Spaas creëert instant zomersfeer met nieuwe pastelkaarsen & theelichtjes. De zomer zal er straks sowieso anders uitzien, maar aan sfeer zal het niet ontbreken als het aan Spaas ligt. De kaarsenproducent heeft zijn zomercollectie opgebouwd rond vrolijke pasteltinten en brengt zo de trend van ‘happy life’ – een mix van bohemian style en beach vibes – naar je tuin en terras. Ideaal voor een zalig zenmoment in roze, muntgroene of fris gele poedertinten.
Het zijn bizarre tijden, maar gelukkig kunnen het mooie weer en een gezellige buitenruimte – hoe klein ook – de nodige ontspanning brengen. Pastel staat fris en vrolijk én geeft tegelijk een rustgevend gevoel. Perfect dus om die vakantiestemming naar je tuin te brengen, op je terras, aan je eettafel of rond het zwembad. Bovendien hou je met de citronella-collectie de muggen op afstand.
In de Spaas-zomercollectie 2020 is de pure citronellageur Lemon Breeze aangevuld met Asian Garden (citronella & citroengras), Ginger Love (citronella & gember) en Summer Blossom (citronella & zomerbloesems). Daarbij heb je een ruime keuze uit klassieke theelichtjes, kaarsen in transparant reliëfglas of met soft glow. Stuk voor stuk elegante blikvangers die je onderling makkelijk kan combineren.
Ook nieuw zijn de niet-geurende tafelkaarsen met trendy prints van flamingo’s, toekans en tropische planten. Daarnaast kregen de tuinschalen een moderne variant erbij: wit terracotta met zwarte kaarsvulling. En met de tuinschaalhouder maak je van je tuinschalen in een handomdraai stijlvolle tuinfakkels.
Praktische info
• De nieuwe Spaas-collectie zomerkaarsen is verkrijgbaar in de meeste tuincentra en supermarkten.
• Richtprijzen: Transparant reliëfglas: 2,99 euro - Glas met decoratieve print: 3,99 euro - Tuinschaal citronella: 3,19 euro - Citronella theelichten (18 stuks): 2,48 euro - Citronella softglow: 3,25 euro - Citronella tuinkaars met hangertje: 3,19 euro - Design tuinschaal wit met zwart: 4,10 euro
In 1853 gestart als lokale kaarsenfabrikant in Hamont, is Spaas vandaag uitgegroeid tot een belangrijke speler in de internationale kaarsenmarkt. Spaas is marktleider (250 werknemers) in België en heeft in tal van Europese landen een sterke positie uitgebouwd. Vandaag staat de vijfde generatie aan het roer.
De missie van Spaas bestaat erin om mensen te inspireren om een vleugje warmte toe te voegen aan het leven van elke dag. Daar werken we dagelijks aan, in onze contacten en in de communicatie met onze stakeholders. www.spaas.eu
Ook Nausicaá, het grootste aquarium van Europa, is in lock down, maar de verzorgers entertainen ons via Facebook, Instagram en Youtube met een aantal fantastische feel good-filmpjes. Zo mochten de pinguïns en de groene leguaan op wandel, raapten de verzorgers haaieneieren en kregen de zeeleeuwen een grondig onderhoud. Daarnaast zorgen zo ook voor een momentje van rust met het ballet van de kwallen.
De Opaal- en Amenzi-pinguïns gingen op een zondagse wandeling in de verschillende tentoonstellingen van Nausicaá. Ze maken van de gelegenheid gebruik om al hun vrienden te begroeten!
De groene leguaan profiteerde van de afwezigheid van bezoekers in Nausicaá om zijn buren te begroeten in de tentoonstelling "Des Rivages et des Hommes".
De verzorgers verzamelden geen chocolade-, maar haaieneieren in de tropische lagune van een zebrahaai. Dit om ze in de gaten te kunnen houden op de kraamafdeling.
Wist je dat een zeeleeuw zijn tanden gebruikt om vis te vangen, maar niet om hem te kauwen, want dat werk doet de maag!
De gouden kwallen van Nausicaá zorgen voor 15 ontspannende minuten aan ballet. Ga zitten en geniet van dit meditatief zen-intermezzo.
Info: www.nausicaa.nl
Voor meer feel good-filmpjes kan je terecht op hun sociale mediakanalen: Facebook, Instagram en Youtube.
NAUSICAA, het Nationaal Zeecentrum in Boulogne-sur-Mer, is veel meer dan een mooi aquarium. NAUSICAA is het ontdekkingscentrum van de zee en haar unieke omgeving, en leert ons over de relatie tussen mens en zee op een pedagogische, wetenschappelijke en soms ook ludieke manier. In de loop van 28 jaar verwelkomde Nausicaá meer dan 17 miljoen bezoekers en trad naar voren als een belangrijke speler op vlak van milieubewustzijn. De missie van het centrum is vooral het sensibiliseren van het publiek voor een beter beheer van de oceanen en hun rijkdommen en het aanzetten tot actie. NAUSICAA kreeg het label ‘Center of Excellence’ van UNESCO voor haar sensibiliseringwerk.
De voorbije dertig jaar bouwde vader Jan Bekaert zijn tapijtbedrijf BOMAT uit tot het kwaliteitsmerk die het nu is. Begin 2019 grepen dochters Amélie en Ann-Gaëlle de opportuniteit om BOMAT als merk verder uit te bouwen.
Terwijl vader Bekaert zich vooral focuste op de producten, het opzetten van een eigen productie-eenheid in Nepal en later India en het opzetten van een wereldwijd netwerk van klanten willen de twee zussen van BOMAT nu een sterk merk maken. Daarom heeft de zwarte, eerder zakelijke look plaatsgemaakt voor een hedendaagse, kleurrijke variant.
“Textiel is een enorm boeiende materie waar je eindeloos mee kan variëren. Bovendien behoorde België vroeger tot de beste leerlingen van de klas in de textielwereld. Daarom willen we binnen ons luik van het bedrijf nog meer inzetten op creativiteit en vernieuwing”, vertelt het duo.
Maatwerk vormt daarbij een cruciale pijler. Aangezien BOMAT over een eigen productiefaciliteit beschikt, kan het team bijzonder flexibel te werk gaan. Een veelheid aan vormen, kleuren en combinaties van materialen zijn mogelijk. Zo kunnen klanten een ontwerp uit de collectie naar hun hand zetten, maar kunnen ze ook met een totaal eigen voorstel naar BOMAT komen. Het ontwerpteam vertaalt dat dan naar de textiel variant, en vervolgens naar een sample die ze op een klein weefgetouw maken. Als alles tot in de details goed zit, wordt de opdracht naar de Indiase fabriek doorgestuurd.
Samen sterk
Doordat vader Bekaert de productie in India blijft opvolgen, kunnen de zussen het beste van de twee werelden combineren. “Als Belgisch bedrijf staan we garant voor een bepaalde kwaliteit en zienswijze, terwijl we dankzij onze Indiase fabriek zeer flexibel kunnen werken. Terwijl wij hier aan een visie op lange termijn werken, kunnen ze in India kort op de bal spelen”, vertellen ze. “Zo houden wij onze mensen die tewerkgesteld zijn in onze Indiase faciliteiten bijvoorbeeld altijd in dienst, ook als er minder werk is, waardoor we continu over een toegewijd en geschoold team beschikken. We willen op een duurzame en sociaal verantwoorde manier ondernemen.”
Binnen dat kader past ook het project Widows & Women in Need (WIN), dat in 2010 door vader Jan in het leven is geroepen. Als vrouwen in India weduwe worden of hun man verlaten, vallen ze omwille van het nog steeds heersende kastensysteem vaak buiten de maatschappij. Door die vrouwen in dienst te nemen wil BOMAT ervoor zorgen dat ze hun leven terug op de rails krijgen en zelfstandig leren organiseren. Bovendien ontmoeten ze op de werkvloer vrouwen in een gelijkaardige situatie, waardoor ze steun vinden bij elkaar. Wanneer ze terug op eigen benen staan kunnen ze al dan niet de keuze maken om te blijven.
