Na de beperkte reismogelijkheden door corona steeg het aantal bezoekers in Gelderland dit jaar met 13,7 procent naar zo'n 4,5 miljoen verblijfsgasten. Directeur Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen Herre Dijkema: “Na een tweetal moeilijke jaren is er gelukkig voor positief nieuws voor de sector. De toename van het bezoek is goed voor de economie, werkgelegenheid en leefbaarheid in onze regio’s.”
Met het wegvallen van de coronamaatregelen, is de reisbehoefte in 2022 weer volledig teruggekeerd. Het binnenlands bezoek aan de provincie Gelderland steeg met vijf procent naar 3,9 miljoen verblijfsgasten. Het aantal buitenlandse gasten nam daarnaast significant toe van 405 naar 600 duizend, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Ook de Visitor Data Monitor van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen registreert – met name in het voorjaar van 2022 - groei in de bezoekersaantallen bij onder andere attracties (113%) en natuurgebieden (21%). Bij de stijgingen moet wel een kanttekening worden geplaatst: in 2021 waren er minder bezoekers door de coronarestricties.
Trend : Een stijgende lijn in het aantal bezoekers is al voor de corona-uitbraak in lichtere mate te zien. Deze zet zich in 2022 weer verder voort: in vergelijking met 2019 steeg het aantal bezoekers met 2,7 procent. Een mogelijke verklaring is het mooie weer in mei en de zin om eindelijk weer op pad te kunnen gaan. Dijkema: “Mensen blijven graag in eigen land en onze regio’s zijn daarbij onverminderd aantrekkelijk als vakantiebestemming. Het sentiment voor 2023 is overigens ook positief: de verwachting is dat het binnenlands toerisme ook dit jaar licht groeit.”
Drukste dag : Verreweg de meerderheid van de dagbezoekers van de Veluwe, de regio Arnhem of het Rijk van Nijmegen, woont in Gelderland zelf. Gevolgd door inwoners van de grootste Nederlandse steden, zo blijkt uit de cijfers van de Visitor Data Monitor. Zij bezochten natuurgebieden met name in de zomervakantie, zaterdagmiddagen en zondagochtenden. Ook togen bezoekers volop naar de steden in deze warme maanden. Met pieken op de vrijdag- en zaterdagen. Attracties zagen de bezoekersaantallen vooral in de herfstvakantie stijgen, waarbij de woensdag- en donderdagmiddagen het populairst waren. Interessant feitje: 29 juli was de drukste dag in tegenstelling tot 1 januari 2022, waarop het minste bezoek gemeten werd.
Boost voor overnachtingslocaties : Kampeerterreinen deden het afgelopen jaar goede zaken. Het warme voorjaarsweer zorgde voor zowel een boost van Nederlandse en buitenlandse gasten. Het was er zelfs drukker dan de twee jaren ervoor. Bij groepsaccommodaties, het hardst getroffen door de pandemie, is weer herstel te zien in de cijfers. Ook het aantal verblijfsgasten bij hotels en B&B’s is weer op hetzelfde niveau als voor corona. Opvallend is de stijgende populariteit van bungalowparken in de herfstvakantie. Dijkema: “Het is goed te zien dat in de volle breedte van de sector geprofiteerd wordt van het bezoek.”
Visitor Data Model : Sinds eind 2022 monitort Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen met de eigen Visitor Data Monitor bezoekersstromen van de Veluwe, de regio Arnhem en het Rijk van Nijmegen. De tool geeft belangrijke inzichten in het aantal bezoekers, de herkomst en demografie van natuurgebieden, meer dan 50 binnensteden en populaire attracties.
De nieuwe collectie Lente-Zomer 2023 van SAINT JAMES staat bol van kleur, een romantische sfeer en veel ademruimte. Het iconische merk gaat de zomer met een glimlach tegemoet en je voelt aan iedere creatie dat de zee de belangrijkste inspiratiebron is. Color blocks, grafsche fantasieën, lichte materialen en maritieme inspiratie... Het wordt een zomer met 'zon, zee en strand' als rode draad!
