» Roken met Oskar en Otto; Europese smaakmakers - » Vuurkorf Jura - » Driepoot Junko prikkelt het oergevoel - » Authentiek grillen met de ‘Dutch oven’, kastanjepan en popcornpan - » Knisperend koude avond met buitenhaard Kuro - » Outdoor grillfestijn met gasbarbecue Siesta - » Lederen schort als ultieme eyecatcher
Met Barbecooks winterassortiment geniet je het hele jaar door van je tuin. Wie hip wil zijn, ontvangt zijn vrienden in de herfst of winter niet meer binnen rond het kookeiland, maar buiten, waar de smoker, vuurkorf, driepoot, gasbarbecue of buitenhaard de sfeermakers van dienst zijn.
In vuur en vlam met rookoven Oskar: De broers Oskar (in small, medium of large) zijn echte alleskunners: je gebruikt ze om koud of warm te roken. Of het nu gaat om zalm, forel, groente of een stuk wild, de robuuste roosters en ophanghaken helpen je het gewenste resultaat te behalen voor tal van bereidingen. Alles wat je normaal op een gewone barbecue zou leggen, kun je in principe ook in een rookoven klaarmaken. Met wat geduld bereik je een verrukkelijk resultaat. Koude of warme gerechten, het kan allemaal met deze gebruiksvriendelijke toestellen. Koud roken doe je trouwens het best bij een buitentemperatuur lager dan 25 °C. Ideaal om de komende wintermaanden eens uit te proberen!
Wist je dat Barbecook Oskar
… gerechten niet alleen gaart, maar ze ook een specifieke rooksmaak geeft?
… ook koud kan roken? Op deze manier kun je je eten conserveren, zonder het daarom ook te garen. Perfect voor kaas!
… een leuk speeltje is voor BBQ-addicts? Je kunt experimenteren met verschillende soorten hout om bereidingen een andere rooksmaak te geven.
… ideaal is om van bijvoorbeeld buikspek een delicatesse te maken? Door het langzame gaar-proces zal het bindweefsel een geleiachtige samenstelling krijgen en het vlees mals én juicy zijn.
Experimenteren met Otto : Wil je tijdens de wintermaanden experimenteren met rokerige gerechten, maar wil je dat het snel vooruit gaat? Dan is de elektrische rookoven Barbecook Otto wellicht de ideale keuze. Een handig hebbeding voor elke avontuurlijke foodie om rookgerechten eenvoudig en snel te bereiden. Even aanzetten vlak voor de gasten komen en smullen maar van al dat gerookte lekkers. Plaats de geweekte houtsnippers in de lade, leg je ingrediënten op het rooster met druiplade en stop de stekker in het stopcontact. Afhankelijk van de proporties van je bereiding is je inhoud binnen het uur klaar. Zo is een zalm van 2 kg in amper 40 minuten klaar. Met een elektrische thermometer weet je zeker dat je eten gaar is. Let wel: je kunt het toestel alleen buiten gebruiken.
Europese smaakmakers in de kijker: De rookoven is natuurlijk pas het begin. Essentieel zijn de bijbehorende smaakmakers, en ook daar schiet Barbecook te hulp. Zoals een wijnsommelier zorgvuldig een wijn uitkiest, selecteert een echte vuurspecialist ook zorgvuldig zijn hout. Typerend aan smoken is de rokerige smaak. Niet iedere houtsoort is echter geschikt voor elk ingrediënt.
Eikenhout geeft een ingrediënt bijvoorbeeld een hele andere rooksmaak dan kersenhout. Met de rookchips (voor gebruik in de rookoven, gas- of houtskoolbarbecue), rookmot (voor gebruik in de rookoven in combinatie met de koude rookgenerator) of rookhout (voor gebruik in de rookoven of houtskoolbarbecue) geef je je bereidingen een extra smaaksensatie. Barbecook omarmt zijn Europese identiteit en brengt dit najaar rookchips, rookmot en rookhout op de markt met smaken afkomstig van Europese bomen. De vier thema’s zijn Classic (eik, beuk & els), Sweet (kers & appel), Mediteranean (olijf & limoen) en Specials zoals rode wijn.
Tip: week het rookhout en de rookchips zo’n twee uur in water en laat uitlekken voor gebruik. Gooi het geweekte rookhout rechtstreeks op de gloeiende kolen van je houtskoolbarbecue of rookoven. De rookchips kan je ook tussen de kolen strooien of wikkelen in aluminiumfolie waarin je een paar gaatjes prikt. Daarnaast kan je de chips ook gebruiken in de Barbecook Smoker Box.
Vuurkorf Jura : Niets gezelliger dan een kampvuur met marshmallows als afsluiter. Een winters landschap is hiervoor de ideale setting. Met de vuurschalen en vuurkorven van Barbecook kom je het hele jaar door met vrienden of familie samen rond een vuur. Tijdens frisse avonden warm je je op aan de vurige gloed van Barbecooks nieuwste vuurkorf, Jura. Het vlammenspel in deze geometrisch perfecte vuurkorf heeft een hypnotiserend effect en zorgt voor een behaaglijke warmte, zodat het ook op koudere nachten buiten urenlang genieten is.
Daarnaast heeft Barbecook ook vuurkorven: de Barbecook Modern Ronda en Classic Squadra en de Modern 75 –of Modern 60-vuurschaal. De fonkelende vlammen zorgen voor een aangename warmte tijdens koele nachten.
Lederen BBQ-schort
Echte thuischefs kunnen niet zonder een degelijke lederen schort. Barbecooks lederen schort (one size) beschermt je niet alleen tegen hitte en vetspatten, maar ziet er ook nog eens lekker stoer uit. De riemen van de nek en taille zijn verstelbaar voor een ideale pasvorm en maximaal draagcomfort. In tegenstelling tot klassieke lederen schorten, die zwaar en moeilijk te onderhouden zijn, is deze lederen schort bewerkt waardoor hij erg soepel valt en een authentiek karakter heeft. Hoe meer je de schort gebruikt, hoe authentieker hij er begint uit te zien. Verder is de schort ook makkelijk afwasbaar.
Koken met een oerinstinct op driepoot Junko: Voor wie z’n eten komende winter op een avontuurlijke en grensverleggende manier wil klaarmaken, is er de driepoot. Dankzij de Barbecook Junko kun je koken boven je eigen kampvuur. Alles draait om instinct, gekoppeld aan hedendaags comfort. De kettingen kunnen een braadrooster, barbecuepan, wok of sudderpot dragen – de ideale tools om met vuur en smaken te experimenteren. Dankzij de robuuste katrol zijn de kettingen verstelbaar, zodat je gerechten hoger of lager boven het vuur kunt hangen. Ontdek de oergriller in jezelf!
Authentiek grillen met de Dutch oven: Lekker authentiek grillen of ontspannen rond een rustiek kampvuur? Met de gietijzeren ‘Dutch oven potten’ van Barbecook is het net zo leuk barbecueën op een kampvuur of vuurschaal als op een gewone grill. Leg wat houtskool op het deksel en boots zo een echte oven na. Het gietijzer houdt de hitte vast, zodat je gerechten lang warm blijven. Niets leukers dan de avond in te zetten met een heerlijk sudderpotje, zoals chili con carne, uit de Dutch oven rond een knisperend vuur met je beste vrienden.
Originele popcorn in de popcornpan: Popcorn maak je makkelijk zelf klaar met de popcornpan van Barbecook. Giet wat olie in de pan en leg maiskorrels op de bodem. Houd boven een kampvuur of Barbecook-vuurschaal, zodat het poffen kan beginnen en schud geregeld op. Als het poffen stopt, is de popcorn klaar.
Kastanjes poffen in de kastanjepan: Het is stilaan weer tijd om tamme kastanjes te rapen in het bos. Met de kastanjepan van Barbecook rooster je ze tot een gezonde snack. Snij een kruis in de noten en doe ze in de pan boven een houtvuur. De noten zullen poffen en laten zich dan makkelijk pellen.
Kletsen aan het kampvuur met Kuro: Na een heerlijke winterse maaltijd is de perfecte afsluiter natuurlijk een cosy campfire. De stijlvolle buitenhaard Kuro van Barbecook nodigt uit tot urenlang in de vlammen turen, zelfs wanneer de sneeuwvlokjes naar beneden dwarrelen. In deze stevige stalen haard kun je onderaan netjes hout stapelen. Dankzij de geïntegreerde aslade maak je de haard snel en eenvoudig schoon. Kuro heeft een druppelvorm en bestaat zowel in groot als klein formaat. Het toestel oogt niet alleen heel mooi, het zorgt ook voor aangename vlammen op een knisperend koude avond.
