Talloze malen heb ik het al geschreven: het gemeentebestuur van Middelkerke houdt niet van de gewone fietsers. Enkel van de professionele. In mijn artikel van 16 januari 2011 ‘De meest onlogische, minst toegepaste maar zeer gevaarlijke verkeerssituaties voor fietsers’ noemde ik dat ‘geen hart hebben voor fietsers’. Ik heb daarin een overzicht gegeven van de regels die gelden voor fietsers in het verkeer, maar ik had het ook over de fietswegeninfrastructuur in onze gemeente. Hoe ze zou moeten zijn en hoe ze is. Het resultaat kon allesbehalve schitterend genoemd worden. Ik zou op veel plaatsen eerder spreken van ‘achterlijke’ toestanden, die absoluut geen rekening houden met de veiligheid van onze fietsers.
Even kort het resultaat uit mijn vorig artikel resumeren Er zijn onvoldoende fietspaden in Westende. Als een weg vernieuwd wordt, “vergeet” men meestal ook een fietspad toe te voegen, waar het mogelijk is. (vooral waar veel fietsverkeer is, volgens de totale breedte van de weg). De gewestwegen N318 (Westendelaan - Lombardsijdelaan - Nieuwpoortlaan) en de N034 (Parklaan - Paul Grossettilaan - Koninklijke Baan) hebben een fietspad. Maar wat voor één, voor wat de eerste drie ‘lanen’ betreft. Maar ja, ze worden ‘zeer binnenkort’ gerenoveerd! Dat is tenminste het argument van het bestuur. Ondertussen blijft de wantoestand maar aanslepen, soms … al ettelijke jaren.. Dat is eveneens het geval voor de volgende Westendse gemeentewegen: de halve Henri Jasparlaan, de 77-jarige Essex Scottishlaan. De Badenlaan, de Langestraat (vanaf de Westendelaan tot aan de Noordstraat) en de Zeelaan moeten zeker een fietspad krijgen. Voor de laatste laan, zou het allemaal wel in orde komen, ‘als ooit de tramlijn’ verlegd wordt. Dus, even geduld!
De enquête van ‘Het Nieuwsblad’ Het Nieuwsblad en Radio 2 wilden graag weten hoe het is gesteld met de kwaliteit en veiligheid van de fietspaden in Vlaanderen. Op een kaart kon de internetgebruiker zijn gemeente selecteren en de goede en slechte fietspaden bekijken. Ik weet ook wel dat de lezers nooit massaal reageren op dergelijke enquêtes en dus is men geneigd de opmerkingen van de enkele ‘moedigen’ met een korrel zout te nemen. Aangezien het hier over materiële vaststellingen gaat, mag men toch aannemen dat het resultaat redelijk betrouwbaar is. De grootste klacht betreft, uiteraard, dat er in bepaalde straten geen fietspad is. Laten wij even de betroffen straten overlopen met daarnaast de opmerkingen die de bewoners maakten. Er zijn natuurlijk nog andere straten waar de fietsers zich niet veilig kunnen voelen.
Straat
FP
FSS
Afstand
tot rijweg
Breedte
Berijdbare
ondergrond
Oversteek-
plaatsen
Verlichting
Onder-
houd
Bamburgstraat
N
Onveilig
OV
Slecht
Onveilig
OV
Brugsesteenweg
N
Onveilig
Essex Scottishlaan
J
Onveilig
OV
Slecht
Onveilig
OV
Fleriskotlaan
J
Veilig
V
Goed
Onveilig
V
V
Henri Jasparlaan *
J
Veilig
V
Slecht
Onveilig
OV
Kalkaartstraat
J
Veilig
V
Goed
V
Kerkstraat
J
Onveilig
OV
Slecht
Onveilig
OV
Koninklijke baan (1)
J
V
Slecht
OV
Koninklijke baan (2)
J
Veilig
V
Goed
Veilig
V
Leopoldlaan
J
Onveilig
V
Goed
Onveilig
OV
V
Lombardsijdelaan
J
Onveilig
OV
Slecht
Onveilig
OV
OV
Nieuwpoortlaan
J
Onveilig
OV
Slecht
Onveilig
OV
OV
Oostendelaan
J(3)
Onveilig
OV
Goed
Onveilig
V
V
Oude tramweg
J
OV
OV
Oude tramwegel
J
Veilig
OV
Slecht
Veilig
OV
OV
Spermaliestraat (4)
N
N
Onveilig
Spermaliestraat (5)
J
Veilig
V
Goed
Veilig
V (6)
Tramweg
J
Veilig
OV
Slecht
OV
OV
Vaartdijk-zuid (8)
N
Onveilig
Westendelaan (9)
N
J
Onveilig
OV
Westendelaan (10)
J
Onveilig
OV
Westendelaan (11)
J
Onveilig
OV
Onveilig
OV
Zeedijk
N
Onveilig (7)
FSS = fietssuggestiestrook FP = fietspad OV = onvoldoende J = ja N = neen * tussen Doornstraat en Koninklijke baan (1) tussen Nieuwpoort en waar tram in Lombardsijde afbuigt naar het dorp (2) tussen Lombardsijde en Westende Sint-Laurentius (3) behalve ter hoogte van Marktplein (4) in Middelkerke – Wilskerke (5) verlenging naar Sint-Pieterskapelle (6) hier en daar overlangse scheuren (7) zeer onveilig tijdens de zomer (8) tussen Spermaliebrug en Leffingebrug (9) in Middelkerke (10) in Westende (11) tussen Middelkerke en Westende;geen voetpad;fietsers moeten rijbaan om voetgangers te ontwijken
De mening van Fred Vandenbussche Als schepen Devey beweert dat Middelkerke “een wielergemeente” is, dan bedoelt hij alleen dat hij graag diep in de gemeentekas (met andere woorden: uw en mijn zakken) graait om met tienduizenden euro’s te gooien naar organisatoren van cyclocross e.a. manifestaties van de wielersport. Hij bedoelt dus niet dat Middelkerke er alles aan doet om haar bevolking en haar toeristen veilig en comfortabel te laten fietsen. Die zijn niet belangrijk, want ja, bij coureurs kan je op de foto natuurlijk… Nochtans, met een fractie van wat Devey weggeeft voor die koersen kan de gemeente ingrijpende en heel nuttige maatregelen nemen om het fietsverkeer te verbeteren. Het moeten niet altijd nieuwe “velostrades” te zijn, zoals van Slijpe naar Sint-Pieterskapelle – en straks van Sint-Pieterskapelle naar Mannekensvere, als we schepen Dewulf mogen geloven! Velostrades dus van Nergens naar Nievers, want ja, zo intens is de fietstrafiek tussen die dorpen nu ook weer niet. (En wie dat wil fietst nu ook al over rustige en veilige landwegen van Sint-Pieterskapelle naar Mannekensvere – het volstaat die wegen met wegwijzers uit te rusten). Waar fietspaden écht nodig zijn, is in de dorpscentra. Daar waar we gaan winkelen, waar we naar de kerk gaan, naar de post, de bibliotheek en dergelijke. Uitgerekend daar vinden we nu geen fietspaden, hooguit probeersels de naam fietspad niet waard: niet in Middelkerke-dorp, niet in Westende-dorp en niet in Lombardsijde-dorp. Als we er de plattegrond van Groot-Middelkerke bij halen merken we dat het oost-westverkeer tussen Raversijde en Nieuwpoort verloopt langs vier grote assen:
De zeedijk, uiteraard vooral geschikt voor recreatief verkeer. De fietser komt er, zeker tijdens het toeristisch seizoen, onvermijdelijk in conflict met de voetganger.
