Stijlvol en on a budget trendy badkamers onder 1.5K
» PRIJSTOPPER COLLECTIES VAN X²O - » LINIE RIBBO & LINIE LADO BUDGETCOLLECTIES
Dat er aan bouw- of renovatieplannen een duur prijskaartje hangt, is geen geheim meer. Om kosten te drukken kiezen we vandaag voor kleinere woningen, besparen we of steken we zelf de handen uit de mouwen. Gelukkig betekenen goedkopere producten niet meteen minder stijl, integendeel. X²O Badkamers pakt uit met sterke prijstoppers en badkamermeubelen in de laagste prijscategorieën die ontworpen werden volgens de laatste interieurtrends en bovendien perfect zelf te installeren zijn.
Trends scoren
Het verwerken van tactiele structuur is misschien wel dé trend voor de badkamer in 2024. Denk aan meubelen met een duidelijke geribbelde afwerking of glazen accenten met textuur in. X²O neemt deze trend en maakt het betaalbaar met budgetproof badkamermeubelen zoals de Linie Ribbo-modellen: in een opvallende kleur vormen ze een gewaagde stijlkeuze die bovendien een interessante laag aan het geheel toevoegt. Plaats alles zelf in in je badkamerinterieur, doe aan colour drenching en integreer de kleur van de meubelen in andere elementen om je badkamer onder te dompelen in een monochroom, trendy en vooral betaalbaar bad.
Een duit in de badkamer
Mag het voor jou een tikkeltje meer tijdloos zijn? De zwevende Linie Lado-badkamerkast van X²O Badkamers wordt glad en zonder ribbels afgewerkt, is beschikbaar in neutrale kleuren maar vooral: met een prijs that doesn’t break the bank (al helemaal wanneer je het zelf installeert). Het kleurenpalet is eerder traditioneel en gaat van wit tot natuurlijk eik of blauwgrijs. Het geheel krijgt zo een klassieker effect waardoor het gemakkelijk de tand des tijds (of trends) zal doorstaan. Voor diegenen die het geheel toch een trendy noot willen geven, is de monochrome look alvast een goede zet.
Voor zijn campagne lente-zomer 2024 strijkt American Vintage neer in de Spaanse hoofdstad. Op naar Madrid dus, om de 21 silhouetten te vereeuwigen die dit seizoen het kledingmerk uit Marseille vertegenwoordigen. Het is tijd voor kleur, omhelzingen, de zon, zomer en het leven, in de kleding van AMV.
Dit seizoen laat American Vintage zich inspireren door de zon en kleuren voor een zomergarderobe die op elk moment van de dag gedragen kan worden. Net als de pastelkleurige gevels van de Spaanse hoofdstad tekent AMV een collectie vol prints en nuances die je nooit meer uit wilt trekken. Het kledingmerk uit Marseille blijft retro, maar kiest ook voor (ver)nieuw(ing) voor zijn pasvormen, stoffen en kleuren — nu eens futuristisch, dan weer tijdloos.
Women
Dit seizoen laat American Vintage zich inspireren door de zon en kleuren voor een zomergarderobe die op elk moment van de dag gedragen kan worden. Net als de pastelkleurige gevels van de Spaanse hoofdstad tekent AMV een collectie vol prints en nuances die je nooit meer uit wilt trekken. Het kledingmerk uit Marseille blijft retro, maar kiest ook voor (ver)nieuw(ing) voor zijn pasvormen, stoffen en kleuren — nu eens futuristisch, dan weer tijdloos.
Men
Voor deze collectie vroeg American Vintage de Madrileense fotograaf Pepe Lobez de 21 silhouetten van dit seizoen te vereeuwigen. Een streetcasting die - opnieuw - de authenticiteit van het kledingmerk benadrukt. Julieta, Bilbo, Ichi, Roque...: de nieuwe gezichten van AMV, in de leeftijd van 3 tot 99 jaar, met ieder hun eigen uitstraling, tonen de camera prints, streepmotieven en kleuren.
Kids
Ook de kids hebben recht op hun coole garderobe. Meer dan ooit willen we het hele gezin bereiken en kleden. Het DNA van het merk is voortaan terug te vinden in de kledingkast van alle gezinsleden, hoe oud of jong ze ook zijn.
