Voor VELUX® is Batibouw het startschot van een feestjaar. De marktleider in dakvensters bestaat 70 jaar en zet vandaag de toon in alle hoeken van de wereld. En dat wordt gevierd met een aantal opmerkelijke nieuwigheden. Niet alleen qua functionaliteit en comfort, ook op het vlak van design gooit VELUX hoge ogen tijdens Batibouw 2011.
De in 2010 gelanceerde Lichttunnel by Lovegrove geeft een designgevoel aan daglicht. VELUX® introduceerde de lichttunnel voor het eerst in 2005, als oplossing voor de vaak sombere plaatsen waar de installatie van (dak)ramen moeilijk of onmogelijk is (zoals gangen, trappenhuizen en badkamers). VELUX nam internationaal erkende ontwerper Ross Lovegrove in de arm om zijn lichttunnel een nieuwe look aan te meten. Het resultaat: een futuristische en toch tijdloze plafondsierring en lichtdiffusor in de vorm van een luchtbel met pendel om de hanghoogte te regelen. Het unieke concept werd bekroond met de prestigieuze Red Dot Design Award 2010.
Het succes van Lovegroves ontwerp smaakte duidelijk naar meer. Op Batibouw 2011 onthult VELUX® het resultaat van een nieuwe samenwerking met een gerenommeerd designer: Karim Rashid. Deze flamboyante ontwerper is een van de meest productieve in zijn metier, met meer dan 3000 ontwerpen en maar liefst 300 awards achter zijn naam. Rashid zal voor VELUX de gordijnen een nieuwe, aparte uitstraling geven. Hij zweert bij kleuren, frisheid en moderniteit, met Blobisme of bubbels als zijn handelsmerk. Bij de lange lijst van gerenommeerde klanten vinden we Prada, Sony en Swarovski, Cappellini, Alessi - en nu VELUX.
In veel gebouwen, vooral in trappenhuizen van flatgebouwen of kantoren is rookventilatie wettelijk verplicht. Het VELUX® ontrokingssysteem voor platte daken heeft zowel binnen als buiten dezelfde look als het standaard platdakvenster, laat net zoveel daglicht toe en biedt een zelfde esthetische uitzicht. Wanneer de geïntegreerde rookventilatiemotor wordt geactiveerd door het breken van het glas van het bedieningskastje of door de rookdetector, opent het venster tot 50 cm waardoor rook en hitte snel kunnen ontsnappen. Voor dagdagelijkse ventilatie, kan het venster openen tot 15 cm. De motor is zowel in open als gesloten positie volledig
verborgen. Het VELUX ontrokingssysteem voor platte daken is uitgebreid getest en gecertificeerd conform de Europese EN 12101-2 norm inzake brandveiligheid en de Belgische norm NBN S 21-208-3 betreffende de beheersing van rook en warmte.
VELUX® ontwikkelde een inbraakwerende variant van het platdakvenster. Gecertificeerd volgens de normen ENV1627-1630 en met weerstandsklasse 2 certificering, kunnen de ramen inbraakpogingen weerstaan van ten minste drie minuten, ongeacht het materiaal van de afdekschelp (acryl of polycarbonaat). Het enige zichtbare verschil met het gewone platdakvenster is het aantal schroeven in de
vleugelprofielen. De onderliggende veiligheidsbeglazing bestaat uit twee lagen van 3 mm glas en vier lagen PVB-folie.
Isolatie en veiligheid, maar ook comfort staat centraal bij de superisolerende beglazing van VELUX®. De drievoudige Energy Star beglazing wordt voortaan standaard uitgerust met een antidauw coating (aan de buitenkant) die zorgt voor 75% langer helder zicht naar buiten. In combinatie met het nachtelijk afkoeleffect ontstaat
er meer dauw op superisolerend glas, omdat de buitenkant kouder is dan bij gewone beglazing. De ultradunne, onzichtbare coating (300 keer dunner dan een menselijke haar) zorgt dat dit buitenste glasvlak lichtjes opwarmt, met minder dauw tot gevolg. De dauw die zich toch nog vormt, zal door de coating bovendien dunner zijn en dus sneller opdrogen bij het opkomen van de zon.
