het virus. (!!!)
Op 14 april had 4,3 procent van de populatie in België antistoffen tegen het coronavirus. Voor Vlaanderen gaat het om een verdubbeling van de immuniteit in twee weken tijd: van 2,1 procent in stalen van 30 maart naar 4,1 procent in stalen van 14 april. Natuurlijk zitten we daarmee nog heel ver van groepsimmuniteit.
Van Ranst: “We hebben de epidemie vlug onder controle gekregen. Zodra de maatregelen effect konden hebben, hebben ze dat gehad. Door jarenlange verwaarlozing van de ouderenzorg waren woonzorgcentra niet voorbereid. Wat daar is gebeurd, was een ‘accident waiting to happen’.
Van Ranst: “Blijkbaar zijn een heleboel vakantiegangers in Italië op hetzelfde moment geïnfecteerd. Op dat moment waren er in Europa drie doden en was er in de bergstreken van Italië geen enkel positief geval. Wie had aan die vakantiegangers durven te zeggen: na terugkeer moet u twee weken in quarantaine? Niemand. Dat was ondenkbaar.”
Van Ranst: “Dan was er ook nog de instroom uit Duitsland en Nederland, door mensen van ginder die naar carnavalsfeesten zijn gekomen. Ook daar kon niemand iets aan doen, maar blijkbaar hebben de mensen het daar moeilijk mee.”
Experten: “De Paasfeestjes die hier en daar gehouden werden, waren de oorzaak van de stagnering van de ziekenhuisopnames en van een 40-tal doden.”
VOORLOPIG BESLUIT Ik heb nog nooit zoveel Prof 'n gezien op zo'n korte tijd. Als onze politici en onze experten fier of tevreden zijn met de cijfers van vandaag, omdat HUN maatregelen het verwacht succes kennen, dan vraag ik mij af waarom ze die maatregelen niet vroeger genomen hebben. Het zou dan geen twee maanden geduurd hebben om een begin te zien van het ‘onder controle te krijgen’. Vooral hun tekortkomingen op het gebied van beschermend materiaal (testen, maskers, …) in de beginfase, hebben volgens mij het verschil gemaakt.
Maar ze blijven maar uitleggen dat hun aanpak de goeie was. De vraag is: ‘Wie gelooft dat nog?’
Studie van de cijfers
Ik heb de coronacijfers aandachtig bestudeerd? Ik heb telkens Prof Van Gucht horen spreken op de persconferentie op TV. Ik heb vanaf de start tot nu grondig de artikels gelezen in enkele kranten. Allemaal zeer verwarrend. Waren die cijfers wel betrouwbaar? Heeft men ons wel goed geïnformeerd? Wat ging er dan wel verkeerd?
Het weekendeffect
Op maandagen (13.4, 20.4, 27.4) en dinsdagen was er een zogezegde daling … omdat de weekendcijfers niet correct gerapporteerd worden. Men ‘vergeet’ soms wel eens dat te vermelden op de dagelijkse persvoorlichting. We krijgen dus valse hoop door die dalingen maar ’s anderendaags is er dan weer een serieuze stijging omdat de sterftecijfers van het weekend er weer bijgeteld zijn. Ook in de week gebeurt dat wel eens: op de dagelijkse persbriefing van zaterdag 25 april werd het dodenaantal van de voorbije 24 uur (vrijdag 24 april) voorgesteld, namelijk 241, onderverdeeld in 72 in de ziekenhuizen en 164 in de woonzorgcentra. 58 van deze 241 overlijdens betroffen sterfgevallen uit Vlaamse woonzorgcentra die dateerden van twee dagen ervoor. Op 24 april hoorden we dat er 190 doden gerapporteerd werden op 23 april. Een daling van 17 ten opzichte van de vorige dag. Hoopgevend dus! Er werd niet gezegd dat de sterfgevallen van de Vlaamse woonzorgcentra niet begrepen waren in die 190. Dat hoorden we dan wel dat op het avondnieuws van 24 april op de VRT.
Ziehier twee grafieken van het aantal opnames in het ziekenhuis en van het aantal doden, die dat WE-effect duidelijk illustreren.
We zien dat de cijfers op maandag en dinsdag daalden door het 'weekendeffect' van zaterdag en zondag, waarna de cijfers op woensdag weer stegen. Ik hoorde een expert bovendien zeggen dat sommige patiënten niet graag naar het ziekenhuis gaan tijdens het weekend. Voor de opnamen of opnames in het ziekenhuis.
Voor
Vooral die combinatie van de doden in het ziekenhuis en in de woonzorgcentra, lijkt mij een vals beeld te geven van het juiste aantal. Ook Prof Van Gucht gaf soms (onvrijwillig waarschijnlijk) de indruk dat er gecamoufleerd werd.
Op 7 april lazen we, bijvoorbeeld “Het hoge cijfer kwam vooral doordat er bovenop de 162 doden die de voorbije 24 uur zijn gemeld, plots ook 241 doden uit Vlaamse woonzorgcentra tussen 1 en 4 april werden bijgeteld. Dat gebeurde daarvoor nog niet. Pas vanaf 5 april worden de sterftecijfers van bewoners van Vlaamse woonzorgcentra per dag opgenomen in de officiële cijfers van Sciensano, met twee dagen vertraging weliswaar.” In de 170 doden op 28 april zouden de overledene in de Vlaamse rusthuizen niet meegeteld zijn.
Werden de overlijdens in een rusthuis, niet te wijten aan corona, meegeteld of niet?
Een ander voorbeeld op 25 april: “In totaal zijn er nu officieel 45.325 mensen besmet geraakt, al is dat cijfer sowieso een grove onderschatting.” We hoorden elke dag hoe weinig er getest werd. Had het meegedeeld aantal besmettingen dan wel enige betekenis? Bijna dagelijks werd er gezegd dat we vooral moesten kijken naar het aantal besmette die opgenomen waren in het ziekenhuis en naar diegene die in de intensieve afdeling lagen. Natuurlijk komen daar de meeste overlijdens uit voort, maar als we kijken naar de verhouding van de doden in ziekenhuis en woonzorgcentra (WZC), dan stellen we vast dat gemiddeld meer dan 54% overleden in een WZC.
