SLAAN DE HANDEN IN ELKAAR EN ONTHULLEN EEN NIEUWE CAPSULECOLLECTIE
Een unieke collectie hoeden voor het lente-/zomerseizoen 2022,een ode aan het leven onder de zon en de liefde voor de zee. Om de zomer met stijl te verwelkomen, stelt Borsalino een speciale capsulecollectie voor die ontworpen is in samenwerking met het iconische Maison Vilebrequin uit Saint-Tropez.
Het vakmanschap van Borsalino en de Riviera-geïnspireerde stijl van Vilebrequin vullen elkaar mooi aan en brengen de ontspannen zomersfeer en de mediterrane cultuur tot leven.
Het thema van deze speciale collectie zet de zeeschildpad in de kijker, symbool bij uitstek van het Maison uit Saint-Tropez. De schildpadden, die elk afzonderlijk en met de hand op de iconische panamahoeden aangebracht werden, lijken er wel op getatoeëerd. Ze weerspiegelen de zomersfeer, de vrijheid van het leven in openlucht en de liefde voor de zee.
De collectie panamahoeden voor mannen en vrouwen is verkrijgbaar met een middelgrote of grote rand. De hoeden zijn voorzien van een speciaal Borsalino x Vilebrequin-lint en worden vergezeld van een collector’s rugzak.
Roland Herlory, CEO van Vilebrequin, vertelt het volgende over de samenwerking: «Borsalino heeft een uitzonderlijk erfgoed en een vakmanschap dat al bijna twee eeuwen intact is gebleven. Toen ik de fabriek in Alessandria bezocht, was ik onder de indruk van de grote aandacht voor elk detail. Elke schildpad wordt met de hand op onze hoeden aangebracht. Aangezien Vilebrequin de referentie is wat luxebadmode betreft, zijn we erg trots op onze samenwerking met deze bijzonder gerenommeerde hoedenmaker. Dankzij onze gemeenschappelijke mediterrane roots is deze samenwerking bovendien heel natuurlijk verlopen.»
“Wij zijn heel blij om deze nieuwe samenwerking met Vilebrequin te mogen onthullen”, aldus Mauro Baglietto, algemeen directeur van Borsalino. “De capsule Borsalino x Vilebrequin weerspiegelt onze wil om de grenzen van ambachtelijke luxe te overschrijden en nieuwe ontwerptalen en -scenario’s te verkennen”, voegt hij er nog aan toe.
De collectie past perfect binnen de vernieuwingsstrategie van Borsalino na de overname door Haeres Equita. Het doel is om de 160 levensjaren, het befaamde DNA en de emblematische stijl van het merk te doen heropleven dankzij een nieuwe, hedendaagse esthetiek.
VILEBREQUIN
Vilebrequin dat in 1971 werd opgericht, is een frans merk gespecialiseerd in luxe strandkledij. Het huis inspireert zich met de vreugde en de vrijheid die heersen in Saint-Tropez en vieren de kunst van van informele elegantie doorheen de seizoenen.
BORSALINO
Borsalino is de oudste Italiaanse fabrikant die gespecialiseerd is in de productie van luxehoeden: een «Made in Italy» -pionier die wereldwijd bekend is om zijn buitengewone kwaliteit, onmiskenbare stijl en tijdloze elegantie.De hoeden van Borsalino worden sinds 1857, vervaardigd in Alessandria in Piëmont, waar het productieproces een industriële visie combineert met een ambachtelijke inborst.
De capsule Borsalino x Vilebrequin werd op 18 mei gelanceerd. Ze is verkrijgbaar in een selectie van boetieks en via de websites van beide merken, alsook bij bepaalde internationale retailers.
7 verrassende tips van Camptoo om op brandstof te besparen tijdens je volgende camperreis
We kunnen er niet meer om heen: de brandstofprijzen swingen de pan uit. In tegenstelling tot een vliegtuigreis is reizen met de camper of caravan een verademing voor je portemonnee. Het geeft je de vrijheid om volledig zelf te kiezen hoever je reist, naar waar je trekt en op welke manier je start aan je nieuwe avontuur. Bovendien bestaan er enkele makkelijke manieren om efficiënt te reizen en je brandstofverbruik binnen de perken te houden. Camperspecialist Frans Hoofwijk van Camptoo geeft je 7 handige tips voor een zuinige rit naar je vakantiebestemming.
