7 bespaartips om hoge prijzen van autohuur te drukken
Waar vakantiegangers op kunnen letten bij het boeken van een huurauto … In 2022 liggen de kosten voor huurauto’s tot wel 100% hoger dan voor de pandemie. Dat is het resultaat van grote tekorten op de auto(huur)markt in combinatie met de stijgende vraag. Aangezien er nog niet meteen een oplossing in het verschiet ligt, helpt autohuurexpert Sunny Cars vakantiegangers op weg met een aantal besparingstips. Zo vermijd je bijvoorbeeld extra kosten door je huurauto zo vroeg mogelijk te reserveren, controleer je best de dekking van je verzekering en mag je niet vergeten om ook de kosten voor eventuele extra’s in te calculeren. Alle tips om de hoge autohuurprijzen enigszins te drukken, vind je hieronder.
1. Op tijd boeken was nooit zó belangrijk : Hoe eerder je boekt, hoe meer je kunt besparen. Door je huurauto zo vroeg mogelijk te reserveren, vermijd je prijsstijgingen en heb je een grotere keuze op vlak van autocategorieën. Zeker voor kleinere modellen is er namelijk minder aanbod op de markt door de aanhoudende schaarste. Daardoor moeten sommige reizigers een grotere auto kiezen dan ze eigenlijk nodig hebben. Dit leidt tot onnodige extra kosten. Bij Sunny Cars kun je je reservering tot 1 uur voor huuraanvang kosteloos annuleren. Zo ben je verzekerd van een huurauto, maar kun je je plannen altijd nog wijzigen.
2. Controleer kosten voor extra’s : Hou er rekening mee dat extraatjes zoals navigatiesystemen, kinderzitjes en one-ways waarbij je de auto op een andere plaats inlevert dan je hem hebt opgepikt, ook zorgen voor extra kosten boven op de huursom. Bovendien rekenen lokale verhuurders regelmatig bijkomende kosten aan voor een tweede bestuurder of voor bestuurders die jonger zijn dan 21 of 25 jaar. In sommige gevallen is ook het aantal maximale kilometers gelimiteerd. Vermijd onaangename verassingen door op voorhand goed te controleren of er bijkomende kosten van toepassing zijn voor je gewenste extra optie. Bij Sunny Cars worden deze aanvullende kosten duidelijk gecommuniceerd tijdens het reserveren.
3. Let op je huurtermijn : Bij autohuur wordt er altijd gerekend in termijnen van 24 uur. De huurperiode gaat in zodra je de auto ophaalt, ongeacht of dit ’s ochtends of ’s avonds is. Denk daarom vooraf al goed na wanneer je de auto precies nodig hebt en hou je aan de afgesproken ophaal- en inlevertijd. Kom je te laat? Dan moet je een extra dag betalen. Om bijkomende kosten te vermijden kun je daarom om een tijdsbuffer inbouwen voor onvoorziene vertragingen onderweg.
4. Kies de juiste verzekering : Een goede verzekeringsdekking is erg belangrijk zodat je bij schade of verlies niet moet opdraaien voor extra kosten. Iedere huurauto heeft altijd een aansprakelijkheidsdekking, een schadeverzekering en diefstalverzekering. Al is de invulling van die verzekeringen niet overal gelijk. Zo kan het niveau van de dekkingen verschillen alsook het eigen risico en dus de onverwachte kosten. Reserveer je je huurauto bij Sunny Cars? Dan ben je all-in verzekerden kom je niet voor verrassingen of onverwachte kosten te staan.
5. Lees de kleine lettertjes : Zorg ervoor dat je het huurcontract, inclusief de kleine lettertjes, nog eens aandachtig naleest voor je het ondertekent bij het ophalen van je huurauto. Zo vermijd je dat er ongevraagde extra diensten of upgrades in je contract staan. Is er iets onduidelijk of is het contract in een andere taal opgesteld? Vraag dan om extra toelichting, want zodra je handtekening op het contract staat, is het bindend. Heb je toch twijfels over de voorwaarden van je huurcontract, dan kun je bij Sunny Cars 24/7 contact opnemen met het noodnummer.
6. Zeg nee tegen onnodige diensten : Helaas proberen sommige verhuurders ter plaatse nog extra verzekeringen of upgrades te verkopen. Om verwarring te vermijden wanneer je je huurauto oppikt, is het verstandig om deze extra diensten vooraf al te controleren. Niet zeker wat je boeking precies inhoudt? Bekijk dan je reserveringsvoucher, daar staan de geboekte diensten in de meeste gevallen op vermeld. Bij twijfel kun je best contact opnemen met het autoverhuurbedrijf waar de reservering is gemaakt zodat je goed voorbereid aan de verhuurbalie staat.
7. Check de verkeersregels en tolheffingen op je bestemming : De verkeersregels kunnen erg verschillen van land tot land en de boetes voor het niet naleven van deze regels lopen soms hoog op. Zo is het in een aantal landen bijvoorbeeld verplicht om ook overdag met je lichten aan te rijden. Verder werken sommige landen met tolwegen of vignetten die je moet aankopen. Controleer daarom de geldende verkeersregels en verplichtingen zodat je niet voor verrassingen en onverwachte kosten komt te staan
De huidige tijdsgeest van female empowerment, gendergelijkheid en feministische idealen zorgt ervoor dat de term 'verleiding' een nieuwe invulling krijgt. Vandaag worden de grenzen uitgedaagd. Vrouwen hebben de term in eigen handen en gebruiken het als een middel van expressie, vrijheid en zelfvertrouwen.
Frans lingeriemerk Chantelle ondersteunt vrouwen hierin en zet moderne verleiding centraal in de FW22/23 collectie. Chantelle introduceert nieuwe lijnen als de drie ecodesigned collecties Memento, Midnight Flowers en Smooth Lines en blijft inzetten op innovatie, met de SoftStretch collectie. Ontdek de collectie hieronder.
Memento: hypnotiserende elegantie
Met haar grafisch borduurwerk, luxueus zijden en delicaat satijn, is Memento verleidelijk én comfortabel. Het elegante en speelse kant onthullen subtiel wat naakt, terwijl de gouden details zorgen voor elegantie en verfijning.
Midnight Flowers: zachte bloemenkant
Midnight Flowers is Chantelles nieuwe krachtige en sensuele lijn, die bovendien duurzaam is. Door het contrast tussen transparant tule en mystieke bloemenkant, is deze lijn de perfecte mix van zachte, maar verleidelijke designs.
Smooth Lines: duurzame mesh
Smooth Lines is een nieuwe lijn die de curves en natuurlijke vormen van elke vrouw omarmt. Grafische designs en geometrische lijnen zorgen voor een gesofisticeerd minimalisme en een seamless touch die onzichtbaar is onder kleding.
SoftStretch: comfort en low impact ondersteuning
Ook in de SoftStretch lijn blijft Chantelle inzetten op innovatie. De Magic Spacer bh is net zoals de vorige SoftStretch modellen gemaakt uit een draadloze stof, maar biedt nog meer comfort en low impact ondersteuning. Perfect voor sport als yoga en pilates, waarbij extra comfort belangrijk is.
NCL lanceert 10 tot 14-daagse routes die de Canarische Eilanden combineren met bezoeken aan Portugal, Spanje en Marokko. Gasten kunnen kiezen tussen inscheping in Lissabon, Málaga en Santa Cruz de Tenerife
Norwegian Cruise Line (NCL), de innovator op het gebied van wereldwijde cruisereizen met een geschiedenis van 55 jaar in het verleggen van grenzen, heeft aangekondigd voor het eerst sinds 2017 terug te keren naar de Canarische Eilanden. Gasten kunnen nog meer keuze en flexibiliteit verwachten met het “Europa-cruiseaanbod” dat het hele jaar door in 2022 beschikbaar is.
Norwegian Sun
Na een grootse 22-daagse trans-Atlantische reis van Miami naar Lissabon, keert Norwegian Sun vanaf 21 november 2022 terug naar Europa om opwindende Canarische Eilanden cruises maken. Cruises aan boord van het bijna 2.000 passagiers tellende schip zullen variëren van 10 tot 14 dagen en bieden gasten meer flexibiliteit vanwege een brede keuze aan opstaphavens waaronder Lissabon, Portugal; Málaga, Spanje; en Santa Cruz de Tenerife, Canarische Eilanden. Bovendien zal Norwegian Sun tijdens dit debuutseizoen van zes maanden ook verschillende nieuwe havens voor NCL bezoeken, waaronder Puerto del Rosario (Fuerteventura) en San Sebastián de la Gomera, Canarische Eilanden, Spanje; Ceuta, Spanje; Agadir, Marokko; en Horta (Azoren), Portugal.
“De Canarische Eilanden zijn altijd al een trekpleister geweest voor reizigers van over de hele wereld en zeker wanneer ze op zoek zijn naar de broodnodige winterzon”, zegt Harry Sommer, president en CEO van Norwegian Cruise Line. “De nieuwe routes van Norwegian Sun zorgen voor een unieke combinatie van de Canarische Eilanden met havens in Portugal, het vasteland van Spanje en Marokko voor een jaarrond Europa-seizoen. Hierdoor kunnen we onze gasten het hele jaar door het meeste uit hun reis laten halen door middel van het inzetten van negen schepen, verspreid over Europa”.
Het Europa-cruiseaanbod biedt toegang tot enkele van de meest populaire havens in de regio - variërend van Agadir en Casablanca in Marokko tot Las Palmas en Arrecife in Spanje. Daarnaast krijgen gasten ook de kans om verborgen juwelen te bezoeken zoals Ceuta in Noord-Afrika en Cadiz in Spanje. Deze haven-intensieve cruises omvatten niet meer dan twee zeedagen en een gemiddelde van twaalf uur haventijd, inclusief overnachtingen in Lissabon, Portugal; Santa Cruz de Tenerife, Tenerife, Spanje; Las Palmas, Gran Canaria, Spanje; en Casablanca, Marokko. Bovendien omvatten geselecteerde afvaarten overnachtingen op idyllische locaties waar het nachtleven in overvloed aanwezig is, zoals Santa Cruz de Tenerife in Spanje en Funchal in Portugal.
