In de laatste week van september 2009, heeft men het heraanleggen van de bloemenstraten van Westende-dorp hervat: Azaleastraat en Tulpenstraat. Hetzelfde gebeurde vroeger reeds met de Begoniastraat en de Dahliastraat.
Deze straten zullen in de toekomst enkel nog fleurige namen hebben, want groen schijnt er niet langer gewenst. Alle boompjes werden verwijderd. Reden? De wortels veroorzaken barsten in het voetpad en steken dat omhoog. Diepe wortels drukken op de rioleringsbuizen en breken die. Dat is een bekend verschijnsel, dat zich in veel gemeenten voordoet en dat inderdaad ernstige hinder kan veroorzaken. De gasleidingen en het teledistributienet (enkel Tulpenstraat) moesten echter ook vernieuwd worden. Wij denken dus dat de werken eigenlijk maar weinig met die boompjes te zien hebben, maar dat het eigenlijk eerder gaat over de vernieuwing van die leidingen. Men kan daar inderdaad geen risico mee lopen. Wat houden de werken verder in? Het voetpad wordt breder ten koste van de strook van de boompjes EN ten koste van de parkeerplaats waar men voorheen op tamelijk veilige manier zijn auto kon plaatsen. Dat men er niet van profiteert om de elektrische leidingen ondergronds te plaatsen is natuurlijk zeer spijtig. Dat is natuurlijk fors duurder dan bovengronds. Maar dat laatste is veel gevaarlijker. De kabels zijn kwetsbaar bij harde storm en bij baldadigheid. Bovendien zijn die palen en kabels landschapsvervuilend. Het zijn ook openbare toiletten voor de vogels die de onderliggende voetpaden en terrassen besmeuren.
En de andere problemen? Eerst en vooral wil ik het hebben over de communicatie met de bewoners. Men kan zonder meer zeggen dat de gemeente daarin opnieuw te kort geschoten is. Werd er aan de bewoners gevraagd of ze die gedaanteverwisseling van hun straat wel wensten? Zij zijn het immers die er moeten leven. Bijlange niet! De waarnemende burgemeester beweert niet van verzuurde praatbarakken te houden, maar met de moderne middelen die het internet biedt, had men tenminste op die manier inspraak kunnen aanbieden. Een bewoner zegt mij Het heeft toch geen zin zich daartegen te verzetten, want DE GEMEENTE LUISTERT TOCH NIET. Ja, triestig en zeer ondemocratisch, als dat inderdaad juist is. Werd het aangekondigd? Niet in De Sirene die toch het middel bij uitstek daarvoor is, maar in geen enkele van de vier reeds in 2009 verschenen nummers, heb ik daarover iets kunnen vinden. De bewoners van de Tulpenstraat en van de Azaleastraat kregen wel een bewonersbrief, respectievelijk gedateerd op 4 augustus (begin werken half september) en 16 september 2009 (start werken begin oktober!!). Daarin wordt hen gevraagd begrip te willen opbrengen voor de mogelijke (!) ongemakken. Zo vernamen zij dus wel dat de leidingen zouden vernieuwd worden, samen met de voetpaden en de toplaag van de straat. Van het wegnemen van de boompjes en het verdwijnen van de parkeerplaatsen is echter geen sprake.
Dat verdwijnen van de boompjes die de straten een bijzondere aanblik gaven, vind ik een tweede probleem. Ik weet het wel de ene houdt van groen, de andere niet. Ik behoor tot de eerste categorie en ik betreur die ingreep ten zeerste, vandaar mijn blogartikel. Zal men nu in gans de gemeente alle boompjes verwijderen? Er zijn inderdaad nauwelijks nog straten met bomen, tenzij in private tuinen. En wat zeggen de groenen? Ze hebben toch al hun principes niet overboord gegooid toen ze in het progressief kartel stapten, dat deel uitmaakt van de meerderheid? Of hebben ze gewoon niets te vertellen?
Was die maatregel dan wel noodzakelijk? Was er geen andere oplossing? Is er wel een voetpad nodig in dergelijke straten? Ik vind van niet, want er is daar nauwelijks voetgangersverkeer. Er zijn wel meer straten in Westende zonder voetpad. Als er dan al één nodig is, moest dat dan nog breder dan het al was? De parkeerplaatsen verdwijnen en de autos moeten nu op de rijweg zelf staan. Wat zien we in de reeds afgewerkte Begoniastraat? De wagen wordt op het voetpad geplaatst om te laden en te lossen. Moesten de bomen absoluut weg? Het probleem is enerzijds dat de bomen niet ondiep wortel mogen schieten omdat ze dan de voetpadtegels omhoog duwen. Anderzijds niet te diep ook om de riolering niet te beschadigen. Bestaan er dan geen boompjes waarvan de wortels minder geweldig te keer gaan? Algemeen wordt aangenomen dat oppervlaktewortels kunnen vermeden worden door geen snelgroeiende soorten aan te planten zoals de esdoorn, de populier, de moerbeiboom, de Siberische iep, . Kijk maar naar de boom op de linkse foto in de Leliënstraat. In het algemeen kan gesteld worden dat het wortelstelsel van een boom nog net iets verder reikt dan de takken. Vergelijk ook maar eens met een boompje uit de Duinenlaan. (foto onder rechts) Ondiepe wortels vermijden is, volgens specialisten, ook mogelijk door de plantgrond voldoende te draineren en door de wortelput voldoende groot en diep te maken. Rond de boom moeten voldoende tegels weggenomen worden om voldoende zuurstof en voedingsstoffen aan de wortels te geven, anders komen ze die zoeken aan de oppervlakte. De bomen in de Leliënstraat werden (voorlopig?) gespaard. Daar is namelijk geen voetpad. In plaats daarvan is er een grasstrook met daarin bomen, waarvan er weliswaar al drie dood zijn. Slechte bomen, slechte grond of slecht onderhoud, wie zal het zeggen?
Om beschadigingen aan de riolering tegen te gaan, kan men gebruikmaken van PVC buizen in plaats van betonbuizen. Rioolwater lost cement op en maakt daarmee de rioolpijpen poreus waardoor het water in de bodem sijpelt. Dat water wordt juist gezocht door de boomwortels die dus zeer diep gaan en drukken op de buizen die daardoor beschadigd worden. PVC buizen laten geen water door en zijn dus onaantrekkelijk voor de wortels.
Diegene die niet zo van bomen houdt wegens afvallende en rondvliegende bladeren, kan in de Joseph Matthieulaan zien dat het ook anders kan. De onderstaande foto spreekt voor zich.
Weet het gemeentebestuur dan misschien alles beter? Waarom luisteren zij nooit eens? Spijtig!!!!
Nu krijg ik misschien de banbliksems van de vrome Westendenaars en andere rooms-katholieke lezers over me heen. Natuurlijk weten zij dat. Ik ben er echter van overtuigd dat niet iedereen dat weet, vandaar Ik heb gezien dat er al enige tijd een geel bord naast de ingang van de Sint-Laurentiuskerk in Westende - dorp staat. Die wordt namelijk gerestaureerd. Ziehier de tekst op dat bord.
Het betreft fase 1, dus volgt er nog minstens een tweede. Zoals jullie zien is de opdrachtgever de Kerkfabriek Sint-Laurentius met subsidies van de Vlaamse gemeenschap, de provincie en de gemeente. Die kerkfabriek is namelijk de eigenaar van de kerk. Kerkfabrieken zijn openbare besturen. Elke parochie heeft er één. Dat betekent dat er negen zijn in Middelkerke, verdeeld over 12 kerken en kapellen.
Het Latijnse woord fabrica (= constructie) werd in de Romeinse tijd reeds gebruikt voor een 'constructie ten behoeve van het algemeen belang'. In combinatie met het woord kerk (fabrica ecclesiae) wordt het al vanaf de 6e eeuw gebruikt om het geheel aan te duiden van de gelden of bezittingen bestemd voor het onderhoud en de verfraaiing van het kerkgebouw en later ook voor het uitoefenen van de eredienst. In het Nederlands heeft de hedendaagse term ingang gevonden als vertaling van het Franse fabrique de l'église. De inrichting, werking en bevoegdheid van de kerkfabrieken werden bij Napoleontisch decreet van 30 december1809 geregeld. Wie daar meer wil over weten, kan het nalezen op Wikipedia. Een modern decreet van 7 mei 2004 bevat de huidige wetgeving. In België zijn de kerkfabrieken onderworpen aan het gezag van de kerkelijke overheid en aan dat van de burgerlijke overheid, gemeente en provincie, die de voorstellen van de kerkraad moeten adviseren. Het beheer van de kerkfabriek wordt namelijk opgedragen aan een kerkraad. Die bestaat uit vijf leden. Een door de bisschop aangestelde verantwoordelijke van de parochie, in de meeste gevallen de pastoor, maakt er van rechtswege deel van uit. De raad wordt driejaarlijks gedeeltelijk vernieuwd. De herverkiezing gebeurt door de kerkraad zelf. Iedereen die rooms-katholiek is, woonachtig is in de gemeente(s) van de parochie, tussen 18 en 75 jaar oud is en zelf niet bezoldigd wordt door de kerkfabriek, kan zich kandidaat stellen. Deze kandidaten worden aan de parochiegemeenschap publiek gemaakt. De kerkraad kiest in hun midden een voorzitter, secretaris en penningmeester. Omdat er in Middelkerke meer dan 4 parochies zijn, bestaat hier ook een centraal kerkbestuur. Het heeft zijn zetel in de parochie Wilskerke. Dat is de gesprekspartner van het gemeentebestuur. Het krijgt van de verschillende kerkfabrieken een meerjarenbegroting, waarin het de prioriteiten bepaalt. De kerkfabriek heeft als taak de eredienst mogelijk te maken. Dit betekent dat zij instaat voor het onderhoud van het kerkgebouw, het orgel, de liturgische kleding en het liturgisch vaatwerk. Ook zorgt ze voor de aankoop van hosties, miswijn, kaarsen en eventueel nieuw linnen of vaatwerk. Verder betaalt zij de casuelen van priester en organist. De kerkfabriek heeft haar inkomsten uit de verkoop van kaarsen, een deel van de collecte, de misintenties, in bijzonder bij uitvaarten en huwelijken. Verder heeft een kerkfabriek vaak gronden, die verpacht worden, of eigendommen die verhuurd worden. Meestal slaagt de kerkfabriek er niet in om een begroting in evenwicht in te dienen bij het gemeentebestuur en de provincie. Deze zijn dan verplicht om de tekorten aan te vullen. Bijzonder zware kostenposten zijn vaak binnen- en buitenrestauratie van het gebouw en de restauratie van het orgel. Doordat hier grote budgetten moeten worden vrijgemaakt, raken deze projecten vaak op de lange baan.
In mijn jeugd had ik altijd de indruk dat deel uitmaken van de kerkraad een voorrecht was voor de rijke boeren en politici van de toenmalige CVP of beide tegelijk. Het lidmaatschap werd vaak van vader op zoon overgedragen. Er waren wel verkiezingen maar in de schoot van de kerkraad zelf. Ik heb ook altijd gehoord dat de kerkfabriek rijk was en eigenaar was van veel gronden in Westende. Het is zeer moeilijk daar meer over te weet te komen omdat nauwelijks geïnformeerd wordt over de Westendse kerkfabriek en over de leden ervan. Daarom ben ik zo verbaasd als ik waarnemend burgemeester Michel Landuyt hoor zeggen op 27 december 2007 'De kerken halen een forse hap uit ons budget. Is onze kerkfabriek dan niet rijk meer? Ik begrijp natuurlijk wel dat ze tegenwoordig minder inkomsten hebben door minder kerkbezoek en meer burgerlijke uitvaarten. Vele onder ons, vooral de niet-gelovigen, zijn er waarschijnlijk niet zo mee opgezet dat de gemeente moet opdraaien voor de kosten aan de kerkgebouwen. Welke politiek voert ons gemeentebestuur daarin? Ik lees in De Sirene van juli-augustus 2007: Het onderhoud en de restauratie van dit waardevol bouwkundig erfgoed is niet goedkoop maar wel noodzakelijk. Vaak zijn niet alleen de gebouwen op zich architecturaal waardevol, de meeste kerken herbergen ook een belangrijke collectie kunstvoorwerpen en meubilair. De Middelkerkse kerken zijn niet alleen centra van bezinning maar ook van kunst en cultuur. Niet slecht, hé voor een paars bestuur? Niet enkel in crisistijd, maar uit het oogpunt van goed bestuur en besparing van gemeenschapsgelden, kan men zich ook afvragen of het nog verantwoord is, zoveel kerkgebouwen en zoveel kerkraden in stand te houden. Fusie is overal het ordewoord. Gemeenten werden er het slachtoffer van, bedrijven willen erdoor hun winsten beveiligen, voetbalploegen willen samen betere resultaten behalen, de staat maakt van het leger een afgeslankte groep, zo klein dat het de vijand straks ongezien zal kunnen benaderen. Aan de kerken wordt echter niet geraakt. Integendeel, die van andere dan van de rooms-katholieken komen erbij en moeten van dezelfde financiële steun kunnen genieten.
