Westendse Blik op Middelkerke
Inhoud blog
  • Serieuze wending in mijn leven van gepensioneerde: mijn blik op Middelkerke wordt definitief neergeslagen!
  • De Mont Blanc beklommen? Chapeau Jan en Stephan! Veel te laat, ik weet het!
  • Consulteren jullie ook soms de BOAREBREKER?
  • Hoe tevreden ben je over onze gemeente? De nieuwe Gemeente-Stadsmonitor heeft ook voor jou heel wat in petto!
  • De Ereburgers van Middelkerke
    Zoeken in blog

    Categorieën
  • Allerlei (54)
  • Atlantikwal (2)
  • Brandweer (4)
  • Burgemeester (24)
  • Casino (8)
  • De Post (1)
  • Dialect (14)
  • Die goeie oude tijd (16)
  • Dijk en Strand (24)
  • Duinen (2)
  • Emigratie (3)
  • Energie (3)
  • Erfgoed (29)
  • Evenementen (26)
  • Fusies (5)
  • Gemeentebestuur (68)
  • Gemeentediensten (10)
  • Gemeentefinancies (9)
  • Godsdienst - Kerken (14)
  • Horeca (22)
  • Immobiliën (19)
  • Jeugd (5)
  • Kamperen (4)
  • Kunst (13)
  • Landbouw (5)
  • Leger (2)
  • Medisch (26)
  • Mijn blog (25)
  • Milieu (18)
  • Natuur (11)
  • Oorlogen (14)
  • Openbaar vervoer (1)
  • Openbare werken (8)
  • Pleinen en straten - staat en netheid (25)
  • Politieke partijen (63)
  • Scholen - Onderwijs (13)
  • Sociale woningen (5)
  • Sport (36)
  • Strand (0)
  • Uitzicht gemeente (13)
  • Veiligheid - Politie (11)
  • Verkeer (27)
  • Verkiezingen (39)
  • Zon en Zee (12)
  • Persoonlijke Kijk op mijn Gemeente
    28-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarom die nieuwe rotonde aan de Westendelaan?

    De voorstanders, zeer vaak politici of mensen die voor de overheid werken, vinden maar geen superlatieven genoeg om de nog groeiende aanleg van rotondes op te hemelen.
    De verkeersveiligheid en dat is altijd een dooddoener, zou erdoor verhogen. Er wordt beweerd dat het aantal ongevallen op zo’n kruispunt met een derde of zelfs met 50% (volgens de bron) wordt verminderd. Het aantal slachtoffers zou zelfs afnemen met 70%.
    De lagere snelheden en de kleinere wachttijden aan de rotonde zouden het energieverbruik en de geluidshinder doen dalen.
    Weg met die verkeerslichten die (altijd!) uitvallen en het verkeer in een knoop leggen.
    Gedaan met de (veelvuldige!) conflicten tussen weggebruikers. De rotonde zou meer verkeer kunnen verwerken en zou uitermate geschikt zijn om in een netwerk als schakelpunt tussen wegen van min of meer gelijke categorie te functioneren.
    Een rotonde zou de herkenbaarheid en leesbaarheid van een weg of netwerk verhogen.

    Niet iedereen is er echter zo van overtuigd dat de rotonde een wondermiddel is. Daarbij wordt zeer dikwijls de vergelijking gemaakt met een kruispunt waar verkeerslichten opgesteld staan. Het aanleggen van een rotonde is vooreerst veel duurder dan de installatie van verkeerslichten. Op veiligheid staat geen prijs, zegt men, vooral als er toch geld te veel is. Nochtans zijn alle experten het er over eens dat rotondes voor fietsers helemaal niet veilig zijn. Veel automobilisten kijken onvoldoende uit en vergeten voorrang te geven. Onderzoek heeft uitgewezen dat de bovenstaande gunstige statistieken over het aantal ongevallen helemaal niet opgaan voor fietsers. Globaal is het aantal letselongevallen met fietsers op kruispunten die werden omgevormd tot een rotonde zelfs gestegen met 30%. Het aantal ongevallen met zwaargewonden of doden steeg zelfs met 50%.
    Op een kruispunt met verkeerslichten kan beter ingespeeld worden op specifieke verkeerspieken of het stimuleren van gewenste rijrichtingen.
    Rotondes liggen er voor vaak tientallen jaren, en zijn dan ook een vast verkeersplanologisch gegeven. Bij lichten kan je door een draai aan een knop de verkeersplanologische toestand wijzigen wanneer je maar wil.

