Jonge generaties zijn het best geïnformeerd over het concept, maar staan ook het meest sceptisch tegenover de haalbaarheid. Van alle milieuproblemen verontrust de klimaatopwarming de Belg het meest
De strijd tegen de klimaatopwarming is het belangrijkste milieuvraagstuk volgens de Belgen. Op de tweede plaats komt het probleem van de luchtkwaliteit - dat zwaarder doorweegt in Vlaanderen -, gevolgd door het probleem van de kwaliteit van onze voeding - dat zwaarder doorweegt in Franstalig België. Dit blijkt uit een grootschalige enquête* over milieuproblemen en CO₂-neutraliteit die Spadel, de groep achter SPA® en BRU®, afnam in België en Nederland.
Minder verpakkingsmateriaal en meer afvalrecyclage: dat zijn volgens de Belg de beste oplossingen om tot een CO2-neutrale samenleving te komen. Vrouwen zijn daar sterker van overtuigd dan mannen. De andere oplossingen die doeltreffend geacht worden, zijn het bevorderen van groene elektriciteit en de overstap naar andere vervoermiddelen.
Nood aan educatie
"Negen op de tien Belgen hebben al van koolstofemissies gehoord en de meerderheid kent het concept 'koolstofneutraliteit'. Het verheugt ons om te kunnen vaststellen dat er sprake is van een duidelijke bewustwording rond dit thema", onderstreept Charlotte Giroud, woordvoerder van de Groep Spadel. "Toch merken we dat België achterop hinkt in vergelijking met Nederland. Er is dus zeker nog nood aan educatie."
Eén Belg op drie heeft namelijk nog nooit van CO₂-neutraliteit gehoord. In Nederland is dat slechts één op tien. Ook de koolstofneutraliteit van een onderneming is een nog weinig bekend concept bij de burgers: slechts 54% van de Belgen heeft er al van gehoord, tegenover 68% van de Nederlanders. De definities die de respondenten gaven, waren zeer uiteenlopend, wat aangeeft dat weinig mensen echt weten wat koolstofneutraliteit precies inhoudt.
Belg kijkt naar bedrijven om het voorbeeld te geven
Een element dat duidelijk naar voren komt uit de enquête is dat de Belgische burger vindt dat het de verantwoordelijkheid is van de bedrijven om met oplossingen voor het klimaatprobleem te komen. Zes op tien Belgen (58%) zien het terugdringen van de CO2-emissies als een gedeelde verantwoordelijkheid die in gelijke mate aan burgers, bedrijven en politici toekomt. 23% is echter van mening dat het in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van de bedrijven is.
En de jongeren? Die zijn sceptisch …
Jongeren in de leeftijdsgroep van 18 tot 24 jaar zijn het best geïnformeerd over het thema, maar zij kijken wel het meest sceptisch en kritisch naar de toekomst. 23% van de 18 tot 24 jarigen denkt dat de CO₂-neutraliteit van bedrijven een 'utopie' is (tegenover slechts 16% in de andere leeftijdsgroepen). Beduidend meer respondenten in deze groep (29%) associëren dit met een opportunistisch discours en noemen de realisatie van koolstofneutraliteit door een onderneming 'onverhoopt'. Hun gedrag weerspiegelt overigens niet noodzakelijk hun overtuigingen. Jongeren geven aan dat ze, wanneer ze water kopen, bij hun keuze meer rekening houden met de prijs dan met de verpakking en de impact op het milieu.
"Het bewustzijn rond CO₂-neutraliteit is weliswaar aanwezig in onze samenleving, maar we moeten ervoor opletten dat we geen hele generatie verliezen", vindt Charlotte Giroud, woordvoerder van de Groep Spadel. "De resultaten van de enquête tonen dat de burger wacht op een oprecht en snel engagement van de bedrijven. Wij nemen dit ter harte en beschouwen het als een uitnodiging om het publiek goed te informeren over wat koolstofneutraliteit precies is, wat we als onderneming al hebben gerealiseerd en wat we nog moeten doen", besluit ze.
From the highest peaks to everyday streets, O’Neill continues to make snow style work on and off the slopes. Revolutionary designs blend both fashion and functionality, featuring innovations like Gore-Tex materials and Firewall Magma. Highlighted by bright colours, these styles are perfect to pack for a ski or snowboard trip, as well for a citytrip up north. Keeping you warm wherever you go!
First, let's hit the streets : California lifestyle outerwear for urbanites
When winter hits, you'll be ready. Made for braving the outdoors in stylish fashion, O'Neill once again loaded their jackets in functional tech. From inner storm plackets that stop wind getting into your jacket, to audio pockets that allow you easy access to that day’s playlist. Functional design for those who don’t want to sacrifice style for comfort.
Modernist retro city styles
On trend and always on point. With the Modernist Retro range, O'Neill shapes the future by honoring the past. Cool and contemporary city looks encapsulate the authentic O’Neill spirit and bring our heritage into the context of now. Not to leave you out in the cold, O’Neill’s Hybrid jackets are bursting with technical performance features. Sealed with watertight taped or laminated seams to stay dry and equipped with Firewall Magma technology to keep your core protected thanks to its thermal energy-absorbing pattern, we empower you to enjoy the outdoors for longer.
Next, let's have fun on the slopes - O'Neill x Gore-Tex FW20
O'Neill is proud to be back with their most innovative and sustainable collection to date. Featuring Gore-Tex 2-layer products and O’Neill Gore-Tex Infinium for men and women made from recycled PES fabrics, this range is the ultimate combination of breathability, durable weather protection and thermal protection. Ulizing the most sustainable materials Gore-Tex has to offer, with PFC free DWR coating (Durable Water Repellency) and recycled layers, O'Neill is able to provide us with total windproof protection in all garments whilst using only non-fluorine based materials. The only thing this range won’t do, is clip on your snow boots for you...
O'Neill Firewall Magma
Inspired by O’Neill’s 60-year history in wetsuit design, O'Neill has been able to discover what parts of the body require more insulation, thanks to body mapping research. That’s why they started using O’Neill Firewall Magma in a huge part of the snow outerwear range, in conjunction with 3m™ thinsulate™, Primaloft™or down in order to reduce weight, maintain warmth and offer greater comfort on cold days.
Design and innovation inspires everything O'Neill does, so they chose to strategically place the Firewall Magma lining at the back of a jacket, something that is not commonly done. What does this mean? On average, it keeps you 25% warmer than a normal lining so you'll be able to go out riding for longer.
Sustainability on the slopes
The sustainable O’Neill Blue vision, which you can read more about here, has been translated into almost every product category this FW season. This season, all the O’Neill outerwear in Europe is PFC FREE and 30% of the snow collection carries the O'Neill Blue label, which means the item is produced with at least 30% recycled materials.
THE NEW PATRIZIA PEPE FALL-WINTER 2020 DIGITAL CAMPAIGN
Patrizia Pepe launches the new Fall-Winter 20 collection through a digital project that interprets the brand’s glamorous and irreverent soul. A tale showcasing the gentle-rebel inspiration of garments from the new Patrizia Pepe collection, with contents featuring glam-rock and dynamic accents.
The concept developed by the Spring Studios Milan creative team is centred around the Patrizia Pepe woman, a modern Rebel Daydreamer who rejects stereotypes and is not afraid to show her irreverent and charismatic side in everyday life, without compromising on femininity and sensuality.
The scenario conjures up underground London lofts, in which natural light confers soft and warm tonalities upon images, enhancing the versatility of garments from the collection. A captivating story made of moments in which the dual feminine and rock identity of the brand crystallise.
The Italian photographer Nicolò Parsenziani was selected to take shots for the campaign, drawing on his multifaceted talent to translate the universe of the Patrizia Pepe woman into a single visual language. Video contents are by the international film director Liam Cushing, who from behind the camera skilfully recounts the eclectic personality of the star in this campaign, the model Caterina Pezoa.
The original narration is enriched by a special and detailed production reminiscent of music videos, highlighting the sensuality and versatility of the Patrizia Pepe Fall-Winter 2020 collection.
#PatriziaPepe #RebelDaydreamer
ABOUT PATRIZIA PEPE - A BRAND TO BE LAID BARE
Out of the passion on Patrizia Bambi (Creative Director) and the entrepreneurial mind of Roberto Tribioli (CEO) Patrizia Pepe, of Tessilform SpA is born. The story starts off in Florence in 1993. The name "Pepe" is from the outset, emblematic of the brand identity, non conventional and dynamic. Since then, women can recognise a brand that combines practicality of everyday living and glamour for those special occasions, thanks to the elegant minimalist lines and meticulous attention to detail. And this is how the new concept for today's women has taken shape: dynamic, sensual, elegant yet still rock. A woman who distinguishes herself for her modern outlook, always moving with the times but never going too far; if others notice her, it's for her elegance and femininity.
