Tijdens de editie van 2011 bundelden verschillende exposanten reeds hun krachten in de Caribbean Village, Asian-Pacific Village, Nordic Village en African Village. Samen met de Cruise Village stonden ze als een rode draad doorheen het Salon opgesteld. Die conceptuele aanpak wordt in 2012 doorgetrokken met de nieuwe Latijns-Amerikaanse en Noord-Amerikaanse Village.
De nieuwe aanpak, waarbij exposanten thematisch gegroepeerd worden in villages, heeft vorig jaar duidelijk zijn vruchten afgeworden. In deze samenwerking schuilen grote opportuniteiten: de bezoekers kunnen zich makkelijker oriënteren en vinden dus efficiënter de informatie die ze nodig hebben. De exposanten profiteren van de groepsdynamiek om meer visibiliteit te verwerven. Bovendien zorgen alle villages afwisselend voor animatie, waardoor er nog meer leven is op het Salon. Dit jaar wordt die holistische aanpak doorgetrokken met de nieuwe Latijns-Amerikaanse en Noord-Amerikaanse Village.
Enkele opvallende nieuwkomers op het Salon 2012 zijn o.m. Japan en Nepal (die de nieuwe Asia-Pacific Village zal vervoegen), Argentinië (Latijns-Amerikaanse Village), Peru, Ecuador, Chili, Mauritius, New Caledonia, La Réunion, Suriname en Kenya.
Bij de touroperators is Jetair voor het eerst aanwezig op het Vakantiesalon op de stand van Gigatour, een belangrijke nieuwkomer, met een boekingskantoor waar verschillende touroperators beurscondities aanbieden. Ook enkele andere touroperators bieden deze boekingsmogelijkheid aan tijdens de beurs.
Voor het vierde jaar op rij stelt het Vakantiesalon in 2012 opnieuw het Holiday Forum voor. Dit platform van reisinformatie laat de verschillende specialisten aan het woord zodat zij hun ervaringen kunnen delen. Nieuw in 2012 is het Holiday Plaza, een unieke ontmoetingsplaats met bekende Belgen en ervaren reizigers.
Dit jaar zullen opnieuw de reizigers zelf, televisiepersoonlijkheden en bekende Belgen als experts aan het woord gelaten worden. Met sessies door mediapartners Radio 2, Liberty TV en Vlaanderen Vakantieland belooft het weer een boeiende interactie te worden. Het Holiday Forum wordt zo meer dan ooit een draaischijf van reisnieuws! RVH.
Thema van het Vakantiesalon 2012 is Op Vakantie met Garantie. Zowel naar de reisprofessional zelf, via de Brussels Travel Top, als naar de consument toe wil de sector de voordelen van georganiseerd reizen in de kijker zetten. Meer dan ooit is dit thema hot en meer dan ooit is het opportuun om het aanbod, de kennis en ervaring en de betrouwbaarheid van de vergunde reisagent of touroperator te benadrukken.
Jaarlijks vertrouwen meer dan 4 miljoen Belgen hun vakantie toe aan de georganiseerde reissector. De voordelen zijn dan ook talrijk en hun vertrouwen wordt niet beschaamd. Qua klantentevredenheid scoort de sector zeer goed. In 2011 werden slechts 90 klachtendossiers behandeld door de Geschillencommissie Reizen, een percentage van amper 0,002%1.
Volgens resultaten van het WES-onderzoek, maakten in 2010 7,5 miljoen Belgen 10,4 miljoen reizen. Daarvan boekten zij er 4,3 miljoen via de reisindustrie. 3,2 miljoen landgenoten gingen niet op vakantie.
In Belgë zijn er zon 30 zuivere touroperators, die alleen via reiskantoren verkopen, en een veelvoud aan bedrijven die zowel touroperator als rechtstreeks verkoper zijn. In Vlaanderen tellen we 740 hoofdkantoren en 389 bijkantoren in de reissector. In Wallonië zijn er 388 hoofdkantoren, 296 bijkantoren en 24 oude vergunningen. In totaal zijn er dus 1.837 erkende verkoopspunten in België (resultaten op basis van het WES-onderzoeksrapport editie zomer 2010).