Af en toe een culturele organisatie in de één of andere kerk, vind ik wel wat weinig om het behoud van al onze kerken en fabrieken te rechtvaardigen.
In De Morgen van 21 augustus 2009 werden de RIZIV cijfers gepubliceerd die aangeven hoeveel huisartsen zich in elk van de Belgische gemeenten gevestigd hebben. Daaruit blijkt dat er 166 op 589 zijn die een tekort hebben. Dat betekent dat daar minder dan 90 huisartsen wonen per 100.000 inwoners of minder dan 1 huisarts per 1111 inwoners. In West-Vlaanderen zijn er 9 procent in dat geval en wat blijkt? Middelkerke is toch wel één van die gemeenten met een tekort, zeker? Men zegt dan dat het een medisch lage capaciteit heeft. Daar is onder andere ook Bredene bij maar Koksijde en Knokke-Heist niet. Het opstellen van een lijst van de huisartsen is helemaal geen eenvoudige opgave. Er sterven artsen want het zijn ook maar mensen, er worden er gepensioneerd, er komen nieuwe afgestudeerde bij, er gebeuren nieuwe fusies van praktijken. Spijtig genoeg worden de lijsten op internet, ook die op de websites van de gemeenten, niet steeds bijgehouden. Op veel lijsten staan ook specialisten. Na veel opzoekwerk heb ik het aantal huisartsen per gemeente kunnen bepalen. Ik kan echter absoluut niet garanderen dat er geen enkele door de mazen van mijn net geglipt is.
Middelkerke heeft 17 huisartsen op 18.080 inwoners. Dat is dus 1 arts op 1.130 inwoners en inderdaad onder de norm. Zoals het Syndicaat van Vlaamse Huisartsen ben ik er echter ook van overtuigd dat de cijfers van het rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering een vertekend beeld geven. Welke waarde kan en mag daaraan gehecht worden? De kustgemeenten worden s zomers overspoeld door toeristen, die ook ziek kunnen worden, de inwonersaantallen stijgen dus enorm maar het aantal huisartsen blijft hetzelfde evenals de openingsuren van hun praktijken. Het is daar in het seizoen dan ook enorm druk en dus lange wachturen. We stellen ook overal vast dat meer en meer huisartsen zich groeperen in één praktijk. In Middelkerke is dit het geval voor Scheirlinck Vandorpe, Daese De Witte, De Kerpel Mulier, Florizoone Lecointre Vandenbroucke. Als we even het aantal wekelijkse bezoekuren vergelijken in de praktijk Dr Scheirlinck Dr Van Dorpe met deze van Dr Boydens, dan stellen we vast dat ze ongeveer gelijk zijn, namelijk 23 en 24 uur. Ik weet ook wel dat twee artsen meer thuisbezoeken kunnen afleggen dan één, maar moet ik de gegroepeerde artsen als gehelen rekenen? Als ik ze voor de helft meereken, dan kom ik op 12 artsen voor onze gemeente en uiteraard op een nog slechtere verhouding ten opzichte van het aantal inwoners. Het is ook een feit dat er steeds meer vrouwelijke huisartsen zijn. Sommige van hen werken slechts halftijds om meer tijd te hebben voor de kinderen en voor het gezin. In Middelkerke is de huidige verhouding 4 vrouwen (Trypsteen, Verbeke, De Kerpel en De Witte) tegenover 13 mannen. Werken die dames voltijds of niet? Dat zal het RIZIV ook wel niet weten.
Niet alle inwoners wenden zich tot een huisarts uit hun gemeente. Sommige zieken uit Mannekensvere zullen allicht een beroep doen op een arts uit Nieuwpoort, die van Schore op die van Pervijze, die van Sint-Pieterskapelle op die van Leke. Het heeft volgens mij geen zin zich uitsluitend te baseren op het aantal artsen dat in een gemeente woont. Ook de aanwezigheid en de locatie van de ziekenhuizen speelt een rol. Zo ligt Bredene op een steenworp van Damiaan H.Hart in Oostende. Inwoners uit De Panne en Koksijde kunnen ook terecht in Veurne. Blankenberge en Knokke-Heist hebben hun Fabiola en Onze-Lieve-Vrouwziekenhuizen. De Haan en Wenduine kunnen naar Oostende of Blankenberge. Ook op dat gebied hinkt Middelkerke (en zeker Westende en Lombardsijde) achteraan.
Tenslotte zijn er ook de wachtdiensten tijdens de weekends en de feestdagen. Ook als de eigen huisarts afwezig is, kan men zich tot die dienst wenden. Sommige gemeenten werken daarvoor samen zoals Bredene en Oostende binnen een huisartsen.vzw. Andere hebben een onafhankelijke huisartsenwachtdienst. Buiten een telefoonnummer in De Sirene en op de website van de gemeente, heb ik voor Middelkerke geen informatie kunnen vinden over een wachtdienst. Ik vond wel dat het duo Deforche Verbeke uit Lombardsijde deelneemt aan de wachtdienst van Nieuwpoort.
Lage of hoge medische capaciteit? Niets beter dan gezond blijven.
Wat is een schoonheidsfout eigenlijk? Het is een kleine fout, die de schoonheid van het geheel des te beter doet uitkomen. Anders gezegd, het is een kleine onvolkomenheid die echter nauwelijks van invloed is op de schoonheid of waarde van het geheel. In ons geval is schoonheid een kwaliteit of beleving van een plaats die ons genoegdoening verschaft. Men zou ook kunnen zeggen dat een schone gemeente in evenwicht en harmonie is met de natuur. Tot daar mijn inleiding die moet leiden tot de vraag Is Westende mooi? De ene zal dit vanzelfsprekend vinden, vooral diegene die er zijn hele leven woont. Die van Koksijde, Knokke-Heist, Nieuwpoort of De Haan zullen hun gemeente veel mooier vinden. Ik wilde namelijk deze week de aandacht vestigen op enkele punten die ik op mijn fietstochtjes door Westende, opgemerkt heb. Zijn dat schoonheidsfoutjes? Ik laat het aan jullie over om daarover te oordelen.
Ik las in Het Nieuwsblad van 28 juli 2009: De actie van politie en preventiedienst om de inwoners te wijzen op de onleesbaarheid van sommige huisnummers is een succes geworden. Nagenoeg iedereen is nu in orde met de wet. (vln). Dit klopt dus bijlange niet. Ik zou nog tientallen woningen kunnen aanduiden waar het nummer ontbreekt, onleesbaar of zeer moeilijk te vinden is.
Nog niet zo heel lang geleden heeft de Vlaamse Landmaatschappij (VLM) ruim 2 hectare duingrond verworven die aansluiten bij het erkend natuurreservaat De Schuddebeurze en die goede vooruitzichten bieden voor natuurontwikkeling. De aandachtige wandelaar of de fietser die even op adem wil komen, kon er zich laten informeren over de betekenis van dit uniek natuurpunt dank zij een duidelijk en goed geplaatst bord. Ik zeg kon want groot was mijn verwondering en woede dan ook toen ik enkele weken geleden moest vaststellen dat het bord in gruizelementen geslagen was. Wie doet zoiets nu? t Zal wel van de stormwind zijn, zeker? Een goeie ziel heeft ondertussen de stukken op de grond aan elkaar gepuzzeld, zodat het weer leesbaar is. Wordt dat zo vlug mogelijk hersteld? Of trekt de gemeente er zich niets van aan omdat het hun verantwoordelijkheid niet is?
De zitbanken zouden best eens allemaal geïnspecteerd worden. Naast de vuile overgroeide in de Essex Scottishlaan heb ik in de Henri Jasparlaan ook nog een éénpersoonsbank gevonden.
Dames en heren van het gemeentebestuur, mochten jullie dit lezen, willen jullie dit dan als mijn signaalkaart aanvaarden?
Op 31 augustus eindigde dus het hoogseizoen. Alleen dat woord al geeft aan dat er iets veranderd is. Vroeger sprak men van in het seizoen en buiten het seizoen. Het aantal tweedeverblijvers is enorm toegenomen. Het aantal vakantieverblijven van verschillende aard groeit nog steeds. Bij elk schoolverlof en in alle zonnige weekends worden talloze evenementen georganiseerd. Dat maakt dat de kustactiviteit ook buiten het hoogseizoen intens en druk kan zijn. Seizoenspreiding noemen sommigen dat. Camping Kompas gebruikt de termen hoog- en laagseizoen, naseizoen, naseizoen plus. Andere spreken van het tussenseizoen: mei, juni en september. Vroeger zegden de kustbewoners op 1 september het is weer geveegd. Ik herinner mij zeer goed de tijd dat Westende-bad in de wintermaanden (niet tweede helft juni, juli, augustus, eerste helft van september en de paasvakantie) doods was, met nauwelijks een winkel geopend. Men kan nochtans niet ontkennen dat de kust ook nu nog na 31 augustus een grondige gedaanteverwisseling ondergaat. De hoofdschuldige daarvoor is natuurlijk de heropening van de scholen. Kinderen zie je hier nog nauwelijks en als je er ziet dan zijn ze nog te jong om hier niet te zijn. Welke jonge mensen kan je hier immers nog aantreffen? Studenten uit het hoger onderwijs die maar op 1 oktober moeten herbeginnen? Nadat in de maanden juli en augustus geen bouwwerken toegelaten waren op de dijk en in de straten van de badplaats, is men er op 1 september weer ingevlogen. Zonder enig respect voor de septembertoerist, die toch ook betaalt voor zijn verblijf, rijden zware camions aan en af, voetpaden worden uitgebroken en straten afgesloten. In de Distellaan worden nieuwe buizen gelegd. De heropbouw van de op 8 januari 2008 afgebrande villa met rieten dak in de Zonnelaan is gestart. De werken van de verkaveling in de Langestraat zijn nu goed begonnen. Voor De Surfers aan de Lakodam heeft men een dag langer gewacht maar misschien had dat te maken met de opbouw van de reusachtige kranen.
Het verkeer is minder druk. Geen files meer aan de verkeerslichten. De parkings zijn vrij en nu weer gratis. Er rijden minder trams. In plaats van om de tien minuten (van 1/7 31/8) is dat van 1/9 tot 8/11 nog slechts om het kwartier. En toch staat een eenzame nog te wachten op een halflege of halfvolle tram. De dijk wordt nu vooral bewandeld door gepensioneerden, nu bijna niet meer gehinderd door gocarts. Als de zon van de partij is, nodigen halflege terrasjes je uit om ongestoord iets te drinken. Fietsers moeten minder zwichten voor al de rest, ook niet voor opdieners die plots opduiken vanuit hun tearoom en zich met volle dienbladen naar hun terrassen reppen. Hoewel het restafval in de zomermaanden elke dag opgehaald wordt in de badplaats, hebben (vertrekkende) toeristen hun vuilniszakken toch nog op straat gezet naast de vuilnisbakken. Vandalen hebben het (als afscheid?) nodig gevonden enkele zakken open te schoppen in de Zonnelaan. Tussendoor, moet die naam eigenlijk niet gewijzigd worden in Zonnenlaan?
In de gemeente zijn de diensten weer bezet na de personeelsvakanties. Op de campings, weinig volk maar nog veel mobiele caravans, zolang het nog mag. De vakantiehuisjes lijken verlaten. Het huren van een appartement of van een campingplaats wordt goedkoper. Je mag aannemen, zonder dat precies te kunnen zeggen wegens het groot en zeer verscheiden kwalitatief aanbod dat je nu in september iets minder dan de helft betaalt voor een appartement dan in juli en augustus. Handelszaken hebben nu minder openingsuren. Zo is de Okay niet meer geopend op zondagvoormiddag. Het is wat stiller en rustiger geworden in Westende, niet overal, maar toch Als je de gevolgen van het seizoeneinde eens rustig overloopt, krijg jij dan ook het gevoel wat zijn wij gelukkig dat het hoogseizoen voorbij is? De middenstanders denken daar natuurlijk anders over, maar anderzijds begint de vermoeidheid ook in hun kleren te kruipen. Ze nemen nu wel een (niet-verplichte) rustdag, maar toch Ook het weer heeft zich aangepast. Donkere wolken, veel wind, ja zelfs regen.