Contemporary, funny, sensual; perfect for bringing together all the idiosyncrasies of the Patrizia Pepe lifestyle. The brand has demonstrated that it is able to quickly create iconic garments with indisputable originality, recognisable and timeless for years to come. Always attentive to what is stimulating the market, the brand is committed to complementing and enriching its offering. In 2005 the first Men's collection was introduced, followed two years later by the Children's line. The year 2011 saw the launch of the Beachwear range, and January 2014 signalled the start of the Accessories line. Our values? Sensuality, Elegance, Silhouette, Femininity, Quality, Attention to detail, Innovation, Italian style, Versatility, Distinction, Current trends, Excitement, Aspiration.
Mensana, sinds 20 jaar een gevestigde waarde als sportmedisch centrum in het West-Vlaamse Sijsele, treedt toe tot de Mensura-groep. Mensana richt zich met een eigen labo en een mobiele trailer tot particuliere en bedrijfsklanten in heel België en zal in de toekomst het huidige aanbod op het vlak van gezondheid, conditie en vitaliteit verder uitbouwen.
Sinds 1 september 2020 is Mensana actief onder de vleugels van Mensura, externe dienst voor welzijn en bescherming op het werk, en krijgt het de kans om verder te groeien. Het start enthousiast met een vernieuwd team onder coördinatie van Joke Vandenbroele. Zij was voorheen al actief bij Mensana als inspanningsfysioloog.
Verantwoord bewegen
Joke Vandenbroele: “Mensana is een thuishaven voor iedereen die verantwoord en met een gerust gemoed wil bewegen en sporten. Van particulieren, over sportclubs tot bedrijven. De inspanningsfysioloog en kinesitherapeut vormen samen en in overleg met de sportartsen een multidisciplinair, sportmedisch team. Het Mensana-team is erg gemotiveerd om deze doorstart tot een succes te maken. Naast het enthousiasme in onze ploeg is de ondersteuning vanuit Mensura daarvoor de ideale voedingsbodem.”
Particuliere en bedrijfsklanten kunnen bij Mensana terecht voor sportmedische keuring en advies, inspanningstesten, VO2-max-metingen, lactaattesten, voet- en ganganalyses en leefstijl- en bewegingsadvies. Deze diensten worden net als vroeger aangeboden in het labo in Sijsele of via een mobiele trailer ter plaatse bij klanten.
Na de herstart in september van de cruises met Costa Deliziosa en Costa Diadema, zal Costa geleidelijk aan meer schepen activeren. Cruises zullen toegankelijk zijn voor klanten die in Europa wonen, zoals voorgeschreven door een arrest van de Italiaanse regering.
De Italiaanse rederij biedt haar populairste cruises in de Middellandse Zee en de Canarische Eilanden aan, alsook haar cruise rond de wereld. Het grote nieuws voor winter 2020-2021 is het debuut van de gloednieuwe Costa Firenze.
Costa Cruises, de leidinggevende Europese cruisemaatschappij en onderdeel van Carnival Corporation & plc , is klaar om koers te zetten naar een winterseizoen 2020-2021 met een rijkelijk aanbod aan vakantiemogelijkheden.
De afgelopen dagen heeft Costa de herstart aangekondigd van haar cruiseactiviteiten, met twee schepen, Costa Deliziosa en Costa Diadema. Nu heeft de Italiaanse rederij haar routes van oktober 2020 tot maart 2021 hertekend, met de geleidelijke terugkeer van een toenemend aantal schepen. Nieuwe gezondheidsprocedures zorgen telkens voor een verhoogde veiligheid.
De Costa wintercruises 2020-2021 staan open voor Europese burgers die wonen in de landen die zijn opgenomen in het decreet van de Italiaanse regering, terwijl de beperking tot ‘enkel Italianen’ alleen in september geldt, voor de eerste drie afvaarten van Costa Deliziosa (6, 13 en 20 september) en het eerste vertrek van Costa Diadema (19 september).
Meer details, en de start van de verkoop van de nieuwe winterroutes, zullen binnenkort beschikbaar zijn op de website van Costa en bij de reisagenten. Costa werkt samen met de nationale regeringen en de lokale autoriteiten om al haar gasten een veilige en positieve ervaring te bieden door de effectieve uitvoering van het Costa Safety Protocol op alle bestemmingen.
Het grote nieuws is het debuut van het nieuwe schip Costa Firenze, dat in aanbouw is op de Fincantieri scheepswerf in Marghera (Venetië). De inspiratie voor het op en top Italiaans interieurdesign komt uit Firenze, tijdens de Renaissance. Vanaf 27 december kunnen gasten dit schip van de nieuwste generatie ontdekken tijdens een heerlijke zevendaagse vakantie in de Middellandse Zee, met een bezoek aan Savona, La Spezia, Napels, Valencia, Barcelona en Marseille.
De zevendaagse reisroute van Costa Deliziosa vanuit Triëst, gewijd aan de herontdekking van het beste van Italië, zal ook beschikbaar zijn voor inwoners van Europa op 27 september en 4 oktober. Vanaf 10 oktober vaart de Costa Deliziosa op cruises van een week van Triëst naar Griekenland.
Het aanbod van Costa in de Middellandse Zee zal verder worden verrijkt met het vlaggenschip Costa Smeralda, het eerste Costa-schip dat wordt aangedreven door vloeibaar aardgas (LNG). Dat staat gepland om op 10 oktober vanuit Savona te vertrekken voor routes in de westelijke Middellandse Zee.
Vanaf november kan je met Costa Diadema twee prachtige reizen maken: een 12-daagse reis naar de Canarische Eilanden en een 14-daagse reis om Egypte en Griekenland te ontdekken. De cruise rond de wereld wordt ook bevestigd: op 3 januari 2021 vertrekt Costa Deliziosa voor de 13e editie van de Costa wereldcruise.
Afgezien van de routes die in deze aankondiging zijn opgenomen, worden alle andere cruises die gepland zijn van oktober 2020 tot maart 2021 geannuleerd. Costa informeert de getroffen gasten en reisagenten. Ze krijgen gegarandeerd een bescherming in overeenstemming met de toepasselijke wetgeving. Cruises met Costa Favolosa in het Caribisch gebied zijn ook uitgesloten van annuleringen. Het bedrijf zal zo snel mogelijk informatie over deze cruises verstrekken.
Met het doel om gasten, bemanning en lokale gemeenschappen de nieuwste gezondheidsprocedures te kunnen bieden, zal het Costa Safety Protocol worden toegepast op alle cruises in het winterseizoen 2020-21. Het Costa Safety-protocol omvat een uitgebreide reeks procedures, als reactie op de COVID-19-situatie. Het heeft betrekking op alle aspecten van de cruise-ervaring, zowel aan boord als aan wal.
De protocolmaatregelen omvatten wattenstaaftests voor alle gasten, vóór het inschepen en bij de beveiligde excursies. Gesteund door een panel van onafhankelijke wetenschappelijke experts op het gebied van volksgezondheid, is het Costa Safety Protocol in overeenstemming met de gezondheidsprotocollen die zijn opgesteld door de Italiaanse regering en Europese autoriteiten. Het gaat zelfs verder. Het protocol zal voortdurend worden bijgewerkt op basis van de evolutie van het scenario en medische kennis.
De Belgen mogen opnieuw naar Zeeuws-Vlaanderen reizen, code groen is van toepassing! Het westelijke deel van dit aparte stukje land grenzend aan België heeft naast de mooiste zandstranden van Breskens tot Cadzand dan ook veel groen in petto!
Genieten van het groen
De Zeeuws-Vlaamse polders, akkers, weiden en kreken nodigen uit om van de natuur te genieten. Dat kan uiteraard te voet of met de fiets, of zelfs te paard. In een landelijke omgeving van kronkelwegen met knotwilgen en knotpopulieren kun je o.a. een pluktuin bezoeken of een wildplukwandeling doen. Tijdens het wildplukken leer je welke planten eetbaar zijn, om ze vervolgens culinair of geneeskrachtig te gebruiken. De dag afsluiten kan op prachtige plekken te midden van de natuur, zoals bijvoorbeeld in Hof ’t Suytsant. Ook overnachten op het strand is mogelijk in Groede, Nieuwvliet én Cadzand-Bad. Dichterbij de natuur kom je niet.
