Inhoud blog
  • Efteling opent Danse Macabre
  • Dries Criel opent The Vault
  • Weleda opent Cradle Campus
  • MSC World America: innvatieve bar- en loungeconcepten
  • Sodastream lanceert enso :
  • Schouwen-Duiveland lanceert nieuwe 'van haven tot haven' -fietsroute
  • Schenk deze feestdagen een dosis warmte met Mepal
  • Kom deze winter opladen in Friesland
  • De renaissance van rustiek
  • BR-X5 Blue lum
  • Jean Paul Gaultier
  • Het leukste houten speelgoed voor onder de kerstboom
  • Het leukste houten speelgoed voor onder de kerstboom
  • Week van de Belgische Mode
  • Bang & Olufsen en Ferrari
  • Citizen viert 100ste verjaardag
  • Weleda: Glowy skin in de winter
  • Bio-Planet wordt nog groener
  • Free Swatch heeft de Coole Moves
  • De badkamer als natuurlijke oase
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    wozani
    restaurants
    26-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bespaartips autohuur

    7 bespaartips om hoge prijzen van autohuur te drukken

     

    Waar vakantiegangers op kunnen letten bij het boeken van een huurauto … In 2022 liggen de kosten voor huurauto’s tot wel 100% hoger dan voor de pandemie. Dat is het resultaat van grote tekorten op de auto(huur)markt in combinatie met de stijgende vraag. Aangezien er nog niet meteen een oplossing in het verschiet ligt, helpt autohuurexpert Sunny Cars vakantiegangers op weg met een aantal besparingstips. Zo vermijd je bijvoorbeeld extra kosten door je huurauto zo vroeg mogelijk te reserveren, controleer je best de dekking van je verzekering en mag je niet vergeten om ook de kosten voor eventuele extra’s in te calculeren. Alle tips om de hoge autohuurprijzen enigszins te drukken, vind je hieronder.

    1. Op tijd boeken was nooit zó belangrijk : Hoe eerder je boekt, hoe meer je kunt besparen. Door je huurauto zo vroeg mogelijk te reserveren, vermijd je prijsstijgingen en heb je een grotere keuze op vlak van autocategorieën. Zeker voor kleinere modellen is er namelijk minder aanbod op de markt door de aanhoudende schaarste. Daardoor moeten sommige reizigers een grotere auto kiezen dan ze eigenlijk nodig hebben. Dit leidt tot onnodige extra kosten. Bij Sunny Cars kun je je reservering tot 1 uur voor huuraanvang kosteloos annuleren. Zo ben je verzekerd van een huurauto, maar kun je je plannen altijd nog wijzigen.

    2. Controleer kosten voor extra’s : Hou er rekening mee dat extraatjes zoals navigatiesystemen, kinderzitjes en one-ways waarbij je de auto op een andere plaats inlevert dan je hem hebt opgepikt, ook zorgen voor extra kosten boven op de huursom. Bovendien rekenen lokale verhuurders regelmatig bijkomende kosten aan voor een tweede bestuurder of voor bestuurders die jonger zijn dan 21 of 25 jaar. In sommige gevallen is ook het aantal maximale kilometers gelimiteerd. Vermijd onaangename verassingen door op voorhand goed te controleren of er bijkomende kosten van toepassing zijn voor je gewenste extra optie. Bij Sunny Cars worden deze aanvullende kosten duidelijk gecommuniceerd tijdens het reserveren.

    3. Let op je huurtermijn : Bij autohuur wordt er altijd gerekend in termijnen van 24 uur. De huurperiode gaat in zodra je de auto ophaalt, ongeacht of dit ’s ochtends of ’s avonds is. Denk daarom vooraf al goed na wanneer je de auto precies nodig hebt en hou je aan de afgesproken ophaal- en inlevertijd. Kom je te laat? Dan moet je een extra dag betalen. Om bijkomende kosten te vermijden kun je daarom om een tijdsbuffer inbouwen voor onvoorziene vertragingen onderweg.

    4. Kies de juiste verzekering : Een goede verzekeringsdekking is erg belangrijk zodat je bij schade of verlies niet moet opdraaien voor extra kosten. Iedere huurauto heeft altijd een aansprakelijkheidsdekking, een schadeverzekering en diefstalverzekering. Al is de invulling van die verzekeringen niet overal gelijk. Zo kan het niveau van de dekkingen verschillen alsook het eigen risico en dus de onverwachte kosten. Reserveer je je huurauto bij Sunny Cars? Dan ben je all-in verzekerden kom je niet voor verrassingen of onverwachte kosten te staan.