Zeer opvallend is het vroege (te vroeg?) vallen van de bladeren. Terwijl we nog weken van de herfst verwijderd zijn.
Kampeerwagenpark Westende een succes of toch niet?
Nu het zomerseizoen 2009 stilaan op zijn einde loopt, is de tijd weer eens gekomen om een balans daarvan op te maken. De Minister-President van Vlaanderen Chris Peeters, tevens Minister van Toerisme, toonde zich op 8 april 2009 verheugd omdat hij in Westende het tweede kampeerautopark van de kust mocht openen. Hij zei toen dat er in België momenteel meer dan 34.000 kampeerautos ingeschreven zijn. Volgens hem zou dat aantal nog stijgen omdat het kampeerautotoerisme vandaag tot één van de snelst groeiende vormen van het kampeertoerisme behoort. Peeters vond het jammer dat deze snelle groei ook gepaard gaat met een aantal nevenverschijnselen zoals wildkamperen, de moeilijke verkeersplanning en een aantal uitdagingen met betrekking tot milieuzorg en brandveiligheid. Hij keurde het ook af dat nog te vaak langs de weg of op parkings overnacht werd onder andere omdat hij dat bijzonder onveilig vond. Toerisme Vlaanderen besloot dus enige tijd geleden om een pilootproject op te starten in Westende en investeerde zon 400.000 euro in het aanleggen van dit kampeerautoterrein. Op dit ogenblik is Toerisme Vlaanderen nog steeds de eigenaar van de grond, maar is Kompas Camping de erfpachtnemer en de uitbater. Het vergunde terrein beschikt over 35 kampeerautoplaatsen met eigen elektriciteitsvoorzieningen, een centrale servicezuil en is gelegen op korte wandelafstand van de kust. Ik heb daarover reeds een standpunt ingenomen in mijn blogartikel van 3 mei 2009. Chris Peeters wenste bij de inhuldiging de aanwezigen ook een mooie zomer toe. Hij zal wel mooi weer bedoeld hebben, maar was het ook mooi voor het kampeerwagenpark?
Aangezien ik toch bijna elke dag Westende doorkruis met de fiets, heb ik mij eens beziggehouden met het noteren van de bezettingscijfers in de maanden juli en augustus. Om te vermijden dat men mij beticht van het uitkiezen van de dagen en uren, heb ik geprobeerd op zo verscheiden mogelijke tijdstippen een bezoek te brengen. Het resultaat is bedroevend. In de maand juli was er gemiddeld een bezetting van 4,8 op 35 plaatsen. Er waren zelfs twee dagen bij waarop geen enkele plaats bezet was. Het verlicht bordje VRIJ aan de ingang was dan ook veelbetekenend. In augustus was het iets beter: 7,9 op 35. Dat was enerzijds te danken aan het betere weer, maar zeker aan de uitschieter van 22/35 op 15 augustus, datum waarover reeds dagen op voorhand meegedeeld werd dat er geen enkele hotelkamer meer vrij was, met andere woorden dat de kust eivol was. Waarom zelfs dan het kampeerwagenpark niet? Ik verdedig hier natuurlijk niet de belangen van Camping Kompas maar ik heb niet graag dat mijn belastingsgeld verkwanseld wordt. Is dit kampeerwagenpark dan geen goeie zaak? Is het overbodig? Natuurlijk niet! Er zijn echter heel wat factoren die de lage bezetting van het park in de hand gewerkt hebben. In heel Vlaanderen zijn er, naast de vergunde kampeerautoterreinen, 91 kampeerautoplaatsen op vergunde kampeerterreinen en kampeerverblijfparken waarvan het merendeel in West-Vlaanderen ligt. Uiteraard kan de kampeerautogebruiker ook nog steeds terecht op een toeristische plaats op een vergund kampeerterrein of kampeerverblijfpark, waar men kan genieten van een aantal extra voorzieningen. Dat is ook het geval op de Camping Kompas zelf! De campingfederatie CKVB beweert dat campinguitbaters niet happig zijn om hierin te investeren zolang de politie wildkamperende mobilhomes niet beboet. Inderdaad, ik heb kunnen vaststellen dat zowat overal kampeerautos staan. In Middelkerke zou de politie daarop controles uitgevoerd hebben, maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat men daarbij zeer ijverig te werk gegaan is. Wat ik evenmin kan begrijpen is de mogelijkheid om met de kampeerauto te parkeren op de Sint-Laurentiusdijk. De afgelijnde parkeerplaatsen zijn bovendien zo klein en de duinen zo vooruitgeschreden dat sommige wagens dan maar 2 of 3 parkeerplaatsen innamen. Op 30 augustus 2009 werd een nieuw record gevestigd door een reuzencamper die vier en een halve parkeerplaatsen bezette. Je mag zeggen dat er over het ganse seizoen gemiddeld 8 tot 10 parkeerwagens stonden. Waarom? Ze staan er op 30 meter van het strand en ze betalen slechts 5 euro per dag. Er staan bordjes Kamperen verboden, maar wat doen ze daar anders? Er is zelfs een container geplaatst om hun afval te deponeren. Middelkerke zou voor dat alles bij de campergebruikers bekend staan als het aardsparadijs. En dat wil het gemeentebestuur immers toch, nietwaar? De prijs voor een standplaats op het kampeerpark is van een totaal andere grootteorde. Iemand noemt het op internet een kampeerautoterrein van goud. Oordeel zelf maar: 14.5 en 27.5 euro voor 20 of 44 uur. Dat is 585 en 1109 in onze oude Bfr. De Vlaamse regering denkt het probleem van het wildparkeren te kunnen oplossen door voor de kampeerwagens parkeerplaatsen voor te behouden op de gewone parkings, door er het verkeersbord E9h te plaatsen. Dat zullen de campereigenaars of -huurders waarderen vooral als ze daar minder moeten betalen dan op een kampeerwagenpark en als ze dichter bij het strand staan. Of de kampeerwagenparken daarmee gediend zullen zijn, is natuurlijk een andere zaak. Het kampeerwagenpark in Westende bood nochtans, volgens waarnemend burgemeester Michel Landuyt, veelbelovende vooruitzichten: Het geeft de zwaar beladen site van het vroegere asielcentrum "Zon en Zee" een positief imago en het lost het probleem van rondzwervende en wildparkerende mobilhomes op". Zwaar beladen is hier te verstaan als daaraan heb ik mijn broek gescheurd.
Hij zal dus wel nogmaals in de verkeerde glazen bol gekeken hebben, want ik kan niet anders zeggen dan wat een mislukking, voor 2009 tenminste!
Toen ik deze week met de fiets moest uitwijken voor een put met losliggende tegels op de Koning Ridderdijk, ter hoogte van de Lakodam, kon ik in de ogen van een paar wandelende toeristen aflezen dat zij niet begrepen hoe zoiets mogelijk is in een badplaats in het midden ven het hoogseizoen. En gelijk hebben ze!!
Natuurlijk ben ik op de hoogte van de plannen die het gemeentebestuur daaromtrent koestert en daarom heb ik er hun beloften eens op nageslagen. In Het Nieuwsblad van 10 juli 2008 lees ik dat de gemeenteraad de renovatie van de Koning Ridderdijk in Westende goedgekeurd heeft. Volgens schepen Janna Rommel-Opstaele (Open VLD). zouden de werkzaamheden begin 2009 starten en nog voor het zomerseizoen klaar zijn. Er zouden nieuwe tegels gelegd worden in wat de laatste fase van de dijkrenovatie genoemd wordt. Eerst zou het stuk tussen de Strandlaan en de Oceaanlaan aangepakt worden en daarna de zone tot aan de Flandrialaan. De dijk zou minder breed worden omdat er ook plaats zou komen om schuin te parkeren. Hallo schepen, je moet absoluut eens komen kijken hoe schuin er daar nu geparkeerd wordt. Als ze bedoelt bijkomende parkeerplaatsen, dan kan ik haar zeggen dat er al genoeg zijn want de betalende (!) (algemeen gebruikt maar liever 'te betalen') plaatsen werden deze zomer op 95% van de dagen slechts voor de helft ingenomen. Trouwens, nog meer autos zijn hier niet gewenst. Het Vlaams Gewest zou 1 miljoen euro investeren en de gemeente zou in principe (?) enkel de materialen moeten betalen. Te veel beloofd? Schijnbaar wel, want van een gerenoveerde dijk is (alsnog) niets te zien.
Op dezelfde 10 juli 2008 vernam ik via de website van Michel Landuyt dat in het najaar van dit jaar (2008, dus) gestart wordt met de langverwachte bouw van de watersportclub in Westende. De gemeenteraad keurde hiertoe een begrotingswijziging goed. Ook daarvan zag ik nog geen begin van uitvoering.
In Het Nieuwsblad van 13 oktober 2008 las ik dan weer dat Middelkerke een subsidie zou krijgen van 173.000 euro voor de bouw van het multifunctioneel strandbewakingscentrum te Westende aan het Sint-Laureinsstrand. Daarin zou de reddingsdienst ondergebracht worden met ruimte voor twee boten. Verder zou de surfclub er plaats krijgen met een zonneterras en een cafetaria. Ook de eerste hulp bij ongevallen en veiligheidsvoorzieningen zouden er een onderkomen vinden. Tenslotte zouden er openbare sanitaire voorzieningen (toiletten en douches) voor het publiek (ingegrepen de mindervaliden) geïnstalleerd worden. De bouw zou starten in 2009 en zou klaar moeten zijn tegen Pasen 2010. Het project zou 1 miljoen euro kosten, waarvan 173.000 euro Europese en 50.000 euro subsidie van Toerisme Vlaanderen. Op zijn website zegt een trotse Michel Landuyt dat dit straks het paradepaardje van Middelkerke wordt. Daar houdt Michel toch zo van, van paradeprojecten. En zijn trots slaat ook op het feit dat hij nu ook de weg gevonden heeft naar de Europese subsidies. Laten we niet uit het oog verliezen dat 1 miljoen min 173.000 min 50.000 nog steeds 777.000 is, of meer dan 31 miljoen oude francs. Te betalen door de gemeente of door het Vlaams Gewest? Vergelijk de uitspraken maar. Is jou dat misschien duidelijk? Toerisme Vlaanderen behoort namelijk ook tot het Vlaams Gewest.
Daaraan kan de burger zien dat er in feite geen crisis in, althans niet in de ogen van politici. Burgemeesters blijven maar massas van (ons) gemeentelijk geld uitgeven omdat ze toch subsidies krijgen en omdat zij daardoor in de schijnwerpers staan. Ik ben er zelf een hevig voorstander van dat de Westendse dorpsdijk wat leven ingeblazen wordt. Maar moet die watersportclub, of moet ik zeggen het veiligheids- en bewakingscentrum, echt zoveel kosten? Ik heb reeds vaak geschreven dat er geen nieuwe projecten meer zouden mogen opgestart worden zolang de elementairste herstellingswerken aan de wegen (in dit geval aan een wandeldijk van een badplaats!!!) niet uitgevoerd zijn. Tussen haakjes, ook de Distellaan, toch één van de twee belangrijkste winkelstraten, verkeert in een ABOMINABELE toestand. Van trots gesproken! Waarom zou een gemeentebestuur er niet prat op kunnen gaan dat alle straten en lanen er uitstekend bij liggen?
Wat de reden van het uitstellen van de werken ook mag zijn, ik vind het onverantwoord dat ondertussen niet een paar werklieden aan het werk gezet werden om de dijk voorlopig te herstellen. Ik weet goed dat dit geen prestigeproject of paradepaardje is, maar slechts echte en dringende noodzaak.
Als er eens iemand van het schepencollege in Westende langskomt geef ik hem of haar de raad wat te gaan uitrusten op de zitbank van de Essex Scottishlaan tussen het kruispunt met de Doornstraat en de tramhalte. Ze moeten dan wel goed oppassen voor het vuil en voor het overwoekerende gras en onkruid. Geen zinnige, zelfs geen doodvermoeide wandelaar, zou er nog maar aan denken om zich daar neer te vlijen. Vergetelheid? Uniek? Helemaal niet, ook verleden zomer heb ik er een foto van gemaakt. De toestand is enkel nog verslecht. SCHANDALIG!!