Actieve vakantie : Van Breskens tot Cadzand, dat betekent een kustlijn van 17 kilometer lang met de mooiste brede stranden en duinen. Voor actievelingen is er een ruim aanbod van strand- en watersporten. Je leert er in no time in een blokart over het strand racen, voortgedreven door de kracht van de wind. In en op het water zijn er mogelijkheden als catamaranzeilen, suppen, kitesurfen, brandingkajakken en ga zo maar door. Wie het iets rustiger wil, kan wandelen en fietsen door de duinen of in de polders, met als gids het uitgebreide fiets- en wandelnetwerk.
Streekproducten en kraampjes
Boerenkaas van de kaasboerderij, trekpaardenmelk, romige ijsjes of struislikeur… het zijn lekkernijen die je ontdekt tijdens een tocht door het groene landschap. Maar ook logeren op de boerderij is een van de mogelijkheden, bijvoorbeeld in De Paardenmelkerij in Oostburg of in De Breydelhoeve, gelegen aan de rand van het vestingplaatsje Retranchement. Daarnaast zijn er in West-Zeeuws-Vlaanderen kraampjes langs de weg waar boeren hun producten verkopen. Je kunt er terecht voor verse lekkernijen als jam, vruchtensausen, mosterd en fruitsappen van eigen appels, peren of frambozen en cadeau- of picknickmanden. Eten en drinken uit de lokale tuin en genieten van het groen, dat kan in boerderij De 6 Linden in Heille.
Even genoeg groen gezien? Dan kun je altijd nog (bourgondisch) gaan genieten van al het andere dat West-Zeeuws-Vlaanderen te bieden heeft. Zoals winkelen in het mooie Sluis, de kleine en levendige havenstad Breskens ontdekken, culinair genieten in sterrenrestaurants… Meer info: www.wezienjehiergraag.nl
The chunky shoe is not a new fashion trend this season. However, whereas chunkiness used to be solely reserved for dad sneakers, all types of shoes get an elevated twist this season. The Unisa FW20 collection proves that the chunky sneaker trend will not die anytime soon. Sneakers, boots, dressy shoes,...chunky soles are everywhere!
Dad sneakers
Dad sneakers have been around for a couple of seasons. Luckily! They're cute, comfortable and super trendy. This season, we see dad sneakers with all kinds of add-ons: a sock fit, a mix of materials or a fluo accent. The choices are endless.
High-end oxford shoes
Nothing adds style to your wardrobe like a sleek pair of oxford shoes. This chunky version is fromal, yet funky. A key look in the Unisa FW20 collection.
Combat boots: grunge is not dead
If you're looking to add a little grunge to your outfit, go for a combat boot. They will "rough up" any outfit. Whether you combine them with an elegant dress or a simple jeans, these boots make your outfit look effortlessly cool and they'll protect you for any cold weather.
Chunky outdoor boots
The FW20 outdoors/hiking trend is probably nothing new to you (if it is, check our newsletter). These outdoor have found their way to the city streets. Thanks to their chuncky sole, they will easily fit your everyday wardrobe.
Nieuwe samenwerking tussen Decathlon en Carrefour België Een Carrefour BIO-hoek nu aanwezig in de Decathlon van Namen
Vanaf 10 september 2020, ter gelegenheid van de start van het nieuwe schooljaar kunnen klanten een Carrefour BIO-hoek ontdekken in de Decathlon van Namen. De samenwerking tussen Carrefour en Decathlon ging begin mei van start tijdens de coronacrisis. Klanten konden producten van Decathlon ontdekken en kopen in alle Carrefour Hypermarkten. Bij deze nieuwe samenwerking wordt als test een deel van het Carrefour BIO-gamma aangeboden in een winkel van Decathlon.
De hoek van 25m² samengesteld uit houten materiaal biedt honderden referenties aan waarvan 10 in bulk evenals een selectie van producten uit het Carrefour BIO-gamma.
“Nu ons merk Carrefour BIO beschikbaar is bij Decathlon, kunnen we een oplossing bieden aan klanten die op zoek zijn naar gezonde en toegankelijke voeding”, Yassine Abou-Nouaim, Concept Manager BIO, Carrefour België.
"Als Decathlonners vinden we dat we een steentje moeten bijdragen aan de gezondheid van ieder. We willen een bewuste levensstijl promoten door middel van sport, maar ook door een gezonde en verantwoorde voeding. De Carrefour BIO-hoek die zich in een testfase bevindt is een van de mogelijkheden die we momenteel onderzoeken", Tom Bresmal, Project Leader Decathlon België.
Deze samenwerking met Decathlon biedt mooie toekomstperspectieven
Zie het ongeziene, maar dan nog beter, nog scherper en nog verder met de nieuwe 115 mm telescooplens van SWAROVSKI OPTIK. De eerste in zijn soort.
Als het stormt is het uiteraard heel gezellig thuis, onder een warm dekentje. Maar voor liefhebbers van de natuur en vogels is het een ideaal moment om met de telescoop naar zee te gaan. Met het nieuwe herfstkind van SWAROVSKI OPTIK, een telescooplens van 115 mm, zie je dan het ongeziene…
Zeevogels spotten
Verschillende vogels die normaal altijd op zee leven, komen in de herfst - en dan vooral als er een stormachtige noordwestenwind is - naar de Belgische kust. Stormachtig weer, dat betekent een onstuimige zee met hoge golven. Aan de kust is het dan rustiger. Ideaal moment om als goed ingepakte vogelaar met een telescoop de woeste zee af te speuren… Aalscholvers worden naar de kust geblazen, meeuwen trotseren de metershoge golven en in de duinen valt er misschien een jan-van-gent, de grootste noordzeevogel, te spotten.
Spectaculaire beelden : De nieuwste telescooplens van SWAROVSKI OPTIK is ideaal om spectaculaire beelden van zeevogels tussen opspattend water en schuimende golven te zien. Met de telescooplens van 115 mm kun je heel ver kijken, en heb je een helder en scherp beeld.
Door de grote diameter van de objectieflens valt er veel licht in de kijker waardoor je ook ’s ochtends en tijdens valavond een scherp en helder beeld hebt. De vergrotende factor van deze verrekijker gaat van 30x tot 70x. Het onderwerp kan dus maar liefst 70x dichterbij gehaald worden. Weet je dat je op een heldere dag vanaf de Belgische kust Engeland kunt zien liggen met deze telescoop?
Safe to say: met dit herfstkind kun je erg krachtige waarnemingen doen. De 115 mm telescooplens is vanaf 1 oktober 2020 verkrijgbaar bij exclusieve speciaalzaken en online op swarovskioptik.com.
NB. Om door de lens/het objectief te kijken heb je een oculairmodule nodig. Die koop je apart of samen met de nieuwe lens. Rasechte vogelaars die al een telescoop hebben, hoeven dus geen nieuwe oculairmodule aan te kopen.
Technische gegevens over het product en prijzen zijn te vinden op http://swarovs.ki/gr~D. Kom meer te weten over het modulaire telescoopsysteem van SWAROVSKI OPTIK: http://swarovs.ki/!r~D
De wereld behoort aan hen die schoonheid kunnen zien. Ervaar het ogenblik.
Malta: een van de meest trending bestemmingen ter wereld volgens Tripadvisor
Op zoek naar een topbestemming binnen handbereik? Dan is Malta dé ideale plek. De prestigieuze Travellers’ Choice Awards bewijzen het: Malta verovert de 11de plaats op de lijst van meest trending bestemmingen en maar liefst negen waardevolle erfgoedsites ontvingen een award voor hun uitstekende service en kwaliteit.
De waslijst aan euforische beoordelingen en waarderingen van toeristen van over de hele wereld lijkt eindeloos. De boodschap is duidelijk: Malta is één van de beste plekken om naartoe te reizen wereldwijd. Bij de meest trending bestemmingen ter wereld staat het Zuid-Europese eiland trots op de 11de plek tussen toppers als het zonnige Portugese Porto, het kleurrijke Gramado in Brazilië en het indrukwekkende Peruaanse Cuzco.
