HEMA en NORA GHARIB starten schooljaar met brooddoosactie: een gevulde en gezonde brooddoos voor elke leerling
Kinderarmoede blijft een probleem in België, met veel kinderen die dagelijks ongezonde of zelfs lege brooddozen meenemen naar school. Om deze problematiek onder de aandacht te brengen en een concrete bijdrage te leveren, lanceren HEMA en ambassadrice Nora Gharib een bijzondere sensibiliseringsactie bij de start van het nieuwe schooljaar. Samen met Nora zal HEMA brooddozen met gezonde en betaalbare producten persoonlijk afleveren aan leerlingen uit geselecteerde Brusselse scholen. Deze actie, die als pilootproject in Brussel start, zal op termijn kunnen worden uitgebreid naar de andere regio’s.
Hoewel de problematiek van lege brooddozen al langer bekend is, ontbreken vaak concrete cijfers. Volgens recente armoede- en leeflooncijfers zou naar schatting een kwart van de kinderen hongerig naar school gaan. Om deze kwestie aan te pakken, besloot HEMA om brooddozen te vullen en te schenken. “Bij HEMA zijn we vastberaden om een verschil te maken,” zegt Carla Velghe, Country Director van HEMA Belux. “Met deze tastbare actie willen we de strijd tegen kinderarmoede versnellen. Bovendien kunnen HEMA-klanten vanaf nu ook hun steentje bijdragen aan de actie en via ons klantenprogramma een brooddoos doneren, waardoor we ook bij hen het bewustzijn vergroten.”
Nora Gharib als gezicht van de campagne
Tv-persoonlijkheid, actrice en moeder Nora Gharib, die in haar leven van dichtbij veel armoede heeft gezien, leidt de campagne als ambassadeur. "Het is cruciaal dat kinderen toegang hebben tot gezonde maaltijden, vooral tijdens hun groeiproces," benadrukt Nora Gharib. "Deze actie ligt mij persoonlijk na aan het hart, omdat ik vroeger op school heb gezien hoe het is om zonder voldoende middelen op te groeien. Ik steun dit initiatief volledig”.
Nora Gharib stelde samen met HEMA een gezond weekmenu samen, gebaseerd op de voedingsdriehoek, als leidraad voor ouders om voedzame en betaalbare lunchopties voor hun kinderen te bereiden. Op deze manier willen HEMA en Nora motiveren dat het best makkelijk en leuk kan zijn om aan democratische prijzen een creatieve brooddoos te vullen voor de hele schoolweek.
MAANDAG : volkoren wrap met smeerkaas, kipfilet & tomatenplakjes, vakje met kiwi
DINSDAG : sneetjes volkoren brood met smeerboter en kaas, vakje komkommerschijfjes en partjes mandarijn
DONDERDAG : sneetjes volkoren brood met smeerkaas en tomaatjes, vakje met kiwi en banaan in bananendoos
VRIJDAG : sneetjes volkoren boterhammen met smeerboter en kipfilet, vakje komkommerschijfjes en vakje gesneden appeltjes
Sprezzatura is een Italiaans begrip dat moeilijk te vertalen is. Je kan het vergelijken met nonchalante flair, en wordt meestal gebruikt om een persoon of stijl te omschrijven. Ook je badkamer kan in het teken staan van sprezzatura. Een minimalistisch interieur kan bijvoorbeeld gepaard gaan met warme kleuren en rijke materialen om tot een moeiteloze en toch prachtige look te komen. Ook aan de hand van terrazzo kan je heel eenvoudig wat extra persoonlijkheid in je badkamer brengen. X2O Badkamers toont hoe je dat doet.
Terrazzo-trendsetting
Terrazzo is het resultaat van marmer- of andere korrels die in gepolijst cement of klei zijn geduwd. De naam verwijst naar het Italiaanse ‘terras’, omdat terrazzo oorspronkelijk voor terrassen werd gebruikt. Daarna stond het vooral bekend als vloermateriaal, maar de voorbije jaren heeft het ook terrein gewonnen in de rest van ons interieur. Vandaag zie je het dan ook in badkamers, slaapkamers, terrassen en zelfs accessoires. Dat maakt terrazzo een veelzijdig element waarmee je je badkamer moeiteloos van een vleugje charme voorziet.