Inclusief Norwegian Sun, varen er deze zomer in totaal negen NCL-schepen in Europese wateren die samen de grootste Europese vloot in de geschiedenis van de rederij vormen. NCL's uitgebreide aanbod van Europese routes in 2022 omvat reizen naar de Griekse Eilanden, de Noorse Fjorden, de Middellandse Zee en de Canarische Eilanden. Daarnaast zal NCL deze zomer gasten meer bieden dan ooit tevoren, vanwege de introductie van de baanbrekende Norwegian Prima klasse. Norwegian Prima is het nieuwste lid van NCL’s vloot en debuteert vanaf augustus 2022 in IJsland.
Kijk voor meer informatie over NCL’s schepen en routes, of om een cruise te boeken op www.ncl.com of neem contact op met een reisprofessional.
Een van de trendkleuren in de Caroline Biss SS22 collectie is blauw. Alle tinten blauw! Blauw doet denken aan de heldere lucht in de zomer, aan de vrijheid van de oceaan, en aan het gevoel dat je krijgt als je je ogen sluit en een zomerbries over je heen voelt waaien. Het kleurenpalet in de collectie gaat van licht poederblauw, tot een diep, rijk marineblauw. Caroline Biss geeft extra diepte aan je zomerlooks.
Powder Blue
Een lichte, blauwe kleur om je outfit wat zachter te maken. Combineer een klassiek hemd of trui met een print in dezelfde kleurfamilie voor een evenwichtig geheel.
Blue Skies
Even rustig en mooi als de lucht op een zwoele zomerdag. Hemelsblauw is in verschillende stuks terug te vinden binnen de collectie, en geeft elke outfit een gedurfdere uitstraling. Draag het van top tot teen voor een stoere look.
Royal Blue
Deze diepe, maar levendige tint blauw is fit for a queen. Het doet denken aan de hemel als het schemert, en met de juiste accessoires in rood en oranje kan je de zonsondergang overal met je meenemen. Een schakering binnen de blauwe kleurfamilie die universeel flatteert en die veel voorkomt in de collectie. Style met een kleurrijke sjaal of een simpele slingback voor een elegante look die een Royal waardig is.
Cyan Sparkle
Simpel, maar toch gedurfd. Boost je mood met een opvallende kleur zoals cyaan. Een klassieke jurk krijgt een instant upgrade voor de zomer en geeft wat extra oomph aan je outfit. Combineer het met een neutrale enkellaars en handtas voor een harmonieus geheel.
Join the Navy
Marineblauw: neutraal, gemakkelijk te combineren, en minstens even chic als zwart. De mogelijkheden voor je garderobe zijn eindeloos met donkerblauw, en garanderen een onberispelijke look die net iets minder streng oogt dan all black. Houd het casual met een simpele sneaker en denim vest, of opteer voor business chic in een blauw truitje, passende broek, en luxe accessoires.
Bausch + Lomb introduceert innovatieve ULTRA®ONE DAY daglens
Voor de nieuwe Bausch + Lomb ULTRA®ONE DAY daglens is een speciaal lensmateriaal ontwikkeld. Dit bevat twee innovatieve, met elkaar samenwerkende, technologieën. Ze zorgen ervoor dat de lens tenminste 16 uur lang 96% van het vocht vasthoudt en dat er gedurende het dragen, naar behoefte, stoffen afgegeven worden voor optimale balans in de traanfilm.2,3 Hiermee zorgt deze lens ervoor dat het oog gezond blijft. Dit bevordert het draagcomfort, het zicht en vermindert last van droog aanvoelende ogen, iets dat één van de grootste ongemakken en irritaties van contactlensdragers is.3 De lens kan daardoor langer gedragen worden. In combinatie met een hoge zuurstofdoorlatendheid, een beschermend UV filter en een High Definition optiek die zorgt voor extra scherp zicht, is deze nieuwe daglens de meest complete contactlens die op dit moment beschikbaar is.1,3,6,10
Vanuit de drie kernwaarden gezondheid, comfort en zicht heeft Bausch + Lomb de nieuwe contactlens ontwikkeld. Deze biedt dragers de hele dag lang grensverleggend comfort en zorgt voor het behoud van de ooggezondheid.2
“Deze lens is speciaal ontwikkeld om contactlensdragers tijdens elke actieve, lange dag optimaal zicht en comfort te bieden zonder ongemakken” zegt Bas Voorzanger, Marketing Manager van Bausch + Lomb Vision Care, “Zeker nu we veel vaker en langduriger met beeldschermen werken, zien we dat contactlensdragers aan het einde van de dag ongemakken kunnen ervaren zoals droog aanvoelende en geïriteerde ogen. Lastig als je na een lange dag werken ook nog actief wilt zijn op sportief of sociaal gebied. Uit onderzoek blijkt dat contactlensdragers droog aanvoelende ogen en ongemak accepteren, omdat ze denken dat dat hoort bij het dragen van contactlenzen.4 Het beperkt hen echter in hun dagelijkse activiteiten; ze halen er niet volledig uit wat erin zit. Met deze nieuwe lens is dat verleden tijd omdat hij langer gedragen kan worden: Live the ULTRA life.”
Lens bevat de nieuwste technologieën
De nieuwe Bausch + Lomb ULTRA®ONE DAY daglens verlegt de grenzen van bevochtiging, comfort en zicht. Voor de bevochtiging wordt gebruik gemaakt van de Advanced MoistureSeal® Technology. Deze zorgt ervoor dat het hoge watergehalte van deze lens gedurende tenminste 16 uur voor 96% wordt vastgehouden.3 Uit onderzoek blijkt dat ruim driekwart van de huidige contactlensdragers die snel last heeft van droge ogen, aangeeft dat de nieuwe lens hun ogen de hele dag goed bevochtigt.6 De ComfortFeel Technology zorgt voor optimaal draag- en kijkcomfort. Gedurende het dragen worden stoffen afgegeven op de momenten dat de kwaliteit van het traanvocht uit balans raakt.3,5 Daardoor is de traanfilm de hele dag stabiel. Zo wordt het draagcomfort en het zicht bevorderd terwijl de ooggezondheid behouden blijft. 85% van de mensen die met contactlenzen snel last hebben van droge ogen, merkt op dat deze nieuwe lens ongemak en irritatie vermindert.8 90% van de contactlensdragers die actief leven, geeft zelfs aan dat de lenzen een gezond gevoel geven.9 Driekwart vindt dat de lens vermoeide ogen aan het einde van de dag vermindert.8
De nieuwe lens is ook zeer geschikt voor brildragers die, bijvoorbeeld bij sport of buitenactiviteiten, af en toe lenzen willen dragen. De nieuwe Bausch + Lomb ULTRA®ONE DAY is vanaf nu bij de opticien verkrijgbaar.
Ethnicrafts selectie koffie- en bijzettafels zet ons interieur smaakvol op stelten. Een reeks ontwerpen met rijzige, vederlichte frames die de handgemaakte tafelbladen bovenop elegant laat zweven. Voor een organische of eerder architecturale toets laat Ethnicraft de slanke onderstellen vertrekken vanuit een afgeronde of hoekige basis. Breng lucht in je interieur met verfijnde functionaliteit.
Haaks handwerk
De Pentagon-reeks is een wandeling langs vierkante en rechthoekige ontwerpen, gekenmerkt door een onderstel met middenpoot. De voorzijde van de console wordt op zodanige manier opengelaten om niet alleen een ruimtelijk perspectief te creëren, maar ook om het minder diepe onderste blad voldoende steun te bieden. De nesting salontafels schuiven dan weer gezellig en ongehinderd in elkaar. Ingenieus design dat afgewerkt wordt met een tafelblad uit geoxideerde minerale poeders. Elke tafel kent een uniek spel van kleuren en texturen van de hand van Ethnicrafts eigen meestervaklui.
Etaleer identiteit
Op gelijke hoogte vertoeven de persoonlijke aanpasbare tray-modellen. Ontwerpen waarbij op de tactiele houten tafelbladen een van de passende en originele Ethnicraft-dienbladen kan worden ingelegd. Op die manier draagt elke tafel bij tot een heel persoonlijk interieur. Het ragfijne potenstel van de ovale Oblong bijzettafel en de vierkante set salontafels, accentueert met grote elegantie de kleuren en texturen van de trays.
De jaren zeventig zijn terug van weggeweest. De nieuwe collectie van Belgisch modemerk Imprevu voert je naar de golden oldies met een mix van sport- en loungewear, gemaakt van duurzaam katoen en nieuwe materialen.
Imprevu brengt een mix van sportswear met loungestukken van duurzaam katoen en materialen die het seizoen volgen, zoals de met schapenvacht gevoerde denim, ideaal om de look mee af te maken en de huid mee te verwarmen van zodra de herfst nadert. Nieuw bij Imprevu: de langverwachte accessoires!
Imprevu is een Belgisch merk met een internationale uitstraling waar ethiek en esthetiek hand in hand gaan. Tijdens het productieproces houdt het merk steeds het milieu in het achterhoofd: alle producties gebeuren in Europa, in de vorm van kleine capsulecollecties, om zo een minimum aan voorraad te garanderen, maar tegelijkertijd ook aan de gevarieerde vraag te voldoen. Geen verspilling, alleen de essentiële modeboodschap.
Powerful met bloemenprints
We gaan het seizoen in met frisse kleuren. Imprevu combineert viscose, crêpe en materialen van verschillende texturen, voor een zijdezachte touch en een stralend resultaat. Match de stuks met jeans voor een stoerdere look. Een ander thema uit de nieuwe collectie is de ‘Rocky Flower’, waar knalkleuren en energieke eigenschappen centraal staan.