We nemen de drie kernelementen even onder de loep:
NAUTIC
Het thema ‘Nautic’ van deze collectie wordt extra belicht door het chromatische kleurenpallet en de color blocks: ‘bloedrode’ tinten die standvastigheid en optimisme uitstralen, blauw ‘gitane’, dofgeel en smaragdgroen. Deze kleuren boordevol vitamines doen meteen denken aan strandhuisjes en zwoele zomers aan de kust.
BLEU ROMANCE
De collectie straalt een Boheemse sfeer uit dankzij het thema “Blue romance”. In het poëtische, natuurlijke en romantische universum spelen toile en bloemmotieven een belangrijke rol en komen nieuwe tinten tot leven: dichtersblauw, tango-oranje. Ook de kleur wit is alom tegenwoordig en brengt het linnen en het katoen nog meer tot leven. Ideaal voor een vederlichte zomer!
DUINEN
De duinen... uitgestrekte landschappen met zand als centrale element. Deze collectie is ook geïnspireerd op de duinen: krijtkleur, zandtinten en mastiek komen stijlvol samen en de gouden strepen geven een bijzonder vrouwelijke toets aan de creaties. Nieuw bij SAINT JAMES? De kleur zwart in de lente-zomercollectie, al dan niet gestreept. Het spel tussen de golven en het zand heeft onze ontwerpers geïnspireerd om te variëren tussen subtiele en moderne mazen en prints zoals zebramotieven.
Navy is the new black
De kleur navy blue verwijst naar de blauwe kleurenschakering die door de Royal Navy wordt gedragen. Marineblauw is ook de kleur bij uitstek die het huis Saint James typeert, seizoen na seizoen, collectie na collectie. Deze bijzondere soort blauw is zowel sober als elegant en zorgt voor een unieke en tijdloze teint.
Op een zomer waarbij mantra 'Magic Chill' centraal staat
Klaar voor een dosis happy vibes? Het nieuwe mantra van Freedom Moses luidt 'Magic Chill!' en zet de toon voor een fantastische zomer. Laat het slippermerk je meevoeren richting een chillax lifestyle, waar vrijheid en plezier domineren. In het SS23 seizoen lanceert Freedom Moses een nieuwe feelgood collectie die cool, kleurrijk, gender neutral en ageless is. Vrolijke retrolooks doen ons alvast dromen van een trippy lente en zomer waarin magie hoogtij viert.
De vegan en met lucht geïnjecteerde Freedom Moses slippers zijn de creatie van bezielster Sarah Gurt, die met Freedom Moses iets comfortabel en casual, maar toch trendy wilde uitbrengen. Met slippers verkrijgbaar in talloze kleuren en eindeloos mooie prints slaagt ze in die opzet.
De Freedom Moses slippers nemen ons dit jaar mee op een reis rond de wereld. FLOW, SMILE & RIO doen ons fantaseren over het dromerige strand van Copacabana, ZIGGY neemt ons mee naar het hedonistische en swingende Londen. De peace and love makers van Woodstock inspireerden de CAMO, met linnen texturen en gewassen pastels. De deuntjes van Ravi Shankar waren dan weer een bron van inspiratie voor de exotische KERALA slippers. Het SUN design is een fijne reminder aan het feit dat de zon altijd achter de wolken schuilt.
De WILD slippers komen er in een frisse dierenprint- en camo mix, combineerbaar met zo goed als alles! En ook psychedelische invloeden mogen niet ontbreken in de nieuwe collectie, waarbij SHROOM, TRIP, PENNY & FLOW het nieuwe maar oeroude medicijn zijn dat voor een instant geluksgevoel zorgt.
Eerder fan van een monochrome look? Ga dan voor een leuk kleurtje dat elke outfit wat extra cachet geeft.
Praktisch : Alle Freedom Moses slippers zijn beschikbaar voor kinderen en volwassenen.