    Laten we eens nagaan welke van die ‘voordelen’ of ‘nadelen’ kunnen toegepast worden op de nieuwe rotonde aan de Westendelaan.
    Een oningewijde ziet, op de dag van vandaag, slechts een in- en uitrit van een parking die aansluit op de rotonde. Dat kan je bezwaarlijk een wegennetwerk noemen. Maar…
    Een beter geïnformeerde weet dat het de bedoeling is later de verbinding naar de autostrade, via Slijpe, hier te laten aansluiten. Dus meer gemak voor de automobilist - toerist, dus nog meer auto’s, dus nog minder parkeerplaatsen, dus nog grotere verzadiging. U kent mijn refreintje nu stilaan wel.
    Op zich zal het natuurlijk veiliger zijn als de Spermaliestraat en de dorpsdoorgang in Slijpe kunnen vermeden worden.
    Is de Westendelaan een drukke weg? Het is natuurlijk geen landweggetje, noch secundair baantje en vooral in het seizoen rijden daar heel wat auto’s. Een zeer drukke weg zou ik het toch niet noemen, maar als die andere weg er komt (wanneer?) zal de drukte daar heel wat toenemen. Op de piek van vrijdagavond zou men bijvoorbeeld met lichten de aankomende wagens voorrang kunnen geven en op zondagavond de vertrekkende.
    En de fietsers? De voertuigen die de parking op en af willen rijden, moeten voorrang geven aan de fietsers, die daar over een stuk in beide richtingen mogen rijden. Ik houd mijn hart vast. Als ze dat maar niet vergeten. Het is immers ongewoon dat fietsers voorrang krijgen. Veel van hen menen recht te hebben op dezelfde voorkeurbehandeling als de voetgangers.
    De voorrangverlenende auto moet trouwens stilstaan midden op de rotonde.
    Gebeurden daar veel ongevallen? Cijfers zijn mij niet bekend maar men heeft het gevaar nu wel vergroot door die nieuwe verbinding met de parking die er vroeger niet was maar een in- en uitgang had en nog heeft via de IJzerlaan.
    Een andere vraag: Hoe moet een wandelaar, een voetganger, een loper de rotonde overschrijden? Het is niet omdat er geen voetpad is over de ganse lengte van de Westendelaan dat men hier niet van de gelegenheid gebruik had kunnen maken.
    De verkeerssignalisatie is er verzorgd. Zoals gebruikelijk heeft de voerder op de rotonde voorrang ten opzichte van deze op de Westendelaan. Alleen begrijp ik niet waarom diegene die uit Westende komt met een snelheid van 70 kilometer/ uur de rotonde mag oprijden.

    Zolang die nieuwe baan er niet is, kan men onvoldoende inschatten of het niet beter geweest ware een kruispunt met lichten te voorzien in plaats van deze 'monsterrotonde’ (prestigeproject?) die enorm veel gekost moet hebben.
    Alleen voor de Westendelaan en de uitrit van de parking was het zeker niet nodig geweest.

                           

    28-06-2009, 00:00 Geschreven door stammer
    Reageren (0)


    Categorie:Verkeer
    04-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mens in het verkeer, erger je niet!

    Gemakkelijker gezegd dan gedaan, natuurlijk. Een agressieve chauffeur ben ik nu wel niet, maar soms word ik toch wel eens wrevelig.
    Daar zijn inderdaad redenen genoeg voor. Vandaag wil ik het echter uitsluitend hebben over de zebrapaden.
    Destijds had SP-a staatssecretaris voor Veiligheid Peeters, het 'lumineuze' idee om voetgangers die op het punt staan over te steken via een zebrapad, voorrang te geven.
    Waarom? Om het aantal zwaargewonde en gedode voetgangers op de oversteekplaatsen te verminderen? De cijfers gaven hem ongelijk want in de eerste vier jaar na die maatregel steeg hun aantal van 214 naar 262 per jaar.
    Vanaf het begin vond ik die maatregel al absurd. Moet de zwakke weggebruiker dan niet beschermd worden, hoor ik jullie al zeggen? Ik kan daar bezwaarlijk neen op antwoorden, natuurlijk, maar ik heb toch heel wat redenen gevonden die tegen die maatregel spreken.
    De belangrijkste is dat de voetganger er een gevoel van veiligheid door krijgt dat er niet is.
    Bij dag is het soms zeer moeilijk uit te maken of iemand de bedoeling heeft om over te steken: plots duikt iemand op vanachter een auto of verandert hij/zij plots van richting zodat de automobilist erdoor verrast wordt. Bij duisternis valt de overstekende voetganger zeker niet op en het zou volgens mij aangewezen zijn dat de voetganger dan minstens een fluorescerende armband draagt, om nog niet te spreken van een zaklampje.
    De meeste oversteekplaatsen zijn bovendien slecht verlicht.

    De voetgangers worden arrogant. Sommigen doen zelfs de moeite niet meer om even het hoofd te draaien om te zien of er geen auto’s aankomen. Als er zich dan al iemand haast om over te steken, dan is het steevast een ouder persoon.

    Fietsers gebruiken eveneens al rijdend het zebrapad om over te steken.