Ben ik lastig? Dan moet dat maar voor het welzijn van Westende-dorp.
In mijn artikel van verleden week schreef ik reeds dat sommige 'specialisten vinden dat er nog andere middelen zijn dan technische dwang om snelheidsmaniakken af te remmen. Jullie zullen mij niet horen of zien beweren dat waarschuwingen zonder sanctie geen enkel nut hebben. Een normale bestuurder zal heus wel zijn/ haar snelheid milderen als een verlicht bord er hem/ haar op wijst dat de toegelaten snelheid overschreden wordt. De wijze bestuurder zal er meestal ook wel op letten niet te zondigen tegen een verkeersbord dat hem/ haar verbiedt sneller te rijden, dan 30, 50, 70, kilometer per uur. Maar de snelheidsduivel die toch weet dat hij/ zij geen boete kan oplopen, stoort zich daar nauwelijks aan. Sinds april 2009 (zie Sirene) heeft onze gemeente ook een verlicht waarschuwingsbord.
Voor mij, en Touring vindt dat ook, zijn flitspalen nochtans de rendabelste afschrikmiddelen. Ze moeten wel oordeelkundig geplaatst worden. Ze mogen niet staan op minder gevaarlijke plaatsen waar de bestuurders ze niet verwachten enkel en alleen om veel geld op te brengen. Zelfs als er geen camera in zit, blijven ze nuttig als waarschuwingsmiddel. Nu heeft Middelkerke daarmee wel een probleem. In tegenstelling tot de meeste andere kustgemeenten staat er bij ons geen enkele flitspaal. Blankenberge (7), Knokke-Heist(8), Koksijde (5) Nieuwpoort 3 en Oostende (22) hebben er dus wel. Er waren er nochtans 6 gepland (mededeling gemeenteraad december 2007). Op de website www.flits.bnet.be kan je gedetailleerde kaarten vinden (bijgehouden tot 31 juli 2009) met de locaties van alle flitspalen. Middelkerke is daar niet op vermeld, dus alweer valse beloftes? Op de site http://www.mobielvlaanderen.be/flitspalen kan men de flitspalen vinden die aan de verkeerslichten opgesteld staan. Ook daar geen Middelkerke te bespeuren. Nog handiger is het natuurlijk als je een gps bezit: je kunt dan namelijk de allernieuwste lijst met flitslocaties naar je gps (TomTom, Garmin, Navman en andere...) downloaden.
Tenslotte zijn er nog de populaire mobiele flitslocaties. Er bestaan zo enkele websites, waarvan de houder het meestal niet eens is met het feit dat er veel geflitst wordt en nog minder met het feit dat je een boete moet betalen als je geflitst wordt. De site http://www.lunk.be/middelkerke.php is er zo één van. Ze vragen dat de mensen zouden meewerken aan de opbouw van hun informatie maar ze schijnen nog maar in een beginfase te zitten. Ze maken melding van een sporadische snelheidscontrole (van welke aard, staat er niet bij!) in Slijpe Vaartdijk-Zuid (brug) en van veel controles ter hoogte van de OKAY aan de Nieuwpoortlaan in Lombardsijde. Er zou ook een flitswagen ingezet worden, een zwarte Peugeot 306 met nummerplaat GMF-698 met geblindeerde achterruit en ingebouwde Multanova, sporadisch in de Lombardsijdelaan en veel in de Henri Jasparlaan. Sommige maken er dus een sport van om de politie te slim af te zijn. Dat betekent voor hen rap rijden waar je niet kunt betrapt worden. Ze betwisten trouwens dat snel rijden meer ongevallen zou meebrengen. Misschien herinneren jullie het zich misschien nog, maar in mijn blogartikel van 23 december 2007 was er sprake van gerommel in de Middelkerkse VLD. Waarnemend burgemeester Landuyt wilde toen voor 10.000 euro een tweedehandswagen met Multanova aankopen om de hardrijders te kunnen flitsen en aldus meer boetes te kunnen innen. Hij voerde aan dat er in 2006 maar liefst 57% meer overtredingen waren (hij bedoelde zeker vastgesteld werden) omdat in dat jaar zes dagen per maand kon beschikt worden over een toestel dat met Bredene en Oostende gedeeld werd. Zes blauwe gemeenteraadsleden betwistten dat niet maar ze wilden liever flitspalen op zwarte punten om de mensen trager te doen rijden. Ze stemden dus tegen en kregen de steun van CD&V en LDD, zodat het punt verdaagd werd. Liever iedereen zijn gelijk dan veiliger verkeer, dus! En zo bleef Middelkerke de enige van de 19 West-Vlaamse politiezones zonder multanova. De overheid maakt van de locaties van flitspalen en flitslocaties geen geheim, omdat op die manier toch ook aan afschrikking gedaan wordt. Ja, tenslotte nog dit. Weet je wel hoeveel je heden ten dage betaalt voor een snelheidsovertreding? Het hangt af van waar je rijdt, van de toegelaten snelheid en van het aantal kilometers dat je te snel rijdt. Je kunt de boete zelf berekenen op http://www.wegcode.be/snelheidsovertreding.php
Welke de gebruikte middelen en de voorziene matregelen ook zijn, één ding is zeker: we hebben allemaal de kleinste kans op een ongeval of een boete als we trager en voorzichtiger rijden! Ik mag er niet aan denken dat iemand door mijn schuld in het verkeer om het leven zou komen. Jullie toch ook niet?
Dwangmiddelen om de verkeerssnelheid af te remmen?
Dat er best niet te snel gereden wordt, vooral op gevaarlijke plaatsen, zoals in de bebouwde kom, daar zal iedereen het wel mee eens zijn. Dat betekent nog niet dat iedereen dat mooi principe ook toepast. Laten wij eens even de mogelijke middelen opsommen die er kunnen toe bijdragen dat snelheidsduivels wat gekortwiekt worden. We onderscheiden drie categorieën. Ten eerste hebben we de dwangmiddelen: verkeersdrempels en verkeersplateaus (of verkeerstafels), voetgangersovergangen, wegversmallingen, asverschuivingen of slalommen rond een struik of een bloembak en rotondes, waarover ik het had in een vroeger artikel. De tweede soort zijn de waarschuwingen zoals verlichte borden met U rijdt of verkeersborden snelheidsbeperking. De derde soort zijn de repressieve: flitspalen en mobiele flitstoestellen. Ze hebben allemaal voor- en nadelen. Laten we die even overlopen. Om mijn verhaal niet te lang te maken en het leesbaar te houden, zal ik het deze week bij de eerste soort houden. Eerst de verkeersdrempels.
Verleden week stond in alle kranten te lezen dat de mobiliteitsorganisatie Touring steeds meer klachten krijgt van automobilisten over 'slechte' verkeersdrempels. De lengte van een drempel mag variëren tussen 4m en 4,80 m . De maximum hoogte mag slechts 10 cm (voor 4m lengte) en 12 cm voor 4,8m lengte, bedragen. De hoogte is moeilijk te meten. Bij ons vind je drempels in de Steenstraat (3 stuks), twee in de Hofstraat, twee in de Baronstraat, twee in de Zuidstraat en twee in de Elisabethlaan. Deze laatste zijn zeker te kort volgens hun hoogte. Erg natuurlijk als je auto erdoor beschadigd wordt. De aanduiding gebeurt met behulp van de borden C43 (de rode) enkel nodig vóór de eerste drempel in de straat en F87 (de blauwe) aan elke drempel. Er zijn nog enkele andere negatieve factoren die verkeersdrempels voor de meeste mensen ongewenst maken. Ze zijn slecht voor het leefmilieu omdat chauffeurs ervoor sterk moeten afremmen en erna snel weer optrekken. Dat geeft niet alleen meer luchtvervuiling maar ook bijkomende geluidsoverlast. Ze zorgen voor trillingen in de omliggende huizen en soms voor scheuren in de muren. Drempels zijn om twee redenen ook niet geliefd bij hulpverleners/ambulanciers. Zij vinden dat het voortdurend afremmen de tijd om tot bij een ongeval of patiënt te geraken, te zeer verlengt. De patiënten achterin zouden bovendien serieus afzien telkens als de ambulance zo'n verkeersdrempel op- en afrijdt.
Verkeersplateaus vertonen minder negatieve aspecten. Er is er één in de Henri Jasparlaan, ter hoogte van het tramstation, die zeker nodig is. Verder vind je ze aan enkele (gevaarlijke) kruispunten Dat is het geval in de Zonnelaan ter hoogte van de Zeeravenlaan, één in de Hofstraat, één op de kruising Prinsenvelddreef Zuidstraat, één op de samenkomst van Kleitendijkstraat met Merdaenspolder en Jordaenspolder en tenslotte één op het kruispunt van Mathieulaan met Hovenierstraat.
Voetgangersovergangen zijn voor mij een voortdurende bron van ergernis. Niet dat ik de voetganger geen veilige oversteek gun, maar ik vind dat ze veel te talrijk zijn. Alleen al in ons dorp, van de Essex Scottishlaan tot juist voorbij de kerk, zijn er 6 op nauwelijks 300 meter. Net zoals drempels vertragen ze ook het verkeer. Ze hebben dezelfde milieunadelen en ze bieden geen enkele waarborg dat de automobilist er ook rekening mee zal houden.
Wegversmallingen zijn er langsheen de volledige tramroute door Westende. Ze beletten dat aan grote snelheid ingehaald wordt. Ik vrees echter dat zij op langere termijn steeds meer verkeersopstoppingen en files zullen veroorzaken.
Hindernissen waarrond de bestuurders moeten slalommen, dan maar? Wie soms in de Heidestraat rijdt, kan enkel met mij vaststellen dat die een volledige mislukking zijn, omdat ze verkeerd aangelegd zijn. De beide tegenliggers engageren zich toch maar tegelijk in de versmalde doorgang en maken gebruik van de voetpaden om elkaar te kruisen. Ze remmen ook niet echt de snelheid af.
De dwangmiddelen kunnen natuurlijk nuttig zijn op sommige plaatsen maar meer en meer wint de mening veld dat er betere afremmiddelen bestaan, maar dat is voor volgende week.
Wisten jullie dat er ooit een moederhuis was in Westende?
De ouderen onder jullie zullen natuurlijk positief op mijn vraag antwoorden. Heel wat bijna-zestigers uit 1950 en 1951 hebben er zelfs het levenslicht gezien. Begin 1950 stichtte Dr André Vandamme inderdaad het moederhuis Marie Joseph in de Henri Jasparlaan in Westende-bad. Thuis bevallen vond hij te onhygiënisch en de jonge moeder verdiende volgens hem best een betere nazorg in een daarvoor gespecialiseerd huis. Daar werd ook alles in het werk gesteld om haar gedurende enkele dagen te ontslaan van de zorg over een huishouden en haar eens extra te verwennen. Het werd een groot succes. Ook inwoners van buiten de gemeente vonden de weg naar Westende. Zo lezen we in De Zeewacht van 17.11.1950: Nauwelijks enkele maanden geleden geopend, mag reeds de honderdste geboorte geboekt worden. Het is de kleine Maurits Coussaert, zoon van Pieter en van Martha Lambrecht uit Nieuwpoort. En in de De Zeewacht van 19.10.1951: In de eerste 18 maanden nadat de inrichting zijn deuren opende, werden er 207 geboorten genoteerd. De meeste moeders die er werden opgenomen, waren afkomstig uit Nieuwpoort, Westende, Lombardsijde, Middelkerke, Oostende, Slijpe, Sint-Joris, Ramskapelle, Mannekensvere, Oostduinkerke, Koksijde en De Panne. Het moederhuis is gezien zijn meest moderne inrichting en de beste zorgen die er aan de moeders en de babys worden toegediend, een sociale noodzakelijkheid geworden. Weldra zullen nog vergrotings- en verbeteringswerken worden uitgevoerd, gezien bij ogenblikken de inrichting te eng is geworden. Het moederhuis blijft steeds toegankelijk voor alle moeders en toekomstige moeders, zo aangeslotenen als niet- aangeslotenen bij een ziekenbond. Twee specialisten, een vrouwenarts en een kinderarts, een vaste dokter en twee gediplomeerde vroedvrouwen zijn aan het moederhuis verbonden. Bij aanvraag kunnen de moeders per auto van huis afgehaald of teruggebracht worden.