Tip 1: Kies voor een lichte camper of caravan
Hoe lichter de camper of caravan, hoe lager het brandstofverbruik zal zijn. Reis je met de camper, dan speelt ook de motor een belangrijke rol. Een voertuig met een nieuwere motor rijdt veel zuiniger dan eentje met een oude. Bovendien is een moderne motor een stuk minder belastend voor het milieu.
Reis je met de caravan, dan is je brandstofgebruik afhankelijk van het voertuig dat de caravan trekt. Een moderne benzineauto zal een stuk zuiniger rijden dat een oudere dieselwagen. In with the new!
Tip 2: Ga voor een ‘platte’ reisbestemming
Vermijd tijdens je reis heuvelachtig gebied. Hoe minder dat de motor hoeft te werken, hoe minder brandstof je camper zal verbruiken. Kies voor een mooie vakantiebestemming zonder al te veel bergen, zodat je op een constante snelheid kan rijden. Gunstige, gelijkblijvende wegen, een constante snelheid in een zo hoog mogelijk versnelling, minder optrekken of remmen, en trager rijden zorgen voor een duurzame rit.
Tip 3: Stippel op voorhand je route uit
Bestaat er iets leuker dan je reis tot in de puntjes te plannen en vol spanning af te wachten naar de dag van vertrek? Onvoorziene gebeurtenissen zoals verloren rijden of in de file staan zijn niet alleen een domper op de reisvreugde, ze zorgen ook voor een hoger brandstofverbruik. Goed plannen is een goed plan!
Tip 4: Maak je camper of caravan vertrekkensklaar
Nu je je voertuig en bestemming hebt gekozen, is het tijd om in te pakken en weg te wezen. Controleer voor vertrek nog even je bandenspanning. Zijn je banden volgens de voorschriften opgepompt? Dan bespaar je veel brandstof! Denk bovendien goed na over wat je allemaal meezeult. Heb je écht die 5 paar broeken en 10 truien nodig? Of kan je ter plekke een wasje doen? Denk eraan: hoe lichter de bagage, hoe lager je brandstofverbruik.
Toptip van Frans: "Ook inkopen bij de supermarkt kan je prima in het buitenland doen. Neem voldoende mee voor de eerste twee dagen en doe daarna inkopen in het land waar je bent. Zo leer je ook de buitenlandse keuken kennen."
Tip 5: Schakel stiekeme verbruikers uit
Check of alle onnodige energieverslinders zoals de achterruitverwarming uitstaan. Te warm? Draai gerust je raampje naar beneden om van de frisse lucht te genieten en schakel de airco uit.
Tip 6: Rijd niet op de reserve van je brandstoftank
Velen van ons schieten in lichte paniek en krijgen klamme handen wanneer het reservelampje van de wagen plots brandt. Ook al kan je vaak nog meer kilometers rijden dan je denkt, toch is het aangewezen om de zoektocht naar een tankstation aan te vatten.
De brandstof in je tank werkt namelijk ook als koeling voor de brandstofpomp. Als je tank leeg is, zal de brandstofpomp lucht aanzuigen. Dit zorgt voor oververhitting en kan tot beschadiging leiden. Een volle tank zorgt dan weer voor extra kilo's en een groter brandstofverbruik. Gouden raad: hou je tank minimaal voor 1/4e gevuld.
Toptip van Frans: "Tank in een dorpje naast de snelweg om hoge brandstofprijzen te voorkomen. Kan je daar ook nog overnachten? Zo gezellig en je hoeft niet onnodig om te rijden!"
Tip 7: Verken de buurt te voet, met de fiets of met het plaatselijk openbaar vervoer
“We zijn errrrrrr!” Kies een mooi plekje uit en parkeren maar. Smeer je benen in voor kleine verplaatsingen en laat je voertuig staan om te voet op te gaan in de nieuwe omgeving. Moeder Natuur dankt je. Geniet bewust van alle pracht die ze ons schenkt.
08.07.22 > 05.03.23 : Via mode vertelt Kidorama het verhaal van de plaats van het kind en de ontwikkeling van zijn individualiteit, van 8 juli 2022 tot 5 maart 2023.