    5. Lees de kleine lettertjes : Zorg ervoor dat je het huurcontract, inclusief de kleine lettertjes, nog eens aandachtig naleest voor je het ondertekent bij het ophalen van je huurauto. Zo vermijd je dat er ongevraagde extra diensten of upgrades in je contract staan. Is er iets onduidelijk of is het contract in een andere taal opgesteld? Vraag dan om extra toelichting, want zodra je handtekening op het contract staat, is het bindend. Heb je toch twijfels over de voorwaarden van je huurcontract, dan kun je bij Sunny Cars 24/7 contact opnemen met het noodnummer.

    6. Zeg nee tegen onnodige diensten : Helaas proberen sommige verhuurders ter plaatse nog extra verzekeringen of upgrades te verkopen. Om verwarring te vermijden wanneer je je huurauto oppikt, is het verstandig om deze extra diensten vooraf al te controleren. Niet zeker wat je boeking precies inhoudt? Bekijk dan je reserveringsvoucher, daar staan de geboekte diensten in de meeste gevallen op vermeld. Bij twijfel kun je best contact opnemen met het autoverhuurbedrijf waar de reservering is gemaakt zodat je goed voorbereid aan de verhuurbalie staat.

    7. Check de verkeersregels en tolheffingen op je bestemming : De verkeersregels kunnen erg verschillen van land tot land en de boetes voor het niet naleven van deze regels lopen soms hoog op. Zo is het in een aantal landen bijvoorbeeld verplicht om ook overdag met je lichten aan te rijden. Verder werken sommige landen met tolwegen of vignetten die je moet aankopen. Controleer daarom de geldende verkeersregels en verplichtingen zodat je niet voor verrassingen en onverwachte kosten komt te staan

    26-06-2022 om 00:00 geschreven door ted van erps  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chantelle FW22/23

    Een nieuwe verleiding

     

    De huidige tijdsgeest van female empowerment, gendergelijkheid en feministische idealen zorgt ervoor dat de term 'verleiding' een nieuwe invulling krijgt. Vandaag worden de grenzen uitgedaagd. Vrouwen hebben de term in eigen handen en gebruiken het als een middel van expressie, vrijheid en zelfvertrouwen.

    Frans lingeriemerk Chantelle ondersteunt vrouwen hierin en zet moderne verleiding centraal in de FW22/23 collectie. Chantelle introduceert nieuwe lijnen als de drie ecodesigned collecties Memento, Midnight Flowers en Smooth Lines en blijft inzetten op innovatie, met de SoftStretch collectie. Ontdek de collectie hieronder.

    Memento: hypnotiserende elegantie

    Met haar grafisch borduurwerk, luxueus zijden en delicaat satijn, is Memento verleidelijk én comfortabel. Het elegante en speelse kant onthullen subtiel wat naakt, terwijl de gouden details zorgen voor elegantie en verfijning.

    Midnight Flowers: zachte bloemenkant

    Midnight Flowers is Chantelles nieuwe krachtige en sensuele lijn, die bovendien duurzaam is. Door het contrast tussen transparant tule en mystieke bloemenkant, is deze lijn de perfecte mix van zachte, maar verleidelijke designs.

    Smooth Lines: duurzame mesh

    Smooth Lines is een nieuwe lijn die de curves en natuurlijke vormen van elke vrouw omarmt. Grafische designs en geometrische lijnen zorgen voor een gesofisticeerd minimalisme en een seamless touch die onzichtbaar is onder kleding.

    SoftStretch: comfort en low impact ondersteuning

    Ook in de SoftStretch lijn blijft Chantelle inzetten op innovatie. De Magic Spacer bh is net zoals de vorige SoftStretch modellen gemaakt uit een draadloze stof, maar biedt nog meer comfort en low impact ondersteuning. Perfect voor sport als yoga en pilates, waarbij extra comfort belangrijk is.

     

     









    25-06-2022 om 00:00 geschreven door ted van erps  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Norwegian cruise line
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    NCL lanceert 10 tot 14-daagse routes die de Canarische Eilanden combineren met bezoeken aan Portugal, Spanje en Marokko. Gasten kunnen kiezen tussen inscheping in Lissabon, Málaga en Santa Cruz de Tenerife

    Norwegian Cruise Line (NCL), de innovator op het gebied van wereldwijde cruisereizen met een geschiedenis van 55 jaar in het verleggen van grenzen, heeft aangekondigd voor het eerst sinds 2017 terug te keren naar de Canarische Eilanden. Gasten kunnen nog meer keuze en flexibiliteit verwachten met het “Europa-cruiseaanbod” dat het hele jaar door in 2022 beschikbaar is.