Wie was die Dr Vandamme eigenlijk? Hij werd geboren in Geluwe op 29 augustus 1902 en overleed op 5 november 1969 te Brussel. Hij was burgemeester van Nieuwpoort tot 1940 en werd einde 1952 in Westende verkozen voor de lijst Gemeentebelangen, met als kopman Raphaël Van Huffel, die het opnam tegen de CVP - lijst van Germain Zielens en Julien Soetaert. Zijn partij haalde 5 zetels tegen 4 voor de CVP. Vandamme liep echter over naar de CVP, wat hem niet in dank afgenomen werd. Volgens hem echter was hij opgekomen op een lijst met dien verstande dat hij buiten en boven elke plaatselijke en politieke strekking zou staan en zich enkel zou laten leiden door het algemeen belang en streven. Hij sprak deze wijze woorden in een toespraak tijdens de gemeenteraad. Verder zei hij: Mij blijft onbekend alle kortzichtige gemeentelijke politieke bespiegelingen en ik sta boven alle kleingeestelijke politieke bekrompenheid. Ja, als je het zo ziet, dan wordt overlopen zelfs iets moois. Door zijn stemmenaantal werd hij verkozen als eerste schepen. De Gemeentebelangen konden dat wel niet waarderen. Het werd een woelige bestuursperiode met veel heftige woordenwisselingen vooral met brouwer en gemeentebelanger Albert Vandenkerckhove. Vandamme werd ook aangeklaagd omdat hij in Oostende woonde en dus zijn domicilie niet in de gemeente had. Het is dan ook niet te verwonderen dat het bij één legislatuur bleef.
Hoelang juist het moederhuis in Westende tenslotte bleef bestaan, heb ik nog niet kunnen achterhalen. Ik vermoed echter dat het reeds op het einde van 1951 gesloten werd. De opening op 11 oktober 1951 (gesloten op 31 maart 1973) van Marias Moederschap in Nieuwpoort (nu het rusthuis Ten Anker), zal daar wel niet vreemd aan geweest zijn.
Vandaag bevallen alle kandidaat-moeders in Oostende of Veurne. Zo zijn de Westendse vrouwen de enige kustbewoners geworden die zich minstens 13 kilometer of 14 minuten (of meer in de zomer) moeten verplaatsen om een kind op de wereld te zetten. Blankenberge en Knokke-Heist hebben een eigen ziekenhuis en voor Zeebrugge is er ook nog keus genoeg in Brugge. Bredene, Wenduine en De Haan kunnen naar het nabijgelegen Oostende en Nieuwpoort, Koksijde en De Panne kunnen terecht in Veurne.
Zelf heb ik niet onder deze toestand te lijden, maar och arme die bezorgde vaders en moeders als de weeën plots opkomen .
Huisstijlvlag maar geen gemeentevlag in Middelkerke!
In Middelkerke en in al zijn deelgemeenten wappert een nieuwe vlag, ontworpen door Creations Vanden Broele. Dat zou het resultaat zijn van een intensieve studieperiode waarbij rekening gehouden werd met de eigenheden van onze gemeente. Het vorige model, de witte vlag met het logo, werd vervangen door een oranje-blauwe vlag waarop volgens de ontwerpers de zee en het strand centraal staan. Negen blokjes zouden de negen deelgemeenten voorstellen, drie blauwe voor de badplaatsen Middelkerke, Westende en Lombardsijde en zes gele voor de deelgemeenten in het hinterland.De golvende lijn stelt de duinen, de kust, het strand en de zee voor en moet een dynamische input aan het logo geven. Samen met de blokjes vormt ze een vlieger, een speels element, wat het kindvriendelijk karakter van de gemeente zou beklemtonen. Onder de gemeentenaam Middelkerke staat het woord gemeente. Dat zou duiden op het gezellige, het vriendelijke, het sociale en het mensvriendelijke karakter (naast de grootsteden(??) in de buurt). Wat een verbeelding, zeg, maar ver, zeer ver gezocht, vind ik. Hieronder kunt u beide vlaggen vergelijken. Wat is er veranderd? De kleuren en de lichtblauwe en donkerblauwe krullen. Hoeveel heeft die intensieve studie gekost?
Aangezien de dagbladen de nieuwe vlag aankondigden als de gemeentelijke vlag en deze aan het gemeentehuis wappert, naast de Belgische driekleur en de provinciale vlag en met de Vlaamse vlag aan de kerkzijde, nam ik logischerwijze aan dat het gaat over de officiële gemeentelijke vlag. Na navraag in de gemeente bleek dat echter niet het geval te zijn. Het zou hier slechts gaan om een huisstijlvlag, die visueel de symbolische identiteit van de gemeente moet uitstralen. Eigenlijk, een toeristische vlag, dus... Maar, hoe zit het dan met de officiële vlag van de gemeente? Bestaat die dan niet? Op die vraag kon (of wilde?) het gemeentebestuur geen antwoord geven. Ik kende eigenlijk dat antwoord al. Er bestaat een decreet van 27 april 2007 van de Vlaamse gemeenschap, waar in artikel 2 §1 voorzien is dat elke gemeente een wapenschild en een vlag moet hebben. En die worden niet zomaar gekozen. Een gemeentelijke vlag moet verwijzen naar de kleuren van het wapenschild en moet heraldisch verantwoord zijn. De vlag moet samen met het wapenschild een symbool zijn voor de gemeenschap van al de burgers die men gemeente noemt. Die heeft dus niets met de toerist te zien. De vlag moet goedgekeurd worden door de gemeenteraad en door de Vlaamse Gemeenschap. Om de beoordeling op deskundige wijze te kunnen uitvoeren, laat de Vlaamse Gemeenschap zich bijstaan door de Vlaamse Heraldische Raad. Met de steun van Dexia Bank publiceerden Lieve Viaene-Awouters en Dr Ernest Warlop, respectieve voorzitter en erevoorzitter van deze raad, in november 2002 een wapenboek waarin het heraldisch verleden en heden van alle Vlaamse en Brusselse gemeenten (voor en na de fusie) gebundeld wordt. Middelkerke staat op pagina 61 van deel II. Volgend officieel wapenschild staat daar voor onze gemeente afgedrukt.
Dat werd goedgekeurd door de gemeenteraad na de fusie van 1977. Het is een samenvoeging van het schild van Camerlinx Ambacht in het Brugse Vrije, links, en rechts het schild van Lombardsijde, omdat dit geen deel uitmaakte van het Camerlinx Ambacht.
Er zou ook een decreet bestaan, dat ik spijtig genoeg niet kon vinden, dat oplegt dat op de gemeentelijke begraafplaatsen minstens drie vlaggen moeten wapperen: de nationale driekleur, de Vlaamse Leeuw en de gemeentevlag. Op de begraafplaats van Westende, op het park van de oudstrijders, hangen enkel de Belgische en de Vlaamse vlag. Dat is inderdaad geen plaats voor een huisstijlvlag!
Besluit Tot bericht van tegenspraak van de gemeente, zeg ik dat Middelkerke geen gemeentelijke vlag heeft en dus in overtreding is met het decreet van de Vlaamse Gemeenschap. Maar ja, wetten en decreten, die zijn toch enkel voor de burgers, nietwaar?
Toeristen, wat vinden jullie van de dijk in Westende?
Beste toerist,
Verleden week zette ik een boompje op over ons strand en over de geneugten van het zeewater. Deze keer wil ik het hebben over onze dijk, tenminste over wat er nog van overblijft. Westende mag bogen op een 2,1 kilometerlange fiets- en wandelzeedijk vanaf de Rotonde tot aan de Strandlaan. Nogal lang dus, maar het is in de breedte dat het schoentje nijpt. Nauwelijks 18 meter vanaf de gebouwen tot aan de dijkhelling. Wat zijn we toch jaloers op Nieuwpoort met zijn o zo brede dijk. Eigenlijk zou dat een promenade of wandeldijk moeten zijn. Maar, wat gebeurt daar niet allemaal? De terrassen van horecazaken en verhuurzaken voor fietsen en gocarts zijn als paddenstoelen uit de grond gerezen. Het zijn er namelijk respectievelijk negen en vier tussen de Westenlaan en nummer 364 van de Zeedijk (fietsen Anita) over een afstand van ongeveer 500 meter. Evenementen grijpen er ook plaats. Dijk- of strandspelen of muziekfestivals heten die. Eigenlijk zijn het reclameshows. Ook zomerhit van radio 2 neemt jaarlijks en dat voor een gans weekend de Sint-Laurentiusdijk in beslag. Volop in de mode zijn ook de antiek- en brocantemarkten en/of avondmarkten. De vermoeide wandelaar moet even kunnen verpozen op een bank. Wie liever niet op het strand ligt, kan ook hier zonnen en bruinen. Bovendien moeten/mogen er ter hoogte van het Rauschenbergplein en vanaf de Franse laan tot aan de Strandlaan nog eens voertuigen op rijden. Kinderen moeten er een spelletje jokari of tennis kunnen op spelen en met de fiets, gocart of skeeler kriskras door elkaar kunnen rijden. Ja beste wandelaar, jij moet je dan maar tevredenstellen met wat nog overblijft en ik weet ook dat dit heel weinig is. Het zou nochtans anders kunnen. Er zijn namelijk borden geplaatst die er op perfecte wijze zouden kunnen voor zorgen dat de beschikbare ruimte mooi verdeeld wordt. Wandelen mag over de ganse breedte, want de fietsers en cuissetaxen of billekarren of gocarts of ligfietsen moeten aan de zijde van de gebouwen rijden. Spijtig genoeg kan ons politiekorps geen manschappen vrijmaken om dit te controleren. Maar zelfs dan, ze hebben een boontje voor de toerist en knijpen graag een oogje toe om deze niet af te schrikken. Erger jij je aan die chaos? Kijk dus maar liever goed uit voor de overtreders. Je wil toch niet omvergereden worden en met gebruinde maar gekneusde ledematen terugkeren naar huis? Oh ja, nog dit. De overheid is er nog niet uit of skeelers nu fietsers of voetgangers zijn. Spring dus maar beter weg als ze met razende snelheid op je afkomen. En er komen maar steeds nieuwe tuigen bij: elektrische steps, skelters, funcarts of gemotoriseerde gocarts. Wat vind je van de conference bike of kletsfiets?(zie foto)
Beste toerist, als het allemaal wat druk en rommelig lijkt, bedenk dan dat wij dit allemaal voor jou en je kinderen doen. We willen je de kans geven om een appartement te huren dat vlakbij het strand ligt, met een oneindige blik over de zee. Daarom mag men bij ons tien hoog bouwen. Maar, hoe hoger je bouwt, hoe meer de gebouwen de dijk afschermen tegen de zon. We willen je echter ook de kans geven om een hapje te eten of een fris drankje te nuttigen op een terrasje in de frisse buitenlucht. De horeca-uitbaters willen je maximaal laten genieten van de zon en willen dus hun steeds groter wordende terrassen maximaal opschuiven naar het strand toe. Dat daar nog slechts een doorgang van vijf meter overblijft, dat moet je er dan maar bijnemen.
Tussendoor, als je met de hond op de dijk wandelt, vergeet dan je poepzakje niet. Een goeie raad: als je dan toch op wandel bent, steek dan eens door naar het Sint-Laurentiusstrand. Daar is de dijk 27 meter breed, inbegrepen de parking en de rijweg. Terrassen noch handelszaken, enkel de surfclub, een skeelerpost, een sanitair en een redderspost, veel zitbanken en een grote parking waar je tegen een schappelijke prijs ( 1 euro per uur of 5 euro per dag) je wagen of kampeerwagen kwijt kan. Daar is ook geen scheiding tussen wandelaars en fietsers, ik bedoel geen bord dat dit aangeeft. Je vindt er ook nog de goeie ouderwetse tegels want de vernieuwing heeft de dorpsdijk nooit bereikt. Daartoe aangezet door de middenstanders waarschijnlijk, beseft ons gemeentebestuur natuurlijk ook, dat er iets moet gedaan worden aan de breedte van de dijk. Vooral omdat er in Middelkerke een terrassenoorlog zou woeden. Och arme! Vreselijk toch? Daarom wil men de bestaande dijk vier meter breder maken. Volgens de Streekkrant, zou dat moeten gebeuren in de richting van het strand. Ja, de gebouwen naar achter verplaatsen zou ik ook niet zon goede oplossing vinden. Op een schuin aflopende betonnen muur zou een houten constructie komen met terrassen voor de horeca. Maar, Westendse toerist, verwacht daar (voorlopig) maar niet al te veel van. Eerst en vooral is er sprake van Middelkerke en daarmee zal wel weer de kerngemeente bedoeld zijn. Verder pakt de waarnemende burgemeester graag uit met fantasieplannen, zoals naaktstrand, pier, torengebouwen, Enz Tenslotte, waar zal men het geld vandaan halen, in deze crisistijd met lege kassen? En de partij van Michel Landuyt maakt geen deel meer uit van de Vlaamse regering!