Mediteraanse oase
(*) Wil je graag je hele wastafel omtoveren tot een terrazzo-tafereel? Ga dan voor de Balmani Still-waskom en plaats deze op de bijpassende Balmani Stretto- of Moon-tablet. Beide elementen in greige terrazzo zijn van hoogwaardige kwaliteit en vormen samen een elegant geheel. Wil je het opvallender? Kies dan bijvoorbeeld voor een terrazzo vloer. Trek de mediterrane look verder door natuurelementen te integreren in de rest van de badkamer. Zo kan je de waskom en tablet plaatsen op het Balmani Moon-badkamermeubel uit Natuureik of Amerikaanse notelaar. De zwevende kast is beschikbaar als onderkast of kolomkast, en binnenkort ook in een geribbelde variant.
Decotip: Breng de Italiaanse stijl nog meer bij je binnen door terrazzo-elementen ook te matchen met een warme terracottakleur. Die combinatie past zowel in je interieur als exterieur, en wekt meteen een mediterrane sfeer op.
Terrazzo twists voor een trendy badkamer
De Balmani Impress-douchebak van X2O Badkamers knipoogt naar terrazzo in zijn originele functie. De douchebak is vervaardigd uit composietmarmer, en zijn steenstructuur heeft een handig antislipeffect. Het materiaal is krasbestendig, hygiënisch, en voelt warm aan onder de voeten.
Heb je liever een blikvanger in het toilet? Dan is de Balmani Mood-handenwasser misschien jouw ding. De wasbak uit zwart-witte terrazzo heeft een matte finish en voorziet elke toilet van een extra kick. Hij past in allerlei aankledingen, van industrieel tot edgy, en is ook nog eens onderhoudsvriendelijk.
Tot in het kleinste detail
Voor de liefhebbers van subtiele accenten is er ook de Balmani Pelota Disc, een wandlamp met trendy terrazzolook. Dit tijdloze stuk kan je bovendien naast jouw Balmani-spiegel of -spiegelkast ophangen voor een match made in heaven. Ook al is het formaat wat kleiner, de wandlamp brengt even veel mediterrane finesse in je badkamer als de douchebak of handenwasser.
Alle producten zijn exclusief verkrijgbaar bij X²O Badkamers -- www.x2o.be
DE BAANBREKENDE COLLECTIE WORDT UITGEBREID MET MONOCHROOM ZWARTE EN WITTE MODELLEN.
Een heel nieuwe wereld van zelfexpressie opent zich met deze twee slanke en stijlvolle toevoegingen aan de baanbrekende Swatch BIOCERAMIC WHAT IF? collectie. Omarm het donker of het licht naargelang je stemming voor een moeiteloze look in elke situatie. Of je met de volledig zwarte en witte horloges nu gaat voor contrast of harmonie, ze zijn een essentieel onderdeel van elke garderobe.
Met WHAT IF…BLACKAGAIN? gaat BIOCERAMIC WHAT IF? in de stealth-modus zodat jouw geometrische uurwerk onverwacht nog meer opzien wekt. WHAT IF…ALLWHITE? toont in z'n lichtheid een glimp van het ongewone in de dagelijkse tijdwaarneming.
Maar hoe je het ook bekijkt, beide aanvullingen in de BIOCERAMIC WHAT IF? collectie zijn perfect getimed. WHAT IF? is een geometrische benadering van een Swatch classic die in een oogwenk de uitblinker onderscheidt van de doorsnee. Krachtige, vierkante randen en een 33 mm x 33 mm kast garanderen een comfortabele pasvorm om de pols terwijl de kleurenblokken contrasteren met het magnifiek moderne monochroom voor een directe indruk.
Als je op zoek bent naar een horloge dat ook materiaal technisch een punt maakt: achter de stijl gaat serieuze wetenschap schuil. We hebben het allemaal te danken aan het innovatieve BIOCERAMIC materiaal van Swatch. Door de combinatie van ceramisch poeder met materialen van biologische oorsprong (biosourced) realiseert Swatch BIOCERAMIC een indrukwekkende sterkte en duurzaamheid voor het unieke vierkante WHAT IF? design.
