ontdek de urban culture van het Ruhrgebied, Düsseldorf en Keulen
Toeristische dienst van Noordrijn-Westfalen zet samen met partners metropoolregio in de kijker als creatieve bestemming voor reizen en wonen
De toeristische dienst van Noordrijn-Westfalen werkt sinds enkele jaren samen met lokale partners en spelers uit de creatieve sector om de urban culture binnen de metropoolregio Keulen, Düsseldorf en het Ruhrgebied uit te lichten. Het project werd toepasselijk omgedoopt tot urbanana en wil lokale creativiteit en ondernemerschap in de kijker zetten. De campagne werd al bekroond met de European Cultural Brands Award en in 2017 werd urbanana ook al uitgeroepen tot de cultuurtoeristische regio van het jaar.
“Welkom in de urban jungle van Noordrijn-Westfalen", zo gaat de baseline die het urbanana-project ondersteunt. De regio die vooral bekendstaat om haar industrieel verleden en trekpleisters als de Dom van Keulen en de Königsallee in Düsseldorf is dan ook de ideale voedingsbodem voor creativiteit, culturele ontwikkeling en jong ondernemerschap. Zo zijn in het Ruhrgebied tal van vroegere mijn- en staalsites omgebouwd tot micro-communities die enerzijds de bezoeker het verleden opnieuw laten beleven, maar anderzijds ook start-ups in design en technologie aantrekken, zoals het geval is in het ZukunftsZentrumZollverein. Düsseldorf staat dan weer bekend om zijn vele kunstgalerijen en de stad is ook een voorbeeld op vlak van hedendaagse architectuur, met ondermeer het Schauspielhaus, de Medienhafen en KÖ-Bogen II. Terwijl Keulen de West-Duitse bakermat van street art en underground is, met een rijke muzikale en art scene, inclusief internationaal erkende artiesten als Mouse on Mars en het Kompakt muzieklabel.
Concrete toeristische projecten binnen urban culture
Naast het aantrekken van bezoekers ondersteunt het urbanana-project ook de ontwikkeling van initiatieven binnen muziek en kunst om als regio nog meer te laten aansluiten op de interesses van toeristen uit binnen- en buitenland, alsook inwoners van de regio. Een specifiek event zoals de Music Tourism Convention zorgde bijvoorbeeld voor een impuls aan het creëren van nieuwe toeristische producten. Zo komen er urban art-walks (waaronder ook een VR urban art walk in Gelsenkirchen), augmentend reality kunstwerken via urbanana AReal en een excursie over popgeschiedenis, met behulp van de web-app "Sound of urbanana". Daarnaast is urbanana ook partner van de X Design Week die in juni plaatsvindt in Keulen.
Verder zocht de toeristische dienst naar mogelijkheden om samen te werken met partners uit de creatieve industrie. Op die manier worden er heel wat informatiekanalen rond urbanana ontwikkeld zoals Engelstalige stadsmagazines, blogs, een online architectuurtijdschrift en creatieve stads- en regiokaarten. Tot slot probeert de regio ook met de creatieve stedelijke ruimten bedrijven te verleiden zich hier te vestigen en hun potentieel waar te maken.
Promotiecampagne in België ;Vanaf 2022 wordt urbanana ook actief gepromoot op de Belgische markt, in samenwerking met het travel marketingbureau Thx.agency.
6 niet te missen urban hotspots
Zin gekregen om urbanana te verkennen? Dan mag je volgende zes must sees binnen de metropoolregio zeker niet uit het oog verliezen. Zo heb je in Düsseldorf het KIT (Kunst im Tunnel), een spectaculaire ontmoetingsplaats en brandpunt voor hedendaagse kunst in een tunnel waar vroeger werktuigen van de stadsdiensten gestockeerd waren. Maar ook LIVE LAB STUDIOS, een innovatieve en interdisciplinaire winkelruimte, waar luxe een nieuwe invulling krijgt, is absoluut een bezoekje waard. In Keulen kan je genieten van kunst en architectuur in Rheinauhafen, een nieuw ontwikkeld stadsdeel waar tot halfweg de 20ste eeuw nog de belangrijkste haven van de stad gevestigd was. Nu is het een gebied waar werken, wonen en ontspannen hand in hand gaan. Ga je naar het hipster district Ehrenfeld, bezoek dan zeker de IMI Winery, de eerste urban winery in Keulen. De wijngaarden van IMI bevinden zich in de Palts, maar de wijn wordt wel degelijk verbouwd in Keulen zelf. In het Ruhrgebied kan je volop proeven van het industriële erfgoed dat de vroegere mijnstreek te bieden heeft. Zo is Zollverein in Essen een indrukwekkend industriecomplex waar tot de jaren zeventig de grootste mijn ter wereld gevestigd was. Momenteel zijn er een aantal musea gevestigd, waaronder en het Red Dot Design Museum. Daarnaast zijn tal van start-ups, bedrijven, co-working spaces en universitaire campussen op de gigantische site gelegen. Voor creatieve landschapskunst moet je dan weer in Duisburg zijn voor Tiger & Turtle, een doorloopbare achtbaansculptuur bovenop een een zogeheten ‘halde’ of heuvel die een fenomenaal uitzicht biedt over de volledige mijnregio.
Tijdens Milan Design Week presenteerden MVRDV en Delta Light het resultaat van hun match made in lighting heaven, namelijk een nieuwe reeks armaturen onder de naam ‘High Profile’. De designhoogmis bracht MVRDV’s ontwerpcapaciteiten en Delta Lights producten, materialen, vakmanschap en expertise samen, wat resulteerde in een architectonische blikvanger. De rode draad: restanten van aluminium profielen. De ontwerpers van MVRDV keken met scherpe blik naar het productieproces en vonden zowel mogelijkheden als schoonheid in elementen die normaal gesproken als overschot worden beschouwd. De High Profile-collectie bestaat uit een kubusvormig plafondmodel, een wandarmatuur in de vorm van een boog en een vrijstaand model.
Delta Light ontmoet MVRDV
‘Be bold, be colourful en be conceptual.’ Op dat fundament, waar het Nederlandse MVRDV bekend om staat, bouwt de samenwerking met Delta Light verder. MVRDV’s architecten en interieurspecialisten – onder leiding van Jacob van Rijs – besloten een ontwerp te maken gebaseerd op het verschil tussen de manier waarop verlichtingsdesign in een showroom wordt gepresenteerd en de minder glamoureuze werkelijkheid van hoe een design wordt gemaakt en geproduceerd. Profielen zijn een belangrijk onderdeel van architecturale verlichting, maar de snijresten verdwijnen vrijwel meteen in het recyclageproces. Deze elementen werden het uitgangspunt van het ontwerp. Door te experimenteren met schaal en groottes van het uitgebreide gamma aan profielen van Delta Light, kon een reeks armaturen worden gecreëerd. “De indrukwekkende details van de profielen zitten meestal verborgen in de wand of het plafond. We wilden die schoonheid zichtbaar maken als het belangrijkste kenmerk van het nieuwe ontwerp”, zegt MVRDV-oprichter en partner Jacob van Rijs.
De High Profile-collectie bestaat uit een kubusvormig plafondmodel, een wandarmatuur in de vorm van een boog en een vrijstaand model. Alle drie zijn ze opgebouwd uit profielen die naast elkaar en in stapels zijn geplaatst. De industriële look wordt verzacht door de profielen een kleur te geven, in roze, oker, lichtgroen en lichtblauw, waarmee MVRDV’s gekende gebruik van expressieve kleuren wordt toegevoegd aan het hoofdzakelijk witte, zwarte en gouden assortiment van Delta Light.
De snijresten werden het uitgangspunt van het ontwerp.
Wederzijdse waardering: De mogelijkheid om alle onderdelen achter de façade van een armatuur te ontdekken – van bedrading en aluminium frames tot de verpakking – gaf de ontwerpers van MVRDV een hoop inspiratie om mee aan de slag te gaan. “We waren verrast en tegelijkertijd erg blij dat MVRDV niet alleen onze mate van precisie en expertise waardeerde, maar dat ze zelfs de ruwe onderdelen op de voorgrond wilden zetten”, zegt Peter Ameloot, CEO van Delta Light. “Om een product dat gewoonlijk volledig geïntegreerd en anoniem is, te zien evolueren tot zo’n eyecatcher, was voor ons een zeer inspirerende oefening.”
Elk armatuur wordt zorgvuldig en tot in de details met de hand gemaakt en samengesteld, waarbij nauwkeurig ontworpen en ontwikkelde profielen een belangrijke schakel zijn.
Hergebruik wat al bestaat
High Profile schuift naast een sterk design ook een duurzaam verhaal naar voor. Door wat al bestaat te recycleren, hoeven er geen nieuwe aluminium onderdelen worden gemaakt of getransporteerd vanaf de productiefabriek – wat de impact op het milieu aanzienlijk vermindert. De armatuur kan ook worden gedemonteerd, wat betekent dat een deel van de basisonderdelen kan worden hergebruikt. Het ontwerp nodigt consumenten daarom uit om goed na te denken over de materialen die overal om hen heen aanwezig zijn; om schoonheid te vinden in het alledaagse en om kansen te zien in wat we normaal zouden negeren. Tegelijkertijd is deze collectie een eerbetoon aan het vakmanschap van Delta Light, want elke armatuur wordt zorgvuldig en tot in de details met de hand gemaakt en samengesteld, waarbij nauwkeurig ontworpen en ontwikkelde profielen een belangrijke schakel zijn.