Ontelbare mogelijkheden
Kleur, textuur, een minimalistische vormentaal, natuurlijke materialen en oog voor detail behoren tot het DNA van BOMAT. Bovendien wordt alles met de hand vervaardigd, waardoor elk tapijt uniek is, steeds met een maximaal streven naar conformiteit aan kleur, design en kwaliteit. Afhankelijk van de gewenste look & feel van het tapijt biedt BOMAT, als echt maatwerkbedrijf, de mogelijkheid om kleuren en composities naar eigen smaak samen te stellen.
Dit jaar stelt BOMAT enkele nieuwigheden voor. Er werd geëxperimenteerd met kleur, technieken en patronen. Twee soorten technieken werden voornamelijk in de verf gezet, de wellington-techniek en het jacquard weven, die technieken laten het toe complexe patronen te weven en zorgen ook voor de enorme robuustheid van het tapijt. “We houden zelf enorm van kleur en vormen, we willen die liefde via onze collecties verder verspreiden. Tegelijk is het werken met patronen en texturen een van onze sterktes, wat je bijvoorbeeld ziet in nieuwe collecties als Bilbao, Salamanca en Toledo alsook de ‘Perth’ collectie . In onze ogen moet een tapijt, nu het zijn puur functionele karakter als blokkade tegen de koude verloren is, in eerste instantie leven in huis brengen”, vertelt het duo.
BOMAT is een Belgisch familiebedrijf dat hedendaagse, luxueuze handgeweven en hand getufte tapijten, traplopers en vast tapijt ontwerpt en produceert. Kleur, textuur, een minimalistische vormentaal, natuurlijke materialen en oog voor detail behoren tot het DNA. De meeste collecties zijn zowel als traploper als vast of afgewerkt tapijt beschikbaar, en dat in de meest uiteenlopende vormen. Bijna niets is onmogelijk, maatwerk is de norm. Daarvoor kunnen de zussen Amélie en Ann-Gaëlle Bekaert, die de Europese tak van het bedrijf begin 2019 overnamen, een beroep doen op de productiefaciliteit die hun vader Jan de voorbije vijftien jaar uitbouwde en nog altijd aanstuurt.
Daardoor kan BOMAT rekenen op de flexibiliteit en de ambachtelijke kennis van de meer dan 150 Indiase medewerkers, terwijl het Belgische team tegelijk de Europese normen qua kwaliteit en design garandeert. Niet alleen in de producten, maar ook in de sociaal-verantwoorde manier van ondernemen – met onder meer een project voor vrouwen en weduwen in nood -staat de mens centraal.
Praktische info : Nieuwe BOMAT showroom in Gent - Kaarderijstraat 69c - 9000 Gent - Enkel open op afspraak (tot volgende berichtgeving) - www.bomat.eu
voor haar winkelpersoneel en stelt gelaatsschermen en gele hesjes ter beschikking
Om de veiligheid van haar personeel te verhogen, heeft Carrefour België gele hesjes uitgedeeld aan al haar medewerkers van de Hypermarkten Carrefour en Carrefour Markets. Op die hesjes staat een boodschap die de klanten uitnodigt om het principe van social distancing te respecteren. De medewerkers krijgen ook plastic gelaatsschermen ter beschikking die hen bijkomend beschermen tegen uitgestoten nies- of hoestdruppeltjes.
Zodra de veiligheidsrichtlijnen werden ingevoerd om de Belgische bevolking te beschermen tegen Covid-19, voerde Carrefour België een lange reeks beschermingsmaatregelen in voor haar medewerkers en klanten. In publiek toegankelijke plaatsen, zoals voedingswinkels, is het immers niet altijd eenvoudig om de regels inzake sociale afstand en individuele bescherming na te leven.
Hoewel 95% van de klanten die een Carrefour-winkel bezoekt de social distancing maatregelen naar de letter volgt, respecteert een kleine minderheid van de klanten deze regel helaas niet altijd.
Daarom stelt Carrefour nieuwe beschermingsmiddelen ter beschikking van haar medewerkers. Elke medewerker kan nu uit verschillende veiligheidsoplossingen kiezen die specifiek zijn aangepast aan zijn of haar activiteit binnen de winkel.
Eén van deze opties zijn gelaatsschermen die Carrefour sinds vorige week beschikbaar stelt. Ze zijn bedoeld voor medewerkers die rechtstreeks in contact staan met klanten die de regels van social distancing niet respecteren en beschermen de medewerker tegen de projectie van microscopische hoest- of niesdruppeltjes.
Sinds vorige week dragen de medewerkers ook gele hesjes met een boodschap die klanten wijst op de principes van social distancing. Deze hesjes zijn bedoeld voor winkelmedewerkers die in contact staan met klanten die de 1,5 meter afstand niet altijd respecteren.
“De gezondheid van onze medewerkers en klanten blijft onze topprioriteit. Met deze nieuwe maatregelen willen we ervoor zorgen dat iedereen in een veilige en serene omgeving kan werken of winkelen“, zegt François-Melchior de Polignac, CEO Carrefour België.
» Rem, nieuw kleur van Dekton by Cosentino - » Pracht van marmer gecombineerd met kwaliteiten van Dekton.
De elegantie van marmer ontgaat niemand die oog voor detail heeft. Cosentino begrijpt dat en lanceert daarom de Rem-kleur van Dekton, een frisse stijl die gebaseerd is op het unieke Lincoln Calacatta-marmer. Rem voegt de esthetische waarde van de klassieke bouwsteen en de modernste Dekton-technologieën samen. Het resultaat geeft een heldere en luxueuze indruk aan zijn omgeving, met behoud van alle kwaliteiten waar Dekton bekend om staat.
Dekton Rem geniet van alle kwaliteiten waar de Dekton-lijn bekend om staat. Hoge resistentie tegen hitte, koude en UV-stralen maken het geschikt voor binnen- en buitenshuis, terwijl het materiaal steviger blijft dan graniet. Deze Rem-variant heeft een helder witte achtergrond, doorkruist met bruine en grijze aders en subtiele donkergouden accenten. Zorgvuldige afwerking geeft het materiaal de textuur van echt marmer, zonder poreus te zijn.
Dekton® van Cosentino is een innovatief en ultracompact materiaal voor de architectuur- en designsector. Het bestaat uit een geavanceerde mix van grondstoffen die ook gebruikt worden om glas, porselein van de nieuwste generatie en kwartsoppervlakken te produceren. Dekton® wordt vervaardigd met behulp van de exclusieve Sinterized Particle Technology (TSP), een innovatief ultracompactieproces. www.dekton.com
AL MEER DAN 100 JAAR SYMBOOL VAN DE ITALIAANSE STIJL EN AUTHENTIEK VAKMANSCHAP
Al meer dan 100 jaar staat Acqua di Parma symbool voor het allerbeste vakmanschap Made in Italy. Hoogwaardige materialen, prestigieus handwerk - zorgvuldig uitgevoerd door hoogopgeleide meesters in hun vak, en zuivere lijnen getuigen van de zoektocht naar perfectie in onvolmaakte menselijke handelingen. De liefde voor het product, gemaakt met veel geduld, zorg en aandacht, getuigt van een authentieke, eeuwenoude traditie.
