Nog geen winkelwagen aan ruimte
In de reclamespot speelt een industrievarken de hoofdrol. Dit dier krijgt in de vee-industrie stal weinig ruimte. Het totale hokoppervlak is afhankelijk van het aantal dieren dat samen in het hok zit, en hoe zwaar de dieren zijn. De minimale ruimte per varken is ingedeeld in gewichtsklassen. Als de varkens elk tussen de 15 tot 30 kilo wegen – zoals het varkentje in de spot – hoeft er per dier maar 0,3m2 vloeroppervlak in het hok te zijn. Dat is nog niet eens de oppervlakte van een winkelwagentje. Als de dieren groeien, groeit de minimaal wettelijk toegestane oppervlakte mee, maar het blijft krap. Als de dieren 85 tot 110 kilo zijn, is er slechts 0,8m2 ruimte per dier in de stal. Meer weten over het leed van de varkens in de vee-industrie, kijk dan op onze varkenspagina.
Emté prijkt bovenin kiloknallerranglijst
Naast industrievarken, stuntte supermarkt Emté afgelopen jaar ook nog altijd met keurmerkloze kip en vlees van uitgemolken melkkoeien. De combinatie van zowel in absolute als relatieve zin veel kiloknallers zorgt ervoor dat Emté consequent in de hoogste regionen van de kiloknallerranglijst van Wakker Dier staat. Daarom worden ze nu op tv aangesproken. Kijk hier voor een uitgebreidere uitleg en de tabel met uitslagen of klik hier als je wilt weten wat wij tellen als kiloknaller.
De varkentjes uit de spot
Benieuwd hoe de spot is gemaakt? Bekijk dan hieronder de making of. Hoewel er maar één varken te zien is in de spot, haalde Wakker Dier twee jonge vleesvarkentjes op. Dit deden we omdat varkens sociale dieren zijn, en niet graag alleen zijn. Als beloning voor hun optreden in de spot, mogen de twee varkentjes hun verdere leven doorbrengen op een scharrelboerderij in een stal met stro en lekker veel buitenruimte. Ze worden niet geslacht.
Kiloknallers van Albert Heijn
Naast de campagne tegen de kiloknallers van supermarkt Emté, voeren we ook campagne tegen de kiloknallers van Albert Heijn. Meer weten? Kijk hier.