In verschillende steden worden de blauwe bezorgwagens van Albert Heijn de komende tijd achtervolgd door een auto met een groot billboard. Daarmee wil Wakker Dier de supermarktketen dwingen zijn kipper beter te verzorgen.
Op het billboard staat de tekst: ‘Wij achtervolgen Albert Heijn net zo lang tot ze de AH kip niet meer bezorgen’. Op het bord staat ook een grote afbeelding van een zichtbaar boze kip.
16 kippen op vierkante meter
Volgens Wakker Dier hanteert Albert Heijn van alle supermarkten de laagste welzijnsstandaard voor kip. De kippen die bij de marktleider in de schappen terecht komen, leven volgens Wakker Dier met zestien dieren op één vierkante meter. Bij de Jumbo-kippen is dat 13 à 14 en bij biologische kippen 10 per vierkante meter.
Door een gebrek aan ruimte raken de dieren gestrest. Ze lopen soms zelfs over elkaar heen, omdat ze geen kant op kunnen. Daarbij bekrassen de kippen elkaar. Zoveel kippen op een vierkante meter verhoogt ook de kans op pijnlijke voetzweren.
Albert Heijn stunt met slecht verzorgde kip
Wakker Dier neemt het de supermarktketen ook kwalijk dat de supermarkt de slecht verzorgde kip regelmatig in de aanbieding doet. Daarmee drijft de marktleider de vraag ernaar op, vindt de dierenwelzijnsorganisatie.
“Het gemiddeld aantal kipstunts bij de twaalf grootste supermarkten lag in het eerste half jaar van 2019 op 86. Albert Heijn presteerde het om in deze periode 232 keer kip zonder keurmerk in de aanbieding te doen”, aldus Wakker Dier.
Lees ook: Wakker Dier roept Albert Heijn uit tot ‘Liegebeest’: ‘Kippen leven zonder daglicht op een A4’tje’
Op televisie gaat Wakker Dier al langer in de aanval. Sinds juli probeert de stichting Albert Heijn te beïnvloeden met de reclamespot ‘Skip de AH kip’. Wakker Dier wil dat alle kip in de Nederlandse supermarkten minimaal voldoet aan de welzijnseisen van één Beter Leven-ster.