Beste toerist, Hartelijk welkom in Westende. Bedankt dat je onze badplaats hebt uitgekozen voor je vakantie. Wij wensen je prachtig weer, veel strandgenoegens, aangename wandelingen op de dijk en weinig klachten over je verblijf bij ons.
Voor je bestwil, om je veiligheid en rust te verzekeren heeft het gemeentebestuur een aantal regels opgesteld. Wij hopen dat je dit zult waarderen en daaraan gewillig zult willen meewerken, anders Onze mandatarissen weten natuurlijk goed dat de zwakke plek van de toerist zijn portemonnee is. Daarom worden aan het overtreden van die regels geldboeten of boetes (beide correct Nederlands en even onproductief voor de slachtoffers!) gekoppeld. Ik ben er zeker van dat je daar begrip voor zult willen opbrengen. Omdat je buitenshuis het grootste gedeelte van je vakantie waarschijnlijk op het strand of op de dijk zult doorbrengen, beperk ik mij tot deze plaatsen. Laten we het vandaag eens over het strand en de zee hebben. Omdat een verwittigd(e) man/ vrouw er tien waard is, werden hier en daar goed zichtbare verbod- en gebodborden geplaatst. Ziehier waar je vooral op moet letten. Jouw troeteldier, hond of hondje, al dan niet aan de leiband, kunnen we niet op het strand toelaten tussen 1 juni en 15 september. Begin maar niet te dreigen met een andere badplaats, in deze periode is je lieveling nergens welkom, behalve in een paar kleinere zones in Oostende. Dit geldt niet voor zeehonden. Luister je graag naar muziek op het strand? Wil je in de maand juli, tijdens het zonnen in je luie ligstoel (niet ligzetel!) het verloop van de tourritten volgen? Vergeet het maar! Bij ons is het gebruik van draagbare radios, cassetterecorders en draagbare televisietoestellen verboden. Over de draagbare mediaspeler ipod of over tv op gsm is in ons reglement niets specifieks vermeld. Hoewel ze ook draagbaar zijn, zullen ze wel mogen, zeker? Je stoort er immers de andere zonnekloppers of zonaanbidders niet mee. Wij houden het hier namelijk graag rustig en wie daar niet blij mee is, moet weten dat sommige andere badplaatsen nog veel strenger zijn. Weet je dat de gasten daar niet luid mogen roepen, zingen, fluiten of op een trompet spelen? De ijsverkoper mag er zijn waar slechts met gedempte stem aanprijzen. In één plaats verbieden ze zelfs te schelden. In een andere plaats zijn ook pianos verboden. In nog een andere is het niet toegestaan om vuurwapens af te vuren. Bij ons mag dit dus allemaal wel, want het is niet verboden. Wie op een niet te warme dag wat in beweging wil blijven, moet weten dat je met een ijzeren ros of een fiets niet op het strand mag. Dat mag evenmin voor een ros van vlees en bloed, want de andere toeristen trappen niet graag in een paardendrol. Ezels, in de letterlijke zin van het woord, zijn wel toegelaten. Nu we het daar over hebben, laat toch geen afval achter, van welke aard dan ook. Deponeer etensresten in de vuilbakken. Elke 50 meter vind je er één. Voeder de meeuwen niet, want ook dat is ten strengste verboden. De beesten, die vroeger enkel vis aten, geraken daardoor gewoon aan ons eten en zoeken dat later ook in de gemeentecentra, waar ze agressief worden en daarbij luid krijsen. Blikjes en papier achterlaten, dat noemen wij hier het strand bevuilen. Je kent toch wel de vriendelijke promotieborden met de tekst Wie een peuk op het strand gooit is een kwal. Ik wil hier liever niets schrijven over de figuurlijke betekenis van kwal, naast de letterlijke laag slijmerig neteldier uit de zee. Zoek het zelf maar even op. Maar, veel goeds stelt het niet voor, hoor! We weten het, de parkeerplaatsen zijn schaars en meestal niet gratis, maar je zult wel begrijpen dat je jouw gemotoriseerd voertuig niet kwijt kan op het strand. Jullie willen zich overgeven aan sport en spel? Dat mag wel, maar enkel als het ongeorganiseerd is, dus geen wedstrijden of activiteiten met commerciële of publicitaire doeleinden. Daarvoor is de toestemming van de waarnemende burgemeester vereist. Dus laat gerust een draak op! Werp gerust een balletje! Vind jij het zwemmen in zee ook fantastisch? Het water is niet steeds van de beste kwaliteit, wij weten het ook, maar aan ons ligt het niet. Daarom, als je aan een dringende behoefte moet voldoen, doe dat niet in dat water. Geef toe, de andere zwemmers kunnen toch de mond niet steeds gesloten houden. Opgelet ook bij het graven van grote en diepe putten. In enkele badplaatsen is dat zelfs verboden als ze gevaar kunnen opleveren voor jezelf of voor anderen. Wil je volledig bruin worden? Wil je uit de kleren? Dan niet bij ons! Buiten het enige naaktstrand aan de kust, zijn er ook regels opgelegd inzake fatsoen op het strand. Iedereen moet een badpak dragen, hoe miniem ook, ook de kleine kinderen. In één gemeente mag je je zelfs niet omkleden op het strand. Meestal komt het er op neer dat je geen aanstoot mag geven. Ben je niet zeker over die aanstoot, raadpleeg dan de Diensten voor Toerisme. Opgepast, de politie kijkt mee Kan je tijdens het zonnen niet zonder je geliefd sigaretje? Roken mag voorlopig nog wel. Als Professor Blanpain zijn zin krijgt, dan zou straks in elke badplaats een zone van het strand rookvrij moeten gemaakt worden. Hij verwijst daarbij naar het voorbeeld van Bournemouth (Groot-Brittannië).
Tot daar voor wat het strand en de zee betreft. Geef toe , wij overdrijven toch niet, hé? We spraken nog niet eens over bezit en gebruik van sterke dranken en drugs op het strand en in het water noch over het aanvallen van andere toeristen. We hadden het zelfs niet over barbecueën (ja, ja!) en het aansteken van kampvuren met daaraan verbonden brandgevaar voor cabines en helmgras. We wezen niet eens op de gevaren van rijden met zeilwagens, vliegeren met telegeleide tuigen of over kamperen op het strand. Ik wens jullie toch nog veel strandgenot!
Dit is mijn 104de blogartikel of 2 maal 52 weken of twee jaar bloggen!!! Bij de aanvang van het zomerseizoen 2007 merkte ik, zoals velen onder ons waarschijnlijk, dat het aantal blogs een heel hoge vlucht begon te nemen. Ik wist toen nog niet goed wat een blog eigenlijk was. Toen hoorde ik dat Seniorennet van Pascal Vyncke de aangewezen plaats was om er mee van wal te steken. Ik las daar: een blog (van weblog) is een soort dagboek op internet waarin men vrijuit kan vertellen over eigen ervaringen, hobby, actualiteit, politiek, commentaar, allerlei activiteiten, plaatselijk nieuws, een mailgroep, huisdieren,... Een blog is wat men zélf wenst dat het is. Een persoonlijk dagboek wou ik er niet van maken, maar langs die weg inspelen op de actualiteit in Middelkerke, vanuit Westends oogpunt en vooral betreffende Westende, dat vond ik wel leuk. Zonder dat de blogmasters zich ook maar één van de volgende hoedanigheden mogen aanmeten, is het wel zo dat elk van hen zich wel een beetje journalist, schrijver, uitgever, politicus, muzikant, regisseur en bibliothecaris waant of voelt. Ik verneem ook dat steeds meer gemeenten een gemeentelijke blog hebben. Op één of andere website is mijn blog ooit zo betiteld geweest. Mijn teksten gaan over de gemeente maar komen niet van de gemeente, dat is een duidelijk verschil. Ik probeer altijd opbouwend te zijn en me altijd zo goed mogelijk te informeren. Ik spaar de gemeentelijke overheid niet, omdat de lokale pers geen kritiek kan/ mag/ durft uitoefenen op de politieke mandatarissen. Die gemeentelijke blogs zullen wel in hetzelfde bedje ziek zijn. Op 29 maart 2008 mocht ik mijn 1000ste unieke bezoeker begroeten. De teller stond toen voor de viewers, op 1.796. Een gemiddelde dus, per week, van 40 bezoekers en 70 viewers. Op vandaag werden er in totaal 7.785 bezoekers en 12.533 viewers geteld, een gemiddelde van 75 unieke bezoekers en 120 viewers, bijna een verdubbeling dus. In de voorbije weken zijn de aantallen zelfs verhoogd tot respectievelijk 100 en 200. Bij Seniorennet bestaat een TOP 1000 rangschikking van de populairste blogs, gemeten naar het grootst aantal unieke bezoekers. WestendseBlik staat er op de 315de plaats. Ik heb niet de ambitie om in de top tien te geraken wat ook onmogelijk zou zijn gezien de lokale aard van mijn blog. Aangezien de wekelijkse bezoekersaantallen wel wat schommelen, vraag ik me soms af waarom. Het onderwerp wordt nooit aangekondigd! Speelt het weer een rol? Of de periode (vakantie of niet?). Zijn die cijfers dan echt zo belangrijk? Natuurlijk niet, maar als ik kritiek uit heb ik wel liever dat het ook gelezen wordt. Wie iets anders zegt, is niet eerlijk. Daarom wordt er nog geen gevolg aan gegeven, hé. Dat heb ik vanaf mijn blogstart zo verondersteld en aanvaard. Reacties zijn er nauwelijks en dan nog door dezelfde lezers. Ik stel echter vast dat dit voor de meeste blogs het geval is. Wisten jullie dat het mogelijk is geld te verdienen met een blog? Ik heb natuurlijk geenszins de intentie (lokale) advertenties op mijn blog te laten verschijnen. Maar, wie leest eigenlijk zon blog? Moeilijk te achterhalen. Daar zijn er zeker enkele van het gemeentebestuur bij, maar die zullen dat wel niet mogen toegeven. Er zijn ook vriendelijke mensen die gewoon via het gastenboek groetjes overmaken. Andere sturen liever een emailbericht dan gebruik te maken van de reactiemodule.
Ik vind dat allemaal leuk en daarom zijn we weer vertrokken voor een nieuw blogjaar.
De voorstanders, zeer vaak politici of mensen die voor de overheid werken, vinden maar geen superlatieven genoeg om de nog groeiende aanleg van rotondes op te hemelen. De verkeersveiligheid en dat is altijd een dooddoener, zou erdoor verhogen. Er wordt beweerd dat het aantal ongevallen op zon kruispunt met een derde of zelfs met 50% (volgens de bron) wordt verminderd. Het aantal slachtoffers zou zelfs afnemen met 70%. De lagere snelheden en de kleinere wachttijden aan de rotonde zouden het energieverbruik en de geluidshinder doen dalen. Weg met die verkeerslichten die (altijd!) uitvallen en het verkeer in een knoop leggen. Gedaan met de (veelvuldige!) conflicten tussen weggebruikers. De rotonde zou meer verkeer kunnen verwerken en zou uitermate geschikt zijn om in een netwerk als schakelpunt tussen wegen van min of meer gelijke categorie te functioneren. Een rotonde zou de herkenbaarheid en leesbaarheid van een weg of netwerk verhogen.