Wie via de erkende touroperator of reisagent zijn reis regelt, kan rekenen op de nodige bijstand en hulp. Toch bestaat er bij de consument nog heel wat onduidelijkheid over de georganiseerde reissector. Om aan deze vraag tegemoet te komen, speelt het Vakantiesalon 2012 in op dit thema met een infostand in paleis 5 van exposanten ABTO (Association of Belgian Touroperators), VVR (Vereniging Vlaamse Reisbureaus), UPAV (Union Professionelle des Agences de Voyage), het Garantiefonds Reizen, VLARA (Vlaamse Associatie van Reisagenten) en CIB, afdeling toeristische verhuurkantoren (Confederatie van Immobiliënberoepen). Deze campagne voor de vergunde reissector wordt bovendien door Toerisme Vlaanderen ondersteund.Op Vakantie met Garantie Infopunt: Paleis 5, stand 5516. RVH.
Eregast van de 54e editie van het Vakantiesalon is Indonesië. Het grootste schiereiland ter wereld wint al jaren aan populariteit als toeristische bestemming bij de Belgen en wil onder het thema Wonderful Indonesia als eregast op het Salon haar kwaliteitsvolle vakantieproduct in de kijker zetten.
Indonesië ligt in Zuid-Oost Azië en is het grootste schiereiland ter wereld, met maar liefst 17.508 eilanden en drie tijdzones die door het land lopen. In de laatste jaren is toerisme een van de belangrijkste economische pijlers van het land gebleken en was Indonesië zelfs een van de zeldzame toeristische bestemmingen die de crisis van 2009 doorstond en groeicijfers mocht noteren. Het thema waarmee Indonesië zichzelf dit jaar als eregast profileert is Wonderful Indonesia, dat doelt op de natuurlijke pracht van het land, haar rijke cultuur, diverse keuken, gastvrije inwoners en vooral prijs-kwaliteit hoogwaardige aanbod. Het land telt 359 etnische groepen en een waaier aan diversiteit die de reiziger zullen verstommen!
De belangrijkste toeristische trekpleisters zijn Java, Bali, Sumatra, Kalimantan (het Indonesische deel van Borneo, het eiland wordt gedeeld door Indonesië, Maleisië en
Bruneï), Sulawesi, Nusa Tenggara en Moluccas.
Zijn Excellentie Arif Havas Oegroseno, ambassadeur van de Republiek Indonesië voor België, Luxemburg en de Europese Unie, opent het Vakantiesalon 2012 met een unieke kijk op de diversiteit van het land: Indonesië biedt voor elk wat wils. Haar rijke cultuur, prachtige natuurlijke schoonheid, diverse keuken en gastvrije bevolking kunnen aan de noden van elke reiziger tegemoet komen. De meeste toeristen zijn bekend met Bali en Sumatra, en als eregast van het Vakantiesalon 2012 willen we aantonen dat Indonesië nog veel meer is en de verscheidenheid en de verschillende toeristische trekpleisters naar voren schuiven.
Belgische reizigers hebben geen vooraf aangekocht visum nodig om Indonesië binnen te komen, enkel een geldig paspoort (tot 6 maanden na aankomst). Een aankomstvisum voor 30 dagen wordt uitgegeven op elk van de 19 luchthavens waarop vakantiegangers het land aanvliegen. De stand van Indonesië is terug te vinden in paleis 7 van het Salon. RVH.
Servië is in opkomst als toeristische bestemming. Ondanks de economische malaise van de afgelopen jaren, weten steeds meer Belgen de weg naar dit land in de Balkan te vinden. In de eerste 11 maanden van 2011 steeg het aantal Belgische bezoekers met 33% ten opzichte van het voorgaande jaar. Het aantal overnachtingen van Belgische vakantiegangers in Servië steeg zelfs met 46%. De verwachting is dat deze trend zich dit jaar verder zal voortzetten. Servië zal zich dit jaar dan ook weer op het jaarlijkse Vakantiesalon in Brussel presenteren, dat van 2 t/m 6 februari in Brussels Expo plaatsvindt.
Vooral individuele vakantiegangers weten hun weg te vinden naar Servië. De hoofdstad Belgrado wordt steeds populairder als stedentrip bestemming. Belgrado kenmerkt zich als een hippe stad met veel bezienswaardigheden, maar staat vooral ook bekend om zijn vele restaurantjes, cafeetjes en zijn bruisende nachtleven. Dit jaar hebben in Belgrado weer verschillende nieuwe hotels hun deuren geopend en inmiddels vliegt ook prijsvechter Wizzair op Belgrado.