Met de Siesta-reeks mikt Barbecook op iedereen die spontaan wil barbecueën zonder gedoe, en van het plezier van buiten koken het liefst een dagelijks ritueel maakt (ook in de wintermaanden). Gasbarbecues hebben nu eenmaal de handige feature snel gebruiksklaar te zijn. Handig voor een doordeweeks grillfestijn, het hele jaar door!
De Siesta-reeks heeft per toestel twee, drie, vier of vijf hoofdbranders. Die maken evenveel variatie mogelijk als op je keukenfornuis, maar dan in de openlucht. Ook het gebruik verloopt vlot dankzij de ‘One Hand-knoppen’, waarmee je verschillende temperatuurzones op je barbecue instelt. Elke brander bedien je in een mum van tijd superveilig en met veel precisie. Je kunt dan ook zonder problemen verschillende ingrediënten naast elkaar bereiden, zoals een uit de kluiten gewassen T-bone naast een fragiel stukje vis.
De Belgische barbecuespecialist Barbecook heeft sinds zijn oprichting in 1985 maar één missie: inspelen op innovatie, waardoor barbecueën leuker, makkelijker en eenvoudiger wordt. Hun passie? Vuur en grillen. Barbecook is beroemd geworden dankzij het QuickStart-systeem voor houtskoolbarbecues. Met wat krantenpapier en een lucifer ben je dankzij het systeem al na vijftien minuten aan het grillen.
Barbecooks collecties gasbarbecues bieden instantbarbecueplezier zonder stress. Met de Siesta-reeks mikt het merk op iedereen die spontaan wil barbecueën zonder gedoe, en van het plezier van buiten koken het liefst een dagelijks ritueel maakt. De Quisson-reeks is dan weer de masterchef onder de gasbarbecues: ideaal om indruk te maken op vrienden en familie.
Is eropuit trekken je tweede natuur? Dan is Barbecook jouw perfecte reispartner dankzij de in 2017 gelanceerde lijn on-the-gobarbecues. Ook wie geen tuin heeft, hoeft dankzij deze aanvulling op het assortiment compacte barbecues het grillplezier niet te missen. Billy, Carlo, en Karl hebben maar een klein buitenplekje nodig om je te trakteren op geroosterd lekkers, en passen zowel op de balkontafel, in het stadspark, als op het strand.
De wereld ontdekken is één ding, ernaartoe reizen iets helemaal anders. Want enkele uurtjes vliegen is lang niet voor iedereen evident: heel wat mensen kampen met vliegangst. Om ook hen aan te moedigen op reis te gaan, startte luchtvaartmaatschappij British Airways een ‘Flying With Confidence’ programma op. Dat omvat ondermeer een cursus vliegangst onder leiding van piloot Steve Allright. De cursus kan helaas enkel gevolgd worden in British Airways’ hoofdkwartier in Londen, maar speciaal voor de angstige Belg zette Steve Allright zijn 10 belangrijkste tips op een rijtje. Ready for departure!
1.Onthou vooral dat turbulentie niet aangenaam is, maar zeker ook niet gevaarlijk. De natuur is verantwoordelijk voor deze onregelmatigheden tijdens het vliegen, maar dat is perfect normaal.
2.Leer hoe je je ademhaling kunt controleren. Wanneer je je angstig voelt, adem dan heel diep in, waarna je voor lange tijd rustig uitademt. Blijf dit doen tot je je meer op je gemak voelt.
3.Combineer een rustige ademhaling met het samentrekken van je spieren. Vooral je billen klemmen is effectief, aangezien het ervoor zorgt dat andere stressymptomen in je rug niet meer voelbaar zijn.
4.Vliegtuigen zijn ontworpen om in de lucht te hangen. Ze horen er thuis, net zoals je piloot en de stewards/stewardessen. Zij voelen het aan als een normale, veilige omgeving.
5.Probeer het vliegproces beter te begrijpen. Een vliegtuig kan maar vliegen doordat het sterke vleugels heeft, niet omdat alle motoren draaien. Een commercieel toestel dat op 10 kilometer hoogte vliegt, kan zonder motoren zelfs nog 160 kilometer verder zweven.
6.Verdeel je tijd tijdens een lange vlucht in, in deeltjes van 30 minuten. Zo kun je afwisselend bijvoorbeeld een film kijken, een boek lezen, eten of een brief schrijven. De tijd zal omvliegen!
7.Piloten ondergaan een enorm strenge selectieprocedure en zijn sterk getraind door de beste professionals ter wereld. Daarenboven worden ze elke zes maanden aan verschillende testen onderworpen.
8.Commerciële vliegtuigen zijn zeer goed onderhouden, en worden voor elke vlucht gecheckt door piloten en ingenieurs.
9.Luchtverkeersleiders zijn getrainde professionals die zich elke dag aan strikte regels moeten houden. Àlle piloten moeten hun ‘luchtregels’ volgen.
10.Stel jezelf voor dat je van het vliegtuig stapt en één van je geliefden je staat op te wachten, je in een warm klimaat terechtkomt of je naar een succesvolle businessvergadering kunt gaan.
Meer info: www.flyingwithconfidence.com
British Airways vliegt tot zes keer per dag van Brussel naar London Heathrow, van waaruit het 213 bestemmingen bedient. 10 hiervan liggen in het Verenigd Koninkrijk, 114 in Europa en 89 in de rest van de wereld. www.ba.com
De troevenvan het wijnfestival in de hypermarkten Carrefour en bij Market
400 wijnen in de Hypermarkten Carrefour – 200 bij Market - Speciale aandacht voor BIO en Fairtrade wijnen - Perfect evenwicht tussen wijnen uit Frankrijk, uit Europa en uit de Nieuwe Wereld - Wijnen om onmiddellijk te drinken, andere om te bewaren. De wijnfestivals van het najaar lopen dit jaar van 6 t.e.m. 24 september 2017 bij Market en van 4 t.e.m. 23 oktober 2017 in de Hypermarkten Carrefour.
Zoals elk jaar brengen Market en de Hypermarkten Carrefour elk 2 folders uit, waar in de eerste rekening wordt gehouden met de smaakvoorkeur van het noorden en in de 2de met de voorkeuren van het zuiden van het land. Tijdens elk wijnfestival vindt men een selectie van gemedailleerde wijnen of wijnen die vermeld worden in gidsen. In de kijker staan de gemedailleerde wijnen van de “Concours Mondial de Bruxelles”.
De klant zal ook kunnen kiezen uit een zeer grote selectie met talrijke ontdekkingen, grote promoties en aanbevolen favorieten van wijnexperten. Bij de de Hypermarkten Carrefour zijn dat zo’n 400 wijnen en bij Market 200, zodat er voldoende keuze is voor ieders voorkeur en budget. Elke wijn werd geselecteerd en geproefd door de Carrefour aankopers Francis Lerminiaux en Benoît Couderé. Alle wijnen zijn afkomstig van een wijnhuis, een kasteel of een coöperatieve. Het assortiment is in perfect evenwicht met wijnen uit Frankrijk, uit Europa en uit de Nieuwe Wereld. Een speciale aandacht is aan BIO en Fairtrade wijnen besteed.
Verder zal de klant flessen vinden die nu kunnen worden gedronken, andere om later van te genieten. Zoals gewoonlijk kan de klant tijdens het wijnfestival op de Carrefourspecialisten rekenen om een advies te vragen. Hiervoor zijn 200 animatiedagen en traditionele degustatie-avonden voorzien. Kers op de taart tijdens het wijnfestival bij Carrefour zijn de duidelijke promoties en aantrekkelijke prijzen. Enkele merkwaardige selecties:
De best promo voor een witte wijn: Bij Market: AOC Bordeaux Blanc demi sec MO 2015 aan €3,70- In de Hypermarkten Carrefour: AOC Alsace Pinot Gris Henri Ehrhart MO 2016 aan €5,99.
