Champagnehuizen die ook vandaag nog de naam van hun eigenaar en zaakvoerder dragen? Ze bestaan, maar het zijn er weinig. Bij Taittinger gaat het zelfs om meer dan de naam van een persoon: het is de naam van een familie. Die gepassioneerde familie koestert de ambitie om het mooie avontuur van Champagne Taittinger nog lang te laten voortduren.
Eigenlijk begon het allemaal in 1240 wanneer Thibaud IV, graaf van Champagne, troubadour en koning van Navarra, uit Cyprus een wijnstok meebrengt die achteraf de voorouder van de Chardonnay blijkt te worden. Jacques Fourneaux handelaar in wijnen uit de Champagnestreek richt een onderneming op die later uitgroeit tot Taittinger.
Tijdens de slag om Champagne vestigt generaal de Castelau zijn hoofdkwartier in het Château de la Marquetterie. De jonge officier Pierre Taittinger wordt verliefd op het kasteel en neemt zichzelf voor om er terug te keren als hij de oorlog gezond en wel overleeft. Pierre Taittinger koopt in 1932 het Château de la Marquetterie samen met de bijhorende wijngaarden die sinds de 18de eeuw door de Benedictijnen worden beheerd, hun grondlegger was monnik Frère Oudart, een van de fouding fathers van de chamapagne. In 1945 definieert François Tatitinger de stijl en signatuur van het merk dat nog steeds wordt bewaard.
Als men alle wijnstokken van het huis Taittinger achter elkaar zou planten, krijgt met een rijtje van bijna 3000 km. De wijngaard bestaat uit 35% Chardonnay, 50% Pinot Noir en 15% Pinot Meunier. De wijngaarden liggen in de grote regios van de Champagnestreek Côtes des Blancs, Vallée de la Marne en Montagne de Reims. Het gaat om 288 ha, harmonieus gespreid over 34 verschillende crus die tot de beste behoren van wat de Champagnebenaming te bieden heeft.
De Chardonnay is niet alleen een edele druif, het is de kostbaarste druif van de Champagne. Ze schenkt de wijn elegantie en heeft een sterk aromatisch potentieel. (met een bouquet van vanille, was en linde, naast een zweem van geroosterde brioche). Ze vormt de kern van de assemblages van de verschillende wijnen maar drukt voornamelijk haar stempel op de originele stijl van het huis Taittinger. RVH.
de eerste stap binnen de nieuwe strategie van Accor
Accor, uitbater van hotels, franchisegever en beheerder van activa in het hotelwezen,
lanceert zijn nieuwe strategie. Met de budgetmerken ibis, ibis styles en ibis budget wordt een nieuw hoofdstuk toegevoegd aan de geschiedenis van het bedrijf.
Met dit grootse project zetten we Accor neer als wereldwijd model voor het hotel van de toekomst. Dit belangrijke initiatief zal al onze teams in de komende maanden mobiliseren. Hierbij baseren we ons op het corporate merk Accor dat meer bekendheid moet krijgen bij het grote publiek, vooral om een beter antwoord te bieden op de grote uitdagingen in de distributie.
Onze ambitie wordt duidelijk door de nieuwe baseline Open New Frontiers in Hospitality en blijkt ook uit een sterkere profilering van Accor. Wij willen onze klanten een unieke hotelervaring bieden en wij zijn ervan overtuigd dit te kunnen bereiken door een moderne en innovatieve dienstverlening en door onze merken te herpositioneren, aldus Denis Hennequin, CEO van Accor.
IBIS krijgt de status van overkoepelend merk met drie merken:
-ibis blijft ibis
-all seasons wordt ibis styles
-Etap Hotel wordt ibis budget
Door deze nieuwe segmentatie die tegen begin 2013 overal in de organisatie doorgevoerd moet zijn zal de toegankelijkheid, de samenhang en de kracht van deze drie budgetmerken verbeteren. Tegelijkertijd wordt de naamsbekendheid en het ontwikkelingspotentieel van elk van de merken vergroot.
De nieuwe baseline Open New Frontiers in Hospitality geeft gestalte aan de ambitie van de Groep om te innoveren wat in de genen van het bedrijf zit -en om nieuwe vormen van gastvrijheid, vooral digitaal, uit te denken. Vooral bij het grote publiek zal het merk Accor voortaan een grotere rol gaan spelen.
Enerzijds zal het op grotere schaal communiceren over de betrokkenheid bij human resources, bij duurzame ontwikkeling en multiculturaliteit om een meerwaarde te bieden voor alle hotelmerken.