De Koninklijke Baan o.m. Leopoldlaan/Koninginnelaan in Middelkerke. Voor gemotoriseerd verkeer, waar de fietser alleen maar in de weg loopt. De fietspaden in de Leopoldlaan zijn tot parking gedegradeerd, of tot stelplaats voor de torenkranen van de bouwpromotoren.
Oostendelaan/Westendelaan/Lombardsijdelaan – met nauwelijks zichtbare levensgevaarlijke fietspaadjes van een halve meter breed naast de parkeerstrook. Ook niets voor veilig fietsen dus.
De Duinenweg/Duinenlaan/Graafjansdijk/Duinenlaan/Bassevillestraat, van de grens met Oostende tot de grens met Nieuwpoort: zowat acht kilometer lang en echt gemaakt om te fietsen. Helaas, ook hier speelt het gemotoriseerd verkeer de baas – de chauffeurs zijn arrogant genoeg om zelfs beginnende fietsertjes de berm of de sloot in te toeteren…
Een slim en zuinig gemeentebestuur had de mogelijkheden van deze vierde verkeersas voor tweewielersverkeer al lang gezien, maar dat van Middelkerke dus niet. Sedert een paar jaar geeft de verkeerscode de kans om wegen uit te roepen tot “fietsstraten”. De auto wordt er nog geduld, maar mag geen fietsers inhalen en niet sneller dan 30 per uur. Met andere woorden: de fiets is er baas, het andere verkeer moet er zich aan heel strikte gedragsregels houden. Het statuut van fietsstraat invoeren kost, zeker naar verhouding met de prijs van nieuwe fietspaden, twee keer niets. En in onderhavig geval creëert Middelkerke in geen tijd een veilige verkeersas voor tweewielers tussen de drie kustdorpen, met in de dorpscentra van Middelkerke, Westende en Lombardsijde telkens een goed befietsbare verbinding met het dorpscentrum.
Middelkerke: Nog 20 dagen en we mogen/ moeten gaan kiezen
Zondag 25 mei 2014 zou een heel bijzondere dag voor ons allen moeten zijn. Dan moeten we immers de West-Vlamingen kiezen die ons zullen vertegenwoordigen in de Federale kamer en in het Vlaams parlement. We moeten ook 12 Vlaamse Europese parlementsleden aanduiden maar dat zijn kandidaten uit alle Vlaamse provincies.
Bij de federale verkiezingen kan de kiezer geen senatoren meer rechtstreeks verkiezen. In de toekomst worden de leden van de senaat immers onrechtstreeks aangeduid. Het vroegere ‘Hogerhuis’ wordt een ontmoetingsplek tussen gewesten en gemeenschappen van het federale België.Dus geen tweekamerstelsel meer! Misschien wordt dat wel een vergadering van de gebuisden?
Doen we dat allemaal nog wel met hart en ziel? Ik denk het niet, maar ja, wat moet dat moet. En dus kunnen we misschien best wat informatie over die verkiezingen gebruiken. Ik doe een poging…
De Middelkerkse kandidaten in alfabetische volgorde
Naam
Partij
Lijst
Plaats
Ann Ameele
Vl Belang
Kamer
15e effectief
Francine Ampe-Duron
CD&V
Kamer
7e opvolger
Rosa Christiaen-Desender
LDD
Kamer
10e effectief
Jean-Marie Dedecker
LDD
Kamer
1e effectief
Isabelle Desoete
N-VA
Vlaamse raad
20e effectief
Henk Dierendonck
LDD
Kamer
3e opvolger
Geert Galle
Open VLD
Kamer
8e opvolger
Katrien Goemaere
CD&V
Vlaamse raad
9e opvolger
Anita Houthoofdt - Meeuws
Vl Belang
Vlaamse raad
15e effectief
Stefanie Laenens
SP-a
Kamer
10e effectief
Janna Rommel-Opstaele
Open VLD
Kamer
4e effectief
Bianca Ryckewaert
LDD
Kamer
2e opvolger
Bart Vandekerckhove
Open VLD
Vlaamse raad
15e opvolger
Uit onze gemeente werd dus niemand geselecteerd voor een Europese lijst. Op een lijst mag het verschil tussen het aantal kandidaten (titularissen en opvolgers) van elk geslacht niet groter zijn dan één. De eerste twee kandidaten (titularissen èn opvolgers) van elke lijst mogen niet van hetzelfde geslacht zijn. Voor de overige plaatsen op de lijst is er geen verplichte volgorde man-vrouw, doch de verhouding 50 % mannen en 50 % vrouwen op de lijst moet steeds gerespecteerd worden.