Kindermode is voortdurend in ontwikkeling. Zij wordt inclusiever en duurzamer. Elk jaar komen er nieuwe labels bij. Dit is de gedroomde kans voor het Mode & Kant Museum om een tentoonstelling te wijden aan kindermode, van 8 juli tot 5 maart 2023. Via de mode vertelt Kidorama het verhaal van de plaats van het kind en de ontwikkeling van zijn individualiteit. Een tentoonstelling die door haar scenografie en inhoud zowel tot de kinderen spreekt die wij zelf ooit waren als tot die van nu. De extraatjes? Veel activiteiten voor kinderen en gezinnen en gratis toegang tot de tentoonstelling voor jongeren onder 18 jaar!
Deelnemers : Aiko, Anne Kurris, Baby Dior, Balmain, Bonpoint, Bonjour Maurice, Buissonnière, Caroline Bosmans, Cos I Said So, Castelbajac, Converse, Dujardin, Elisabeth de Senneville, Gaultier Junior, Infantium Victoria, Jacquemus, Jean-Charles de Castelbajac, JBC, Kid Cool, Lacoste, Lanvin, Lanvin Petite, Marine Serre, Max & Lola, Milk On The Rocks x FILA, MM6 Maison Margiela, Noukies, Off-White, Paco Rabanne, Petit Bateau, Petit Pli, Pierre Cardin, Pourquoi Princesse, Ralph Lauren, Sonia Rykiel, Sonia Rykiel Enfant, Thom Browne, Tom & Boy, Walter van Beirendonck
Tentoonstelling
Via een thematisch en chronologisch parcours stelt Kidorama vragen over de huidige mode voor kinderen van 0 tot 12 jaar. Verschillende thema's behandelen het eigen karakter van deze mode en haar evolutie van 1820 tot 2020: de nabootsing van de mode voor volwassenen, modellen speciaal ontworpen voor kinderen, of de groeiende belangstelling van de luxe-industrie. De tentoonstelling neemt ook sociale kwesties onder de loep zoals de verantwoordelijkheidszin in de mode-industrie of de constructie van gender en de ontwikkeling van gemengde of uniseksmode.
Kidorama gaat uiteraard over kinderen, maar is er natuurlijk vooral vóór kinderen! De tentoonstelling biedt niet alleen een scenografie die jong en oud kan bekoren, ze biedt ook talrijke activiteiten voor kinderen: een leuke en interactieve rondleiding; een kleurboek dat rechtstreeks geïnspireerd is op de gepresenteerde stukken ; workshops met paper dolls op speciale dagen die aan kinderen zijn gewijd, zoals de Internationale Dag van de Rechten van het Kind, Sinterklaasdag, enz. ; een Family Day, een activiteit die ons museum voor het eerst organiseert…
Mode & Kant Museum
Het Mode & Kant Museum is ondergebracht in een groep historische huizen in het hart van Brussel, op een steenworp van de Grote Markt en bewaart ongeveer 15.000 stukken kantwerk, kleding en accessoires die dateren van de 16e eeuw tot vandaag. Er worden ongeveer 15.000 stukken kant, kleding en accessoires bewaard die dateren van de 16e eeuw tot vandaag. De collecties zijn de belangrijkste ter wereld op het gebied van de Brusselse creatie en kleding, die het in een Belgische en internationale context wil plaatsen. Zo blijft de herinnering aan de Brusselse mode bewaard. Sinds verscheidene jaren versterkt het team van het museum de dialoog tussen geschiedenis en hedendaagse mode.
Het textiel kan niet permanent worden tentoongesteld, omdat zulks de conservatie ervan niet ten goede komt. Het museum presenteert zijn collecties dan ook hoofdzakelijk via tijdelijke tentoonstellingen bestaande uit een honderdtal stukken en modellen.