De best promo voor een rode wijn: Bij Market: AOC Bordeaux Leo de la Gaffelière, Rood, MO 2012 aan €4,68. In de Hypermarkten Carrefour: AOC Vinsobres Domaine Croze Brunet, Rood, MO 2014 aan €6,15
De best promo voor een wereldwijn: Bij Market: Matinal Sauvignon Blanc 2016 uit Chili aan €5,71 - In de Hypermarkten Carrefour: Buduresca 2015, Rood, uit Roemenië aan 6,38€
De ontdekkingen volgens Francis Lerminiaux : Bij Market: AOC Côtes Du Rhône Château Mont-Aigu, Rood, MO 2016 in 2+1 aanbieding, €11,98 voor 3 flessen. In de Hypermarkten Carrefour: AOC Bordeaux Supérieur Château Lassime Cuvée Rambaud BIO, Rood, MDC 2014 aan €8,24.
De ontdekkingen volgens Benoît Couderé : Bij Market: Curvos Loureiro 2016 Wit uit Portugal, aan 9,99€, in 2+1 aanbieding. In de Hypermarkten Carrefour: Cattunar Muscat Rose 2015 uit Croatië aan €10.00
Een goede tafelwijn voor elke dag: Bij Market: IGP Domaine de Lalande Merlot, Rood, MO 2016 aan €3,99 - In Hypermarkten Carrefour: AOC Madiran Terre Blanche, Rood, MO 2014 aan €4,49
Wijnen voor een speciale gelegenheid met de beste prijs-kwaliteitverhouding : Bij Market: AOP Montagne de Saint-Emilion Château La Fleur Plaisance, Rood, MDC 2015 aan €6,99. In de Hypermarkten Carrefour: AOC Côtes du Rhône Villages Laudun Esprit du Rhône, Rood, MO 2015 aan €5,59
Een onvergetelijke wijn, in de hogere prijsklasse : Bij Market: AOC Pomerol Château La Pointe, Rood, MDC 2012 aan €28,55 - In de Hypermarkten Carrefour: AOC Saint-Julien Château Talbot, Rood, MDC 2010 aan €59,99
Een betaalbare trendy witte wijn : Bij Market: AOC Macon-Village Maison Chandesais Les Colombes, Wit, MO 2015 aan €6,31 - In de Hypermarkten Carrefour: AOC Côteaux d'Aix-en-Provence Château de la Touloubre Bio Blanc MO 2016 à 5,59€
Een betaalbare rode wijn voor fijnproevers: Bij Market: AOC Médoc Château Moulin Riba, Rood, MDC 2013 Bio – 3 flessen aan €16,78 - In de Hypermarkten Carrefour: AOC premières Côtes de Blaye Château Le Bois De Grillet Vieilles Vignes, Rood, MDC 2015 aan €4,63
Witte wijn aan de beste prijs: Bij Market: AOC Bordeaux Blanc demi sec MO 2015 aan €3,70 - In de Hypermarkten Carrefour: Espagne Valdepenas Senio de los Llanos, Wit, MO 2015 aan €2,57
Rode wijn aan de beste prijs: Bij Market: AOC Côtes du Rhône Les Pierrasques, Rood, MO 2015 aan €3,52 - In de Hypermarkten Carrefour: Portugal Quinta Campelo Monte Seco, Rood, MO aan €3,00
De beste promotie voor een schuimwijn : Bij Market: Prosecco Golden Grape,- 1+1, of €5,49€ bij aankoop van 2 flessen - In de Hypermarkten Carrefour: Cava La Pasion, 3+3 of €4,49 per fles bij aankoop van 6 flessen
De meeste trendy schuimwijn: Bij Market: Cuvée Le Noble Blanc de Noirs, 100% Belgisch, aan €14,99 - In de Hypermarkten Carrefour: Prosecco 67, uit Italie, aan €7,14
Carrefour bekleedt een unieke positie in België dankzij zijn uiteenlopende winkelformats, zijn aanbod en de 11.500 gemotiveerde mannen en vrouwen die klaarstaan om de klant te helpen en hem te bieden wat hij nodig heeft om evenwichtig en aangenaam te leven.
Met 45 Carrefour Hypermarkten, meer dan 430 Markets, een tiental Easy’s, ongeveer 290 Express-winkels en 125 afhaalpunten voor Carrefour Drive, is Carrefour België de eerste en enige winkelketen die de klant in elke levens- en consumptiefase helpt.
Dankzij de lokale verankering in bijna elke gemeente en een uniek aanbod van 10.000 lokale en meer dan 2.200 Bio & Welzijnsproducten is Carrefour België de partner van het dagelijkse leven. Daarom doen dagelijks 650.000 klanten en jaarlijks zo’n 80% van de gezinnen in België hun inkopen bij Carrefour.
Carrefour België maakt deel uit van de Groupe Carrefour, de grootste voedingsretailer ter wereld met meer 380.000 medewerkers. De groep is met meer dan 12.000 winkels aanwezig in meer dan 30 landen en realiseerde in 2016 een omzet van 103,7 miljard euro onder enseigne.
Wijnfestival bij Market: van 6 t.e.m. 24 september 2017
Wijnfestival in de Hypermarkten Carrefour: van 4 t.e.m. 23 oktober 2017
Anita Care brengt nieuwe protheebeha's Charlize en Ophelia
Het Anita Care assortiment staat voor verfijnde esthetiek en verbeterde functionaliteit voor een uniek draagcomfort, afgestemd op de specifieke behoeften van vrouwen na een borstoperatie. Anita's decennialange ervaring op het gebied van Breast Care is terug te vinden in de ontwikkeling van iedere afzonderlijke prothesebeha. Het uitzonderlijke draagcomfort van de Anita care modellen wordt gerealiseerd dankzij hoogfunctionele eigenschappen. Verschillende protheses, ook om het maatverschil op te vangen, zijn zorgvuldig aangepast aan de prothesebeha's. Een speciale pasvorm, een hoger sluitende decolleté en een tussenstuk tussen de cups zijn een goede steun voor de borstprothese of schaal. In iedere prothesebeha van Anita zit aan beide zijden een fijn afgewerkt prothesehoesje van heel zacht katoen, MicroModal of microvezel materiaal. Voor een optimale ontlasting van de schouders zijn de op de rug verstelbare schouderbandjes van de Anita care prothesebeha's breder bij grotere maten. De zachte onderborstband is breder en zorgt daardoor voor een goede steun naar onderen en een voelbaar draagcomfort. Eventuele littekens worden door een hogere armuitsnijding verhuld.
In de nieuwe prothesebeha Charlize smelten romantisch Schnürli borduurwerk en grafisch jacquard samen tot een unieke vrouwelijke look. De tweede nieuwe serie Ophelia straalt luxe uit, zowel door zijn stralende kleur capri blue als de hoogwaardige afwerking.
De drijfveer van Maud Herbage ? Het onweerstaanbare verlangen om de vruchten van haar inspiratie met anderen te delen. De ontwerpster doet aan poëzie waarbij de unieke juwelen, die ze gebruikt, de woorden zijn die haar universum kleur geven. Ze observeert de omgeving met een scherp oog en voelde zich al snel voorbestemd voor een artistieke carrière. Maud behaalde een diploma Illustratie aan Saint-Luc, stapte het onderwijs in, maar bleef ondertussen haar passie voor tekenen en schilderkunst beoefenen.
Toen de koning der metalen, goud, toevallig op haar artistieke pad kwam, stortte ze zich vastberaden op onbekend terrein: de goudsmidskunst. Maud zoekt onvermoeid naar de beste manier om een emotie, een bijzondere ontmoeting, een gevoel, een persoonlijkheid... vorm te geven door het gebruik van goud met schetsen, lijnen, bochten, vormen...
Maud is autodidact en gooit zich vol overgave in de bewerking van edele en kostbare materialen. De instrumenten zijn het verlengde van haar arm, de stappen in het productieproces zijn de treden naar juwelen van hoogwaardige kwaliteit. Slechts enkele maanden na de start als ontwerpster krijgt ze officieel de titel als “poinçon de maître”. Finesse, bescheidenheid en poëzie illustreren de stijl van een ontwerpster die zich ontpopt als een waardevolle nieuwkomer.
Na twee jaar van werken en evolueren lanceert Maud Herbage haar eerste collectie : “Un point c’est tout”. Deze collectie is beschikbaar sinds eind 2016 en straalt een dubbele ontmoeting uit, één tussen goud en zilver en een ander tussen een lijn en een punt. “Un point c’est tout” bestaat uit een twaalftal creaties uit 925 zilver en 8 karaats geel goud. Oorbellen, ringen, halskettingen en armbanden... Er zijn 20 exemplaren van elk stuk.