Ook op de lijst meest populaire bestemmingen binnen Europa laat Malta van zich horen. Het eiland claimt er de 18e plek, omringd door een gezelschap van gevestigde waarden als Barcelona, Rome, Lissabon, Praag, Londen en Parijs. Een prachtige bekroning want de Travellers’ Choice Awards genieten internationale faam. De prijzen maken deel uit van Tripadvisor, het grootste reisplatform wereldwijd.
Het beste van alle werelden
Malta is dan ook niet zomaar een bestemming. Of je nu houdt van avontuurlijke hikes, betoverende eilandjes, oeroude historische sites, hoogstaande cultuur, ongerepte natuur, ontspannende boottochtjes of heerlijk zomerse temperaturen aan een turquoise baai. Vanuit België bereik je Malta in slechts een paar uurtjes vliegen.
Erfgoed om vingers en duimen bij af te likken
De geschiedenis van Malta is ontzagwekkend. De oudste tempels en ruïnes dateren er al van voor 2.500 voor Christus. De megalithische tempels van Ħaġar Qim zijn zelfs de oudste rechtopstaande structuren ter wereld, ouder dan Stonehenge en de Egyptische pyramides. Laat ook dat erfgoed net in de smaak vallen tijdens de afgelopen Travellers’ Choice Awards. Maar liefst negen waardevolle erfgoedsites ontvingen een prijs voor hun uitstekende service en kwaliteit.
Miljoenen reviews beschreven laaiend enthousiast hoe toeristen genoten van hun bezoek aan de megalithische tempels van Ħaġar Qim en Ġgantija. Ook het ondergrondse Ħal Saflieni Hypogeum, de catacomben van St Paul’s Cathedral, Fort St Angelo met z’n Nationaal Oorlogsmuseum en Fort St Elmo strijken een award op. Net als het Nationaal Museum voor Archeologie, Palace Armoury in Valletta en de authentieke windmolen Ta’ Kola. Inspiratie genoeg dus om jouw volgende vakantie op te smukken met deze bijzondere adressen. www.malta.be - www.visitmalta.com
Tamaris reageert met de nieuwe GREENSTEP-collectie op de uitdagingen van deze tijd met een uitbreiding van zijn portfolio met tijdloze schoenen die op een middelenbesparende manier geproduceerd worden.
Schoenenmerk Tamaris viert de uniekheid en individualiteit van elke vrouw. Hun missie: schoenen die elk moment perfect maken en die vrouwen helpen om hun diversiteit te uiten. Maar Tamaris wil ook rekening houden met het feit dat we geconfronteerd worden met een van de dringendste uitdagingen van onze tijd: de gevolgen van de klimaatverandering, de schaarste van water en hulpbronnen en een onevenwicht in sociale en ethische normen. Hun doel? Een zo groen mogelijke 'schoenafdruk' achterlaten. Die opdracht klinkt veel eenvoudiger dan ze eigenlijk is, aangezien schoenen een zeer complex product zijn. Slechts weinig mensen zijn zich ervan bewust uit hoeveel individuele delen een schoen bestaat. Een gemiddelde sneaker vereist tientallen individuele onderdelen. Dat is een lange lijst als ze allemaal verantwoord toegepast moeten worden. Met de Tamaris GREENSTEP-collectie hebben ze een eerste stap gezet en een aantal van deze individuele componenten duurzamer gemaakt. In de geest van duurzaamheid wil het merk die weg bewust niet in een sprint afleggen, maar als een marathon, stap voor stap.
Jens Beering, CEO van de Wortmann Group: “Als familiebedrijf nemen we al jaren onze verantwoordelijkheid en nemen we al verreikende maatregelen om ons verbruik van water, energie en andere hulpbronnen te verminderen, om afval te voorkomen en klimaatverandering tegen te gaan. Natuurlijk is het pad naar meer duurzaamheid makkelijker samen te effenen. Daarom willen we het samen met onze eindconsumenten en zakenpartners afleggen, door in dialoog te treden. We willen weten waarin ze geïnteresseerd zijn en welke producten ze geren. Ons doel is om samen te leren en onszelf elke dag te verbeteren, of het nu gaat om processen of productontwerp. Duurzaamheid begint op kleine schaal - voor iedereen en bij elke stap.”
De stappen die Tamaris al heeft gezet
Om de milieu-impact van het transport van hun producten te verminderen, worden Tamaris-schoenen voornamelijk over zee vervoerd, waardoor het gebruik van CO2-intensieve luchtvracht wordt vermeden. Tamaris is in 2016 ook overgestapt op klimaatneutraal transport van zijn verpakkingen. Dankzij de juiste dienstverleners kunnen ze zo jaarlijks duizenden ton CO2 compenseren.
Uit principe gebruikt Tamaris enkel en alleen leder dat een bijproduct is van de vleesproductie. Voor alle schoenen uit de Tamaris GREENSTEP-collectie werkten ze alleen met leerlooierijen die wereldwijd gecertificeerd zijn met het hoogste kwaliteitsniveau ‘Gold’ volgens de normen van de Leather Working Group (LWG).
Tamaris werkt hard aan de ontwikkeling en het gebruik van nieuwe gerecyclede of duurzame materialen die dezelfde eigenschappen hebben als hoogwaardig leer. Voor sommige van hun modellen gebruiken ze daarom het innovatieve materiaal AppleSkin™. Om het materiaal te produceren, wordt het afval van de industriële verwerking van appels verder verwerkt en samen met PU op een stof aangebracht. AppleSkin™ is dus een materiaal waarbij fossiele grondstoffen worden vervangen door appelresten. Het past dan ook optimaal in een veganistische levensstijl.
De GREENSTEP-collectie
Tamaris GREENSTEP is geïntegreerd in de merkarchitectuur als een collectie van tien duurzaam ontwikkelde modellen, in prijsklassen van € 59,95 tot € 120,00. Alle modellen worden vervaardigd aan de hand van verantwoorde processen op het vlak van productie en levering. Bovendien komt de verantwoorde aanpak ook tot uiting in de schoen zelf, door het gebruik van gerecyclede pet en lijmen op waterbasis, en wordt er ook een onderscheid gemaakt tussen leer en innovatieve materialen zoals AppleSkin™.
Moederbedrijf van vakantiehuizenverhuurder Belvilla viert 1-jarig bestaan. Een van ‘s werelds grootste spelers in de vakantiehuizenmarkt kijkt terug op het eerste jaar, de omzetstijging en de manier waarop reizen is veranderd in 2020.
OYO Vacation Homes, een van de grootste bedrijven ter wereld in de vakantiehuizenmarkt en moederbedrijf van het in ons land bekende merk Belvilla, bestaat 1 jaar. Nadat de overname van de @Leisure Group door OYO in mei 2019 een feit werd, ging het bedrijf vanaf juli 2019 verder onder de naam OYO Vacation Homes met meer dan 140.000 huizen wereldwijd in 70 landen. Sinds juni onder leiding van CEO Raj Kamal, ziet OYO Vacation Homes, met merken als Belvilla, Dancenter, Danland en Traum Ferienwohnungen, ondanks de crisis de omzet stijgen ten opzichte van de cijfers van 2019. OYO Vacation Homes blikt terug op een bijzonder jaar, en ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet.
Raj Kamal, CEO van OYO Vacation Homes lichtte toe: “Hoewel we slechts één jaar geschiedenis hebben, hebben verschillende merken in onze portefeuille meer dan 40 en 60 jaar ervaring. We hebben geconstateerd dat in periodes van ernstige crisis zoals Covid-19, sterke lokale merken meer vertrouwen krijgen. Europeanen blijven graag op vakantie gaan en een vakantiehuis past perfect bij hun behoeften. De grote verscheidenheid aan accommodaties die we aanbieden, hygiëne en privacy, evenals de uitstekende prijs-kwaliteitverhouding zijn redenen die hen ertoe aanzetten om jaar na jaar voor onze optie voor het huren van een huis te kiezen”.
Focus op de Europese markt : Vanaf het moment van de overname heeft OYO Vacation Homes haar zinnen gezet op het verder uitbreiden van het aanbod binnen de Europese markt. Ruim 30-40% van het totale aanbod van Europese vakantiehuizen valt onder het merk. Met aanzienlijke investeringen in middelen en mankracht heeft de specialist in deze branche haar voetafdruk in de markt vergroot. Zo is bijvoorbeeld een overeenkomst tot overname aangekondigd van partijen zoals e-domizil voor hun TUI Ferienhaus aanbod en Airsimple. Nieuwe regio’s werden aan het portfolio toegevoegd in Italië en Spanje en zo is ook de aanwezigheid van vakantiehuizen in Zuid-Europa sterk toegenomen.