PRAKTISCHE INFORMATIE
Kidorama - 200 jaar kindermode - Van vrijdag 8 juli 2022 tot zondag 5 maart 2023 - Dinsdag > zondag 10u - 17u - Tarieven: 8€, 6€, 4€. Gratis: jongeren minder dan 18 jaar / elke eerste zondag van de maand. Modemuseum Violetstraat 12, 1000 Brussel
VLAM geeft de erkenning STREEKPRODUCT.be aan vier traditionele streekproducten van producenten die opnieuw aanknopen bij de familietraditie: Belgische elixir van de vierde generatie Stokerij De Poldernaar, nu BV Vieux Nouveau Antwerp; Frans Beckers uit Zutendaal levert opnieuw Limburgs boekweit en boekweitmeel; Bart Nauwelaerts herstart het familiebedrijf Confiserie Nilona in Puurs en grijpt terug naar recepten van rumrotsen en buche coco van zijn grootvader.
Elk jaar voorziet het Steunpunt Streekproducten in de schoot van VLAM drie erkenningsrondes voor Vlaamse traditionele streekproducten. De Beoordelingscommissie, die samengesteld is uit specialisten uit alle voedingsdomeinen, onderzoekt de aanvragen en adviseert de Sectorgroep Streekproducten van VLAM, die beslist over de erkenningen.
Belgische elixir
Aangeboden als Elixir Vieux Nouveau door BV Vieux Nouveau Antwerp (opvolger De Poldernaar). Felix Van Rillaer leerde eind 19de eeuw de stiel van jeneverstoker in het stokerijrijke Antwerpen. In 1903 startte hij zijn eigen bedrijf “De Poldernaar”. Tom Van Rillaer, vierde generatie, nam in 2021 de draad terug op van de productie van geestrijke dranken. Samen met Kenneth Van Heurck richtte hij BV Vieux Nouveau Antwerp op. Ze volgden samen een stokerscursus en gingen vervolgens aan de slag met de oude familierecepten.
In Belgische elixirs spelen kaneel, saffraan en steranijs een hoofdrol, ondersteund door engelwortel en kruidnagel. Voor zijn Elixir De Poldernaar ging Felix van Rillaer begin 20ste eeuw nog op zoek naar extra fruitige aroma’s. Hij vond die bij etherische oliën van verschillende citrusvruchten. Na het mengen van de distillaten met zuivere alcohol tot 35° wordt de drank gezoet en gekleurd. Nog even rijpen en grootmoeders gouden drankje is volledig op smaak. BV Vieux Nouveau - Schillerstraat 5, 2050 Antwerpen - www.vieuxnouveau.be - info@vieuxnouveau.be
Rumrotsen en buche coco
Aangeboden Confiserie Nilona uit Sint-Amands – Puurs. Confiserie Nilona startte in Niel nabij Antwerpen in de moeilijke jaren 1940. Eens er voldoende suiker voorhanden was kwam de confiserie tot leven met productie van spekken, nougat en likeurpralines. Begin jaren vijftig specialiseerde Frans Edmond Nauwelaerts zich als een van de eersten en de weinigen in kokos suikergoed, een goedkopere grondstof dan amandel maar zeker niet makkelijker om te verwerken. Bart Nauwelaerts, derde generatie zet de 2 kokossnoepen, de “buche coco” en de “rumrotsen” opnieuw in de markt.
Bart produceert volgens de traditionele warme methode omdat zo de kokosmassa zachter blijft. Na het mengen wordt de massa met rollen gekneed in een “depositormachine” en door de buche- of in de rotsvormen geperst. Bart vond een oude “depositor” bijna identiek aan die van zijn grootvader en liet ook de oude vormen namaken. Nadien volgt een jasje met Belgische chocolade.
De rumrotsen waren zeer populair in de jaren ’50 en ’60. Vandaag herkennen vooral Antwerpenaren, Limburgers en Walen ze als een ouderwetse snoep. Ze hebben dan ook al meer dan 65 jaar dezelfde vorm! De buche coco of kokossigaren met een donker chocoladelaagje waren tot eind jaren ‘90 een vaste waarde in de snoepwinkel of bij de bakker. Op de markten waren de gekapte buches populair, oorspronkelijk restjes van de productie. Confiserie Nilona - Hemelrijken 3A, 2890 Puurs - St. Amands - www.nilona.be - info@nilona.be
Limburgs boekweit en boekweitmeel
Aangeboden door Heideboerderij Haeim & Haeivers uit Zutendaal. Frans Beckers teelt in Zutendaal al decennia gewone boekweit en de tatarische boekweit van eigen zaadteelt. Recent biedt hij dit opnieuw te koop aan. Op zijn hoeve Heideboerderij Haeim & Haeivers wordt veel aandacht besteed aan de band tussen natuur en landbouw; de boekweit wordt hier dan ook biologisch geteeld. De boekweit wordt gemalen in de Dorpermolen in Stevoort (Hasselt), beschermd als monument, en het boekweitmeel wordt alleen lokaal verhandeld.