‘‘O et R’’ is een minicollectie die voorzien is voor het najaar 2017: de O staat voor het Franse eau (water) en de R voor air (lucht). Maud Herbage creëert deze serie met 18 karaats goud en blauwe toermalijn (indigoliet).
De juwelen die Maud Herbage ontwerpt, zijn beschikbaar als unieke creaties of als onderdeel van een collectie (limited series). Een creatie op maat start steeds met een ontmoeting met de vrouw die het juweel zal dragen. Het juweel draagt een verhaal, een emotie en geeft het unieke karakter van de “bestemmeling” weer. Het vertrekpunt van de creatie zelf is de schets, de tekening en de grafische zoektocht naar het perfecte evenwicht... om vervolgens met veel precisie de ontwerpen om te zetten in unieke creaties.
Maud start ieder project met een vormelijk en grafisch onderzoek. Na overleg met de klant krijgt het project letterlijk en figuurlijk vorm waarbij de afwerking met goud het orgelpunt vormt. Maud hecht bijzonder veel belang aan de keuze van de gebruikte stenen en laat zich hierin bijstaan door een edelsteenkundige. De uitvoering van een persoonlijke creatie duurt één tot drie weken, afhankelijk van het model. Iedere creatie wordt gezien als een schets die tot leven komt, een 3D-projectie die evolueert richting een subtiel en tijdloos juweel.
Delhaize pakt uit met primeur in Belgische retail: eerste gamm van raw food-producten
Vegan, zonder gluten en lactose, vrij van additieven. Vanaf 21 augustus zal Delhaize onder haar eigen merk vier nieuwe raw food-producten in de bakkerij-afdeling lanceren. Delhaize is zo de eerste Belgische retailer die raw food-producten op de markt brengt. Een primeur dus! Concreet gaat het om raw cakes gemaakt op basis van onbewerkte voedingsmiddelen. Delhaize wil met deze innovatie haar klanten nog meer kwalitatieve en innovatieve producten aanbieden.
Raw food is één van de jongste voedingstrends die de kop opsteken. Vooral geliefd bij vegetariërs en veganisten, maar ook internationale sterren zoals Beyoncé, Nathalie Portman en Demi Moore zijn er helemaal wild van. Ook de klanten van Delhaize zijn vragende partij. Om in de verschillende noden en wensen van haar klanten te voorzien, zet Delhaize vandaag haar eerste stappen in dit segment.
Raw food
De raw food trend staat doorgaans voor hoofdzakelijk ongekookt en onbewerkt voedsel. Hierbij word er quasi niet gekookt, gebakken, gestoomd of gebradenalthans niet op hoge temperaturen. Raw food bevat dus geen tot weinig gekookte voedingsmiddelen. Het gaat voornamelijk om rauwe groenten, fruit, granen en noten terwijl dierlijke producten, melkproducten,klassieke geraffineerde suiker meestal uit deze voeding worden weggelaten. De raw food-producten van Delhaize kenmerken zich omdat ze 100% natuurlijk en additievenvrij zijn, maar vaak ook omdat ze geen lactose bevatten.
Primeur in de Belgische retailsector
Dat net Delhaize als eerste supermarktketen in België dit type van producten op de markt komt, is geen toeval. Delhaize wil de referentie zijn op het vlak van innovaties in natuurlijkere, gezonde en smakelijke producten. Dat doet Delhaize al sinds haar 150-jarig bestaan: de Delhaize-klanten konden bijvoorbeeld als eerste avocado proeven in 1974, Fairtrade- en bioproducten kopen in 1989, de eerste Chileense wijnen, quorn en sushi ontdekken in 1994, ontbijtgranen met stevia uitproberen in 2013 én van de eerste Belgische vermout genieten in 2016. Aan die lijst voegt Delhaize vandaag raw food toe.
Vier variëteiten raw cakes: vegan, zonder lactose en gluten
Met het nieuwe gamma beantwoordt Delhaize aan de wensen en noden van haar consumenten: of het nu gaat om raw-foodisten, mensen met specifiek voedingspatroon zonder lactose en gluten, of mensen die op zoek zijn naar ‘less processed’ food. Veganisten leggen bijvoorbeeld vaak een hele zoektocht af om geschikte patisserie te vinden, aangezien er heel wat gebak dierlijke producten bevatten zoals zuivel en eieren. Dankzij het raw food-gamma van Delhaize kunnen ook zij eenvoudig van heerlijke cake genieten. En uiteraard kunnen ook niet-vegetariërs en niet-veganisten genieten van dit heerlijk stukje patisserie.
Delhaize brengt vier variëteiten van raw cakes op de markt. Elke cake is additieven-, gluten- en lactosevrij en 100% natuurlijk. De chocoladefreaks zullen in de wolken zijn bij het proeven van de raw cake met chocolade- en karamelsmaak, die geen melkproducten,noch eieren noch klassieke geraffineerde suiker bevat ( bevat wel de van nature aanwezige suikers van bv. ‘dadels’,’agave). Er bestaat ook een frisse, exotische smaaksensatie op basis van limoen en mango. Voor Delhaize-klanten die te vinden zijn voor rode vruchten, is er een raw cake met framboos en blauwe bessen. En diegenen die verzot zijn op de pure smaak van vanillestokjes, vinden hun gading ongetwijfeld bij de variant met vanille. Kortom, voor ieder wat wils!
Elke portie van 130 gram wordt verkocht aan €5,49: Hey Chocolate Lover!: chocolade- & karamelsmaak; Hey Summer Lover!: limoen & mango; Hey Berry Lover!: framboos & blauwe bes en Hey Vanilla Lover!: vanille.
Kampeervakantie in Ierland combineert cultuur met natuur
Een kampeervakantie in Ierland betekent ultieme vrijheid. Neem je tijd, geniet van de natuur en ervaar het echte Ierland. Over het hele eiland liggen prachtige campings verspreid, bijvoorbeeld op ongerepte locaties langs de westkust, in de valleien van het binnenland of in de fabelachtige landschappen van Noord-Ierland.
Het milde zeeklimaat zorgt ervoor dat elk jaargetijde geschikt is om Ierland te bezoeken. Vlakbij de steden zijn prachtige campings in het groen te vinden, zo zijn cultuur en natuur perfect te combineren. Wordt wakker met uitzicht op zee of kies voor een camping met veel georganiseerde activiteiten. Zes bijzondere campings voor een unieke kampeervakantie in Ierland.
1. Overnacht aan het water : Camping Eagle Point is de ideale uitvalsbasis voor een vakantie in de regio’s West Cork en South Kerry. Op deze camping geniet je naast topvoorzieningen zoals modern sanitair en gratis WiFi, van ultieme rust aan de waterkant. De meeste caravanplaatsen bij Eagle Point hebben uitzicht op de idyllische baai. Ook de tentplaatsen zijn uitgestrekt over het schiereiland en liggen direct aan de waterkant.
2. Camping voor actievelingen : Bij camping Westport House ben je aan het juiste adres voor een actieve vakantie. De camping beschikt over basisvoorzieningen, maar onderscheidt zich door de vele mogelijkheden aan activiteiten. Tennis, tafeltennis, pitch n’ putt en vissen zijn gratis voor alle campinggasten. Tegen betaling kun je lasergamen, SUP-en en ziplinen in het Adventure Activity Centre. In de omgeving zijn ook blauwe vlag stranden, kan je diepzeevissen of ponyrijden.
3. Dichtbij de Skelligs : Een goede locatie is volgens kampeerders een belangrijk criteria in de zoektocht naar de ideale camping. Camping Mannix Point is gelegen aan de kust dichtbij Cahirciveen en omringd door de bergen van het Iveragh-schiereiland. Dit resulteert in adembenemende uitzichten. De camping ligt dichtbij de must-visit Skellig Ring route. Deze spannende kustroute is bekroond door Lonely Planet tot ‘Best in Travel 2017’.
4. De meest ‘groene’ camping: Bij camping Rushin House Country Park in Noord-Ierland draait het om milieuvriendelijkheid en groene energie. Zelfs het meubilair op de camping is gemaakt van gerecycled plastic. Gelegen aan de oevers van Lough MacNeun geniet je hier van de rust en het prachtige platteland in de omgeving.