Het rolluik op zonne-energie werd ontwikkeld met het oog op maximaal comfort en veiligheid. Gemaakt van stevige geïsoleerde aluminiumlamellen, zorgt het rolluik voor de beste verduistering, akoestische én thermische isolatie in winter en zomer. Het rolluik kan geplaatst worden op alle manuele en SOLAR dakvensters, en werkt draadloos met de bijgeleverde afstandsbediening. Een bestaand dakvenster kan dus perfect, zonder enige bekabeling, uitgerust worden met een rolluik. Wat ook resulteert in een snelle en eenvoudige plaatsing.
Bijzondere kenmerken: Walibi Belgium, de historische bakermat van het Walibi merk, is het meest complete pretpark van België met meer dan 40 attracties voor alle leeftijden, waaronder 5 achtbanen, 1 4D-cinema, 1 giant drop, 2 waterattracties, 16 attracties voor kinderen en 1 tropisch waterpark, Aqualibi. Walibi staat tevens bekend omwille van zijn exclusieve shows.
WALIBI HOLLAND
Ligging: In de provincie Flevoland, in Biddinghuizen (ten noordoosten van Amsterdam)
Openingsjaar: 1971 (Flevohof), 1994 (Walibi Flevo), 2000 (Six Flags Holland), 2005 (Walibi) - Oppervlakte: 120 hectaren, waarvan 40 voor het themapark, 20 voor het vakantiepark en 60 voor het evenemententerrein
Bijzondere kenmerken: Het park telt 41 attracties, met een goede mix van sensationele attracties en meer gezinsgerichte attracties. Ook waterpret is alomtegenwoordig. Walibi Holland heeft een uitgebreide knowhow ontwikkeld in de organisatie van privé- of bedrijfsfeesten, die kunnen gaan tot 20.000 personen! Het park onderscheidt zich eveneens door zijn vakantiepark, met kampeervoorzieningen en bungalows, en zijn evenemententerrein waar o.a. rockfestivals plaatsvinden.
WALIBI RHONE-ALPES
Ligging: Les Avenières, tussen Lyon en Chambéry, vlak bij de snelweg A43
Bijzondere kenmerken: Walibi Rhône-Alpes is een themapark met 21 landattracties, een watergebied van 13 000 m² met het beroemde Pirateneiland, glijbanen, een golfslagbad, themabaden, shows, een miniboerderij, restaurants en winkeltjes.
WALIBI AQUITAINE
Ligging: Roquefort nabij Agen, vlak bij de snelweg A62, Bordeaux-Toulouse
Openingsjaar: 1992 - Oppervlakte: 30 hectaren
Bijzondere kenmerken: het attractiepark Walibi Aquitaine bevindt zich op een weelderig groen terrein van 30 hectaren groot, dat wordt gedomineerd door een authentiek kasteel uit de 18e eeuw. In Walibi Aquitaine, met zijn 19 attracties, spectaculaire shows en talloze evenementen, beleeft iedereen gegarandeerd een onvergetelijke dag vol emotie, spanning en plezier! RVH.
Met de creatie van de nieuwe wereld, die van Walibi een grote naam moet maken in de Europese entertainmentsector, gaat een investering gepaard van 15 miljoen euro: ruim 11 miljoen tot nog toe en meer dan 3 miljoen in 2012.
Walibi - leeftijd: 15 jaar - soort: kangoeroe. Kwaliteiten: dapper, energie, humor, songwriter. Gebreken: ongeduld en naïviteit
Walibi is ervan overtuigd dat muziek en levenslust de wereld kunnen veranderen. Hij droomt ervan de grijze, kille wereld van Monotowny wat meer de kleuren van Shimmeria te geven. Een uitzonderlijk leider, maar zijn neiging om alleen de positieve kant van de dingen te zien, speelt hem soms parten...
Squad - leeftijd: 15 jaar - soort: kangoeroe. Heeft nauwelijks kwaliteiten, maar ontelbare gebreken.
Squad is niet alleen de tweelingbroer van Walibi, hij is ook zijn tegenhanger! Squad mag dan de vreselijkste gebreken hebben die maar denkbaar zijn, hij is ook een ongeëvenaard gitarist, die zelfs de concurrentie met Haaz aankan. Individualist in hart en nieren, deinst hij nergens voor terug
Sara Fox - leeftijd: 24 jaar - soort: wijfjesvos. Kwaliteiten: organisatietalent, zakelijk inzicht, ambitie. Gebreken: organisatietalent, zakelijk inzicht, ambitie.