Heb je je altijd al afgevraagd hoe het zou voelen om te leven als een keizer? Arte kroont zich tot keizer van de Romeinse badcultuur met dessins die geïnspireerd zijn op luxueuze mozaïeken, ambachtelijke technieken en een impressie van Romeinse thermen. Onder Artes bewind krijg je een rijkelijk vertrek dat baadt in de historische grandeur van weleer. Waan je als Julius Caesar in je eigen imperium.
Saturnia – Les Thermes: melancholie in een rustgevend tafereel
Het Toscaanse dorp Saturnia is al sinds de tijd van de Romeinen gekend om haar warmwaterbronnen. Een verzameling hemelsblauwe baden interpreteert Arte op een artistieke manier als een rustgevend schouwspel. Met een lichte melancholie duikt je interieur kopje onder in een artistieke benadering en een dito kleurenpalet. De onderliggende fil-à-fil techniek met zilver of goudfolie creëert naast reliëf een unieke schittering in het water. Als in Saturnia de baden 24 uur per dag en 365 dagen per jaar geopend zijn, dan beleef jij ze in je eigen interieur nog net iets intenser, iedere dag opnieuw. Saturnia is verkrijgbaar in 3 schilderachtige varianten: Platinum (blauwtinten met roestkleur), Havanna (bruine en greige tinten) en Sunset (met zonnige gloed).
Stucco – Les Thermes: een interpretatie van decoratief pleisterwerk
Al van in de Romeinse tijd werd stucwerk aangebracht als decoratief pleisterwerk. Artes interpretatie Stucco maakt een knipoog naar de Grieks-Romeinse oudheid, door de verweerde look. Het is een abstractie van textiel dat ondanks het ton-sur-ton kleurenpalet een kunstzinnige uitstraling heeft. Stucco is verkrijgbaar in 16 kleurvariaties: Mauve, Silver Pine, Soft Beige, Moss, Washed White, Light Amber, Slate Grey, Tapue, Blush, Bright Brick, Beach, Light Jeans, White, Mushroom, Hot Chocolate en Corn.
Mosaico – Les Thermes: mozaïek van toentertijd
Mozaïeken sieren al eeuwen de muren en vloeren van talloze pleinen, palazzo’s en historische gebouwen. Heel fijn, maar o zo groots. Terwijl Romeinen vloeren met mozaïek bekleedden, werkt Arte vandaag in de hoogte. Mosaico is een zeer waarheidsgetrouwe interpretatie van toentertijd. Het vangt je aandacht, zeker met de zachte kleurnuances en het metaalaccent. De metaalkleur zorgt bij lichtinval voor een royale glinstering. Het blokpatroon creëert een niet te evenaren grafisch effect, voor een karaktervolle muurbekleding met geschiedenis. Mosaico is verkrijgbaar in 9 varianten: Cocoa, Teal, Off-White, Sand, Stone, Charcoal, Blue Stone, Terracotta en Cloud.
Pantheon – Objet: van cassetteplafond tot muurbekleding
In Rome steekt de ene architecturale parel naast de andere op. Het Pantheon kreeg als tempel een cassetteplafond waarop Artes design geïnspireerd is. Een cassette is een verdiept rechthoekig, vierkant of trapeziumvormig vlak, die de Romeinen gebruikten om de gewelven van koepels en plafonds lichter te maken. Artes Pantheon voegt naast kleur en textuur ook reliëf toe aan de muur. Het is afgewerkt in een look van zachte suède voor een extra aaibaar resultaat. Daarnaast heeft deze 3D-muurbekleding ook een positieve invloed op de akoestiek. Pantheon is verkrijgbaar in 5 kleuren: Navy, Quartz, Beige, Truffle en Cream.
Met de badmode van de jaren '70 aan de Côte d'Azur als inspiratie, zetten Anita en Rosa Faia deze zomer vrouwelijke vormen in de kijker. Door motieven en effen kleuren slim te combineren, weten de merken de rondingen van de vrouw op een elegante manier te benadrukken.
Van bloemen en exotische prints tot lijnen in felle kleuren: de collecties bestaan uit bikini's en badpakken die het zelfvertrouwen boosten. Doel? Elke vrouw doen schitteren op het strand of aan het zwembad.
Retro reloaded
De beachwear collectie van Anita since 1886 doet dromen van een zomer aan de Franse kust. Dit strandseizoen wil het merk het zelfvertrouwen van de vrouw een extra boost geven, met glamoureuze bikinimodellen en badpakken tot en met maat 52. Door een combinatie van nieuw en innovatief shaping materiaal met flatterende retro snitten en kleurrijke details, wordt het vrouwelijke figuur op prachtige wijze geaccentueerd.
Urban beaches
De bikini's en badpakken van Rosa Faia zijn echte eye-catchers. De collectie bevat coole nonchalante, maar ook zomers elegante modellen die je meenemen naar hippe stranden over heel de wereld. De Rosa Faia collectie schittert door de retro motieven en kleuren als fuchsia en turquoise.
SodaStream lanceert speciale Pride Box 'Set All Your Colors Free'. Limited Pride Edition met nieuwste bruiswatertoestel Terra en 8 kleurstiften voor een persoonlijke Pride-look
Net als voorbije jaren ondersteunt SodaStream ook dit jaar de Pride Month (juni) met de lancering van een exclusieve Pride Box, met als thema ‘Set All Your Colors Free’. SodaStream zet zich graag in om van deze wereld een betere plek te maken door ongelijkheid aan te vechten, en acceptatie en tolerantie aan te moedigen. De lancering van de speciale Pride Box gaat gepaard met een wereldwijde campagne die de boodschap van diversiteit binnen de LGBTQIA+-gemeenschap onderstreept.
De ‘Set All Your Colors Free’-kit bestaat uit een speciale editie van het bruiswatertoestel Terra in een matzwarte kleur, en een herbruikbare en vaatwasbestendige 1-literfles met een uniek, nog in te kleuren design. Daarnaast omvat de Pride Box een set van acht regenboogkleurige pennen waarmee je het bruiswatertoestel en de fles kunt beschrijven of illustreren met persoonlijke Pride-boodschappen.
Méér kleuren
Nu er binnen de LGBTQIA+-gemeenschap meer groepen zijn opgestaan, gaat SodaStream een stap verder in de strijd voor inclusie door méér kleuren dan de traditionele Regenboogvlag aan te bieden: rood, oranje, geel, groen, blauw, lichtblauw, paar en roze. De acht kleurstiften vertegenwoordigen de kleuren van de meeste groepen, waardoor iedereen de mogelijkheid heeft om zijn of haar ware kleuren te kiezen.
Johan Schepers, General Manager SodaStream Benelux: "Bij SodaStream staan we voor mensen. Ongeacht hun geslacht, afkomst, religie of geaardheid. Dit jaar gaan we weer een stap verder in onze voortdurende steun voor de LGBTQIA+-gemeenschap, door een breder scala aan kleuren op te nemen in onze speciale Pride-editie. Zo hebben we meer aandacht voor de diversiteit binnen de LGBTQIA+-gemeenschap, en strijden we voor gelijkheid voor de héle gemeenschap."
SodaStream steunt ILGA
SodaStream gaat voor het vierde jaar op rij een samenwerking aan met ILGA World, een wereldwijde LGBTQIA+-vereniging, en zal meer dan 20% van de winst van de ‘Set All Your Colors Free’-editie aan de organisatie doneren.
Luz Elena Aranda en Tuisina Ymania Brown van ILGA: "Te veel LGBTQIA+-mensen over de hele wereld worden dagelijks geconfronteerd met uitsluiting, discriminatie of geweld. Dit is een realiteit die we niet mogen aanvaarden. De strijd is pas gestreden wanneer we allemaal dezelfde rechten genieten – niets meer, en niets minder. We zijn er trots op om LGBTQIA+-personen van over de hele wereld samen te brengen, die zich allemaal inzetten om verandering teweeg te brengen. Dankzij dit partnerschap en de steun van SodaStream, kunnen we de inspanningen verdubbelen om onze gemeenschappen wereldwijd te helpen, met lokale belangenverdediging, trainingen, onderzoek en campagnes om harten en geesten te veranderen.”
SodaStreams limited edition ‘Set All Your Colors Free’ is verkrijgbaar op Sodastreamstore.be voor 99 euro.
De nieuwe Hamilton Ventura modellen tonen de kracht van design.
De Hamilton Ventura, een levend voorbeeld van esthetisch en technisch vernuft, toont de kracht van zeldzaam en uitzonderlijk design. In 2022 zet dit onmiskenbare icoon zijn revolutionaire verhaal voort met een drietal nieuwe modellen voor heren en dames.