De afgelopen jaren heeft Servië flink geïnvesteerd in de ontwikkeling van de Donau fietsroute welke het land over bijna 700 km doorkruist. Ook nieuwe wandelroutes werden uitgezet. Niet alleen het ecotoerisme is sterk in opkomst maar ook nieuwe plattelandsaccommodaties rijzen als paddenstoelen uit de grond.
Servië heeft een rijke byzantijnse cultuurhistorie en telt honderden middeleeuwse kloosters. Daarnaast vormde Servië lange tijd de noordgrens van het Romeinse rijk en heeft hierdoor een schat aan Romeins erfgoed. De afgelopen jaren zijn een aantal culturele routes ontwikkeld die het culturele erfgoed van Servië met elkaar verbinden.
Verschillende touroperators en reisagenten hebben Servië inmiddels in hun reisprogrammas opgenomen met grote diversiteit aan keuzemogelijkheden zoals culinaire rondreizen, camper rondreizen, fietstochten door de hoofdstad Belgrado en nightlife tours. RVH.
Op 2 februari 2012 opent het Vakantiesalon 2012 in Brussels Expo voor de 54e keer zijn deuren, tot en met maandag 6 februari 2012 kan de bezoeker er telkens terecht van 10u tot 18u. Het belooft opnieuw een schitterende editie te worden met Indonesië als eregast.
In vijf paleizen nemen meer dan 700 standhouders de bezoeker mee op ontdekkingreis naar onbekende verre oorden of mooie plekjes dichtbij, met avontuurlijke reisformules en nieuwe citytripbestemmingen. Paleis 4 staat helemaal in het teken van Frankrijk - toch nog altijd de belangrijkste toeristische bestemming voor de Belgische toerist. Gastregio van deze editie is La Champagne Ardenne.
Paleis 5 is voorbehouden voor de Europese bestemmingen en de Middellandse Zee. In paleis 6 vindt de bezoeker het Holiday Forum met het Holiday Plaza en de Benelux Zone terug. In paleis 7 worden de verre bestemmingen ondergebracht, met gastland Indonesië in de hoofdrol.
De grote nieuwigheid van deze editie is de organisatie van de Brussels Travel Top tijdens het Salon. Op de eerste dag van het Vakantiesalon 2012, donderdag 2 februari, zal paleis 10 exclusief voorbehouden zijn voor de reisprofessional, die zich zo kan informeren onder collegas.
Het is ook voor het eerst dat het Vakantiesalon opgebouwd wordt rond een thema. In 2012 staat daarbij Op Vakantie met Garantie in de kijker. Zowel touroperators en reisagenten als overkoepelende beroepsfederaties zetten, in samenwerking met Toerisme Vlaanderen, de voordelen van georganiseerd reizen voor de bezoeker uit. De wettelijke bescherming en de kennis vanuit de vergunde reissector worden daarbij in de kijker geplaatst.
Na het overweldigende succes van vorig jaar, wordt de concepuele aanpak van het Vakantiesalon, waarbij exposanten in villages gegroepeerd worden, doorgetrokken. Op die manier kan de vakantieganger zich nog efficiënter oriënteren en kunnen professionele en andere bezoekers zich eenvoudiger informeren. Exposanten winnen bovendien aan visibiliteit en mogelijkheden door de voordelige opstelling. Nieuw dit jaar is de Latijns-Amerikaanse en Noord-Amerikaanse Village.
Onder de exposanten bevinden zich uiteraard ook heel wat nieuwkomers. En daarnaast mogen de veteranen van het Vakantiesalon in 2012 uiteraard niet ontbreken. Verder staan ook de touroperators op het Salon de reizigers bij met raad en daad om een zorgeloze vakantie te garanderen. Nieuw daarbij is de aanwezigheid van Gigatour met een boekingskantoor waar verschillende touroperators, met voor het eerst ook Jetair, beurscondities aanbieden.
Tenslotte stelt het Vakantiesalon, voor het vierde jaar op rij, het Holiday Forum voor. Zowel bekende Belgen, televisiepersoonlijkheden als de reizigers zelf vinden hier een platform voor het uitwisselen van reisadvies. Het Holiday Plaza, waar er Meet&Greets zullen plaatsvinden en persoonlijke ontmoetingen met bekende Belgen en ervaren reizigers opgezet worden, vindt dit jaar voor de eerste keer plaats. RVH.