    Voor de automobilisten is die maatregel ook geen goede zaak. Sommigen stoppen bruusk omdat ze op het laatste ogenblik beslissen om toch maar voorrang te geven. Als de volgende auto dat niet tijdig door heeft, dan is een aanrijding onvermijdelijk.
    Ik vind het onverantwoord dat soms meerdere auto’s moeten stoppen om één voetganger op zijn dooie gemak te laten oversteken. Soms doet zich dat kort opeenvolgend meerdere keren voor. In Westende-dorp zijn er over 500 à 600 meter afstand zes van die oversteekplaatsen: Essex Scottishlaan (2), vrije school, Duinenlaan, kerk en Hofstraat . Je bent pas weer in beweging en je moet alweer stoppen.

    Onze politici hebben (terecht) de mond vol van de reductie van de CO2 – uitstoot. Het is nochtans voldoende bewezen dat start-stop verkeer die uitstoot juist in aanzienlijke mate bevordert.

    Het is hoog tijd dat die maatregel herzien wordt!

    04-01-2009, 00:00 Geschreven door stammer
    Reageren (0)


    Categorie:Verkeer
    28-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Glaasje op, laat je rijden!

    Oudejaarsavond! Naar goede gewoonte gaan vele levensgenieters op stap om eens goed te eten en een stevig glas te drinken. Je begint met een aperitief, daarna aangepaste wijnen bij het feestmaal om (voorlopig) te eindigen met een pousse-café. Misschien worden het wel pousse-cafés in het meervoud. Wie zich daarna nog te goed doet aan bier zou toch moeten weten dat ‘bier op wijn, venijn is’. Eén zaak is zeker, op dat ogenblik zit er al lang meer dan de wettelijk toegelaten 0,5 promille alcohol in je bloed. Ook de lucht die je dan uitademt bevat intussen al veel meer dan de toegelaten 0,22 milligram per liter. Koffie drinken en een luchtje scheppen helpen dan niet meer, integendeel. Wie regelmatig op TV de catastrofale gevolgen ziet van ongevallen te wijten aan overmatig drankgebruik zou dus eigenlijk moeten beseffen dat hij/ zij dan beter niet meer achter het stuur van een auto kruipt. De alcohol heeft het waarnemingsvermogen, het vermogen om de afstand te schatten en de reactietijd al te fel aangevreten. Stoer doen en proberen een terugweg te vinden waar je weinig kans hebt op politiecontrole, is dan niet op zijn plaats. Als het verstand nog niet al te beneveld is, kan men beter zijn sleutels afgeven en een andere manier van ‘thuis geraken’ overwegen.

    Eigenlijk denkt men daar best eens over na in de dagen vóór oudejaarsavond. Keuze is er genoeg en niemand heeft vandaag nog een excuus om ‘met een pint op’ met een auto te rijden. De eerste mogelijkheid is een nuchter persoon uit het gezelschap laten rijden volgens het principe ‘Glaasje op, laat je rijden.” Dus, beter veilig thuis komen met BOB. Sinds 1995 en ook dit jaar weer van 28 november 2008 tot en met 11 januari 2009, wordt deze campagne, die de naam draagt 'En hoe bedank jij je Bob?', gevoerd in de meeste landen van Europa. Ook in Middelkerke heb ik al enkele keren het verlicht bord met deze BOB – boodschap zien staan.

    Wie niet wil kiezen tussen ‘rijden of niet’, kan natuurlijk gebruik maken van het openbaar vervoer. Tijdens het feestgewoel op oudejaarsnacht brengt De Lijn de feestvierders veilig op hun bestemming en terug thuis. Vierhonderd chauffeurs worden daarvoor ingezet. Hiervoor moet wel op 31 december vanaf 18 uur bij de chauffeur een speciaal oudejaarsnachtbiljet gekocht worden. Het kost 2,50 euro en is de hele avond, nacht en de eerste januari geldig voor een onbeperkt aantal ritten. Wie op 31 december en/of 1 januari abonnee is, rijdt gratis mee.
    Op sommige plaatsen is het vervoer zelfs gratis omdat overheden de kosten van de speciale feestbussen voor hun rekening nemen. Waarop wacht onze gemeente?
    Ziehier de dienstregeling van de trams vanuit De Panne naar Oostende en terug:
                 Heen Westende-bad    21u25, 22u25, 23u20
                          Middelkerke         21u32, 22u32, 23u27
                 Terug Oostende   00u45, 01u45, 02u45, 03u45, 04u45, 05u45, 06u45
                     Middelkerke      01u07, 02u07, 03u07, 04u07, 05u07, 06u07
                     Westende-bad  01u13, 02u13, 03u13, 04u13, 05u13, 06u13