Boekweitmeel heeft zijn plaats in de Limburgse streekgastronomie onder de vorm van boekweitpap, een ontbijtpap met botermelk, en boekweitkoek, een pannenkoek gebakken met spek en geserveerd met Limburgse stroop. Bovendien is boekweitmeel een belangrijk ingrediënt in traditionele Kempense balkenbrij. Heideboerderij Haeim & Haeivers - Zuurbroekstraat 11, 3690 Zutendaal – telefoon 089 6117 62 - Fbeckers28@gmail.com
De temperaturen zoeken langzaam de dubbele cijfers op, de zon laat zich vaker zien en de natuur kleurt weer groen. Dat kan maar één ding betekenen: de zomer is in aantocht! Hoog tijd om ook je huid weer zomerklaar te maken. Met deze fijne puur natuurlijke producten geef je je huid een oppepper en zie je er in no-time gezond en stralend uit.
SKIN FOOD LIGHT
Deze heerlijke crème voor gezicht en lichaam is een echte alleskunner. Trekt snel in, hydrateert en biedt comfort bij een droge huid. Het geheim van deze crème is de
je zintuigen onder de douche met de bewezen activerende geur van gember en citronella. Deze Aroma Shower geeft je een alert en opgewekt gevoel, voor een energieke start van je dag! Bovendien is dit product biologisch afbreekbaar, zoals al onze doucheproducten. 30 ml € 27,99
CITRUS 24H HYDRATERENDE BODY LOTION
Deze lichte en snel absorberende body lotion zorgt voor onmiddellijke en langdurige combinatie van biologische zonnebloemolie met o.a. driekleurig viooltje, biologische Calendula en biologische kamille.30 ml € 5,99
AROMA SHOWER ENERGY
Wek verfrissing. Pure etherische oliën van citroen en Litsea cubeba brengen je in een opgewekte stemming. Aloë vera heeft een verkoelende werking en kokosnootolie zorgt ervoor dat je huid zijdezacht aanvoelt. Ook fijn om als after sun te gebruiken. 200 ml € 14,99
HYDRATERENDE GEZICHTSSPRAY
Deze verfrissende gezichtsspray hydrateert en verkwikt direct de vermoeide en doffe huid. Met de opwekkende geur van groene mandarijn, pepermunt en palmarosa. Gebruik deze spray als een hydraterende boost tussendoor. Fijn voor op reis of in je handtas! 100 ml € 11,99
24H HYDRATERENDE GEZICHTSCRÈME
Een lichte crème met kostbare plantenoliën, extract van biologische vijgencactus en aloë vera. Verfrist en hydrateert direct tot wel 24 uur lang. Trekt snel in en laat geen plakkerig gevoel achter. Een must-have voor je dagelijkse verzorging in de zomer. 30 ml € 13,99
Net als de andere producten van Weleda dragen deze winterfavorieten het NATRUE-garantielabel voor natuurcosmetica. Voor verdere verkoopinformatie zie weleda.be. Weleda wil bijdragen aan de gezondheid van mensen en aan een gezonde aarde door het produceren en verhandelen van natuurlijke geneesmiddelen en lichaamsverzorgingsproducten. Het bedrijf werkt uitsluitend met ingrediënten van 100% natuurlijke oorsprong, zoveel mogelijk van biologische kwaliteit. Sinds de oprichting in 1921 in Zwitserland heeft Weleda vestigingen in 50 landen, verspreid over 5 continenten en heeft zij ruim 2.500 werknemers.