Welk resultaat behaalden de partijen bij de vorige verkiezingen Ziehier het aantal zetels voor de onderscheidene partijen, uiteraard voor West-Vlaanderen.
Lijst
Kamer 2010
Vlaamse raad 2009
N-VA
4
2
CD&V
4
7
SP-a
3
3
Open VLD
2
3
VB
1
3
Groen
1
1
LDD
1
3
PVDA+
0
0
Toen behaalde voorkeurstemmen door de voor ons interessante kandidaten
Kandidaat
Partij
Kamer 2010
Vlaamse raad 2009
Plaats
Vincent Van Quickenborne
Open VLD
45.196
1e Effectief
Sabien Lahaye - Battheu
Open VLD
13.394
2e Effectief
Patrick De Klerck
Open VLD
7.704
1e Opvolger
Janna Rommel-Opstaele
Open VLD
7.096
6e Effectief
Jean-Marie Dedecker
LDD
32.514
1e Effectief
Wordt Janna ingezet om Jean-Marie te counteren? In ‘Het Nieuwsblad’ van 29 april 2014 wordt de ruil tussen Jong VLD-voorzitter Bert Schelfhout, voorheen op de vierde plaats op de kamerlijst met de vijfde plaats van de Middelkerkse burgemeester op de Vlaamse lijst meegedeeld. De titel van het artikel moet ons ervan overtuigen dat Rommel-Opstaele daarmee ‘ten strijde trekt tegen Jean-Marie en met hem het duel wil aangaan voor een kamerzitje.‘ Met mijn tabelletje hierboven wil ik aantonen dat Janna, op basis van de uitslagen bij vorige verkiezingen, geen schijn van kans heeft tegen Jean-Marie. De waarschijnlijkheid dat Janna een zetel behaalt is trouwens ‘oneindig klein’. Haar partij behaalde in 2010 twee zetels en als we aannemen dat het er deze keer niet meer zullen zijn, hoe zou zij er dan kunnen in slagen Vincent en Sabien te onttronen? Zelfs als de Open VLD toch een zetel meer zou halen, dan vindt ze nog steeds Patrick De Klerck (nu parlementslid en burgemeester van Blankenberge) op haar weg. Wil men daarmee misschien de kiezer doen twijfelen tussen Jean-Marie en Janna? In mijn ogen zou Janna nog niet aan de hielen van Jean-Marie reiken als parlementair. Wat jullie ook van Dedecker mogen denken, hij is een doorzetter die wantoestanden tot op het bot uitzoekt. Hij kan het bovendien goed uitleggen en hij durft dat ook. Ik neem aan dat het geen valse bescheidenheid is van harentwege (al weet je maar nooit!) maar Janna ontkent dat zoiets in de eerste plaats de bedoeling is: ‘De wijziging komt er omdat er zo een betere verdeling ontstaat. Ik stond samen met Bart Tommelein uit Oostende op de Vlaamse lijst. Op de lijst voor de Kamer prijkten met Vincent Van Quickeborne en Bert Schelfhout twee kandidaten uit het Kortrijkse.’ En wat denkt Jean-Marie er van? Hij reageert scherp en is overtuigd van het tegendeel. Zijn mening: “Ze moeten bij Open VLD wanhopig zijn. Het enige waarmee ze de wereld verbazen, is met hun kleutergedrag”. Schelfhout zou aan Jean-Marie zelf (hoe dom kan men wel zijn?) toevertrouwd hebben dat hij plaats moest ruimen voor Janna. Dat konden ze natuurlijk niet weten toen ze de lijst opstelden! Hm! Dedecker vervolgt: “Eigenlijk interesseert me dat geen barst. Het gaat om louter pestgedrag.” Nogal wat kandidaten zouden nu met verkiezingsdrukwerk zitten met daarop een onjuiste lijst. Jean-Marie vindt de Open VLD criteria om de lijst samen te stellen lachwekkend: “Een Middelkerkse kandidaat kreeg een bepaalde plaats toegewezen omdat hij dan zijn affiches van de vorige verkiezingen kan gebruiken.” Over wie hij het heeft? Dan kan enkel Geert Galle zijn, die in 2012 op de achtste plaats stond bij de provincieraadsverkiezingen en nu de achtste opvolger is op de lijst voor de kamer. Zijn motto ‘Doen’ dat we op zijn grote affiches zien prijken, komt mij inderdaad ook bekend voor.
Hoeveel mogen de partijen/kandidaten uitgeven om campagne te voeren? Elke partij mag, voor alle verkiezingen samen, maximum 1.000.000 euro uitgeven. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen de hoogstgeplaatste kandidaten en de overige kandidaten. Het aantal hoogstgeplaatste per lijst is gelijk aan het aantal zetels dat de lijst de vorige keer behaalde in de kieskring, plus één. Een hooggeplaatste kandidaat mag maximaal 8.700 euro uitgeven, aangevuld met 0,035 euro per tijdens de vorige verkiezingen ingeschreven kiezer in de kieskring. De overige effectieve kandidaten en de eerste opvolger mogen elk 5.000 euro uitgeven, de overige opvolgers elk 2.500 euro. Op de website http://www.verkiezingen.fgov.be/index.php?id=3320&L=1 vinden jullie trouwens het antwoord op al jullie eventuele vragen in verband met de komende verkiezingen.
Hoe verloopt de campagne totnogtoe? Geert Galle was er vroeg bij met zijn grote affiches. Ook Jean-Marie Dedecker liet niet lang op zich wachten. Het minste dat van zijn affiches kan gezegd worden is dat hij weer eens vindingrijk geweest zijn. Er wordt onder het volk inderdaad gesproken over de waakhond.
Tot op vandaag ontving ik nog geen folders, maar daar is het misschien nog wat vroeg voor. De voordrachtsakten van de kandidaten moesten immers pas ten laatste op 26 april ingediend worden. We moeten trouwens ook nog een oproepingsbrief ontvangen. Dat moet ten laatste twee weken voor 25 mei gebeuren.