    Wie om redenen van kledij of ‘te beschonken’ zich niet meer in het openbaar wil vertonen’, kan een beroep doen op de ‘Responsible Young Drivers?
    De GRATIS nieuwjaarsactie van Responsible Young Drivers, opgericht in 1989, is een noodoplossing: het is een symbolische actie om de bevolking de kans geven het jaar veilig in te zetten. Concreet stellen die vrijwilligers voor aan de personen die dit wensen om hen naar huis te brengen in hun eigen wagen en dit in alle veiligheid. 
    Het telefoonnummer 0900/00.200 (0,45 €/min) staat ter beschikking van het publiek. Tijdens de nieuwjaarsnacht kan iedereen dan de vrijwilligers van zijn/haar regio contacteren tussen middernacht tot 8 uur. Eens in verbinding met de 0900-lijn kan de oproeper het zonenummer ingeven van de telefoonzone waarin hij/zij zich bevindt. De oproep wordt dan automatisch doorgeschakeld naar de dispatching van de afdeling in zijn buurt.
    De telefonist(e)/vrijwillig(st)er zal dan enkele inlichtingen vragen en zich er van vergewissen dat de boorddocumenten (verzekering, keuringsbewijs, inschrijvingsbewijs,...) van de wagen in orde zijn. Vervolgens neemt de dispatching contact op met één van de voertuigen om de vrijwilligers alle informatie over het ophalen mee te delen. Het RYD-voertuig, ter beschikking gesteld door Renault, begeeft zich dan met twee of drie vrijwilligers ter plaatse. Eens aangekomen op de plaats van het feest controleren de vrijwilligers nauwkeurig de boorddocumenten en neemt er een vrijwilliger het stuur van de wagen over om de feestvierders naar huis te brengen. De tweede vrijwilliger volgt dan in de wagen van Responsible Young Drivers om zijn collega na de missie weer op te pikken

    Hopelijk heb ik hiermee de koppigaards overtuigd. Wie zou inderdaad willen verder leven met het schuldgevoel over een door hem/ haar veroorzaakt (dodelijk) ongeval onder invloed?
    Prettige feesten en kom veilig thuis!!

    Bronnen
    http://www.bob.be/nl/result/result.htm 
    http://www.ryd.be/vlaanderen/welkom.php
    www.delijn.be

    28-12-2008, 00:00 Geschreven door stammer
    Reageren (0)


    Categorie:Verkeer
    17-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarom, zeg mij waarom...?

    Natuurlijk verwacht ik niet dat mijn vragen zullen beantwoord worden. Er wordt trouwens gezegd dat men enkel vragen moet stellen waarop men het antwoord reeds kent. Toch wou ik even enkele losse onderwerpen (‘problemen’ in mijn ogen) aankaarten.

    Een badplaats moet er mooi uitzien!

    De Vlaamse Gemeenschap schrijft in het Kampeerdecreet voor dat er een groen scherm moet aangelegd worden van 2 meter om de kampeerterreinen af te schermen van de openbare weg, omdat kriskras door elkaar staande tenten en caravans nu eenmaal geen mooi zicht zijn.

    Waarom geldt die regel niet voor stapelplaatsen van verroeste poutrellen en houten balken, zoals in de Steenstraat? Waarom moeten onbebouwde grondstukken waar het onkruid (netels en distels) tot een meter hoog staan, dan ook niet afgeschermd worden?

     

    Waarom moeten gehandicapten betalen voor een parkeerplaats?

    Waarschijnlijk zijn we het er allemaal over eens dat mensen die een probleem hebben om zich te verplaatsen en die dat enkel kunnen met hun wagen, zo dicht mogelijk bij hun bestemming moeten kunnen parkeren. In de meeste gemeenten werden en worden dus plaatsen voor gehandicapten voorbehouden.Er werden massa’s parkeerkaarten uitgedeeld om achter de voorruit te plaatsen. Men ging daarin heel ver omdat men dit eerder als een sociale maatregel dan als een specifieke aanpak van het mobiliteitsprobleem beschouwde. En toen werden misbruiken vastgesteld. Sommige gemeenten die al te weinig parkeerplaatsen hebben, grepen dat aan om minder plaatsen te voorzien. Anderen ergeren er zich aan dat er te veel parkeerplaatsen voorbehouden worden en dat er daardoor wel eens ongebruikt blijven, terwijl anderen moeten blijven zoeken.
    Een andere vraag is: moet parkeren voor gehandicapten gratis zijn?In Oostende stelde een commissie voor mensen met een handicap ooit dat hun beschermelingen niet gelijkgesteld moeten worden met kansarmen en dat heel wat gehandicapten zonder problemen parkeergeld kunnen betalen.
    Onder de kustgemeenten plus Brugge zijn er twee waar gehandicapten niet gratis mogen parkeren: Knokke-Heist en … Middelkerke. Dat wordt algemeen als asociaal aangezien. Waarom doet ons bestuur dit dan?

     

    Waarom kan men enkel in Middelkerke geen bewonerskaart bekomen?

    In Nieuwpoort kunnen personen, die er gedomicilieerd zijn, een bewonerskaart aanvragen die hen toelaat de met groene verf afgebakende en daarvoor voorziene parkeerplaatsen te bezetten. De uitreiking blijft beperkt tot één kaart per huis, appartement, flat, studio ...

    Eigenlijk bestaat er een regel dat bij villa’s en appartementen verplicht parkeerplaatsen moeten voorzien zijn op de eigen grond, zodat de openbare weg vrij kan blijven voor niet-bewoners.