Niet iedereen is er echter zo van overtuigd dat de rotonde een wondermiddel is. Daarbij wordt zeer dikwijls de vergelijking gemaakt met een kruispunt waar verkeerslichten opgesteld staan. Het aanleggen van een rotonde is vooreerst veel duurder dan de installatie van verkeerslichten. Op veiligheid staat geen prijs, zegt men, vooral als er toch geld te veel is. Nochtans zijn alle experten het er over eens dat rotondes voor fietsers helemaal niet veilig zijn. Veel automobilisten kijken onvoldoende uit en vergeten voorrang te geven. Onderzoek heeft uitgewezen dat de bovenstaande gunstige statistieken over het aantal ongevallen helemaal niet opgaan voor fietsers. Globaal is het aantal letselongevallen met fietsers op kruispunten die werden omgevormd tot een rotonde zelfs gestegen met 30%. Het aantal ongevallen met zwaargewonden of doden steeg zelfs met 50%. Op een kruispunt met verkeerslichten kan beter ingespeeld worden op specifieke verkeerspieken of het stimuleren van gewenste rijrichtingen. Rotondes liggen er voor vaak tientallen jaren, en zijn dan ook een vast verkeersplanologisch gegeven. Bij lichten kan je door een draai aan een knop de verkeersplanologische toestand wijzigen wanneer je maar wil.
Laten we eens nagaan welke van die voordelen of nadelen kunnen toegepast worden op de nieuwe rotonde aan de Westendelaan. Een oningewijde ziet, op de dag van vandaag, slechts een in- en uitrit van een parking die aansluit op de rotonde. Dat kan je bezwaarlijk een wegennetwerk noemen. Maar Een beter geïnformeerde weet dat het de bedoeling is later de verbinding naar de autostrade, via Slijpe, hier te laten aansluiten. Dus meer gemak voor de automobilist - toerist, dus nog meer autos, dus nog minder parkeerplaatsen, dus nog grotere verzadiging. U kent mijn refreintje nu stilaan wel. Op zich zal het natuurlijk veiliger zijn als de Spermaliestraat en de dorpsdoorgang in Slijpe kunnen vermeden worden. Is de Westendelaan een drukke weg? Het is natuurlijk geen landweggetje, noch secundair baantje en vooral in het seizoen rijden daar heel wat autos. Een zeer drukke weg zou ik het toch niet noemen, maar als die andere weg er komt (wanneer?) zal de drukte daar heel wat toenemen. Op de piek van vrijdagavond zou men bijvoorbeeld met lichten de aankomende wagens voorrang kunnen geven en op zondagavond de vertrekkende. En de fietsers? De voertuigen die de parking op en af willen rijden, moeten voorrang geven aan de fietsers, die daar over een stuk in beide richtingen mogen rijden. Ik houd mijn hart vast. Als ze dat maar niet vergeten. Het is immers ongewoon dat fietsers voorrang krijgen. Veel van hen menen recht te hebben op dezelfde voorkeurbehandeling als de voetgangers. De voorrangverlenende auto moet trouwens stilstaan midden op de rotonde. Gebeurden daar veel ongevallen? Cijfers zijn mij niet bekend maar men heeft het gevaar nu wel vergroot door die nieuwe verbinding met de parking die er vroeger niet was maar een in- en uitgang had en nog heeft via de IJzerlaan. Een andere vraag: Hoe moet een wandelaar, een voetganger, een loper de rotonde overschrijden? Het is niet omdat er geen voetpad is over de ganse lengte van de Westendelaan dat men hier niet van de gelegenheid gebruik had kunnen maken. De verkeerssignalisatie is er verzorgd. Zoals gebruikelijk heeft de voerder op de rotonde voorrang ten opzichte van deze op de Westendelaan. Alleen begrijp ik niet waarom diegene die uit Westende komt met een snelheid van 70 kilometer/ uur de rotonde mag oprijden.
Zolang die nieuwe baan er niet is, kan men onvoldoende inschatten of het niet beter geweest ware een kruispunt met lichten te voorzien in plaats van deze 'monsterrotonde (prestigeproject?) die enorm veel gekost moet hebben. Alleen voor de Westendelaan en de uitrit van de parking was het zeker niet nodig geweest.
Het is reeds van 20 april 2009 geleden, maar de nakende verkiezingen kregen toen voorrang. De gekende Westendse firma Soetaert is, na 61 jaar in ons dorp te zijn gevestigd, verhuisd van de Heidestraat 43 naar de bedrijvenzone in de Esperantolaan 10A in Oostende, in de voormalige gebouwen van Damen Shipyard, dicht bij de autosnelweg A10. Het is juist dat het bedrijf in Westende omringd door campings en recreatiezones, gelegen midden in een woonzone (zegt de huidige beheerder) er eigenlijk niet (meer) op zijn plaats was. Er was ook nog een opslagplaats in de Steenstraat, een smal geasfalteerd straatje zoals de Heidestraat. Dat betekende dat grote kranen en camions met daarop zware poutrellen en buizen jaarlijks via beide straatjes 1200 industriële transporten uitvoerden. Dat zorgde meestal voor een hels gedaver tot zelfs beschadigingen aan het wegdek. Manoeuvreerruimte was er nauwelijks. Het ligt dus voor de hand dat bedrijfsleider Peter Caset, afgevaardigd-bestuurder sinds 2003, dat op de duur oncomfortabel vond en uitkeek naar betere wegverbindingen en snellere uitvalswegen naar het binnenland.
Vroeger was het bedrijf in handen van de familie Soetaert, een op en top Westendse familie, die, uit nostalgie, waarschijnlijk Westende nooit zou verlaten hebben. Jérôme Soetaert richtte inderdaad op 1 maart 1922 in Oostende een éénmanszaak op en specialiseerde zich in kustverdedigingswerken en beschermingswerken aan de oevers van de omliggende rivieren en kanalen. In 1948 werd dit de naamloze vennootschap Algemene Ondernemingen Soetaert, geleid door de drie zonen van Jérôme, namelijk Julien (de oudste, Jules in de volksmond en latere burgemeester van Westende), Edmond en Hilaire, stichter van de camping Westende. Hiermee ging ook de verhuis naar Westende gepaard. Jules had zich inderdaad reeds in 1931 in Lombardsijde gevestigd. Halverwege de zeventiger jaren werd een verjonging doorgevoerd. Eduard en Noël (zonen van Julien), Joseph (zoon van Edmond) en Jérôme (zoon van Hilaire) kregen de leiding van het bedrijf in handen. Zij bouwden de heiactiviteiten, die vroeger enkel voor eigen projecten uitgevoerd werden, verder uit en verstevigden daarmee de uitstekende reputatie van de firma in Vlaanderen, Wallonië, Luxemburg, Nederland en Frankrijk. Inderdaad, heel wat fraaie werken in de havens van Oostende en Nieuwpoort (o.a. de jachthaven) alsook bruggen en wegen en talloze waterwerken, teveel om op te noemen, werden reeds door de NV Soetaert gerealiseerd. Op het ogenblik van de verhuis verschafte het bedrijf, met een jaarlijkse omzet van 25 miljoen euro, werk aan 113 mensen, waarvan zo'n 85 procent afkomstig uit de streek zelf. Wie van ons had of heeft inderdaad geen kennis of familielid die ooit voor De Ber werkte of werkt? Hoeveel gezinnen woonden er niet in de huizen in de Heidestraat, die bij het bedrijf hoorden? Het is dus bijzonder jammer dat Westende weeral getroffen wordt door een dergelijk verlies. Was er dan geen alternatief? Heeft het gemeentebestuur tenminste geprobeerd om het bedrijf in Westende te houden? De autoweg kon natuurlijk niet dichter gebracht worden. De gemeente verliest daardoor ook een vette bron van inkomsten.
De vraag die zich nu stelt, is Wat gebeurt er met de terreinen? Worden ze weer opgekocht door immobiliënhandelaars? Ik hoorde, dat de uitbaters van de camping Westende geïnteresseerd zouden zijn in de grote hangar om er caravans in onder te brengen. Of blijven de terreinen leeg en verwaarloosd? Daar hebben we er in Westende-dorp al genoeg van!
Hoe hebben de Middelkerkse kandidaten het er van afgebracht?
Janna Rommel Opstaele heeft moeten ondervinden, wat ik voorspeld had. Je kunt maar beter onder de lat gestaan hebben bij Club Brugge dan de partij te dienen op lokaal vlak. Verlinden is nochtans ook niet verkozen. Janna heeft meer stemmen gehaald dan in 2004 (7.096 nu tegen 6.375 in 2004) en ze heeft nummer vijf Heidi Vandenbroeke geklopt. De slechte uitslag van de VLD in West-Vlaanderen (een verlies van 5,71 % ) en slechts drie behaalde zetels (Tommelein, Van Volcem en Callens) stellen haar niet in staat om een zitje te veroveren in het Vlaams Parlement. Zelfs als Tommelein toch in het federaal parlement blijft (hij beweert van niet!), dan wordt hij opgevolgd door de eerste opvolger Patrick De Klerck. In het ganse kanton Oostende behaalt Janna slechts 53 stemmen meer dan wat zij op 8 oktober 2006 behaalde bij de gemeenteraadverkiezingen. Nochtans stond alle lokale blauwen deze keer achter haar. Dus in Middelkerke is haar uitslag niet echt goed. De lijst Dedecker haalt in onze provincie een zeer hoge score van 13,21 %, wat drie verkozene oplevert (Dedecker, Werbrouck en Vanden Bussche). Als de eerste twee in het federaal parlement blijven, worden ze opgevolgd door Ivan Sabbe en Marijke Allaert-Vande Velde. Ik hoorde nochtans dat Werbrouck wel degelijk in het Vlaams parlement zal zetelen. Rosalie Verlinde behaalt een behoorlijke score en daarmee de 11de plaats op haar lijst. Dierendonck doet het veel minder goed maar bevestigt wel zijn derde opvolgerplaats. Wat ik vreesde voor Lode Maesen is inderdaad uitgekomen. De SLP haalde de kiesdrempel niet (slechts 1,54%) en dus maakte het ook niet meer uit hoeveel stemmen Lode behaalde. Het waren er 722, veel te weinig, dus. In het kanton Oostende waren er dat slechts 361. De groene partij van Erika Blomme haalde de drempel wel met 5,89 %. Erika haalde zelf 2.087 voorkeurstemmen. Zij is natuurlijk niet die enige groene verkozene. Danny Vanden Broucke (NVA) haalde niet zon slecht resultaat als zesde opvolger, alhoewel Het Vlaams Belang had ook een (niet-verkozen) kandidaat die in Middelkerke woont. Hoewel weinigen dat wisten, haalde Marita Vermaesen toch een goed resultaat. Zij haalde haar stemmen dan ook vooral buiten de gemeente, met name in Zeebrugge.
Het spreekt vanzelf dat een kandidaat uit een kleinere gemeente minder potentiële kiezers heeft en in de meeste gevallen dus minder voorkeurstemmen. Daarom moet ook gekeken worden naar het percentage van het aantal stemmen op het totaal dat de partij behaalde in de kieskring West-Vlaanderen
Kandidaat
Voorkeurstemmen
Totaal
%
Voorkeurstemmen
Kanton Oostende
Op 08.10.2006
Blomme
2.087
2,95
196
278
Dierendonck
2.217
1,37
612
702
Maesen
722
3,55
361
345
Rommel-Opstaele
7.096
3,40
2.666
2.613
Van den Broucke
2.109
1,30
302
496
Verlinde
3.064
1,89
562
-
Vermaesen
3.185
2,12
303
-
Het ziet er meer en meer naar uit dat er een Vlaamse regeringscoalitie komt met vier (CD&V, NV-A, SP-a, VLD). Waarom zijn wij eigenlijk gaan stemmen? Er zal immers weer niets veranderen. Zoals gezegd, zal Middelkerke het nog eens vijf jaar zonder afgevaardigde in het Vlaams Parlement moeten stellen. Mogen ze dan een beroep doen op de streekparlementairen Jan Verfaillie (CD&V en burgemeester van Veurne), Marc Vanden Bussche (LDD en burgemeester van Koksijde) of op één van de Oostendenaars (Johan Verstreken CD&V, ) ? Natuurlijk niet, het hemd is immers nader dan het rokje.
Het is dus de hoogste tijd dat een waardevolle Middelkerkenaar opstaat en zich op het politiek pad begeeft, bij de juiste partij, om als tegengewicht te dienen tegenover de nevenliggende kustgemeenten. Ik vrees dat het nog niet voor morgen is.
Eindelijk 7 juni 2009! We 'mogen' naar de stembus.
Woord vooraf Het was mijn bedoeling onderstaand artikel te publiceren vóór de verkiezingen. Dat kon ik echter niet omdat ik twee dagen niet kon inloggen. Ik heb de tekst ongewijzigd gelaten, hoewel ik nu de uitslagen ken.