Hoe wordt in Middelkerke gestemd? In 151 van de 308 Vlaamse gemeenten en twee Brusselse gemeenten gebeurt het stemmen met het nieuw stemsysteem met een papieren bewijs. In 56 andere gemeenten - 39 Waalse en 17 Brusselse - gebruiken ze het 'gewone' stemsysteem met magneetkaart. In de 380 overige Belgische gemeenten wordt met potlood en papier gestemd. Middelkerke behoort nog steeds tot de laatste categorie. Dat betekent dat wij tussen 8 en 14 uur moeten gaan stemmen.
Grijpen de vrouwen de macht? Zeker in Middelkerke!
Er gaat geen week voorbij of we lezen, zien of horen in één of ander medium dat de vrouwen zouden benadeeld worden in onze maatschappij ten opzichte van de mannen.
Welke klachten hebben de vrouwen dan wel? Die zijn van verschillende aard. Ze zouden te weinig topfuncties bekleden.Dit wordt ‘verticale segregatie’ genoemd. Voor hetzelfde werk zouden vrouwen minder betaald worden. Om bevorderd te worden, zouden ze dubbel zo hard moeten werken als de mannen. Vrouwen vinden dat ze moeten beoordeeld worden op hun prestaties en niet op basis van subjectieve criteria. Het doorbreken van de onzichtbare muren op weg naar de top zou voor vrouwen een ,,langzaam, oneerlijk en ontgoochelend'' proces blijven. Er is weliswaar verbetering, maar de gelijkschakeling zou veel te traag gaan.
Een hele boterham, dus! Laten wij even nagaan of die klachten inderdaad gegrond zijn.
De statistieken Er worden soms statistieken verspreid die cijfers weergeven voor de ganse wereld. Dat kan natuurlijk niet. Er is te veel verschil tussen de continenten, op het gebied van godsdienst en dus op vrouwenemancipatie, op onderwijsniveau, … Maar ook als men zich beperkt tot België of tot Vlaanderen, dan blijkt duidelijk uit de cijfers dat het aantal vrouwen in zowat alle bestuursgebieden van de samenleving eerder klein is ten opzichte van het aantal mannen . Dat is ook het geval bij de overheid, in de functies onder topmanager (directeurs-generaal en directeurs). Ik hou echter niet zo van statistieken die mij zouden moeten leren hoeveel mannen en hoeveel vrouwen de topfuncties bekleden. Omdat de topfuncties inderdaad niet gelijkwaardig zijn en omdat ik nooit weet welke factoren juist in aanmerking genomen werden. En… wat men met die statistieken wil bewijzen…
Welke topfuncties worden bekleed door een vrouw? Wij hebben drie koninginnen! Wie doet ons dat ooit nog na? Ze hebben officieel wel niets te vertellen, maar jullie weten toch ook dat ‘Achter elke sterke man, een sterkere vrouw staat’. Soms noemt men dat ‘onder de sloef liggen’. Onrechtstreeks oefenen vrouwen dus een grote invloed uit, zelfs al bekleden ze zelf niet de hoge functie. Ik zou wel eens willen weten hoeveel vrouwen in een overheidsdienst de plak zwaaien zonder daarom de ‘grote’ baas te zijn. Hoeveel familiebedrijven worden tegenwoordig geleid door een dochter in plaats van een zoon? Ziehier een opsomming van belangrijke vrouwen.
In Europa: commissarissen 9/28 Catherine Ashton: Hoge Vertegenwoordiger van de Unie voor Buitenlandse Zaken en Veiligheidsbeleid Cecilia Malmström: Binnenlandse Zaken Viviane Reding, Europees commissaris voor Justitie en mensenrechten Neelie Kroes: Digitale Agenda Connie Hedegaard: Klimaatactie Maria Damanaki: Maritieme Zaken en Visserij Kristalina Georgieva: Internationale Samenwerking, Humanitaire Hulp en Crisisbestrijding Androulla Vassiliou: Onderwijs, Jeugdzaken, Cultuur, Meertaligheid Màire Geoghegan Quin: Onderzoek, Innovatie en Wetenschap
In federaal België?
Federale ministers 5/13 Joëlle Milquet, Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen Annemie Turtelboom: minister van justitie Laurette Onkelinckx: Vice-Eerste Minister en Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, belast met Beliris en de Federale Culturele Instellingen Sabine Laruelle: Minister van Middenstand, KMO's, Zelfstandigen en Landbouw Monica De Coninck: minister van werk
Staatssecretarissen 1/6 Maggie De Block: Asiel en Migratie, Maatschappelijke Integratie en Armoedebestrijding, toegevoegd aan de Minister van Justitie
Partijvoorzitter Gwendolyn Rutten bij de Open VLD
Bij de federale overheid Dominique Leroy: CEO Belgacom Catherine De Bolle: commissaris-generaal federale politie Anne Vanderstappen: administrateur-generaal van het Rijksinstituut voor de Sociale Verzekeringen der Zelfstandigen.
Bekleden ze minder topfuncties dan mannen, dan kan alleszins niet gezegd worden dat het geen belangrijke zijn en dat ze onvoldoende macht kunnen uitoefenen. En misschien heb ik er nog wel vergeten? In de justitiewereld beweert men dat er een soort glazen plafond bestaat. De lagere rechtscolleges - arbeidsrechtbanken, rechtbanken van eerste aanleg, vredegerechten - zijn heel sterk vervrouwelijkt. Maar in de hogere rechtscolleges is de situatie helemaal omgekeerd. De Raad van State telt slechts drie vrouwen op 39 leden, het Grondwettelijk Hof één op twaalf, het Rekenhof geen enkele. Maar de minister van Justitie en de grote baas van de federale politie zijn wel vrouwen! De federale overheid legt zichzelf geen genderverplichtingen op voor topfuncties. Er moet wel een ‘evenwicht’ zijn tussen Nederlands- en Franstaligen (50/50). En feitelijk moet er ook een ‘politiek evenwicht’ zijn en daarover wordt hard gebikkeld. Dat is de enige echte prioriteit. In de raden van bestuur van overheidsbedrijven (NMBS, Belgacom ...) lijkt het aantal vrouwen stabiel te blijven. Daar gelden wettelijke verplichtingen. Maar ook onder/naast de topmanagers van de federale overheidsbedrijven is er geen enkele vrouw. Ook daar is niet het genderevenwicht maar het ‘politiek evenwicht’ de prioriteit van de regering.
