 
In Naam van de Koning Pakken wat je Pakken kan !

Veel mensen hebben wel eens te maken gehad met een deurwaarder en meestal niet op een positieve manier .
Terwijl de Koning en aanhang vakantie vierde in zijn Griekse buitenverblijf, mede bekostigd door de belasting betaler, terwijl ze zelf geen belasting hoeven te betalen, komen zijn vazallen bij weerloze burgers aan de deur om te incasseren.
Lukt dat niet leggen ze beslag op je inkomsten en desnoods je inboedel.
Hierbij gaan ze vaak onwettig te werk.
Voorbeeld:
Er wordt beslag gelegd op je AOW .
In principe kan dat niet, net zo min als op een bijstandsuitkering, want die zitten altijd onder de beslagvrije voet.
Dat weten ze wel, maar dat doen ze lekker toch .
Je komt dan in de problemen met je huur en andere vaste lasten, ook kunnen betalingsregelingen niet meer worden na gekomen en komen die te vervallen en meer van dat soort ellende.
Je moet zo snel mogelijk een site zoeken waar je zelf je beslagvrije voet berekent en dit direct sturen als bezwaarschrift naar de deurwaarder en tevens naar je uitkeringsinstantie .
Hierin eis je dat het geld ONMIDDELIJK met terugwerkende kracht wordt geretourneerd.
Hoewel de uitkeringsinstantie er zelf niks aan kan doen, omdat ze weer afhankelijk zijn van de deurwaarder, is het toch nuttig om ze op de hoogte te stellen.
Tevens moet je een termijn stellen dat het te veel in beslag genomen geld wordt terug gestort, anders gaat de deurwaarder je zeer waarschijnlijk aan het lijntje houden .
Slik niks voor zoete koek want je hebt best nog wat in te brengen .
Bijgaande een schrijven aan een onwillige deurwaarder dat direct een positief resultaat had !
Geachte heer, mevrouw,
Op d.d. ...... heb ik u per brief verzocht de beslagvrije voet met terugwerkende kracht aan te passen en het bedrag dat teveel is ingehouden terug te betalen.
U heeft inmiddels de beslagvrije voet nog steeds niet aangepast,
noch met terugwerkende kracht.
Volgens art. 475d lid 7 Rv moet u met wijziging van omstandigheden die de beslagvrije voet verhogen, onverwijld rekening houden.
Volgens de wetgever moet dit ook met terugwerkende kracht gebeuren.
In het Memorie van Antwoord staat namelijk (Kamerstukken II 1986-1987, 17897, nr. 5, p. 13): "is in onwetendheid te veel aan de beslaglegger betaald, dan moet hij dat onverwijld teruggeven of verrekenen.
" Deze interpretatie is zowel door de rechtspraak, de Kamer voor Gerechtsdeurwaarders als de Nationale ombudsman overgenomen.
Zie onder andere:
- Kantonrechter Leiden 27 februari 2002, PRG 2002/5857
- Kamer voor Gerechtsdeurwaarders 20 mei 2003, nr. 233.2002
- Kamer voor Gerechtsdeurwaarders 20 juli 2004, nr. 67.2003
- Nationale ombudsman 7 augustus 2003, rapport 2003/254
Middels deze brief verzoek ik u:
- inhoudelijk op deze klacht te reageren;
- alsnog de beslagvrije voet met terugwerkende kracht vanaf 1 april 2013 aan te passen en het teveel geïnde bedrag binnen een week naar mijn bankrekening over te maken. Mijn bankrekeningnummer is: ......
Mocht u hiertoe niet bereid zijn, dan overweeg ik een klacht in te dienen bij de Kamer voor Gerechtsdeurwaarders en de Nationale ombudsman.
Mocht u binnen een week niet reageren (laatste ultimatum), kunt u rekenen op een van de volgende acties te weten :
Een kort geding om u langs rechtswegen te dwingen de wet op de beslagvrije voet te handhaven ,
de gerechtskosten zijn uiteraard voor uw rekening, tevens de kosten van boetes en incasso's die ik door uw onrechtmatige handelen moet betalen !
Ik ga over tot schuldsanering dat houdt in dat u het in te vorderen bedrag NOOIT zult krijgen !
Datum heden .....
aflopend ultimatum ......
Deze brief zal ik aangetekend versturen, mailen en doorfaxen omdat mij is gebleken dat ..... een onbetrouwbaar kantoor is !