ReJUsed not brand new // Juttu opent vintage corner in winkels Antwerpen, Brussel, Gent en Leuven. Op vrijdag 3 februari start het Belgische Juttu met ReJUsed, een gloed‘nieuwe’ vintage corner met tweedehands kledij en accessoires, exclusief in haar vestigingen in Antwerpen, Brussel, Gent en Leuven. De corners zijn samengesteld én worden gecureerd door twee inspirerende tweedehands merken van eigen bodem, het Antwerpse Arkaiv en Studio Retag uit Limburg. Omdat elk stuk uniek is, zal ReJUsed niet online verkrijgbaar zijn. Met de opening van de vintage corners zet Juttu extra in op het bewust herontdekken van kledij en toont het merk haar liefde voor lokaal.
ReJUsed, not brand new
Tweedehands is trendy: snuisteren in vintage boetieks, unieke items op de kop tikken, de origineelste looks samenstellen, … Met haar vintage corner ReJUsed in haar vestigingen in Antwerpen, Brussel, Gent en Leuven maakt Juttu vintage shoppen makkelijk én leuk.
Twee puur Belgische brands, Arkaiv en Studio Retag, krijgen vanaf 3 feburari hun eigen ruimte in de Juttu winkels, die zo in één klap dé ideale one-stop-shop voor vintage lovers worden. Van sleeveless jeansvesten en varsity jassen tot jurken met een retromotief, elk item dat wordt aangeboden, heeft karakter en is uniek. In tegenstelling tot de doorsnee vintage winkels, worden de collecties in de ReJUsed corners voortdurend aangevuld.
À deux, c’est mieux
Twee merken die strijden om kleding een tweede leven te geven, dat zijn Arkaiv en Studio Retag. Hoewel ze dezelfde missie voor ogen hebben en beide ‘echte’ vintage (20+ jaar) aanbieden, vullen de tweedehands merken elkaar goed aan als het op kledingstijl aankomt. In de ReJUsed corners kan elke vintagelover dan ook z’n slag slaan.
Arkaiv, fonetisch voor archive/archief, biedt enerzijds vintage kledij (waarvan sommige stuks nooit eerder gedragen werden) met een bohemian street vibe van de jaren ’40 tot ’90 gecombineerd met een vleugje early Y2K voor hedendaagse looks. Anderzijds upcyclet het merk vintage kledij tot nieuwe stukken. Zo transformeert het merk bijvoorbeeld drie oudere broeken naar één volledig nieuwe broek.
“Bij Arkaiv geloven we in een minder industriële samenleving waarin upcycling centraal staat en we doen ons deel om een duurzame markt te creëren. Wij houden van alle mensen, ongeacht ras, geloof, kleur of seksualiteit. Wij bevorderen authenticiteit en individualiteit.” - Jakob Hendrickx, oprichter Arkaiv
Studio Retag brengt een Parisian chique stijl en stuks met een unieke ‘70s en ‘80s look, maar ook merken als Donaldson. Het merk is ontstaan uit een passie van vroeger, waarin thrift queen Nathalie, oprichtster van Studio Retag, met haar vader rommelmarkten bezocht, op zoek naar leuke spullen en verzamelobjecten. Deze interesse groeide uit tot het upcyclen van oude tafeltjes, wat later resulteerde in een passie voor tweedehands kledij.
“Duurzaamheid is een belangrijk aspect. Met ons merk proberen we anderen hierover bij te leren en laten we zien dat je met mooie tweedehands stuks ook leuke outfits kan maken.” – Nathalie, oprichtster Studio Retag
Juttu, home of brands, house of friends
Met de opening van haar ReJUsed corners, blijft Juttu innoveren en haar status als het absolute shopping walhalla - dankzij haar brede aanbod aan unieke, feelgood merken en haar focus op tailor made klantenbeleving - uitbreiden.