About
Geïnspireerd door de Verenigde Staten richt Michaël Azoulay in 2005 in Marseille het merk American Vintage op. Gemarkeerd door de weidse landschappen en de absoluut ontspannen sfeer die daarmee gepaard gaat, besluit hij het meest tijdloze basic item te updaten: het T-shirt. In de loop van de seizoenen breiden de collecties zich uit, waarbij ze worden opgebouwd rond items die steeds fijner uitgewerkt worden. American Vintage verkoopt tegenwoordig kleding voor hem, voor haar en voor kids, in kleuren en stoffen die het DNA van het merk vormen en een veelvoud aan emoties weten op te wekken.
Een gloednieuw museum doordrenkt van geschiedenis ! Het historische gebouw waarin de McAuliffe-kelder is ondergebracht werd in 2019 beschermd door de Waalse minister van Erfgoed en wordt een nieuwe herdenkingsplaats, namelijk de Bastogne War Rooms. Bezoekers maken een tijdreis naar december 1944, waar ze pardoes in de Slag om de Ardennen belanden. Door deze meeslepende ervaring, nog versterkt door een originele scenografie, krijgen bezoekers een beter begrip en een waarheidsgetrouwe historische reconstructie van wat zich daar tijdens de Tweede Wereldoorlog heeft afgespeeld.
De naam is niet willekeurig gekozen, want net hier hadden beslissingen van een handvol mannen gevolgen voor duizenden jonge soldaten. Nu de wereld meer dan ooit verdeeld lijkt en de democratie onder vuur ligt, is het cruciaal om terug te denken aan de weerbaarheid van de Amerikanen en de inwoners van Bastenaken tijdens de winter van ‘44-’45, en er inspiratie uit te putten.
EEN LEVENSECHTE SLAG OM DE ARDENNEN
Een bezoek aan de Bastogne War Rooms is een stap terug in de tijd, een duik in de Amerikaanse geschiedenis in Bastenaken op de plek waar ze werd geschreven. Bezoekers komen voorbij de symbolische foto van generaal Patton die generaal McAuliffe het Legioen van Verdienste opspeldt voor zijn voorbeeldige verdediging van de stad Bastenaken. Vervolgens maken ze kennis met de geschiedenis van de Heintzkazerne in Bastenaken (1933-1944), voor die tijdens de Slag om de Ardennen door het Amerikaanse leger werd ingenomen.
Via grote interactieve en dynamische tafels (die eruitzien als stafkaarten) op de begane grond krijgen bezoekers de belangrijkste gebeurtenissen in de Slag om de Ardennen gepresenteerd, van het Duitse offensief in december 1944 tot de minder bekende gevechten in januari 1945, inclusief het luchtbeleg van Bastenaken.
De eerste grote tafel gaat over het Duitse offensief van december 1944, met opmerkelijke voorbeelden van het Amerikaanse verzet in de Ardennen (Sankt Vith, Krinkelt-Rocherath, Marnach enz.). Op verschillende punten op de kaart kunnen bezoekers de gevechten live volgen, met bewapende divisies die zich voor hun ogen verplaatsen. Freeze frames en audio-uitleg maken de ervaring compleet.
De tweede grote tafel betreft de Slag om Bastenaken ‘vanuit de lucht’. Via luchtfoto’s uit die tijd (in het voorjaar van 1945 door twee plaatselijke jongens gevonden in de wrakstukken van een neergestort vliegtuig) kunnen bezoekers de wijde omtrek van Bastenaken op eerste kerstdag 1944 bekijken. Met ingebouwde luchtcamera’s gaan ze van het ene dorp naar het andere en maken zo kennis met unieke verhalen in het heetst van de strijd.
De laatste grote tafel illustreert de relatief onbekende, maar niet minder dodelijke gevechten in januari 1945. Vier historische voorwerpen vertellen elk een verhaal. Uit de helm van een oude, gevangengenomen Duitse soldaat en de schop van een gesneuvelde G.I. vernemen we het trieste lot van hun eigenaar...
Alvorens af te dalen naar de historische kelders ontdekken bezoekers tientallen historische voorwerpen die werden gevonden in de dorpen waar de Slag om de Ardennen werd uitgevochten. Op de begane grond illustreren een aantal originele voorwerpen het trieste dagelijks leven van de soldaten in de winter van ’44-’45. Sommige voorwerpen hebben een bijzondere geschiedenis, zoals een jurk gemaakt met de stof van een parachute die op Bastenaken werd gedropt en na de oorlog door een G.I. aan een Bastenaakse werd geschonken.