Good vibes only
De inscriptie ‘No bad days’ reflecteert hun zonnige state of mind en pronkt als speelse en positieve boodschap op de stukken. Lichte breisels met nonchalante schouders, blote rug of marinière met contrasterende strepen, voor een chique en vrouwelijke look. De jurken, gemaakt van zachte materialen, dansen om het lichaam, geven lichtheid aan het silhouet en duurzame kwaliteit aan de vrouwelijke garderobe. Corduroy is een must voor de eerste koele avonden, de oversized jas voor een androgyne uitstraling, en jeans van biologisch katoen die het ritme van de natuur volgen en haar op lange termijn beschermen.
waarin de basis wordt gelegd voor het bereiken van koolstofneutrale activiteiten
• Op Wereld Oceanen Dag publiceert MSC Cruises haar duurzaamheidsrapport 2021, dat een toelichting geeft op de milieuverbintenissen van het bedrijf en belangrijke stappen die zijn gezet in haar duurzaamheidsstrategie voor de lange termijn
• MSC Cruises heeft een uitgebreid duurzaamheidsactieplan ontwikkeld, waarin zes kerngebieden worden vastgesteld met bijbehorende activiteiten, doelstellingen en targets
• Op elk gebied is aanzienlijke vooruitgang geboekt, waarbij het doel is om koolstofneutraal te zijn in 2050 en ook om goed voor de medewerkers te zorgen en duurzaam toerisme te ondersteunen.
MSC Cruises heeft Wereld Oceanen Dag uitgekozen om haar duurzaamheidsrapport 2021 te publiceren. Hoewel het afgelopen jaar opnieuw in het teken stond van de uitdagingen die de pandemie met zich meebracht, heeft MSC Cruises aanzienlijke vooruitgang weten te boeken in haar duurzaamheidspraktijken.
Het duurzaamheidsactieplan van MSC Cruises, dat werd ontwikkeld met de actieve betrokkenheid van medewerkers en externe partners, stelt zes belangrijke werkstromen binnen het bedrijf vast: de overgang naar een netto nuluitstoot, hulpbrongebruik en afval kritisch bekijken, ondersteuning van onze mensen, investeren in duurzaam toerisme, het bouwen van groenere terminals, en duurzaam inkopen. Aan de acties in het plan zijn doelstellingen gekoppeld, met meetbare targets. Waar mogelijk zijn deze afgestemd op relevante, door de sector goedgekeurde meetwaarden. Deze zes belangrijke werkstromen vallen onder vier focusgebieden van het bedrijf op het gebied van duurzaamheid: Planeet, Mensen, Plaats en Inkoop.
De duurzaamheidsadviesraad voor de cruise divisie van de MSC Group, waaronder het merk MSC Cruises valt, staat onder voorzitterschap van uitvoerend voorzitter Pierfrancesco Vago. De raad moet verzekeren dat de duurzaamheidsstrategie relevant blijft en de voortgang ervan beoordelen, aangestuurd en ondersteund door het duurzaamheidsteam van het bedrijf.
Pierfrancesco Vago, uitvoerend voorzitter van de cruise divisie van de MSC Group, zegt het volgende: “Terwijl we ons een weg baanden door de buitengewone turbulentie van de afgelopen twee jaar, zijn we ons blijven concentreren op duurzame bedrijfspraktijken en op de bescherming van onze gasten, werknemers en de gemeenschappen waarin we actief zijn. Vandaag erkennen we meer dan ooit het vitale belang van ons milieu en een gezonde en leefbare planeet. We zijn vastbesloten om onze langetermijndoelstelling van nul-impact cruiseoperaties tegen 2050 te bereiken en we zijn goed gevorderd op deze reis. Tegelijkertijd investeren we als bedrijf en als sector zwaar in de versnelde ontwikkeling van milieutechnologieën en -oplossingen die nog niet bestaan om deze doelstellingen haalbaar te maken. We moeten erkennen dat we voor dit streven ook de volledige inzet van regeringen en andere publieke en private entiteiten nodig hebben om er bijvoorbeeld voor te zorgen dat aan land de juiste infrastructuur bestaat en dat groene brandstoffen op schaal beschikbaar komen voor onze schepen over de hele wereld. Dat kunnen we niet alleen.”
Linden Coppell, duurzaamheidsdirecteur bij MSC Cruises, voegt hieraan toe: “De geschiktheid en relevantie van onze duurzaamheidsstrategie en actieplannen zijn bevestigd in een materialiteitsbeoordeling waarbij medewerkers, gasten en andere belangrijke externe stakeholders waren betrokken en die ons helpt om prioriteiten te stellen in onze duurzaamheidsthema’s. Voor elk van deze thema’s hebben we duidelijke meetwaarden vastgesteld waaraan we de vooruitgang kunnen afmeten. In onze toekomstige jaarlijkse duurzaamheidsrapporten zullen we verantwoording moeten afleggen met betrekking tot het behalen van onze targets.”
In 2021 is er vooruitgang geboekt op alle terreinen van het duurzaamheidsactieplan van MSC Cruises. Dit zijn de hoogtepunten:
PLANEET
1. Overgang naar netto nuluitstoot
Energiezuinige activiteiten binnen onze hele vloot ondersteunen ons streven naar een netto nuluitstoot. In 2021 hebben we geavanceerde proeven gedaan met maatregelen op het gebied van energie-efficiëntie op de MSC Grandiosa. Hierdoor is de uitstoot met 8% gedaald ten opzichte van de ontwerpprestaties. Ons doel is om deze maatregelen ook in de rest van de vloot door te voeren. We streven ernaar de uitstoot van SOx, NOx en fijnstof te beperken, met name in havens. Eind 2021 waren 14 van onze schepen voorzien van hybride systemen voor de reiniging van uitlaatgassen, waardoor de SOx-uitstoot met 98% is gedaald. Onze drie nieuwste schepen zijn uitgerust met selectieve katalysatoren, die NOx omzetten in onschadelijke stikstof en water.
Eind 2021 beschikten zeven van onze 19 schepen, waaronder al onze nieuwe schepen, over walstroomcapaciteit. Dit maakt het mogelijk de motoren aan boord uit te schakelen, wat de uitstoot vermindert. We verplichten ons ertoe deze systemen te gebruiken wanneer er walstroom beschikbaar is. Een belangrijke stap op onze weg naar koolstofneutraliteit is de samenwerking met technologieleveranciers om nieuwe energiesystemen en nieuwe brandstoffen met een lagere emissie of nuluitstoot te ondersteunen en te testen. We werken ook nauw samen met overheden om effectieve beleidsmaatregelen te stimuleren die een sectorbrede overgang ondersteunen.
Snelheid heeft een grote invloed op de uitstoot. In 2021 hebben we onze routes grondig herzien, wat heeft geleid tot een gemiddelde snelheidsvermindering van meer dan twee knopen in vergelijking met 2019.
2. Hulpbrongebruik en afval kritisch bekijken
We streven ernaar om het waterverbruik aan boord van elk schip met 3% per jaar te verminderen, door een combinatie van het monitoren van het gebruik, het installeren van waterbesparende technologieën en het opleiden en voorlichten van de bemanning. Alle schepen van MSC Cruises zijn uitgerust met goedgekeurde en gecertificeerde ballastwaterbehandelingssystemen. In 2021 werd 100% van het ballastwater gefilterd en onderging het een UV-behandeling voordat het op zee werd geloosd, om te verzekeren dat het geen schadelijke aquatische organismen en ziekteverwekkers bevat die het lokale milieu kunnen aantasten.
MENSEN
3. Onze mensen ondersteunen
In 2021 zijn we blijven investeren in het welzijn van onze medewerkers, zowel aan boord als aan wal, om hen veilig te houden en fysiek en mentaal te ondersteunen. Ondanks de aanhoudende pandemie zijn we ook doorgegaan met onze uitgebreide opleidingsprogramma’s, zodat onze teams aan verplichte systemen voldeden en voorbereid waren op de invoering van nieuwe technologieën en toekomstige veranderingen. Daarnaast bleven we ons inzetten voor het opbouwen van een gezonde en diverse werkcultuur in de hele onderneming.
PLAATS
4. Investeren in duurzaam toerisme
Ons team voor excursies aan wal heeft in samenwerking met touroperators excursies uitgezocht die op sterke duurzaamheidsprincipes zijn gebaseerd. Deze excursies, die ‘Protectours’ worden genoemd, zijn speciaal ontworpen om onze gasten iets bij te brengen. Bij ongeveer 70% van deze excursies wordt transport met lage impact gebruikt, zoals wandelen, fietsen of kajakken, en vele van deze uitstapjes leveren een directe bijdrage aan het milieu door de bescherming van soorten of habitats te ondersteunen. We zijn een partnerschap aangegaan met Travelife om training en capaciteitsopbouw te bieden aan alle touroperators waarmee we samenwerken. Travelife is een initiatief voor toeristische ondernemingen die zich inzetten voor duurzaamheid: haar gespecialiseerde indicatoren, gebaseerd op de industrienormen van het Global Sustainable Tourism Council, richten zich op de impact van de toeleveringsketen en de verantwoordelijkheden van touroperators.
We zetten ons volledig in voor de bescherming van natuurlijke ecosystemen door initiatieven te ondersteunen die verantwoord en duurzaam toerisme bevorderen. Door middel van de MSC Foundation ondersteunen we de bescherming van wilde dieren en het herstel van habitats, met name voor soorten die in de oceaan leven, onder andere rond onze eilandbestemming Ocean Cay. Ook zijn we in 2021 een samenwerking aangegaan met verschillende NGO’s om nieuwe manieren te identificeren om aanvaringen met walvissen te voorkomen.
5. Het bouwen van groenere terminals
In 2021 zijn we doorgegaan met investeren in nieuwe, duurzame terminalfaciliteiten en is vooruitgang geboekt met de werkzaamheden aan diverse van deze terminals. De Durban Cruise Terminal in Zuid-Afrika is in december 2021 in gebruik genomen. Dit was de eerste Zuid-Afrikaanse haven waar weer gestart werd met het varen van MSC Cruises sinds het begin van de pandemie. In de zomer van 2021 is begonnen met de bouw van de nieuwe terminal voor MSC Cruises in Miami, waarbij sprake is van een uitgebreid milieu- en sociaal beheersysteem voor de bouw en daaropvolgende exploitatie van de terminal. Een derde nieuwe MSC Cruises-terminal is in aanbouw in Barcelona en zou in 2023 operationeel moeten zijn.