    Ja, waarom dan bewonerskaarten? In Middelkerke vindt de burgemeester dat door het uitreiken van zulke kaarten parkeerplaatsen voor toeristen zouden ingepikt worden.

    Hoewel deze laatste geen kiezers zijn, vindt hij ze interessanter voor de handelaars, die hem wel hun stem kunnen geven. Toch beweren sommige inwoners van onze gemeente dat ze soms hun wagen moeten parkeren op enkele kilometers van hun woning. Moeten ze dan misschien toch een kaart krijgen? Neen, volgens de burgemeester. Wiue heeft het bij het rechte eind?

     

    Waarom blijft de Sint-Laurentiusdijk een evenementenplein?

    Op 10.09.2004 verklaart Michel Landuyt aan ‘Het Laatste Nieuws’

    “Tenslotte is Sint-Laurentius het strand van de Westendenaar en van alle toeristen die in die kant van de gemeente op vakantie komen. De campings, de vakantiehuisjes, ons grootste hotel, het ligt allemaal daar. Die mensen de toegang tot het strand ontzeggen, kan niet.”

    En toch had er op 9 augustus 2008 opnieuw het fameuze radio 2 – feestje ‘Zomerhit’ plaats.

    Stel u voor dat u in Westende- dorp een week verblijft in een vakantiewoning, een appartement of op een camping. U wenst dagelijks met het gezin te voet naar het strand te trekken. Op vrijdagmorgen staat u plots voor een hekken dat de toegang via de Strandlaan moet ontzeggen. Wilt u toch naar het strand? Dan moet dat wel via de Lakodam of via de camping ‘Cristal Palace’! Tot en met zondag zal de verplaatsing dus per auto moeten gebeuren. Maar waar parkeer ik die?

    Wenst u iets te gaan eten of drinken in ‘De Welkom’? Sorry, dat kan niet want het hotel-restaurant is afgehuurd door de VRT.

    De redders en toiletverzorg(st)ers hebben in die dagen weinig te doen en de parkeermeters brengen niets op. Dat laatste is nu wel op andere dagen ook het geval, zelfs op 15 augustus, als ze al werken. Die van de Lakodam leverden namelijk geen ticket af op 16 augustus;.

    U moet er iets voor over hebben want u mag op zaterdagavond gratis naar vele Vlaamse ‘sterren’ (Nicole en Hugo, Belle Perez, ….) gaan kijken en luisteren. Echt gratis is dat wel niet want het budget van de openbare omroep komt wel van uw belastingsgeld.

    Betekenen die optredens een meerwaarde voor Westende? Waarschijnlijk wel voor de reputatie en misschien voor Westende - bad, maar voor Westende - dorp zal dat minimaal zijn. Is er dan een alternatief voor de locatie?

    De artiesten mag men natuurlijk niet te ver doen lopen en ze moeten ook een voorbehouden parkeerplaats krijgen in de Strandlaan, maar als het podium vijftig meter opgeschoven wordt naar Westende- bad toe, dan kunnen de voetgangers er achter door en moet het strand geen drie dagen meer afgesloten worden. Het overwegen waard?

     

    17-08-2008, 00:00 Geschreven door stammer
    Reageren (0)


    Categorie:Verkeer
    20-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waar geraak ik in godsnaam mijn auto kwijt in Middelkerke?

    Dat is zonder enige twijfel een kapitale vraag die veel toeristen maar ook inwoners van onze gemeente zich tijdens de zomermaanden en in de weekends helaas vaak moeten stellen.

    Je zou er tegenop zien om een uitstapje te maken met de wagen, zeker naar een georganiseerd evenement, want je krijgt steevast een parkeerprobleem.

    Zijn er dan te veel auto’s?  Dat is een open deur inslaan, zoals er ook te veel appartementen zijn voor een beperkte oppervlakte. Men kan eigenlijk zeggen dat de badplaatsen zo goed als verzadigd  zijn.

    Of zijn er te weinig parkeerplaatsen?

    Theoretisch heb je de keuze tussen een gratis parking en één tegen betaling. Er zijn in Westende ook twee private parkings: “Westend” en “Lakodam”. Wie niet wil of kan betalen staat verder af van zijn bestemming op een randparking, hoewel die van de Badenlaan slechts op 500 meter van het centrum gelegen is. Op deze zondagvoormiddag 20 juli 2008 stonden alle gratis parkings in Middelkerke en Westende nokvol. Daar bovenop staan nog veel wagens in overtreding maar de politie knijpt zeker een oogje dicht op zulke dagen, vooral tegenover toeristen? Hier en daar was er nog een betalende parkeerplaats vrij, maar dat zal wel aan het tijdstip gelegen hebben en aan  het feit dat er geen evenement plaatsgreep.

    Op het infoplan van de kern Middelkerke van 2008, dat wel een paar verschillen vertoont met het parkeerplan op de gemeentelijke website, staan zeven parkings ( - die aan begraafplaats) aangegeven: 2 betalend en 5 gratis. Ze bieden respectievelijk plaats aan 110 en circa 800 wagens.

