Een verkoper aan de deur, op straat of aan de telefoon? Daar zit je lang niet altijd op te wachten. Hoe bied je weerstand aan deze colporteurs en telemarketeers?
Als je interesse hebt om iets te kopen, ga je daarvoor meestal zelf naar een (web)winkel. Anders is het bij colportage of telefonische verkoop: daarbij is het de verkoper die jóu benadert - vaak op een moment dat je hier zelf niet helemaal klaar voor bent.
Colportage en telefonische verkoop
Colportage is het aanbieden van goederen of diensten buiten een officiële verkoopruimte, (zoals aan winkel), dus aan de deur (huis-aan-huisverkoop) of op straat. Ook 'verkoopparty's' bij iemand thuis of verkoopdemonstraties (bijvoorbeeld tijdens een busreis) vallen hieronder. Op de site van Consuwijzer lees je wat je rechten zijn bij colportage.
Telefonische verkoop valt niet onder verkoop buiten een verkoopruimte, maar onder verkoop op afstand. Hiervoor gelden de regels voor telemarketing.
Of de verkoop(poging) nu 'fysiek' plaatsvindt of aan de telefoon, het principe is vrijwel hetzelfde. Op welke trucjes moet je bedacht zijn en hoe biedt je tegengas? Zorg dat je sterk(er) in je schoenen staat met deze tips!
- Kort en krachtig: Geef kort en krachtig aan dat je niet geïnteresseerd bent. Hoe meer je de verkoper haar praatje laat afdraaien, des te lastiger je van haar afkomt.
- Wees beknopt: Vertel niet meer dan nodig is. Geef niet bij elke 'nee' een achterliggende reden, want zo geef je de verkoper een handvat om het gesprek te vervolgen.
- Stel grenzen: Ga niet op elke vraag in. Als een verkoper vraagt wat je huidige energieleverancier is, mag je best zeggen dat haar dat niks aangaat.
- Ja-ladder: Pas op voor de 'ja-ladder'. Dit is een psychologisch trucje dat ervan uitgaat dat de kans dat mensen ja zullen zeggen groter is als ze vlak daarvoor op een aantal 'kleine' vragen ook al met ja hebben gereageerd. Bijvoorbeeld: 'Dag mevrouw, mooie dag hè? (Ja) Houdt u van dieren? (Ja) Vindt u natuurbescherming ook zo belangrijk? (Ja) Kunt u 5 euro per maand missen voor het natuurfonds?'
- Neem de tijd: Verkopers geven je vaak het idee dat je nú moet beslissen. Het is een tijdelijke aanbieding! Alleen geldig tijdens dit gesprek! Dit is ook een psychologisch trucje: mensen hebben niet graag het idee dat ze iets verliezen of mislopen. Trap hier niet in. Geef jezelf de tijd om na te denken. Zeg bijvoorbeeld dat je nog even over het aanbod wilt overleggen met je partner - ook als je die niet hebt. Je kunt de verkoper ook vragen om later terug te komen of terug te bellen, of zélf contact opnemen met het bedrijf als je er klaar voor bent.
- Cadeautjes: 'Wilt u een gratis krantje?' Door een cadeautje te overhandigen maakt de gever het voor de ontvanger lastiger om vervolgens alsnog nee te zeggen. Bedenk dat het niet onaardig is om toch nee te zeggen op het aanbod dat je vervolgens krijgt.
- Persoonsgegevens: Geef nooit 'alvast' je persoonsgegevens, ook niet met het voorbehoud dat je er nog even over wilt nadenken. Voor je het weet heeft de verkoper ze ingevuld en heb je al een abonnement. Geef de gegevens pas wanneer je echt zeker bent van je aankoop of overeenkomst.
Tips van lezers en kijkers
We vroegen ook onze WhatsApp-gebruikers om tips. Zij overlaadden ons met aanvullend afwimpeladvies!
Dgkaad lost het verbaal op en zegt dingen als 'NEE. Geen interesse. Bel mij (of kom hier) niet weer!' En voegt er indien nodig aan toe: 'Welk deel van "geen interesse" begrijpt u niet?'.
Geert de Jong is iets subtieler. 'Ik bied meestal "tegengas" en zeg dat ik het zo goed heb en niet beter wens. Een enkele keer nodig ik de ijverige colporteurs uit voor een drankje, waarvoor zij meestal geen tijd hebben.
Jantien schuwt een leugentje om bestwil niet: 'Ik zeg altijd dat ik hetgene dat ze me willen aansmeren al heb.'
Joke heeft een klem aan haar huisdeur gemaakt om deze op een kier te kunnen openen. 'Bij colportage roep ik meteen hard NEE en doe de deur snel dicht. Op straat roep ik hard NEE en loop meteen door. En de telefoon neem ik niet op bij een onbekend nummer of anonieme beller.'
Aan de deur zijn stickers met teksten ook effectief:
Petra Ströbele zei voorheen meestal: 'Als je wil mag je je hele verhaal doen, maar ik word nergens lid van en ik koop niets. Dat was meestal afdoende. Sinds 2 jaar heb ik een sticker op de deur: "NEE, geen verkopers of geloofovertuigers". Dat helpt nog beter want nu bellen ze niet meer aan.
Jentje heeft een tekst op haar deur geplakt die naar eigen zeggen 'erg succesvol' is: 'Geachte aanbeller, als u hier aanbelt om het geloof te verkondigen of ons iets wilt verkopen dan zullen wij u €25,- per gesprek aanrekenen om naar uw verhaal te moeten luisteren. U dient dit bedrag vooraf te betalen. Door hier aan te bellen gaat u akkoord met alle bovenstaande voorwaarden.'
Tot slot heeft Jose nog een tip die zowel aan de deur als op straat en aan de telefoon goed zou kunnen werken. Zij vertelt de verkoper gelijk dat ze in de schuldsanering zit. 'Dat is meestal voldoende om het gesprek te laten stoppen.'
Bron: Debatrix / Positief Besparen / Moeders.nu