We streven naar een LEED-certificering voor alle nieuwe terminals waarin we investeren. LEED (Leadership in Energy and Environmental Design) is een veelgebruikt wereldwijd beoordelingssysteem voor groene gebouwen. De strenge scoresystemen garanderen een hoge mate van efficiëntie bij het ontwerp en de exploitatie van gebouwen.
INKOOP
6. Duurzaam inkopen
In 2021 hebben we een nieuw intern comité in het leven geroepen dat ervoor moet zorgen dat onze inkoopbenadering een positieve impact heeft op de samenleving en schade aan het milieu tot een minimum beperkt. Het comité bestaat uit de hoofden van de afdelingen Inkoop, Logistiek en Duurzaamheid en komt elke twee maanden bijeen om de operationele standaarden in onze hele toeleveringsketen te evalueren en specifieke kansen voor positieve verandering te identificeren.
5 biologische must-haves volgens Biobey voor de ecologische zonneklopper
Belgische webshop met uitsluitend 'groene' schoonheidsproducten
De Belgische webshop Biobey maakt het eenvoudig om voor 100% biologische beautyproducten te kiezen. In hun webwinkel bieden de zussen Amelia en Marha zorgvuldig geselecteerde en ecologisch verantwoorde verzorgingsproducten aan, én zijn ze glashelder over ingrediënten, productieproces en keurmerken. Bij elk product staat vermeld of het vegan is en vrij van gluten, parabenen of synthetische parfums. Transparant communiceren over de samenstelling van de producten is volgens Biobey de beste manier om ‘greenwashing’ aan te pakken. Hieronder vind je de top 5 van beautyproducten op Biobey die deze zomer niet in je ecologische toilettas mogen ontbreken!
Amelia en Marha hebben Biobey opgericht omdat ze merkten hoe lastig het is om zeker te weten dat de ingrediëntenlabels kloppen. Het is niet altijd makkelijk om schadelijke producten te vermijden omwille van de vele certificaten en labels die er op de markt zijn. Biobey zoekt naar biologische vervangers voor ingrediënten op basis van de ingrediëntentabel. Zoals grondstoffen afkomstig van biologische landbouw bijvoorbeeld, die niet alleen veel duurzamer zijn, maar die ook in Europa beschikbaar zijn. De volgende stap van de ondernemers is om ook de levering van de producten volledig ecologisch te maken.
Amelia: “Door objectieve en duidelijke informatie, en totale transparantie te verschaffen over de aangeboden producten, bindt Biobey de strijd aan tegen greenwashing. We hopen mensen bewuster te maken en zo een norm te zetten voor de producenten om het beter te doen.”
Top 5 verzorgingsproducten voor bio beach babes (en baby’s)
1. Deze herstellende crème is een natuurlijke verzachtende kamillecrème van het merk Argital. Ze is speciaal ontwikkeld voor de verzorging van de gevoelige of verbrande huid. De crème – bestaande uit natuurlijke kruidenextracten, biologische helende oliën en plantaardige eiwitten – herstelt de huid. Bovendien kalmeert de verzachtende en herstellende crème de huid die door brandwonden, uitslag en insectenbeten of zonnebaden beschadigd is. Herstellende Kamille crème – biologisch 50 ml (12,11 euro)
2. De SPF 30-gezichtszonnecrème Naobay heeft een natuurlijke formule. De minerale filters vormen een dunne beschermlaag op het gezicht. Deze laag weerkaatst uv-stralen en beschermt zo de huid. De mineralen dringen niet in de huidlaag en hebben geen schadelijke invloed. Conventionele zonneproducten met synthetische filters zijn daarentegen gekend om hun negatieve gevolgen voor de huid en het lichaam. SPF 30 gezicht zonnecrème Naobay 50 ml (25 euro)
3. Je huid zal je dankbaar zijn voor dit frisse, voedende sheet-masker na een dagje in de zon. Het Bioearth Vegan After sun sheet mask bevat biologische extracten van komkommer, pepermunt en hyaluronzuur en is vrij van minerale oliën, parabenen, microplastic, siliconen, alcohol en synthetisch parfum. Gemaakt van volledig biologisch afbreekbare cellulose en verpakt in gerecycleerd papier. After sun sheet mask – diep hydraterend 15 ml (5,95 euro)
4. Deze vegan hittebeschermende haarspray op basis van biologische sapota-olie, saffraan, bruine algen en aloë vera-extracten beschermt het haar tegen hitte van styling producten en de zon. Daarnaast heeft het een voedende en verzorgende werking. Saffraan heeft net als bruine alg sterk antioxiderende eigenschappen. Bovendien is het een uitstekende stof voor diepe hydratatie. Spray het op het haar voor het drogen en het haar is weer glanzend, gevoed en zacht (én het ruikt heerlijk). Natuurlijke hittebeschermende haarspray 200 ml (12,90 euro)
5. Een zonnige, elegante ecologische toilettas die groot genoeg is voor het bewaren van verzorgingsproducten, accessoires en beautyproducten. De duurzame toilettas is handgemaakt in België van gerecycleerd en ecologisch materiaal. Handig voor in de strandtas! Ecologische toilettas: (14,95 euro)
Extra tip voor de allerkleinsten
Deze natuurlijke spray baby & kind SPF50 bevat 100% natuurlijke ingrediënten en is vrij van parfum, chemische uv-filters (oxybenzone en octinoxate) en andere schadelijke chemische ingrediënten. De meeste zonnebrandcrèmes met chemische filters laten de huid niet ademen. Deze natuurlijke zonnebrandspray met minerale filters biedt een hoge bescherming tegen UVA/UVB-stralen en laat de huid ook ademen. Het handige spraypompje is ideaal voor baby’s en kinderen die niet graag ingesmeerd worden. Natuurlijke zonnebrand Spray Baby & Kind SPF 50+ 100ml (25,90 euro)
Regent Seven Seas Cruises® onthult ’s werelds langste cruise in haar 30-jarige geschiedenis
De 2025 World Cruise vaart weg voor 150 nachten en bezoekt 25 landen en 97 aanleghavens. De ongeëvenaarde ervaring zal het beste laten zien van bestemmingen in Zuid-Amerika, het Stille Oceaangebied, Australië & Nieuw Zeeland, Azië, Alaska en meer . Regent Seven Seas Cruises®, ‘s werelds meest toonaangevende luxe cruiserederij, heeft haar langste World Cruise ooit onthuld. De cruise vertrekt op 7 januari 2025 en wordt gevaren met de stijlvolle en elegante Seven Seas Mariner®.
Regent’s 2025 World Cruise – genaamd Away in Wonder – vertrekt vanuit Miami, Florida naar San Francisco, Californië en bezoekt ongelooflijke bestemmingen in Zuid-Amerika, het Stille Oceangebied, Australië & Nieuw-Zeeland, Azië en Alaska. Gasten zullen gedurende 150 dagen op 3 oceanen varen, 97 havens bezoeken in 25 landen op 5 continenten en in totaal zo’n 36,295 zeemijlen afleggen gedurende 5 maanden. Voor gasten die vinden dat 150 nachten niet genoeg is, is er de optie om een extra cruise van 18 nachten toe te voegen aan de 2025 World Cruise. Deze vaart naar de Mexicaanse Rivièra van San Francisco naar Miami, waarbij havens in Costa Rica, Colombia en meer worden bezocht. Dit allemaal samen met een volledige doortocht van het Panamakanaal.
“We weten dat onze gasten op zoek zijn naar uitgebreide reizen in exotische bestemmingen, daarom zijn we ongelooflijk enthousiast om de langste World Cruise in onze 30-jarige geschiedenis te onthullen,” zei Jason Montague, President and Chief Executive Officer, Regent Seven Seas Cruises. “Gedurende 150 nachten zullen reizigers de hoogste normen van service en cuisine ervaren, plus genieten van een reeks luxe voorzieningen. Daarnaast zullen reizigers tijdens Away in Wonder zo ver naar het zuiden varen als Antarctica, zo ver naar het oosten varen als Azië en zo ver naar het noorden varen als Alaska – alles in één enkele, epische reis.”
Exclusieve kustexcursies
Regent heeft ongelooflijke ervaringen aan land samengesteld voor luxe reizigers om van te genieten. Van 395 inbegrepen kustexcursies tot 16 overnachtingen aan land die het ontdekken van fascinerende locaties mogelijke maken. Dit zijn onder andere Rio de Janeiro, Brazilië; Bora Bora, Frans-Polynesië; en Ho Chi Minh City, Vietnam. Bovendien biedt de route ook toegang tot 46 UNESCO Werelderfgoederen zoals Rapa Nui National Park in Hanga Roa op Paaseiland en het Sydney Opera House in Sydney, Australië. De cruise meert aan bij twee nieuwe havens voor Regent - het afgelegen Robinson Crusoe eiland voor de kust van Chili, en Muroran op het Japanse eiland Hokkaido – en zal ook een once-in-a-lifetime, 3-daagse panoramische cruise maken langs Antarctica.
Pre-cruise gala
Gasten trappen de 2025 World Cruise in stijl af na een pre-cruise gala, welke wordt gevolgd door drie events aan land. Dit is exclusief voor gasten aan boord van de 2025 World Cruise en brengt hen onder andere naar Buenos Aires, Argentinië; Auckland, Nieuw-Zeeland; en Bangkok, Thailand.