De kelder is ongetwijfeld het meeslependste deel van het bezoek. Het vindt plaats in de historische kelders waar het Amerikaanse hoofdkwartier was ondergebracht. Bovendien worden er vier meeslepende video-installaties van elk een vijftal minuten getoond over vier cruciale momenten van 22 december 1944, de dag waarop generaal McAuliffe ‘Nuts!’ antwoordde toen de Duitsers eisten dat hij zich overgaf. Voor de bezoekers is er een audiogids in het Nederlands, Frans, Engels en Duits.
Terug op de begane grond ontdekken bezoekers het vertrek waarin McAuliffe en zijn officieren deels hun kerstmaal nuttigden voor ze in de kelders moesten gaan schuilen voor de Duitse granaten die op Bastenaken vielen. Daar bevindt zich ook de originele ‘Stars & Stripes’-vlag van de 101st Airborne Division, die de generaal na de inval in Normandië helemaal van Nederland naar Bastenaken meedroeg.
Aan het einde van het circuit ervaren bezoekers de herinnering aan de strijd via een hulde aan de veteranen. Bezoekers kunnen indrukken van hun bezoek neerschrijven op een dog tag of identiteitsplaatje, dat ze daarna kunnen ophangen naast de andere getuigenissen op een grote structuur in de vorm van het woord ‘Nuts’...
Ook de jongste bezoekers komen in de Bastogne War Rooms aan hun trekken, want op verschillende punten langs het circuit staan interactieve terminals opgesteld. Zo kunnen ze in de huid kruipen van een soldaat in een opslagfabriek, of de bevoorradingsparachutes van dappere G.I.’s sorteren volgens functie (medische verzorging, voeding of bewapening). Via speciaal voor hen ontworpen functies kunnen kinderen ook vragen beantwoorden van oorlogsverslaggever Fred McKensie.
PRAKTISCHE INFORMATIE
Openingsuren : Dagelijks geopend van 9.30 tot 18.00 uur (tot 19.00 uur in juli en augustus), gesloten op 25 december en 1 januari. Locatie : Bastogne War Rooms - Route de La Roche 40 - 6600 Bastenaken
Het Finse designmerk Iittala betreedt een nieuw tijdperk met een nieuwe creatief directeur
Iittala, het gerenommeerde Finse designmerk met een opmerkelijke geschiedenis in ambachtelijk glaswerk en bekend om zijn kenmerkende creaties, kondigt de benoeming aan van een nieuwe creatief directeur, Janni Vepsäläinen, die een gedurfd nieuw tijdperk van het merk Iittala zal inluiden, waarbij de toewijding van het merk aan artistieke innovatie, ontwerpkwaliteit en het ambachtelijke erfgoed dat Iittala definieert, wordt versterkt. Janni Vepsäläinen brengt een schat aan ervaring met zich mee, nadat ze eerder heeft samengewerkt met prestigieuze merken in de luxe modewereld.
Iittala heeft al lange tijd een invloedrijke aanwezigheid in de wereld van design, met zijn wortels in glaswerk sinds 1881, en het merk dat zijn internationale doorbraak beleefde in de jaren 1930 en 1940, tijdens de beginjaren van modernisme en functionalisme. Nu, onder de nieuwe creatieve visie van de nieuw aangestelde creatief directeur van het merk, Janni Vepsäläinen, is Iittala klaar om zijn benadering van de wereld van design opnieuw vorm te geven.
"Iittala heeft zo'n uniek verhaal. Ik zie Iittala als een creatief universum, dat cultuur creëert, bijdraagt en zijn publiek uitnodigt om de wereld van Iittala te ervaren en betrokken te raken door middel van verschillende soorten aanrakingen, of het nu gaat om spannende samenwerkingen met artiesten en merken die een breed scala aan culturen vertegenwoordigen, om evenementen en tentoonstellingen, om onze retail- en merkinhoud in verschillende kanalen of natuurlijk door onze ontwerpen in het dagelijks leven van onze gemeenschap. We willen verschillende en onverwachte ervaringen bieden dan wat ons publiek eerder heeft gezien van Iittala. We versterken de oorspronkelijke identiteit van Iittala als een vooruitstrevend, gedurfd en experimenteel ontwerpmerk," beschrijft Janni Vepsäläinen.
"Het hart van Iittala is glas, gemaakt door gepassioneerde ambachtslieden sinds 1881. Onze toewijding aan vakmanschap, innovatie en artistieke samenwerking zal het volgende hoofdstuk voor Iittala bepalen. We zijn verheugd om onze gemeenschap uit te nodigen om deel te nemen aan ons creatieve universum."
Toewijding aan vakmanschap
Iittala vertegenwoordigt de samensmelting van kunst, design en vakmanschap. De filosofie van Iittala is om nieuwe ideeën te verkennen en te experimenteren, waarbij een gevoel van speelsheid, karakter en verbeelding in het ontwerp wordt bevorderd.