Elk facet van het merk illustreert een geschiedenis van bekwaamheid en processen die van generatie op generatie worden doorgegeven. De parmagele 'hoedendozen' worden nog steeds één voor één met de hand gemaakt van sierlijk reliëfpapier. De flacons, verfraaid met handgemaakte stoppen en manueel aangebrachte etiketten , zijn werkelijke unieke stukken. Een mooi voorbeeld is de kristallen stop op de 'Note di Colonia'-flacon: zijn productieproces telt niet minder dan 6 stappen en hij verstrekt de helderheid van de geur die in de flacon zit. Colonia, de iconische geur van het merk sinds 1916, vertegenwoordigt het toppunt van vakmanschap volgens de beste tradities van Acqua di Parrma. De ongeëvenaarde flacon in art-decostijl met de bakelieten stop is een tijdloze klassieker, gemaakt door meesters in hun vak. Zijn olfactorische persoonlijkheid komt tot uiting in de 'frutti d'oro', Italiaanse citrusvruchten die een zonnige vitaliteit uitstralen.
Ook de Blu Mediterraneo-geurcollectie roept de stralende helderheid op van zeldzame gouden vruchten zoals de Chinotto di Liguria, een unieke en kostbare fruitsoort die bescherming geniet van de Slow Food Presidia, of ook nog de Bergamotto di Calabria, een gegeerde citrussoort met een beschermde oorsprongsbenaming (DOP) die uitsluitend wordt geteeld langs een korte strook van de Ionische kust en in een handvol plaatsen in het binnenland van Calabrië in Zuid-Italië.
Fascinerend handwerk gebaseerd op de grote Italiaanse van vakmanschap resulteert in de verbluffende creaties die de Home Collection vormen. Zoals de Cube Candles, kubusvormige kandelaars die hedendaags design combineren met minutieuze ambachtelijke processen. Het duurt maar liefst 24 uur om ze te maken. Deze geurige lichtsculpturen, gemaakt van de zuiverste was, branden van binnenuit. Daardoor blijft het gepolijste oppervlak met het gebosseleerde koninklijk schild van Aqua di Parma volledig intact.
In de wereld van Barbiere, de collectie van Aqua di Parma gewijd aan het authentieke Italiaanse scheerritueel, begeleiden elegante handgemaakte accessoires de dagelijkse verzorging. Individueel geselecteerde Italiaanse ambachtslieden realiseren elke scheerkwast met de grootste zorg volgens de overgeleverde technieken. Hun elegante vormen, vereenvoudigd volgens moderne ergonomische maatstaven, zijn dag in dag uit een plezier om naar te kijken.
Vakmanschap maakt gewoon deel uit van het DNA van Acqua di Parma. Het vormt de kern van de natuurlijke, stralende elegantie die het merk in al zijn creaties tot uiting brengt. Het resulteert ook in de meesterlijke eenvoud waarvan alle producten doordrongen zijn en die hun authenticiteit benadrukken.
Premium Cruise Line eerst zijn verleden en kijkt vooruit naat de toekomst
Op 147-jarige verjaardag kijkt Holland America Line terug op geschiedenis en veerkracht van bedrijf. Met haar 147-jarige jubileum eert Holland America Line haar rijke nalatenschap, roept zij op voor elkaar te zorgen en blikt zij vooruit op het volgende hoofdstuk. Nu er voor de reisbranche op wereldwijd niveau een pauze is ingelast, kijkt de premium cruiseorganisatie terug op de veerkracht die het bedrijf in het verleden toonde. Holland America Line maakte veel uitdagende tijden mee, maar kwam daar altijd sterker uit dankzij loyale gasten, toegewijde bemanning en medewerkers en de ondersteuning van reisadviseurs.
Opgericht op 18 april 1873 als Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij, verwelkomde Holland America Line door de jaren heen meer dan 150 schepen. Een derde Pinnacle-klasse schip, Ryndam, is momenteel in aanbouw bij de Fincantieri-scheepswerf in Italië en wordt naar verwachting in het late voorjaar van 2021 opgeleverd. Hoewel de cruisemaatschappij haar wereldwijde activiteiten tot en met 30 juni heeft onderbroken, is er slechts één keer in de bedrijfsgeschiedenis van een dergelijke situatie sprake geweest. Tijdens de Tweede Wereldoorlog stopten alle passagiersreizen en dienden de schepen aan de kant van de geallieerden.
“Het is van groot belang om ook in deze uitdagende tijd nog steeds mijlpalen te vieren. Ons 147-jarig jubileum herinnert ons eraan dat Holland America Line een van de langste en rijkste geschiedenissen in de cruise-industrie heeft '', aldus Orlando Ashford, president van Holland America Line. “We hebben een solide basis die is gebouwd door degenen die ons bijna anderhalve eeuw geleden zijn voorgegaan en net zoals zij onzekere tijden hebben doorstaan, zullen we dat ook doen. We kunnen niet wachten om als Holland America Line weer gasten van over de hele wereld aan boord te verwelkomen."
Sinds 1873 reist Holland America Line naar alle zeven continenten. Het bedrijf biedt al tientallen jaren cruises over de hele wereld aan en verkent Alaska al meer dan 70 jaar. Elke keer dat een nieuw schip tot de vloot toetreedt, viert de rederij deze rijke geschiedenis en markeert het het volgende hoofdstuk. Lees meer over de geschiedenis van het bedrijf op https://youtu.be/BCdm7usWixI.
Soepele annuleringsvoorwaarden : Om onze trouwe gasten te helpen met het plannen van hun volgende cruise, zijn er nieuwe annuleringsvoorwaarden opgesteld, ‘boek met vertrouwen’. Deze voorwaarden zijn beschikbaar voor cruiseboekingen met vertrekdata tot 15 oktober 2020. Daarnaast is er altijd een genereus Cancellation Protection Plan (CPP) beschikbaar voor een boeking van het aankooprecht tot het moment dat de annuleringsvoorwaarden van kracht zijn. CPP staat annulering om welke reden dan ook toe en biedt de garantie op geld terug. Extra aanbiedingen met speciale voordelen en besparingen zorgen ervoor dat cruise liefhebbers kunnen dromen van mooie cruisereizen in 2021 en daarna.
Carrefour Belgiƫ boost de voordleen van haar Bonus card
Sinds 18 maart zijn promoties verboden in voedingswinkels, een beslissing die noodzakelijkerwijs een aanzienlijke impact heeft op het gemiddelde winkelmandje van de consumenten. De terugkeer van promoties wordt waarschijnlijker, maar de officiële tekst moet nog steeds worden gepubliceerd. Ondertussen heeft Carrefour besloten om een solidariteitsactie voor haar klanten te starten: de houders van de Carrefour Bonus Card krijgen 500 Bonuspunten extra. Dit betekent een korting van € 5 op hun volgende aankoop bij aankoop van minstens € 50. Deze actie is uitzonderlijk drie weken geldig, tussen maandag 20 april en zaterdag 9 mei.
Op 18 maart verbood de Nationale Veiligheidsraad alle promoties en kortingen in voedingswinkels om de supermarktdrukte en het hamstergedrag te vertragen. Het is echter duidelijk dat het gemiddelde winkelmandje als gevolg van deze maatregel duurder is geworden. Op 30 maart kondigde Minister van Economie en Consumenten Nathalie Muylle aan dat de promoties opnieuw zouden worden goedgekeurd. Tot op heden is er echter geen officiële tekst gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad, wat betekent dat promoties tot nu toe nog steeds verboden zijn.
Carrefour houdt zich aan de beslissing van de Nationale Veiligheidsraad en heeft daarom nog geen andere promoties ingevoerd dan degene die vóór 18 maart werden ingebracht. Het is echter belangrijk op te merken dat Carrefour gedurende de hele verbodsperiode op promoties lage prijzen bleef garanderen en ronde prijzen aanbood op een reeks producten, o.m. op seizoensproducten zoals Paaseitjes.