Een geduchte zakenvrouw ontwikkeld die direct de enorme mogelijkheden zag van W.A.B en wierp zich op als impresario van de groep.
Zenko is opgeruimd van aard en kan dus slecht tegen de strenge regels van Monotowny.
Vita Drakovitz - leftijd: 145.679 jaar - soort: draak. Kwaliteit: een hart van goud onder een onstuimig karakter. Gebrek: gierig.
Vita Drakovitz is een oude, astmatische wijfjesdraak, stijf van de reumatiek, wat haar niet belet in drift te ontsteken als er maar even iets tegenzit... Ze is uitbaatster van de populairste kroeg van Shimmeria, De Psyke, waar W.A.B geregeld concerten geeft.
Loco - leeftijd: 15 jaar - soort: stier. Kwaliteit: onvoorwaardelijke trouw aan Motiv. Gebreken: zelfingenomen, populair, onnozel.
Loco is niet in staat om zelf ook maar de kleinste beslissing te nemen: hij doet altijd wat Motiv doet. Voor Motiv heeft hij een grenzeloze bewondering.
Als waar grootmeester in het ruzie zoeken schept Motiv er een boosaardig genoegen in tweedracht te zaaien waar hij ook maar komt. Harteloos en gewetenloos. RVH.
Walibi en Squad zijn twee kangoeroebroers die als dag en nacht van elkaar verschillen. De eerste is een spontaan en dromerig type, de tweede is alleen maar uit op aandacht en roem. Beiden wonen in Monotowny, een wereld zonder fantasie en humor. Het leven van de inwoners ligt al vanaf hun geboorte vast, afhankelijk van de soort waartoe ze behoren: de papegaaien worden journalisten, de honden politieagenten, de beren taxichauffeurs... En alleen de vogels mogen zingen. O, wee degene die afwijkt van het rechte pad dat hij moet volgen!
Walibi en Squad leken gedoemd tot een eentonig bestaan... Tot de dag waarop ze een kaart in handen krijgen die hen naar Shimmeria brengt, een geheimzinnig oord bevolkt met wonderlijke wezens. In deze parallelwereld, waarin de magie regeert, ontdekken de twee broers de vrijheid van het muzikantenbestaan. Voor hen een ware openbaring: niets belet hen nu meer om hun eigen muzikale avonturen te beleven!
Walibi richt zijn eigen groep op: W.A.B, Squad blijft niet achter en komt met The SkunX, een trio dat dark rock muziek speelt... W.A.B aan de ene kant, The SkunX aan de andere. Twee groepen, onder aanvoering van twee broers die elkaars rivalen zijn. De muzikale battle kan beginnen... RVH.
Opnieuw vier traditionele Vlaamse producten erkend als Vlaams streekproduct
De stilaan lange lijst van erkende Vlaamse traditionele streekproducten krijgt er opnieuw vier producten bij. De Beoordelingscommssie Vlaamse Streekproducten, die drie maal per jaar de erkenningsaanvragen doorneemt, oordeelde tijdens de afgelopen bijeenkomst dat vier aanvragen alle vijf de voorwaarden voor erkenning met brio doorstaan hebben.
Het natuurlijk mineraalwater uit de Vlaamse Ardennen, Kempense koffie, Moese patat en Belgische Elixir mogen daarom voortaan het Vlaams erkenningslabel STREEKPRODUCT.BE dragen.
Natuurlijk mineraalwater uit de Vlaamse Ardennen
De Vlaamse Ardennen zijn een bronrijk gebied. In 1897 ging de kasteelheer van kasteel Pierre Blanche op zoek naar waterwinning op zijn domein in Scheldewindeke. Het water uit de natuurlijk opwellende bronnen van Ginstberg werd dan ook meteen gebotteld en gecommercialiseerd.
Uit een hydrologische studie uit 1936 blijkt dat de hoogvlaktes rondom Scheldewindeke de Ginstbergbronnen spijsen en dat het grondwater gefilterd wordt door lagen kalkachtige zandsteen en keizand.
Het bronwater van Ginstberg is een natuurlijk mineraalwater. Dit garandeert een constante kwaliteit en samenstelling.