Ziehier nog wat cijfers in tabelvorm: (uit ‘Het Nieuwsblad’ en ‘Het Laatste Nieuws’, over de voorbije 24 uur dus cijfers eegedeeld op 2 mei gaan over 1 mei))
De totalen kloppen soms niet. Als er op 1 mei 82 mensen gestorven zijn, dan moet het totaal toch 7.782 zijn i.p.v. 7.762, of niet soms? Wat bleek? Weer werd een correctie doorgevoerd omdat 20 doden dubbel geteld werden.
Voor woensdag 29 april werd een vrij hoog aantal ingenomen bedden in ziekenhuizen gerapporteerd, 4.050, tegenover 3976 de dag ervoor. De manier van testen in de ziekenhuizen is recent veranderd: elke patiënt die binnenkomt, zelfs iemand met een gebroken been, kan getest worden voor covid-19. Sommige van die patiënten testen positief en die komen dan terecht in de covid-19 vleugel van het ziekenhuis en werden dan bij de coronapatiënten meegeteld. Dat werd gedaan omdat het ziekenhuis dan weet welke de juiste bezetting is van die vleugel. Het cijfer werd gecorrigeerd. Er wordt enkel rekening houden met patiënten die in het ziekenhuis liggen en positief testten voor covid-19. Daarom werd het cijfer van 29 april naar 3.733 gecorrigeerd, zijnde 317 patiënten minder. Worden die dan bij de besmette gerekend? Verwarring alom voor de gewone burger!!!
De ‘kleine’ beschermingsmaatregelen Wekelijks moet ik mijn inkopen doen in een ‘groot’ warenhuis. Ik moet eerlijk bekennen dat ik me daarbij niet meer op mijn gemak voel. Ik krijg steeds meer schrik om besmet te worden. Er zijn weliswaar enkele positieve maatregelen. Bij het binnengaan krijg je een ontsmette winkelkar aangeboden. Aan de kassa is de sociale afstand op de grond aangeduid. Als je van kar wisselt, wordt de duwstaaf eerst ontsmet. Tussen de kassier en de klant is een, weliswaar onvoldoende, afschermende plastiekplaat aangebracht.
Bij mijn recentste van 5 bezoeken zag ik dat het personeel nu eindelijk een gasmasker droeg. Handschoenen om onverpakt brood te nemen, waren er niet meer. Mag ik zomaar de waren aanraken? Hoe moet ik omgaan met het feit dat het virus kleeft op de verschillende materialen? Worden of zijn mijn bankbiljetten of mijn bankkaart niet besmet? Moet ik zelf handschoenen dragen? Hoe moet ik ze uitdoen? Moet ik een mondmasker opzetten? Ik zou eindelijk eens willen weten waarom de experten altijd zeggen dat een drager van een mondmasker daarmee zichzelf niet beschermt maar dat hij daarmee alleen niemand anders kan besmetten. Naar de supermarkt gaan geeft volgens Prof Van Gucht geen verhoogd risico: "Over het algemeen proberen mensen toch afstand te houden. Ik ga ook nog naar de supermarkt en ik draag er geen mondmasker. Zelfs als je iemand kruist die besmet is zonder de symptomen, volstaat dat niet om zelf ook besmet te raken. Men vergeet dat vaak te vermelden, maar je hebt echt een zekere dosis van het virus nodig om besmet te raken", aldus de viroloog die ook nog benadrukt dat mondmaskers de mensen een vals gevoel van veiligheid kunnen geven. Beweert hij nu dat mondmaskers weinig zin hebben?
Wat doe ik als er ergens, bijvoorbeeld in de koelruimte, geen plaats genoeg is om de socialdistance te respecteren? Ik vind dat de beheerder moet optreden als er te veel klanten aan het winkelen zijn en dat ze de afstand niet meer kunnen respecteren. Waarom wordt er geen enkele richting ingevoerd? Omdat het warenhuisje daarvoor te klein is? De gangen zijn namelijk niet breed genoeg om de afstand te respecteren als 2 klanten naast elkaar moeten passeren of staan. Ik zag een koppel elk met een eigen kar. Ik heb de indruk dat de beheerder geen opmerkingen durft maken uit schrik om klanten te verliezen.
Kan ik besmet geraken door ’s morgens mijn krant uit de brievenbus te halen en die daarna tijdens het ontbijt te lezen? Hoe moet ik een pakje aanvaarden dat mij toegestuurd werd en door een bestelfirma overhandigd wordt? Hoe aanvaard ik aan huis geleverde maaltijden of andere koopwaar?
Wanneer zal er eindelijk eens iemand opstaan om de kopers te leren hoe ze zich best kunnen beschermen bij een bezoek aan een groot warenhuis. Kan er misschien nog een ‘taskforce’ opgericht worden? Of is de bescherming gewoon onmogelijk? Ik voel bij elk bezoek een dreigend gevaar om besmet te worden. Ik vraag mij af of onze ‘leiders’, politici en experten in deze coronatijd al eens een groot, maar vooral een kleiner warenhuis bezocht hebben.
Natuurlijk was ik mijn handen met zeep als ik thuiskom!
Ik heb een grafiek opgedoken die aantoont hoelang het virus op bepaalde materialen blijft kleven. - op papier of karton: minder dan 3 uur - op hout en stofkleding: tot 2 dagen - op bankbiljetten en glas: tot 4 dagen - op plastic en roestvrij staal: tot 7 dagen
De voorbereiding van de corona-exit Ik had het plan opgevat om dit onderwerp als derde item te behandelen. Ik heb er daarna van afgezien omdat er steeds weer zaken gewijzigd werden en omdat het bijlange niet zeker is dat er op 4 mei zal kunnen gestart worden. Ik zal dus nog maar een vierde artikel inlassen als ik over meer gegevens beschik.