    Norwegian Sun

    Na een grootse 22-daagse trans-Atlantische reis van Miami naar Lissabon, keert Norwegian Sun vanaf 21 november 2022 terug naar Europa om opwindende Canarische Eilanden cruises maken. Cruises aan boord van het bijna 2.000 passagiers tellende schip zullen variëren van 10 tot 14 dagen en bieden gasten meer flexibiliteit vanwege een brede keuze aan opstaphavens waaronder Lissabon, Portugal; Málaga, Spanje; en Santa Cruz de Tenerife, Canarische Eilanden. Bovendien zal Norwegian Sun tijdens dit debuutseizoen van zes maanden ook verschillende nieuwe havens voor NCL bezoeken, waaronder Puerto del Rosario (Fuerteventura) en San Sebastián de la Gomera, Canarische Eilanden, Spanje; Ceuta, Spanje; Agadir, Marokko; en Horta (Azoren), Portugal.

    “De Canarische Eilanden zijn altijd al een trekpleister geweest voor reizigers van over de hele wereld en zeker wanneer ze op zoek zijn naar de broodnodige winterzon”, zegt Harry Sommer, president en CEO van Norwegian Cruise Line. “De nieuwe routes van Norwegian Sun zorgen voor een unieke combinatie van de Canarische Eilanden met havens in Portugal, het vasteland van Spanje en Marokko voor een jaarrond Europa-seizoen. Hierdoor kunnen we onze gasten het hele jaar door het meeste uit hun reis laten halen door middel van het inzetten van negen schepen, verspreid over Europa”.

    Het Europa-cruiseaanbod biedt toegang tot enkele van de meest populaire havens in de regio - variërend van Agadir en Casablanca in Marokko tot Las Palmas en Arrecife in Spanje. Daarnaast krijgen gasten ook de kans om verborgen juwelen te bezoeken zoals Ceuta in Noord-Afrika en Cadiz in Spanje. Deze haven-intensieve cruises omvatten niet meer dan twee zeedagen en een gemiddelde van twaalf uur haventijd, inclusief overnachtingen in Lissabon, Portugal; Santa Cruz de Tenerife, Tenerife, Spanje; Las Palmas, Gran Canaria, Spanje; en Casablanca, Marokko. Bovendien omvatten geselecteerde afvaarten overnachtingen op idyllische locaties waar het nachtleven in overvloed aanwezig is, zoals Santa Cruz de Tenerife in Spanje en Funchal in Portugal.

    Inclusief Norwegian Sun, varen er deze zomer in totaal negen NCL-schepen in Europese wateren die samen de grootste Europese vloot in de geschiedenis van de rederij vormen. NCL's uitgebreide aanbod van Europese routes in 2022 omvat reizen naar de Griekse Eilanden, de Noorse Fjorden, de Middellandse Zee en de Canarische Eilanden. Daarnaast zal NCL deze zomer gasten meer bieden dan ooit tevoren, vanwege de introductie van de baanbrekende Norwegian Prima klasse. Norwegian Prima is het nieuwste lid van NCL’s vloot en debuteert vanaf augustus 2022 in IJsland.

    Kijk voor meer informatie over NCL’s schepen en routes, of om een cruise te boeken op www.ncl.com of neem contact op met een reisprofessional.

    24-06-2022 om 00:00 geschreven door ted van erps  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Summer blues

    Caroline Biss

     

    Alle tinten blauw!

    Een van de trendkleuren in de Caroline Biss SS22 collectie is blauw. Alle tinten blauw! Blauw doet denken aan de heldere lucht in de zomer, aan de vrijheid van de oceaan, en aan het gevoel dat je krijgt als je je ogen sluit en een zomerbries over je heen voelt waaien. Het kleurenpalet in de collectie gaat van licht poederblauw, tot een diep, rijk marineblauw. Caroline Biss geeft extra diepte aan je zomerlooks.

    Powder Blue

    Een lichte, blauwe kleur om je outfit wat zachter te maken. Combineer een klassiek hemd of trui met een print in dezelfde kleurfamilie voor een evenwichtig geheel.

    Blue Skies

    Even rustig en mooi als de lucht op een zwoele zomerdag. Hemelsblauw is in verschillende stuks terug te vinden binnen de collectie, en geeft elke outfit een gedurfdere uitstraling. Draag het van top tot teen voor een stoere look.