Huiseigenaren plukken hier ook de vruchten van : De overname en investeringen leidden niet alleen tot een groei van aanbod in Europa. Ook de huiseigenaren hebben profijt van de overname. Zo geeft 85% van de huiseigenaren in een recente enquête aan de inkomsten te zien stijgen. De investeringen hebben onder andere geleid tot de lancering van een app speciaal voor huiseigenaren. Via deze app ontvangen zij updates en verloopt de communicatie tussen beide partijen een stuk efficiënter.
De Covid-19 crisis: belangen van gasten en huiseigenaren voorop. Ondanks de groei in de markt, hebben Covid-19 en de regelgeving voor (inter)nationale reizen een enorme impact gehad op OYO Vacation Homes. De specialist in de verhuur van vakantiehuizen heeft geprobeerd prioriteit te geven aan de belangen van hun gasten en huiseigenaren. Er is met man en macht gewerkt aan het opschalen van de klantenservice om de verdrievoudiging in aanvragen, annuleringen en omboekingen van gasten zo goed mogelijk te behandelen en aan verbeterde schoonmaak richtlijnen om gasten de vereiste hygiëne te kunnen garanderen. Daarnaast pastte OVH haar annuleringsbeleid aan om het flexibeler te maken om aan de verzoeken van gasten te voldoen met daarbij ook aandacht voor de belangen van de huiseigenaren. Hieronder viel het uitgeven van een voucher met een geldigheid van 3 jaar, contante restitutie indien van toepassing, en gasten de eerste kans geven om volgend jaar hetzelfde huis op voorhand te reserveren voor een vakantie. Dit was uitdagend en ging niet altijd goed, met de genomen maatregelen heeft de vakantiehuizen specialist geprobeerd haar klanten en huiseigenaren zo goed mogelijk te helpen.
Positieve cijfers na de crisis : Hoewel de crisis haar sporen nalaat, laat OYO Vacation Homes mooie cijfers zien. De bezettingsgraad is zelfs hoger dan vorig jaar voor de hoogseizoen maanden juli en augustus in alle landen, op Spanje, Italië en Kroatië na, en werden er in het voorjaar (tijdens de Covid-19 crisis) meer dan 500 vakantiehuizen per maand toegevoegd aan het totale aanbod. Dancenter kende een grote groei in het aantal boekingen, namelijk een groei van 137%. Bij Belvilla steeg het aantal boekingen met 56%. De groei is te verklaren door de enorme voorkeur voor een vakantiehuis in tijden zoals deze en de reeds jarenlange betrouwbaarheid van de diverse merknamen. Een vakantiehuis betekent simpelweg meer vrijheid en makkelijker afstand kunnen houden van anderen.
Het vakantiehuis: een model dat werkt bij de veranderende reisgewoonten : Last-minute boekingen zijn een van de meest opvallende reistrends dit jaar, vanwege de onzekerheid die om de hoek is komen kijken door de evolutie van de pandemie en diverse reisbeperkingen. Uit onderzoek van OVH blijkt dat 52% van de gasten ervoor kiest om in 2020 vaker op het laatste moment te boeken, gemiddeld zo’n 1-3 weken voordien. De aanbieder heeft in Belgie in de eerste twee weken van september 184% meer last-minute boekingen geregistreerd in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Er blijkt een sterke voorkeur voor de Ardennen (Luxembourg +160%, Luik +210% en Namen +239%). Stay local. Toerisme in eigen land of in buurlanden is dit jaar een van de sleutels. Het aantal boekingen gemaakt door de Belgen voor een verblijf in Belgie voor deze herfst is gestegen met 95%.
Redenen om voor een vakantiehuis te kiezen. : OYO Vacation Homes heeft de voorkeuren en reisgedrag van haar gasten recentelijk nader onderzocht. Onder de gasten van OVH geeft de meerderheid aan hun keuze voor een vakantiehuis te baseren op hoe schoon het huis is (91%). Daar bovenop zijn het hebben van privacy (60%) en de mogelijkheid om zich te kunnen isoleren van drukke plekken (57%) ook als redenen opgegeven om voor een vakantiehuis te kiezen. Daarnaast waarderen reizigers ook de mogelijkheid om zonder zorgen hun eigen eten te kunnen koken (21%) of met hun huisdier te kunnen reizen (19%).
Bij de vraag over wat het doel van hun vakantie is, zijn twee redenen naar voren gekomen: rusten middenin de natuur (61%) of het kunnen genieten van de zee en het strand (57%). Ook zien we dat gasten steeds vaker de voorkeur geven aan werken vanaf verschillende plekken, zoals een vakantiehuis. Verder toont het onderzoek ook aan dat 32% van de gasten dit jaar graag reizen omdat de plekken die ze willen bezoeken niet zo druk zijn. Daarnaast melden gasten die buiten het seizoen reizen aan dit te doen omdat zij altijd in dat seizoen hebben gereisd (32%). Binnen deze groep ligt de voorkeur om met het gezin te reizen (54%) in plaats van met hun partners (29%) of met hun vrienden (17%).
Toekomstplannen en trends: binnenlandse vakanties en verdere groei : Het merk verwacht dat de trend om vooral in eigen land op vakantie te gaan nog even doorzet en dat gasten voornamelijk zullen kiezen voor huizen dicht bij de natuur. De vraag naar dergelijke huizen is op Europees niveau met 172% gestegen ten opzichte van vorig jaar. De focus zal daardoor het komende jaar vooral liggen op het promoten van het portfolio binnen de betreffende landsgrenzen, maar zodra er meer mogelijkheden en vraag ontstaat, zal het reizen over de landsgrenzen weer meer centraal komen staan.
OYO Vacation Homes staat open voor verdere overnames die een toevoeging zijn binnen het huidige aanbod vakantiehuizen. De focus ligt met name op groei in het full service vakantiehuizen component, waarbij door de huiseigenaar gekozen kan worden voor een volledig management en service concept. Het internationale bedrijf streeft ernaar om wereldwijd de nummer één in de vakantiehuizenverhuur te worden.
MinT haalt ruim 1.3 mijoen op voor valdetecteisysteem
Artificiële intelligentie ten dienste van de zorgsector. MintT is een Belgische onderneming die een valdetectie- en preventiesysteem voor oudere personen heeft ontwikkeld. De startup heeft zopas meer dan één miljoen euro opgehaald. De oplossing wordt reeds toegepast bij tientallen bedden in ziekenhuizen en rusthuizen in Brussel, Wallonië en Vlaanderen. De doelstelling? Artificiële intelligentie ten dienste stellen van het zorgpersoneel (en van de zorgbehoevenden). Het is een missie die sinds de Covid19-crisis alleen maar relevanter is geworden.
“Personeel uit de zorgsector bevestigt ons dat sinds de Covid19-crisis het aantal valpartijen gestegen is. Dankzij dit fonds van 1,375 miljoen € kunnen we onze missie uitbreiden: sneller een veiligere omgeving creëren voor patiënten in ziekenhuizen en bewoners van rusthuizen en de werkdruk van het zorgpersoneel op die manier verlichten”, aldus Eric Krzeslo, CEO van MintT. MintT is lid van In4Care, Lifetech Brussels, Agoria, WSL, de International Society for Gerontechnology en krijgt steun van Innoviris.
ISA (Intelligent Sensing for Ageing) is de oplossing die MintT heeft ontwikkeld met behulp van een verbonden 3D-sensor in de kamer van de patiënt, analytische algoritmen, artificiële intelligentie en cloud applicaties.
Impact van valpartijen : “In een rusthuis met 80 bedden komen er gemiddeld 400 valpartijen per jaar voor. 2/3 van die valpartijen worden niet onderzocht of zijn gewoon niet gekend”, aldus Eric Krzeslo, CEO van MintT. De gevolgen van valpartijen zijn niet te onderschatten: revalidatie, langer verblijf in het ziekenhuis, extra werkdruk... “Er zijn niet alleen de ernstige psychische en psychologische gevolgen voor de persoon die viel. De tijd die het medisch en paramedisch personeel besteedt aan de behandeling van valpartijen in rusthuizen kost aan een instelling met 80 bedden zo’n 150 000 € per jaar. Het gaat dan bijvoorbeeld om de verzorging, de revalidatie, de psychologische ondersteuning en de administratie.”