Hoe een gewone burger reageert op de aanpak van de coronacrisis door onze regeringen (Deel 2)
De rust- en verzorgingstehuizen De Vlaamse overheid is bevoegd voor de programmatie, het toezicht en de erkenning van de woonzorgcentra in Vlaanderen en Brussel. Minister Beke heeft de bevoegdheid voor Welzijn, Volksgezondheid, Gezin en Armoedebestrijding, allemaal verantwoordelijkheden op maat van een CD&V politicus.
Helaas … duizendmaal helaas. Hij is namelijk ook bevoegd voor de programmatie, het toezicht en de erkenning van de woonzorgcentra en die werden bij de start van de coronastrijd in de steek gelaten. Dat wordt uiteraard door de regering betwist. Iedereen weet, omdat het zo vaak gezegd werd, dat ouderen met een medische voorgeschiedenis, de ergste risicopatiënten zijn. Het was voor iedereen even duidelijk dat de coronacrisis nog geruime tijd kon aanhouden. Het sluiten van woonzorgcentra voor bezoekers was allesbehalve waterdicht, want ook personeelsleden/leveranciers kunnen een virus binnenbrengen. Bovendien heeft een sluiting tot gevolg dat de bewoners geen sociale contacten meer kunnen onderhouden met hun familie en vrienden, wat ook een grote impact heeft op hun welbevinden. Maar het is kiezen tussen de 'pest' en de 'cholera'. Op 5 maart 2020 werd door het Agentschap Zorg en Gezondheid al gesuggereerd of gerechtvaardigd waarom de rust- en verzorgingstehuizen niet gesloten werden. Er kwamen wel enkele aanbevelingen:
zieke mensen mogen niet op bezoek komen.
zieke personeelsleden mogen niet komen werken.
Pas de volgende richtlijnen strikt toe: o Desinfecteer de handen goed met alcogel (indien beschikbaar), anders met water en vloeibare zeep. o Leef de hoest- en niesetiquette correct na.
Natuurlijk was dat onvoldoende. Na overleg met de vertegenwoordigers van de woon-zorgcentra, besliste minister Beke op 12 maart dat de centra dan toch de deuren moesten sluiten voor externe bezoekers.
De maatregel gold tot het einde van de paasvakantie. Om de werking van de woon-zorgcentra niet te ontwrichten, werd een uitzondering gemaakt voor externe zorgverstrekkers, stagiairs, geregistreerde mantelzorgers en directie- en raadsleden. Ook zij moeten aan dezelfde veiligheidsvoorschriften als het andere personeel voldoen. Dat was vanzelfsprekend nog steeds onvoldoende. Was er dan misschien nog steeds niemand besmet in de woonzorgcentra? Ja, dat wist niemand want noch de bewoners noch het personeel werden getest. Ze besmetten elkaar dan maar, want testen was onmogelijk en mond- en neusmaskers (dat is de juiste naam) waren er niet beschikbaar. Om te testen waren inderdaad ook testkits nodig en die waren er ook niet. (zie verder)
En wat met de gehandicaptenzorg? Ik hoor hier en daar zeggen dat we de gehandicaptenzorg dezelfde weg niet mogen laten opgaan als de ouderenzorg in de rusthuizen. Dat is nogal logisch, maar hoe kan dat verhinderd worden als er onvoldoende mondmaskers en beschermende kleding beschikbaar zijn, als er nauwelijks kan getest worden en als er te weinig steun komt vanwege de overheid?
Het probleem mondmaskers of ‘De mondmaskersoap’ (volgens ‘Het Nieuwsblad’) of de ‘Lijdensweg’ volgens ‘De Standaard’ Vooreerst een woordje over de soorten maskers.
Chirurgische mondmaskers kunnen zowel artsen, ziekenhuismedewerkers als patiënten tegen ziekteverwekkers beschermen uit de neus en mond. Ze zorgen er namelijk voor dat speeksel- en slijmdruppeltjes niet verspreid worden. Daarnaast is er ook nood aan FFP2- maskers (ademhalingsbeschermingsmaskers) die bijvoorbeeld op intensieve zorgen gebruikt worden. FFP3 - maskers zijn halfgelaatmaskers die 99% bescherming bieden tegen aerosolinfiltratie.
België was aanvankelijk, net als veel andere landen, verwikkeld in een last-minute race om mondmaskers aan te kopen en te verdelen. Dat zou niet nodig geweest zijn, ware het niet dat … Ons land had lange tijd een strategische voorraad van 63 miljoen verschillende types mondmaskers, maar de FOD Volksgezondheid heeft die tussen 2015 en 2018 vernietigd. Minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open Vld) stelde dat de maskers niet correct waren bewaard in een loods van Defensie en dat ze daardoor onbruikbaar waren. Er werd geen nieuwe stock aangelegd, volgens de woordvoerder van de FOD Volksgezondheid wegens de ‘zware budgettaire kosten’. Werden de maskers terecht vernietigd? De adjudant die de zorg had over die loods, betwist dat. “De hangars waren droog en afgesloten. De dozen waren niet aangetast. De voorraad was in voortreffelijke staat.”
Ook het andere argument voor vernietiging werd ondertussen ontkracht. Bij Volksgezondheid meldde men dat de houdbaarheidsdatum verstreken was. “Maar dat slaat vooral op het elastiekje”, zegt viroloog Marc Van Ranst. “In ziekenhuizen hadden we ze niet meer kunnen gebruiken, maar onder meer voor de politie waren ze vandaag goed van pas gekomen.”
Helaas was er nog meer ellende. Op 11 maart contacteerde het kabinet van Maggie De Block, een zekere Mahmut Öz, om er een bestelling te plaatsen van 5 miljoen mondmaskers. Er werden geen onderhandelingen gevoerd, ‘gezien de urgentie van de bestellingen’.