    Royal Blue

    Deze diepe, maar levendige tint blauw is fit for a queen. Het doet denken aan de hemel als het schemert, en met de juiste accessoires in rood en oranje kan je de zonsondergang overal met je meenemen. Een schakering binnen de blauwe kleurfamilie die universeel flatteert en die veel voorkomt in de collectie. Style met een kleurrijke sjaal of een simpele slingback voor een elegante look die een Royal waardig is.

    Cyan Sparkle

    Simpel, maar toch gedurfd. Boost je mood met een opvallende kleur zoals cyaan. Een klassieke jurk krijgt een instant upgrade voor de zomer en geeft wat extra oomph aan je outfit. Combineer het met een neutrale enkellaars en handtas voor een harmonieus geheel.

    Join the Navy

    Marineblauw: neutraal, gemakkelijk te combineren, en minstens even chic als zwart. De mogelijkheden voor je garderobe zijn eindeloos met donkerblauw, en garanderen een onberispelijke look die net iets minder streng oogt dan all black. Houd het casual met een simpele sneaker en denim vest, of opteer voor business chic in een blauw truitje, passende broek, en luxe accessoires.













    23-06-2022 om 00:00 geschreven door ted van erps  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grensverleggende contactlens

    Bausch + Lomb introduceert innovatieve ULTRA®ONE DAY daglens

    Voor de nieuwe Bausch + Lomb ULTRA®ONE DAY daglens is een speciaal lensmateriaal ontwikkeld. Dit  bevat twee innovatieve, met elkaar samenwerkende, technologieën. Ze zorgen ervoor dat de lens tenminste 16 uur lang 96% van het vocht vasthoudt en dat er gedurende het dragen, naar behoefte, stoffen afgegeven worden voor optimale balans in de traanfilm.2,3 Hiermee zorgt deze lens ervoor dat het oog gezond blijft. Dit bevordert het draagcomfort, het zicht en vermindert last van droog aanvoelende ogen, iets dat één van de grootste ongemakken en irritaties van contactlensdragers is.3 De lens kan daardoor langer gedragen worden. In combinatie met een hoge zuurstofdoorlatendheid, een beschermend UV filter en een High Definition optiek die zorgt voor extra scherp zicht, is deze nieuwe daglens de meest complete contactlens die op dit moment beschikbaar is.1,3,6,10

    Vanuit de drie kernwaarden gezondheid, comfort en zicht heeft Bausch + Lomb de nieuwe contactlens ontwikkeld. Deze biedt dragers de hele dag lang grensverleggend comfort en zorgt voor het behoud van de ooggezondheid.2

    “Deze lens is speciaal ontwikkeld om contactlensdragers tijdens elke actieve, lange dag optimaal zicht en comfort te bieden zonder ongemakken” zegt Bas Voorzanger, Marketing Manager van Bausch + Lomb Vision Care, “Zeker nu we veel vaker en langduriger met beeldschermen werken, zien we dat contactlensdragers aan het einde van de dag ongemakken kunnen ervaren zoals droog aanvoelende en geïriteerde ogen. Lastig als je na een lange dag werken ook nog actief wilt zijn op sportief of sociaal gebied. Uit onderzoek blijkt dat contactlensdragers droog aanvoelende ogen en ongemak accepteren, omdat ze denken dat dat hoort bij het dragen van contactlenzen.4 Het beperkt hen echter in hun dagelijkse activiteiten; ze halen er niet volledig uit wat erin zit. Met deze nieuwe lens is dat verleden tijd omdat hij langer gedragen kan worden: Live the ULTRA life.” 

    Lens bevat de nieuwste technologieën

    De nieuwe Bausch + Lomb ULTRA®ONE DAY daglens verlegt de grenzen van bevochtiging, comfort en zicht. Voor de bevochtiging wordt gebruik gemaakt van de Advanced MoistureSeal® Technology. Deze zorgt ervoor dat het hoge watergehalte van deze lens gedurende tenminste 16 uur voor 96% wordt vastgehouden.3 Uit onderzoek blijkt dat ruim driekwart van de huidige contactlensdragers die snel last heeft van droge ogen, aangeeft dat de nieuwe lens hun ogen de hele dag goed bevochtigt.6 De ComfortFeel Technology zorgt voor optimaal draag- en kijkcomfort. Gedurende het dragen worden stoffen afgegeven op de momenten dat de kwaliteit van het traanvocht uit balans raakt.3,5 Daardoor is de traanfilm de hele dag stabiel. Zo wordt het draagcomfort en het zicht bevorderd terwijl de ooggezondheid behouden blijft. 85% van de mensen die met contactlenzen snel last hebben van droge ogen, merkt op dat deze nieuwe lens ongemak en irritatie vermindert.8 90% van de contactlensdragers die actief leven, geeft zelfs aan dat de lenzen een gezond gevoel geven.9 Driekwart vindt dat de lens vermoeide ogen aan het einde van de dag vermindert.8 

    De nieuwe lens is ook zeer geschikt voor brildragers die, bijvoorbeeld bij sport of buitenactiviteiten, af en toe lenzen willen dragen. De nieuwe Bausch + Lomb ULTRA®ONE DAY is vanaf nu bij de opticien verkrijgbaar.