Kempense koffie
Bij Huis Manendonckx brandt men reeds 4 generaties lang en op dezelfde plek in Geel Kempense koffie. Slechts één mengeling, van het huis, met 7 soorten Arabica-koffiebonen, wordt trapsgewijs gebrand in een cilindertrommel uit 1933. Het langzame branden tot een maximum van 230°C zorgt voor een mild gebrande koffie. Er wordt wekelijks gebrand in de Schoolsteeg, de pakjes Kempense koffie zijn dan ook nooit ouder dan 14 dagen. De typische verpakking uit de jaren 20 verraadt de lange traditie!
Moese patat
In Oost-Vlaanderen neemt de aardappelteelt reeds lang een belangrijke plaats in. De vroege aardappelen waren de specialiteit van het Waasland, Dendermonde en Moerzeke. De vroege aardappelen van Moerzeke, geteeld in een vruchtbare bocht van de Schelde, hadden naam en faam. Iedereen met een tuin verdiende er een centje aan. Plaatselijke koopmannen, geholpen door facteurs, verdeelden de vroege aardappelen op hun beurt naar Gent, Mechelen, Brussel, .
Door het succes werd er dan ook gezocht om de oogst nog te vervroegen. Vroeger en nu poot men de aardappelen voor de openluchtteelt rond 19 maart, met Sint-Jozef. Onder koud glas durft men al in januari poten. Tussenin wordt ook nog onder plastiek folie geteeld. Zo wordt de oogst gespreid en kan men van half april tot de eerste week van augustus Moese patatten kopen.
Op het bedrijf van Agra Claessens teelt men onder andere nog de traditionele witte eersteling als de allereerste primeur. Je kan er ter plaatste per kilo je Moese patat gaan kopen!
Belgische Elixir
Rond 1900 was Elixir een hype in België. Van een geneesmiddel bij de apotheker werd het tot een likeur die bijna elke Belgische likeurstoker op de markt bracht. De elixir behield echter zijn aureool van gezond en geneeskrachtig, buikpijn bij vrouwen en paarden werd verzacht door dit kruidendrankje.
Elixir is een gearomatiseerde en gekleurde likeur. Belgische elixir heeft een uitgesproken anijsaroma en de mooie gele kleur van saffraan.
Bij de Elixir de Roulers verwijst niet alleen het etiket naar een lange traditie, ook de Franse naam klinkt heerlijk ouderwets. Reeds sinds 1871 maakte deze elixir deel uit van het gamma van de Stoomstokerij Sint-Michiel van de familie Vyncke-Daels te Roeselare. Vandaag maakt de familie nog steeds dezelfde blend die vervolgens kan rijpen op eiken vaten. RVH.
Walibi opent de deuren van een nieuwe fantasierijke wereld. Het merk bouwt voort op zijn 35 jaar ervaring en wil een Europees topmerk worden op het vlak van gezinsontspanning.
Walibi schrijft een nieuw hoofdstuk in zijn reeds rijke geschiedenis als grote speler inzake gezinsrecreatie in Europa. Het merk Walibi, dat sinds 2006 deel uitmaakt van Compagnie des Alpes, is bekend door zijn vier attractieparken: Walibi Aquitaine en Walibi Rhône-Alpes (Frankrijk), Walibi World (Nederland) en Walibi Belgium (België), die samen elk jaar goed zijn voor ongeveer 2,8 miljoen bezoekers. Het Belgische park in Waver is de historische bakermat van het merk met de kangoeroe, waar gezinnen al 35 jaar met plezier naartoe komen. Dankzij deze lange ervaring en de enorme bekendheid bij vele generaties bezoekers, opent Walibi nu de deuren van een nieuwe fantasiewereld. Een wereld die veel verder gaat dan de pretparken en die de ambitie van de groep Compagnie des Alpes om haar merknamen op te waarderen kracht bijzet. Op die manier wil ze haar groeipotentieel vergroten en haar expansiecapaciteit versterken. De ambitie is om van Walibi binnen Europa een omnipresent topmerk voor families te maken.