Vandaag kondigt Carrefour aan nog een stap verder te gaan met een nieuwe actie om de koopkracht te verhogen van huishoudens die al zwaar lijden onder de crisis. Van 20 april tot en met 9 mei ontvangen klanten die in het bezit zijn van de Carrefour-klantenkaart, de Carrefour Bonus Card, éénmalig 500 Bonuspunten – dus 5€ – bij een minimumaankoop van € 50. Deze vrijgevigheidsactie met een korting tot 10% is elke week geldig tot 9 mei, per klant.
“We zijn ons ervan bewust dat consumenten in de huidige situatie gedwongen zijn om omvangrijke boodschappen te doen om het aantal verplaatsingen te verminderen. Met deze actie willen we een gebaar van solidariteit maken voor onze trouwe klanten, terwijl we hamstergedrag ontmoedigen dat kan worden veroorzaakt door de gebruikelijke promoties”, aldus François-Melchior de Polignac, CEO Carrefour België.
» Think Pink België springt mee op de kar voor de verdeling van mondmaskers op Europees niveau.- » Eén groot roze hart voor België en heel Europa - » Gemeente Oudenburg uit West-Vlaanderen stapt als eerste gemeente mee in het initiatief.
Het grote roze hart van borstkankerorganisatie Think Pink België klopt in deze vreemde coronatijden voor iedereen die zorg nodig heeft. Daarom trekt Think Pink België de verkoop en distributie van stoffen mondmaskers op gang, geproduceerd door Think Pink Europe i.s.m een Italiaans-Belgisch bedrijf. Vanaf volgende week zullen ze dagelijks beschikken over 100.000 mondmaskers die door steden, gemeenten, bedrijven en organisaties kunnen aangekocht worden om te verdelen onder hun inwoners, klanten en leden. 80 % van de opbrengst gaat naar Think Pink België en zo bescherm je niet alleen jezelf tegen COVID-19, maar draag je ook nog je steentje bij aan de preventie van en onderzoek naar borstkanker.
Bescherm jezelf en steun Think Pink
Borstkanker stopt niet. Ook niet in tijden van corona. Om de kwetsbare groep kankerpatiënten niet alleen nu bij te staan maar ook in de toekomst te kunnen blijven steunen, start Think Pink België met de verdeling en verkoop van stoffen, wasbare mondmaskers. Om kwetsbare groepen zoals ouderen en kankerpatiënten te helpen beschermen begint Think Pink Europe nu al massaal met de productie van mondmaskers en dit in samenwerking met een Italiaans-Belgisch bedrijf, met de hoop de schade die COVID-19 aanricht op die manier wel te kunnen indijken. Want wanneer we de draad van het dagelijkse leven binnen enkele weken hopelijk terug mogen oppikken, zullen niet enkel de kwetsbaren in onze maatschappij nood hebben aan mondmaskers. Ook in pretparken, op het openbaar vervoer, aan zee … zullen mondmaskers deze zomer een vertrouwd gezicht worden.
Gepersonaliseerde mondmaskers
Bij een bestelling vanaf 1.000 mondmaskers, kunnen deze bovendien gepersonaliseerd worden met het logo van jouw stad, bedrijf of organisatie, of met een gerichte boodschap. De gemeente Oudenburg uit West-Vlaanderen stapte als eerste stad in Vlaanderen mee in dit verhaal en bestelde voor haar inwoners maskers met daarop de boodschap ‘Oudenburg zorgt voor jou’.
Veiligheid binnen ieders handbereik
Door samen te werken met steden, gemeenten, bedrijven en organisaties, wil Think Pink op relatief korte tijd zoveel mogelijk maskers bij mensen en gezinnen thuis hebben. Wanneer alle steden, bedrijven en organisaties hun klanten en leden van een masker voorzien, kunnen we snel terug met z’n allen genieten van onze vrijheid. Met een verkoopprijs van € 2 per masker, houdt Think Pink veiligheid trouwens binnen ieders bereik. 80 % van de opbrengst gaat naar Think Pink België, een welgekomen bron van inkomsten voor een ngo die haar sponsorprojecten en activiteiten voor deze zomer één voor één gecanceld ziet.
Think Pink-pop-up, Brieven vol liefde en Think Positive-campagne
Naast het mondmaskerinitiatief brengt Think Pink België ook 3 andere projecten in deze uitzonderlijke coronatijden.
Met de Think Pink-pop-up, een virtuele Facebookgroep, moedigt Think Pink iedereen aan om op afstand ‘samen’ aan onze conditie te werken en fysiek en mentaal fit te blijven. Bewegen is immers van groot belang bij de preventie en genezing van borstkanker.
Voor lotgenoten is het uiteraard niet altijd evident om buiten te gaan en te sporten. Daarom draagt Think Pink België ook hen een warm hart toe met het Brieven vol liefde-project. Met dit initiatief kan je als lotgenoot brieven ontvangen of het hart van een lotgenoot verwarmen door zelf een brief te schrijven en zo de eenzaamheid en social distancing iets draaglijker te maken.
In Wallonië lanceerde Think Pink België ten slotte de campagne Think Positive, Think Pink. Bekende gezichten spraken een persoonlijke videoboodschap in. Jij kunt één van die boodschappen aanvragen voor iemand die je nauw aan het hart ligt. Op die manier toon je die persoon dat je aan hem/haar denkt en steun je tegelijkertijd de strijd tegen borstkanker.
» Belgische gerechten op de barbecue - » Voor de ultieme staycation in eigen huis - » Stay home & buy local
De eerste zonnige dagen zijn in het land en zwengelen traditioneel de lokroep van de barbecue aan. Maak deze zomer van de nood een deugd en ga de culinaire toer op tijdens je staycation. Met lekkers van bij ons op de barbecue tover je de beste Belgische klassiekers op je bord én help je met elke hap de lokale handel. Tous ensemble! Tous Belgitariër!
Gerookte Noordzee-mosselen
Wat schreeuwt er meer zomer dan de rentrée van de Noordzee-mosselen? Op natuurlijke wijze, met witte wijn, blauwe kaas of op z’n Provençaals – er is voor elke meug wel een mosselpot. Maar probeerde je ze ooit al eens op de barbecue? Bereid de mosselen voor naar smaak, maar zet ze daarna in een schaal in de rookbarbecue in plaats van op het vuur. Rookoven Oskar laat de rook gelijkmatig in het vlees van de mosselen trekken zonder dat de hitte te sterk wordt en je gerecht een verbrande smaak krijgt. Serveer met een frisse citroendip.
Verrassend anders varken
Een sappig stukje vlees mag niet op de barbecue ontbreken. Ga in plaats van het klassieke merguez worstje of lapje spek voor een fijner deel van het varken: het kroontje. Doordat het vlees nog aan het been zit én een goeie vetlaag heeft, barst het van de smaak. Maak kruislingse sneden in het vet zodat het goed uit kan bakken. De driepoot Junko geeft je voldoende bewegingsvrijheid om rondom ondertussen ook je paprika’s te grillen. De zoete smaak van paprika past perfect bij het malse roze vlees.
Zomers zoet fruit
In de zomer is het rood fruit op z’n best. Bosvruchten als frambozen, blauwe bessen, braambessen en aardbeien smaken nu het allerzoetst. Het ideale moment om er een taartje met een twist mee te bakken. Want voor dit gerecht gebruiken we niet de oven, maar opnieuw de barbecue. Met kant-en-klaar bladerdeeg, een mengeling rood fruit, wat boter en gecondenseerde melk maak je een fruittaart … in blik! Leuk om te knutselen met de kinderen en helemaal niet moeilijk! 20 à 30 minuten onder het deksel van barbecue Billy en klaar is Kees! En volgend jaar neem je dit ideetje gewoon mee naar de camping in Zuid-Frankrijk of Italië. www.barbecook.com
Dankzij de nieuwe Le Nobili shimmering oils voelen moeders zich nog mooier op Moederdag. Ga dit jaar voor een schitterend geschenk in haar favoriete geur: Rosa Nobile, Magnolia Nobile of Peonia Nobile.