Volgens een N-VA politica werd ook niet onderzocht of de firma voldoende medische credibiliteit had. Öz is licentiaat antropologie maar beroepsmatig een beëdigd vertaler tolk uit Temse. Hij is lid van Open Vld, dus partijgenoot van Maggie en jongerenvoorzitter van de partij in Temse. Hij stond verschillende keren op een kieslijst. Öz had geen enkele ervaring bij het aankopen van mondmaskers maar profileerde zich als vertaler-tussenpersoon in de handel met Turkije. De bestelde maskers werden niet geleverd omdat er mogelijk … fraude gepleegd werd, wat leidde tot een klacht bij het gerecht.
Op 29 maart werd een bestelling van 5 miljoen mondmaskers van het type FFP2 bij de Henegouwse firma ‘Pharmasimple’ geannuleerd. De leverancier dreef plots de prijs voor een masker op. Bovendien moest er -tegen de afspraken in- ook een voorschot betaald worden.
Het leek wel alsof er een vloek op die maskers lag.
De ene keer werden ze besteld bij de verkeerde onbekwame frauduleuze leverancier, de andere keer kregen ze maskers toegestuurd van slechte kwaliteit (“Chinese brol”) of van het verkeerde type. Wie er echt alles wil over weten, kan dat lezen in de onderstaande bronnen. Het werd zeker te veel/warm voor Maggie want Philippe De Backer (Open VLD) kreeg het voogdijschap van een 'task force' die belast werd met het beheer van medische hulpmiddelen en geneesmiddelen. Hij kreeg als taak de strategische voorraden te beheren en tekorten te vermijden. Een ‘cruciale uitdaging’, zei de eerste-minister, ‘want de maskers zijn wereldwijd schaars. Daarom hebben we een minister nodig die hier fulltime mee bezig kan zijn.’Dat betekent dat zijn team professionele aankopers de markt afzoekt naar beschermend materiaal.' Een woordvoerster voegde daaraan toe: "Bij een aanbod komt er een boekenonderzoek van de leverancier, worden certificaten opgevraagd, enzovoort. Dat is nodig, want er zijn valse certificaten in omloop. Een dienst gaat nu ook ter plaatse om de bestelling, de loten en de fabrieken te controleren. Van zodra de mondmaskers in België aankomen, is er nog een controle van de Economische Inspectie en van het federaal geneesmiddelenagentschap. Bij twijfel is er nog een controle in een Belgisch lab. Het is pas als er zekerheid is over de goede kwaliteit dat geleverd wordt aan ziekenhuizen en zorginstellingen".
De Backer zal dus in zijn CV kunnen zetten dat hij ‘Minister van medische hulpmiddelen’ geweest is.
Voldoen zelfgemaakte maskers? Omdat het zo moeilijk bleek om de officiële maskers in je bezit te krijgen, is men overal begonnen met ze zelf te maken. Er zien daarbij heel wat ideeën het licht en met de vaardigheid van vele, vooral vrouwen onder ons, kan men vaststellen dat men stilaan meer en meer maskers ziet verschijnen. Nu schijnen slechts weinig exemplaren volledige bescherming te bieden, maar het is natuurlijk beter dan volledig onbeschermd te blijven. Ze zijn zeker nuttig voor “mensen die proberen om de samenleving draaiende te houden”: medewerkers van supermarkten, crèches, maaltijdbezorgers, postbodes, bestuurders van openbaar vervoer, enzovoort. Moedige mensen die zich veiliger willen voelen en zich heel verantwoordelijk opstellen naar hun omgeving toe. Ze zijn erg nuttig voor wie ziek is en thuis in quarantaine zit. Bovendien blijven de professionele maskers vrij voor dokters en andere gezondheidswerkers.
Veel van deze maskers zijn niet medisch gekeurd, maar wel goed gemaakt, mooi aangepast. De vraag die velen onder ons al lang stellen is ‘Waarom maken onze textielbedrijven die toch wereldfaam genieten, zelf geen mondmaskers?’ Er werd altijd beweerd dat om miljoenen maskers te kunnen produceren, industriële productielijnen nodig zijn met machines van miljoenen euro’s en dat het na de installatie van zo'n machine nog minstens zes maanden zou duren vóór die operationeel is en vóór de maskers getest en gehomologeerd zijn. Nu zou een Waals bedrijf binnenkort toch de productie starten van 2,5 miljoen maskers per maand. In Vlaanderen zouden nu ook twee bedrijven chirurgische en FFP2 - mondmaskers maken. Eén van de bedrijven is gespecialiseerd in werkkledij, onder andere voor de zorgsector, en kocht nu een machine aan om de maskers te produceren. In de opstartfase zal het bedrijf een miljoen chirurgische mondmaskers per week kunnen maken.
Naar het schijnt, volgens het ACV, zouden in sommige woonzorgcentra nog duizenden mondmaskers achter slot en grendel liggen.
Op enkele weken tijd zullen vier machines elk 45 miljoen maskers per jaar produceren. In totaal gaat het dus om de productie van 190 miljoen chirurgische maskers per jaar, of vier miljoen per week. Minister Philippe De Backer (Open VLD) reageert alvast positief op het nieuws. "Een knap staaltje van Belgisch ondernemersschap", noemt hij het.
Je zou geneigd zijn om te zeggen ‘einde goed, alles goed’, maar dat is hier niet toepasselijk. Hoeveel leed had men niet kunnen besparen? Waren die 6 maanden dan een ‘fabeltje’?
Als jullie willen weten hoe je een conform mondmasker herkent: https://economiepr.belgium.be/nl/themas/ondernemingen/coronavirus/informatie-voor-ondernemingen/coronavirus-conformiteitseisen
Problemen met testkits Uiteindelijk werden dan toch 11.243 testkits voorzien voor Vlaanderen. In 55 woonzorgcentra werden zowel de bewoners als de zorgverleners getest, ook diegenen zonder ziekteklachten. Het gaat om de woonzorgcentra die te kampen hebben met de grootste uitbraken of die het hoogste risico lopen op een uitbraak, op basis van hun dagelijkse registraties van ziekteklachten. Er werden ook 30 woonzorgcentra willekeurig geselecteerd, die op het moment van de selectie nog lage aantallen of zelfs geen zieke bewoners en personeelsleden telden. In die centra zouden de bewoners worden getest om na te gaan of er onzichtbare verspreiding was.