    Voor Westende zijn er dat zes, 3 betalend en 3 gratis, de eerste goed voor 315 plaatsen , de tweede voor 470 plaatsen. Volgens een (onvolledige?) studie van de VAB (Vlaamse Automobilistenbond), die alle kustparkings van meer dan 100 wagens bezocht, scoren onze twee badplaatsen Middelkerke en Westende nogal hoog wat het aantal plaatsen betreft. Men kan van mening verschillen over het feit of dat al dan niet gunstig is.

    Het is algemeen bekend dat sommige kustgemeenten (grote) inspanningen leveren om steeds meer parkeerplaatsen, boven- en ondergronds, bij te maken. Deze oefenen dan weer een grote aantrekkingskracht uit op de automobilist en ze blijven dus even “vol” als vroeger.

    Is er dan geen oplossing? Als er al één is, bestaat deze schijnbaar niet in het aanleggen van nieuwe parkings of in het hier en daar bijmaken van enkele parkeerplaatsen in de straten, zeer dikwijls ten koste van groen, speelruimte, voetgangers en fietsers. Ze veroorzaken tevens steeds meer verkeersoverlast en dus meer CO2 – uitstoot.

    Daarom moeten bouwlustigen van villa’s en appartementsblokken aan de kust ertoe verplicht worden om parkeerplaatsen te voorzien op hun eigen grond zodat de openbare weg minder ingenomen wordt. In Middelkerke betaalt men 1750 euro belasting per parkeerplaats onder het aantal, door de gemeente bepaald, per type gebouw. Zo moet een woongebouw beschikken over 1 parkeerplaats indien de vloeroppervlakte minder dan 150 m² bedraagt en over 1 parkeerplaats voor iedere bijkomende 150 m². Voor een handelsgebouw of een kantoor of een garage is dat 1 per 50 m², voor een hotel 1 per drie kamers, enz… Deze maatregel zou veel strenger moeten zijn. Wat betekenen die 1.750 euro tegenover de prijs van een parkeerplaats? De promotor zal die wel doorrekenen aan de koper, zeker? Deze belasting is dus veel te laag om zijn doel te bereiken. Kijk maar naar andere badplaatsen waar volgende belastingen opgelegd worden per ontbrekende parkeerplaats: Nieuwpoort 10.000 euro, De Haan 3.500, Bredene 2.500, Knokke 2.000 euro, De Panne 1860 euro, ….

    En hoe gaat dat eigenlijk voor de appartementsblokken op de dijk, die geen parkeerplaatsen kunnen voorzien, omdat ze toch niet bereikbaar zijn? Ik neem aan dat die ook moeten betalen, tenzij ze elders een parkeerplaats buiten het openbaar domein hebben. Of ben ik verkeerd?

     

    Moet het openbaar vervoer meer gestimuleerd worden? De (nochtans talrijke) trams zitten ook al overvol, mede door de ouderen die gratis reizen! Dat is zeker zo, als iedereen zich naar een evenement begeeft!

    Als men weet dat er op de kustplaats van bestemming weinig parkeerplaatsen zijn, dan laat men de auto thuis en men rijdt er met de tram naartoe. Velen rijden met de auto naar een halte en stappen daar op de tram.

    Vanuit het binnenland is Middelkerke slecht bereikbaar. Er is geen treinstation en de kusttram stopt negen keren tussen Oostende-station en casino Middelkerke, 14 keren tot Westende-bad en 17 keren tot Lombardsijde-dorp.

     

    De mensen ertoe aanzetten de fiets meer te gebruiken? Natuurlijk, maar… dan zijn dringend meer en veiliger fietspaden nodig, voorzien van de juiste verkeersborden. Dit laat nu zeer veel te wensen over. De kustplaatsen zouden eigenlijk fietsparadijzen moeten zijn!

     

    Een vraag die men kan stellen is: doen de kustgemeenten niet te veel inspanningen voor de toeristen en te weinig voor de eigen inwoners? Het zal wel nooit voor iedereen goed zijn! De belangen van de horeca-uitbaters verschillen natuurlijk van die van de ‘gewone inwoners’.

    Men mag nochtans niet vergeten dat die ook gemeentebelastingen betalen.

    Op de website van de VLD vind ik dat de partij streeft naar ondergrondse garages, een extra randparking en flexibele parkeerregimes in de winkelcentra., wat dat laatste ook moge betekenen. Men vindt ook dat het openbaar vervoer moet gestimuleerd worden. Dat is allemaal nogal vaag, nietwaar?

    Uit een studie van het Interfacultair Instituut Verkeerskunde Universiteit Hasselt “ Parkeerbeleid aan de Vlaamse kust”, leren we dat Michel Landuyt oordeelt dat het globale parkeerbeleid in de gemeente systeem - georiënteerd is en dus steunt op een visie, een beleid op langere termijn. Dat betekent dat parkeren een onderdeel moet zijn van een duurzaam mobiliteitsbeleid: minder autoverkeer + meer te voet, per fiets en met openbaar vervoer. De mobiliteitsambtenaar Sofie Feys, anderzijds, vindt dat er een actiegericht tot projectmatig parkeerbeleid is, het tegenovergestelde dus van de burgemeester. In de studie wordt zelfs gesteld “dat het parkeerbeleid op een laag pitje staat in Middelkerke en dat er weinig politieke moed is om er goed mee om te gaan”.

