Wakker Dier heeft een jonge boerenvereniging uitgeroepen tot Liegebeest van het Jaar. De organisatie won de 'prijs' van de dierenrechtenorganisatie vanwege een misleidende campagne over het leven van de koe. 'Boeren houden van koeien' geeft volgens Wakker Dier een veel te rooskleurig beeld van het leven van een melkkoe.

Het leven van de koe wordt in de campagne niet goed weergegeven, zegt Wakker Dier.
Het leven van de koe wordt in de campagne niet goed weergegeven, zegt Wakker Dier.© Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt / YouTube

De campagne 'Boeren houden van koeien' van Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt (NAJK) was een van de vijf genomineerden voor de verkiezing van Liegebeest van het Jaar. De video kreeg 63 procent van de ruim 20.000 stemmen. Bekijk de beelden hier:

Wakker Dier wil met de jaarlijkse verkiezing 'jokkende en misleidende uitspraken' aanpakken. "Het is goed om te zien dat de consument de mooie praatjes van de zuivelsector niet langer pikt", zegt Wakker Dier over de 'winnaar'.

'Lekker chillen'

De video, waarin koeien 'lekker kunnen chillen als ze dat willen' en 'met zorg worden gemolken', laat volgens Wakker Dier niet echt zien hoe het leven van een melkkoe is. "Boeren zorgen vooral goed voor hun eigen hachje", vindt de dierenwelzijnsorganisatie.

Volgens Wakker Dier staan koeien op harde vloeren in vieze stallen, waardoor zij bijvoorbeeld ontstekingen krijgen.

Verkiezing weer 'effectief' 

Een campagne over de geitensector werd met 20 procent van de stemmen tweede. In die reclame werd gerept over 'optimaal welzijn' van de Nederlandse geiten.

De drie andere genomineerden, Van Dobben, PLUS en Jumbo, hebben aanpassingen aan hun campagnes gedaan nadat zij door Wakker Dier waren geselecteerd. De organisatie noemt de verkiezing daarom 'effectief'. Vorig jaar was De Keurslager Liegebeest.