5. Midden in de natuur : In natuurpark Glen of Aherlow, gelegen aan de grens van Tipperary Limerick en omringd door het Galtee-gebergte, maak je de mooiste wandelingen. De 4-sterren camping bevindt zich net naast het natuurpark en hierdoor de perfecte start voor mooie wandelingen. Adrenalinejunkies vermaken zich in het naastgelegen Ballyhoura waar zij meer dan 98 km aan mountainbike trails vinden.
6. Kamperen a la 21ste eeuw
Bij camping Nagle’s Doolin in Doolin ervaar je het nieuwe kamperen. De camping ligt direct aan de Atlantische Oceaan, tussen de kliffen van Moher en de Burren. Hier kan je ook zonder caravan of camper overnachten in unieke Glamping Pods. Deze weerbestendige accommodaties bieden luxe en comfort op het platteland.
Vijd redenen waarom Slovenië de ideale bestemming is voor een zalige nazomer
In september of oktober op reis gaan, heeft zo zijn voordelen. Enerzijds vermijd je de drukte, maar ook de prijzen liggen een stuk lager. Uiteraard is er een grote keuze aan bestemmingen, maar hier alvast vijf redenen waarom velen voor Slovenië kiezen voor een ‘nazomervakantie’.
1. Relaxen in stijl
In Slovenië borrelt het water overal op uit de grond en dat water zorgt niet alleen voor fantastische grottenformaties zoals in Postojna of de Škocjan grotten maar het is ook heilzaam voor de mens. Er zijn maar liefst honderd thermale bronnen en daarenboven is Slovenië wereldwijd bekend voor de beste wellness centra en spa’s. Dit groene land kent maar liefst 14 natuurlijke Spa’s. Ook de allerkleinsten zijn welkom in de Sloveense wellness centra, met waterparken of massages voor kinderen. Voeg daarbij de vele meren en het kristalheldere water in de rivieren Soça en Savinja en in het meer van Bled of Bohinj, toeristische centra waar je tot laat in het najaar helemaal tot rust kunt komen.
2. Terug naar de natuur
De natuur van Slovenië is indrukwekkend want maar liefst 66% van het land is bebost en grote delen zijn beschermd natuurgebied (één nationaal park, 3 regionale parken, 44 landschapsparken en 52 natuurreservaten). De toerist zal vooral de variëteit van het land appreciëren want tussen de Alpen en Adriatische Zee ligt een landschap met bossen, dalen, heuvels, rivieren, meren en wijngaarden. De Sloveense hoofdstad, Ljubljana, werd tevens uitgeroepen tot Green Capital 2016 want dankzij het plan, Vision 2025, wordt de hoofdstad duurzamer en groener gemaakt. Zo’n 75% van de oppervlakte is groen!
3. Gezellig en trendy Ljubljana: ‘Open kitchen’ en ‘foodwalks’
Ljubljana is één van de gezelligste hoofdsteden van Europa. Het is een relatief kleine stad en grotendeels verkeersvrij. Hippe koffiebars en trendy winkeltjes wisselen elkaar af en in het najaarszonnetje kun je uren slijten op de terrasjes langs de Ljubljanca-rivier. Door de ideale ligging, kan je perfect enkele uitstapjes maken met de hoofdstad als uitvalsbasis. Nog niet overtuigd? Elke vrijdag vindt in het stadscentrum “Open Kitchen” plaats: een foodmarket waar je talrijke Sloveense smaken kan proeven. De gerechten worden ter plaatse klaargemaakt door verschillende Sloveense chefs. Een absolute aanrader! Open Kitchen vindt iedere vrijdag plaats tussen maart en mid-oktober. Combineer een verkenningstocht door de stad met culinaire stopplaatsen tijdens een van de Foodwalks.
4. Land van geuren en smaken
In het najaar wordt er ook in Slovenië geoogst en de producten van het land zijn de ingrediënten van heerlijke lokale gerechten. Vergeet ook de wijnen niet en vooral de wijnfeesten en wijnfestivals die je als wijnliefhebber beslist moet meemaken. Noteer alvast het ‘Old Vine Festival’ in Maribor in oktober en ontdek er de rijke wijntraditie. Op 11 november vieren ze in Slovenië St Martin’s day, de belangrijkste feestdag voor wijnboeren. Op deze dag wordt het einde van de oogst gevierd en wordt de nieuwe wijn geproefd. Overal in het land vinden festiviteiten plaats dus wijnliefhebbers noteren deze dag alvast best in de kalender.
5. Actief genieten
Slovenië is een fiets- en wandelbestemming met een goed netwerk van bewegwijzerde paden. De herfst kleurt het landschap betoverend mooi. De echte avonturiers kunnen ook genieten van een rafting excursie op de Soça rivier of een bellyak excursie op de Savinja Rivier. Een absolute aanrader voor wie van wat uitdaging houdt! Of wat dacht je van ‘Sup’en’ op de Ljubljanca-rivier? Minder avontuurlijk, maar absoluut een originele manier om je door het centrum van de hoofdstad te verplaatsen.
Slovenië is met andere woorden de perfecte bestemming voor een nazomervakantie. Zowel voor een vakantie in de natuur of voor een korte citytrip, Slovenië heeft het allemaal. www.slovenia.info
Giovane brengt warmte in de wintergarderobe met wellicht de meest veelzijdige en multi-inzetbare Pantone trendkleur : Hazelnut. Een tint lichter dan de natuurlijke hazelnoot, aardachtig en neutraal. Een prachtige basiskleur, die in combinatie met crème en subtiele bruintinten doet denken aan het kleurenpalet en de warmte van een heerlijke macchiato
September terug naar school of werk in alle schoonheid
Tijdens de zomerperiode heeft onze huid heel wat te verduren gehad ( zon, wind, zeezout, chloor… ) maar ook daarna wordt de huid blootgesteld aan het stadsleven ( uitlaatgassen… ). Deze zuiverende cocktail tegen stress en vervuiling heeft een directe invloed op de gezondheid en de schoonheid van de huid. Laboratoires ORTIS heeft Detoxine Huid ontwikkeld, een volledig nieuwe en exclusieve Bio formule, rijk aan vitaminen, mineralen, vetzuren, essentiële aminozuren en antioxidanten die de huid van binnenuit voeden.
Beschermen : De jonge scheuten van brandnetel en rozemarijn bevatten heel wat antioxidanten en dragen bij tot de bescherming van de huid, bijvoorbeeld tegen UVstraling. Grote klis en de jonge scheuten van brandnetel hebben een reinigende werking en verbeteren het uiterlijk van de huid : schoner, gezonder en stralender!
Voeden en hydrateren : De jonge scheuten van brandnetel zijn een natuurlijk bron van vitaminen en mineralen die de huid voorzien van voedingsstoffen. Spirulina ( van Bretoense oorsprong ), rijk aan antioxidanten, maakt deel uit van de super voedingsmiddelen die vetzuren en essentiële aminozuren leveren.
Toxines verwijderen : Rozemarijn, brandnetel, berk en psyllium ( vlozaad ) gaan de eliminatieorganen ondersteunen. Vaarwel toxines! Volwassenen en adolescenten : giet het poeder ( 1 stick per dag ) in een groot glas water, vruchtensap of plantaardige melk. Snel opdrinken. Nemen gedurende 7 dagen. Herhalen indien de behoefte zich voordoet. Bevat geen kleurstof noch zoetstof. Prijs: Doos van 7 sticks – 13,10€
TIP : Maak een groene smoothie met superplanten, voeg Detoxine Huid toe aan de shaker met vruchten en plantaardige melk. ORTIS, voor een winter in volle vorm.
Carrefour innoveert met 1ste residuvtije en duurzaam geteelde peer
Binnen enkele dagen vindt de consument de eerste residuvrije peer in Belgische supermarkten in exclusiviteit bij Carrefour. Naast het feit dat de smaakvolle en sappige peer geen enkel residu bevat, is hij ook 100% Belgisch en op duurzame wijze geteeld en geoogst. Carrefour lanceert binnen een maand ook 2 residuarme appels die binnen 3 jaar ook volledig residuvrij moeten zijn.