    Meer informatie op de website www.ULTRAoneday.be





    23-06-2022 om 00:00 geschreven door ted van erps  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Finesse van verticaliteit

    : design met ademruimte

     

    » NIEUW: Pentagon collectie en Sphere muurspiegel

    Ethnicrafts selectie koffie- en bijzettafels zet ons interieur smaakvol op stelten. Een reeks ontwerpen met rijzige, vederlichte frames die de handgemaakte tafelbladen bovenop elegant laat zweven. Voor een organische of eerder architecturale toets laat Ethnicraft de slanke onderstellen vertrekken vanuit een afgeronde of hoekige basis. Breng lucht in je interieur met verfijnde functionaliteit.

    Haaks handwerk

    De Pentagon-reeks is een wandeling langs vierkante en rechthoekige ontwerpen, gekenmerkt door een onderstel met middenpoot. De voorzijde van de console wordt op zodanige manier opengelaten om niet alleen een ruimtelijk perspectief te creëren, maar ook om het minder diepe onderste blad voldoende steun te bieden. De nesting salontafels schuiven dan weer gezellig en ongehinderd in elkaar. Ingenieus design dat afgewerkt wordt met een tafelblad uit geoxideerde minerale poeders. Elke tafel kent een uniek spel van kleuren en texturen van de hand van Ethnicrafts eigen meestervaklui.

    Etaleer identiteit

    Op gelijke hoogte vertoeven de persoonlijke aanpasbare tray-modellen. Ontwerpen waarbij op de tactiele houten tafelbladen een van de passende en originele Ethnicraft-dienbladen kan worden ingelegd. Op die manier draagt elke tafel bij tot een heel persoonlijk interieur. Het ragfijne potenstel van de ovale Oblong bijzettafel en de vierkante set salontafels, accentueert met grote elegantie de kleuren en texturen van de trays.

     

     

     

     







    22-06-2022 om 00:00 geschreven door ted van erps  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Belgische boho cool met Imprevu

    FW22 - Femme Fleur Power

    De jaren zeventig zijn terug van weggeweest. De nieuwe collectie van Belgisch modemerk Imprevu voert je naar de golden oldies met een mix van sport- en loungewear, gemaakt van duurzaam katoen en nieuwe materialen.

    Imprevu brengt een mix van sportswear met loungestukken van duurzaam katoen en materialen die het seizoen volgen, zoals de met schapenvacht gevoerde denim, ideaal om de look mee af te maken en de huid mee te verwarmen van zodra de herfst nadert. Nieuw bij Imprevu: de langverwachte accessoires!

    Imprevu is een Belgisch merk met een internationale uitstraling waar ethiek en esthetiek hand in hand gaan. Tijdens het productieproces houdt het merk steeds het milieu in het achterhoofd: alle producties gebeuren in Europa, in de vorm van kleine capsulecollecties, om zo een minimum aan voorraad te garanderen, maar tegelijkertijd ook aan de gevarieerde vraag te voldoen. Geen verspilling, alleen de essentiële modeboodschap.

    Powerful met bloemenprints

    We gaan het seizoen in met frisse kleuren. Imprevu combineert viscose, crêpe en materialen van verschillende texturen, voor een zijdezachte touch en een stralend resultaat. Match de stuks met jeans voor een stoerdere look. Een ander thema uit de nieuwe collectie is de ‘Rocky Flower’, waar knalkleuren en energieke eigenschappen centraal staan.

    Good vibes only

    De inscriptie ‘No bad days’ reflecteert hun zonnige state of mind en pronkt als speelse en positieve boodschap op de stukken. Lichte breisels met nonchalante schouders, blote rug of marinière met contrasterende strepen, voor een chique en vrouwelijke look. De jurken, gemaakt van zachte materialen, dansen om het lichaam, geven lichtheid aan het silhouet en duurzame kwaliteit aan de vrouwelijke garderobe. Corduroy is een must voor de eerste koele avonden, de oversized jas voor een androgyne uitstraling, en jeans van biologisch katoen die het ritme van de natuur volgen en haar op lange termijn beschermen.