De nieuwe Walibi-wereld is het resultaat van een project dat drie jaar geleden werd gestart om het merk Walibi te moderniseren en haar horizon te verruimen tot buiten de grenzen van haar attractieparken. Vandaag draait het merk rond een reeks figuren die zijn ontsproten aan de verbeelding van een projectteam binnen de Groep CDA. De beroemde kangoeroe Walibi kreeg een moderne look aangemeten die aansluit bij de belevingswereld van 8- tot 12-jarigen, en hij verzamelde een opmerkelijke groep vrienden om zich heen: Haaz de geslepen jachtluipaard, Zenko de artistieke gorilla en Fibi de mooie waternimf. Samen besluiten ze een poprockgroep op te richten, W.A.B (Walibis Adventure Band), om wat leven in de brouwerij te brengen in het saaie wereldje van Monotowny. Maar ze vinden allerlei hindernissen op hun weg naar het succes, zoals de jaloerse Squad, de tweelingbroer van Walibi, die met The SkunX een rivaliserende band sticht.
Tijdens hun creatieve en wonderlijke zoektocht komen de vier helden ook in contact met de fabelachtige wezens uit de fantasiewereld van Shimmeria Dit rijke universum, waar kinderen en jonge tieners zich makkelijk mee zullen identificeren, heeft muziek als rode draad. De twee rivaliserende rockbands, W.A.B en The SkunX geven zich over aan meedogenloze muzikale duels, musicbattles, waarover het publiek zeker zijn woordje zal meepraten. Bezoekers kunnen op www.walibi.com nu reeds hun kamp kiezen: houden ze eerder van het lied Hello World van de Walibi-band of van het getikte punkrocknummer We are The SkunX van Squad en zijn makkers?
Vanaf 9 april 2011 kunnen families dan eindelijk in levenden lijve kennismaken met hun helden in de 4 parken, hun liveoptredens in de verbazingwekkende shows ontdekken, en samen met Walibi en zijn groep een heus 4D-avontuur beleven. RVH.
DVD & Blu-ray release 'The Joneses' op 1 maart 2011
Satirische komedie met Demi Moore en David Duchovny
Op 1 maart komt The Joneses uitop DVD en Blu-ray, een hilarische en scherpe satire over de huidige consumptiemaatschappij. In de hoofdrollen: DemiMoore (AFew Good Men, G.I. Jane, Ghost) enDavidDuchovny (Californication, The X-Files).
Ze lijken het perfecte gezin: Steve en Kate Jones, met hun prachtigetienerkinderen Jenn en Mick. In hun chique buurt kijkt iedereen tegenhen op. Kate is de ultieme trendsetter, Steve is een succesvolle zakenman en Jenn en Mick zijn depopulairste kidsvanhunschool.Terwijlhun vrienden, kennissen enburen proberenom deJoneses bijte houden,is niemand voorbereid op de waarheid over deze schijnbaar perfecte familie
The Joneses is het regiedebuut van Derrick Borte, een voormaligtopsurfer en grafisch kunstenaar voor merken als Billabong en Rip Curl. Hijschreef het scenario,regisseerdeenproduceerdedezefilmdienietalleen wereldsterren DemiMoore enDavid Duchovny kon bekoren, maarwereldwijd positieve recenties kreeg. RVH.
Gaston Gellens benoemd tot Algemeen Directeur van het Radisson Blu Royal Hotel in Brussel
Gaston Gellens, van Belgische afkomst, startte op 3 februari als Algemeen Directeur van het Radisson Blu Royal Hotel in Brussel.
Gaston bouwde de laatste 25 jaar een uitgebreide ervaring in de hotelindustrie op. Hij begon zijn professionele carrière bij Hilton in Nederland. In 1989 zette hij de stap naar Rezidor waar hij begon als F&B Manager bij de openingen van de Radisson Blu Hotels in Brussel en Amsterdam. De volgende jaren werkte hij voor Radisson Blu achtereenvolgens in Londen, Koeweit, Helsinki, Stockholm, Sint-Petersburg. Hij bekleedde verschillende posities als Algemeen Directeur op hotelniveau en als Regionaal Directeur van verschillende regios.
In zijn laatste functie werkte hij sinds eind 2007 als Algemeen Directeur van het Radisson Blu Hotel in Berlijn gecombineerd met een verantwoordelijkheid als District Directeur in Duitsland.
Gaston heeft een graduaatdiploma in Hotel Management van het PIVA in Antwerpen.
Hij volgde ook het General Manager Programme aan de Cornell University in Ithaca, New York en is een actief lesgever en coach in de Rezidor Business School. Hij spreekt Nederlands, Frans, Engels en Duits.
Als Algemeen Directeur van het Radisson Blu Royal Hotel in Brussel is hij voortaan verantwoordelijk voor het dagelijks beheer van het hotel. RVH.