1e residuvrije peer in België
Binnen enkele dagen starten de fruittelers van de coöperatieve “New Green” en van “BelOrta”, de veiling van Borgloon, met de pluk van de eerste residuvrije peer, die in opdracht van Carrefour België is geteeld. Concreet betekent dit dat de peer geen enkel residu bevat en bijgevolg als puur, gezond en natuurlijk kan worden beschouwd. Dit is resultaat van de vele inspanningen van de telers, waaronder het inzetten van insecten en biologische middelen in plaats van pesticiden.
100% Belgisch
Bij de ontwikkeling van deze peer kozen Carrefour België en haar partners bewust voor de Conférence peer, de populairste Belgische perensoort die omwille van zijn smaak, sappigheid, de mooie groene achtergrondkleur en de lichtbronze tint op de buik tot in het buitenland wordt geprezen. De volledige oogst van deze residuvrije peer van Carrefour wordt uiteraard integraal in België geteelt en geoogst. Hiervoor plantten Carrefour’s partners niet minder dan 50 hectaren aan peren voornamelijk in de regio van Borgloon, maar ook in West-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en Wallonië.
Verder koos Carrefour België ook bewust voor Belgische telers die zich via New Green en BelOrta groeperen. Het stimuleert hiermee een Belgische sector die het de afgelopen jaren erg moeilijk heeft gehad. Carrefour was toen de retailer die de consumptie van Belgische producten extra stimuleerde en de term “Word Belgetariër” lanceerde, nadat het enkele jaren ervoor al als 1e retailer in België een volledig rayon met producten van lokale producenten in haar winkels installeerde. Vandaag biedt het meer dan 10.000 producten van 850 lokale producenten via het principe korteketen aan.
Duurzaam
Naast het residuvrije en Belgische karakter vindt Carrefour het ook erg belangrijk dat de peer duurzaam wordt gekweekt en geoogst. De telers vervingen chemische producten door nuttige organismen en het teeltuitval - dat klassiek bij een teelt bestaat - wordt tot een minimum herleid omdat Carrefour elke peer uit de oogst afneemt. Afhankelijk van hun kaliber verkoopt Carrefour elke peer in bulk of verpakt. De kleinste en minder mooie exemplaren – die de klant klassiek links laat liggen – worden dan weer tot een lekker en gezond sap geperst, dat men ook bij Carrefour zal kunnen kopen. Zo krijgen de fruittelers de garantie dat ook de ‘minder mooie’ exemplaren afgenomen worden. Een extra duurzame eigenschap van de Conférence peer is dat hij extra lang bewaart, waardoor Carrefour hem van 28 augustus tot eind januari in de winkel kan aanbieden en klanten hem ook extra lang thuis kunnen houden.
Ook 2 residuarme appels op komst
Naast de residuvrije peer werkt Carrefour met New Green en BelOrta aan 2 residuearme appels die binnen 3 jaar ook volledig residuvrij moeten zijn. Hiervoor plantten de telers al 40 hectare appelbomen voor Carrefour. Vandaag beantwoorden aldus Baptiste van Outryve, 2 appels, die binnen een maand worden geplukt, al aan de strengste principes. Analyses tonen nu al aan dat hun residuwaarde nog maar half zo hoog ligt als de Europese norm.
Ook bij de appels kozen Carrefour en haar partners voor appelsoorten van Belgische oorsprong: Novajo: een mutant van de Jonagold. Deze appel heeft een mooie rode blos op een lichtgroene achtergrond. De Novajo is vol van smaak door zijn ideale zoetzure verhouding. Tot slot kan je deze variëteit een lange tijd worden bewaard. Sweet Surprise: deze appel is een kruising tussen de Gala en Breaburn en is, dankzij een zoetzure toets, erg vol van smaak. Ook voor de appels past Carrefour dezelfde duurzame principes toe en zullen de kleinere en minder mooie exemplaren tot een lekker en gezond sap worden geperst.
Kwaliteitsketen Carrefour
In het ruime assortiment van Carrefour zal de consument de residuvrije peer en de 2 residuarme appels aan het label van en de verwijzing naar de Kwaliteitsketen Carrefour herkennen. Klanten die producten met het logo van de Kwaliteitsketen Carrefour in hun winkelmand leggen, weten dat die producten aan 3 basisprincipes beantwoorden: (1) respect voor de klant door een onberispelijke kwaliteit en strenge lastenboeken, (2) respect voor de producent door duurzame partnerschappen en een correcte prijs en (3) respect voor dieren en de omgeving dankzij het volgen van strenge normen.
Carrefour is aldus Vera Vermereen, er dan ook van overtuigd dat het met dit initiatief appelen en peren zal aanbieden die voldoen aan de verwachtingen van de klant wat betreft gezondheid, smaak, kleur en afkomst. Tegelijkertijd zet men het vakmanschap van de lokale landbouwers via deze co-creatie in de verf.
Zoë Loveborn – het jonge, trendy zusje van LolaLiza – zet het nieuwe seizoen in met de tijdloze kleurencombinatie wit, zwart en zacht roze, met hier en daar een streepje kaki. Een urban look gaat hand in hand met frivole vrouwelijkheid: mesh, leder en cold shoulder styles laten zich moeiteloos combineren met doorschijnende kant, geborduurde bloemen en een uitbundige flamingoprint.
Belgisch herenlabel Antwrp lanceert accessoires
Het universum van Antwrp breidt uit met tote bags, petten, sjaals, mutsen en stijlvolle koffie mugs om het kantoor into fashion te brengen.
Het noorden kwijt? Met deze tips vind je het terug ...
Vrouwen hebben er vaker last van dan mannen: oriëntatieproblemen. Sorry dames, maar het is wetenschappelijk bewezen, vrouwen kunnen zich minder goed oriënteren. Maar dat is nu verleden tijd. Garmin, wereldleider op de markt van de satellietnavigatiesystemen, zorgt ervoor dat je het noorden niet langer verliest.
Verloren lopen kan iedereen overkomen. Voor wie nog geen gps in zijn bezit heeft en alle richting kwijt is, kent Marc Otte, ‘kaart en kompas’-expert van vzw Wandelsport Vlaanderen en Sport.Vlaanderen een aantal tips:
In het bos kan je jou dankzij de natuur oriënteren: mos staat altijd op de zuidwestelijke kant van de bomen. Schors is dan weer dieper gekerfd in het oosten, dit door de droge en koude wind die meestal vanuit die richting komt. Het zuiden vind je door te kijken naar de opening van een (natuurlijk) vogelnestje. Bots je op een rivier? Volg deze dan stroomafwaarts. Dorpen liggen meestal in een dal.
In de polders buigen de bomen in noordoostelijke richting, ze vangen veel wind en die komt meestal vanuit het zuidwesten.
Een horloge met analoge wijzers kan je helpen om het zuiden aan te wijzen. Draai de kleine wijzer in de richting van de zon. Het zuiden bevindt zich in het midden van die kleine wijzer en 1u (in de winter) of 2u (in de zomer).
Noord, oost, zuid, west, het zijn natuurlijk maar richtingen. En in vele gevallen is dat niet genoeg om een pad of een weg terug te vinden. Wie op zeker wil spelen en het maximale uit een tocht wil halen, investeert het beste in een degelijke wandel- of fietsgps. Garmin legt je uit waarom:
Een smartphone laat jou vaak na 2 à 3 uur al in de steek wanneer de locatiebepaling aanstaat en de schermhelderheid maximaal staat. Een wandelgps houdt het gemiddeld 16 uur uit, daarenboven kan je de batterijen wisselen. De mutlisporthorloge Fenix 5, heeft zelfs een levensduur van 24 uur in gps-stand. Daarnaast blijft het scherm van een gps ook goed leesbaar in volle zon. ( illus 1)
In slecht weer transformeert je kaart al snel in een vodje en kan je jouw smartphone al helemaal niet meer bovenhalen. Wandel- en fietsgps’en hebben het voordeel dat ze waterdicht zijn. De eTrex® modellen van Garmin bieden een IPX7 waterbestendigheid. ( illus 2)
Dankzij de combinatie van GPS - en GLONASS-positiebepalingen in de Garmin gps ’en ontvang je ook in afgelegen gebieden signaal.
Op een gps uit de Oregon® Serie laad je heel eenvoudig nauwkeurige TOPO-kaarten op. Van Europa, over Azië tot Afrika, alles is mogelijk. (illus3 )
Met de TracBack functie van Garmin keer je zonder problemen terug op je stappen. Volgens Marc Otte is dit de eerste reflex die je moet hebben wanneer je verloren loopt. Je vindt deze functie onder andere terug in de Fenix 5.