Met de BIOCERAMIC WHAT IF? collectie biedt Swatch jou horloges die passen bij je lifestyle en je look. De BIOCERAMIC kast, kroon en de gesp ademen de innovatieve geest van Swatch. Het rand-tot-rand-glas van biologische oorsprong (biosourced) biedt vanaf de zijkant een markante blik op de wijzerplaat terwijl het geïntegreerde bandje van materiaal van biologische oorsprong (biosourced) optimaal draagcomfort biedt. In 1982 werden de oprichters van Swatch geconfronteerd met de vraag welk design de voorkeur had: rond of vierkant. De BIOCERAMIC WHAT IF? collectie staat voor een alternatieve en speelse werkelijkheid die laat zien hoe de wereld van Swatch eruit zou hebben gezien als Swatch gekozen had voor een vierkant design. Met het nieuwe kleurenpalet van de Swatch BIOCERAMIC WHAT IF? collectie laat je iedereen zien dat het onmogelijke mogelijk is in een unieke stijl.
De nieuwe Swatch BIOCERAMIC WHAT IF…BLACKAGAIN? en WHAT IF…ALLWHITE? modellen zijn verkrijgbaar in Swatch winkels en online op Swatch.com vanaf 1 augustus 2024. €110.
Met de ALASQ Muro voorziet AQUALEX scholen van proper en drempelvrij kraanwater. De watertap van het merk brengt drinkwaterfonteinen terug, maar dan wel in een gloednieuw jasje aan de muur. Eenvoud, hygiëne en design smelten samen in de innovatieve watertap die hydratatie hip maakt. Zo streeft AQUALEX (samen met maatwerkbedrijf WAAK) naar een duurzame en gezonde toekomst zonder plastic.
Het design
De ALASQ Muro is een outdoor watertappunt dat openbaar waterdrinken vernieuwt en naar een heel nieuw niveau tilt. De stijlvolle watertap maakt kraanwater drinken hip, maar ook vooral toegankelijk en veilig. Het muurmodel werd ontworpen met de focus op hygiëne, design en gebruiksgemak met een specifieke aandacht voor schoolkinderen. De afgeronde vormen maken het ontwerp volledig kindvriendelijk, en het model is zo stevig dat het tegen meer dan een stootje kan. Daarnaast genieten ook studenten, werkmensen en andere voorbijgangers van het innovatieve systeem.
Anders dan een gewone, publieke drinkwaterkraan is deze tap zelfreinigend en -onderhoudend. Samen met de beschermde tappunt en de aanraakvrije, intuïtieve bediening maakt dat de installatie ultrahygiënisch. Het toestel wordt ook steeds aan de muur bevestigd zodat kinderen, maar bijvoorbeeld ook rolstoelgebruikers er zonder problemen bij kunnen. Daarbij kan je de watertap volledig personaliseren. Zo kunnen scholen het apparaat versieren met een tekening en een wedstrijdje organiseren om tot een winnend ontwerp te komen. Omdat het schooljaar samenvalt met de wintermaanden, is de ALASQ Muro ook bestand tegen lage temperaturen. Het antivriessysteem schakelt automatisch in, waardoor er ook op de koudste dagen water beschikbaar is op de speelplaats.
40% van de scholen zou zijn drinkwaterfonteintjes niet onderhouden. Bovendien vult zo’n 50% van de leerlingen zijn fles in de toiletten. Daarom vindt AQUALEX het net belangrijk om met de ALASQ Muro veilig drinkwater te voorzien op schoolterreinen. Het gebruiksvriendelijke en innovatieve design maakt kraanwater ook aantrekkelijk en zet kinderen aan om meer te hydrateren. Zo streeft AQUALEX naar een toekomst waarin mensen steeds heel eenvoudig toegang hebben tot proper kraanwater en plastic flessen volledig op de achtergrond verdwijnen.
Reshoring: AQUALEX haalt productie vanuit het buitenland naar HQ in Deerlijk in samenwerking met maatwerkbedrijf WAAK.
Samenwerking met WAAK
Met duurzaamheid als een van z’n grootste drijfveren heeft AQUALEX een nauwe samenwerking met maatwerkbedrijf WAAK opgezet. Aan de hand van deze coöperatie haalt AQUALEX zijn productie terug naar Deerlijk. Op die manier heeft het merk de volledige controle over het productieproces dat zo lokaal mogelijk verloopt en kan het de opgelegde kwaliteitsstandaard beter opvolgen. De medewerkers van WAAK vervullen verschillende taken binnen het partnerschap, van de minutieuze assemblage van ALASQ tot het zorgvuldig voorbereiden van bestellingen. De duurzame, circulaire samenwerking tussen WAAK en AQUALEX staat beide bedrijven toe om hoogwaardige producten te realiseren en tegelijkertijd te streven naar een schonere planeet.