Kies voor een duurzaam productieproces, gerecyclede materialen, en minder afval en verspilling
Duurzaamheid is tegenwoordig deel van ons dagelijks leven. We gaan bewuster om met plastic, laten wat vaker de auto staan, kiezen meer voor lokale producten, en we willen weten waar onze kleding vandaan komt. Maar wist je dat je bij het kopen van een zonnebril ook voor duurzaamheid kan kiezen? Zo zijn sommige zonnebrillen gemaakt van gerecyclede materialen, terwijl andere genieten van een duurzaam productieproces. Toegankelijke oogexpert Pearle Opticiens geeft je 4 verschillende manieren om te kiezen voor een duurzame zonnebril en zo je ecologische voetafdruk te verkleinen.
Looking good by doing good
Elke verandering begint bij jezelf. Of je je nu tijdens het weekend inzet als milieuactivist, of thuis plichtsbewust recycleert, elke stap telt. Ook het kiezen van een zonnebril kan bijdragen aan een duurzamere levenswijze.
#1: “Ik kies voor een duurzaam productieproces.” : Karün betekent letterlijk ‘to be nature’. Winnaar van Most Sustainable Eyewear Brand 2021 Karün staat voor duurzaamheid en wil de wereld inspireren. De zonnebrillen worden geproduceerd met respect voor mens en natuur. Zo worden er geen chemische producten of kleurstoffen gebruikt tijdens het productieproces én worden de lokale ondernemers in Patagonië gesteund. Bovendien worden de zonnebrillen gemaakt van recyclede materialen, zoals visnetten, touw en metaal. Met 1 zonnebril draag je bij aan de bescherming van maar liefst 400.000 hectare natuur.
#2: “Ik kies voor minder afval.” : Wie heeft er ooit beweerd dat duurzaam niet trendy kan zijn? DbyD, het eerste brillenmerk dat duurzame monturen op wereldschaal beschikbaar maakt, gaat voor rationele mode. De zonnebrillen hebben een tijdloos design, waardoor ze niet snel uit de mode zullen gaan, passen bij elke outfit en zijn uniseks. Ook ontwerpt het merk zijn zonnebrillen met celluloseacetaat, een biologisch afbreekbaar materiaal gemaakt van houtvlokkenpoeder. DbyD heeft ervoor gekozen om samen te werken met Mazzucchelli 1849, ’s werelds meest toonaangevende leverancier van milieuvriendelijk bio-acetaat materiaal. Bovendien wordt er tijdens de productie van de zonnebrillen geen gebruik gemaakt van ruwe olie of giftige weekmakers. Zo komen er minder schadelijke stoffen vrij in de natuur. Het gerecycled plastic is comfortabel, licht van gewicht én milieuvriendelijk.
#3: “Ik kies voor minder verspilling.” : Make renewable possible, deze naam gaf Tommy Hilfiger aan zijn duurzame collectie van biobased zonnebrillen. Zo zijn de brillen gemaakt van hernieuwbare grondstoffen zoals cellulose (plantenvezels) en het duurzame materiaal bio-acetaat. Bovendien wordt dit materiaal zonder ruwe olie of giftige weekmakers geproduceerd. De Tommy Hilfiger Exclusive Collection met 20 zonnebrillen is exclusief verkrijgbaar bij Pearle met een vaste prijs van €99. Van sportieve en elegante modellen die bij elke outfit passen tot tijdloze monturen waar je jarenlang plezier van hebt.
Tommy Hilfiger ambieert om niets te verspillen. Zo wil het merk in de toekomst volledig rekening houden met de grenzen van onze planeet en geeft het vorm aan een vernieuwd circulair bedrijfsmodel wat hun koolstof- en watervoetafdruk beperkt. Momenteel heeft het merk 2 circulaire, trendy zonnebrillen op de markt gebracht waarin de nieuwe filosofie al zit verwerven en waar materialen hergebruikt worden.
#4: “Ik kies voor duurzame materialen.” : Sinds midden april dit jaar vind je het innovatieve merk KOMONO in de Belgische Pearle winkels. De SS22 collectie van Pearle x KOMONO staat in teken van duurzaamheid en teruggaan naar de essentie, back to basics. Dit vertaalt zich in duurzaam uitgekozen materialen voor de zonnebrillen én de verpakking. Zo zijn de zonnebrillen vervaardigd uit biobased materiaal en zijn de hoezen gemaakt van gerecyclede plastic flessen.
