Een nieuwe Upignac-generatie neemt de fakkel over. De tweelingbroers Jeremy en Raphaël Akili zijn de nieuwe gezichten van de beroemde Belgische foie gras in een speciaalzaak die net haar deuren opende in de buurt van het Flageyplein. Het is een avontuur tussen appelgroene muren, mahoniekleurige ramen en een grote tafel in blauwe hardsteen voor de kooklessen.
Op hun 31ste zijn de broers de jongste vestigingshouders van Upignac. Oorspronkelijk hadden ze een eigen bedrijf gespecialiseerd in events (geluid, licht, video), maar besloten hun onderneming over te laten om zich helemaal aan hun hobby te kunnen wijden: de keuken en fijne voeding. Terwijl zij op zoek waren naar een referentieproduct, wilde Upignac zijn toekomstige speciaalzaken net een nieuw imago meegeven. De gedroomde combinatie dus. Vooral omdat Jeremy en Raphaël dol zijn op foie gras en zich met jeugdig dynamisme op dit avontuur willen storten. Kortom, een wereld in het teken van gastronomische verfijning, veel meer dan alleen sublieme foie gras.
De krachtige appelgroene kleur geeft het ganse imago een absolute facelift waarbij dankzij luchtige maar tegelijkertijd imposante etalagekasten toch een waaier van verse producten binnen handbereik ligt. Keuze te over uit foie gras en producten van eendenborstfilet, eendenworst, pens, confit, terrine, mousse eendenvlees in al zijn aspecten. Daar vlak naast in het koelrayon bespeuren we diepgevroren foie gras in het gezelschap van een knap assortiment gevulde ravioli. De mahoniehouten kasten pronken met een royaal aanbod van foie gras in bokalen en fijne voeding, jam, olie, azijn, thee, koekjes en het complete gamma 2008 in zijn gloednieuwe verpakking.
In de wijnafdeling diverse referenties van champagne, rode wijn, zoete wijn en specifieke dranken die perfect bij foie gras passen, zoals de natuurlijke wijnen uit de biologische landbouw die trouw blijven aan hun terroir en de oorspronkelijke druivenrassen. Deze wijnen zonder scheikundige gisten zijn de trots van de twee jonge uitbaters, ze zijn gegarandeerd vrij van bewaarmiddelen en sluiten perfect aan op de filosofie van de moederonderneming. Bovendien beantwoorden ze aan een beleid van vernieuwing en authenticiteit, in de lijn van alle verse Upignac-producten, vrij van antioxidanten en bewaarmiddelen.
Met de eindejaarsfeesten in het vooruitzicht, heeft Upignac leuke ideetjes voor zowel particulieren als bedrijven in petto. Beide doelgroepen vinden hun gading in twee specifieke catalogi met een uitgebreid aanbod in een klein, medium of groot formaat, met een selectie volgens ieders smaak en budget. Opvallend in dit aanbod zijn de verse producten (bewaren tot max. 4°C, bewaartermijn beperkt tot 3 weken) en de gesteriliseerde producten in bokalen (lange bewaartermijn, koeling niet noodzakelijk).
Bedrijven vormen een gegeerde niche, maar Jeremy en Raphaël Akili gaan zelf langs om klanten te laten proeven. Die bedrijfsbezoeken maken het mogelijk om de collis perfect naar wens samen te stellen, een echt persoonlijke keuze te presenteren en advies te geven over de fiscale aftrekmogelijkheden (niet minder dan 12 collis van minder dan 50 euro excl. BTW). Bedrijven kunnen ook, net als particulieren uiteraard, terecht op de website om het aanbod te ontdekken.
Upignac Elsene is gespecialiseerd in persoonlijke geschenkcollis zonder meerprijs. Dit is de eerste speciaalzaak in het net die een online bestelsysteem opzette, net als een thuisleveringsdienst in de regio Brussel. Met Nicolas Logit, ex sous-chef van het restaurant Bon-Bon aan het culinaire roer tekenen de tweelingbroers alvast voor een beloftevolle en kwaliteitsvolle exploitatie. RVH.
Upignac Elsene Antoine Labarrestraat 24 1050 Elsene
Het hotel Hilton Brussels mag dan wel zijn veertigjarige bestaan vieren, het behoudt toch nog altijd zijn statuut van gastronomische aanbeveling in het hartje van de Europese hoofdstad.
De nieuwe kaart van het gastonomisch restaurant Maison du Boeuf toont eens te meer aan dat inventiviteit en gevoel voor goede producten van zeer groot belang zijn voor de tevredenheid van de klanten. Chef-kok Jacky Chartier heeft zich als het ware uitgesloofd om aan zijn veeleisend kennerspubliek het beste te bieden.
De onontkoombare gerechten als de tartaar van het Maison du Buf met kaviaar of de beruchte rundskotelet in zoutkorst geven de kaart een traditioneel karakter, terwijl de meer hedendaagse bereidingen als de Koningskrab uit Alaska gebraden in schuimende boter, metlichte Parmentier van Fines de Claires en kervelmousseline of de Tonijn met spinaziescheuten en citroenschilletjes, moes van espelettepeper en cedraat en melkrisotto voor het innoverende tintje zorgen. En dan hebben we het nog niet over de kleine wonderen die patissier Michel Babikov als dessert bereidt...
Zoals dit al vaak het geval is voor het Maison du Buf, komen de nieuwigheden niet enkel van de keuken, maar ook van de zaal. Giuliano Gianotti, de directeur van het restaurant, stelt naast een van de mooiste wijnboeken van de hoofdstad een prachtige magnumkaart voor die zelfs de meest veeleisende alcoholliefhebbers tevreden zal stellen. Van de 442 wijnreferenties die op de kaart staan, worden niet minder dan 39 flessen van 1,5 l weggegeven (13 wit en 26 rood).
Op de kaart zowel zeer prestigieuze traditionele wijnen zoals een Pétrus of een Mouton Rothschild, als wijnen uit andere landen en meer bepaald uit Italië. Dit noemenswaardige pluspunt ten opzichte van een traditionele wijnkaart overtuigt er ongetwijfeld iedereen van dat een wijn in een fles van 1,5 l vaak van veel betere kwaliteit is dan een wijn uit een gewone fles van 75 cl en dat dit bovendien goedkoper is dan twee flessen van dezelfde wijnsoort.
Hieraan moet nog worden toegevoegd dat mensen met een grote dorst vier jeroboams op deze kaart zullen vinden. In de Champagne-streek verwijst deze term misschien naar een dubbele magnum, d.w.z. vier flessen of drie liter, maar in de streek rond Bordeaux verwijst het naar een volume van vijf liter!
Voor de personen met een kleinere dorst zijn er nog altijd de 42 referenties in halve flessen... RVH.