La Redoute beloont innovatief karakter van Mechels vintageconcept BAR MOEMOE met nieuw interieur
BAR MOEMOE: winnaar van de La Redoute Challenge
La Redoute wil creatieve ondernemers belonen voor hun durf en innovatie. Na een succesvolle eerste editie in 2020, organiseerde het vooruitstrevende merk opnieuw een wedstrijd waarbij de beste lifestyle start-up of scale-up wordt beloond. De prijs? Een complete home deco set voor hun interieur t.w.v. €30 000. Begin december stelden de finalisten hun passieproject, uitgekiemd business model en solide onderbouwd communicatieplan voor. Na het spannende jurymoment en het interne overleg komt vandaag de winnaar uit de bus: het Mechelse vintageconcept BAR MOEMOE.
Heerlijk thuiskomen en ‘goed eten’ voorgeschoteld krijgen net zoals bij de bomma, daar gaat het over bij vintage BAR MOEMOE. Spoel even terug naar vroeger: op bezoek bij je grootouders werd je verwend en kwam je nooit iets tekort. Lekker eten en drinken, retromuziek op de achtergrond, gezellig samenzijn en met een warm gevoel weer de deur uit. Welkom bij het gloednieuwe BAR MOEMOE!
“Moderne nostalgie, zo zou je mijn concept kunnen benoemen. BAR MOEMOE is geen oubollige taverne waar alleen maar oma’s hun pousse-café komen drinken”, verklaart oprichter Jonas Bosman, of Bossie voor de vrienden. “Het is een ontmoetingsplaats voor jong en oud, waar iedereen zich welkom voelt, om iets te komen drinken of om te genieten van een simpele maar degelijke dagschotel. BAR MOEMOE is een vintageconcept met een moderne twist. Toen ik de collecties van La Redoute bekeek, moest ik geen twee keer nadenken om mij in te schrijven voor de La Redoute Challenge. Modern maar tijdloos interieur met hier en daar een vintage knipoog, een perfecte match met onze bar.”
Boost your businesss!
Een positief verhaal en grenzen verleggen. Daar staat La Redoute voor. De pandemie zorgde voor faillissementen, maar gaf opkomende en bestaande ondernemers ook tijd om na te denken over hun toekomst. Er werden volop nieuwe businessplannen gesmeed. Start-ups & scale-ups schoten als paddenstoelen uit de grond. Met deze wedstrijd wil het top e-commerce merk, na een bewogen periode, durvers een geweldige boost geven door hen te voorzien van een droominterieur voor hun zaak. La Redoute daagt ondernemers uit om te innoveren.
Naar jaarlijkse gewoonte lanceerde La Redoute opnieuw de La Redoute Challenge. Start-ups & scale-ups worden uitgenodigd om mee te dingen naar de ultieme droom van iedere ondernemer: tot €30.000 waarde aan meubelen en decoratie.
BAR MOEMOE voldoet aan alle eisen van het Boost your business!-concept. La Redoute zocht via deze weg een creatieve plaats om de creaties van La Redoute Intérieurs op een originele manier aan consumenten en B2B partners te tonen.
Dragon’s Den
Met meer dan 200 inzendingen was de La Redoute Challenge een groot succes. Uit de preselectie werden 5 kandidaten gekozen. In december vorig jaar presenteerden de 5 finalisten hun case voor de jury. Als locatie voor de Dragon’s Den koos La Redoute symbolisch voor Zelda&Zorro, de winnaars van de vorige La Redoute Challenge. De 5 finalisten waren tot in de puntjes voorbereid, met moodboards vol items van La Redoute Intérieurs, een weldoordacht businessplan en een straffe toelichting van hun passieproject met de bijhorende missie, visie en waarden. Ze legden uit waarom zij de perfecte interieurambassadeur voor La Redoute zouden zijn en hoe La Redoute in hun communicatieplan zou passen. Ook deden ze hun financieel plan uit de doeken. Na een spannende vragenronde keerden de dromers van de start-ups & scale-ups weer huiswaarts.
En de winnaar is...
Na een intern overlegmoment bracht La Redoute Jonas op de hoogte. “Tijdens de lockdown had ik me in een bevlieging ingeschreven voor het tv-programma Blokken. Op de dag dat ik samen met mijn vrienden op café naar die uitzending zat te kijken, kreeg ik dat fantastische bericht van La Redoute. Ik heb luidkeels door het café geroepen dat ik de La Redoute Challenge had gewonnen. Dit heeft mij uiteraard een rondje gekost, maar dat is het meer dan waard”, lacht Jonas.
Op bezoek bij de trendy bomma
Niet met een zakcentje van ‘moemoe’, maar met decoratie- en interieuritems van La Redoute Intérieurs t.w.v. €30.000 werd de winnaar beloond. Jonas koos voor een gezellig geheel van eetstoelen en fauteuils in vintage kleuren met natuurlijke materialen en zwarte tafeltjes in metaal en marmer, die BAR MOEMOE een huiselijke look geven. Metalen en rotan wand- en hanglampen en trendy bloempotten maken de ruimte af.
Bij een klassieke brasserie moet je vaak diep in je portemonnee tasten. Ga je voor een snelle, goedkope hap, dan is die vaak ongezond. Bij BAR MOEMOE wordt er vers gekookt tegen gangbare prijzen. “Balletjes met kriekjes, een ovenschotel of liever een pistolet met gehakt en pickles? Zeg het maar. Een hongerige student uit Mechelen of een peloton op leeftijd dat even pauze neemt met een frisse pint van ’t vat? Moemoe is er werkelijk voor iedereen,” vertelt Jonas.
Liefde voor Mechelen
Oprichter Jonas is geboren in Brussel, maar woont zelf al meer dan tien jaar in Mechelen en heeft de stad zien groeien. “Mechelen heeft alles wat een andere grootstad zoals Antwerpen, Gent of Leuven kan bieden, maar is jong en draagt de charme van een dorp. Iedereen kent iedereen en er is nog veel potentieel, wat een groot voordeel is voor La Redoute. De markt is niet verzadigd en een fabrieksgevoel is hier ver zoek. Met mijn ervaring in de horeca en BAR MOEMOE wil ik bijdragen aan die joviale sfeer”, aldus Jonas.
BAR MOEMOE huist in een historisch pand van 1969 waarvan enkele zaken respectvol in ere zijn gehouden. “Op de kaart staan dranken en gerechten van vroeger, maar dan met een hedendaagse twist, zoals cocktails met Elixir d’Anvers, een drank die bij elke bomma in de kast staat”, lacht Jonas. “Maar ook de activiteiten en de muziek bij BAR MOEMOE hebben een retrokantje. Zo spelen we niets dat jonger is dan 10 jaar oud. Net zoals bij de bomma.”
BAR MOEMOE - Grote Markt 36 - 2800 Mechelen - www.barmoemoe.com
Opdracht volbracht met de collectie Henri Chapelle 1 van het merk Raoul.e: de katoenen creaties en combinaties alsook de flexibele T-shirts zijn een kolfje naar de hand van iedereen die op een stijlvolle manier thuis wil blijven.
Wist je dat? De meeste stukken kan je eenvoudig delen met je wederhelft, het zijn immers unisex creaties!
RAOUL.E werd in augustus 2021 opgericht door Léonie Maingret.
De jonge dame, afkomstig uit Mâcon in Zuid-Frankrijk, werkte eerst zeven jaar in de wereld van de digitale marketing en lanceerde vervolgens haar eigen kledingmerk. De fundamenten? Een eigenzinnige blik op mode in combinatie met haar ervaring in de businesswereld. Het merk kreeg de voornaam van haar moeder, Raoule, een knipoog en een DNA van waaruit haar universum vorm krijgt.
Voor milieuduurzaamheid op zee en versnelt de reis van MSC Cruises naar netto nul. De LNG-aangedreven MSC World Europa wordt het eerste moderne cruiseschip met brandstofceltechnologie die het potentieel heeft om de CO2-uitstoot aanzienlijk te verminderen. Het nieuwste schip van MSC Cruises zal ook een extra reeks oplossingen hebben om de impact op het lucht- en zeemilieu te beperken. Het schip wordt 's werelds grootste LNG-aangedreven cruiseschip en 20e in de vloot van MSC Cruises bij de ingebruikname in november.
Nu de laatste fase van zijn bouwproces aanvangt, zal de MSC World Europa binnenkort het groenste en meest efficiënte schip in de vloot van MSC Cruises worden bij de oplevering in oktober 2022. MSC Cruises heeft vandaag informatie vrijgegeven over de ecologische onderdelen van het schip, onder meer vaste-oxidebrandstofcellen, een selectief katalytisch reductiesysteem en verbeterde walstroomcapaciteit. Het wordt ook het grootste LNG-aangedreven cruiseschip ter wereld bij de ingebruikname later dit jaar.
De MSC World Europa wordt het eerste moderne cruiseschip ter wereld met de gloednieuwe technologie van vaste-oxidebrandstofcellen (SOFC) aangedreven door vloeibaar aardgas (LNG), ontwikkeld door MSC Cruises, Chantiers de l'Atlantique en Bloom Energy.Het schip zal een demonstratiemodel van 150 kilowatt SOFC bevatten dat hulpvermogen opwekt om de efficiëntie te verbeteren en de CO2-uitstoot aanzienlijk te verminderen in vergelijking met traditionele verbrandingsmotoren. Het wordt een proefmodel om de ontwikkeling van brandstofceltechnologie voor hedendaagse cruiseschepen te versnellen en biedt de mogelijkheid om in de toekomst hybride aandrijfoplossingen mogelijk te maken.