Gespecialiseerde expertise over een probleem van volksgezondheid
De medische startup kan terugvallen op een unieke expertise op het vlak van gedragsanalyse en een gedetailleerd inzicht in de omstandigheden waarin valpartijen voorkomen... De medewerkers van MintT hebben samen meer dan 100 000 uren opnames en duizenden geanalyseerde gevallen op hun conto staan. Dankzij deze vaardigheden kan MintT een opleiding aanbieden rond hun product, het ISA-systeem, en rond valpreventie.
Gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en statistieken, pleit de startup ervoor om valpartijen te erkennen als een probleem van volksgezondheid, in eerste instantie op beleidsniveau. MintT is van oordeel dat deze gegevens een bepalende waarde hebben om het beheer van de zorgbudgetten te optimaliseren en de zorg voor senioren en patiënten persoonlijker te maken.
Ontwikkeling met potentieel : Momenteel wordt het valdetectiesysteem ISA uitgerold in een tiental ziekenhuizen en rusthuizen, in onder meer Henegouwen, Luik, Limburg en Antwerpen. De startup heeft de ambitie om het aantal uitgeruste bedden in 2020 en 2021 te vertienvoudigen in België, Frankrijk, Nederland en Luxemburg om vervolgens uit te breiden naar de rest van Europa en de wereld
MintT boekte reeds eerste commerciële successen en geniet nu onder meer van een vernieuwde steun van Sambrinvest, Guardiola Invest, business angels, de oprichters, private investeerders, gezondheidsspecialisten en ervaren ondernemers in uit de SaaS-sector.
Kerncijfers:
• Valpartijen komen voor bij 30 tot 70% van de bewoners in rusthuizen. - In een rusthuis met 80 bedden worden gemiddeld zo’n 400 valpartijen per jaar gedetecteerd. - 70% van de valpartijen ontsnapt aan de aandacht van het personeel - Het HR-budget dat gaat naar de gevolgen van valpartijen wordt geschat op 150.000€ voor een rusthuis met 80 bedden - Momenteel wonen zo’n 120.000 Belgen in een rusthuis (ofwel 6% van de 65-plussers) - In België zijn er 135.000 bedden beschikbaar in rusthuizen (660.000 bedden in Frankrijk)
Nour en Fatma Daghbouj zijn niet de doorsnee 18- en 19-jarige meisjes. De ambitieuze zusjes zijn met hun bijna half miljoen volgers op TikTok over de hele wereld bekend als de dansende zusjes. Daarnaast zijn ze niet weg te slaan van Instagram, presenteerden ze reeds hun eigen mini tv-serie, ambiëren ze een professionele DJ-carrière en krijgen ze nu de kans om één van hun grootste dromen waar te maken. Ze ontwierpen namelijk een volledige collectie voor hun fans in samenwerking met het Belgisch familiebedrijf JBC. Met de 'Better Together' collectie zetten ze hun speciale band in de kijker en moedigen ze hun TikTok-fans aan hetzelfde te doen met hun eigen broers, zussen, vrienden en vriendinnen.
JBC richt zich zoals steeds tot families met deze collectie, en met de samenwerking met Nour en Fatma willen ze de unieke band tussen zussen extra onder de aandacht brengen. De relatie tussen de zusjes is dan ook het voorbeeld bij uitstek van een bijzondere en onafscheidelijke band. Het platform TikTok heeft hierop een grote positieve invloed, zoals ook in meer en meer gezinnen TikTok een belangrijke rol begint te spelen. Voor ouders vormt het een opportuniteit om te connecteren met hun kinderen op een creatieve en interactieve manier. JBC wil met deze samenwerking dan ook families en zusjes van over heel Vlaanderen dichter bij elkaar brengen.
Een droom die uitkomt
Een eigen collectie ontwerpen was de grootste meisjesdroom van Nour en Fatma. JBC zet zich steeds in voor lokale talenten en maakt deze droom waar voor hen. Voor de collectie zochten Nour en Fatma de inspiratie in hun eigen kleerkast. De stuks in de collectie zijn volledig gebaseerd op hun eigen unieke stijl en persoonlijke favoriete stuks, wat de collectie toegankelijk maakt voor veel van hun fans, die ze zelf hun 'babes' noemen. Gebreide truien in roze en blauw, speelse curduroy rokjes in warme pasteltinten en matching overhemden. Keuze genoeg om te twinnen in stijl! "
"Dit was onze grootste meisjesdroom, een eigen collectie lanceren. We waren dan ook super blij toen we te horen kregen dat JBC wou samenwerken met ons om deze droom waar te maken. Teamwork makes the dream work!"
Meiden met een hart voor dieren
Net zoals voor JBC, zijn ook voor Nour en Fatma duurzaamheid en het welzijn van dieren belangrijke topics. JBC zet zich al jaren in voor een betere en meer ecologische modewereld en ook Nour en Fatma ligt dit erg nauw aan het hart. Ze hebben dan ook samen met JBC ervoor gezorgd dat de volledige collectie gemaakt is uit diervriendelijke materialen. Op deze manier kan je met een goed geweten pronken in je trendy outfit! De collectie is vanaf 11 september te krijgen in geselecteerde winkels en online.
Iets frissere temperaturen en de eerste blaadjes die kleuren… de herfst komt eraan. Een ideale periode om te genieten en weg te dromen in het mooie Slovenië.
Slovenië is een natuurland met veel bossen en beschermde natuurgebieden. In de herfst kleurt het groene land geel, oranje en rood en dat levert romantische en adembenemende beelden op. Van meren gehuld in mist tot romantische steden… ontdek het nu.
Soča: de smaragdgroene rivier
De rivier Soča, die een uitgesproken smaragdgroene kleur heeft, wordt beschouwd als een van de mooiste rivieren van Europa en vormt het ideale decor voor een sprookjesachtige film. Met watervallen, smalle kloven en verrassende ravijnen is dit het toppunt van natuurlijke schoonheid. Langs de rivier lopen thematische routes die het erfgoed van de Eerste Wereldoorlog en andere verhalen over de vallei blootleggen.
Bled: een wereldwonder
Dit Alpenmeer met het enige eiland in Slovenië is een wereldberoemd paradijs. Traditionele houten boten - pletnas - brengen al eeuwen bezoekers naar het eiland midden in het meer. Het mooiste uitzicht op het meer, het eiland en de omliggende bergtoppen is vanaf het kasteel dat op een klif boven het meer uittorent. Dit zou zelfs de mooiste trouwlocaties in Europa zijn.
Triglav Nationaal Park
De Julische Alpen met het Triglav Nationaal Park is veruit het meest populaire wandelgebied. De hoogste berg van Slovenië, de Triglav (2864 m) kun je bereiken via verschillende paden. Het gemakkelijkste bergpad (6,5 uur stappen!) begint op Pokljuka, een bebost plateau bij het meer van Bled.
Maribor, wijnlandschap
De stad Maribor ligt in het oosten van Slovenië aan de rivier de Drava en is omringd door wijnheuvels. Die kun je wandelend of fietsend ontdekken; in herfstkleuren zijn ze op hun mooist. Het centrum van Maribor is een gezellig centrum met oude gebouwen, pleinen en cafés. Het oude en het nieuwe centrum is verbonden met bruggen over de Drava. Tegen een huis in de stad groeit de oudste wijnrank ter wereld. The Old Vine in Maribor staat in het Guinness Book of Records en is meer dan 400 jaar oud. De bijhorende wijnkelder van ruim anderhalve kilometer lang loopt zelfs onder het stadscentrum van de stad.
Romantisch Ljubljana
De kleinste hoofdstad van Europa, Ljubljana, met haar parken en omliggende wijngaarden kan uiteraard niet ontbreken. Ook hier kleurt de herfst de natuur en kun je in het najaar genieten van wandelingen, terrasjes langs het water, slenteren en lekker eten. De binnenstad barst van de romantische gebouwen en prestigieuze en bekende merken wisselen af met kleine, gezellige winkeltjes. Veel winkels hebben handgemaakte producten of een unieke collectie aan spullen die je nergens anders vindt. In de herfst hebben de nieuwe wintercollecties kleding en schoenen natuurlijk ook een grote aantrekkingskracht. De meeste bezienswaardigheden in Ljubljana kun je te voet of per fiets bezoeken en het centrum is autoluw.
Met het vliegtuig ben je in 1.40u in Ljubljana. Vertrekken kan vanuit Zaventem of vanuit Charleroi. Wie liever met de wagen op reis gaat, bereikt Slovenië na zo’n 1100 kilometer vanuit Brussel. Voor meer informatie over Slovenië: www.slovenia.info
Illustraties: Andrew lloyd, Njec Pernek, Ales Zdesar, Domen Grögl, Dean Dubokovic.