De oliën voelen ultralicht en zijdezacht aan, en hebben meteen een verhelderend effect dat lang zichtbaar blijft. Al na enkele ogenblikken lijkt het alsof er een flinterdunne, verhelderende sluier op de huid ligt. De olie is verrijkt met multireflecterende parels en laat de huid langdurig schitteren dankzij de talloze minuscule weerspiegelingen. Daarnaast bevat de olie ook heerlijk geurende noten van magnifieke bloemen uit de weelderigste Italiaanse tuinen. Kies voor de zachte, verfijnde noten van Rosa Nobile, het energiek aroma van Peonia Nobile of het elegant, onweerstaanbaar parfum van Magnolia Nobile.
De oliën creëren een ravissante look en zijn ideaal om make-up, kleding en juwelen te accentueren voor een evenement, etentje of feest. Breng de olie op een zomeravond aan op een gebruinde huid voor een stralende gloed.
Naast het verhelderend effect zorgt de formule ook voor een gladde, fluweelzachte huid dankzij de synergetische werking van verzachtende jojobaolie en de verzorgende eigenschappen van granaatappelpitolie en karitéboter.
Voor een Le Nobili-ritueel van a tot z kunnen de shimmering oils perfect gecombineerd worden met de badgel, de bodycrème en het haarparfum van de collectie. Ervaar een zinnenprikkelende huidverzorging met dit nieuwe product uit de populaire Le Nobili-collectie.
Een luxueuze verpakking omhult de kostbare oliën. Het iconisch art-decoflesje van Colonia is versierd met een dop met goud satijn, en door het speciaal pompje zijn de shimmering oils extra makkelijk aan te brengen. Dankzij het doorzichtig glas komen de in parfum gedrenkte parels optimaal tot hun recht: lichtroze voor Rosa Nobile, felroze voor Peonia en ivoorwit voor Magnolia. De verpakking is uitgedost met gegaufreerd papier in het typisch, zonnig geel van Acqua di Parma en op de bodem afgewerkt met een dunne lijn in de kleur van die geur.
Uitstekende werkzaamheid en veiligheid, uitzonderlijke zintuiglijke kwaliteiten, ultra-geteste formules en een hoge dosis innovatie maken sinds 1992 altijd deel uit van het DNA van Collistar. Dit was het jaar waarin Collistar haar eerste collectie zonbescherming lanceerde, nu de bestseller in parfumerieën.
De formules bieden niet één maar vijf garanties om de huid te beschermen tegen de stralen van de zon en de veroorzakers van huidveroudering. Dit zijn ze:
1. UVA STRALING : UVA-stralen zijn verantwoordelijk voor fotoveroudering en veroorzaken donk-ere vlekken.
2. UVB STRALING : UVB-stralen bereiken de opperhuid, waardoor we kunnen bruinen. Maar, ze veroorzaken ook zonnebrand, huid-uitslag en allergische reacties.
3. INFRAROOD : Deze infraroodstralen dringen door tot in de lederhuid en veranderen eerst de keratinocyten en vervolgens de fibroblasten, met als gevolg het uitdrogen van de huid en het veroorzaken van donkere vlekken.
4. OZON : Dit onstabiele molecuul in de atmosfeer is een van de belangrijkste veroorzakers van oxidatie in de huid. Gelukkig kan het worden "geneutraliseerd" en onschadelijk worden gemaakt voor de huid dankzij fumaarzuur, een stof die wordt toegepast in Collistar’s zon-bescherming.
5. VRIJE RADICALE : Ze veroorzaken schade die bijdraagt aan huidveroudering. Om deze te blokkeren, zijn er antioxidanten nodig, zoals vitamine E, die ook worden gebruikt in de zonbeschermings-formules van Collistar.
ÉÉN VOOR ALLEN
Met één zonproduct zonder filter, drie met lage bescherming (SPF 6 of 10), vijf specialiteiten met gemiddelde bescherming (SPF 15 of 20), vier formules met hoge bescherming (SPF 30), en een assortiment voor de overgevoelige huid (SPF 30 en 50+), garandeert Collistar dat ieder huidtype in alle veiligheid aan de zon kan worden blootgesteld, terwijl een goudbruine, stralende teint wordt opgebouwd.
Dat is nog niet alles. De after sun-reeks omvat vijf specialiteiten, waaronder de bestseller: Moisturizing Restructuring After Sun Balm. Ons meest iconische product dat overal op stranden te zien is, is Supertanning Water Moisturizing Antisalt ®: de ultieme manier om de huid op te frissen, sporen van zout te verwijderen en een mooi kleurtje te versterken.
365 DAGEN ZON OP JOUW GEZICHT
MAGIC DROPS
Voor een stralende, door de zon gekuste huid zonder wintergrauwe gloed, het hele jaar door. Een druppel ‘magie’ welke alleen de Magic Drops voor het gezicht kan geven: een bestseller sinds 2007, Collistar’s zelfbruiningsconcentraat is dé vloeibare formule waar zoveel vrouwen fan van zijn.
Het geeft de huid een gezonde, gouden ‘glow’, als door de zon gebruind en is net zo egaal als een bruining door een zonvakantie.
Dit jaar lanceert Collistar dit magische concentraat nu ook in een speciale 50ml limited edition, een perfect formaat om te gebruiken wanneer jij dat wilt, elke dag. De ware magie zit ‘m in het creëren van het populaire ‘bonne mine’-effect waarbij je in minder dan een uur die heerlijke zongebruinde glow krijgt: de schoonheid van Magic Drops Face zit ook in de kracht om zich aan te passen naar de kleur van de huid en daarmee de frequentie van het gebruik.
PARTNERS-IN-CRIME
Naast Magic Drops Face bestaat Collistar’s Bruin Zonder Zon collectie uit nog twee specialiteiten:
Body-legs magic drops
Deze innovatieve selftanner voor het lichaam komt voort uit het succes van de revolutionaire Magic Drops Face. Slechts een paar druppels van dit concentraat volstaat voor een intens en stralend bruin resultaat. Gemakkelijk aan te brengen en trekt snel in zodat je jezelf meteen kunt aankleden.
Self-tanning face magic gelée
Een verrassende gel met een lichte, smeltzachte textuur die de huid meteen na het aanbrengen een stralende, egale, zongebruinde tint geeft. De unieke combinatie van hyaluronzuur, de superhydraterende molecuul bij uitstek, en een speciaal suiker dat water vasthoudt in het huidweefsel zodat het niet verdampt, zorgt voor een langhoudend hydraterend effect. Gemakkelijk aan te brengen en handig mee te nemen in je tas of bijvoorbeeld op vakantie.
Common knowledge in the beauty community: Makeup kitsaren’t complete without must-have M·A·C setting mist. The original,cult-status Fix+ sets makeup while hydrating, refreshing and soothing skin. Fix+ Matte instantly
sets, mattifies, controls oil and blurs pores. Now, new Fix+ Magic Radiance introduces full-on bottled magic, misting on long-lasting moisture to help plump skin and impart dewy glow.
At the forefront of innovation, M·A·C Artists constantly experiment by mixing and elevating formulas for maximum benefit. That’s how Fix+ Magic Radiance was born – invented backstage by Senior Artist Netta Szekely. “Think of it as the classic Fix+ on speed,” she explains. “The whole idea of it was doing less and accomplishing more. It’s about being one spritz away from your best skin.”
So, dew it all! This transformational tool hydrates immediately and all day with hyaluronic acid, while nourishing with vitamin C and essential oils. Spritz before makeup to create a hydrated, radiant base, or after to add a dewy glow as you finish your look. Or maximize moisture with a hack from Szekely. “Soak cotton pads in Fix+ Magic Radiance, then split each pad and leave on skin for two minutes for a complete hydrating facial. Or use it to dampen your Beauty Blender, then tap it on a clean face to allow absorption.” Get creative and spritz on magic effects everywhere. “It’s amazing for legs!” Szekely adds.