Campagne voeren om in de gunst van de kiezer te geraken is geen eenvoudige opgave. Brengt dat eigenlijk iets op? Kan men de mensen echt beïnvloeden zodat ze plots geloof gaan hechten aan de (meestal valse) en onbetaalbare beloften of aan de toekomstvoorspellingen van de één of andere partij? Er wordt beweerd dat 25% van de kandidaat-kiezers bij de start nog onbeslist is. Zij zouden dus het mikpunt moeten zijn van de campagnevoerders.
Een klassiek middel om de aandacht te vestigen op een welbepaalde partij is het volkleven van borden met gezichten van sympathieke, lachende mensen en hun beloften. Omdat de gemeentelijke borden te rap gevuld zijn, nemen de meeste partijen hun toevlucht tot het plaatsen van bijkomende borden van 4 m², zoals maximaal toegestaan. Zoals voor alle andere toestanden in België/ Vlaanderen bestaan regels waaraan het plaatsen van borden moet voldoen. Dat betekent weliswaar niet dat ze ook gevolgd worden. Die regels bieden trouwens zo veel ruimte voor interpretatie dat ze meteen waardeloos worden. Wat ze dan wel zeggen? Het mag alleen in woongebied in ruime zin en in industriegebied in ruime zin . Een verkiezingsbord in een weide langs een uitvalsweg mag niet. Sommige partijen (vooral Dedecker en CD&V maar ook VLD en NV-A) doen dat toch. Ze vinden dat zeker ruime zin?. Dedecker is trouwens de kampioen van deze vorm van milieuvervuiling. Dat minister Crevits en Leterme (beide CD&V) dat ook volop doen, kan er bij mij niet in. Ik ga er namelijk van uit dat iemand die wetten of decreten maakt, die eerst en vooral zelf moet opvolgen. Mijn felicitaties gaan naar SP-a en Vlaams Belang die zich daar niet aan bezondigden.
Frans Verhelst (VLD) verdient met voorsprong de prijs voor de origineelste plaats van een verkiezingsbord. Het hing/hangt namelijk zeer opvallend op de gevel van Pigalls club langs de Nieuwpoortse steenweg in Oostende. Mocht Frans er zijn bord hangen als goede klant? Heeft hij beloofd op te komen voor een beter pensioen en betere veiligheid van meisjes en bezoekers? Zal hij de belasting op het kameren laten verminderen? Is hij van plan bij de hogere overheid tussen te komen voor propere striptease? Proficiat, Frans! Eén ding is zeker, wie op hem stemt, zal daarvoor later extra verwend worden.
Folders zijn ook een veelgebruikt middel. Ik heb er echter zeer weinig in de bus gekregen. De eerste was Middelkerke direct - jaargang 8 nummer 3. Daarin staat niets over Middelkerke maar de CD&V wil daarin onder andere de indruk verwekken dat Johan Verstreken uit Oostende in de voorbije legislatuur iets zou verwezenlijkt hebben voor onze regio. Hij heeft wel enkele themas opgevolgd, beweert hij De CD&V wou ons ook nog ervan overtuigen dat zij sterk zijn in moeilijke tijden. Je moet maar durven! Verder was er Wij zijn de groene economie De toekomst wil vooruit evenals twee folders van de LDD, één met de regionale kandidaten en één met vooraan het rechteroog van J-M, met zijn kijk van vandaag. Ik verwacht er nu nog één met zijn linkeroog, dat zijn tegenoverstelde kijk weergeeft. De VLD verraste ons met een leugenblaadje met in de hoofdrol een oprechte Bart Tommelein die vindt dat er meer zit in Vlaanderen maar die nog nooit geprobeerd heeft om het er uit te halen. Het Vlaams Belang verspreidde zijn VL Krant met als kop Rechtuit betrouwbaar.
Je kunt geen stap verzetten of je loopt een politicus tegen het lijf. Met pakken folders maar toch nog handenschuddend alsof wij plots allemaal hun beste vrienden geworden zijn. Ik heb tijdens de campagne een groot feest op een marktplein in de provincie bezocht en daar bedekten de folders onze Vlaamse bodem. Schijnbaar durven weinig mensen een folder weigeren. Zonder die te lezen werpen ze die op de grond waar de politieke gezichten dan op respectloze, ja zelfs sadistische wijze door de massa vertrappeld worden.
De propaganda via advertenties in de kranten en via tv uitzendingen kan iedereen bereiken maar het is een onrechtvaardig, ondemocratisch middel omdat niet alle partijen dezelfde kansen krijgen. Nochtans zijn het juist die media die beweren dat zij de democratie met hand en tand verdedigen.
En toen brak de langverwachte dag aan. We waren reeds vroeg uit de veren want we konden toch niet meer slapen van opwinding. Grapje, hoor! Eerder een laatste geeuw en toen sloegen we de weg naar de Calidris in om voor de goeie te stemmen, zoals dat in de volksmond heet.
Op de ene lijst wordt er haast gevochten voor een plaats, maar de andere moeten ook gevuld worden!
Vandaag bekijken we eens welke mindere Goden er nog op de lijsten staan voor de Vlaamse verkiezingen.
Als mens zet ik Lode Maesen voorop. Het is zeker iemand met inhoud en inzet, maar in de verkeerde partij. Daarmee bedoel ik niet dat hij op een andere lijst zou moeten staan maar wel dat de SLP (sociaal-liberale partij), die nochtans door de media in de watten gelegd wordt, er nu niet bepaald één is die zetels kan verwachten. Lode staat daar als 1ste opvolger. Als Lambert verkozen wordt en senator blijft, dan mag Lode zetelen. De kans dat dit gebeurt is bijzonder klein.
Het lijkt erop dat de Dedecker een beperkte keuze had toen hij zijn West-Vlaamse lijst moest opstellen. De twee Middelkerkse kandidaten zijn inderdaad geen hoogvliegers. Misschien wel in de zin van Ikaros, maar zoals jullie weten verbrandde die zijn vleugels omdat hij te dicht bij de zon wou vliegen. Rosalie Verlinde (dochter van, maar dat is haar schuld niet) neemt de 22ste plaats in bij de effectieven en overloper Henk Dierendonck is de derde opvolger. Hun baas Jean-Marie heet dus niet Ikaros, hoewel hij er alle kenmerken van vertoont. Hij denkt dat zijn partij in West-Vlaanderen vier zetels zal halen. Als de lijst er drie behaalt, dan moeten voor Dierendonck nog volgende voorwaarden vervuld worden. Hij moet eerst en vooral derde opvolger worden in de behaalde stemmen. Daarna moeten de eerste drie verkozene hun plaats afstaan. Dat zal alvast zo zijn voor Jean-Marie, eerste op de lijst, die in het federaal parlement blijft. Dat zou de tweede, Ulla Werbrouck, ook kunnen doen, maar ze beweert dat ze het sportbeleid in Vlaanderen wil hervormen. Zal ze dan eindelijk haar eerste vraag stellen in het parlement? De derde op de lijst is Marc Vanden Bussche, die zijn postje waarvoor hij overstapte van de VLD zeker NIET uit handen zal geven. Dierendonck kan dus maar best niet te veel illusies koesteren. Tenzij Vanden Bussche minister zou worden, natuurlijk! Maar laat ons ernstig blijven.
Dany Van den Broucke (NVA)(zoon van Hervé) staat als zesde opvolger op de NVA-lijst. Wat doet iemand die in 2006 op de Cd&V NVA kartellijst 496 stemmen haalde bij de gemeenteraadsverkiezingen en daarmee niet verkozen werd, op een lijst voor het Vlaams Parlement? Hoe kan je dat anders noemen dan bloedarmoede?. Je kan alleen maar van hem zeggen dat hij schijnbaar trouw gebleven is aan zijn overtuiging en dat is wel een verdienste.
De groene Erika Blomme staat 18de op de lijst. Zij draait reeds zeer lang mee met de politieke draaimolen. Misschien vindt ze die uitdrukking niet gepast want haar partij beweert altijd anders te zijn. Erika is er echter nog nooit in geslaagd om verkozen te worden. Dit zal deze keer ook niet anders zijn. Ik moet haar wel bewonderen want zij is iemand met principes die schijnbaar nooit afgeeft. Of voor haar de aanhouder wint ooit van toepassing zal worden, dat is een ander paar mouwen.
Als besluit kan enkel gezegd worden dat de hierboven genoemde Middelkerkenaars, buiten Lode Maesen misschien, gevraagd werden om de hoop te vullen. Enige kans om verkozen te worden kan hen echt niet toegedicht worden. Ik vrees dat Middelkerke het nog minstens 5 jaar zonder Vlaams parlementslid zal moeten stellen.
Ziet gij Janna Rommel-Opstaele echt als Vlaams volksvertegenwoordiger?
Aan het aantal borden in en rond onze gemeente, waarop men ons vraagt onze stem uit te brengen op de nummer 6 van de lijst van de Open VLD, zal het niet liggen als Janna-Rommel-Opstaele op 7 juni 2009 niet verkozen wordt.
Het is de tweede keer dat zij voorkomt op de lijst voor het Vlaams parlement. De vorige keer was ze de derde opvolger en nu staat ze zesde effectieve, daar waar de Open VLD normaal mag hopen op drie vertegenwoordigers.
Ze haalde de vorige keer 6.375 voorkeurstemmen en stond daarmee 13de in haar partij, na Van Quickenborne (37.490), Dedecker (21.276), Verwilghen (17.740), Bril (14.970), Callens (11.489), Van Volcem (10.673), Demeulenaere (10.026), Ramoudt (8.711), Tommelein (8.106),Carette (7.142), Vandenbroeke (7.201), Declerck (6.819), Lahaye-Battheu (6.508).
De vetgedrukte gaan haar nu ook weer vooraf op de lijst.Daar moet nog keeper Dany Verlinden van Club Brugge aan toegevoegd worden (op de vierde plaats), een man die zijn politieke dossiers goed beheerst, als ze tenminste over voetbal gaan.
Ondankbare en onrechtvaardige stiel toch, die politiek: Janna is reeds van de partij sinds 1994 en bekleedt al bijna 8 jaar een schepenfunctie terwijl Verlinden gewoon maar BV is. Maar, is hij eigenlijk nog wel bekend? Dat zien we dan wel weer op 7 juni.
Declerck is eerste opvolger en wordt eventueel verkozen als hij de meeste stemmen haalt bij de opvolgers die wensend zijn voor een mandaat in het Vlaams Parlement en als Tommelein eventueel zou beslissen toch in de federale kamer te blijven.
Bij de West-Vlaamse VLD rommelt het al meer dan een jaar.
Uittredend Vlaams parlementslid Stern Demeulenaere moest wijken/ werd gedumpt om plaats te maken voor vers bloed. Wie mag dat wel zijn?
Ze kon daar niet mee lachen en keerde daarom haar partij de rug toe. Ze stapt met andere woorden uit de nationale politiek. Ze vraagt zich namelijk af waarom ze, na vijf jaar Vlaams parlement en loyale partijarbeid, de tweede plaats op de West-Vlaamse kieslijst niet krijgt maar zich moet tevreden stellen met de vierde (strijd)plaats.
Welke kans heeft Janna Opstaele eigenlijk om verkozen te worden? Die is zeer klein. Ze moet al een pak stemmen meer hebben dan de vorige keer en twee van haar partijgenoten voorbijsteken.
Heeft ze de nodige kwaliteiten om te zetelen in het Vlaams Parlement?Is ze echt bekwaam om daar enige rol van betekenis te spelen?
Janna zelf heeft als schepen in Middelkerke volgende bevoegdheden: openbare werken, ruimtelijke ordening, groen, landbouw en lokale economie. Er is natuurlijk een hemelsbreed verschil tussen lokale toestanden waar een schepen kan rekenen op een leger gemeentelijke ambtenaren en de dossiers op Vlaams niveau. Het is ook niet omdat Janna destijds tien jaar les gegeven heeft in de lagere scholen van Leffinge en Middelkerke, dat ze daarom de onderwijsdossiers zou beheersen.
Moet men eigenlijk wel bekwaam zijn om daar te zetelen? Er zijn er in elke partij wel enkele die van zichzelf zeggen dat ze bekwaam zijn en die dan de hoge toon voeren. De rest zijn eigenlijk meelopers. Ze moeten wel goed kunnen knikken en vriendelijk glimlachen. Het kan zijn dat ik Janna onvoldoende ken op persoonlijk vlak om in haar een waardig kandidaat te zien. Mijn stem zal ze alleszins niet krijgen.