Exclusieve voorzieningen op de 2025 World Cruise van Regent zijn onder andere $ 550 tegoed aan boord per persoon, onbeperkte valet laundry inclusief stomerij en strijken, telefoontijd per suite, medische dienst aan boord, een herdenkingsgeschenk en nog veel meer. Uitzonderlijke persoonlijke service, restaurants met gastronomische specialiteiten, premium drankjes in prachtig ontworpen bars en lounges, spectaculair entertainment en onbeperkte WIFI behoren ook tot de voorzieningen voor de 2025 World Cruise gasten.
Er is een 2025 World Cruise-video gemaakt om luxe reizigers te inspireren. Meer informatie is te vinden op RSSC.com/2025-World-Cruise. De prijzen voor de 150 nachten beginnen bij € 77.209 per gast voor een Deluxe Veranda Suite, en € 224,059 per gast voor een Master Suite. Gasten kunnen hun interesse voor de 2025 World Cruise doorgeven door contact op te nemen met een professionele reisadviseur. De reis gaat officieel in de verkoop op 15 juni.
Seven Seas Mariner - Master Suite
2025 World Cruise in cijfers: 36.295 zeemijlen - 395 inbegrepen excursies - 97 aanleghavens - 48 UNESCO Werelderfgoederen - 25 landen - 12 zeeën, zeestraten, golven, baaien en kanalen bevaren - 16 overnachtingen aan land- 5 continenten - 3 oceanen bevaren
48 UNESCO Werelderfgoederen, inclusief: Sydney Opera House in Sydney, Australië; Valongo Wharf Archaeological Site in Rio de Janeiro, Brazilië; Rapa Nui National Park in Hanga Roa, Chili ; Taputapuātea in Raiatea, Frans-Polynesië; Komodo National Park in Komodo, Indonesië; Historic Monuments of Ancient Kyoto in Osaka, Japan; Tongariro National Park in Napier, Nieuw-Zeeland ; Cascade Head in Astoria, Oregon; Singapore Botanic Gardens in Singapore; The Historic City of Ayutthaya in Bangkok, Thailand - Ha Long Bay in Hanoi, Vietnam
Drie nieuwe kustevenementen, exclusief voor 2025 World Cruise gasten:
Delicious Fare & Rhythmic Flair at La Rural Pavilion - 30 januari, 2025 – Buenos Aires, Argentinië : Smaak, traditie en tango komen samen in een uniek evenement dat zeker de aandacht zal trekken op deze exclusieve kustervaring in Argentinië. Bekijk een paardensporttentoonstelling onder het genot van een cocktail en geniet vervolgens van een heerlijk drie-gangen Argentijns banket. Een showcase van folkloristische dansen en de altijd aantrekkelijke tango brengen de geschiedenis en het erfgoed van deze prachtige cultuur tot leven, en sturen reizigers weg met een diepe affectie voor dit prachtige land.
A Maori Engagement at Eden Park - 19 maart, 2025 – Auckland, Nieuw-Zeeland : Nieuw-Zeeland is een voorbeeld van de natuur op zijn mooist, en de mensen van deze wonderbaarlijke eilanden zijn een verlichting in kracht en elegantie. Bezoek het grootste sportstadion van het land en ervaar een traditioneel Māori welkom en een voortreffelijk meergangendiner met traditionele elementen en regionale favorieten. Geniet vervolgens van een unieke Māori kapa haka voorstelling, inclusief de beroemde haka oorlogsdans, die de toeschouwers ontroerd en geïnspireerd achterlaat in het land van de Kiwi.
Li-khe & Thai Tradition at the Sanctuary of Truth Pattaya - 18 april, 2025 – Bangkok, Thailand : De omvang en het detail van het ingewikkelde houtsnijwerk dat te zien is in het Sanctuary of Truth in Pattaya zal de ziel beroeren, ongeacht religieuze overtuigingen. Ervaar dit prachtige paviljoen voor de presentatie van de Thaise cultuur door middel van dans. Geniet van een heerlijke maaltijd en van een Thaise li-khe (traditionele volksdans van Thailand), die de gasten meeneemt op een rondreis van de conventionele naar meer moderne uitingen van beweging in deze prachtige omgeving.
Seven Seas Mariner®
Seven Seas Mariner is 's werelds eerste luxe cruiseschip waar alle suites voorzien zijn van een balkon. Het interieur is strak, ruim en eigentijds, met Italiaans marmer, kristallen kroonluchters en moderne kunstwerken. De 467 bemanningsleden van het schip bieden een zeer persoonlijke service aan de 684 gasten.
Vier prachtig ontworpen restaurants bieden voortreffelijke fine dining, met een klassiek Amerikaans steakhouse, de moderne Franse keuken, en authentieke Italiaanse gerechten inbegrepen. Meer casual diner selecties worden ook elke avond aangeboden in de al-fresco Pool Grill. Seven Seas Mariner kent een gezellige sfeer in de openbare ruimtes, waaronder de vier chique bars en lounges, perfect om tot rust te komen na een inspannende dag vol ontdekkingen.
De elegant ingerichte suites zijn voorzien van Elite Slumber™-bedden met pluche lederen hoofdeinden, zitgedeeltes met comfortabele banken, accent tafels en kunstwerken evenals privébalkons. Alle suites beschikken over inloopkasten, oversized badkamers met marmeren accenten en L'Occitane® of Guerlain verzorgingsproducten.
Voor wie nog even moet aftellen naar vakantie of voor zij die de stad als vakantiebestemming koos, brengt het Belgische label LolaLiza de Summer & the city collectie uit. Denk fleurige en speelse items, met campagnebeelden geshoot in het levendige New York.
Al aan het wegdromen bij deze beelden? LolaLiza geeft een trip naar New York weg aan één gelukkige winnares en drie vriendinnen, in samenwerking met Belgisch reisbureau Connections. Wie weet kan je dus binnenkort zelf flaneren door the city that never sleeps, gekleed in de nieuwste LolaLiza collectie.
Hot town, summer & the city
De nieuwste LolaLiza collectie is elegant en vrouwelijk, maar ook luchtig en draagbaar van zonsopgang tot zonsondergang. Je kleden voor een warm klimaat in de stad gaat niet om zo min mogelijk kledij dragen, maar over slimme keuzes maken als het aankomt op stoffen en laagjes. Waar ook ter wereld, in deze stijlvolle looks bewaar je de koelte.
Lichte kleuren zijn een grote hit deze zomer, in combinatie met originele prints. Ga je voor een midi-jurk in zacht lila, een maxi-jurk in een nostalgische '80's print of een rok met tropische print? LolaLiza creëert naar goede gewoonte voor ieder wat wils. Ontdek de stad en paradeer door je favoriete straten in deze zomer musthaves.
Praktisch: De collectie zal beschikbaar zijn in de LolaLiza winkels en op de webshop vanaf 9 juni. - Prijzen variëren tussen €19,99 en €65,99
In het kader van de Summer & The City collectie, geeft LolaLiza in samenwerking met reisbureau Connections binnenkort een reis naar New York weg aan één winnares en drie vriendinnen. Hou de LolaLiza social media in de gaten voor meer info.
Over LolaLiza
4 partners, 1 passie. LolaLiza is ontstaan vanuit de wens om vrouwen van alle leeftijden te verwennen met betaalbare mode. Zo ontstond dit 100% Belgische familiebedrijf, dat pure levenslust uitstraalt. Het is een merk dat constant evolueert en elke week nieuwe producten op de markt brengt. Een merk dat een expert is in jurken, en dat vrouwen in al hun vormen inspireert om te zijn wie ze echt willen zijn. Sexy, comfy, elegant of gewoon extra feestelijk - LolaLiza weet wie vrouwen zijn en wat ze nodig hebben. Zowel voor alledaagse momenten als voor speciale gelegenheden. Zowel voor werk als vrije tijd. Voor hun dochters, hun vriendinnen, schoonmoeders en collega's. Voor hun stijlgevoel en oog voor detail. Voor vrouwen die van het leven houden en graag uitgaan met vrienden. Want vrouwen zijn veelzijdig, intrigerend en ongelooflijk close met elkaar. En dat moet gevierd en gezien worden!
Een tot in de puntjes gedecoreerde tafel enkel iets voor officiële feesten? Think again. Nu we terug knus en ongelimiteerd samen aan tafel mogen schuiven, is iedere reden er zelfs eentje te weinig om uitgebreid binnen of buiten te verzamelen. Point-Virgule en Barbecook maken van iedere gelegenheid gebruik om all-in te gaan wat de tafelschikking betreft. Van uitgestelde trouwpartij tot een avondje breek-de-week, niets of niemand ontsnapt aan meerdere sessies ‘tablescaping’ met een maximalistisch kantje!
Een tafel om op te eten : Een feest, barbecue of doordeweekse apero organiseren vergt enig organisatorisch talent. En dat niet alleen met een goed timemanagement, ook aan tafel moet de puzzel worden gemaakt. Wie veel hapjes, drankjes en ook nog een streepje gezelligheid op tafel wil, voorziet maar beter een goede balans door de nodige tablescaping.
Een tafel om op te eten ligt niet alleen in de handen van het menu, ook waarop het gepresenteerd wordt, doet watertanden. Barbecook’s Carlo-barbecue dient zich als tafelmodel aan als centrale eyecatcher waar vlees, vis en groentjes – van aperitiefhapje tot dessert – mooi op kunnen grillen. Point-Virgule zorgt voor een interessante mix & match van texturen, materialen en kleuren met haar PLA-, thee- en porseleinen (by Alain Monnens) servies in combinatie met elkaar én met de ecologische kokosnootkommetjes. En ook een verfijnde selectie kazen vindt een onderkomen op een even fijne kaasplank.
Klinken op tablescaping : Wanneer al heel wat lekkers op tafel staat, kan een eerste keer geklonken worden op een sterk staaltje tablescaping. Met een verfrissend glaasje, weliswaar. Speel met grote, kleine, dikke, dunne, hoge of lage glazen en zorg op die manier voor een match tussen het drankmenu en ieders goesting. De bijzettafel wordt de bijtaptafel waarop Point-Virgules drankdispenser zich graag stationeert. De dispenser kan je met (non-)alcoholische drankjes naar wens vullen.