Linden Coppell, directeur duurzaamheid van MSC Cruises: "Wij streven naar een netto-nultoekomst en daarom investeren we fors in de ontwikkeling van koolstofarme brandstoffen en oplossingen die de decarbonisatie van de maritieme sector zullen versnellen. MSC World Europa wordt ons meest efficiënte schip tot nu toe en zal ons helpen om milieutechnologieën voor de toekomst van onze vloot te bewijzen en te verfijnen. Met dit project bouwen wij ook aan partnerschappen met technologieleveranciers, energiebedrijven, de academische wereld en regelgevende instanties. We moeten allemaal nauwer samenwerken om een toekomst zonder uitstoot mogelijk te maken."
In vergelijking met standaard scheepsbrandstoffen elimineert LNG bijna alle luchtverontreinigende emissies, waaronder zwaveloxiden, stikstofoxiden en fijne deeltjes, en zorgt het voor CO2-vermindering tot wel 25%. LNG zal het ook mogelijk maken koolstofarme brandstoffen en oplossingen zoals groene waterstof, bio-LNG, en brandstofcellen te ontwikkelen. Traditionele scheepsbrandstoffen zijn niet geschikt voor deze nieuwe oplossingen.
De MSC World Europa bevat een selectief katalytisch reductiesysteem (SCR) dat de NOx-uitstoot met 90% vermindert wanneer er geen LNG beschikbaar is en het schip op gasolie voor de scheepvaart moet draaien. Aangezien LNG-brandstof een vergelijkbare reductie oplevert, zal de MSC World Europa altijd voldoen aan de Tier III NOx-emissienormen van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO). Bovendien kan de MSC World Europa dankzij de walstroomconnectiviteit het gebruik van de motoren tot een minimum beperken in havens met de nodige infrastructuur.
Zoals alle nieuwe schepen van MSC Cruises beschikt ook de MSC World Europa over de nieuwste afvalwaterbehandelingstechnologie, in overeenstemming met de MEPC 227(64) resolutie van de IMO, volledig afgestemd op 's werelds strengste wettelijke vereisten – de zogenaamde "Baltische standaard". Het schip is uitgerust met een geavanceerd ballastwaterbehandelingssysteem dat de introductie van invasieve soorten in het mariene milieu via ballastwaterlozingen voorkomt, in overeenstemming met het IMO-Verdrag inzake het beheer van ballastwater.
De MSC World Europa bevat een brede waaier aan apparatuur om het energieverbruik op het hele schip te optimaliseren. Het gaat onder meer om slimme ventilatie en geavanceerde airconditioningsystemen met geautomatiseerde energieterugwinningslussen, waardoor warmte en koude doeltreffend over het schip kunnen worden verdeeld. Het schip heeft ledverlichting die wordt gestuurd door slimme beheersystemen om het energiebesparingsprofiel verder te verbeteren. In samenwerking met de scheepswerf werd de MSC World Europa ontworpen met een innovatieve rompvorm om de weerstand door het water te minimaliseren. Het wordt ook uitgerust met verbeterde automatische gegevensverzamelingssystemen voor energiemonitoring op afstand en geavanceerde analyse, waardoor ondersteuning aan wal in real time mogelijk wordt om de operationele efficiëntie aan boord te optimaliseren.
Deze verbeterde efficiëntie en het gebruik van LNG, maakt een operationele prestatie mogelijk die veel hoger ligt dan de door de IMO vereiste energie-ontwerpcriteria voor nieuwe schepen. De MSC World Europa is ontworpen om 47% beter te presteren dan de vereiste Energy Efficiency Design Index (EEDI).
De romp en machinekamer van de MSC World Europa zijn ontworpen om de impact van het onderwatergeluid te minimaliseren, ter vermindering van de mogelijke impact op zeezoogdieren in de omliggende wateren.
MSC Cruises heeft drie definitieve orders voor LNG-aangedreven schepen, met levering tussen 2022 en 2025, die een totale investering van meer dan 3 miljard EUR vertegenwoordigen. Na de MSC World Europa volgt de MSC Euribia, die momenteel ook in aanbouw is in Saint Nazaire en in 2023 in de vaart zal komen. De bouw van het derde schip zal naar verwachting begin 2023 aanvangen.
Fortnite en Unofficial ontwerpen samen ’s werelds eerste brillencollectie 'Play The Frame'
Pearle Opticiens onthult exclusieve Fortnite-collectie, ‘s werelds eerste brillencollectie ontworpen als collab tussen Fortnite en Unofficial. Fortnite en Unofficial hebben de handen ineen geslagen en brengen ’s werelds eerste Fortnite eyewear collectie op de markt die bestaat uit acht zonnebrillen en twee blauwlichtfilterbrillen. De samenwerking zet beide merken op de kaart bij Gen Z (18- tot 30-jarigen) en creëert een leuke 360° uitbreiding van het game universum. De eerste Unofficial x Fortnite collectie is vanaf nu exclusief verkrijgbaar bij Pearle Opticiens.
Good game
De Unofficial x Fortnite collectie is de allereerste samenwerking van Unofficial met cult battle royal-game Fortnite. Dankzij de unieke samenwerking wordt Unofficial wereldwijd op de kaart gezet bij Gen Z. Bovendien creëert het een leuke 360° uitbreiding van het game universum.
The perfect fit
Fortnite is de voorloper van de metaverse, een plek waar gamers zich vrij kunnen voelen om zichzelf te zijn. Dit komt overeen met het gedachtegoed van Unofficial, die aanspoort om je echte zelf te zijn. Plezier, inclusiviteit en positiviteit staan bij beide brands centraal, naast hun vermogen om steeds on-trend te zijn.
De collectie: Play The Frame
Elk montuur uit de nieuwe collectie, gericht op 18- tot 30-jarigen, is voorzien van een iconisch element uit het Fortnite-universum. De collectie bestaat uit acht zonnebrillen en twee blauwlichtfilterbrillen, verkrijgbaar voor €69. De blauwlichtfilterbril neutraliseert het blauwe licht afkomstig van beeldschermen. Dit kan je vermoeide ogen verlichting geven bij intensief beeldschermgebruik, zoals onder andere tijdens het gamen.
Om de officiële release van de monturen in Europa en Zuid-Amerika kracht bij te zetten, lanceert Unofficial de campagne ’Play The Frame’, een extensie van het kernconcept 'Celebrating your Unofficial self'. Zo kan je je fysieke Unofficial self met je Fortnite-avatar verbinden in een setting tussen twee werelden in. Net als het speluniversum is het een portaal dat percepties omdraait en het spel uitbreidt naar de echte wereld. Je draagt de nieuwe collectie niet alleen, je speelt ermee.
Via POS, sociale media, paid & digital media, hun mode-expertise en het netwerk van winkels, zal Pearle Opticiens niet alleen de nieuwe monturen promoten, maar ook het bereik en de diepte van de wereld en de gemeenschap van Fortnite vergroten - het volgende niveau voor spelers and beyond.
Laten we elke subcollectie eens onder de loep nemen:
• Meowscles : 'Meowscles' is een van de meest iconische Fortnite-personages. Hij komt tot leven als een sportief montuur met blauwe gespiegelde glazen, en als een oversized panto met oranje gespiegelde glazen en een motief aan de binnenkant van de veren.
Eigenschappen model 1 : Vorm montuur: panto, Spiegelcoating: oranje, Materiaal voorkant: kunststof & acetaat, Lenskleur: blauw, Lensmateriaal: nylon, Lenstype: unikleur
Eigenschappen model 2 : Vorm montuur: masker, Spiegelcoating: blauw, Materiaal voorkant: kunststof, Glaskleur: bruin, Lensmateriaal: nylon, Lenstype: unikleur
• Kevin The Cube: 'Kevin the Cube' is ultra-aanwezig in het spel, ook wel de 'six-sided mystery' genoemd. In deze collectie valt hij binnen met een smal zwart montuur met paarse gespiegelde glazen. Er is ook een metalen panto-optie met paarse gespiegelde glazen en gebogen veren.
• Midas : En dan is er 'Midas', gebaseerd op de Griekse god. Alles wat hij aanraakt, verandert in goud. Midas is perfect vormgegeven met een assertieve zwarte pilotenbril met gouden gespiegelde glazen.
• Cuddle Team Leader : De 'Cuddle Team Leader' is een supervrouwelijke, roze icoon in het spel, gebaseerd op een beer. In de collectie zien we een cateye montuur met roze kleurverloop glazen.
• Victory Royale : Tot slot is er natuurlijk ook 'Victory Royale', het alom bekende spelelement dat aanduidt dat je de laatste battle kampioen bent in Fortnite’s Battle Royal of Zero Build gameplay. Er zijn drie verschillende monturen op geïnspireerd: een zwart vierkant montuur met blauwe glazen en een patroon op de volledige binnenzijde van de veren, en twee brillen met blauwlichtfilters met een unisex doorzichtig montuur.
Gamen is leuk, maar urenlang naar een scherm turen vergt veel van je ogen. Daarom is het belangrijk om je ogen regelmatig een pauze te geven. De 20-20-2 regel is een handige vuistregel die je daarbij kunt gebruiken. Deze regel houdt in: na elke 20 minuten schermtijd 20 seconden in de verte kijken én elke dag ten minste twee uur buiten.