Toekomstvisie
“De visie van AQUALEX is dat in 2030 iedereen en overal kraanwater kiest”, vertelt CEO en oprichter Alexander Vanlerberghe. De ALASQ Muro tovert kraanwater drinken dan ook om tot een ervaring. Het elegante wandmodel trekt mensen aan en triggert hen om kraanwater te kiezen. De handige touchvrije bediening maakt de tap ontzettend gebruiksvriendelijk, en het ontwerp en zelfreinigende systeem garanderen proper en veilig drinkwater. Dankzij die eigenschappen kroont de ALASQ Muro zich tot koning van de openbare drinkwaterkranen. “De installatie van het nieuwe AQUALEX-drinkwatertappunt ALASQ Muro op openbare plaatsen en scholen betekent een grote stap in de duurzame beweging”.
Dit seizoen richt AMV zich op drie hoofdthema's, allemaal onder één dak: herinneringen die we tot leven brengen en de herinneringen die we voor onszelf willen creëren. Het is een nieuwe interpretatie van het DNA van het label uit Marseille, dat al sinds de oprichting gedreven wordt door materialen en kleuren.
Het begin van het seizoen spreekt tot de verbeelding en dompelt ons onder in de wereld van natuurlessen op het platteland of in de bergen. Een modernere garderobe, die zowel technisch als comfortabel is, met een combinatie van jacquardbreisels en geruite breisels. De herfst gaat dan over in een preppy sfeer: de kleurrijke, getailleerde look is geïnspireerd op het Londen van de jaren '60. Strepen zijn er in allerlei breedtes, korte rokjes kunnen worden gedragen met aansluitende truitjes en ultravrouwelijke lavalièrehemden met denim overalls.
Tot slot draait de winter om eenvoud - elegante, tijdloze eenvoud. In de AMV garderobe: natuurlijke tinten, terug te vinden op herwerkte mantelpakken in nieuwe materialen. Naar het voorbeeld van de DOA, een ketting en inslag die de ontmoeting tussen technologie en kleermakerswerk illustreert. Dit zijn items die je onder een dikke, gestructureerde jas kunt dragen, ontworpen als het ultieme accessoire van het seizoen.
In het hart van de American Vintage-collecties van dit seizoen wordt materiaal op nieuwe manieren uitgewerkt - zo kunnen we texturen bijna tot in het oneindige vermenigvuldigen. Hetzelfde geldt voor denim, waarvan de referenties soms een zelfverzekerde vrouwelijkheid weerspiegelen, met nu eens lichte items, dan weer een authentiek silhouet, en vooral een gloednieuwe wassing op de JOYreferentie. Jersey kan nu eens sec en authentiek zijn en dan weer vloeiend en tijdloos, terwijl RIPSTOP verkrijgbaar is in verschillende materialen. Zoals elk seizoen is de knitwear herwerkt, hier gecombineerd met loungewear en nieuwe pakken.
"Dit seizoen introduceren we de nieuwe materialen in verschillende thema's: ze zijn natuurlijk verschillend uitgewerkt, maar bieden een echte rode draad doorheen de herfst-wintercollectie 2024- 2025." - Het American Vintage-stijlteam
Het kleurengamma is assertiever. We vinden het tijdloze wit en ecru, op smaak gebracht met groen (fluorescerend, kaki of pauw), rood (rozig of bordeaux) en bruin (perzik of hazelnoot). Zo kan iedereen het monochrome silhouet uitproberen door te kiezen voor gevarieerde en contrasterende kleuren.
Geïnspireerd door de Verenigde Staten richt Michaël Azoulay in 2005 in Marseille het merk American Vintage op. Gemarkeerd door de weidse landschappen en de absoluut ontspannen sfeer die daarmee gepaard gaat, besluit hij het meest tijdloze basic item te updaten: het T-shirt. In de loop van de seizoenen breiden de collecties zich uit, waarbij ze worden opgebouwd rond items die steeds fijner uitgewerkt worden. American Vintage verkoopt tegenwoordig kleding voor hem, voor haar en voor kids, in kleuren en stoffen die het DNA van het merk vormen en een veelvoud aan emoties weten op te wekken. www.americanvintage-store.com ill pepe lobz