De decoratieve appetijt : Een natje en een droogje geprepareerd met liefde, verdienen het om met de nodige flair te worden geserveerd, zoals op een serveerplank van acaciahout of bamboe. Twee dankbare en charmante natuurlijke materialen. De tafel mag daarnaast ook wel wat groen gebruiken, want ook dat creëert een onevenaarbare knusse sfeer. Een net geplukt boeket in een Point-Virgule-vaas of zelfs verse kruiden in de plantenpotjes van het merk staan garant voor frisgroene lente- en zomervibes. Ruil het zonlicht bij zonsondergang voor de warme gloed van Point-Virgules theelichtjes of kokoskaarsjes, die gegarandeerd met de aandacht zullen gaan lopen.
Hedendaags Deens meubelmerk BoConcept opende met trots nieuwe vestiging in winkelzone De Wilde Zee, Antwerpen
Your ‘ekstraordinæry’ in Antwerp
Toonaangevend Deens meubelmerk BoConcept opende met trots zijn nieuwste winkel, gevestigd op de Lombardenvest, in het hartje van De Wilde Zee in Antwerpen. De nieuwe vestiging oogt warm met verschillende tinten bruin, van smoked oak tot light taupe, en heeft een oppervlakte van 411m2. Het merk biedt eigentijdse premium meubels, verlichting en accessoires voor woon-, vrijetijds- en werkruimtes, geschikt voor grote en kleine budgetten.
De Wilde Zee: anders dan anders
BoConcept koos niet zomaar een locatie voor zijn nieuwste designwinkel. De vestiging is gelegen te midden van De Wilde Zee, een bijzonder winkelkwartier gevormd door een vijftal verkeersvrije straten. Deze zone is bekend bij fashion lovers en foodies, en bruist van trendy schoenenboetieks en beautyshops, hippe kledingwinkels, traditionele bakkerijen en atypische bio-handelszaken. De komst van het hedendaagse meubelmerk BoConcept vormt een logische aanvulling op het geheel.
The Ekstraordinæry Party: openingsevent met een Deense knipoog
Na 70 jaar bestaan vestigt BoConcept zich in Antwerpen. Tijdens het openingsevent op 2 juni stelde het meubelmerk zijn collectie voor die elegantie naadloos combineert met functionaliteit. De nieuwe vestiging werd feestelijk geopend met een streepje livemuziek en Deense hapjes en drankjes verzorgd door een Scandinavische cateraar. Bovendien gingen de gasten naar huis met een staaltje Deens vakmanschap, ter plekke gepersonaliseerd door een meester kalligraaf.
Any Style As Long As It’s Yours
Zelfexpressie en individualiteit staan bij BoConcept centraal. Het meubelmerk helpt consumenten 'Ekstraordinær' te leven, met een Deense knipoog, en gewone ruimtes om te vormen tot bijzondere plekken. Zo kan bijna de hele collectie van zetels, opbergmeubelen, bedden, etc. aangepast worden naar je eigen stijl, met een keuze van meer dan 120 stoffen, en verschillende kleuren, afmetingen, materialen, functies en prijscategorieën. Het leven is meer buitengewoon als jij dat zelf ook bent.
Deens vakmanschap bepaalt de collecties. De hoogkwalitatieve meubels in een Scandinavisch jasje van neutrale kleuren, zachte materialen en een tijdloos design, zijn in te richten naar eigen smaak en persoonlijk budget: premium maar voor iedereen toegankelijk. De inhouse stylisten geven je advies op maat en begeleiden je naar het interieur van je dromen.
Interior Design Service
Al meer dan tien jaar lang biedt BoConcept Interior Design Service, een uitgebreide en wereldwijde interieurontwerpservice, gebaseerd op co-creatie en flexibiliteit in service. Dit varieert van eenvoudig, gratis stylingadvies in de winkel tot de volledige restyling van het interieur, inclusief advies bij de klant thuis, moodboards en 3D-visualisaties.
Toegankelijk Deens design sinds 1952
Al sinds 1952 ontwerpt, ontwikkelt en produceert BoConcept meubels in Denemarken. Het bedrijf werd opgericht door meubelmakers Jens Ærthøj en Tage Mølholm in hun kleine werkplaats in de stad Herning, Denemarken. Hun ambitie was eenvoudig: Deense kwaliteitsmeubelen introduceren bij een breder publiek.
Vandaag werkt BoConcept samen met bekroonde ontwerpers, zoals Karim Rashid, Oki Sato (nendo), Henrik Pedersen en Morten Georgsen aan collecties van wereldklasse, met Claus Ditlev Jensen als collectieverantwoordelijke van Denemarken. Het meubelmerk telt momenteel zo’n 300 winkels in 65 landen verspreid over zes continenten, voor particulieren en bedrijven, en baseert zich volgens traditie nog steeds op Deense designprincipes van eenvoud, vakmanschap, elegante functionaliteit en hoogwaardige materialen. Het merk streeft naar het perfecte evenwicht tussen Deens erfgoed en hedendaagse trends.
ontdek de urban culture van het Ruhrgebied, Düsseldorf en Keulen
Toeristische dienst van Noordrijn-Westfalen zet samen met partners metropoolregio in de kijker als creatieve bestemming voor reizen en wonen
De toeristische dienst van Noordrijn-Westfalen werkt sinds enkele jaren samen met lokale partners en spelers uit de creatieve sector om de urban culture binnen de metropoolregio Keulen, Düsseldorf en het Ruhrgebied uit te lichten. Het project werd toepasselijk omgedoopt tot urbanana en wil lokale creativiteit en ondernemerschap in de kijker zetten. De campagne werd al bekroond met de European Cultural Brands Award en in 2017 werd urbanana ook al uitgeroepen tot de cultuurtoeristische regio van het jaar.
“Welkom in de urban jungle van Noordrijn-Westfalen", zo gaat de baseline die het urbanana-project ondersteunt. De regio die vooral bekendstaat om haar industrieel verleden en trekpleisters als de Dom van Keulen en de Königsallee in Düsseldorf is dan ook de ideale voedingsbodem voor creativiteit, culturele ontwikkeling en jong ondernemerschap. Zo zijn in het Ruhrgebied tal van vroegere mijn- en staalsites omgebouwd tot micro-communities die enerzijds de bezoeker het verleden opnieuw laten beleven, maar anderzijds ook start-ups in design en technologie aantrekken, zoals het geval is in het ZukunftsZentrumZollverein. Düsseldorf staat dan weer bekend om zijn vele kunstgalerijen en de stad is ook een voorbeeld op vlak van hedendaagse architectuur, met ondermeer het Schauspielhaus, de Medienhafen en KÖ-Bogen II. Terwijl Keulen de West-Duitse bakermat van street art en underground is, met een rijke muzikale en art scene, inclusief internationaal erkende artiesten als Mouse on Mars en het Kompakt muzieklabel.
Concrete toeristische projecten binnen urban culture
Naast het aantrekken van bezoekers ondersteunt het urbanana-project ook de ontwikkeling van initiatieven binnen muziek en kunst om als regio nog meer te laten aansluiten op de interesses van toeristen uit binnen- en buitenland, alsook inwoners van de regio. Een specifiek event zoals de Music Tourism Convention zorgde bijvoorbeeld voor een impuls aan het creëren van nieuwe toeristische producten. Zo komen er urban art-walks (waaronder ook een VR urban art walk in Gelsenkirchen), augmentend reality kunstwerken via urbanana AReal en een excursie over popgeschiedenis, met behulp van de web-app "Sound of urbanana". Daarnaast is urbanana ook partner van de X Design Week die in juni plaatsvindt in Keulen.
Verder zocht de toeristische dienst naar mogelijkheden om samen te werken met partners uit de creatieve industrie. Op die manier worden er heel wat informatiekanalen rond urbanana ontwikkeld zoals Engelstalige stadsmagazines, blogs, een online architectuurtijdschrift en creatieve stads- en regiokaarten. Tot slot probeert de regio ook met de creatieve stedelijke ruimten bedrijven te verleiden zich hier te vestigen en hun potentieel waar te maken.
Promotiecampagne in België ;Vanaf 2022 wordt urbanana ook actief gepromoot op de Belgische markt, in samenwerking met het travel marketingbureau Thx.agency.
6 niet te missen urban hotspots
Zin gekregen om urbanana te verkennen? Dan mag je volgende zes must sees binnen de metropoolregio zeker niet uit het oog verliezen. Zo heb je in Düsseldorf het KIT (Kunst im Tunnel), een spectaculaire ontmoetingsplaats en brandpunt voor hedendaagse kunst in een tunnel waar vroeger werktuigen van de stadsdiensten gestockeerd waren. Maar ook LIVE LAB STUDIOS, een innovatieve en interdisciplinaire winkelruimte, waar luxe een nieuwe invulling krijgt, is absoluut een bezoekje waard. In Keulen kan je genieten van kunst en architectuur in Rheinauhafen, een nieuw ontwikkeld stadsdeel waar tot halfweg de 20ste eeuw nog de belangrijkste haven van de stad gevestigd was. Nu is het een gebied waar werken, wonen en ontspannen hand in hand gaan. Ga je naar het hipster district Ehrenfeld, bezoek dan zeker de IMI Winery, de eerste urban winery in Keulen. De wijngaarden van IMI bevinden zich in de Palts, maar de wijn wordt wel degelijk verbouwd in Keulen zelf. In het Ruhrgebied kan je volop proeven van het industriële erfgoed dat de vroegere mijnstreek te bieden heeft. Zo is Zollverein in Essen een indrukwekkend industriecomplex waar tot de jaren zeventig de grootste mijn ter wereld gevestigd was. Momenteel zijn er een aantal musea gevestigd, waaronder en het Red Dot Design Museum. Daarnaast zijn tal van start-ups, bedrijven, co-working spaces en universitaire campussen op de gigantische site gelegen. Voor creatieve landschapskunst moet je dan weer in Duisburg zijn voor Tiger & Turtle, een doorloopbare achtbaansculptuur bovenop een een zogeheten ‘halde’ of heuvel die een fenomenaal uitzicht biedt over de volledige mijnregio.