Buiten zijn is goed voor je ogen, omdat je ogen dan continu moeten schakelen tussen verschillende afstanden. Bovendien worden je ogen buiten blootgesteld aan daglicht. Dit is belangrijk voor de ontwikkeling van kinderogen en helpt volwassenen om de ogen in vorm te houden. Lekker naar buiten, dus! Ontdek hier meer tips om je ogen in vorm te houden bij intensief beeldschermgebruik.
Verkrijgbaarheid
Unofficial brillen en zonnebrillen zijn verkrijgbaar bij alle 230 Pearle Opticiens winkels in België en via Pearle.be. De exclusieve Fortnite X Unofficial collectie is beschikbaar in 88 geselecteerde winkels in België en via de webshop op Pearle.be. Prijs: €69.
Ontdek de nieuwe 2022 collectie bij MC Project Store !
MC Project Store is een boetiek van 160 m2 vol, soms onuitgegeven of exclusieve, decoratiemerken die met veel zorg zijn uitgekozen door het team van decoratiespecialisten: decoratievoorwerpen, kaarsen, kussens, vaatwerk, vazen, tafels... en andere nieuwigheden die de moeite waard zijn om binnen te springen!
MC Project Store is echter niet zomaar een referentieadres voor mensen die op zoek zijn naar een leuk geschenk. Je kan er ook terecht voor advies rond binnenhuisinrichting. De decorateurs van MC Project Store staan klaar om binnenhuisarchitecten en particulieren te helpen in hun zoektocht naar de perfecte inrichting.
De Portugese bodem krioelt van houten loopbrugjes die je van duin naar strand brengen, zandwegen die je van herdade naar wijngaard leiden en wandelroutes die je van het ene naar het andere natuurpark loodsen. Maar ook fietsers kunnen hun hart ophalen in Portugal. Zo leent de omgeving van onder andere kustparel Praia da Amoreira in Aljezur en het natuurgebied Serra da Arrábida in Setúbal zich uitstekend voor een fietsreis. Geïnteresseerd om je been over de fiets te zwieren, de zon in je rug te voelen en zo Portugal te ontdekken? Wij sommen alvast enkele prachtige fietsroutes voor je op die de fietskriebels zullen opwekken. De niet-te-missen bezienswaardigheden en specialiteiten van de regio hebben we er al bijgezet!
Spot dolfijnen in Setúbal : Blijf je graag in de buurt van de kust? Dan is deze fietsroute in Setúbal (Lisboa) van 84 km misschien iets op jouw banden geschreven. Starten doe je in Setúbal zelf, een kleine gezellige stad waar je de lekkerste choco frito (gefrituurde inktvis) en zoete Moscatelwijn proeft. Je rijdt vervolgens door naar het Urban Park in Albarquel, waar je neerkijkt op de natuurlijke habitat van een groep dolfijnen. Ook qua cultuur stelt deze route niet teleur. Zo passeer je langs het Forte de São Filipe en Convento de Jesus. Erna rijd je verder naar het binnenland en fiets je door het natuurpark Serra da Arrábida, het visserstadje Sesimbra en enkele charmante stranden en forten. Eindigen doe je in Cacilhas waar je de boot kunt nemen naar Lissabon.
Ontdek verborgen grotten in het Zuiden : Het begin van deze route van 73 km situeert zich aan Praia de Faro, in de Algarve. Zo rijd je langs de ruwe kustlijn naar Vilamoura, een populair vakantieoord waar je even op adem kan komen. Wanneer je na een verfrissende sangria opnieuw de fiets opkruipt stop je best ook even in Albufeira. Daar rem je automatisch af wanneer je de uitnodigende stranden ziet en wil je op ontdekkingstocht naar verborgen grotten. De finish van deze route ligt in het authentiek vissersdorpje Ferragudo tegenover de charmante stad Portimão.
Trap de vulkaan op in Pico : Eentje voor de ervaren bikers onder ons met een aantal uitdagende hellingen: 144 km op een van de grootste eilanden van de Azoren, Pico. Het eiland staat bekend om zijn imposante vulkaan en de oude walvisvaarttraditie. De route leidt je langs veel unieke gebieden zoals een ongezien UNESCO-wijngaardlandschap en de uitgestrekte lavavelden, ook wel terras de biscoito of koekjesvelden genoemd.
Wissel tussen fiets en surfplank in Peniche : Het lange zandstrand Santa Cruz vormt het beginpunt van deze 50-kmlange route doorheen Centro de Portugal. Verder doorkruis je de kuststadjes Vimeiro, Santa Bárbara en Lourinhã. Peniche is de laatste stad die je al fietsend verkent, een op een schiereiland gelegen belangrijke vissershaven. Je kan hier trouwens even de fiets inruilen voor een surfplank, aangezien Peniche de place to be is voor surffanaten. Het einde van de fietsroute is vlak aan de Kaap Carvoeiro. In totaal zou de route zo’n 3 uur in beslag nemen.
The total package in Porte e Norte : Nood aan wat afwisseling? Op dit traject van 114 km in Porto e Norte heerst er een dynamisch evenwicht tussen uitgestrekte zand- en duingebieden, dennenbossen en bosgebieden, heuvels en fossiele kliffen en rivieren en zee. Je proeft dus een beetje van alles. Het vertrekpunt van deze fietsroute situeert zich ter hoogte van Porto. Het eindpunt is Caminha, een grensplaats en gemeente in het Portugese district Viana do Castelo.
Kom op adem in de ongerepte natuur van Alentejo : Een puurdere fietsroute dan deze ga je nergens vinden: 181 km doorheen het dunbevolkte, groene Alentejo. Het traject passeert het ene natuurpark na het andere, afgewisseld door ongeschonden stranden. Je springt de fiets op in Aljezur, een klein gezellig stadje ten noorden van Lagos. Je spot er ruïnes van een Moors kasteel uit de 10e eeuw, verscholen op de top van een zeer steile heuvel en omringd door witgekalkte huizen en geplaveide straatjes. Aankomen doe je bij Costa da Galé, vlakbij Tróia.
Verken het idyllische bloemeneiland Madeira : Je klaarmaken voor deze stevige fietstocht van 42,5 km doe je in Serra de Água. Een plekje te midden in een eeuwig groen woud. Daarna rijd je langs een van de mooiste en oudste dorpen van Madeira: Ribeira Brava. Een dorpje dat zijn naam gekregen heeft van de rivier die er langsloopt en vrij vertaald dus wilde stroom betekent. De eindhalte van de fietstrip is de hoofdstad Funchal, gelegen aan een schitterende baai tegen een achtergrond van bergen.
De zomer komt eraan! Dat is de perfecte tijd om de indrukwekkende bergen, helderblauwe meren, gezellige dorpjes en vele fiets- en wandelpaden van de Noord-Italiaanse regio Trentino te ontdekken. De zomer is óók de tijd dat de culturele kalender boordevol gepland staat met fantastische evenementen. Het hoogtepunt is het Sounds of the Dolomites festival, waar op 26 augustus het Amsterdam Sinfonietta optreedt. Dit is hét strijkorkest van Nederland, dat bestaat uit 22 musici van topniveau. En er is nog véél meer te doen in Trentino. Bewonder Bansky in het Palazzo delle Albere, ga naar de tentoonstelling Alex Katz, La vita dolce en maak kennis met de hedendaagse kunst van Brian Eno in de kastelen van Trentino.
Sound of the Dolomites met Nederlands tintje
Van 22 augustus t/m 23 september zijn de Dolomieten het decor van de 27e editie van I Suoni delle Dolomiti (Geluiden van de Dolomieten). Tijdens dit festival komen muzikanten, duizenden bergliefhebbers, inwoners en toeristen samen om te genieten van muziek in de bergen. De muzikanten dragen hun instrumenten naar boven en spelen te midden van het publiek, in het gras. Maak met of zonder begeleiding van een alpine-gids een wandeling naar boven, waar je wordt beloond met 16 concerten in alle genres, van jazz tot klassiek. Het festival heeft dit jaar ook een Nederlands tintje: op 26 augustus treedt het strijkorkest Amsterdam Sinfonietta op. Het orkest, onder leiding van artistiek leider Candida Thompson, reist de hele wereld rond met avontuurlijke programma's en cross-overs met andere muziekgenres en kunstvormen. Tijdens het Sound of the Dolomites festival speelt het orkest muziek van Maurice Ravel, Joseph Kosma, Ludwig van Beethoven en Ralph Vaughan Williams.
Bansky in Palazzo delle Albere
Banksy, de legendarische en provocerende straatkunstenaar, komt naar Trento. Van 18 juni tot 9 oktober is in het Palazzo delle Albere de tentoonstelling Un artista di nome Banksy ("Een kunstenaar die Banksy heet") te zien. De tentoonstelling van de Mart presenteert meer dan 100 werken, waaronder schilderijen, zeefdrukken en enkele installatieobjecten. Elk van deze werken demonstreert de botte, bijtende en intelligente taal die de kunstenaar gebruikt om zonder filters tot de wereld te spreken.