Terwijl Iittala stoutmoedig naar de toekomst kijkt, versterkt het zijn toewijding aan vakmanschap en koestert het zijn erfgoed als pionier in glas, waarbij de Iittala Glass Factory en zijn ambachtslieden naar voren worden gebracht als de kern van het merk en zijn creatieve kern.
Als een baanbrekende stap in de reis van Iittala om kunstenaars uit te nodigen om met Iittala te spelen en hun kunst door glas te kanaliseren, kondigt Iittala een samenwerking aan met Damsel Elysium, een experimentele geluids-en beeldend kunstenaar uit Londen. In samenwerking met Janni Vepsäläinen en de meester-glasblazers van Iittala in de Iittala Glass Factory in Finland, heeft Damsel Elysium een indrukwekkende reeks unieke mondgeblazen en ambachtelijk vervaardigde glasinstrumenten en objecten gecreëerd. De kunstwerken zijn een weerspiegeling van de avant-gardistische wereld van de kunstenaar, geïnspireerd door de creatieve visie van Iittala en doordrenkt met de eeuwenlange traditie van ambachtelijk glaswerk die levend wordt gehouden door de ambachtslieden van Iittala.
"Iittala herdefinieert de manier waarop het met kunstenaars samenwerkt, waarbij nauwe samenwerkingsverbanden worden gestimuleerd die de kunst van glasblazen vieren en een platform bieden voor jonge kunstenaars om hun talent tot uiting te brengen. De meest unieke ontwerpen ontstaan altijd wanneer traditionele ambachtelijke methoden worden gebruikt om iets volledig origineels en nieuws te creëren," zegt Vepsäläinen.
Het huis als speelveld
"Het speelveld van Iittala is het huis. Design is een manier om verhalen te vertellen over de steeds veranderende wereld, verhalen over samenzijn. We willen spreken tot de nieuwsgierigen, de cultureel onderlegden, de intelligenten - met een gevoel voor humor," zegt Vepsäläinen.
De eerste collectie ontworpen onder de nieuwe creatieve richting, genaamd Iittala PLAY, zal vanaf het najaar 2024 in de winkels liggen. Iittala PLAY herdefinieert de manier waarop we omgaan met design in ons dagelijks leven. De toewijding van Iittala aan creativiteit en aan het afstemmen op de levensstijlen van zijn publiek wordt geïllustreerd door de collectie, resulterend in een reeks objecten die kleurrijk en speels zijn, veelzijdig en zorgvuldig ontworpen om aan te sluiten bij de behoeften van stedelijke woningen en een betekenisvol onderdeel te worden van het dagelijks leven. De collectie omvat glazen objecten, keramische tafelgerei en textiel, en breidt het portfolio van Iittala uit naar kaarsen. "De PLAY home accenten en objecten zijn multifunctionele items die bedoeld zijn om te worden gedeeld en geliefd," zegt Vepsäläinen.
Nieuwe visuele identiteit en winkelconcept
Om de visie en waarden van het merk tot uitdrukking te brengen, ondergaat de visuele identiteit van het merk een transformatie die zich uitstrekt tot alle aspecten van de look en feel van het merk. Als onderdeel hiervan introduceert Iittala ook een nieuw logo dat de afkomst, het vakmanschap en de evoluerende geest van Iittala weerspiegelt. De inspiratie voor het nieuwe logo komt voort uit twee historische versies van het logo, als eerbetoon aan het rijke erfgoed van het merk in ambachtelijk glaswerk en zijn pioniersgeest.
Het nieuwe tijdperk van Iittala strekt zich ook uit tot een vernieuwd winkelconcept, waarbij ervoor wordt gezorgd dat de winkelervaring resoneert met de visie van het merk en de toewijding aan excellentie. Het nieuwe concept komt tot leven vanaf de flagshipstore van Iittala in Helsinki en zal daarna worden uitgerold naar bestaande en ook nieuwe winkelpunten. Als merk met een erfgoed dat teruggaat tot 1881, wordt de reputatie van Iittala op het gebied van glas en kleurexpertise en baanbrekend Fins design wereldwijd erkend. Deze vernieuwing benadrukt de toewijding van Iittala aan het handhaven en bevorderen van de artistieke innovatie, ontwerpkwaliteit en het ambachtelijke erfgoed dat Iittala definieert.