Anderzijds zal Accor op het internet nog nadrukkelijk inzetten op het strategische distributiekanaal Accorhotels.com. Het loyaliteitsprogramma A|Club wordt hierbij omgedoopt tot Le Club Accorhotels.
Om de vertrouwensrelatie en de betrouwbaarheid van zijn merken nog sterker te maken, voegt Accor in alle communicatie van zijn merken by Accor toe. RVH.
De maritieme sector kent wereldwijd een indrukwekkende groei. Alleen al in ons land zien we het aantal cruisepassagiers elk jaar met meer dan 10 procent stijgen. De cruises zijn niet langer een nicheproduct, maar worden hoe langer hoe meer in één adem genoemd met de hotelpakketreizen. Steeds meer Belgen verkiezen een cruisevakantie dan ook boven een culturele rondreis of een verblijf in een hotel of resort in de Middellandse Zee of de Caraïben.Om de troeven van de maritieme sector nog meer onder de aandacht te brengen, organiseert de beroepsvereniging Cruise & Ferry World (C&FW) in samenwerking met de reisindustrie van maandag 10 tot en met zaterdag 22 oktober de Veertiendaagse van de Cruise.
Het initiatief sluit aan bij De Langste Cruisedag die de voorbije twee jaren plaats vond en waaraan in 2010 een honderdtal reiskantoren deelnamen. Heel wat consumenten en reisagenten betreurden toen dat het evenement beperkt bleef tot één dag. Cruise & Ferry World heeft rekening gehouden met deze terechte opmerking. Door het evenement te spreiden over twee weken krijgen de klanten meer tijd om zich te informeren bij de reisagent en hun keuze te maken.
De brochures 2012 liggen reeds in de reiskantoren of worden eerstdaags verdeeld. Om het aanbod voor volgend jaar te lanceren pakken de rederijen tijdens de Veertiendaagse van de Cruise uit met vroegboekkortingen of speciale aanbiedingen. Daarnaast wil de beroepsvereniging met dit initiatief de reisagenten- nog meer dan de voorbije jaren in de kijker zetten. Zij zijn namelijk een belangrijke schakel in de verkoop van cruiseproducten.
Om de reisagenten te ondersteunen in hun verkoop, organiseert Cruise & Ferry World elk jaar workshops en opleidingen zodat de kennis van de diverse cruise- en ferryproducten wordt verruimd en geactualiseerd. Reisagenten die deelnemen aan deze opleidingssessies, mogen zich Certified Agent noemen, ondertussen hebben nagenoeg 300 agentschappen, verspreid over beide landsdelen, dit certificaat in hun bezit. RVH.
Speculaas of Cranberry, Praliné-pralines van Leonidas
Dit najaar breidt Leonidas zijn aanbod van pralines uit met een gelimiteerde editie van chocolaatjes met pralinévulling die zoals steeds gecombineerd worden met authentieke recepten en natuurlijke producten. Herontdek praliné, gecombineerd met een heerlijke toets van speculaas of cranberry.
De meester-chocolatier van Leonidas, Claude Sénèque, wijdt ons in in de geheimen van zijn atelier. Nieuwe pralines met pralinévulling betekent ook verrukkelijke ideeën en heerlijke nieuwigheden. Een ontdekking...
De traditionele pralines met pralinévulling maken onmiskenbaar deel uit van de favoriete chocolaatjes van de Belgen, maar de consumenten gaan voortdurend op zoek naar vernieuwingen. De nieuwe pralines met pralinévulling bieden een leukantwoord op deze vraag.
Klassieke pralines met pralinévulling zijn echte blijvers, de nieuwste creaties worden eveneens klaargemaakt volgens een oud recept, maar gecombineerd met nieuwe smaken. Zo krijgen ze een vleugje originaliteit en een eigentijds jasje. Afhankelijk van de voorkeur van het moment en van ieders voorkeur qua smaak is er voor elk wat wils!
De nieuwe praline is een heerlijke combinatie van twee Belgische specialiteiten: chocolade en ... speculaas! De praline bevat verrukkelijke stukjes biscuit en een praliné die verrijkt is met een licht natuurlijk aroma van kaneel. Deze lekkernij van Leonidas is omhuld met knapperige melkchocolade die smelt in de mond. Hieraan zullen de liefhebbers van geraffineerde smaken niet kunnen weerstaan.
De praline met cranberrys is een praline mosaïque met exotische toets. De lichte zure smaak van de cranberrys biedt een harmonieus tegenwicht voor de smeuïgheid van de zwarte chocolade waarmee de praline omhuld is. De overheerlijke rode bessen uit Noord-Amerika voegen trouwens een fruitig en ietwat bitter aroma toe.