Tijdens Milan Design Week presenteerden MVRDV en Delta Light het resultaat van hun match made in lighting heaven, namelijk een nieuwe reeks armaturen onder de naam ‘High Profile’. De designhoogmis bracht MVRDV’s ontwerpcapaciteiten en Delta Lights producten, materialen, vakmanschap en expertise samen, wat resulteerde in een architectonische blikvanger. De rode draad: restanten van aluminium profielen. De ontwerpers van MVRDV keken met scherpe blik naar het productieproces en vonden zowel mogelijkheden als schoonheid in elementen die normaal gesproken als overschot worden beschouwd. De High Profile-collectie bestaat uit een kubusvormig plafondmodel, een wandarmatuur in de vorm van een boog en een vrijstaand model.
Delta Light ontmoet MVRDV
‘Be bold, be colourful en be conceptual.’ Op dat fundament, waar het Nederlandse MVRDV bekend om staat, bouwt de samenwerking met Delta Light verder. MVRDV’s architecten en interieurspecialisten – onder leiding van Jacob van Rijs – besloten een ontwerp te maken gebaseerd op het verschil tussen de manier waarop verlichtingsdesign in een showroom wordt gepresenteerd en de minder glamoureuze werkelijkheid van hoe een design wordt gemaakt en geproduceerd. Profielen zijn een belangrijk onderdeel van architecturale verlichting, maar de snijresten verdwijnen vrijwel meteen in het recyclageproces. Deze elementen werden het uitgangspunt van het ontwerp. Door te experimenteren met schaal en groottes van het uitgebreide gamma aan profielen van Delta Light, kon een reeks armaturen worden gecreëerd. “De indrukwekkende details van de profielen zitten meestal verborgen in de wand of het plafond. We wilden die schoonheid zichtbaar maken als het belangrijkste kenmerk van het nieuwe ontwerp”, zegt MVRDV-oprichter en partner Jacob van Rijs.
De High Profile-collectie bestaat uit een kubusvormig plafondmodel, een wandarmatuur in de vorm van een boog en een vrijstaand model. Alle drie zijn ze opgebouwd uit profielen die naast elkaar en in stapels zijn geplaatst. De industriële look wordt verzacht door de profielen een kleur te geven, in roze, oker, lichtgroen en lichtblauw, waarmee MVRDV’s gekende gebruik van expressieve kleuren wordt toegevoegd aan het hoofdzakelijk witte, zwarte en gouden assortiment van Delta Light.
De snijresten werden het uitgangspunt van het ontwerp.
Wederzijdse waardering: De mogelijkheid om alle onderdelen achter de façade van een armatuur te ontdekken – van bedrading en aluminium frames tot de verpakking – gaf de ontwerpers van MVRDV een hoop inspiratie om mee aan de slag te gaan. “We waren verrast en tegelijkertijd erg blij dat MVRDV niet alleen onze mate van precisie en expertise waardeerde, maar dat ze zelfs de ruwe onderdelen op de voorgrond wilden zetten”, zegt Peter Ameloot, CEO van Delta Light. “Om een product dat gewoonlijk volledig geïntegreerd en anoniem is, te zien evolueren tot zo’n eyecatcher, was voor ons een zeer inspirerende oefening.”
Elk armatuur wordt zorgvuldig en tot in de details met de hand gemaakt en samengesteld, waarbij nauwkeurig ontworpen en ontwikkelde profielen een belangrijke schakel zijn.
Hergebruik wat al bestaat
High Profile schuift naast een sterk design ook een duurzaam verhaal naar voor. Door wat al bestaat te recycleren, hoeven er geen nieuwe aluminium onderdelen worden gemaakt of getransporteerd vanaf de productiefabriek – wat de impact op het milieu aanzienlijk vermindert. De armatuur kan ook worden gedemonteerd, wat betekent dat een deel van de basisonderdelen kan worden hergebruikt. Het ontwerp nodigt consumenten daarom uit om goed na te denken over de materialen die overal om hen heen aanwezig zijn; om schoonheid te vinden in het alledaagse en om kansen te zien in wat we normaal zouden negeren. Tegelijkertijd is deze collectie een eerbetoon aan het vakmanschap van Delta Light, want elke armatuur wordt zorgvuldig en tot in de details met de hand gemaakt en samengesteld, waarbij nauwkeurig ontworpen en ontwikkelde profielen een belangrijke schakel zijn.
Heb je je altijd al afgevraagd hoe het zou voelen om te leven als een keizer? Arte kroont zich tot keizer van de Romeinse badcultuur met dessins die geïnspireerd zijn op luxueuze mozaïeken, ambachtelijke technieken en een impressie van Romeinse thermen. Onder Artes bewind krijg je een rijkelijk vertrek dat baadt in de historische grandeur van weleer. Waan je als Julius Caesar in je eigen imperium.
Saturnia – Les Thermes: melancholie in een rustgevend tafereel
Het Toscaanse dorp Saturnia is al sinds de tijd van de Romeinen gekend om haar warmwaterbronnen. Een verzameling hemelsblauwe baden interpreteert Arte op een artistieke manier als een rustgevend schouwspel. Met een lichte melancholie duikt je interieur kopje onder in een artistieke benadering en een dito kleurenpalet. De onderliggende fil-à-fil techniek met zilver of goudfolie creëert naast reliëf een unieke schittering in het water. Als in Saturnia de baden 24 uur per dag en 365 dagen per jaar geopend zijn, dan beleef jij ze in je eigen interieur nog net iets intenser, iedere dag opnieuw. Saturnia is verkrijgbaar in 3 schilderachtige varianten: Platinum (blauwtinten met roestkleur), Havanna (bruine en greige tinten) en Sunset (met zonnige gloed).
Stucco – Les Thermes: een interpretatie van decoratief pleisterwerk
Al van in de Romeinse tijd werd stucwerk aangebracht als decoratief pleisterwerk. Artes interpretatie Stucco maakt een knipoog naar de Grieks-Romeinse oudheid, door de verweerde look. Het is een abstractie van textiel dat ondanks het ton-sur-ton kleurenpalet een kunstzinnige uitstraling heeft. Stucco is verkrijgbaar in 16 kleurvariaties: Mauve, Silver Pine, Soft Beige, Moss, Washed White, Light Amber, Slate Grey, Tapue, Blush, Bright Brick, Beach, Light Jeans, White, Mushroom, Hot Chocolate en Corn.
Mosaico – Les Thermes: mozaïek van toentertijd
Mozaïeken sieren al eeuwen de muren en vloeren van talloze pleinen, palazzo’s en historische gebouwen. Heel fijn, maar o zo groots. Terwijl Romeinen vloeren met mozaïek bekleedden, werkt Arte vandaag in de hoogte. Mosaico is een zeer waarheidsgetrouwe interpretatie van toentertijd. Het vangt je aandacht, zeker met de zachte kleurnuances en het metaalaccent. De metaalkleur zorgt bij lichtinval voor een royale glinstering. Het blokpatroon creëert een niet te evenaren grafisch effect, voor een karaktervolle muurbekleding met geschiedenis. Mosaico is verkrijgbaar in 9 varianten: Cocoa, Teal, Off-White, Sand, Stone, Charcoal, Blue Stone, Terracotta en Cloud.
Pantheon – Objet: van cassetteplafond tot muurbekleding
In Rome steekt de ene architecturale parel naast de andere op. Het Pantheon kreeg als tempel een cassetteplafond waarop Artes design geïnspireerd is. Een cassette is een verdiept rechthoekig, vierkant of trapeziumvormig vlak, die de Romeinen gebruikten om de gewelven van koepels en plafonds lichter te maken. Artes Pantheon voegt naast kleur en textuur ook reliëf toe aan de muur. Het is afgewerkt in een look van zachte suède voor een extra aaibaar resultaat. Daarnaast heeft deze 3D-muurbekleding ook een positieve invloed op de akoestiek. Pantheon is verkrijgbaar in 5 kleuren: Navy, Quartz, Beige, Truffle en Cream.
Met de badmode van de jaren '70 aan de Côte d'Azur als inspiratie, zetten Anita en Rosa Faia deze zomer vrouwelijke vormen in de kijker. Door motieven en effen kleuren slim te combineren, weten de merken de rondingen van de vrouw op een elegante manier te benadrukken.
Van bloemen en exotische prints tot lijnen in felle kleuren: de collecties bestaan uit bikini's en badpakken die het zelfvertrouwen boosten. Doel? Elke vrouw doen schitteren op het strand of aan het zwembad.
Retro reloaded
De beachwear collectie van Anita since 1886 doet dromen van een zomer aan de Franse kust. Dit strandseizoen wil het merk het zelfvertrouwen van de vrouw een extra boost geven, met glamoureuze bikinimodellen en badpakken tot en met maat 52. Door een combinatie van nieuw en innovatief shaping materiaal met flatterende retro snitten en kleurrijke details, wordt het vrouwelijke figuur op prachtige wijze geaccentueerd.
Urban beaches
De bikini's en badpakken van Rosa Faia zijn echte eye-catchers. De collectie bevat coole nonchalante, maar ook zomers elegante modellen die je meenemen naar hippe stranden over heel de wereld. De Rosa Faia collectie schittert door de retro motieven en kleuren als fuchsia en turquoise.
SodaStream lanceert speciale Pride Box 'Set All Your Colors Free'. Limited Pride Edition met nieuwste bruiswatertoestel Terra en 8 kleurstiften voor een persoonlijke Pride-look
Net als voorbije jaren ondersteunt SodaStream ook dit jaar de Pride Month (juni) met de lancering van een exclusieve Pride Box, met als thema ‘Set All Your Colors Free’. SodaStream zet zich graag in om van deze wereld een betere plek te maken door ongelijkheid aan te vechten, en acceptatie en tolerantie aan te moedigen. De lancering van de speciale Pride Box gaat gepaard met een wereldwijde campagne die de boodschap van diversiteit binnen de LGBTQIA+-gemeenschap onderstreept.