Dit moment markeert een dynamische en spannende toekomst voor Iittala, voortbouwend op zijn roemrijke verleden met zijn wortels stevig in Finland en in de Iittala Glass Factory opgericht in 1881, terwijl het de mondiale context van de moderne wereld omarmt en de grenzeloze mogelijkheden van de creatieve reis die voor ons ligt.
"Experimenteel. Energiek. Nieuwsgierig. Gedurfd. Dit is het Iittala-universum waar we je graag deel van laten uitmaken," voegt Vepsäläinen toe met een glimlach.
In 2013 introduceerde Collistar Attivi Puri. Een gerichte en doeltreffende gezichtsbehandelingslijn met als basis pure, essentiële en zeer doeltreffende formules die voldoen aan specifieke huidbehoeften. De geselecteerde, actieve bestanddelen zijn op hun puurst en zorgvuldig gedoseerd in de optimale concentratie, om de huid alleen datgene te geven wat het nodig heeft: de ‘juiste dosis’ die doeltreffendheid en maximale verdraagzaamheid garandeert.
Wat maakt Attivi Puri uniek? Alle producten zijn op zichzelf al doeltreffend, maar zijn zo geformuleerd dat ze gecombineerd kunnen worden naar gelang de specifieke behoeften van de huid. Zo ontstond voor het eerst de mogelijkheid om aangepaste en op maat gemaakte skincareroutines te ontwikkelen voor een gezonde en natuurlijk stralende huid.
ATTIVI PURI HAIR : DE LANGVERWACHTE REVOLUTIE
Vanuit de unieke en onderscheidende filosofie van Attivi Puri is nu Attivi Puri Hair ontstaan. De pure en essentiële innovatie die inspeelt op de behoeften van de hoofdhuid en het haar door alleen te bieden wat nodig is, niets meer, niets minder. Attivi Puri Hair is in feite de eerste haarlijn van Collistar die oplossingen op maat biedt door middel van essentiële formules. Zo ontstaat een gepersonaliseerde routine met professionele resultaten: Zes attivi puri-moleculen (fytokeratine, collageen, vitamine C, hyaluronzuur, niacinamide en peptiden) met maximale doeltreffendheid en verdraagzaamheid om de beste versie van het haar te krijgen.
FYTOKERATINE : Herstructureert intensief - Beschadigd haar
Attivi Puri Hair Phyto-keratin is de molecule die gericht is op beschadigd en broos haar dat een intensieve herstructureringsbehandeling nodig heeft. Het weer, vervuiling, uv-stralen, mechanische agressies (bijv. styling met veel wrijving in het haar), thermische agressie (bijv. overmatige warmtebronnen zoals stijltangen) en chemische agressie (bijv. bleekbehandelingen) kunnen de structuur van de haarvezel ernstig beschadigen en de keratine afbreken. De haarverzorgingsroutine Phyto-keratin is speciaal ontwikkeld voor het herstructureren van verzwakt en beschadigd haar en is ideaal voor het herstellen, versterken en regenereren van de haarvezel. Voor een intens en diep herstel, van de meest oppervlakkige laag tot de cortex van het haar. Daarnaast zorgt Phyto-keratin van Attivi Puri Hair voor essentiële voeding voor zichtbaar gezonder en sterker haar, wat op een doeltreffende manier bijdraagt aan het voorkomen van toekomstige schade.
HYALURONZUUR : Moisturizer voor frequent gebruik - Alle haartypen
De routine Attivi Puri Hair Hyaluronic Acid is ontwikkeld voor alle haartypen die hydratatie en luchtigheid nodig hebben. Deze productlijn is zelfs als het haar vaak wordt gewassen ideaal. Het helpt het haar op natuurlijke wijze gezond te houden door intense en langdurige hydratatie te bieden en het haar gerevitaliseerd, zacht en voller te maken. De formules bevatten namelijk hyaluronzuur en gehyperfermenteerd rijstwater. Hyaluronzuur is een actief bestanddeel dat al bekend stond om zijn waardevolle hydraterende en opvullende eigenschappen, maar geeft het haar ook glans en vitaliteit. Gehyperfermenteerd rijstwater (Italiaans en duurzaam) voorkomt dankzij de sterk antioxiderende werking uitdroging van het haar en bevordert de hydratatie ervan.