     

     

     











    21-06-2022 om 00:00 geschreven door ted van erps  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MSC Cruises: duurzaamheidsrapport
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    waarin de basis wordt gelegd voor het bereiken van koolstofneutrale activiteiten

    • Op Wereld Oceanen Dag publiceert MSC Cruises haar duurzaamheidsrapport 2021, dat een toelichting geeft op de milieuverbintenissen van het bedrijf en belangrijke stappen die zijn gezet in haar duurzaamheidsstrategie voor de lange termijn

    • MSC Cruises heeft een uitgebreid duurzaamheidsactieplan ontwikkeld, waarin zes kerngebieden worden vastgesteld met bijbehorende activiteiten, doelstellingen en targets

    • Op elk gebied is aanzienlijke vooruitgang geboekt, waarbij het doel is om koolstofneutraal te zijn in 2050 en ook om goed voor de medewerkers te zorgen en duurzaam toerisme te ondersteunen.

    MSC Cruises heeft Wereld Oceanen Dag uitgekozen om haar duurzaamheidsrapport 2021 te publiceren. Hoewel het afgelopen jaar opnieuw in het teken stond van de uitdagingen die de pandemie met zich meebracht, heeft MSC Cruises aanzienlijke vooruitgang weten te boeken in haar duurzaamheidspraktijken.

    Het duurzaamheidsactieplan van MSC Cruises, dat werd ontwikkeld met de actieve betrokkenheid van medewerkers en externe partners, stelt zes belangrijke werkstromen binnen het bedrijf vast: de overgang naar een netto nuluitstoot, hulpbrongebruik en afval kritisch bekijken, ondersteuning van onze mensen, investeren in duurzaam toerisme, het bouwen van groenere terminals, en duurzaam inkopen. Aan de acties in het plan zijn doelstellingen gekoppeld, met meetbare targets. Waar mogelijk zijn deze afgestemd op relevante, door de sector goedgekeurde meetwaarden. Deze zes belangrijke werkstromen vallen onder vier focusgebieden van het bedrijf op het gebied van duurzaamheid: Planeet, Mensen, Plaats en Inkoop.

    De duurzaamheidsadviesraad voor de cruise divisie van de MSC Group, waaronder het merk MSC Cruises valt, staat onder voorzitterschap van uitvoerend voorzitter Pierfrancesco Vago. De raad moet verzekeren dat de duurzaamheidsstrategie relevant blijft en de voortgang ervan beoordelen, aangestuurd en ondersteund door het duurzaamheidsteam van het bedrijf.

    Pierfrancesco Vago, uitvoerend voorzitter van de cruise divisie van de MSC Group, zegt het volgende: “Terwijl we ons een weg baanden door de buitengewone turbulentie van de afgelopen twee jaar, zijn we ons blijven concentreren op duurzame bedrijfspraktijken en op de bescherming van onze gasten, werknemers en de gemeenschappen waarin we actief zijn. Vandaag erkennen we meer dan ooit het vitale belang van ons milieu en een gezonde en leefbare planeet. We zijn vastbesloten om onze langetermijndoelstelling van nul-impact cruiseoperaties tegen 2050 te bereiken en we zijn goed gevorderd op deze reis. Tegelijkertijd investeren we als bedrijf en als sector zwaar in de versnelde ontwikkeling van milieutechnologieën en -oplossingen die nog niet bestaan om deze doelstellingen haalbaar te maken. We moeten erkennen dat we voor dit streven ook de volledige inzet van regeringen en andere publieke en private entiteiten nodig hebben om er bijvoorbeeld voor te zorgen dat aan land de juiste infrastructuur bestaat en dat groene brandstoffen op schaal beschikbaar komen voor onze schepen over de hele wereld. Dat kunnen we niet alleen.”

    Linden Coppell, duurzaamheidsdirecteur bij MSC Cruises, voegt hieraan toe: “De geschiktheid en relevantie van onze duurzaamheidsstrategie en actieplannen zijn bevestigd in een materialiteitsbeoordeling waarbij medewerkers, gasten en andere belangrijke externe stakeholders waren betrokken en die ons helpt om prioriteiten te stellen in onze duurzaamheidsthema’s. Voor elk van deze thema’s hebben we duidelijke meetwaarden vastgesteld waaraan we de vooruitgang kunnen afmeten. In onze toekomstige jaarlijkse duurzaamheidsrapporten zullen we verantwoording moeten afleggen met betrekking tot het behalen van onze targets.”