Om de testcapaciteit permanent uit te breiden wilde men eerst de praktische haalbaarheid kunnen nagaan en bijstellen. Deze eerste reeks van testen moest aantonen of er meer labo's en meer testen konden ingezet worden, of de leveringen aan de woonzorgcentra en de afnames en ophalingen van de testen goed konden georganiseerd worden. De resultaten moesten ook leren voor welke doelgroepen die uitgebreide testcapaciteit het best ingezet kan worden, bijvoorbeeld specifiek voor de zorgverleners.
Zo’n testkit bestaat uit een testcassette, een pipetje, een flesje buffervloeistof en een handleiding in het Engels. Om na te gaan of iemand positief of negatief is, neemt een arts met een wattenstaafje een staal uit de neus of keel. De testkit wordt dan naar het laboratorium gestuurd, waar het genetisch materiaal van het virus onderzocht wordt om vast te stellen of het echt om het sars-CoV-2-virus gaat.
Nu hadden sommige prioritaire woonzorgcentra eindelijk hun testmateriaal ontvangen en nu ondervonden ze er toch wel problemen mee zeker … omdat de handleiding onbruikbaar zou zijn. De handleidingen die bij de tests zaten, legden enkel uit hoe je een test via de neus afneemt. De staafjes (“wissers”) voor de keel zijn een pak dikker. Verschillende woonzorgcentra waren daarom gestopt met tests afnemen.
Er bestaat ook een ‘sneltest’ die toelaat na 15 minuten al het resultaat te kennen en die je bij de drogist kunt kopen, maar die schijnen niet zo betrouwbaar te zijn is als deze die door een arts afgenomen wordt (keel en neus)
Op 23 april meldde minister De Backer dat er al meer dan 72.000 COVID-19-tests verdeeld werden aan de zorginstellingen, waaronder de woonzorgcentra.
"Tegen vanavond verwachten we dat zo'n 57.000 uitgevoerde tests de labo's zullen bereikt hebben. We merken echter nog steeds dat er aanzienlijk minder stalen worden afgenomen dan er verdeeld zijn. Van de 57.000 tests werden er al 35.000 volledig geanalyseerd. Daaruit blijkt dat 85,6 procent negatief test op COVID-19 en 13,8 procent positief. "Verdere analyse door experts en de regio's zal toelaten om gerichte acties te nemen voor de individuele zorginstellingen".
Naast testkits willen de Vlaamse regering en het agentschap Zorg en Gezondheid ook meer beschermingsmateriaal naar de woonzorgcentra sturen. Er zouden al handgels geleverd zijn. Het ziet er naar uit dat het probleem 'mondmaskers' inmiddels opgelost is. Ook ander materiaal, zoals schorten, zouden geleverd worden of zijn er al.
De Backer beloofde bij zijn aantreden eind maart om heel snel naar 10.000 testen per dag te gaan.
“Testen, testen, testen”, was immers de mantra die de crisis nodig had. Vandaag zijn we een maand later, en nog steeds is dat getal van “10.000” niet in zicht.
Op 9 april verklaarde De Backer in het Parlement “het zelf niet te snappen”, maar op Villa Politica op 23.4.2020 moest hij andermaal erkennen dat het “niet aan de testcapaciteit ligt”. Hij verwees naar de ‘experten’, die blijkbaar de massale uitrol van de testen tegenhouden. Het blijft een pijnlijk excuus, een maand na de aankondiging, waarbij De Backer politiek gezien z’n nek uitstak.
De testcapaciteit in ons land zal tegen 4 mei opgeschaald worden tot 25.000 per dag. Dat heeft de Nationale Veiligheidsraad beslist. Het aantal tests kan nog opgetrokken worden tot 45.000 per dag. Het doel is om bij iedereen een test te kunnen afnemen die symptomen heeft, bij die personen die via hun beroep in contact kunnen komen met besmette personen en bij die mensen die in contact kwamen met iemand met het coronavirus.
Besluit na delen 1 en 2 Zijn jullie van mening dat we in ons land ‘goed bezig geweest zijn? Ik bedoel hiermee ‘heeft de overheid’ de crisis goed aangepakt? Natuurlijk hebben heel wat landgenoten uitstekend werk geleverd: in de ziekenhuizen en zorgcentra, in de veiligheid, bevoorrading/transport en informatie, in de bediening en in de hulp aan medeburgers. Ze verdienen ten zeerste onze waardering, daarvoor.
Spijtig genoeg moet ik zeggen dat dit niet het geval is voor de overheid. Als ik hoor dat men tevreden is dat ‘het aantal overledene stabiel blijft’, dan ik kan ik niet anders dan het hoofd schudden. Ze zijn te traag in gang geschoten. Wat moeten wij ervan denken als één van de profesoren verklaart dar ‘niet veel overlevende zouden zijn als de ziekenhuizen zouden werken als de overheid’! Ik weet dat overheidsdiensten log zijn, maar deze chaos en besluiteloosheid zijn niet te wijten aan de diverse diensten maar aan onze regeringen. Wisten jullie dat er in ons land negen ministers van Volksgezondheid zijn, die voortdurend interministriële conferenties beleggen? Steeds hebben ze een uitleg klaar. Mij kunnen ze daar nog moeilijk mee overtuigen. Om slechts één voorbeeld aan te halen: als België op kop staat van de lijst van de zwaarst getroffen naties, in verhouding van het aantal inwoners, waaraan ligt dat dan? Zijn wij de enige die juist en eerlijk tellen? Is dat de enige reden? Zou het niet kunnen dat er daarboven een stevige, vaste hand ontbreekt, die zich niet laat meeslepen als er al eens iets misloopt, bijvoorbeeld in het leveren van beschermingsmateriaal? Iemand die de gulden middenweg vindt tussen economie en maatschappelijk leven.