    Zo komen we er nooit, natuurlijk.

     

    Bronnen

    http://www.vab.be/NL/viaVAB/Kust/parkeren.aspx

    http://www.mobielvlaanderen.be/vademecums/parkeerbeleid/deel1.pdf

    http://www.vliz.be/imisdocs/publications/136077.pdf

    http://www.vldmiddelkerke.be/?content=beleid#verkeer

    20-07-2008, 00:00 Geschreven door stammer
    Reageren (1)


    Categorie:Verkeer
    22-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat me deze keer opgevallen is bij de '˜Ronde van Westende'?

    Regelmatige (of trouwe?) lezers van deze blog weten dat ik graag met de fiets rondrijd. Ik staar daarbij niet voor me uit maar ik observeer om actief te blijven en me dus niet te vervelen.

    De ligging van Zon en Zee maakt dat ik altijd wel in de omgeving daarvan voorbijkom. Ik word er dan telkens weer droef van als ik die troosteloze vlakte aanschouw. Ik weet dat daar ooit appartementsblokken zullen verrijzen maar het ziet er niet naar uit dat het voor morgen is. Ook de verwaarloosde ruwbouw van het nieuw gebouw van ‘Duinenzicht’ noopt niet tot optimisme.

    De rozenbedden op het kruispunt van ‘Ter Duinen’ zouden me moeten opfleuren, maar helaas zijn ze zo onverzorgd, overwoekerd door wild gras en andere parasieten, dat ik me er nog triester door voel.

    De hele fietsweg in de Essex Scottishlaan moet ik afleggen, gebukt over mijn fietsstuur omdat de takken van de populieren anders in mijn aangezicht slaan.

    Aan de tramhalte zie ik weer een overvolle vuilbak en iemand heeft er ook een paar sandalen naast gezet. Ik stel ook vast dat het uurrooster slechts geldig is tot 21 maart 2008 maar we zijn nu twee maanden verder.

    Langs de ‘dijk’ van het Sint-Laurentiusstrand (tussen Strandlaan en Oceaanlaan) vallen me onmiddellijk de acht nieuwe parkeermeters op. Ze zijn van een ongewoon type. Ik stel vast dat ze nog niet in gebruik zijn, want op geen enkele van de vele wagens die de parking vullen, zie ik een ticket. Wat vind ik op het toestel? Eerst en vooral de mededeling dat de parkeerregeling wijzigt op 1 juli en op 1 oktober. Is het gebruik dan maar voorzien vanaf 1 juli? Dat staat wel niet aangeduid op het toestel noch op één of ander mededelingsbord.

    Ik zie wel op het toestel dat je gedurende bepaalde periodes gratis kunt parkeren: tijdens de Paasvakantie (inbegrepen) tot en met 30 juni en van 1 tot en met 30 september. En ’s winters?

    Maar hoe werkt zo’n toestel eigenlijk? Moet de handleiding misschien nog aangebracht worden? Als ik ervoor sta wil ik natuurlijk eerst bepalen hoelang ik wil parkeren en daarna daarvoor de nodige munten insteken. Maar waar vind ik de prijs? Ik zie het niet, wel drie knoppen 10ct, 50ct en 1 euro.

    Als ik op internet het parkeerplan van de gemeente raadpleeg, lees ik dat de regeling voor het noordelijk deel van de parking verschilt van die van het zuidelijk deel. Lokaal is er geen verschil te zien en als dat wel zo was, weet iedereen dan wel waar Noord en Zuid is?

    Met een kompas weet je het natuurlijk zo. Maar stel dat je geen kompas bij je hebt? Dan moet je een stok van ongeveer 1 meter lang in de grond zetten, daarna kijken naar de schaduw die de stok afwerpt en het einde daarvan markeren op de grond. Wacht daarna een kwartier, kijk opnieuw waar de schaduw van de stok is en breng een tweede markering op de grond aan bij het einde van de schaduw. Als je nu een lijn trekt tussen de twee gemarkeerde punten, en daarna een lijn die haaks staat op de zopas getrokken lijn, dan wijst de kant van deze lijn in de richting van de stok  naar het noorden.

    Wie geen stok vindt, kan zijn horloge gebruiken. Wanneer u de kleine wijzer naar de zon richt, ligt het globale zuiden precies tussen de kleine wijzer en het getal 12.

     

    Aan de Lakodam eindelijk iets positiefs: het nieuwe plein oogt groen en mooi. Ik zie dat er, naast een basketbalterrein en petanqueterreinen ook 44 parkeerplaatsen zijn: 1 euro per uur, 5 euro per dag.