VITAMINE C : Revitaliserende en verhelderende werking - Gekleurd of dof haar
De productlijn van Attivi Puri Hair Vitamin C is ontwikkeld om gekleurd en dof haar te verhelderen, beschermen en revitaliseren. De formules zijn verrijkt met vitamine C met sterk verhelderende eigenschappen, en zorgen ervoor dat de intensiteit van de kleur behouden blijft en de natuurlijke glans versterkt wordt en langer aanhoudt. Daarnaast bevatten ze een waardevol extract van de ‘mulleinplant’, dat het haar beschermt tegen de schadelijke uv-stralen en tegelijkertijd de ‘goede’ zonnestralen omzet in gereflecteerd licht. Voor stralender en gezonder uitziend haar.
COLLAGEEN : Verstevigende werking en meer volume - Fijn haar
De productlijn Attivi Puri Hair Collagen is ontwikkeld om body en dikte te geven aan fijne en dunne haarvezels. De formules bevatten plantaardig collageen, een proteïnemolecuul dat in staat is de diameter van de haarschacht te vergroten en de weerstand en elasticiteit ervan te verbeteren. Daarnaast zijn ze verrijkt met andere plantaardige proteïnen (Italiaans en duurzaam) die het haar niet alleen body en volume geven, maar ook hydratatie en bescherming bieden tegen oxidatieve stress. Het resultaat? Het haar ziet er mooier uit en krijgt body, volume, zachtheid en luchtigheid, waardoor het glanzender en zachter wordt.
NIACINAMIDE : Herstelt de talgbalans - Alle haartypen
De productlijn Attivi Puri Hair Niacinamide is ontwikkeld om de hoofdhuid te zuiveren en in balans te brengen en overtollig talg op de huid en het haar te reguleren. De formules bevatten niacinamide, een vitamine die bekend staat om zijn talgregulerende eigenschappen.
PEPTIDES LOTION : Versterkende werking tegen haaruitval - Voor zwak haar dat gevoelig is voor tijdelijke haaruitval.
Attivi Puri Hair Peptides Lotion is de stimulerende, versterkende en revitaliserende behandeling om de gezondheid van de hoofdhuid en het haar te ondersteunen. De niet-vettige formule heeft een ultralichte textuur en is verrijkt met peptiden (van biotechnologische oorsprong) die het haar bij de aanzet reactiveren en het haar voeden, revitaliseren en versterken en de hoofdhuid verstevigen. Daarnaast bevat Attivi Puri Hair Peptides Lotion een speciale mix van plantaardige, actieve bestanddelen, die de celvernieuwing in het haarzakje verhogen en zo de haargroei stimuleren. Bovendien bevat het een complex van gefermenteerde mineralen, die de hoofdhuid voeden. Het resultaat? Het haar is sterker en dikker, het valt minder uit en de groei van nieuw haar neemt toe.
ATTIVI PURI HAIR IS VERKRIJGBAR VANAF FEBRUARI 2024
Binnenkijken in een minimalistisch interieur met Quickstep vloeren
Volgens trendwatchers wordt minimaluxe een van de belangrijkste designtrends van 2024. Deze trend biedt een combinatie van gebruiksvriendelijk minimalisme en hoogwaardig design, wat leidt tot een uniek gevoel van ‘quiet luxury’, dat vorig jaar al de modewereld veroverde. Niet toevallig sluiten de vloeren van Quick-Step volledig aan bij deze trend. Zo is elke vloer niet alleen gemakkelijk in plaatsing en onderhoud, maar ook een statement in hoogwaardig design. Neem een kijkje in het minimaluxe interieur van profwielrenner Florian Sénéchal en zijn vrouw Margaux, en laat je inspireren door het resultaat!
DE ESSENTIE VAN MINIMALUXE
Less is more, luidt het (gekende) credo van de minimaluxe stijl. Deze interieurtrend kenmerkt zich door een streven naar eenvoud en functionaliteit in ontwerp, terwijl er tegelijkertijd een nadruk ligt op hoogwaardige, luxueuze materialen en afwerkingen. Het concept van minimaluxe draait om het creëren van een verfijnde, rustige en harmonieuze ruimte die weliswaar sober is qua inrichting, maar rijk aan kwaliteit en comfort. De esthetiek is vaak ingetogen en maakt gebruik van neutrale kleurenpaletten, natuurlijke materialen en subtiele, doch luxueuze details, waardoor een sfeer van 'stille luxe' ontstaat. Het huis van de familie Sénéchal is daar het mooiste bewijs van. Bloemen en een rustieke open haard geven charme aan het moderne interieur, terwijl warme, neutrale tinten het harmonieuze effect van licht en ruimte versterken. Daarnaast speelt ook de keuze van meubilair een belangrijke rol, want kwaliteit gaat boven kwantiteit. In plaats van te kiezen voor meerdere kleinere meubelstukken die een huis onoverzichtelijk kunnen maken, staat in de leefruimte van de familie Sénéchal dan ook één fauteuil centraal als een icoon van verfijnd design. De ronde contouren nodigen bovendien uit tot gezellig samenzijn, quality time met dierbaren is immers de ultieme vorm van luxe.