    In 2021 is er vooruitgang geboekt op alle terreinen van het duurzaamheidsactieplan van MSC Cruises. Dit zijn de hoogtepunten:

     PLANEET

    1. Overgang naar netto nuluitstoot

     Energiezuinige activiteiten binnen onze hele vloot ondersteunen ons streven naar een netto nuluitstoot. In 2021 hebben we geavanceerde proeven gedaan met maatregelen op het gebied van energie-efficiëntie op de MSC Grandiosa. Hierdoor is de uitstoot met 8% gedaald ten opzichte van de ontwerpprestaties.  Ons doel is om deze maatregelen ook in de rest van de vloot door te voeren. We streven ernaar de uitstoot van SOx, NOx en fijnstof te beperken, met name in havens. Eind 2021 waren 14 van onze schepen voorzien van hybride systemen voor de reiniging van uitlaatgassen, waardoor de SOx-uitstoot met 98% is gedaald. Onze drie nieuwste schepen zijn uitgerust met selectieve katalysatoren, die NOx omzetten in onschadelijke stikstof en water.

    Eind 2021 beschikten zeven van onze 19 schepen, waaronder al onze nieuwe schepen, over walstroomcapaciteit. Dit maakt het mogelijk de motoren aan boord uit te schakelen, wat de uitstoot vermindert. We verplichten ons ertoe deze systemen te gebruiken wanneer er walstroom beschikbaar is. Een belangrijke stap op onze weg naar koolstofneutraliteit is de samenwerking met technologieleveranciers om nieuwe energiesystemen en nieuwe brandstoffen met een lagere emissie of nuluitstoot te ondersteunen en te testen. We werken ook nauw samen met overheden om effectieve beleidsmaatregelen te stimuleren die een sectorbrede overgang ondersteunen.

     Snelheid heeft een grote invloed op de uitstoot. In 2021 hebben we onze routes grondig herzien, wat heeft geleid tot een gemiddelde snelheidsvermindering van meer dan twee knopen in vergelijking met 2019. 

    2. Hulpbrongebruik en afval kritisch bekijken

    We streven ernaar om het waterverbruik aan boord van elk schip met 3% per jaar te verminderen, door een combinatie van het monitoren van het gebruik, het installeren van waterbesparende technologieën en het opleiden en voorlichten van de bemanning. Alle schepen van MSC Cruises zijn uitgerust met goedgekeurde en gecertificeerde ballastwaterbehandelingssystemen. In 2021 werd 100% van het ballastwater gefilterd en onderging het een UV-behandeling voordat het op zee werd geloosd, om te verzekeren dat het geen schadelijke aquatische organismen en ziekteverwekkers bevat die het lokale milieu kunnen aantasten.

     MENSEN

     3. Onze mensen ondersteunen

    In 2021 zijn we blijven investeren in het welzijn van onze medewerkers, zowel aan boord als aan wal, om hen veilig te houden en fysiek en mentaal te ondersteunen. Ondanks de aanhoudende pandemie zijn we ook doorgegaan met onze uitgebreide opleidingsprogramma’s, zodat onze teams aan verplichte systemen voldeden en voorbereid waren op de invoering van nieuwe technologieën en toekomstige veranderingen. Daarnaast bleven we ons inzetten voor het opbouwen van een gezonde en diverse werkcultuur in de hele onderneming.

    PLAATS

    4. Investeren in duurzaam toerisme

    Ons team voor excursies aan wal heeft in samenwerking met touroperators excursies uitgezocht die op sterke duurzaamheidsprincipes zijn gebaseerd. Deze excursies, die ‘Protectours’ worden genoemd, zijn speciaal ontworpen om onze gasten iets bij te brengen. Bij ongeveer 70% van deze excursies wordt transport met lage impact gebruikt, zoals wandelen, fietsen of kajakken, en vele van deze uitstapjes leveren een directe bijdrage aan het milieu door de bescherming van soorten of habitats te ondersteunen. We zijn een partnerschap aangegaan met Travelife om training en capaciteitsopbouw te bieden aan alle touroperators waarmee we samenwerken. Travelife is een initiatief voor toeristische ondernemingen die zich inzetten voor duurzaamheid: haar gespecialiseerde indicatoren, gebaseerd op de industrienormen van het Global Sustainable Tourism Council, richten zich op de impact van de toeleveringsketen en de verantwoordelijkheden van touroperators.