Nieuwe start voor cultureel programma Galway 2020.
Ondanks dit bijzondere jaar is Galway, de Culturele Hoofdstad van Europa in 2020, terug met een vernieuwd programma. Van september 2020 tot maart 2021 nemen meer dan 350 artiesten uit Galway en de rest van Ierland deel aan ‘Galway 2020’: een reeks kunst- en culturele evenementen waarmee de creativiteit van West-Ierland gevierd wordt. Het programma van Galway 2020 omvat diverse online activiteiten zodat thuisblijvers ook de kans krijgen om te genieten van een van de grootste culturele festivals ter wereld.
Galway 2020 startte in februari met grote ambities en veel verve. Na de gedwongen pauze gaan de festiviteiten in County Galway en de gelijknamige stad weer van start, waarbij de oorspronkelijke thema's taal, landschap en migratie nog steeds centraal staan. Er staat een mix van live en digitale componenten gepland, variërend in honderden evenementen, optredens en tentoonstellingen in 28 projecten. De veiligheid van alle deelnemers en bezoekers staat hierbij hoog in het vaandel.
Patricia Philbin, CEO Galway 2020, Culturele Hoofdstad van Europa, vertelt: “Gedurende afgelopen tijd hebben we meer dan ooit het belang van cultuur gezien, om mensen op te vrolijken en hen door de donkerste dagen heen te helpen. We zijn verheugd om dit vernieuwde programma te delen. Voor kunstenaars en organisaties is dit heel belangrijk, maar ook voor het publiek, om hun favoriete kunstvorm te omarmen en opnieuw geweldige kunst- en culturele ervaringen te vieren."
Galway 2020 evenementen om online te beleven
Het nieuwe Galway 2020-programma omvat honderden evenementen verdeeld over 28 projecten en ongeveer dertig ‘Small Town Big Ideas’-projecten op lokaal niveau. Door nauw samen te werken met de Europese partners, zorgt de digitale presentatie van evenementen ervoor dat internationale partnerschappen en samenwerkingsverbanden behouden blijven. Hieronder vind je enkele van de leukste evenementen uit het vernieuwde programma om thuis op de bank te beleven:
Een van de grootste openluchtinstallaties van het festival is het Mirror Pavilion van John Gerrard in opdracht van het Galway International Arts Festival.
De legende van Gilgamesj, een van de oudste verhalen die de mensheid kent, wordt opgevoerd door Macnas - live en online. Het stuk vertelt het epische verhaal over een jonge koning die op zoek gaat naar antwoorden over de mensheid, liefde, macht, dood en onsterfelijkheid.
Regen en wind maken deel uit van een reeks voorstellingen van ‘Hope it Rains | Soineann nó Doineann’. Het project zet het klimaat in een artistiek daglicht.
RISE is een serie van drie samenwerkingsprojecten van het Baboro International Arts Festival for Children en gaat over de stem van de kinderen. Ervaringen uit de kindertijd komen hierbij aan bod, evenals kinderlijke vreugde, familie, verlies en verandering.
Indrukwekkende tentoonstellingen nemen bezoekers mee op reis door Galway. Werken van TULCA Season of Visual Art, Project BAA BAA, Monument and Deeper Shades of Green en Oughterard Courthouse Arts Program zijn zowel fysiek als online te bewonderen.
Mural for Communities is zowel in Galway City als online te bewonderen. Dit internationale project brengt via muurschilderingen de street art uit het Ierse Waterford, het Nederlandse Heerlen en Litouwse Kaunas samen.
De organisatoren van het culturele festival blijven werken aan nieuwe programmaonderdelen voor Galway 2020. In de komende weken worden er meer evenementen bekend gemaakt. Gebaseerd op de oude Ierse traditie van 'Meitheal' (de bijeenkomst) hebben de kleine gemeenschappen in County Galway tal van lokale projecten geïmplementeerd - en tegen maart 2021 zijn er 30 nieuwe gepland.
Voor meer informatie, ga naar www.galway2020.ie of www.ireland.com
Je hond mag niet mee op vakantie… Mis poes! Belvilla heeft diervriendelijke alternatieven.
Het is nu eenmaal de makkelijkste oplossing om je trouwe viervoeter mee te nemen op vakantie: een vakantiewoning uitzoeken waar Bas, Laika en Boomer ook welkom zijn. Hier genieten zowel jij als je hond van alle vrijheid.
Chalet Boshuisje in Lille : Midden in de natuur in de schone, stille Kempen kun je met je gezin en tot 3 viervoeters verblijven in het Boshuisje. Het huisje is omringd door een privétuin van 2600 m2 waar de vogels vrolijk fluiten. Terwijl de kinderen zich in de boomhut verstoppen lees je hier een boek op het terras of maak je de picknick klaar voor een lange wandeling.
Chalet de la Sittelle in Oignies-en-Thiérache : Chalet de la Sittelle ligt in een rustige, bosrijke omgeving in de Belgische Ardennen op 'Domaine des Nobertins'. Het huisje heeft 3 slaapkamers waar 6 personen kunnen overnachten. Sinds kort heeft de woning ook een sauna, zodat je ook bij minder weer van de warmte kunt genieten. Je viervoeter beleeft hier zeker ook de tijd van zijn leven in de bossen! (tot 3 viervoeters toegelaten)
Vakantiehuis Au Chant des Grenouilles in Vodelée : Verblijf je liever in een stenen vakantiehuis dan kun je in Vodelée terecht. Het moderne huis biedt een prachtig uitzicht. Er zijn 4 slaapkamers waar 8 gasten in kunnen verblijven en je kunt 4 huisdieren meenemen op vakantie. Ook zijn er 2 paardenstallingen. De tuin is ingericht met sfeervol tuinmeubilair en de kinderen kunnen zich vermaken in de zandbak terwijl jullie een spelletje petanque doen. Een lekkere barbecue hoort er ook bij. En wie vindt de eerste kikker?
Gîte Tony in Ennal (Vielsalm) : Dit rustieke Ardense huis heeft een prachtige tuin met uitzicht over de weilanden, heuvels en bossen. Het beschikt over 4 slaapkamers en is geschikt voor een ontspannen vakantie met familie of vrienden. In de omgeving van Ennal zijn er veel activiteiten mogelijk en kun je o.a. een uitstap maken naar Malmedy, Stavelot, Sankt Vith of Francorchamps. De omgeving is een perfecte uitvalsbasis om mooie wandelingen te maken met maximaal 3 viervoeters.
Zin gekregen in een vakantie met het hele gezin, dus ook de viervoeters? En wil je verblijven in een vakantiewoning? Dan kun je terecht bij Belvilla. Met verschillende zoekfuncties kan je snel en makkelijk zoeken of je favoriete huisdier mee op reis kan. Zo kun je filteren op het aantal huisdieren, of er een omheinde tuin moet zijn...
» Brave Ground: een warme kleur die ons de moed geeft om in het onbekende te springen - » Levis Ambiance Trend Collection 2021: 10 complementaire, neutrale kleuren.
… Brave Ground. Naar jaarlijkse gewoonte licht Levis een langverwacht tipje van de sluier van 2021 op en laat ons proeven van de eerlijke en moedige wereld van Brave Ground. Een Kleur van het Jaar die stabiliteit en vertrouwen uitstraalt en in een wereld van roeptoeters geborgenheid en ruimte voor samenspel met andere meningen en kleuren biedt.
Verankerd in onszelf en de aarde
De kleurspecialisten van het Global Aesthetic Center van AkzoNobel – moederbedrijf van verfmerk Levis – en een team onafhankelijke designexperts, hielden afgelopen maanden opnieuw de vinger aan de pols van de internationale maatschappelijke, fashion en politieke tendensen. Daaruit puurden ze een hoopvolle drang naar moed, oprechtheid en waardering van het oude en de wereld waarin we leven. Allemaal elementen die in essentie vervat zitten in de kleur Brave Ground.
Brave Ground symboliseert de moed die we hebben om verandering te omarmen. In een wereld waar alles bijna dagelijks op z’n kop wordt gezet, zijn we op zoek naar aarding en connectie. We willen stabiliteit en keren ons daarvoor steeds meer naar de eenvoudige geneugten rondom ons: de schoonheid van de natuur, de rust van de aarde, de veilige haven van onze thuis. Brave Ground verankert ons met onszelf en geeft ons de vaste voet die we nodig hebben om de ‘wind of change’ te volgen.