In Vlaanderen
Ministers: 4/9 Ingrid Lieten: vice-minister-president van de Vlaamse Regering, bevoegd voor Media, Wetenschappelijk Onderzoek en Innovatie, Coördinatie van het Armoedebeleid en Economisch Overheidsinstrumentarium met inbegrip van het energiebedrijf. Hilde Crevits: Mobiliteit en Openbare Werken. Joke Schauvliege: Leefmilieu, Natuur en Cultuur. Freya Van den Bossche: Wonen, Energie, Sociale Economie en Stedenbeleid
Bij de Vlaamse overheid Raymonda Verdyck: afgevaardigd bestuurder gemeenschapsonderwijs sedert november 2008 Mieke Van Hecke: Directeur-Generaal Katholiek onderwijs Anne De Paepe Prof: rector van de Gentse universiteit Henny De Baets: administrateur-generaal van OVAM (Openbare Afvalmaatschappij) Marleen Evenepoel: administrateur van het Agentschap Natuur en Bos Sandra De Preter: gedelegeerd bestuurder Vlaamse Radio en Televisie (VRT) Veerle Lories: administrateur-generaal “Agentschap Innovatie Wetenschap en Techniek (IWT) Ann Verhaegen:Agentschap voor Kwaliteitszorg in Onderwijs en Vorming Katrien Verhegg: administrateur-generaal ‘Kind en Gezin’ Ann Vrancken: administrateur-generaal Agentschap voor Sociaal-cultureel Werk voor Jeugd en Volwassenen Mia Douterlungne: administrateur-generaal Vlaamse Onderwijsraad Sonja Vanblaere: administrateur-generaal bij het agentschap Onroerend Erfgoed Gonda Cock: administrateur-generaal Centrale Accounting Claire Tillekaerts: topvrouw Flanders Investment & Trade
Bedrijfsleven Michèle Sioen: voorzitter van het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) Ann Claes: directeur JBC Saskia Van Uffelen CEO ICT – bedrijf Bull Martine Reynaers: Reynaers Aluminium
Moeten er quota ingevoerd worden? Op 20 november 2013 schaarde het Europees Parlement zich met ruime meerderheid achter een richtlijn over vrouwenquota in bedrijven. Daarmee moeten tegen 2020 de raden van bestuur van grote beursgenoteerde bedrijven voor minstens 40 procent uit vrouwen bestaan. Openbare bedrijven moeten de doelstelling al tegen 2018 halen. Het Europese voorstel bevat sancties voor ondernemingen die hun laars lappen aan selectieprocedures die ertoe moeten leiden dat vrouwen meer niet-uitvoerende mandaten in handen krijgen. Zo kunnen bedrijven bijvoorbeeld uitgesloten worden van openbare aanbestedingen, of verstoken blijven van Europese steunfondsen. De Europese sociaaldemocraten hadden naar eigen zeggen nog verder willen gaan. Kathleen Van Brempt (SP.A) noemt het standpunt van Straatsburg niettemin ‘een signaal naar de lidstaten en bedrijven dat het ons menens is met genderbalans in de bedrijven’. Het dossier belandt op 9 en 10 december op de tafel bij de Europese ministers van Werk. Een minderheid van Oost-Europese landen en het Verenigd Koninkrijk kant zich tegen quota. Mogelijk hebben de coalitiebesprekingen in Duitsland een impact op de krachtsverhoudingen onder de lidstaten. Marianne Thyssen (CD&V) roept de lidstaten alvast op ‘even ambitieus’ te zijn. ‘Europa is er klaar voor om ook in het bedrijfsleven het glazen plafond te slopen en op die manier alle talenten in de samenleving maximaal te benutten.’ In België is in 2011 een wet goedgekeurd die een quotum van 30 procent vanaf 2017 invoert.
Niet alle vrouwen vinden dat er quota moeten ingevoerd worden. Sommige zijn van mening dat hun geslachtsgenoten maar meer op de voorgrond moeten treden. Of hebben vrouwen gewoon minder ambitie en stromen ze daarom niet door naar topposities? Andere vragen zich af of de keuze misschien eerder op een man valt omdat een vrouw misschien nog wel kinderen wil (of ze al heeft)?
Zelf vind ik dat de meest geschikte voor een welbepaalde job, die dan ook moet krijgen. Het invoeren van quota om kost wat kost de achterstand in te halen, mag niet tot gevolg hebben dat bekwame mannen jarenlang geen kans meer krijgen op promotie.
Bestaan er typisch mannelijke en typisch vrouwelijke beroepen? Men kan niet zeggen ‘dat kan een vrouw niet’ of ‘dat kan een man niet’. Is er een verschil tussen vrouwen en mannen? Gelukkig wel, natuurlijk, maar ik bedoelde het niet fysisch maar wel kwalitatief. Bovendien kunnen de ervaringen die mannen en vrouwen tijdens hun leven opdoen, wel eens verschillen. Daardoor zullen zij problemen soms op een andere manier benaderen.
En in het Middelkerks schepencollege? Met een vrouwelijke burgemeester, Janna Rommel-Opstaele en een vrouwelijke eerste-schepen Liliane Pylyser-Dewulf, kan men bezwaarlijk van mening zijn dat vrouwen geen topfuncties bekleden in onze gemeente. Bij de 5 andere schepenfuncties (inclusief de voorzitter van het OCMW) is ook de vijfde schepen nog een vrouw: Francine Ampe-Duron. De secretaris is een man maar de gemeenteontvanger een vrouw. Het is natuurlijk wel zo dat Michel Landuyt nog steeds aan een groot aantal touwtjes trekt. Hij is niet enkel voorzitter van de gemeenteraad, maar tevens schepen van financiën en van toerisme. Dat zullen wel de condities geweest zijn om vrijwillig zijn burgemeesterssjerp, die hij twaalf jaar omgordde, over te laten aan Janna.
