Canard-Duchêne is een champagnemerk dat dicht bij de mensen staat om grote en kleine gelegenheden in het leven te vieren.De overname in oktober 2003 door de onafhankelijke groep Thiénot uit de Champagnestreek en de komst van Jean-Louis Malard, afkomstig uit Epernay en wijnkenner, in de algemene directie, verstevigde de positie van het Huis Canard-Duchêne en creëerde nieuwe toekomstverwachtingen.
138 jaar na de oprichting is het Huis Canard-Duchêne trouw gebleven aan Ludes, een pittoresk klein dorpje in het hartje van de wijngaarden van de Montagne de Reims. Alles begint in 1860 met liefde op het eerste gezicht tussen kuiper Victor Canard en Léonie Duchêne, stammend uit een wijnbouwersfamilie, die hun namen verenigen en in 1868 een champagnehuis oprichten. Hun zoon Edmond verzekert de internationale bekendheid van het merk en dringt door tot de gesloten kringen van het hof van tsaar Nicolaas II. Vandaar trouwens de tweekoppige adelaar, het embleem van de Russische tsarenfamilie, die sinds die periode de flessen siert. Uit deze periode dateert ook het sabreren, een kunst die bijdraagt tot de symboliek van het merk. Zo wordt Canard-Duchêne, de champagne die staat voor jeugdigheid en enthousiasme. Canard-Duchêne triomfeert nog elke avond in bruisende kringen, namelijk in de Paradis Latin, het vermaarde Parijse cabaret.
Het grote publiek kan in Ludes het parcours van aarde tot wijn volgen, de glas-in-loodramen van de kapel van het oude kasteel van Ludes bewonderen en de oenotheek met de oude millésimes ontdekken. Meer dan tien miljoen flessen rijpen in deze krijtkelders die uitgehouwen werden in de XIXeeeuw. Zij strekken zich uit over 6 kilometer en tellen 4 verdiepingen tussen 12 en 38 meter diep. Het hoogtepunt van het bezoek zijn de gangen die versierd werden voor de 125e verjaardag van het Huis door beeldend kunstenaar Michel Le Brun die zijn kijk op Canard-Duchêne geeft met allegorische werken over de streek, de assemblage, de druifluis, de oorlogen, de grote scholen
De stijl van het Huis Canard-Duchêne is in de eerste plaats gebaseerd op de pinot noir van de Montagne de Reims en Aube, die structuur en bewaarpotentieel geeft, de pinot meunier van de Montagne de Reims, bekend om zijn soepelheid en fruitigheid, en de chardonnay die de assemblages finesse en elegantie geeft. De filosofie van Canard-Duchêne bestaat uit drie waarden : authenticiteit verbonden aan 138 jaar geschiedenis in het hartje van de wijnstreek, de gezelligheid van een warm huis en de elegantie van de champagnes.
Het Huis Canard-Duchêne produceert naast een klassiek assortiment champagnes ook enkele Grandes Cuvées. Het klassiek assortiment bestaat uit: Canard-Duchêne Brut zonder jaartal, een evenwichtige en mooi opgebouwde champagne, samengesteld uit 40% pinot noir, 40% pinot meunier en 20% chardonnay. Canard-Duchêne Demi-Sec: dezelfde assemblage als de brut, maar met een hogere dosage : 42 gram suiker per liter. Canard-Duchêne Cuvée Léonie : Cuvée Brut Premium, uitsluitend ontworpen voor restaurants en wijnspeciaalzaken, dezelfde assemblage als de Brut, bijzondere dosage en langdurige rijping in kelders.
Canard-Duchêne Millésime 1999 : de eerste champagne met jaartal sinds de overname,stelt frisheid op de voorgrond. Zijn assemblage, gedomineerd door blauwe druiven, geeft hem pit. Canard-Duchêne Rosé : rosé champagne die volgens de traditie van de Champagnestreek, een assemblage is van de Brut met toevoeging van een beetje rode wijn van de pinot noir.
De Grandes Cuvées beschikken over een grote finesse en een subtiele elegantie. Voor de exportmarkt worden ze aangeboden in mooie metalen dozen geïnspireerd op de wereld van de single malts. La Grande Cuvée Charles VII Brut: een lichtgouden kleur en groene weerspiegeling, mooi evenwicht uit tussen maturiteit en frisheid met een verrassend contrast:zijn fijne, fruitige en florale neus doet denken aan de chardonnay. La Grande Cuvée Charles VII Rosé : onderscheidt zich door een diepe kleur met een mooie koperkleurige tint, paart volheid aan finesse en brengt rode vruchten tot uitdrukking. Past perfect bij alle intieme momenten. La Grande Cuvée Charles VII Blanc de Noirs : uitsluitend samengesteld uit blauwe druivensoorten: 70% pinot noir en 30% pinot meunier; krachtige champagne met waardevolle secundaire aromas, vooral geserveerd bij gestructureerde maaltijden.
Ellen de Boer wordt General Manager van The Dominican, luxe design hotel dat in oktober 2007 in het hartje van Brussel haar deuren opent en het eerste design hotel in België is. Zij heeft haar sporen reeds ruim verdiend in de hotelsector.
Ellen de Boer begint eerstdaags General Manager van The Dominican. Zij heeft ruim 15 jaar ervaring in de hotelsector en is afgestudeerd aan de Middelbare Hotelschool in Groningen. In 1993 begon zij haar carrière bij de Carlton Hotel Collection. Binnen deze groep bekleedde ze verschillende functies, o.m. Sales Executive in het Carlton Beach Hotel in Scheveningen en Salesmanager en General Manager in het Carlton Oasis hotel in Spijkenisse. Vanaf 2003 tot heden was ze General Manager bij het Carlton Ambassador Hotel in Den Haag. Ellen is Nederlandse en 42 jaar.
Als General Manager van The Dominican zal Ellen instaan voor het neerzetten van een onderscheidend product in een competitieve markt. Hierbij speelt gastvrijheid een essentiële rol. Eén van de belangrijkste voorbereidende taken is dan ook het aanstellen van een operationeel team in de bediening en in de front office die deze onderscheidende gastvrijheid kunnen en willen uitdragen.
Ellen: "Brussel heeft veel hotels, het merendeel behorend bij de bekende internationale hotelketens. We zullen met The Dominican een uniek en onderscheidend product in deze competitieve markt neerzetten voor onze gastvrijheid is hierbij een belangrijke rol weggelegd.The Dominican wordt een ideale combinatie van luxe, design en vooral comfort".
The Dominican en Carlton Hotel Collection
The Dominican is een hotel van Carlton Hotel Collection die het hotel zal inrichten en uitbaten. Momenteel exploiteert deze groep negen luxehotels met ongeveer 1000 hotelkamers, verspreid over Nederland en het Verenigd Koninkrijk. De groep werd opgericht in 1985, als onderdeel van het Engelse Hotel Management International Ltd, en heeft haar hoofdzetel in Utrecht. Carlton Hotel Collection streeft ernaar haar sterke positie in de hotelbranche te verstevigen door voortdurend te investeren in de kwaliteit en innovatie van huidige en toekomstige hotels.
The Dominican krijgt 150 luxekamers en suites, een gym en een Grand Lounge en Brasserie. Met name met dat laatste richt The Dominican zich ook op de Brusselaar. Eten en drinken in een zeer eigentijdse omgeving, een combinatie van een moderne bar en een stijlvolle lounge, die de gehele dag en avond toegankelijk is. The Dominican wordt het eerste hotel in België dat het kwaliteitslabel van design hotelskrijgt toegewezen.