"Onze klanten maken graag bewuste keuzes, en zijn op zoek naar kwaliteit. Niet alleen hebben vintage stukken de tand des tijds doorstaan, ze zijn tevens uniek en authentiek. Waardevolle stuks voor een persoonlijke stijl, én lief voor de planeet. Daarom vinden wij circulaire kleding een perfecte match met Juttu." Margo Gijsbrechts, Buying Manager Juttu
Met een stralende zon, goed humeur en fijn gezelschap staat het voorjaar voor genieten en ontspannen. Unisa voegt daar nog een vrolijke collectie schoenen en handtassen aan toe, die ook je look zal klaarstomen voor warmere dagen. Geïnspireerd door de mediterrane manier van leven, kent deze collectie Spaanse invloeden met verwijzingen naar de zon, zee en de natuur. Ook flexibele schoenen en vederlichte tassen maken ons dagdagelijkse leven makkelijker en speciale gebeurtenissen nog unieker.
Zo licht als een veer
Unisa staat voor unieke designs, maar ook voor constante innovatie en comfort. De nieuwste ontwikkeling voor aankomend seizoen is dan ook de SUPER LIGHT technologie. Deze technologie zorgt dankzij EVA (ethyleenvinylacetaat) voor extra flexibele en lichte materialen, die het draagcomfort verhogen. Beauty doesn't have to mean pain!
Trendwatch
Ballerina's, muiltjes en platform schoenen doen ook tijdens de lente en zomer van 2023 ons hart sneller slaan. In een verscheidenheid van kleuren en unieke designs geven ze een trendy touch aan elke outfit. De mooiste pastelkleuren wisselen daarbij knalkleuren, coole prints en metallics af. In combinatie met een speelse Unisa tas, brengen ze je look naar een hoger niveau.
Spaanse invloeden
De SS23 Unisa collectie belichaamt ook de mediterrane zee, het strand, de zon en de natuur. De designs met verfijnde details nemen ons mee naar zonnigere oorden en doen wonderen voor ons humeur.
Stralende kleuren, flatterende fits en gedurfde prints, dat is de nieuwste SS23 collectie van het Belgische modehuis Mayerline in een notendop. Het ultieme doel? Vrouwen boven de 50 geven waar ze recht op hebben: de beste fits, fijnste materialen en tijdloze, modieuze stuks om te combineren tot stijlvolle looks.
Color therapy
Fris kobaltblauw, gecombineerd met vrolijk limoengeel; het mag duidelijk zijn: de zomer is in het land bij Mayerline! Color blocking blijft dé trend van de zomer, waarbij slimme prints alles naadloos combineren tot één geheel. Pasklare, vrouwelijke maatpakken in elk kleur van de regenboog zetten de toon.
Flower power
Terug van nooit echt weggeweest: de alom geliefde bloemenprints. Voor wie écht lef heeft, verrast Mayerline deze zomer ook met een all-over maatpak in gedurfd bloemenpatroon. Andere blikvanger? Opvallende, vrije en vrouwelijke vleermuisvormen in tunieks, blouses en kimonojurken geven de zomer zwier en stijlvolle vlotheid.
Here comes the sun
Tussen al het blauwe geweld brengt Mayerline nog een dikke streep zon in haar SS23 collectie, met warme oranje en gele tinten in extra zachte materialen. Combineer met sprekend groen of zacht paars, voor een verrassend zomerse look.
Het Belgische denimmerk Lee Cooper blaast in 2023 115 kaarsjes uit. Een merk met heritage dat door haar tonnen ervaring is uitgegroeid tot een onmisbare speler in de denimmarkt. Lee Cooper doet niet aan trends en opgelegde stijlen, maar presenteert tijdloze stuks die tegelijk helemaal mee zijn met hun tijd. Zo introduceerden ze na de oorlog als primeur een jeansbroek voor vrouwen met een rits vooraan. Ook nu bewijzen ze hun vooruitstrevendheid met het introduceren van genderneutrale kinderkledij. Revolutionair.