Volgende week: derde en voorlopig laatste deel van mijn artikel over de aanpak van de regering van de coronacrisis: bespreking van de cijfers, voorbereiding van de exit, wordt de bezoeker van een warenhuis echt goed beschermd?)
Hoe een gewone burger reageert op de aanpak van de coronacrisis door onze regeringen (Deel 1)
De voorgeschiedenis Op 31 december 2019 kreeg de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) de eerste (?) rapporten binnen over een voorheen onbekend virus dat plots in China de longziekte Covid-19 veroorzaakte. Eerst bleef alles nog bij een beperkte epidemie in de wereldstad Wuhan, maar dat groeide ondertussen uit tot een pandemie in meer dan 200 naties met, op 19.4.2020 om 10u30, 2.338.335 besmettingen en 161.030 doden.
De verspreiding van het coronavirus beheerst sinds januari 2020 het internationaal nieuws. De snelle toename van het aantal besmettingen in China, en in groeiende mate ook daarbuiten, heeft geleid tot wereldwijde vrees voor het virus en de daarmee gepaard gaande mogelijke recessie.
Nu ook gezondheidscrisis in België Niets liet oorspronkelijk voorzien dat het virus ook de weg naar Europa/België zou vinden, maar … op 25 februari 2020 werd voor het eerst iemand besmet in Noord-Italië. Corona naderde dus. Toen waren er wereldwijd al 79.331 ziektegevallen en waren er in China al 2.595 mensen aan de ziekte overleden.
Van 24.2 tot en met 1 maart hadden vele Belgen krokusvakantie en die wordt dan vaak doorgebracht in de Dolomieten, ... in Noord-Italië ... waar de besmettingen al begonnen waren. Je zou dus kunnen verwachten dat die skivakanties wel enige ongerustheid zouden teweegbrengen bij onze overheid, maar neen … Geplande reizen mochten doorgaan! ‘Een hardnekkig griepje’ zei Maggie, daarin gevolgd door Prof Van Ranst. Je zou denken, dat alle vakantiegangers die in het besmettingsgebied verbleven, bij hun terugkeer, beter zouden getest worden, maar neen … Het bleek in de ogen van onze bestuurders niet nodig te zijn, ze in quarantaine te plaatsen, maar het had wel tot gevolg dat heel wat van de vakantiegangers hun besmetting konden doorgeven aan familieleden, vrienden, kennissen, dorpsgenoten, … uiteraard met het reproductiecijfer 2,5. Veel politici, waarbij ook onze burgemeester, schatten de toestand verkeerd in en moesten daarna door het stof om zich te verontschuldigen. Onze regering heeft …. op zijn zachtst uitgedrukt, veel te lang gewacht om strenger te reageren. Ze verspilden daarmee kostbare tijd. Zij waren niet de enige. Een bekend gezondheidsexpert, Thomas Bollyky voorspelde ooit dat ze daarvoor ‘een hoge prijs zouden betalen’. Werden ze ongevoelig door het steeds aangroeiend aantal waarschuwingen? Dat is namelijk een bekend verschijnsel.
Onze politici ontwaken Op 10 maart schoten ze eindelijk wakker of half-wakker. Ze begonnen maatregelen 'aan te raden', weliswaar ‘met klem’, en 'adviezen' te geven.(!) De eerste-minister vond immers dat we ‘nog maar beperkte lokale besmettingen’ kenden en dat het belangrijk was om dat zoveel mogelijk te vertragen.
“We moeten vermijden dat op korte tijd te veel mensen ziek worden en in onze ziekenhuizen terechtkomen. Dat zou druk leggen op de hospitalen en het verzorgend personeel. Langer wachten is geen optie”, beweerden De Block en Wilmes.
Er mocht inderdaad niet langer gewacht worden,want op 11 maart stierf een eerste coronapatiënt in ons land. Van het voornemen van de premier kwam dus helemaal niets in huis.
Niemand zal nochtans kunnen beweren dat de organisatie van de overheid voor het bestrijden van de virus, niet uitgebreid en goed gestructureerd was. Op het niveau van Volksgezondheid werden drie organen opgericht: een groep voor de beoordeling van de risico’s en één voor het beheer ervan en daarnaast een wetenschappelijk comité om advies te geven. Er werden talloze cellen opgericht naast strategische en beleidsorganen om beslissingen te nemen, waaronder de Nationale Veiligheidsraad. Op de website https://www.info-coronavirus.be/nl/wat-doen-de-gezondheidsautoriteiten/ kunnen jullie lezen hoe dat allemaal geregeld werd.
Er zal evenmin iemand kunnen klagen dat hij/zij niet geïnformeerd werd. De nieuwsberichten op beide Vlaamse zenders en de geschreven media hielden zich haast uitsluitend daarmee bezig. Van alle kanten stroomden de experten - virologen toe en sommige werden echte TV-vedetten. Er was immers nauwelijks ander nieuws. De uitgedunde politicibijeenkomsten wilden er natuurlijk ook hun zegje over kwijt en sport- en culturele evenementen waren er niet.
En wat werd er toen beslist? Of moet ik zeggen ‘gevraagd’, ‘aangeraden’ of ‘afgeraden’,‘wat moest kunnen’, ‘wat deed men best niet?’ Men raadde de lokale besturen aan indoor evenementen met meer dan 1.000 deelnemers te verbieden gedurende de hele maand maart. 999 mocht dus wel nog! Manifestaties in de buitenlucht, zoals sportevenementen, werden niet verboden. Scholen moesten open kunnen blijven. Ze raadden niet aan dat de scholengesloten werden, ook niet als er een aantal gevallen waren. Schoolfeesten en schooluitstappen en schoolreizen van meerdere dagen raadden ze af, maar reizen moesten niet geannuleerd worden. Dat hing af van de instellingen zelf.