     

    We zetten ons volledig in voor de bescherming van natuurlijke ecosystemen door initiatieven te ondersteunen die verantwoord en duurzaam toerisme bevorderen. Door middel van de MSC Foundation ondersteunen we de bescherming van wilde dieren en het herstel van habitats, met name voor soorten die in de oceaan leven, onder andere rond onze eilandbestemming Ocean Cay. Ook zijn we in 2021 een samenwerking aangegaan met verschillende NGO’s om nieuwe manieren te identificeren om aanvaringen met walvissen te voorkomen.

    5. Het bouwen van groenere terminals

    In 2021 zijn we doorgegaan met investeren in nieuwe, duurzame terminalfaciliteiten en is vooruitgang geboekt met de werkzaamheden aan diverse van deze terminals. De Durban Cruise Terminal in Zuid-Afrika is in december 2021 in gebruik genomen. Dit was de eerste Zuid-Afrikaanse haven waar weer gestart werd met het varen van MSC Cruises sinds het begin van de pandemie. In de zomer van 2021 is begonnen met de bouw van de nieuwe terminal voor MSC Cruises in Miami, waarbij sprake is van een uitgebreid milieu- en sociaal beheersysteem voor de bouw en daaropvolgende exploitatie van de terminal. Een derde nieuwe MSC Cruises-terminal is in aanbouw in Barcelona en zou in 2023 operationeel moeten zijn.

    We streven naar een LEED-certificering voor alle nieuwe terminals waarin we investeren. LEED (Leadership in Energy and Environmental Design) is een veelgebruikt wereldwijd beoordelingssysteem voor groene gebouwen. De strenge scoresystemen garanderen een hoge mate van efficiëntie bij het ontwerp en de exploitatie van gebouwen.

    INKOOP

    6. Duurzaam inkopen

    In 2021 hebben we een nieuw intern comité in het leven geroepen dat ervoor moet zorgen dat onze inkoopbenadering een positieve impact heeft op de samenleving en schade aan het milieu tot een minimum beperkt. Het comité bestaat uit de hoofden van de afdelingen Inkoop, Logistiek en Duurzaamheid en komt elke twee maanden bijeen om de operationele standaarden in onze hele toeleveringsketen te evalueren en specifieke kansen voor positieve verandering te identificeren.

    20-06-2022 om 00:00 geschreven door ted van erps  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 28/10-03/11 2024
  • 21/10-27/10 2024
  • 14/10-20/10 2024
  • 07/10-13/10 2024
  • 30/09-06/10 2024
  • 23/09-29/09 2024
  • 16/09-22/09 2024
  • 09/09-15/09 2024
  • 02/09-08/09 2024
  • 26/08-01/09 2024
  • 19/08-25/08 2024
  • 12/08-18/08 2024
  • 05/08-11/08 2024
  • 29/07-04/08 2024
  • 22/07-28/07 2024
  • 15/07-21/07 2024
  • 08/07-14/07 2024
  • 01/07-07/07 2024
  • 24/06-30/06 2024
  • 17/06-23/06 2024
  • 10/06-16/06 2024
  • 03/06-09/06 2024
  • 27/05-02/06 2024
  • 20/05-26/05 2024
  • 13/05-19/05 2024
  • 06/05-12/05 2024
  • 29/04-05/05 2024
  • 22/04-28/04 2024
  • 15/04-21/04 2024
  • 08/04-14/04 2024
  • 01/04-07/04 2024
  • 25/03-31/03 2024
  • 18/03-24/03 2024
  • 11/03-17/03 2024
  • 04/03-10/03 2024
  • 26/02-03/03 2024
  • 19/02-25/02 2024
  • 12/02-18/02 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 29/01-04/02 2024
  • 22/01-28/01 2024
  • 15/01-21/01 2024
  • 08/01-14/01 2024
  • 01/01-07/01 2024
  • 25/12-31/12 2023
  • 18/12-24/12 2023
  • 11/12-17/12 2023
  • 04/12-10/12 2023
  • 27/11-03/12 2023
  • 20/11-26/11 2023
  • 13/11-19/11 2023
  • 06/11-12/11 2023
  • 30/10-05/11 2023
  • 23/10-29/10 2023
  • 16/10-22/10 2023
  • 09/10-15/10 2023
  • 02/10-08/10 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 25/12-31/12 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 12/09-18/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 11/04-17/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 26/12-01/01 2023
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 27/09-03/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 15/06-21/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 23/03-29/03 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 24/02-01/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 26/12-01/01 2012
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 24/11-30/11 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!