Gegroeid uit hoop
Het Global Aesthetic Center detecteerde 4 grassroots, trends die onze samenleving vandaag en in de toekomst zullen vormgeven: de durf om te geloven in onze eigenwaarde en te handelen volgens ons innerlijke kompas; de kracht van samenwerking; het besef dat we langer leven dan enkel vandaag; en de waardering voor het verleden en de natuur die daaruit voortkomt.
Concepten die doen dromen van een betere morgen en onze moed vragen om die te verwezenlijken. Daarom is Brave Ground geen schreeuwerige kleur, maar een solide basis die zowel sterk staat in z’n eentje als een harmonieus geheel kan vormen met andere tinten. Brave Ground heeft net als wij de moed om open te zijn, zich flexibel op te stellen en af en toe vol vertrouwen in het onbekende te springen.
Levis Ambiance Trend Collection 2021
De Levis Kleur van het Jaar 2021 komt niet alleen: de Levis Ambiance Trend Collection 2021 is een palet complementaire kleuren die afhankelijk van de gekozen tint Brave Ground kracht bijzetten of net zelf de spotlight stelen en Brave Ground een ondersteunende rol laten spelen. “Kleuren voor een huis dat je uitdaagt het beste van het verleden te gebruiken om zo een nog betere toekomst op te bouwen,” zoals de Nederlandse Heleen van Gent, hoofd van het Global Aesthetic Center, het zelf verwoordt.
De Levis Ambiance Trend Collection 2021 is een combinatie van klassieke en eigentijdse nuances met verschillende tinten geel, oker en andere uitgebalanceerde neutrale kleuren. Energiek zonder te overweldigen, tijdloos zonder in clichés te vervallen.
Beschikbaar in alle Levis-winkels met een mengmachine. Vanaf 29 euro voor 1 liter muurverf.
Een veelvoorkomend probleem gehuld in een taboe sfeer
Ooit al eens wakker geworden met een puistje? We’ve all been there! Maar liefst 85% van alle mensen heeft al eens last gehad van puistjes en op dit moment hebben ruim 650 miljoen mensen wereldwijd last van acne. Kortom, een veelvoorkomend probleem.
Puistjes eisen een hoge tol van ons zelfvertrouwen tijdens maar ook na de puberteit door de enorme maatschappelijke druk en het streven naar de “perfecte” look. Perfectie en de eeuwige, jeugdige schoonheid die worden nagestreefd, zitten diepgeworteld in onze samenleving.
Dit heeft invloed op het mentale welzijn van jongeren en dat zie je ook terug in de cijfers: - Door acne durft 43% van de jongeren niet op date te gaan - 64% is beschaamd om puistjes te hebben, terwijl eigenlijk 85% dit ooit al gehad heeft - Jongeren met acne hebben veel meer te kampen met depressiesymptomen en mentale problemen (studie: Journal of Investigative Dermatology)
Hoog tijd dus om het taboe te doorbreken en een oplossing voor acne te bieden: YUN ACN Therapy Wash & Cream.
Wat is ACN Therapy?
De natuurlijke beschermlaag van jouw huid bestaat uit goede en slechte bacteriën. Puistjes ontstaan wanneer je huid te veel talg produceert en slechte bacteriën de overhand krijgen. Door bewaarmiddelen en antibacteriële ingrediënten in klassieke huidverzorgingsproducten, zoals zeep en lotion, geraakt je huid nog meer uit balans. De ACN Wash met salicylzuur heeft een exfoliërende werking en verwijdert het overtollige talg. De ACN Cream bevat een explosie van miljoenen goede levende bacteriën, Lactobacili, die verwerkt zijn in minuscule microcapsules. Deze bestrijden de slechte bacteriën die acne veroorzaken, brengen de huidflora terug in balans en beschermen je tegen nieuwe symptomen. Bovendien bevatten zowel de ACN Cream als de ACN Wash specifiek gekozen ingrediënten die erg zacht zijn voor de huid en de werking van de goede bacteriën ondersteunen. Zo worden ook droge plekken en roodheid voorkomen.
Doorbreek het taboe - "Stop hiding, start fighting" met generation YUN
De meeste Gen Z’ers (80%) zeggen dat ‘jezelf zijn’ de uitdrukking is die het beste past bij hun persoonlijke definitie van schoonheid (Viacom, 2019). Berichten over eigenliefde en authenticiteit zijn met andere woorden ongelooflijk belangrijk om contact te maken met jongere consumenten.
Steeds meer jongeren snakken namelijk terug naar authenticiteit en een gevoel van herkenbaarheid. Kortom: « gewoon » helemaal zichzelf zijn. YUN wilt het taboe doorbreken zodat jongeren terug een platform krijgen om zichzelf te zijn. Door het bieden van een snelle en effectieve oplossing op basis van goede bacteriën, kan YUN ACN je zelfvertrouwen teruggeven. Met de #GenerationYUN campagne roept YUN op om je niet meer te verbergen achter je onzekerheid en een masker van make-up.
De boodschap: “Stop hiding, start fighting”.
Op een authentieke manier wilt YUN echte mensen naar voor schuiven die zichzelf niet meer willen verbergen en hun echte huid met onvolmaaktheden durven tonen. YUN wilt inspireren om je niet langer te verbergen en je natuurlijk mooi te laten voelen. Ook Nicole, Marco, Gloria en Anahi uit de TV campagne gebruiken allemaal YUN ACN en stonden nog nooit eerder voor de camera. Gloria (17 jaar) gebruikt al 1 jaar YUN producten en de resultaten zijn verbluffend. Gloria is van een onzeker meisje in een zelfzekere jongedame veranderd. YUN heeft haar zelfvertrouwen een echte boost gegeven.
Hoe gebruik je ACN Therapy voor een optimaal resultaat?
Was je gezicht eerst met de ACN Wash die salicylzuur bevat om het overtollige talg te verwijderen door de exfoliërende werking.
Gebruik vervolgens de ACN Cream. De crème bevat microcapsules die de goede bacteriën bevatten. Druk deze capsules stuk in de handpalm en wrijf de crème open zodat de goede bacteriën snel en effectief kunnen werken.
Breng de crème aan op jouw probleemzone en veeg de restjes van de microcapsules weg.
Herhaal dit ‘s morgens en ‘s avonds gedurende 4 weken.
Vermijd make-up en andere verzorgingsproducten, deze bevatten bewaarmiddelen en antibacteriële ingrediënten die de werking van de Lactobacili verstoren.
ACN Therapie werd dermatologisch getest en goedgekeurd. Het YUN wetenschapsteam selecteerde de 3 efficiëntste Lactobacillus stammen die de natuurlijke strijd aangaan met de bacteriën die een rol spelen bij de ontwikkeling van acne. In de klinische studie heeft 100% van de patiënten zichtbaar resultaat binnen 4 weken. (Klinische studie – Lebeer et al. 2018)
ACN Therapy is er zowel voor de normale tot vette huid als voor de droge huid. Adviesprijs: ACN Wash: 25 EUR - ACN Cream: 39 EUR - ACN Therapy (ACN Wash + ACN Cream): 64 EUR - ACN Therapy is beschikbaar bij zowel online als bij fysieke apothekers. Daarnaast kan je ook online bestellen via yun.be.
Combining classic chic and modern silhouettes with a sexy twist of seventies inspiration, the Marciano FW20 dazzles with effortlessly stylish appeal.
Evoking the timeless codes of European fashion along with exceptional materials, alluring prints and elegant lines, women dazzle from day to night in flowing cuts, pleats and all-over prints in a palette of natural colors, icy pale pinks, deep red and teal. Accessories are ready for anything, enriched with personalized trims and matching fabric accents such as boucle and vinyl to complement complete looks. Meanwhile, men stand out with sharp tailoring and traditional prints given an injection of pop accent tones and modern fabrics for on-trend flair.
Men's collection
Live the sophisticated lifestyle with this impeccably finished collection of contemporary pieces. Self-confidence meets tailored finesse with immaculate suit jacket and trouser combinations finished with merino wool polo necks in pop colors, textured yarn knits and a cozy oversized waxed heavy nylon coat. Herringbone and melton mélange are combined with dyed check in tencel, wool-blends, poplin and stretch fabric in a luxury palette of mustard, jungle green, royal cobalt and cream.