In afwachting van uw antwoord,
Uiteraard ga je niet over tot schuldsanering, want vrijwel zeker zal de deurwaarder over gaan tot terugbetaling, want hij WEET dat hij tegen de wet handelt !
Ironisch: ‘Helft deurwaarders kampt zelf met financiële problemen’
11 november 2015 om 10:25
Het zal niet lang meer duren of de ene deurwaarder gaat bij de andere langs om deze aan te sporen een rekening te betalen.
In De Telegraaf meldt een ingewijde dat de helft van de kantoren niet aan de solvabiliteitseisen zou voldoen.
Eigenaren van een deurwaarderskantoor of incassobureau zijn dezer dagen niet te benijden. Eind vorige week verscheen er een rapport waarin incassobureaus werden afgeschilderd als cowboys die te hoge kosten rekenen en onterechte of verjaarde facturen proberen te innen. Wie weigert te betalen wordt niet zelden bedreigd, uitgescholden of ziet zijn privacy geschonden. Incassobureaus konden zich niet verweren door de afzender van het onderzoek weg te zetten als leveranciers van broddelwerk. De studie is uitgevoerd door de Autoriteit Consument & Markt (ACM), het overheidsorgaan waar de Consumentenautoriteit, de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en de OPTA sinds 2013 in zijn opgegaan. De ACM valt onder verantwoordelijkheid van het ministerie van Economische Zaken. Alvorens zijn ongezouten oordeel te vellen analyseerden de onderzoekers van de ACM vierhonderd incassobrieven en voerden ze tal van gesprekken met rechters, schuldhulpverleners en andere experts. Kortom, de aanval op de incasso-industrie, waar jaarlijks tien miljard euro in omgaat, is gedegen onderbouwd.
Deze week zijn de deurwaarders aan de beurt. De Amsterdamse gerechtsdeurwaarder Paul van Roon wist de aandacht op zijn beroepsgroep te vestigen nadat De Telegraaf berichtte dat hij door de rechtbank uit zijn ambt is gezet. Van Roon wendde 1,2 miljoen euro van een klantenrekening aan om de tekorten van zijn eigen kantoor weg te werken. Het voorbeeld van Van Roon staat niet op zichzelf. Eerder dit jaar werden twee deurwaarders uit Noord-Holland, Kees Wijers uit Haarlem en Ron Wijburg uit Purmerend, wegens hetzelfde vergrijp geschorst. Tel de onthutsende conclusies van het ACM-rapport bij deze zaken op en wordt zonneklaar dat de gehele incassobranche zich diep in de financiële nesten heeft weten te werken. In de afgelopen jaren werden diverse bedrijven al getroffen door een faillissement, kleine maar ook grotere ondernemingen zoals CreditForce Professionals bv uit Houten dat in juli 2013 onderuit ging, het Algemeen Financieel Incassobedrijf uit Leeuwarden dat al sinds 1948 actief was en het Eindhovense Credit Yard bv, beter bekend van haar dochterbedrijf Inkasso Unie, dat in het voorjaar van 2014 de deuren sloot.
De malaise is ten dele het gevolg van een natuurlijke shake-out. Het aantal incassobureaus is de laatste vijf jaar explosief gestegen, menige brodeloos geworden sportschoolhouder plaatste bij wijze van spreken een bord in de tuin en begon facturen te verzamelen die hij op no cure no pay-basis ging innen. Waren er in 2001 579 incassobureaus, inmiddels zijn het er meer dan 850 – een groei die volgens een trendrapport van ABN Amro vrijwel geheel is ontstaan door de aanwas van eenmanszaken. Hoewel het aantal deurwaarders – in tegenstelling tot eigenaar van een incassobureau geen vrij beroep – rond de vierhonderd bleef schommelen, hebben ook zij het moeilijk. Door de grotere concurrentie en de druk op de tarieven is het inningsrisico geleidelijk van de klant naar de branche verschoven. Daarnaast zijn de griffierechten gestegen waardoor burgers en bedrijven er vanaf zien naar de rechter stappen om een vordering van een paar honderd euro te laten innen: het aantal beslagleggingen is fors gedaald. Inmiddels zouden tientallen deurwaarders technisch failliet zijn.
Dit artikel verscheen origineel op faillissementsdossier.nl.

07-10-2017 om 16:31
geschreven door bosheks
|