Besluit De vrouwen hebben volgens mij toch niet al te veel reden tot klagen. Wat denken jullie?
De zoveelste 'parel' aan de kroon van Middelkerke?
Op 1 april 2013 lanceerde ik een aprilvis, over een nieuw casino, met als titel ‘Middelkerke wil het hoogste gebouw van België op zijn grondgebied’. Nauwelijks een jaar later komt Janna Opstaele met een project dat licht afwijkt van het mijne. Ze belooft, zoals voor alle door haar blauwe partij gelanceerde initiatieven, dat het een “parel' aan de kust zal worden.
Waarom slopen en niet renoveren? 'Slopen' zou een weloverwogen beslissing zijn, want ‘'Een werkgroep denkt al maandenlang na over de toekomst van het casino, ook over het juridische aspect ervan', zegt schepen van Toerisme Michel Landuyt (Open VLD). Het gemeentebestuur van Middelkerke overwoog aanvankelijk om het zestig jaar oude casino te verbouwen. 'Maar uit een haalbaarheidsstudie bleek duidelijk dat het beter is om meteen een volledig nieuw gebouw op te trekken. Het bestaande casino is oud en versleten. Zowat alles eraan moet worden vernieuwd', zegt burgemeester Janna Rommel-Opstaele (Open VLD).
Is dat wel nodig? Op de website http://www.dekust.be/ontdekken/casino-middelkerke lees ik het volgende: Wie op de zeedijk wandelt, kan er niet naast kijken. Het gezelligste Casino van België nodigt uit voor een bezoek. De Baccarazaal is het unieke decor voor tal van muzikale optredens en andere evenementen. Geniet van een heerlijke verwenkoffie in de gezellige 'tavern on the beach' met prachtig uitzicht over zee. Het restaurant 'Il Circo'is het stemmige decor voor een heerlijk gastronomisch diner of een gezellig avondje uit. Natuurlijk kan in het Casino ook gespeeld worden. Naast klassieke casinogames zoals Blackjack, Roulette of Casino Stud Poker kun je ook je geluk beproeven op één van de slotmachines. Op aanvraag kunnen ook groepsbezoeken aan het Casino geboekt worden. (vanaf 15 personen)
Kan het dan nog beter?
We mogen toch niet onderdoen voor de andere badplaatsen! 'Een casino is de motor van het economisch en toeristisch leven in Middelkerke. De leefbaarheid hangt af van een sterk en gevarieerd aanbod in dit gebouw. Ook de zeewaartse promenade is voor mij een must, als sluitstuk van de vernieuwde wandelzeedijk en casinosite. De logische conclusie is dan ook om te gaan voor nieuwbouw', zegt Michel Landuyt. 'Al heeft de gemeenteraad uiteraard het laatste woord.' Wat een schijnheilige bemerking is dat nu weer? Wie van de meerderheid (CD&V en Open VLD) zou zich daartegen durven verzetten? En Janna vult aan: 'Koksijde heeft een golf, Nieuwpoort een jachthaven. Dit casino wordt ons paradepaardje. De inwoners zullen fier zijn. Middelkerke moet zijn uitstraling van vroeger terug krijgen’. Bij die uitspraken heb ik wel raar opgekeken, vandaar volgende vragen. En Knokke-Heist? Is dat geen concurrent? Wat is nu eigenlijk het paradepaardje van Janna en Michel? Bij elke nieuwigheid verandert dat schijnbaar (Epernayplein, Leopoldlaan, surfclub, evenementenplein met 3 verdiepingen ondergrondse parkeerplaatsen,...). Waar gaat dat eindigen? Ik neem aan dat Janna toch weet dat er in Lombardsijde ook een golf is? Vergelijkt ze nu dat gebouw met een ‘jachthaven? Denkt ze dat de toeristen in massa naar Middelkerke zullen afzakken om het te komen bewonderen? Welke ‘uitstraling’ bedoelt ze? Van voor de tijd dat de Open VLD aan de macht was? Waarom heeft ze daar niets aan gedaan in de voorbije 13 jaar?
Welke zullen de kwaliteiten zijn van het nieuw gebouw? Volgens de burgemeester zal het nieuwe casino een speelzaal bevatten, een dancing, een restaurant, een hotel van dertig tot zestig kamers, een loungebar die aansluit op het strand en een toeristisch infohuisje, 'We opteren bovendien voor een ondergrondse parking met een vierhonderdtal autostaanplaatsen en een evenementenzaal met een capaciteit van 1.500 mensen. In het huidige casino is dat allemaal niet realiseerbaar.’'We willen het gebouw zeer toegankelijk maken, zowel voor inwoners als voor toeristen', zegt Janna Rommel-Opstaele. 'De evenementenzaal krijgt een afdeling voor banketten en huwelijksfeesten, iets wat op dit moment bij ons niet te vinden is’. Het nieuw gebouw wordt dubbel zo groot als het huidige. ‘Dat is alleen al nodig voor het hotel en de voor evenementenhal. Ruimte willen we ook winnen door een efficiënter indeling van het dak. Nu gaat te veel ruimte in het dak verloren.'
Wat had ik in mijn aprilgrap nog voorzien? Meer verdiepingen natuurlijk, maar dat was voor de grap. Ik dacht ook aan bedrijfsruimten, kantoren en veel meer en luxueuzer kamers, enkele zwembaden, een aantal luxueuze appartementen, uitkijkgalerijen, een helihaven op het dak. Dat was natuurlijk nodig om al die verdiepingen op te vullen. Ik deed dat natuurlijk ook om de draak te steken met de hoogheidwaanzin van ons blauw koppel, die helaas nog blijft groeien.
Wanneer komt het nieuw gebouw er? De afbraak van het huidige gebouw is gepland voor binnen twee jaar. De bouw van het nieuwe casino zal ook zo’n twee jaar duren. In 2018 zal Middelkerke dus een nieuw casino hebben. Als het maar waar is!
Hoeveel zal dat weer kosten? Het nieuwe casino zou zo'n dertig miljoen euro kosten. Een peulschil! Zou de prijs voor het maandenlange nadenken van die werkgroep daar al bijgerekend zijn?