Katz en pop-art in het Mart
Van 15 mei tot 18 september vindt in het Mart museum een tentoonstelling plaats die opgedragen is aan de meester van de hedendaagse schilderkunst: de Amerikaan Alex Katz. Katz, vaak geassocieerd met de Pop Art-beweging, heeft geëxperimenteerd met verschillende kunsten: schilderkunst, tekenkunst, beeldhouwkunst en drukkunst. Zijn vroege werken zijn geïnspireerd op de Amerikaanse samenleving die in de jaren '50 en '60 opkwam. Deze tentoonstelling Alex Katz, La vita dolce presenteert een kernselectie van grote werken die een wisselwerking hebben met de architectuur van het museum. www.mart.tn.it
Brian Eno in de kastelen van Trentino
Brian Eno is één van de belangrijkste kunstenaars van onze tijd. Hij beschouwt kunst als een expressieve vorm die kan interageren met de omgeving en de toeschouwer. Met behulp van beeldschermen, voortdurend bewegende beelden en luidsprekers creëert hij een spel van oneindige variaties van vormen, lichten en geluiden. Het werk van de kunstenaar is te zien in het Castello del Buonconsiglio in Trento. In vier ruimtes in het kasteel (Giardini Magno Palazzo, Cortile dei Leoni, Logga del Romanino en Loggia Veneziana) laten audio-installaties de muziek horen die Brian Eno gecomponeerd heeft, gebaseerd op de ruimtes waarin ze zijn geïnstalleerd. In het Castel Beseno in de Vallagarina kun je een ongekend beeldend kunstproject bewonderen. Acht keer in deze zomer worden van zonsondergang tot zonsopgang se buitenmuren en westelijke gevel van Castel Beseno verlevendigd door een visuele installatie (video + verlichting). Dit artistieke project beslaat het volledige oppervlak van de muren en gevels (ongeveer 250 m lang). De muren worden verlicht met fonkelende lichten, gesynchroniseerd met de video die op het bovenste deel van de kasteelgevel wordt geprojecteerd. Op de muren van het kasteel zal een originele versie van 77 Million Paintings, het beroemdste visuele werk van Brian Eno, te zien zijn.
Kijk voor alle culturele info op: https://www.visittrentino.info/en/experience/art-and-culture
» 3 bestsellers met een ingenieuze twist - » Royal Botania introduceert Traverse tafel in nieuwe ronde vorm en de compacte 'Slim' versie van de Shady parasol
Summertime, and the living is easy. Tenzij je een klein terras hebt. Dan is het vaak puzzelen en passen om alle zomer-essentials een plek te geven. Met steeds meer mensen die klein(er) wonen, dringt de vraag naar aangepaste buitenmeubelen zich op. Royal Botania voorzag enkele van haar bestsellers van een ingenieuze twist en maakt deze zomer het mooie weer met een small size fits all.
De gulden middenweg
Essentieel voor zo’n gebruiksvriendelijk meubel is dat het aanpasbaar moet zijn. Met de ronde Traverse-tafel speelt Royal Botania helemaal in op deze eis. Een dwarsbalk in gepoederlakt staal (beschikbaar in de kleuren wit, grijs en zwart) snijdt de tafel in twee zodat één helft naar beneden geklapt kan worden. Ideaal voor op compacte balkons waar te weinig plaats is om rond een tafel te wandelen. Vindt er later een verhuis naar een grotere woonst plaats, dan kan de Traverse-tafel ook z’n vleugels volledig uitslaan.
Een straaltje schaduw
Kleinere woningen liggen meestal knus opeengepakt. Dit maakt ze vaak tot erg warme, windstille plaatsen. Schaduw voorzien is dan een absolute must om van de buitenruimte te kunnen genieten; en een parasol is de logische oplossing. Waar traditionele modellen te groot zijn om tussen de muren van een kleine koer te passen, werkt Royal Botania met de Shady Slim de hoogte in. Een parasol met een rijzig gestalte van 2,6 meter, en in ronde versie een diameter van 3 meter en in vierkante uitvoering afmetingen van 2,2 x 2,2 meter om maximaal van de schaduw te genieten.
Ingenieus in dromenland
De modulaire lounge uit de Styletto-reeks laat zich helemaal naar smaak aanpassen: is de ruimte beperkt, dan telt de samenstelling eenvoudigweg minder elementen. Of, je kiest er gewoon het slimme ligbed uit! Met een lengte van 216 cm en dezelfde hoogte als de rest van de lounge-elementen, vinkt dit ingenieuze ligbed alle vakjes voor een zomers dutje aan. Wil je graag zonnen of relaxen, dan klap je het hoofdstuk naar boven met een heerlijk ligbed als resultaat. Heb je visite, dan gaat het element naar beneden en kan het gewoon als zitting mee met de rest van de bank gebruikt worden.
Limited edition upcycled kimono's uit 100% natuurzijde
Na een eerste, succesvolle collectie repurposed handtassen, brengt Mayerline Brussels een nieuw limited upcycled item. Dit seizoen zijn kimono’s all the rage, dat is waarom Mayerline een beperkte collectie kimono’s uit 100% zuivere natuurzijde ontwierp met carré foulards uit vorige collecties.
De collectie is exclusief te koop vanaf dinsdag 31 mei via mayerline.com, elke kimono kost €129.
Unieke, duurzame stuks
De capsule bestaat uit 70 kimono's in drie verschillende designs.
Mayerline staat steevast voor tijdloze en kwalitatieve stuks die je doorheen de seizoenen kan dragen en die hun waarde doorheen de tijd behouden. Het Belgische modehuis gaat graag een stapje verder en geeft ook nieuw leven aan deadstock uit vorige collecties. Het merk draagt duurzaamheid een warm hart toe. Zo werd eerder al It's only natural gelanceerd, een label met kledij gemaakt van zuiver natuurlijke materialen. Daarnaast werkt het Belgische modehuis ook samen met de Fair Wear Foundation, een non-profit organisatie die zich inzet voor eerlijke arbeidsomstandigheden in textielfabrieken.
“Onze designers en het productieteam zetten al 65 jaar in op duurzame, kwalitatieve collecties die de tand des tijds overstijgen. In fashion is “mode die blijft” de basis van de duurzaamheidsgedachte, omdat het verder denkt dan fast fashion die nu in is en morgen out. We nemen kwaliteit ernstig, dat wil ook zeggen dat we nadenken over hoe we omgaan met reststocks. Er zit teveel vakmanschap en investering in onze collecties om ze na een verkoopseizoen zomaar af te schrijven. We zorgen er bijvoorbeeld voor dat stukken uit diverse seizoenen combineerbaar blijven tot nieuwe silhouetten. Reststock herwerken tot volledig nieuwe items die aansluiten bij de zomertrends past helemaal in die denkoefening." - Katrien De Cannière, marketing manager Mayerline
Belgisch modemerk Caroline Biss staat voor tijdloze silhouetten die chic en modern zijn. On-trend, maar steeds klassevol, dat is ook het SS22 seizoen.
Powerful prints
Fleur een monochrome look op met een toffe print accessoire. Kleurrijke patronen voegen een speelse en elegante toets toe aan je outfit. Eye-catching, maar nooit over the top.
A pop of color
In-het-oog-springende kleuren als cyaan, kobalt, of okergeel lijken het tegenovergestelde van understated, maar niets is minder waar. Combineer een moderne jurk in één kleur met neutrale accessoires, perfect voor een day on the town.
Matchy matchy
Monochrome jumpsuits en broekpakken zijn the way to go! Je bespaart er heel wat tijd mee in de ochtend, ze zijn praktisch én elegant. Wat wil je nog meer? Combineer met de juiste accessoires, en die outfit houd je aan van 'sochtends tot in de late uurtjes.
Subtle sexiness
Showing skin is in. Als je het subtiel aanpakt kan een streepje huid een discrete, sexy touch aan je look toevoegen. Caroline Biss' tips? Een off-the-shoulder top, een peek-a-boo T-shirt, of lederen laarzen met cut-outs.
The power of accessories
Een understated look vormt pas een mooi geheel met de juiste accessoires. Een kleurrijke paar schoenen, een moderne handtas of een statement riem maken je outfit af en geven je die extra je ne sais quoi om je look naar een hoger niveau te tillen.
Verras vrienden en familie met de innovatieve keukenapparatuur van Sage Appliances . Met de zomer in aantocht, staan er weer heel wat feestelijke gelegenheden op de planning. Vaderdag, verjaardagen of trouwerijen: onze sociale kalender is razendsnel gevuld. Maar wat breng je mee als cadeau? Niemand komt graag met lege handen of met het foute pakje.
Het juiste geschenk vinden is een kunst op zich. De innovatieve, gebruiksvriendelijke en stijlvolle keukenapparatuur van Sage Appliances helpt je verder en zorgt voor bak-, kook- en koffieplezier bij je thuis. Van kraakverse croissants en boterzachte wafels, tot vers gedraaid roomijs en lekkere baristakoffie. Laat je hieronder inspireren door de top 6 van keukentoestellen.