     

    Hoewel ik dat niet bij een fietstochtje vaststelde, toch nog iets. Aan het rond punt van de Oostendelaan en de Kalkaartweg, staat een niet-afgedekte wegwijzer =>Nieuwpoort 10 km/ => Middelkerke 2 km.

    De chauffeurs kunnen die best niet volgen want 500 meter verder is de weg afgesloten en word je aangemaand de omleiding via Wilskerke te volgen. Dat betekent terugkeren.

    Is het nog niet voldoende dat een kilometerlange omleiding moet gevolgd worden?

    Rechtzetting:
    Stond het er nog niet, heb ik het niet opgemerkt? Er staat wel degelijk een (onopvallend) bord met de mededeling dat er moet betaald worden van 1 juli tot 31 augustus: 1 euro per uur, 5 euro per dag. Mijn excuses, maar er blijven toch nog heel wat vragen onopgelost.

    22-06-2008, 00:00 Geschreven door stammer
    Reageren (0)


    Categorie:Verkeer
    01-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Garageboxen 'Lakodam'

    Toen in 1935 in Westende een openluchtzwembad opgetrokken werd en niet ver daar vandaan, onder impuls van burgemeester Vannuffel een horecazaak ‘Relais du Lac’, dan moet dit in die tijd toch wel veel ophef gemaakt hebben. Die ‘Lac-aux-Dames’, later ‘Lakodam’, heeft alleszins later in mijn leven, een bijzondere rol gespeeld. Als kleuter heb ik er leren zwemmen onder de leiding van de toenmalige zwemkampioen en redder Alberic Boone. Als kadet en scholier heb ik er vanaf 1947 basket-ball leren spelen in de ‘put’ met als voorbeeld de broers Roland en Robert Boone, de ‘Maene’s, Roger Couneye en nog enkele anderen van de seniorenploeg “De toekomst”. Als jobstudent heb ik tijdens de vakanties van 1953-54 gewerkt in de Agence Vanbiervliet (nu Muylle). In die periode bouwde aannemer Robert Vanbiervliet het appartementsgebouw ‘Lac-aux-Dames” langs de dijk volgens een ontwerp van architect Denève. Ik heb de plannen van het gebouw horen besproken, ik heb Robert en zijn partner ex-notaris Denis 36 appartementen zien verkopen voor prijzen tussen 350.000 à 450.000 franken (9.000 à 10.000 euro) volgens de ligging (zonnekant, verdiep, ….) Het zwembad, dat er toen verlaten bijlag, en het solarium werden behouden en aangepast. Begin van de jaren negentig verdween het zwembad en de bijhorende infrastructuur om plaats te maken voor het huidig appartementsgebouw aan de Golvenlaan. Westende was weer een monument kwijt, hoewel dat zijn rol als toeristische troef reeds langer uitgespeeld had. Het terrein tussen het zwembad en de grote baan, 4.457 m² groot, maakte eigenlijk geen deel uit van de Lac-aux-Dames. Er werden daar tennisvelden aangelegd, die “volgens de gemeente” weinig bespeeld werden. Het tegengestelde zou vervelend geweest zijn, want men wilde de ondergrond van dit terrein verkopen om er 118 garages te bouwen en met de opbrengst van de verkoop de bovengrond renoveren. Daar zou een plaats voorbehouden worden voor de petanqueclub, naast een allround sportveld en een 40-tal parkeerplaatsen. De verhoopte timing van de gemeente zag er als volgt uit: openbare verkoop afgehandeld voor de zomer 2005, start van de werken nog vóór de zomer 2006. Vandaag stel ik vast dat de werken ver van klaar zijn. Er zou een vertraging ontstaan zijn, te wijten aan het niet naleven van het contract met een gerechtelijke procedure tot gevolg. Ze zullen toch wel beëindigd zijn tegen de zomer van 2008, zeker? En ook dan zal het nooit meer hetzelfde zijn.
    Bron: “De Zeewacht” van 18.03.2005 artikel Georges Keters

    01-10-2007, 00:00 Geschreven door stammer
    Reageren (1)


    Categorie:Verkeer
    Archief per week
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 15/06-21/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 23/03-29/03 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 24/02-01/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 31/12-06/01 2019
  • 23/12-29/12 2019
  • 16/12-22/12 2019
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 01/01-07/01 2018
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 30/12-05/01 2014
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 31/12-06/01 2013
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 26/12-01/01 2012
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Websites over Middelkerke
  • Gemeente Middelkerke
  • Middelkerke.2link
  • Handelaars Westende-dorp
  • Westende

  • Rondvraag / Poll
    Van welke oplossing ben jij voorstander?
    Met de grond gelijkmaken en heropbouwen volgens de in dit artikel voorkomende tekeningen
    Met de grond gelijkmaken en heropbouwen volgens plan voorgelegd aan oppositie en aan inwoners
    Renovatie met behoud van de gevels langs de Henri Jasparlaan
    Huidige bibliotheek en kinderopvang niet afbreken maar renoveren
    Andere oplossing: zie 'Reacties'
    Bekijk resultaat



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!