Amsterdam Airport Schiphol : Netwerk en marktaandeel van Schiphol in 2011 gegroeid
Met bijna 50 miljoen passagiers weer vierde luchthaven van Europa
In 2011 hebben 49,8 miljoen passagiers gebruik gemaakt van Amsterdam Airport Schiphol. Dat is 10,2 % meer dan het jaar ervoor, toen de luchthaven 45,2 miljoen passagiersverwelkomde. Het vrachtvervoer bleef vrijwel gelijk met 1,5 miljoen ton vracht. Het aantal vliegtuigbewegingen in het handelsverkeer nam toe met 8,8% van 386.319 naar 420.245 vliegtuigbewegingen.
Deze voorlopige vervoerscijfers maakte Jos Nijhuis, President-directeur van Schiphol Group, tijdens de nieuwjaarsreceptie bekend. "De vervoersresultaten zijn positief. In 2011 hebben we een recordaantal passagiers bediend: bijna 50 miljoen. Daarmee is het marktaandeel van Schiphol in Europa ook gegroeid. Schiphol heeft het afgelopen jaar de miljardste passagier sinds haar ontstaan in 1916 mogen verwelkomen. Qua passagiersaantallen neemt Schiphol weer de vierde plaats in Europa in.Het netwerk is in 2011 verder uitgebreid, van 301 naar 313 directe bestemmingen. Met name dankzij KLM en SkyTeam-partners werd een aantal belangrijke intercontinentale bestemmingen toegevoegd, zoals Guangzhou, Hangzhou, Rio de Janeiro, Buenos Aires, Havana en Orlando. Ook in Europa is het aantal bestemmingen uitgebreid, van 162 naar 169. Ons uitgebreide netwerk van bestemmingen is van belang voor het behoud van een aantrekkelijk vestigingsklimaat in Nederland."
"Dit jaar wordt een uitdagend jaar, waarin we een stabilisatie van het aantal passagiers en een krimp van vracht verwachten.", aldus Jos Nijhuis.
Investeren in capaciteit en kwaliteit:
Op de langere termijn verwacht Schiphol dat de passagiersaantallen en vracht weer zullen toenemen. Daarom zal Schiphol in de toekomst meer terminal- en pier-capaciteit nodig hebben. Jos Nijhuis: "Schiphol moet grote stappen zetten om Europe's preferred airport te blijven, ook op de lange termijn. Dit betekent dat wij gaan investeren in capaciteit en kwaliteit. We bereiden momenteel een investeringsprogramma voor om onze mainport verder te ontwikkelen. De precieze plannen hiervoor worden de komende maanden in overleg met onze belangrijkste stakeholders uitgewerkt."
Schiphol heeft een eigen channel op YouTube (www.youtube.com/schiphol). Dit betekent dat al het filmmateriaal over de luchthaven voor een nog groter publiek toegankelijk is.
Amsterdam Airport Schiphol is een onderdeel van Schiphol Group, een exploitant van luchthavens in binnen- en buitenland. Amsterdam Airport Schiphol heeft als ambitie om Europes preferred airport te zijn en blijven. RVH.
Op dinsdag 24 januari wordt het tweede nieuwe schip, de Spirit of France opgeleverd. De overdracht van dit schip van 180 miljoen gaat door tijdens een ceremonie in de STX Europe shipyard in Rauma Finland.
De Spirit of France kan dan beginnen aan haar reis van 1.400 mijl (2.253 km) naar Dover met Kapitein Steve Johnson, Senior Master, aan het roer. Het schip wordt in Dover verwacht op zondag 28 januri. Na berthing trials in zowel Dover als Calais zal het vanaf midden februari de dienst verzekeren op de route Calais-Dover.
Met meer dan 47.000 bruto ton en 213 meter lengte, zijn de Spirit of France, en zusterschip Spirit of Britain (die vorig jaar in dienst kwam), de grootste ferrys ooit gebouwd voor het Kanaal. De gezamenlijke prijs van 360 miljoen is de grootste investering ooit door P&O Ferries gemaakt.
P&O Ferries onderhoudt routes vanuit Frankrijk, Nederland, België, Noord-Ierland en Ierland naar Groot-Brittannië. P&O Ferries vervoert 9 miljoen passagiers, meer dan 1,5 miljoen autos en 2 miljoen vrachteenheden per jaar. RVH.
Technische fiche Spirit of France:
Bruto ton: 47.592 ton.Lengte: 213m.Breedte: 31.43m. Aantal dekken: 12.