Wie zal dat betalen? De gemeente wil het realiseren via een PPS (Publiek Private Samenwerking). Over publieke private samenwerking wordt veel gepraat, maar wat wordt daar eigenlijk mee bedoeld? Schijnbaar is het vaak zo dat de gemeentebesturen er pas beginnen aan te denken als er niet genoeg centen zijn of als men wil meer doen met minder geld. Men wil er een partnerschap mee aangaan om samen te ontwerpen, te realiseren, de risico’s samen te dragen en de beschikbare middelen te optimaliseren en te zoeken naar alternatieve financieringsvormen. Het realiseren van de belangen van de partners moet zo geschieden dat er voor de privépartner een rendement is van zijn inbreng en voor de overheid een maatschappelijk voordeel. De overheid verbindt er zich dan toe om gedurende een bepaalde periode de gerealiseerde accommodatie te huren, die eventueel kan samengaan met een aankoopoptie achteraf. Resumerend: wat zijn de voor- en nadelen van publiek private samenwerking?
Voordelen • de overheid haalt geld en know-how in huis die ze zelf niet altijd bezit; • de eigen beschikbare middelen worden met een grotere efficiëntie ingezet. Nadelen • men bindt zich voor een vrij lange tijd aan een privépartner; • een eventuele verbreking van het afgesloten contract is een dure aangelegenheid. Besluit Publieke private samenwerking is zeker geen tovermiddel, maar een goed hulpmiddel om financiële en logistieke problemen op te lossen; Het is vooral een goede formule om grote projecten te realiseren: onderzoek in Groot-Brittannië wees uit dat dit tot een besparing van 17% kan leiden (toch niet niks afgemeten aan de som die het realiseren van zo’n project kost).
Hoe wordt het initiatief onthaald? 'Enkele inwoners’ (?) zouden zich wat ongelovig afgevraagd hebben ‘Komt er een nieuw casino?' Ze waren er namelijk van overtuigd dat het huidige gebouw gerenoveerd zou worden. Een zekere Marc Slagmulder valt een beetje uit de lucht. Hij weet dat de vernieuwing van de zeedijk op het programma staat, maar een nieuw casino? ‘Als dat waar is dan is dat goed nieuws. Wie kan daar nu tegen zijn?' Misschien de belastingbetaler, mijnheer Slagmulder? Fred Vandenbussche, ex-journalist, schreef daarover volgende open brief aan CD&V Middelkerke:
Beste medeburgers, Twee elementen in de lokale editie van Ampersand,(nvdr: een lezerskrantje van CD&V), dat mij vandaag in handen kwam, hebben mijn aandacht gewekt. Eén daarvan was de ‘casinosite’ . Onze mandatarissen doen daar heel geheimzinnig over, ze weten blijkbaar nog van niets of doen alsof. Helaas hebben twee blauwe bonzen vroeger vorige week alle mogelijke details verschaft over de plannen, tot en met het aantal hotelkamers en de capaciteit van de feestzaal. Waren "de onzen" op het schepencollege waar dat allemaal bedisseld werd? Of wilden zij het niet doorvertellen aan hun leden-kiezers? Wat het antwoord ook is, ze slaan een modderfiguur. Ik vraag me trouwens af hoe vaak die zaal voor 1.500 koppen vol zal raken (vraag het eens in Oostende, waar ze een zaal van amper 1.200 koppen nooit vol krijgen). Niemand lijkt zich af te vragen of Middelkerke zo'n onding als een casino (nog) nodig heeft. Zelfs Knokke-Heist heeft zijn al jaren oude nieuwbouwplannen afgeblazen, omdat de casinowereld lijdt aan "perte de vitesse" en op relatief korte termijn gedoemd is te verdwijnen. Dat er iets moet gebeuren met het casinogebouw kan best zijn. Maar als we daar nieuw gaan bouwen zal het onvermijdelijk veel meer kosten dan de dertig miljoen waar tante Janna en nonkel Michel het over hebben. Het is een project dat minstens vier generaties Middelkerkenaars bindt en mag dus wel eens grondig doordacht worden. Waarom niet een architectuurwedstrijd uitschrijven met de vraag om alle functies die we van het nieuwe gebouw verwachten samen te brengen? Moet een speelhol - verondersteld dat Middelkerke dat nog wil - uitgerekend op deze locatie staan? De mooiste en beste locatie van niet alleen Middelkerke, maar eigenlijk van de hele kust? Als het casino dan toch de motor is van ons toerisme, hoe verklaar je dan dat Middelkerke zienderogen en alarmerend achteruitboert in vergelijking met Nieuwpoort en Koksijde, die géén casino hebben (maar wel een creatief gemeentebestuur)?
Bron Het Nieuwsblad van 18.3.2014 artikel ‘Middelkerke sloopt casino om er een nieuw te zetten’ door mma focus wtv van maandag 17 maart 2014, auteur: lbo
Middelkerke: Is jouw GSM ook verouderd? Werp hem dan toch weg! Maar ver genoeg!
Beste bloglezer,
Dit is geen late aprilgrap! Toen ik in de krant las dat Middelkerke de ‘place-to-be’ zal worden voor al wie wil zien hoe men zijn GSM ver wegwerpt, dan keek ik toch even raar op. Wat is er dan wel gaande? Op 21 juli 2014 zal het Belgisch kampioenschap van deze ‘populaire’ discipline, niet meer in Bredene plaatsgrijpen maar in ons … bloedeigen Middelkerke. Als dat geen interessant wereldnieuws is! Omdat we nog maar pas 1 april achter ons gelaten hadden, moet ik eerlijk toegeven dat ik in eerste instantie dacht: ‘opgelet, ik mag me hier niet laten beetnemen’. Maar neen, het lijkt bittere ernst te zijn.