Werk moest blijven doorgaan. Als er echter een mogelijkheid was om meer telewerk te doen, dan kon dat door de bedrijven georganiseerd worden. Alle vergaderingen die niet heel belangrijk waren, gingen best niet door of enkel via teleconferentie. Ook vroegen ze bedrijven flexibiliteit om werknemers vroeger en later te laten beginnen en stoppen om het gebruik van het openbaar vervoer te spreiden, alhoewel ze geen probleem zagen om dat te gebruiken.
Zo klaar als pompwater: alles veel te tam en zo ontliepen ze hun verantwoordelijkheid of ‘schoven die af’! Hoe kan men dat anders noemen? Men beweerde dat alle maatregelen gebaseerd waren op wetenschappelijke adviezen. Ze noemden dat ‘fase 2’ van de uitbraak en zegden dat die nog moesten versterkt worden, maar dat het belangrijk was om in die fase te blijven. Minister De Crem riep daarop de provinciegouverneurs naar zijn cabinet omdat zij, samen met de burgemeesters, de maatregelen op het terrein moesten afdwingen of met andere woorden ‘concretiseren’. Beter kon men niet doen om tot een versnipperde situatie te komen!!! De reacties bleven dan ook niet uit.
Bart De Wever (gesteund door andere politici waaronder een aantal andere burgemeesters) zei “alle begrip” te hebben “voor de moeilijke situatie waarin de federale regering beslissingen moest nemen” maar hij vond dat de ministers als enige bevoegd waren om de coördinatie van een nationale gezondheidsproblematiek op zich te nemen. “Wanneer de regering, op basis van de aanbevelingen van experts, meent dat er een ernstige dreiging voor de volksgezondheid is die ingrijpende beperkingen van het openbaar leven wettigt, dan moet ze de federale fase van het rampenplan afkondigen”. Bij een nationaal rampenplan kan het gecoördineerder en ook veel sneller gaan, omdat er geen tussenstappen meer nodig zijn. Waarom toch die onduidelijkheid? Waarom geen uniforme maatregelen voor het hele land? Waarom de ene school of het ene rusthuis sluiten en de andere niet? Waarom kan een eetfestijn in de ene gemeente en in de andere niet? Organisatoren van afgelaste sport- en cultuurmanifestaties zouden het faillissement riskeren omdat ze pas overmacht kunnen inroepen als bijeenkomsten duidelijk verboden zijn.
Aanvoeren dat het te gemakkelijk is om achteraf kritiek uit brengen, gaat niet op. Dit was niet de eerste viruscrisis in ons land en er zijn zodanig veel virologen in ons land, geleid door Van Ranst, die dit moesten zien aankomen.
Overgang naar de federale fase Op 11 maart 2020, na drie nieuwe doden, besliste de regering over te gaan naar de federale fase: alle beslissingen werden voortaan genomen worden door een beheerscomité aangevuld met de minister-presidenten van de deelregeringen. De veiligheidsraad kwam vaak bijeen en dat resulteerde in maatregelen in alle geledingen van onze maatschappij.
Eén van die maatregelen is het verbod om zich van het binnenland naar de kust te begeven, ook voor tweedeverblijvers, ook tijdens de Paasvakantie. Op Facebook wordt er gesuggereerd dat er ’s nachts meer verkeersdrukte is dan bij dag maar dat er dan geen politie zou te bespeuren zijn. Ziehier enkele nooit eerder geziene beelden.
Het ligt niet in mijn bedoeling om uit te weiden over alle genomen maatregelen of er commentaar over te geven. Ik wil er enkel over kwijt dat ze slechts aarzelend genomen werden en vaak te weinig afdoende antwoorden gaven op de vragen van de betrokken categorieën. De Nationale Veiligheidsraad moest al te vaak bijeenkomen om maatregelen te corrigeren, aan te vullen of te verlengen. De genomen acties werden wel bijna dagelijks aangevuld, maar verwarring en onduidelijkheid bleven bestaan. Om maar één sprekend voorbeeld te geven: de ordediensten, mochten boetes geven maar deden het vaak niet … omdat ze zelf niet wisten wat nu wel of niet mocht. Er werd uit het oog verloren dat coiffeurs en coiffeuses hun klanten niet op afstand kunnen bedienen. De samenscholings- en verplaatsingsregels gaven al te vaak aanleiding tot verschillende interpretaties.
Voor de rest verwijs ik naar mijn bronnen en naar de refertes die ik hier en daar in mijn tekst vermeld, naar websites en ministeriële besluiten.
(vervolg op 27 april in deel 2: over rustkuizen, gehandicaptenzorg, tekort aan beschermingsmateriaal, ...)
Hier volgt dan de tweede reeks met uitspraken van onze burgemeester. Ik heb ze geplukt uit zijn artikels die hij wekelijks of half-wekelijks schrijft voor ‘Knack’. Zijn voorraad is dus nog niet uitgeput. Hij legt daarmee vaak de vinger op de wonde. De burgers, niet allemaal, maar vele toch houden daarvan en als dat dan gebeurt in een schilderachtige taal, dan boek je daarmee dubbel zo veel succes.
Over collega’s – politici (13) Ben Weyts wil de honden van de stroomhalsband en de automobilisten aan de elektronische ketting. Ze mogen zich nog voortbewegen aan het tempo van een ezelskar.
In elke regering dat ons land rijk is zit er een wijsneus die van automobilistjes pesten zijn bijberoep heeft gemaakt.
Politici praten over de Verlichting maar denken dat het gaat over de lamp boven hun hoofd.
Beke en Rutten zijn behoudsgezinde roeptoeters die over democratie praten zoals een prostituee over hoofse liefde.
Een politicus die niet schrijft, heeft niets te zeggen.
De koffiekamer van het parlement is belangrijker dan het halfrond.