Reebok launches Nano X - a shoe as versatile as you are
If you want to invest in one workout sneaker this season, Nano X has got to be your best bet. Reebok is celebrating the 10th anniversary of its iconic franchise, the most versatile Nano yet. Whether you are doing your exercises from home or planning your next session inside the box, this shoe is the answer to all your fitness goals.
Reebok always listens to its community and has adapted alongside the ever-changing fitness space to deliver the best performance shoe on the market. With the Nano X, Reebok is raising the standards once again.
The Nano franchise evolved through ten years of innovation alongside increasing demands of the competitive fitness community. The all new Reebok Nano X embodies that commitment to innovation. The shoe not only outperforms its competitors in the box, but delivers against the demands of all functional training regimes that incorporate the fusion of lifting, running and jumping. A shoe as versatile as you are.
Reach your highest potential : The Nano X comes with a contemporary design in nine different colorways, providing options for all levels of training and personal style preferences. With enhanced technology, unparalleled stability, runnability, and high density foam comfort, the Nano X supports various movements and moments for all those seeking to reach their highest potential during their workout.
Advanced features of the Nano X include: Elevated tech: Lightweight, premium upper material with Flexweave provides durability and breathability. Enhanced comfort: High-density foam collar construction dials up overall performance comfort. Unparalleled stability: Traction on sole provides sure-footed feel for a range of movements. Runnability: Decoupled midsole provides a smoother stride and added cushioning
Free home workouts
Want to stay fit and active during the lockdown? Reebok has also recently launched its Home Fitness Hub, offering you free at home workouts. For a range of workouts ranging from yoga and kid-friendly offerings to functional training workouts that pair perfectly with your new Nano X, visit: https://www.reebok.com/us/home_workouts
For additional updates relating to Reebok’s efforts to support the global community during this time please visit: www.reebok.com/us/news
The Reebok Nano X will be globally available on May 5th in nine intro colorways on reebok.be/Nano.
Warme muren: een dessin uit de samenwerking van Arte x Moooi straalt de nodige warmte uit en werkt rustgevend vanwege de overlappende O's. De combinatie van kwalitatieve materialen en de meest innovatieve technieken zoals inlegmozaïek van houtfineer brengen de muur tot leven. Vanop een afstandje lijkt het zelfs alsof hij echt zachtjes wiegt.
Een zomerse upgrade voor je interieur
Het Belgische interieurmerk Overstock Home haalt de zon in huis met een mix van accessoires in frisse en warme geeltinten. Van kussens en plaids tot kunst aan de muur met het Fragments schilderij. De Soleilo spiegel weerkaatst de zonnestralen in huis met een strak design geïnspireerd op de zon. De Septo en Gusto theelichten zorgen voor de finishing touch en brengen de gezelligheid en warmte van vuur in huis.
Happy 'sun'hour met Special.T
Breng de zon in je glas en de zomer in huis met deze innovatieve theecocktails van Special.T. Met Lemon & Ginger ga je direct over naar de essentie van een unieke mocktailervaring met een melange van Chinese groene thee-blaadjes, verrijkt met citroen en gember. Een sensatie voor lichaam en geest met een frisse smaak en pittige afdronk. Anastasia is geïnspireerd op de mythe van de gelijknamige groothertogin en belichaamt met deze melange de beroemde Russische smaak van Kusmi tea. Dit recept met bergamot, citroen en toetsen van oranjebloesem is al sinds zijn creatie in Sint-Petersburg meer dan een eeuw geleden een goed bewaard geheim gebleven.
Drop it like it's cold!
Barista’s schudden al langer iced coffees uit hun mouw, en sinds enige tijd vallen daar ook steeds meer cold brews uit. Met hun zachtere smaak en mildere bitterheid, nestelen die zich tegenwoordig vlotjes tussen de favorieten van de fervente koffiedrinker. Nescafé Dolce Gusto koos voor haar nieuwste capsules voor de rijkelijke en toegankelijke New Orleans style Cold Brew. Een carnaval van smaak voor thuis.
De New Orleans style Cold Brew-capsules verschillen van andere cold brews door enerzijds de toevoeging van cichorei – wat de bitterheid van de koffie nog meer levelt en de brew een zoete smaak geeft – en anderzijds de melk die erin zit en voor een romige toets zorgt.
Gele Carlo tafelbarbecue van Barbecook - Bakken en braden in de zon
Een smakelijke taco direct uit de hand, een hap ceviche met guacamole of een heerlijke veggieburger - streetfood is populair. Niets nieuws onder de zon, behalve wanneer je je realiseert dat je niet meer hoeft af te reizen naar een verre bestemming voor een exotisch hapje. Je kan deze trend perfect thuis bereiden op de hippe Carlo barbecue van Barbecook, beschikbaar in 4 nieuwe zomerse kleuren!
Een zonnige toets aan tafel
Maak het bbq-feestje af met de Point-Virgule keukentools uit bamboevezel. De kleurrijke kommen ogen niet enkel mooi, ze zijn bovendien duurzaam in materiaal en gebruik. De Bamboo Fiber collectie is beschikbaar in verschillende kleuren.
» 'Dag van de zon' op 3 mei 2020 - » 2020 parasolparade - » De zon in je interieur en op je bord
King George zet voor één dag de Zonnekoning op de troon. Op 3 mei, dag van de zon, licht hij met een scepter van warme zonnestralen een tipje van de sluier op. Met zijn blik op de nieuwste trends in parasolland brengt hij een streepje zon in je interieur en aan tafel.
PARASOLPARADE
Royal Botania-ontwerper Kris Van Puyvelde creëerde eerder al designpareltjes zoals de Kokoon, de EZ, de Wave, de Surf en de Tuskany. In 2020 ziet de Lotus het daglicht : een ligbed met een ronde centrale aluminium basis omringd door elegante teakpoten, zoals de stralen rond de zon. Aan de achterkant lopen de poten door in de rugleuning. Een robuust weefwerk van met Easydry-schuim gevulde kabels – net zoals de zit- en werpkussens verkrijgbaar in meer dan 70 kleuren – biedt een comfortabele en zachte steun. Via de optie voor een parasoltube in het midden kan een Shady parasol toegevoegd worden aan het ligbed. Wordt Lotus deze zomer jouw stijlvol eiland in de zon?
Under my Sunbrella®
Een zomermiddag veilig en verantwoord genieten in de zon, doe je onder een Sunbrella®-parasol. Het ingenieuze materiaal wordt niet alleen gebruikt voor de outdoorkussens van Overstock Garden, ook hun luxeparasols zitten in hetzelfde jasje. Sunbrella® heeft immers naast haar waterafstotende eigenschap ook een UV-afwerende werking waardoor alle schadelijke zonnestralen worden tegengehouden. Mix en match de kleur van de outdoorkussens met die van de parasol voor een stijlvol en kleurvast totaalplaatje.
Iconisch prijsbeest verwelkomt zusje
De minimalistische Palma van Royal Botania won in 2018 zowel de IIDA Award in Las Vegas als een 'Best of Best' Red Dot Design Award. Deze parasol met natuurlijke gebogen vormen steelt de show met een geïntegreerd automatisch openingssysteem. In 2019 werd de iets toegankelijker geprijsde Oazz aan de familie toegevoegd: met hetzelfde ergonomische openingssysteem als de voorganger, maar een rechtlijniger structuur voor een nog strakkere look. Het zeil is bij Oazz bovendien tussen de stangen gespannen wat de parasol een karakteristiek design geeft.