VLOEREN ALS EYECATCHER
Een minimaluxe interieur schittert in eenvoud, waardoor de keuze van de vloer nog meer dan anders bepalend is. Om het salon visueel te verbinden met de eetkamer droomden Florian en Margaux van één vloer die naadloos over de volledige benedenverdieping kon geplaatst worden. Uiteindelijk viel hun oog op een visgraat parketvloer uit de Disegno-collectie van Quick-Step. Door te kiezen voor deze authentieke vloer gaven ze niet alleen grandeur aan de leefruimte, maar hoeven ze zich nu ook geen zorgen te maken over het onderhoud die een parketvloer normaal gezien vraagt. Dankzij de gepatenteerde Wood for Life-technologie is elke plank immers behandeld met een beschermlaag, waardoor vuil en stof zich niet langer kunnen opstapelen in de poriën van het hout of aan de voegen. Zo verliest het gezin geen kostbare tijd aan onderhoud, wat met twee katten en een kleuter in huis geen overbodige luxe is.
NIEUWE LUXE
Ook voor de andere ruimtes in het huis liet het echtpaar Sénéchal zich inspireren door de filosofie van minimaluxe. Heel concreet kozen ze voor vloeren die hoogwaardig design combineren met het gebruikscomfort van minimalisme. Vooral voor de home gym was die perfecte mix belangrijk omdat Florian er als professionele wielrenner veel tijd doorbrengt. Uiteindelijk viel de keuze op het houtdecor Botanisch Beige uit de Alpha Vinyl-collectie. Deze vloer is niet alleen warm en zacht, maar ook slijtvast, watervast en geluiddempend. De ideale vloer voor een home gym dus!
De bovenste verdieping van het huis staat dan weer in het teken van knusse gezelligheid. Zo versterkt een Palazzo houten vloer het rustieke gevoel van de de authentieke houten balken op de plafonds. Want laat nu net de combinatie van warmte en geborgenheid misschien wel de grootste luxe zijn.
Het kookeiland is de meest centrale plek van de keuken. Het is de kern van de woning waar het dagelijkse leven samenkomt, waar gekookt en gegeten wordt. Een goede organisatie is dan ook essentieel om orde op zaken te houden en een vloeiende kitchen flow te garanderen. Het Zwitserse V-ZUG biedt hoogwaardige keukentoestellen die ieder eiland omtoveren tot een multifunctionele eyecatcher, zonder in te boeten aan efficiëntie. Op zoek naar de juiste organisatie voor jouw keuken? Laat je inspireren door V-ZUG en ontdek aan de hand van drie tips hoe je het meeste uit je keukeneiland haalt.
Denk ergonomisch
Wanneer je je keuken en kookeiland indeelt volgens de ergonomische driehoek heb je alles wat je nodig hebt binnen handbereik – de koelkast, vaatwasmachine of spoelbak en kookplaat – zonder voortdurend om je eiland heen te moeten hollen. V-ZUG stippelt de driehoek voor je uit en begint met de CombiCookTop V4000-kookplaat: uitgerust met geïntegreerde afzuiging combineert de plaat een krachtige luchtafvoer met flexibele kookopties. De plaat ligt gelijk met het werkblad en kan perfect geïntegreerd worden in het keukeneiland, waar je ook wil om de driehoek te optimaliseren. Voor de koelkast tipt V-ZUG het elegant ontworpen Cooler V4000-model. Ten slotte sluit de ruime AdoraDish V4000-vaatwasmachine de driehoek geslaagd ergonomisch af want het toestel werd zo ontworpen dat het perfect geïntegreerd kan worden in het eiland, ongeacht de hoogte.
Subtiele zuigkracht
Hoewel de afzuigkap een noodzakelijke toevoeging is aan de kookplaat, is het boven een kookeiland meestal een designdoorn aan het oog. De Zwitserse keukenspecialist weet raad met de DSTS-werkbladafzuiging dat automatisch tevoorschijn komt wanneer nodig. Met z’n krachtige technologie voert het toestel ongemakkelijke dampen en vetdeeltjes doeltreffend af, om nadien discreet en naadloos in het werkblad te verdwijnen. Voor diegenen die de look van een hangende dampkap verkiezen is het AiroClearIsland V6000-model een geschikte optie. Uitgerust met een sterke afzuiging en afgewerkt met een elegant design is het zowel een esthetische als functionele aanvulling op het kookeiland.