Dankzij een barometrische hoogtemeter kan je heel nauwkeurig stijgingen en dalingen opmeten. Ideaal voor wandelaars of wielrenners die achteraf graag hun prestaties analyseren en verbeteren. (illus4 )
Voor meer opties kan je op de website van Garmin terecht. www.garmin.be
Waar het boxspringbed het hotelgevoel naar de slaapkamer bij je thuis brengt, vertaalt hansgrohe met zijn nieuwe reeks Metropol het luxegevoel van de hotelkamer naar jouw badkamer. Metropol is een strakke lijn die met zijn geometrische vormen een vleugje mondiale luxe brengt aan de wastafel, in de douche en aan het bad. Een doorgetrokken design om je badkamer tot in de puntjes af te werken in eenzelfde strakke look.
Verschillende hoogtes wastafelkranen
Samen met zijn vaste designpartner Phoenix Design tekende hansgrohe een zeer uitgebreide reeks kranen en bijpassende bedieningen voor de douche en het bad. De verschillende groottes, bedieningsvormen en -grepen zorgen ervoor dat je een hoogstpersoonlijke badkamer creëert en tot in de puntjes kunt afwerken. De lavabokranen zijn beschikbaar in vier hoogtes, zodat je die kraan kiest die het beste past bij het model van je wasbekken. Voor wie graag een veelzijdige kraan heeft zijn er zwenkbare modellen met een hoge uitloop, handig om snel je haar onder te wassen of bijvoorbeeld een vaas te vullen.
Nieuw: vrijstaand wasbekken (ill 1)
De echte ster van de reeks is een compleet nieuw soort kraan, een vloermodel dat je combineert met een vrijstaande lavabo. Na het vrijstaande bad (al dan niet op pootjes) is dit nieuw soort lavabo namelijk steeds populairder aan het worden zowel thuis als in een meer hospitality-omgeving. Een echte eyecatcher in elke badkamer.
Douche- en badmengkranen (ill 2)
Om je badkamerdesign tot in de puntjes door te trekken, bevat de Metropol-reeks ook douche- en badmengkranen, zowel voor opbouw als inbouw. Ook voor bij een vrijstaand bad kun je ook kiezen voor een bijpassende mengkraan in vloermodel.
Eén druk op de knop
Voor de kranen kun je kiezen tussen drie bedieningsgrepen: een volle greep, een beugelgreep of Select-bediening. Select is het paradepaardje van hansgrohe. Via dit intuïtieve systeem kun je de kraan met één druk op de knop aan of uit zetten. Dat is erg handig en schoon. Wanneer je handen volledig ingezeept zijn bijvoorbeeld, kun je met je onderarm op de knop duwen zodat je kraan schoon en droog blijft. Deze Select-technologie werkt puur mechanisch dankzij een speciaal ontworpen cartouche. Je hebt er geen elektriciteit of andere extra’s voor nodig. De temperatuur van het water bepaal je door aan de greep te draaien.
Zuinig: hansgrohe CoolStart - Koud water bij de greep in de middenpositie ( ill 3)
Tandenpoetsen of snel je handen wassen doe je meestal met koud water. Maar standaard zetten we de greep van de wastafelmengkraan in middenpositie open. Hierdoor springt de warmwatervoorziening aan, terwijl dat vaak niet nodig is. Hansgrohe biedt daarom verschillende van zijn kranen aan met CoolStart-technologie. In middenpositie stroomt er puur koud water uit je kraan. Zo verbruik je pas warm water en de daarvoor benodigde energie wanneer je de greep bewust naar links draait. De CoolStart-kranen verbruiken dankzij de EcoSmart-technologie maar 5 liter water per minuut. Ook in de Metropol-reeks vind je deze technologie terug!
hansgrohe
hansgrohe maakt deel uit van de internationaal opererende Hansgrohe Groep en is het premiummerk voor douches, douchesystemen, badkamer- en keukenkranen en spoelbakken. Met haar vele bekroonde producten geeft hansgrohe vorm aan het water dat in de keuken en badkamer stroomt. Dit zijn de plaatsen waar mensen veel van hun waardevolle tijd doorbrengen en de mooiste momenten met water beleven. Met deze momenten in gedachten ontwikkelt hansgrohe baanbrekende oplossingen die hoogwaardig design, duurzame kwaliteit en intelligente functies combineren, voor optimaal gebruikscomfort en -plezier. hansgrohe zet water om in een bijzondere ervaring. hansgrohe. Meet the beauty of water.
Slovenië, het kleine land tussen de Alpen en de Adriatische Zee, is bekend om de gezonde lucht en prachtige natuur. Maar wist je dat het land ook de bakermat van de bijenteelt is? In de hoofdstad zijn er bijenvriendelijke aanplantingen en er staan overal in het land prachtige bijenkasten. Geniet tijdens je reis in Slovenië van een honing wellness of volg een kuur apitherapie.
Bijenkweker pionier
De Sloveen Anton Janša (1734 – 1773) wordt aanzien als de bijenkweker pionier. Hij was zo belangrijk voor de bijenteelt dat zijn geboortedag, 20 mei, nog altijd wordt herdacht door de Sloveense Vereniging van Bijenkwekers. Meer zelfs, men wil dat de Verenigde Naties die datum wereldwijd als Dag Van de Bijen erkennen. Ben je op reis in de buurt van Breznica, nabij het meer van Bled, dan moet je de grote bijenstal van Janša bezoeken. Hij bedacht een ingenieus systeem met uitschuifbare honingraten die gemakkelijk op andere locaties kunnen uitgezet worden.
Tijdens je reis door Slovenië zal je ongetwijfeld de prachtige panelen opmerken die de bijenkasten afsluiten. Ze zijn beschilderd met eenvoudige motieven uit het dagelijkse leven, met afbeeldingen van heiligen en maken deel uit van het Sloveense erfgoed. Bezoek zeker ook het museum voor apicultuur in Radovljica, nabij het meer van Bled, om meer te weten te komen over deze oude traditie.
Urban beekeeping: ‘bijenhoofdstad’ Ljubljana
Zelfs in Ljubljana is bijenteelt een geliefde bezigheid. Zo voorziet de stad ook bijenvriendelijke aanplantingen. Wees niet verwonderd als je in de Sloveense hoofdstad bijenkasten ziet. Ze staan soms op verrassende plaatsen zoals op het dak van Het Park Hotel. De gasten genieten er dus tijdens het ontbijt van super verse natuurlijke honing. Ook op het dak van het cultuurcentrum Cankarjev voelen de bijen zich thuis, in het bijzonder de hard werkende Carniolan bij.
Honingwellness en apitherapie
Overal in Slovenië wordt honing van zeer goede kwaliteit geproduceerd. Omwille van de goede invloed op de huid wordt honing ook gebruikt in wellness centra. Deze traditie bestaat al zeer lang, onder meer in het kuuroord Thermana Laško.
En waarom niet eens een kuur apitherapie proberen ? De alternatieve geneeswijze is 6000 jaar oud. Men maakt gebruik van producten die door bijen worden geproduceerd. De behandeling vindt plaats in een houten ruimte, juist naast de bijenkorf. Liggend op een bed adem je de bijzondere lucht in die door de bijenkolonie wordt verspreid. Al na een paar minuten voel je hoe nieuwe energie je lichaam binnen stroomt.
Reisroutes en bijen
Echte bijenliefhebbers kunnen in Slovenië terecht bij Apiroutes. Deze reisorganisatie is gespecialiseerd in excursies in het teken van de bijenkweek. Er zijn begeleide tochten langs bijenkweekroutes in Bela Kajina, langs het meer van Cerknica en in ´irovnica.
Feestelijke en lekkere viering van chocolade en 3de verjaardag BCV
Mousse, ganache, praline, carré, tablet, fondant, moelleux… in België kennen we al die zaken op ons duimpje: chocolade maakt deel uit van ons DNA en jaarlijks eten we er zo’n 8 kg van!
Maar bij passie komt ook kennis kijken. Op zondag 1 oktober kunnen we allemaal onze liefde voor de chocolade komen verdiepen in het Belgian Chocolate Village n.a.v. de 3e verjaardag van het museum.
Terwijl hij de echte chocolade proeft, met zijn nieuwe, originele en soms onverwachte smaken van de hand van echte meester-chocolatiers, ontdekt de bezoeker de geschiedenis, de cultuur en de consumptie van de chocolade door de eeuwen en over alle continenten heen.