Minore voor maximaal tafelplezier
De dagen van een storende parasolmast in het midden van de tafel of een lompe parasolvoet eronder zijn voorbij dankzij de Minore parasol van Overstock Garden. Dit model zet je eenvoudigweg op de kopse kant van de tafel. Zo biedt Minore je een verfrissende schaduw zonder dat je moet inboeten aan tafelruimte. Ga voor een exemplaar in modern aluminium of in een tijdloze houtlook.
Zwevend design
De Umbrosa Spectra van Gervi Outdoor zweeft letterlijk boven je terras. De baleinen aan de bovenzijde van de parasol zorgen voor een zwevend effen vierkant of rond zeil met een minimalistische look. Het frame is verkrijgbaar in wit of zwart lakwerk; het doek is beschikbaar in diverse stoffen. De mobiele voet bestaat uit een gegalvaniseerd stalen kader op wielen met daarin betonnen terrastegels. Een aluminium afdekkap in dezelfde kleur als het frame houdt de strakke afwerking van de Umbrosa Spectra aan. Een knap staaltje design dat ook uiterst functioneel en gebruiksvriendelijk is.
Opgeruimd staat netjes dankzij Silestone by Cosenrino
» Silestone by Cosentino gaat voor een antibacteriële aanpak
Een goede hygiëne was nooit zo belangrijk. Regelmatig de handen wassen of in de binnenkant van je mouw hoesten zijn twee goede gewoontes die dagelijks hun nut bewijzen. Een aanrecht in Silestone van Cosentino biedt een extra manier om jezelf te beschermen. De antibacteriële toplaag vermijdt dat de keuken een broeihaard wordt voor ziektes. Zo waak je efficiënt over de gezondheid van jezelf en je dierbaren.
Silestone Eternal Noir : Doordat we in de keuken dichter bij elkaar zitten, zijn preventiemaatregelen belangrijk om besmettingen te vermijden. In de eerste plaats moeten we onthouden dat micro-organismen op oppervlakten aanwezig kunnen zijn. Cosentino biedt de oplossing met Silestone, aanrechten met ingebouwde bescherming tegen microben. Het kwarts in Silestone maakt het totaal vlek- en krasvrij. Bovendien is het oppervlak gemakkelijk te reinigen met zeep en niet poreus. Zo kan je vol vertrouwen zeggen dat je aanrecht proper is.
Maite Pelayo, microbiologe en technisch woordvoerster van het Silestone Institute, vertelt hoe Silestone ons in de keuken beschermt en besmetting voorkomt
Tips by Cosentino
1 – Reinig je aanrecht en andere oppervlakken regelmatig met een schoonmaakmiddel of met water en zeep. Neem een schuursponsje dat je uitsluitend hiervoor gebruikt. Silestone is volledig krasbestendig en gemakkelijk te reinigen met zeep. Spoel af en droog met een schone doek.
2 – Houd de gemeenschappelijke ruimtes schoon, net als de deurklinken en andere handgrepen, de lichtschakelaars en andere plaatsen die je vaak aanraakt. De van nature aanwezige bescherming tegen bacteriën van Silestone houdt alvast je aanrecht veilig.
3 – Kook je voedsel warm genoeg (minstens 70°), dat doodt de meeste ziektekiemen.
4 – Reinig de keuken en de vloer na het koken. Gemakkelijk reinigbare, niet poreuze oppervlakken zijn hierbij een must. Verlucht regelmatig ook de ruimte.
Silestone Institute
Silestone Institute is een internationaal platform dat onderzoek verricht en kennis verspreidt over de keuken, zowel in een familiale als een professionele setting. Het Instituut is een initiatief van Cosentino Group, een wereldleider in de productie en distributie van geavanceerde, innovatieve oppervlakken voor architectuur en design.
Komen de vier muren of je af, ben je je tuin even beu en ken je ondertussen alle wandelpaden in de buurt uit je hoofd? Ga dan virtueel op bezoek bij onze noorderburen, in de prachtige provincie Noord-Brabant. Het enige dat je nodig hebt is toegang tot het internet. VisitBrabant heeft namelijk tal van leuke, digitale initiatieven op een rijtje gezet waardoor we toch een beetje op vakantie kunnen. En wie weet kunnen we Noord-Brabant later dit jaar nog met eigen ogen ontdekken!
Digitaal op museumbezoek met podcasts en vlogs
De musea fysiek gesloten? Dan schakelen we over naar een digitaal bezoek. Zo loopt er in het Philips Museum in Eindhoven een expositie over vinyl, hipper dan ooit. Via prachtige beelden én een interessante podcast waan je je zo in het museum. In Overloon kan je het Oorlogsmuseum bezoeken, één van de oudste musea in Europa over WOII. Zij maken iedere week een leuke vlog waarin ze je meenemen langs hun fascinerende objecten. In het Noordbrabants Museum in ‘s-Hertogenbosch werd een film gemaakt met acteur en presentator Lucas De Man als rondleider. Ontdek alle musea hier.
Fun voor de kids met de Brabantse kleurplaten
Het zijn wat donkere tijden momenteel, dus reden genoeg om voor wat meer kleur te zorgen. VisitBrabant biedt zo 13 originele Brabantse kleurplaten aan! Haal de kunstenaar in jezelf naar boven en laat je volledig gaan op een tekening van de Beekse Bergen, de Efteling, Vincent Van Gogh, de stadspoort van Bergen op Zoom en zoveel meer.
The Isolation Sessions: Live optredens in je huiskamer
Waarschijnlijk staat je Spotify playlist op repeat dezer dagen en mis je de intieme concert vibe. Via The Isolation Sessions heb je de kans om die vibe toch in je kot te krijgen. In de Eindhovense concertzaal De Effenaar staat er elke dag een nieuwe lokale band of singer-song writer op het podium, van rock tot hiphop. Via een kwalitatieve livestream kom jij aan je portie dagelijkse muziek!
Met het gezin naar de musical of de zoo!
Deze initiatieven zijn een voltreffer voor de kleinste onder ons én zorgen voor de ultieme familieactiviteit. Zo heeft de Efteling de musical “De Sprookjessprokkelaar” op YouTube gezet. “De Sprookjessprokkelaar” is een ideale familiemusical vol dans en muziek. Plezier gegarandeerd! Daarnaast brengt De Zoo in Overloon verslag uit vanuit de dierentuin op hun Facebookpagina en kan iedereen vragen stellen aan de dierenverzorgers. Krijgen de kids niet genoeg van de dieren? Neem ze dan mee op safari in de Beekse Bergen!
Brabant vanuit de lucht
Dat Brabant veel te bieden heeft als citytrip bestemming staat vast. Dat bewijst VisitBrabant nog maar eens door de meest indrukwekkende drone-beelden van de provincie op te lijsten. Zo bewonder je onder andere de dieren in Safaripark Beekse Bergen, de sfeervolle stad ’s-Hertogenbosch en het rustgevende natuurgebied De Malpie. Perfect om die reiskriebels even aan te wakkeren…
Het lijstje met digitale initiatieven wordt constant geüpdate en kan je raadplegen via: https://www.visitbrabant.com/nl/blog-overzicht/brabant-vanuit-huis-ontdekken
Ook Kroatië blijft niet gevrijwaard van het coronavirus, dat schade aanricht over heel Europa. Tot overmaat van ramp kreeg de hoofdstad Zagreb af te rekenen met een krachtige aardbeving, die veel materiële schade veroorzaakte. Een bezoek brengen is helaas niet mogelijk, en terwijl we allen afwachten om weer op reis te kunnen gaan, bieden verschillende organisaties intussen online hun tentoonstellingen en collecties aan. Door de fysieke activiteiten te verplaatsen naar een virtuele ruimte, slagen ze er alvast in om bezoekers thuis te bereiken en zo toch een vleugje Kroatië tot in de woonkamer te brengen. Wij lijstten alvast vijf van de meest merkwaardige virtuele tentoonstellingen in Kroatië op.