Er is niets christelijks in de politiek, behalve het kruisigen van elkaar. Het parlement is de plek où on parle et où on ment
Straks worden de Kamerleden nog gemummificeerd en in een cryokamer* gestopt (* de patiënt wordt tot 3 maal per dag, blootgesteld aan een extreme koude van -85°C.)
Het grondwettelijk hof is eerder een asielcentrum voor uitgerangeerde politici dan een eerbiedwaardig rechtscollege.
Jo De Roo, onderwijsspecialist van de Open VLD, haalde de carnavalsburgemeester van Aalst door de mangel alsof deze zelf de Joodse carnavalswagens getrokken had.
Wie niet ziek wordt van het coronavirus, wordt het van deze politiek.
Twintig jaar ronddwalen in het Huis van Wantrouwen aan de Wetstraat hebben me achterdochtig gemaakt voor de neuroses van de macht. Scepticism became a moral duty.
Over de regering (8) De Wever kan rustig achteroverleunen en wachten tot Michel achterovervalt.
De restregering van Michel I hangt nu aaneen met spuug en paktouw.
De voortzetting van deze restregering is therapeutische hardnekkigheid met een opgewarmd lijk.
Het begrotingsgat die de Zweedse coalitie gedolven heeft, is nu al groter dan het gat in de ozonlaag
It takes two to tango. De bemiddelende koningskoppels, Reynders-Vande Lanotte, Bourgeois-Demotte, Coens-Bouchez en Dewael-Laruelle kwamen nooit verder dan een surplace, laat staan een pas-de-deux, noch op de partituur van Vivaldi, noch op de noten van Zweedse boomzagen.
Hun enige verbindingslijm is het slijm van het griepvirus (over de huidige regering en steunende oppositie)
Het is de Vivaldisering van het coronavirus.' (nota: Vivaldi = poging om regering te vormen met socialisten, liberalen, groenen en christen-democraten)
Over de Vlaamse regering: Het is hoog tijd dat Jan Jambon het Mechelse koekoeksjong Bart Somers uit het Vlaamse nest duwt
Over de sport (16) Het kan de supporters niet schelen of hun idool een verkrachter is of hun club een witwasmachine, als ze maar winnen.
Smeerolie heeft geen kleur in de labyrinten van het casino van het voetbalkapitalisme.
Michel Dhooghe:"Als één van ons corrupt is, dan zijn we dat allemaal". Qua bekentenis kan dat tellen.
Wie 27 jaar in een beerput rondzwalpt en niets geroken heeft, is ofwel reukloos onbekwaam ofwel medeplichtig door het deksel er op te houden. Het is tijd dat Michel zijn jezuïetenpij inruilt voor een boetekleed
Voetbal is voor de FIFA een hefboom voor zakkenvullerij en persoonlijke ijdeltuiterij.'
De FIFA is een vlindertuin voor louche types en witteboordcriminelen.
De transfermarkt is zelfs geen koehandel meer, waar alles nog beklonken wordt met een handdruk, maar doet meer denken aan een Afrikaanse kamelenmarkt met slavenhandelaars in krijtpak, Rolexen om de pols en een optrekje in Monaco
Voetbalbobo’s: een kruideniersras dat graag in status handelt maar in euro’s denkt.
Over de UEFA: Eigen volk eerst. Het wereldje hangt van jeuk en incest aan elkaar.
De clubs doen alsof de margarinegeur al uit de boterhamtrommeltjes van de spelers komt.
Onze profclubs klagen nu putten in de grasmat omdat ze van het veld geschopt zijn door een griepvirus.
“FIFA MAFFIA" is verplichte lectuur voor elke voetbaljournalist, maar die beperken zich meestal tot het Moeder Theresa gehalte van Vincent Kompany of de cupmaat van de laatste WAG van Steven Defour"
Een profvoetballer betaalt minder RSZ dan een poetsvrouw.
Mijn wetsvoorstel zal me geen logediner opleveren, maar draaien naar de wind is voor de haan op de kerktoren
Over het milieu – het klimaat (1) Stadsmussen zijn volgens de Vlaamse bouwmeester verheven boven boerenzwaluwen.
Over de Vlamingen (2) Zet twee flaminganten samen, dan heb je drie meningen, vier ruzies en straks vijf partijen. Het gaat hier om een opbod 'Wie is de grootste Vlaming''
Ik ben geen aanhanger van het kortebroekenflamingantisme
Over de maatschappij (10)
Op de vraag ‘Zijt ge gelukkig getrouwd’ antwoordt hij ‘Zij is gelukkig, ik ben getrouwd. Grapje’
Geitenwollensokkenvaders met zo’n babydraagtuigje op hun buik, proefballonnenblazersensemble
Humoristen en racismebestrijders moeten vandaag in tijden van carnaval op hun tenen lopen en de randen van hun teennagels uitkuisen.
We hebben Zwarte Piet vermoord en hem vervangen door een roedel bleekscheten met roetsmeren.
Accijnzen worden verkocht als een zondebelasting.
Geloven is niet meer weten wat de waarheid is. We geven onze onwetendheid de verheven naam van God. Als er een bloemetje bloeit, een vogeltje fluit en een bijtje zoemt is het de wondere wereld van God, maar als een tsunami have, goed en levens van arme hongerlijders uit hun krotten blaast en spoelt, mag de Oppermeester niet aangesproken worden.
Pasals we een coronacoalitie krijgen in de Wetstraat ga ik in quarantaine, begin ik te hamsteren en bestel ik een gasmasker'
Onze hangjongeren liggen opgehokt in hun kot en onze beugelbekjes mogen niet meer leren in de klas.
Als de pers een doorgeefluik wordt van regeringsmededelingen en met marsepein omwikkelde tragiek, dan blijft de realiteit verborgen achter hun mondmasker.
De Molenbeekse Bronx, waar getatoeëerde multiculturele analfabeten, stoned van hun eigen wietkweek, mekaars ruiten uitgooien, en zo stijf staan van het spul dat ze de beet van de politiehond niet meer voelen.