» 5 x optische illusie dessins van Arte - » 3D-effect op de muren
Schijn bedriegt en niets is wat het lijkt, of toch niet? Arte zoekt opnieuw de uitersten op wat de beleving van haar muurbekleding betreft, met dessins die al lang niet meer zomaar een opdruk zijn. Arte draait je dit keer een rad voor de ogen met composities, materialen en technieken die je muren vullen met een trompe-l’oeil avant la lettre. Een tastbaar 3D-effect speelt een optische illusie uit, waarbij hoe langer je ernaar kijkt, hoe interessanter het wordt. What you see, is what you get, maar wat zie jij?
Detour: Escher-waardig doolhofpatroon
Arte treedt in Eschers voetsporen, die zich met meetkundig passende patronen tussen feit en fantasie waande. Het doolhofpatroon van het Detour-ontwerp van Arte doet er nog een extra illusie bovenop, door het gebruik van sisal. Sisal is een stevige vezel afkomstig van de agaveplant dat Arte 100% handgemaakt verweeft en versnijdt. Door verschillende stukjes geweven sisal in meerdere richtingen te leggen, ontstaat samen met de drie gebruikte kleuren per kleurvariatie een 3D-effect. Detour is verkrijgbaar in 4 kleurvariaties: Silver Linen (zachte, natuurlijke tinten), Beige Olive (beigetinten met uitgesproken olijfkleurige lijnen), Copper Pink (koperkleur wisselt met zachtroze) en Gold Teal (een donkere, ietwat mystieke achtergrond op een uitgesproken goud-blauw patroon).
Optique: optisch bedrog van de bovenste plank
Arte kiest trompe-l’oeil-gewijs resoluut voor diepte en textuur, want ook voor Optique wordt sisal gebruikt. Dit geometrische patroon speelt met optisch bedrog; de een ziet driehoeken, de ander vierkanten. De geweven sisal verschijnt zowel horizontaal, verticaal, stijgend diagonaal als dalend diagonaal. Dankzij de vier richtingen ontstaan er verschillende geometrische figuren en kleurnuances, zeker wanneer ook lichtinval een extra dimensie toevoegt. Optique is verkrijgbaar in 4 kleurnuances: Beige, Copper (koperkleur), Rubis (zwoele rode tint) en Sky (licht hemelsblauw).
Biseau: optisch in verstek
Het lijkt wel alsof deze muurbekleding in verstek gezaagd is, want diagonaal inlegwerk wurmt zich tussen de horizontale en lichte achtergrond. De verschillende richtingen van het sisalweefsel zorgen alweer voor een niet te evenaren 3D-effect, om nog maar te zwijgen over de optische illusie die hier ontstaat. Raamwerk waarachter iets schuilt, een aaneenschakeling van kettingen of H’s en O’s. It’s up to you. Biseau is verkrijgbaar in 7 kleurvariaties: Gold Beige (beigetinten met gouden schijn), Turquoise Teal (grijze achtergrond, turquoise nuances in het raamwerk), Copper Red (warm tintenschema tussen koper en rood), Bronze Black (brons met donkergrijs schaduwspel), Warm White (monotoon lichte nudetint met kleurnuances door het materiaal), Grey Forest (monotoon donkergroen) en Sunburst (monotoon oranje/oker).
Puzzle: een staaltje abstracte kunst
Arte zoekt voor dit dessin haar inspiratie in de abstracte kunst. Puzzle is een willekeurig patchwork van zowel rechte als afgeronde vormen, dat doet denken aan abstract grootmeesterschap. Hoewel de vlakken onregelmatig lijken, vallen ze als puzzelstukjes netjes in elkaar. De ene kleurvariatie speelt met een ruim kleurenpalet, terwijl de ander het van monotone kleurnuances moet hebben door het sisalweefsel. Een waar kunstwerk aan je muur! Puzzle is verkrijgbaar in 5 kleurcombinaties: Orange Ruby (schakeringen met rood, oranje, goud en grijs), Blue Emerald (schakeringen in het groenblauwe spectrum, aangevuld met goud en zilver), Warm White (monotoon wit/nude), Mocha (monotoon donkergrijs) en Moss (monotoon groen).