The Bakery Boss
Deze krachtige mixer is het perfecte geschenk voor de thuisbanketbakker. Tover het lekkerste gebak op tafel, maar laat The Bakery Boss al het harde werk voor je doen. The Bakery Boss maakt dezelfde planetaire mengbeweging als mixers voor professioneel gebruik. De menginrichting draait rechtsom en de brede opzetstukken draaien met een wijde beweging linksom om de hele kom te bestrijken. Vul je keuken met de geur van smeuïge brownies, knapperige koekjes of zelfgemaakt brood. Prijs: €519,90
The Smart Waffle Pro
Wat is er leuker dan thuisbakken? Met The Smart Waffle Pro maak je perfecte wafels in een handomdraai. Het dubbele wafelijzer met lcd-scherm berekent automatisch de juiste baktijd voor elke soort wafel in de gewenste kleur. Zodra je het deksel sluit, beginnen de timer en voortgangsindicator automatisch af te tellen. Krijgt het lcd-scherm een oranje kleur? Dan is de bakcyclus begonnen. Je partner in crime voor verjaardagsfeesten, gezellige familiemomenten in het weekend of voor een verrukkelijk vieruurtje. Smullen maar! Prijs: €219,90
The Fast Slow GO
Geen fervente thuisbakker? Geen probleem! Met 14 sneltoetsen op één kookpan ben je slechts één of twee drukken op de knop verwijderd van een scala aan overheerlijke gerechten. Zo makkelijk! Gebruik The Fast Slow GO voor snelkoken, slowcooking, sauteren, stomen, stoven, yoghurt maken, sous-vide en nog zo veel meer. Laat je inspireren door het receptenboek. Prijs: €199,90
The Smart Scoop
Maak van je keuken je favoriete ijssalon. The Smart Scoop is de eerste ijsmachine die automatisch de hardheid van het mengsel aanvoelt op basis van je persoonlijke selectie van verse ingrediënten. Bovendien houdt deze innovatieve ijsmachine je bevroren lekkernijen tot 3 uur lang op de perfecte temperatuur. Van vers roomijs tot frozen yoghurt (huisgemaakt met de Fast Slow GO, uiteraard), een topcadeau voor iedere ijsfanaat. Prijs: €419,90
The Precision Brewer
Doe dit jaar hartverwarmende gezelligheid cadeau. Een dampend kopje bij het ontbijt, tijdens de werkpauze of bij het dessertmoment, koffie is altijd een goed idee. ´s Werelds eerste 1,7 liter volautomatisch koffiezetapparaat met druppelfilter geeft je de precisie voor ambachtelijke filterkoffie. Geniet van je favoriete koffie op zijn best, ongeacht de oorsprong, leeftijd of branding met nauwkeurige temperatuur en bereidingstijd. Prijs: €279,90
The Bambino
Schenk de authentieke Italiaanse koffie-ervaring. Een snelle espresso on the go? Of een kunstwerkje met opgeschuimde melk om langzaam te savoureren? The Bambino maakt het allemaal mogelijk. Laat de grootte van de espressomachine je niet misleiden. Net als professionele apparaten kan de compacte Bambino third wave-kwaliteitskoffie leveren door de handige 4-stappenformule. Geniet van baristakwaliteit met een portafilter van 54 mm met 18 gram koffie voor een volle smaak. Het krachtig stoompijpje schuimt je melk op tot perfectie om prachtige latte art mee te creëren. Bovendien maakt het gepatenteerde ThermoJet-verwarmingssysteem het apparaat in 3 seconden startklaar. Molto bello! Prijs: €349,90
De keukentoestellen van Sage Appliances zijn verkrijgbaar via www.sageappliances.be en bij geselecteerde retailers (o.a. MediaMarkt, Coolblue, Vanden Borre en Krëfel).
Een uitnodiging aan kunstenaars om een zitbank te personaliseren
Serge Silber en Philippe Vanhemelen staan al ruim zeven jaar aan het roer van de Belgische meubelbouwer Marie’s Corner en hun creativiteit kent geen grenzen. Ze hebben het concept van personalisatie een nieuwe dimensie gegeven door artiesten in te schakelen die hun persoonlijkheid in een meubel kunnen leggen. Art Seat is een uitnodiging aan kunstenaars om aan de slag te gaan metéén van de sterke modellen van het meubelbedrijf en om te toveren tot een kunstwerk. Op de langere termijn koestert Marie’s Corner de ambitie om een collectie onuitgegeven creaties samen te stellen.
De Belgische marktleider van de 'tailor made' zitbank vroeg aan Oli-B. om zijn talent en zijn universum los te laten op één van de nieuwe modellen. Het draaiende model Butler kreeg een gepersonaliseerd uiterlijk met kleuren en een stijl die typisch zijn voor de Brusselse kunstenaar. Het resultaat? Een onuitgegeven creatie in opvallende popkleuren. Deze samenwerking is meteen het startschot van “Art Seat”, de wens van Marie’s Corner om een brug te vormen tussen diverse artistieke domeinen en de meubelsector. Het grote publiek zal het werk van Oli-B. kunnen ontdekken tijdens een reeks evenementen en tentoonstellingen zoals bij MC Project Store in Brussel en bij Bon Marché in Parijs waar in september 2022 de tentoonstelling “170 jaar Bon Marché” plaatsvindt. Er staan ook enkele private evenementen op de agenda.
De start van het fietsseizoen gaat in de provincie Noord-Brabant gepaard met de opening van een hele reeks nieuwe fietsroutes voor jong en oud. Van thematische routes op maat van de kleinsten tot uitdagende kuitenbrekers voor de ervaren wielrenners. Dompel je kinderen onder in de fascinerende sagen en legenden die Noord-Brabant rijk is of volg de sporen van de profs tijdens een van de Jumbo-Visma routes. En zo is Noord-Brabant dichterbij de ideale fietsbestemming dan je denkt.
Dichterbij La Vuelta Holanda
Over minder dan 100 dagen vindt La Vuelta plaats in Noord-Brabant. Een uitstekend moment om het Brabants fietsaanbod in de kijker te zetten. Samen met de wielerploeg van Wout Van Aert werden er drie Team Jumbo Visma routes uitgestippeld. Je kan kiezen om 50 kilometer te trappen rondom het centrum van Den Bosch, langs Kasteel Heeswijk en Het Bossche broek. Mag het wat meer zijn? Kies dan voor de route van 100 km die je meeneemt langs de Noordkade in Veghel en nog hippere fietscafés. Daarnaast is er de TJV Surprise Me-route die om de drie maand wordt aangepast. Rijd jij binnenkort in het wiel van Wout Van Aert en Tom Dumoulin? Download de routes hier!
Dichterbij sagen en legenden
In Noord-Brabant wordt er ook aan de jongsten gedacht. Zo werkte VisitBrabant nieuwe sagen en legenden routes uit. De belevingsroutes zijn een originele én plezierige activiteit tijdens je weekend in Noord-Brabant. Je fiets er langs de leukste plekken waar streekverhalen tot leven komen en je even ontsnapt aan de realiteit. We lichten er vijf voor je uit.
Kabouterkoning Kyrië - 23.4 km in de Kempen
Lang geleden leefde er in de Brabantse Kempen een geheimzinnig kaboutervolk dat enkel ‘s avonds buiten kwam. Ze deden niets of niemand kwaad, maar er was één regel: je moest ze met rust laten. Op een dag was er iemand te nieuwsgierig en die werd zwaar gestraft door de kabouters... Dankzij de nieuwe Kabouterkes-route ontdek je samen met de kinderen het volledige verhaal. Eén ding weten we zeker: de jongsten blijven gekluisterd op hun zadel verder trappen.
Dansende katten – 22 km in de Kempen
Mag het wat griezeliger? Dan is deze route op je lijf geschreven. Midden in de bossen van Bergeijk ligt de Kattenberg. Een grafheuvel waar het vroeger behoorlijk ‘gehekst’ heeft. Er leefden tal van heksen die bovenop de berg hand in hand dansten. Maar om niet herkend te worden, veranderden ze in katten. Zwarte katten die het gemunt hadden op mannen. Durf jij de berg op?
De Witte Vos – 28 km in de Kempen
Begin 20e eeuw heerste er armoede in Reusel en omstreken. Er was een tekort aan alles. Om toch aan geld te raken, begonnen de Reuselnaren met ‘smokkelen’. Als het donker was staken ze de Belgische grens over met Nederlandse goederen, die ze in België voor veel hogere prijzen verkochten. Ga je mee vossenstreken uithalen? De ‘Witte Vos’ fietsroute is een route van 53 km, bestaande uit een noordelijke lus (28 km) en een zuidelijke lus (25 km), in de omgeving van Reusel.
Bende van de Witte Veer – 43 km in regio De Langstraat
Vlakbij de Efteling en Nationaal Park De Loonse en Drunense Duinen kan je de ‘Bende van de Witte Veer-route fietsen. Rond 1720 werd de streek opgeschrikt door een losgeslagen bende. De beruchtste en sluwste van hen allemaal was bendeleider Swarte Johannes. Niemand wist hoe hij er werkelijk uitzag, alleen dat hij een witte veer op zijn hoed had... Je fietst hier langs plekken waar de bendeleden hun sporen hebben nagelaten, zoals het mysterieuze Witte Kasteel in Loon op Zand.