Experienced in denim
Het van oorsprong Engelse Lee Cooper werd in 1908 uit de grond gestampt en is daarmee het oudste jeansmerk van Europa. Ondertussen is het merk al vele jaren in handen van een Belgisch familiebedrijf en ontwerpen en produceren zij nog uitsluitend voor de Belgische markt. De pasvorm is bij Lee Cooper het allerbelangrijkste, hierop blijft het merk continu innoveren. Alle fits zijn aangepast aan verschillende lichaamsvormen en leeftijden zodat ze perfect bij elk lichaam en stijl passen.
Made to fit
Verkies je een klassieke jeans, ga dan voor de KATO, een high waisted slim fit die de perfecte feel-good fit is om er dagelijks goed uit te zien. Ga je liever voor trendy, kies dan voor de KATE. High waisted, strak aan het bovenbeen, wijd uiteenlopend en helemaal on-trend. Voor de mannen is er ook ruimschoots keuze tussen slim fits, bootcuts, tapered fits enzovoort. Opties genoeg!
Mix en match naar hartenlust met andere items uit de collectie voor jouw ideale combinatie. Op zoek naar een stoere outfit of liever wat gekleder, zowel bij de dames als bij de heren zijn verschillende looks mogelijk.
Be yourself
Dit jaar keert Lee Cooper terug naar zijn roots met de herlancering van hun gekende baseline "Be Yourself" uit de jaren 80. Jezelf zijn heeft nog nooit zo centraal gestaan als in deze tijden, Lee Cooper moedigt dan ook iedereen aan de jeans te dragen waarin zij zich goed voelen. Groot of klein, minder slank of slank, hip of net iets minder, blank, zwart, straight, gay of gewoon jezelf. In de Lee Cooper collecties is er voor ieder wat wils.
verrassend veelzijdige deco selected by Bart Appeltans
Juntoo voegt een glazen parel toe aan de Selected by-collectie – een samenwerking met de gevierde interieurdesigner Bart Appeltans. De Tribeca-vaas en -theelichthouders zijn passe-partout en tegelijk erg karaktervol. Een luchtig statement om het vervolg van de succesvolle collab met de Belgische interieurarchitecht, -designer en geliefde tv-persoonlijkheid te vieren. Verkrijgbaar in verschillende tinten, past het Tribeca-glaswerk perfect bij de drie trends die Bart voor Juntoo uitwerkte: Southern Boutique, Greenhouse Vibe en Powder Pink. De Tribeca-lijn vormt zo een zachtaardig cadeau in drie verschillende smaken en sferen om jouw oogappel op valentijn of Moederdag mee te verrassen.
Groots in verfijndheid
Het Tribeca-glaswerk is een statement, groots in subtiliteit en verfijndheid van interieurarchitect Bart Appeltans. Beschikbaar in drie tinten – een opaal saliegroen, een warm roestoranje en een delicate poederroze.
Zeg het met evenwicht
Met de Southern Boutique-lijn dompelt Juntoo je onder in een bad van goud en ambacht. Warme tinten en bewerkelijke materialen geven een evenwichtige gloed aan het dagelijks leven.
Zeg het met natuur
Greenhouse vibe injecteert de rust van het groene buitenleven in je interieur. Dankzij kleurentherapie en de kalmte van natuurlijke materialen, trek je kalmte en gemoedelijkheid binnen in je woonkamer.
Zeg het met zachtheid
Van nude tot oudroze, aangevuld met toetsen crème, goud en zachtbruin, de Powder Pink-selectie vormt een deken van zachtheid en subtiliteit over je interieur. Een verfrissend nieuwe klassieker die getuigt van stijl en gezelligheid.
Juntoo is een Belgische meubel- en interieurspecialist met 17 showrooms en een webshop. De retailer is onderdeel van Beliving, waar ook Exterioo Tuinmeubelen deel van uitmaakt. Juntoo heeft als missie om kwalitatieve designmeubelen tegen een sterke prijs uit eigen magazijn naar elk gezin te brengen, zowel in België als internationaal. Een eigen designstudio en nauwe samenwerking met internationale fabrikanten zorgen voor hedendaagse en modulaire ontwerpen van zitbanken, tafels, stoelen, tapijten, kasten, verlichting en woonaccessoires.