Museum of Broken Relationships
Dat Zagreb het label ‘museumstad’ verdient, staat buiten kijf. Zo’n 3,6 miljoen verschillende objecten staan er tentoongesteld, verspreid over talloze musea in de hele stad. Dat gaat van archeologische vondsten tot collecties uit de Naïeve Kunst, van een museum over de jaren ’80 tot eentje over optische illusies. Maar het meest opmerkelijke museum kom je tegen in het Kulmerpaleis, in het hart van de stad. Daar bevindt zich namelijk het Museum of Broken Relationships.
Wat hebben een 27 jaar oude wondkorst, een rubber varkentje of een Action Man met mekaar gemeen? Niet veel, zou je denken. Toch vinden ze in het Museum of Broken Relationships hun gemeenschappelijk kenmerk: allen dienden ze als symbool van en herinnering aan een verbroken relatie. Dit opmerkelijke museum roept namelijk op om objecten die iets met je stukgelopen relatie te maken hadden, te delen met de rest van de wereld. “Zet je verdriet om in creativiteit”, zo klinkt het. En dat resulteert in een mooie verzameling vertederende verhalen en symboliek.
De online collectie bekijken kan via https://brokenships.com/explore.
FILMAKTIV: Cinema Corona
2020 moest hét jaar van Rijeka worden. Samen met het Ierse Galway vormt de havenstad namelijk de Europese Culturele Hoofdstad van 2020. Om het jaar van cultuur te vieren, voorzag Rijeka meer dan 600 evenementen verspreid over de stad. De combinatie van deze festiviteiten en de ligging in de idyllische Kvarnerbaai, maken van Rijeka een absolute topbestemming.
De toonaangevende filmschool FILMAKTIV helpt hier alvast een handje bij, door tijdelijk Cinema Corona te lanceren. De organisatie uit Rijeka stelt enkele van haar prestigieuze documentaires en films gratis ter beschikking op het platform Vimeo, mét Engelse ondertitels. Via deze weg brengt ze de culturele festiviteiten tot in de huiskamer, en houdt ze de droom van een bezoek aan de feestelijke havenstad in leven.
De video’s uit de Cinema Corona-collectie zijn hier te vinden: https://vimeo.com/channels/coronacinema
Het Museum van Apoxyomenos
Een bezoek aan het eiland Lošinj, daar kan je moeilijk niet naar verlangen. De zuidelijke ligging in de Kvarnerbaai zorgt voor zon het hele jaar door. Het binnenland leent zich perfect voor wandel- of mountainbiketochten. De kusten zijn ideaal om tot rust te komen. In de oostelijke wateren is het zelfs mogelijk om dolfijnen te spotten in hun beschermd reservaat. Naast de natuurlijke schoonheid, is Lošinj ook nog eens de thuishaven van één van de opmerkelijkste musea van Kroatië: het Museum van Apoxyomenos.
Dat museum staat volledig in het teken van een Oud-Grieks beeld, dat ongeveer twee millennia lang in de duistere diepte voor de kust van het eiland heeft gelegen. Het gaat om een uniek bronzen beeld, dat een jonge atleet afbeeldt. Onder meer het Louvre, het British Museum en het J.P. Getty Museum boden hem een plaats aan in de collectie, maar het is in Mali Lošinj dat hij zijn thuis vond. Daar is het bronzen beeld en het indrukwekkende verhaal te bezichtigen in het bijzondere museum. Wie alvast online een blik wil werpen, kan dat via https://www.muzejapoksiomena.hr/en/.
Het Amfitheater van Pula
Deze stad aan de Istrische Zuidkust bestaat al 3.000 jaar en is bijgevolg één grote archeologische schat aan informatie. Ze diende in de Klassieke Oudheid als belangrijke economische schakel in de Romeinse handelroutes en groeide uit tot de voornaamste stad uit de regio. Bewijs hiervan is het grote amfitheater, dat plaats bood aan meer dan 23.000 toeschouwers. Waar het vroeger diende als arena voor gladiatorengevechten, dient de prachtlocatie nu nog steeds als concert- en festivallocatie.
De ondergrondse gangen en hallen dienen inmiddels als museum, waar de geschiedenis van Pula en het belang van diens locatie in het Romeinse Rijk toegelicht worden. Deze 3D-tool neemt je mee onder het amfitheater en toont de expositie van kruiken en amforen in ware Streetview-stijl: http://www.ami-pula.hr/arheoloski/virtualni-muzej/.
Damir Fabijanic – Welcome to Croatia
Kroatië tot in je huiskamer brengen doet deze kunstenaar aan de hand van foto’s. Verschillende van zijn collecties schetsen een authentiek beeld van de Kroatische mensen, steden, architectuur en gastronomie. Dat leverde hem internationale waardering op, met exposities in Brussel en Straatsburg als gevolg. Aan de hand van zijn fotoreeks ‘Welcome to Croatia’ uitte Kroatië namelijk haar dank voor de toetreding tot de Europese Unie in 2008.
Het leven vastgelegd door zijn lens biedt een alternatieve kijk op Kroatië, dat veel meer is dan witte stranden aan een heldere kust. Hij fotografeert haar inwoners, landbouwers, wijnmakers, chefs en anderen en tracht zo ieder aspect van het Kroatische leven vast te leggen. De reeks ‘Deliciously Croatia’ doet je dan weer helemaal versmachten naar een bord heerlijke lokale specialiteiten onder een zomerse avondzon. Zijn collecties zijn terug te vinden op zijn website http://fabijanic.com/en/photo/.
Win een zomerlang ijsjes in Koksijde-Oostduinkerke
Koksijde-Oostduinkerke organiseert een wedstrijd om een zomer lang ijsjes te winnen (Uitgifte en uitvoering van de prijs is afhankelijk van de regulering van de overheid t.a.v. de Corona-crisis op dat moment, hier zullen de organisatoren zich te allen tijde aan houden) . De deelnemers moeten creatief aan de slag gaan in hun eigen kot of tuin en een foto insturen van hun mooiste of origineelste ijsje: in een potje of op een hoorntje, chocolade, aardbei of vanille, marshmellow-ijsjes, emoji-ijsjes, papier-ijsjes, bolletjesijs of rolletjesijs… alles kan!
Zon, zee, strand én ijsjes! Heel wat gezinnen en kinderen worden er gelukkig van. En hoe ‘cool’ is het niet als je een zomer lang gratis ijsjes mag eten in Koksijde-Oostduinkerke…. Een droom die binnen enkele maanden misschien werkelijkheid wordt, voor wie deelneemt aan de leuke 'Een Zomer Lang IJsjes' - wedstrijd.
Om een zomer lang ijsjes te winnen moeten deelnemers vóór 28 mei 2020 een foto insturen van hun mooiste of origineelste ijsje. Dat kan via de wedstrijdpagina www.visitkoksijde.be/nl/zomeractie. Hoe de ijsjes gemaakt zijn, is van geen belang. Wees creatief; schilderen, knutselen, collages maken, krijten op de stoep, iets met de computer… alles kan.
De foto’s worden op 1 juni in een album op de Facebookpagina van Koksijde-Oostduinkerke gedeeld (@KoksijdeOostduinkerke), zodat vanaf 1 juni tot en met 15 juni likes verzameld kunnen worden. De 10 foto’s met de meeste likes gaan door naar de finale en een jury van specialisten kiest de winnaar. Die winnaar wordt bekend gemaakt op 25 juni, ook via de Facebookpagina van Koksijde-Oostduinkerke. De gelukkige mag vanaf 1 juli een zomer lang ijsjes smullen!
Een ideale bezigheid dus om de komende weken op zoek te gaan naar creatieve ideetjes en ‘cool’ uit de hoek te komen.
Veel succes aan alle deelnemers!
Voorwaarden en wedstrijdpagina: www.visitkoksijde.be/nl/zomeractie.