Het Duvelklökske – 18,4 km in regio Land van Cuijk
Wanneer je de fiets pakt in het stuw- en sluizencomplex in Sambeek en de dijk volgt, zie je in de verte de Sint-Janstoren van Sambeek pronken. Hij torent hoog boven het groene Maasheggenlandschap uit. Het landschapsgebied schittert trouwens op de UNESCO Werelderfgoedlijst. Ooit, lang geleden, tijdens kerstnacht, danste een duivel rondom de torenspits. Stap op je fiets en zoek mee naar het klokje dat toen spoorloos verdween.
De smaak te pakken? Voor meer belevingsroutes: www.visitbrabant.com. Ga je liever creatief aan de slag? Stippel dan je eigen route uit via het officiële knooppuntennetwerk over de mooiste paden dwars door Brabant.
De MSC World Europa wordt voorzien van een extra grote, futuristisch uitgevoerde Yacht Club die luxueuzer is dan ooit en verbeterde openbare ruimtes heeft. Het schip biedt plaats aan gloednieuwe, uiterst ruime ‘Owner’s Suites’ – die nergens anders binnen de vloot van MSC Cruises zijn te vinden. Een privébuitenruimte van 1.700 m2 met een groot zonnedek dat twee verdiepingen beslaat.
Dit jaar verwelkomt MSC Cruises de langverwachte MSC World Europa in haar vloot – het eerste schip in de baanbrekende ‘World Class’-serie. Het nieuwe schip introduceert een volledig nieuw cruiseplatform met toekomstbestendige maritieme en hospitality-technologieën aan boord, evenals een baanbrekend en ultramodern design. Een van de hoogtepunten van het schip is een verbeterde MSC Yacht Club. Het innovatieve “schip in het schip”-concept is een all-inclusive cruise-ervaring die bij de introductie in 2008 een nieuwe standaard zette voor cruisen op topniveau door gasten privacy en exclusiviteit te bieden, maar ook de mogelijkheid om te genieten van alle faciliteiten die een groter schip kan bieden.
Bij het ontwerpen van elk nieuw schip streeft MSC Cruises ernaar om deze ervaring te verrijken en te verbeteren. De MSC Yacht Club op de MSC World Europa zal dan ook een ongeëvenaard comfort bieden, met een grotere openbare ruimte, uitgebreide buitenruimtes, nieuwe stijlvolle suites en een futuristisch ontwerp.
Tot de hoogtepunten van de MSC Yacht Club op de MSC World Europa behoren:
Een totaal vernieuwd zonnedek verdeeld over twee dekken – Gasten hebben volop ruimte om te genieten van de beste vergezichten over zee vanaf de voorzijde van het schip. Op het benedendek kunnen gasten ontspannen met een glas champagne van de bar of met een hapje van de grill, terwijl het bovendek plaats biedt aan een privézwembad en bubbelbad waar gasten kunnen genieten van de zon op comfortabele ligstoelen of in een van de stijlvolle privécabana’s.
Twee gloednieuwe, uiterst ruime Owner’s Suites – Deze luxueuze meerkamersuites, die alleen op World Class-schepen te vinden zijn, hebben een totale oppervlakte van meer dan 150 m2 verdeeld over de binnenruimtes en het privébalkon. De weelderige suites bestaan uit een tweepersoons slaapkamer met inloopkast en badkamer, compleet met een full-size luxueus bad. De aansluitende afzonderlijke woon-eetkamer baadt in het licht dankzij ramen van de vloer tot het plafond. Voor de ultieme VIP-ervaring stappen gasten op hun eigen ruime balkon met al fresco eethoek en bubbelbad.
Duplex Suites met dubbel balkon – Deze tweedeks suites bieden een complete verdieping die gericht is op luxueuze ontspanning, met een eethoek, lounge en gastentoilet. Op de bovenverdieping bevindt zich de hoofdslaapkamer met eigen badkamer, compleet met ligbad. Deze speciale duplex suites hebben twee privézonnedekken. Het benedendek biedt een privébubbelbad, zit- en loungeruimte, terwijl het bovendek met comfortabele ligstoelen geschikt is om heerlijk te zonnebaden.
Speciale massageruimtes – Gasten die in de MSC Yacht Club verblijven, hebben toegang tot exclusieve massageruimtes in de hypermoderne MSC Aurea Spa en kunnen onbeperkt gebruikmaken van de thermale zone om zich te laten verwennen.
De MSC Yacht Club-ervaring
Wie in de MSC Yacht Club verblijft, heeft met een keycard exclusief toegang tot de privélounge waar onbeperkt gratis drankjes en heerlijke hapjes geserveerd worden. De keycard geeft ook toegang tot het gastronomische privérestaurant, dat is geopend voor ontbijt, lunch en diner. Op het à-la-cartemenu staan specialiteiten van de chef, met een ruime keuze aan verfijnde gerechten, vergezeld door een uitgebreide wijnkaart. Deze elegante ruimtes met een toekomstgericht ontwerp, bieden een ononderbroken panoramisch uitzicht vanaf de voorzijde van het schip. En na het ontspannen met een glas champagne op de klanken van livemuziek, een traditionele afternoon tea of na een dag vol belevenissen aan wal, kunnen gasten zich terugtrekken in hun ruime, prachtige suite.
Volledig gepersonaliseerde service is standaard, met dag en nacht de beschikking over een butler die snel de persoonlijke voorkeuren van elke gast leert kennen en op warme, vriendelijke en onopvallende wijze service verleent. Een speciale conciërge staat klaar om aan alle wensen te voldoen. Van het reserveren van een diner of spabezoek tot dagelijkse krantenbezorging – geen verzoek is te groot of te klein. Om het exclusieve gevoel compleet te maken, is er een privézonnedek met zwembad, comfortabele ligstoelen, schaduwrijke cabana’s en bubbelbad. In de nabijgelegen bar en grill kunnen gasten terecht voor een welverdiende cocktail, glas champagne of een hapje.
MSC Yacht Club op MSC Seascape
MSC Cruises lanceert in december van dit jaar ook de MSC Seascape. Dit schip zal een 3.000 m2 grote MSC Yacht Club hebben, verdeeld over vier dekken. Deze omvat onder meer: • Een sprankelende entree met een 46 m² grote, drie dekken hoge onyx-muur met achtergrondverlichting en de bekende Swarovski-trap. • Een privézwem- en zonnedek van 2.000 m² met een eigen zwembad en panoramisch bubbelbad met acht zitplaatsen en individuele jets, plus een standaard bubbelbad. • 131 suites (vijf verschillende types), waaronder de traditionele Interior, Deluxe en Royal Suites en 41 Deluxe Grand Suites met extra ruimte en een inloopkast, plus twee Owner’s Suites van 98 m² met een extra groot privébalkon met bubbelbad en zithoek. • Vanaf december 2022 zal de MSC Seascape onder meer Ocean Cay MSC Marine Reserve in de Bahama’s aandoen. Gasten van de MSC Yacht Club zullen daar ook aan wal profiteren van privileges, waaronder toegang tot een privéstrand en Ocean House, waar gratis drankjes en eten geserveerd worden. De MSC Yacht Club is beschikbaar op alle schepen in de Fantasia-, Meraviglia-, Seaside- en World-klasse.
Voordelen van de MSC Yacht Club
Een all-inclusive ervaring met tal van privileges: • Speciale voorrang bij in- en uitchecken en voorrang bij vertrek en terugkeer op excursiedagen; • Een 24-uurs butlerservice en speciale conciërge, wat voor een echt persoonlijke cruise-ervaring zorgt die is afgestemd op de individuele behoeften van elke gast; • Onbeperkt gratis drankjes op het hele schip met een Premium Extra-pakket standaard inbegrepen; • Onbeperkt dineren in de MSC Yacht Club; • Inclusief het Browse-internetpakket met onbeperkte data voor twee apparaten; • Gratis toegang tot de thermale suite in de wellnessruimte van de MSC Aurea; • Ervaringen op maat, van winkelen tot excursies; • Gratis welkomstfles wijn, Spumante, Champagne of sterke drank: • Nespresso-koffiemachine in elke suite en een gratis gepersonaliseerde minibar met dagelijks bijgevulde vruchtensappen, frisdranken, water en bier, en een gratis snack; • Roomservice, zodat gasten kunnen genieten van een ontspannen ochtend met ontbijt op bed;• Andere persoonlijke accenten, zoals een uit- en inpakservice voor bagage, dagelijkse bezorging van een krant in de kajuit en elke avond een extraatje bij de turndownservice - telkens een andere selectie van zoete of hartige hapjes
Voel u een VIP in de prachtige privéfaciliteiten: • Speciaal privégedeelte van het schip dat alleen toegankelijk is voor gasten van de MSC Yacht Club; • Tussen de 70 en 152 suites met de beste ligging, voorzien van een kussenmenu en lakens van Egyptisch katoen met traagschuimmatrassen voor de meest comfortabele nachtrust; • Panoramische Top Sail Lounge met bar, afternoon tea, kleine hapjes overdag en 's avonds, en live entertainment in de avond; • Een gastronomisch à-la-carterestaurant voor ontbijt, lunch en diner, waar gasten kunnen eten op een tijdstip dat hen schikt; • Een ruim privépooldeck met bubbelbaden, een zonneweide en buitenbar, waar gasten kunnen genieten van het allerbeste uitzicht aan boord over de boeg van het schip en op de zee