In het kader van deze verjaardag en van de Wereld Cacao-en Chocoladedag, die ook op zondag 1 oktober gevierd wordt, laat het Belgian Chocolate Village u kennismaken met de geheimen van de biochocolade aan de hand van exclusieve animaties: voorstelling van de biochocolade (productie met respect voor het milieu, de biodiversiteit, de afkomst…), een pedagogische en diepgaande kennismaking met de planten in de tropische indoorserre van het museum en een bezoek aan een nieuwe pareltje, het atelier van chocolatier en cacaobrander Frédéric Blondeel, buur én vriend van het Belgian Chocolate Village, die zich onlangs vestigde in Koekelberg, de Brusselse gemeente die het meest verlekkerd is op chocolade.
Op 1 oktober is de toegang tot het Belgian Chocolate Village gratis! Nog een reden om op een speelse manier stil te staan bij de uitdagingen van duurzame ontwikkeling en vooral om een aangenaam moment met vrienden of familie te beleven. Het begin van het nieuwe schooljaar staat helemaal in het teken van chocolade!
Geen terras, geen tuin? Nodig de zon binnen uit, aan tafel
Met de plancha breng je de zomer binnen in je keuken. Geen terras, geen tuin ? Nodig de zon uit binnen uit, aan tafel. De Indoor plancha van Forge Adour past op je kookplaten en laat je toe om te genieten van een zomerse keuken, of het nu mooi weer is of niet.
In de zomer lijkt diner al fresco wel een nationale sport maar buiten eten wanneer het nog grijs en koud is, dat is niet meteen een succes. Dankzij de Indoor plancha hoef je niet langer te wachten op de zon om je smaakpapillen te plezieren. Deze plancha werd ontworpen om perfect te passen in je keuken. Ze bakt snel rood vlees, delicate schaaldieren maar ook blokjes ananas.
Een plancha is koken zonder gedoe
Wanneer je ze onder de afzuigkap zet, hoef je je geen zorgen te maken over geuren van verbrand vet. Ze werkt elektrisch, dus moet je ze enkel aansluiten om te doen werken. Een scheutje olijfolie en je bent vertrokken. Ze warmt heel snel op, dus is de plaat in geëmailleerd gietijzer in amper tien minuten klaar. Met de bedieningsknoppen voor de temperatuur kan je even goed koken op 50 graden als op 300. Liefhebbers van de gezonde maar lekkere keuken worden hiermee op hun wenken bediend.
De plancha is een kookplaat die op zeer hoge temperatuur kan worden verwarmd. Ze is vooral gekend voor de gezonde bereidingwijzen die ze aanbiedt: je hebt er weinig vetstof voor nodig en laat het vet van de voedingsmiddelen verdampen, maar behoudt wel alle smaken. Plancha Indoor - Forge Adour - 359 € BTW incl.
Forge Adour is de belangrijkste fabrikant van plancha’s in Europa. Zijn CEO Manu Merin stichtte het bedrijf in 1978, na een sterke opleiding in kunstijzersmeedwerk. Het was de tijd van balkons met voluten en accessoires voor de open haard. Na Spanje veroverde deze ambassadeur van de plancha snel Frankrijk. Vandaag telt het bedrijf meer dan 100 medewerkers en genereert het een zakencijfer van 17 miljoen euro. Het produceert gemiddeld 50.000 plancha’s per jaar in een moderne fabriek in Villafranca de los Barros, in het hart van de Spaanse provincie Extremadura. Forge Adour wordt in België verdeeld door Graham (Woutersbrakel). www.forgeadour.com
Knielang, midi of enkellang? Bij Caroline Biss zijn er geen dictaten: elke vrouw kiest een lengte die bij haar mood en haar persoonlijkheid past. Van combinaties van een tuniek op een slimfit pantalon of een wijde 7/8 pantalon tot een lange rok of een jurk in laagjes.
De silhouetten zitten losjes en vallen soepel dankzij de lichte, beweeglijke stoffen, zoals de lichte crêpe stoffen en prachtige zijde. Prints volgen de belijningen van jurken en tops. Ruches, volants en uitwaaierende mouwen bezorgen de collectie een vleugje eigentijdse romantiek.
De massakachel in keramiek uit Oostenrijk is reeds lang de look van een “tegelkachel” verloren. Massakachels worden ook meer en meer als massahaarden gebouwd, die uiterlijk niet afwijken van een traditionele inbouwhaard. Ze blijven natuurlijk wel 12 tot 24 uur lang heerlijke stralingswarmte uitstralen, na slechts een paar uur branden. Ze verbruiken daarbij zeer kleine hoeveelheden hout, die ze schoon verbranden met minimale fijnstof emissies.
ORTNER GO13-69/53 massahaard - Prijs van de inbouw-massakachel excl. 6 % of 21 % btw: € 3.640,70 (afwerkingsmaterialen en plaatsing niet inbegrepen)
Nieuwe standaard Ortner modellen
Net zoals bij een gewone inbouwhaard worden Ortner massakachels traditioneel op maat gemaakt. Gezien de huidige strenge Europese normen dient daartoe een technische analyse gemaakt te worden, met behulp van een speciale software, die een hoog rendement en een lage uitstoot garandeert. Daarenboven is ook de prijsberekening en de visuele presentatie eerder tijdrovend, zodat maatwerk zoals steeds tot hogere prijzen leidt. Ortner heeft nu een nieuw gamma met meer dan 100 standaard modellen op de markt gebracht, waarvoor alle berekeningen en tekeningen, alsook een scherpe prijs, direct voorhanden zijn. Het gamma omvat zowel vrijstaande massakachels als massahaarden die ingebouwd worden tegen een wand of in een hoek.
ORTNER ST18-91/53 massa-tunnelhaard : Prijs van het volledige toestel (ca. 1970 Kg) excl 6 % of 21 % btw: € 9.999 - (afwerkingsmaterialen inbegrepen, plaatsing niet inbegrepen)
Een badkamer in hout, een beetje saai of oubollig? Niet bij badkamerspecialist Allibert. Met de nieuwe houtlooks ‘eik vintage’ en ‘eik arlington’, schept Allibert een uitstraling van comfort, warmte en degelijkheid. Allibert staat bekend om zijn Europese productie en maakt enkel gebruik van PEFC-gecertificeerd hout. Drie collecties uitgelicht.
TRENTINO
Modern met een vleugje cottage-inspiratie, zo valt de verfijnde collectie TRENTINO samen te vatten. Elk meubel is afgestemd op de juiste stijl, behoefte of functie die in de badkamer moet worden ingevuld. Met zijn realistische eiken afwerking, teruggetrokken fronten en handige opties, is Trentino ideaal om je eigen unieke badkamer samen te stellen. Verkrijgbaar in 80 en 120 cm met 1 lade en 1 dubbele schuiflade.
MARNY
Met zijn push-pull openingssysteem, grote opslagcapaciteit en handige extra’s als de niche en de kolomkast met geïntegreerde uitneembare wasgoedmand, brengt Marny een hoop slimme opbergruimte in de badkamer. Verkrijgbaar in 80 cm met 1 lade en 1 niche of 2 laden en in 120 cm met 2 laden en 1 niche of 4 laden.
ASTON
Of je nu gewoon ernaar kijkt of aanraakt, Aston valt op door zijn hyperrealistische houtlook. Het grote opbergvolume maakt Aston een functionele en praktische topper in de badkamer. Verkrijgbaar in 80 cm met 2 laden, 100 cm 2 laden, 120 cm 3 laden of lade 1 en 2 deuren en 140 cm 4 laden
OVER ALLIBERT
Opgericht in 1930, is Allibert is uitgegroeid tot een totaalontwikkelaar en producent van badkameroplossingen. Van baden, douchecombinaties en WC’s tot meubelen en alle mogelijke accessoires. Allibert heeft 2 productiesites (Frankrijk) en 1 distributievestiging in Nijvel (België) vanwaar Allibert zijn producten in heel Europa verdeelt. Jaarlijks worden er ongeveer 250.000 baden geproduceerd en 2 miljoen producten verkocht, goed voor een omzet van 50 miljoen euro in Europa. Allibert is een merk van de franse industriële groep Allibert Sanitaire, gespecialiseerd in de productie en verkoop van producten voor de badkamer.