Leonidas staat ook voor tijdloosheid, want door haar traditonele recepten en haar voortdurende innovatie verenigt ze het verleden met de toekomst. Leonidas is ook een symbool van vrijgevigheid en genot. Een assortiment van 25 praliné-pralines in een mooie metalen doos is een ideal cadeau voor levensgenieters. RVH.
Een feeststemming met de evian® Courrèges Limited Edition: Naar goede gewoonte rolt evian opnieuw de "roze" loper uit voor een hoogst originele Limited Edition 2012 fles. Na eerdere samenwerkingen met indrukwekkende internationale namen als Jean Paul Gaultier, Paul Smith of Issey Miyake, slaat het deze keer de handen in elkaar met het modehuis van het revolutionaire icoon Courrèges.
De keuze voor een samenwerking met deze onconventionele uitvinder van de mini-jurk staat in teken van de 'Live Young' positionering van evian. Net zoals Courrèges de vrouwen in de jaren '60 bevrijd heeft met zijn gedurfde korte look, zo wil ook evian zich profileren als het meeste vrijdenkend merk van natuurlijk mineraalwater. "Zoals de mini-jurk, heeft evian met zijn transparante en natuurlijke alpenpuurheid "niets te verbergen": niets werd namelijk aan ons water toegevoegd of eruit weggenomen", aldus Gregory Berleur, Marketing Directeur van Danone Waters Benelux. "In essentie, is mineraalwater voor water wat bioproducten voor voedsel zijn: de natuur in al haar zuiverheid, zonder enige menselijke manipulatie."
Trouw aan zijn slogan "Live Young", stelt evian net als Courrèges bovendien het dynamische credo voorop dat jeugdigheid eerder een kwestie van houding is dan van leeftijd. Een geslaagd huwelijk tussen verwante optimistische en vrijdenkende geesten dat zeker stof tot nadenken (of feesten) zal geven! De even elegante als vrolijk opvallende fles zal letterlijk en figuurlijk een verfrissende toets geven aan alle feesttafels: bekleed met gestileerde witte en fluo-roze bloemen, is dit emblematische en moderne Courrèges-ontwerp het uitgelezen recept voor een vreugdevolle stemming.
De Limited Edition fles is vanaf de eerste week van oktober te verkrijgen bij: Delhaize, Habitat, O'cool en uw favoriete drankenhandelaar. RVH.
Dat je in een casino kunt spelen op automaten en speeltafels is algemeen bekend. Een casino wordt echter veel minder gezien als een plaats waar je kunt genieten van gastronomie, van shows en spektakels. In het Casino Duinkerke is dat zeker het geval, al van 9 u s ochtends en tot laat in de nacht.
Het Casino van Duinkerke ligt op hooguit een half uurtje rijden van de Belgische grens en is dus een ideale bestemming voor een daguitstap. Je kunt er zelfs een weekend van maken want ook de stad Duinkerke heeft heel wat te bieden. Er zijn interessante musea, winkelmogelijkheden en op de stranden van Malo-les-Bains kun je fantastische wandelingen maken.
In het casino zal je uiteraard veel plezier en spannende momenten beleven bij de meer dan 200 geldmachines en op de klassieke speeltafels: Black Jack, Stud Poker, Roulette Anglaise, Boule en Texas HoldEm Poker. Vanaf 9 september is er tevens een aanbod van nieuwe geldmachines
Op 4, 5 en 6 november 2011 wordt het Festival du Film de Acteurs Réalisateurs georganiseerd. Het is een populair festival met de bedoeling zoveel mogelijk liefhebbers van het witte doek samen te brengen, van professionelen tot gepassioneerden (www.festivalreacteur.com).
Voor een heel originele Oudejaarsavond, waarmee je familie of vrienden kunt verrassen, reis je op 31 december 2011 naar Duinkerke waar in het casino het feest én de ambiance al om 20 u beginnen. Er zijn twee formules: in het casino restaurant La Cascade gaat het er heel jazzy en cosy aan toe, in galazaal Le Rubys wordt vooral gedanst. Alleen reeds voor het uitgebreide menu zou je met Oudejaar naar Duinkerke rijden en zeker voor die prijs (La Cascade 65, Le Rubys 90 pp.)
In restaurant La Cascade worden heerlijke gerechten geserveerd en de menus zijn streek- en seizoengebonden. Vanaf midden september worden de menus weer vernieuwd. De prijs/kwaliteitverhouding is er een die je in België niet veel meer ziet: voor slechts 14,90 kun je al genieten van een 3 gangenmenu (incl halve karaf wijn rood/rosé of wit, of halve liter water of een bier).
Casino van Duinkerke, Place du Casino 40, F- 59240 in Duinkerke.