Inbouw-wijnen
Het inrichten van een kookeiland is de ideale manier om opbergruimte te creëren en om iedere beschikbare ruimte optimaal te benutten. Ben je een wijnliefhebber? Ga dan nog een stapje verder en integreer een heuse wijnkoeler in je eiland. Het WineCooler UCSL 60-model van V-ZUG heeft een eenvoudig design dat moeiteloos in het keukeneiland kan worden verwerkt. Dankzij de twee aparte temperatuurzones bewaar je bovendien zowel witte als rode wijn in de perfecte omstandigheden en binnen handbereik. Dat het ten slotte je keukeneiland transformeert in een design statement piece is mooi meegenomen. www.vzug.com
SYBILLE BLANJEAN, VALAISAN PIONIER VAN DE BERGTOPPEN:
ALPINA VIERT EEN NIEUWE AMBASSADEUR MET TROTS
Het Zwitserse horlogemerk Alpina, opgericht in 1883 in Winterthur, kondigt met trots Sybille Blanjean aan als nieuwe ambassadrice. De getalenteerde freerider drukte een onuitwisbare stempel op haar debuutseizoen in de 2022 Freeride World Tour en kwalificeerde zich voor de finales in Fieberbrunn en Verbier.
Als inwoner van de regio was thuis racen, omringd door dierbaren, een gekoesterde droom voor Sybille. Deze droom werd werkelijkheid met haar overwinning op XTreme Verbier 2022. Haar uitzonderlijke prestaties in haar jonge carrière tonen haar meesterschap en vastberadenheid: • 1st plaats - XTreme Verbier Freeride World Tour 2022 - 2nd plaats - Freeride World Challenger 2023 - 3rd plaats - Baqueira Beret Freeride World Tour 2023
ALPINA EN SYBILLE: EEN VEELBELOVENDE SAMENWERKING : Alpina verwelkomt Sybille Blanjean enthousiast als ambassadrice van het merk. Samen zijn ze klaar om grenzen te verleggen en liefhebbers van bergsporten wereldwijd te inspireren. Deze samenwerking biedt Sybille en Alpina een uitzonderlijk platform om hun gezamenlijke inzet voor avontuur en het verkennen van de meest uitdagende bergtoppen te laten zien. Gedeelde waarden van vastberadenheid, innovatie en kwaliteit verenigen hen in een veelbelovend avontuur. We kijken uit naar de horizonten die deze uitzonderlijke samenwerking zal verkennen.
EEN HORLOGE MET EXTREME EIGENSCHAPPEN : Om Sybille te vergezellen op wedstrijden, heeft Alpina een horloge dat perfect is afgestemd op haar discipline: extreem. De Alpiner Extreme Automatic Freeride World Tour zal Sybille vergezellen in haar favoriete speeltuin: de bergen, het buitenleven en extreme omstandigheden. Het horloge houdt de essentie (uren, minuten, seconden, datum) en heeft een automatisch uurwerk dat slaat met 4 Hz (28.800 alt./h), in een kussenformaat van 41 x 42,5 mm. De Alpiner Extreme Automatic Freeride World Tour legt de nadruk op leesbaarheid en heeft lichtgevende witte wijzers en indexen op een zwarte wijzerplaat, met het Freeride World Tour-logo op 6 uur. De kast heeft een sunburst afwerking, de meest strategische keuze voor een horloge dat van nature wordt blootgesteld aan schokken en krassen. In dezelfde geest is de armband gemaakt van rubber, klaar voor glijpartijen, extreme temperaturen en de meest onwaarschijnlijke behandelingen. De kroon, op 3 uur, is omringd met een rubberen grip voor een perfecte grip, een essentieel kenmerk voor rijders met handschoenen aan. Onder het dikke krasbestendige en antireflecterende saffierglas heeft Alpina een historische knipoog naar zijn embleem toegestaan, met een wijzerplaat en een contragewicht voor de secondewijzer in de afbeelding van zijn logo - de beroemde driehoek die alpentoppen voorstelt waarvoor het horloge is ontworpen.
FREERIDE WORLD TOUR: EEN LANGDURIG PARTNERSCHAP : Alpina en de FWT delen dezelfde passie voor avontuur en zijn sinds 2018 partners die freeride-atleten helpen hun doel te bereiken: het beheersen van enkele van de meest uitdagende lijnen die de bergen te bieden hebben.