Wat houdt dat GSM – werpen eigenlijk in? Als mijn GSM het niet meer doet, dan werp ik die ook weg, maar niet zonder die eerst onklaar te maken. Ik zocht wat op internet en stelde vast dat bepaalde gsm’s ‘wegwerp-gsm’s’ genoemd worden. Het zijn goedkope toestellen, ideaal voor mensen die niet dag in dag uit een gsm nodig hebben. Je gebruikt ze dan enkel als je op vakantie bereikbaar wilt zijn of in geval van nood. Voor iemand die sporadisch wel eens een gsm nodig heeft, maar geen verplichtingen wil, is dat de goedkoopste oplossing … en de eenvoudigste! Zo iemand heeft geen behoefte aan veel knoppen met spitsvondigheden. Straks worden die zelfs in papier gemaakt en dan zouden ze maar maximaal 10 euro meer kosten. Als je er dan al eens één verliest of gestolen wordt, dan is de schade beperkter.
Maar het moest iets anders zijn, want waarom een ‘Belgisch kampioenschap’? Het bleek toen inderdaad een internationale sport te zijn die in 2000 ontstond in Finland. Hierbij wordt een echte, waarschijnlijk afgedankte gsm, geworpen waarbij aan de afstand en soms ook aan de techniek een score wordt toegekend. Weten jullie dat het actueel wereldrecord bij de mannen meer dan 102 meter bedraagt? Beginnen jullie maar te oefenen! Er zijn 4 categorieën:
Traditioneel (original): de score wordt bepaald door de verste afstand van drie worpen waarbij de gsm door een schouderbeweging wordt geworpen
Vrije stijl (freestyle): de score wordt gegeven aan de choreografie
Ploeg (team-original): de score wordt bepaald door het optellen van de éne worp van maximum drie kandidaten.
Junior: de categorie voor kandidaten onder de twaalf jaar.
Waar grijpt het kampioenschap plaats? Het strand is uiteraard een ideale locatie om zoiets te organiseren. Als je dan weet dat ter hoogte van de watertoren, een dorp gebouwd wordt en er heel wat randanimatie gepland wordt, dan kan je best begrijpen dat onze schepen voor toerisme in de wolken is. Wat is een kinderhand toch rap gevuld! Landuyt: “Het wordt veel meer dan gsm-werpen alleen.. Dit is wat we nodig hadden om het imago van onze badplaatsen te verjongen". Na het verdwijnen van de Zomerhit was Middelkerke op zoek naar een topevenement in de zomer en dat is nu gevonden. Ja… anders geraakt het geld niet op.
En wie organiseert dit ludiek evenement? Dat blijkt ‘Jim Mobile’ te zijn. Het is een gsm operator, of wat dachten jullie? Een ‘mobile virtual network operator’ (MVNO) is een bedrijf dat niet over een licentie beschikt, maar onder eigen merknaam mobiele telefonie verkoopt over het netwerk van een andere GSM-operator. Zo is het merk ‘Jim Mobile’ een activiteit van de VMMa (Vlaamse Media Maatschappij), de moedermaatschappij van het eerste commerciële televisiestation in België: VTM. De VMMa is dan weer in handen van de Persgroep en de Roularta media groep die in samenwerking met Base company ‘Jim Mobile’ hebben gelanceerd.
Er wordt een pak publiciteit gemaakt. Zo zullen er in de zomer twaalf kusttrams rondrijden, beschilderd met reclame voor het BK. "Wij verwachten zo'n 1.500 deelnemers en gezien de publiciteitscampagne meer dan 10.000 bezoekers en sympathisanten", vertelt iemand van de organisatie. “De opbrengst gaat naar een goed doel* en wie geen oude gsm heeft, zal er ter plaatse één kunnen kopen voor 2 euro”. De gsm’s worden voor recyclage of hergebruik ingezameld ten voordele van Think-Pink, de permanente bewustmakingscampagne in het kader van de strijd tegen borstkanker in België.
Hoe wordt deze sporttak ingeschat? Om even te zwanzen: GSM – werpen staat bekend als een zeer hoogstaande competitie. Je moet er geestelijk en fysiek volledig voor in orde zijn en het is een internationale sportdiscipline. Precisie komt er niet bij te pas. Er is ook een publiekprijs voorzien voor het mooistgebouwde model. Ik hoorde al dat de andere kustplaatsen, Bredene uitgezonderd natuurlijk, groen zien van jaloezie. Ze willen hoegenaamd niet onderdoen voor Middelkerke. Koksijde zou denken aan ‘tabletwerpen (een soort schijfwerpen), in samenwerking met Media-markt. In Nieuwpoort is er al sprake van muiswerpen (muis van de computer, wel te verstaan) in samenwerking met ‘Vandenborre’ en De Panne twijfelt nog tussen ‘portemonneewerpen’ in samenwerking met Belfius en ‘stickwerpen’, samen met Sony.
Maar, waarom niet langer in Bredene? Neen, niet omdat men daar het naaktstrand wil uitbreiden! Ze hebben gewoon zelf gevraagd om het niet meer te moeten organiseren. Het kost namelijk te veel aan de gemeente. Schepen Eddy Gryson vond het totale kostenplaatje van 60.000 euro een overdreven uitgave. Eindelijk zijn de schellen van zijn ogen gevallen! Aangezien iedereen weet dat Middelkerke op geen 10.000 euro kijkt, was er al rap een badplaats gevonden die van het evenement een ‘paradepaardje’ wil maken.
Besluit Alle middelen om in een badplaats het toerisme vers bloed in te pompen, zijn op het eerste gezicht de moeite waard om bestudeerd te worden. En zeker als het imago daarmee moet opgepoetst worden, zoals ik ergens las. Ik ken het kostenplaatje voor Middelkerke niet, maar waarom zou het goedkoper zijn dan voor Bredene? Uiteraard vind ik 60.000 euro een buitensporig bedrag. Ik vind dat de Vlaamse Mediamaatschappij en Base zelf maar meer moeten bijdragen als ze een reclamecampagne op touw willen zetten. Ik vind het tevens, maar dat hebben jullie al kunnen vaststellen uit mijn tekst, een gekke waardeloze bedoening. Zijn er dan echt geen andere strandsporten? Maar ja, als er reclame mee moet gemoeid gaan, dan komt men tot de zotste dingen eerst.