De ‘Set All Your Colors Free’-kit bestaat uit een speciale editie van het bruiswatertoestel Terra in een matzwarte kleur, en een herbruikbare en vaatwasbestendige 1-literfles met een uniek, nog in te kleuren design. Daarnaast omvat de Pride Box een set van acht regenboogkleurige pennen waarmee je het bruiswatertoestel en de fles kunt beschrijven of illustreren met persoonlijke Pride-boodschappen.
Méér kleuren
Nu er binnen de LGBTQIA+-gemeenschap meer groepen zijn opgestaan, gaat SodaStream een stap verder in de strijd voor inclusie door méér kleuren dan de traditionele Regenboogvlag aan te bieden: rood, oranje, geel, groen, blauw, lichtblauw, paar en roze. De acht kleurstiften vertegenwoordigen de kleuren van de meeste groepen, waardoor iedereen de mogelijkheid heeft om zijn of haar ware kleuren te kiezen.
Johan Schepers, General Manager SodaStream Benelux: "Bij SodaStream staan we voor mensen. Ongeacht hun geslacht, afkomst, religie of geaardheid. Dit jaar gaan we weer een stap verder in onze voortdurende steun voor de LGBTQIA+-gemeenschap, door een breder scala aan kleuren op te nemen in onze speciale Pride-editie. Zo hebben we meer aandacht voor de diversiteit binnen de LGBTQIA+-gemeenschap, en strijden we voor gelijkheid voor de héle gemeenschap."
SodaStream steunt ILGA
SodaStream gaat voor het vierde jaar op rij een samenwerking aan met ILGA World, een wereldwijde LGBTQIA+-vereniging, en zal meer dan 20% van de winst van de ‘Set All Your Colors Free’-editie aan de organisatie doneren.
Luz Elena Aranda en Tuisina Ymania Brown van ILGA: "Te veel LGBTQIA+-mensen over de hele wereld worden dagelijks geconfronteerd met uitsluiting, discriminatie of geweld. Dit is een realiteit die we niet mogen aanvaarden. De strijd is pas gestreden wanneer we allemaal dezelfde rechten genieten – niets meer, en niets minder. We zijn er trots op om LGBTQIA+-personen van over de hele wereld samen te brengen, die zich allemaal inzetten om verandering teweeg te brengen. Dankzij dit partnerschap en de steun van SodaStream, kunnen we de inspanningen verdubbelen om onze gemeenschappen wereldwijd te helpen, met lokale belangenverdediging, trainingen, onderzoek en campagnes om harten en geesten te veranderen.”
SodaStreams limited edition ‘Set All Your Colors Free’ is verkrijgbaar op Sodastreamstore.be voor 99 euro.
De nieuwe Hamilton Ventura modellen tonen de kracht van design.
De Hamilton Ventura, een levend voorbeeld van esthetisch en technisch vernuft, toont de kracht van zeldzaam en uitzonderlijk design. In 2022 zet dit onmiskenbare icoon zijn revolutionaire verhaal voort met een drietal nieuwe modellen voor heren en dames.
La Redoute beloont innovatief karakter van Mechels vintageconcept BAR MOEMOE met nieuw interieur
BAR MOEMOE: winnaar van de La Redoute Challenge
La Redoute wil creatieve ondernemers belonen voor hun durf en innovatie. Na een succesvolle eerste editie in 2020, organiseerde het vooruitstrevende merk opnieuw een wedstrijd waarbij de beste lifestyle start-up of scale-up wordt beloond. De prijs? Een complete home deco set voor hun interieur t.w.v. €30 000. Begin december stelden de finalisten hun passieproject, uitgekiemd business model en solide onderbouwd communicatieplan voor. Na het spannende jurymoment en het interne overleg komt vandaag de winnaar uit de bus: het Mechelse vintageconcept BAR MOEMOE.
Heerlijk thuiskomen en ‘goed eten’ voorgeschoteld krijgen net zoals bij de bomma, daar gaat het over bij vintage BAR MOEMOE. Spoel even terug naar vroeger: op bezoek bij je grootouders werd je verwend en kwam je nooit iets tekort. Lekker eten en drinken, retromuziek op de achtergrond, gezellig samenzijn en met een warm gevoel weer de deur uit. Welkom bij het gloednieuwe BAR MOEMOE!
“Moderne nostalgie, zo zou je mijn concept kunnen benoemen. BAR MOEMOE is geen oubollige taverne waar alleen maar oma’s hun pousse-café komen drinken”, verklaart oprichter Jonas Bosman, of Bossie voor de vrienden. “Het is een ontmoetingsplaats voor jong en oud, waar iedereen zich welkom voelt, om iets te komen drinken of om te genieten van een simpele maar degelijke dagschotel. BAR MOEMOE is een vintageconcept met een moderne twist. Toen ik de collecties van La Redoute bekeek, moest ik geen twee keer nadenken om mij in te schrijven voor de La Redoute Challenge. Modern maar tijdloos interieur met hier en daar een vintage knipoog, een perfecte match met onze bar.”
Boost your businesss!
Een positief verhaal en grenzen verleggen. Daar staat La Redoute voor. De pandemie zorgde voor faillissementen, maar gaf opkomende en bestaande ondernemers ook tijd om na te denken over hun toekomst. Er werden volop nieuwe businessplannen gesmeed. Start-ups & scale-ups schoten als paddenstoelen uit de grond. Met deze wedstrijd wil het top e-commerce merk, na een bewogen periode, durvers een geweldige boost geven door hen te voorzien van een droominterieur voor hun zaak. La Redoute daagt ondernemers uit om te innoveren.
Naar jaarlijkse gewoonte lanceerde La Redoute opnieuw de La Redoute Challenge. Start-ups & scale-ups worden uitgenodigd om mee te dingen naar de ultieme droom van iedere ondernemer: tot €30.000 waarde aan meubelen en decoratie.
BAR MOEMOE voldoet aan alle eisen van het Boost your business!-concept. La Redoute zocht via deze weg een creatieve plaats om de creaties van La Redoute Intérieurs op een originele manier aan consumenten en B2B partners te tonen.
Dragon’s Den
Met meer dan 200 inzendingen was de La Redoute Challenge een groot succes. Uit de preselectie werden 5 kandidaten gekozen. In december vorig jaar presenteerden de 5 finalisten hun case voor de jury. Als locatie voor de Dragon’s Den koos La Redoute symbolisch voor Zelda&Zorro, de winnaars van de vorige La Redoute Challenge. De 5 finalisten waren tot in de puntjes voorbereid, met moodboards vol items van La Redoute Intérieurs, een weldoordacht businessplan en een straffe toelichting van hun passieproject met de bijhorende missie, visie en waarden. Ze legden uit waarom zij de perfecte interieurambassadeur voor La Redoute zouden zijn en hoe La Redoute in hun communicatieplan zou passen. Ook deden ze hun financieel plan uit de doeken. Na een spannende vragenronde keerden de dromers van de start-ups & scale-ups weer huiswaarts.
En de winnaar is...
Na een intern overlegmoment bracht La Redoute Jonas op de hoogte. “Tijdens de lockdown had ik me in een bevlieging ingeschreven voor het tv-programma Blokken. Op de dag dat ik samen met mijn vrienden op café naar die uitzending zat te kijken, kreeg ik dat fantastische bericht van La Redoute. Ik heb luidkeels door het café geroepen dat ik de La Redoute Challenge had gewonnen. Dit heeft mij uiteraard een rondje gekost, maar dat is het meer dan waard”, lacht Jonas.
Op bezoek bij de trendy bomma
Niet met een zakcentje van ‘moemoe’, maar met decoratie- en interieuritems van La Redoute Intérieurs t.w.v. €30.000 werd de winnaar beloond. Jonas koos voor een gezellig geheel van eetstoelen en fauteuils in vintage kleuren met natuurlijke materialen en zwarte tafeltjes in metaal en marmer, die BAR MOEMOE een huiselijke look geven. Metalen en rotan wand- en hanglampen en trendy bloempotten maken de ruimte af.
Bij een klassieke brasserie moet je vaak diep in je portemonnee tasten. Ga je voor een snelle, goedkope hap, dan is die vaak ongezond. Bij BAR MOEMOE wordt er vers gekookt tegen gangbare prijzen. “Balletjes met kriekjes, een ovenschotel of liever een pistolet met gehakt en pickles? Zeg het maar. Een hongerige student uit Mechelen of een peloton op leeftijd dat even pauze neemt met een frisse pint van ’t vat? Moemoe is er werkelijk voor iedereen,” vertelt Jonas.
Liefde voor Mechelen
Oprichter Jonas is geboren in Brussel, maar woont zelf al meer dan tien jaar in Mechelen en heeft de stad zien groeien. “Mechelen heeft alles wat een andere grootstad zoals Antwerpen, Gent of Leuven kan bieden, maar is jong en draagt de charme van een dorp. Iedereen kent iedereen en er is nog veel potentieel, wat een groot voordeel is voor La Redoute. De markt is niet verzadigd en een fabrieksgevoel is hier ver zoek. Met mijn ervaring in de horeca en BAR MOEMOE wil ik bijdragen aan die joviale sfeer”, aldus Jonas.
BAR MOEMOE huist in een historisch pand van 1969 waarvan enkele zaken respectvol in ere zijn gehouden. “Op de kaart staan dranken en gerechten van vroeger, maar dan met een hedendaagse twist, zoals cocktails met Elixir d’Anvers, een drank die bij elke bomma in de kast staat”, lacht Jonas. “Maar ook de activiteiten en de muziek bij BAR MOEMOE hebben een retrokantje. Zo spelen we niets dat jonger is dan 10 jaar oud. Net zoals bij de bomma.”
BAR MOEMOE - Grote Markt 36 - 2800 Mechelen - www.barmoemoe.com