Of je er nu alleen, met twee, met de hele familie of met al je vrienden van geniet: een Delacrekoekje maakt deel uit van de kleine pleziertjes des levens. In het ruime assortiment van Delacre kan iedereen een stukje puur geluk naar eigen smaak vinden. En omdat geluk in de kleine dingen zit, maakt Delacre het leven elke dag een beetje mooier. Geniet van de leuke momenten met Delacre!
Ontdek de geschiedenis van het Huis Delacre. Een verhaal over meer dan 120 jaar passie voor de creatie van unieke patisseriekoekjes, die jong en oud bekoren. In de Rue Montagne de la Cour in Brussel, dichtbij het Koninklijk Paleis, opende apotheker Charles Delacre (°1826), zijn eerste farmacie.
Chocolade werd in die eeuw vooral voorgeschreven als oppepper of geneesmiddel. Beetje bij beetje veroverde het cacaoproduct echter de harten van vele zoetekauwen, waaronder ook dat van Charles Delacre. De apotheker opende al gauw een tweede zaak op de Rue de La Madeleine, dicht bij de Grand Place. Daar vestigde hij een chocolaterie, die al snel een groot succes bleek.
Om te kunnen meedraaien met het ongekende succes van zijn nieuwe zaak verhuisde Charles Delacre zijn onderneming in 1872 naar een grotere vestiging in Elsene. Een jaar later tilde hij de chocolaterie naar een nog hoger niveau en liet hij de eerste merknamen registreren. Vanaf dan was de Chocolat Delacre officieel eigendom van Charles Delacre, net zoals de Chocolat Roi et Reine (met koning Leopold II en koningin Marie-Henriette op de verpakking), de Chocolat Duchesse, de Chocolat des Navigateur en de Chocolat Vénitien.
Omdat er regelmatig leden van de koninklijke familie op de dozen van Delacre verschenen, kreeg Charles Delacre in 1879 de titel van Hofleverancier. Die prestigieuze titel is vandaag nog steeds te zien op de Delacreverpakkingen.
Al gauw was ook de fabriek in Elsene te klein om aan de groeiende vraag te kunnen beantwoorden. In 1880 kwam Charles Delacre met de oplossing: een nieuwe fabriek in Vilvoorde. De nieuwe vestiging in Vilvoorde kende een gunstige groei, maar Charles Delacre mikte op meer. Als koekjesfabrikant bracht hij in 1891 het eerste Delacrekoekje uit, dat als Pacha Delacre in de winkels te vinden was.
In 1906 droeg Charles Delacre de fakkel definitief over aan zijn zoon, Pierre Delacre. Die besliste in 1945 om zich vanaf dan te richten op het maken van verfijnde patisseriekoekjes van de allerhoogste kwaliteit. Alle ingrediënten werden uiterst precies gedoseerd en de meesterbakkers gebruikten enkel nog de allerbeste, natuurlijke producten. Daaruit ontstond een nieuw assortiment verfijnde koekjes, zoals de Cigarettes Russes, de Suprêmes Sablés en de Biarritz.
De nieuwe koekjes vormden een waar succes. Europa liep helemaal warm voor Delacre (de koekjes werden en worden verkocht in Frankrijk, Duitsland, Nederland, Italië, Zwitserland,...) en al gauw zwichtte ook Noord-Amerika voor de Belgische lekkernijen. De grote oversteek was mogelijk dankzij een samenwerking met Pepperidge Farm Inc, een lokale fabrikant van bakkerijmateriaal, die niet lang daarna overgenomen werd door de Amerikaanse groep Campbell Soup Inc. In 1998 werd Delacre opgekocht door de groep United Biscuits, die op dat moment ook andere merken onder haar hoede had, zoals Mc Vities, Sultana, Verkade en BN (Biscuiteries Nantaise).
Vandaag kan je in hartje Brussel de enige echte Delacre koekjeswinkel, waar authenticiteit en knowhow - twee waarden waar het merk prat op gaat - centraal staan, terugvinden. Voor Delacre is de winkel een stap terug in het verleden, want de zaak bevindt zich in dezelfde buurt als die waar het voor Charles Delacre en zijn allereerste chocolaterie destijds allemaal begon. Je kan er originele producten vinden, die enkel in de Delacrewinkel te koop zijn en die ter plaatse worden gemaakt door de meesterbanketbakker van Delacre. Bovendien kan je er ook je eigen assortiment samenstellen door je favoriete doos uit te kiezen.
Dit jaar vervoegen drie nieuwe, heerlijke varianten van smaken en sensaties het Delacre-assortiment. Ontdek met de nieuwe Maltao, de Tango en de Bélize een waar smaakgenot!
Voor echte lekkerbekken is de Maltao in een individuele doos te verkrijgen. Ook de Brazil - een heerlijk, fijn zandkoekje met een intens laagje Belgische chocolade - is vanaf nu verkrijgbaar in zijn eigen individuele verpakking! « Geniet van de leuke momenten met Delacre »
Brabantia vertaalt populaire modetrend naar drie afvalemmers met pit
Brabantia zet saaie keukens voorgoed buitenspel. En daar hebben de drie nieuwe kleuren voor de Touch Bin® alles mee te maken. Caribbean Blue, Pansy Purple en Radiant Rose lijken zo van de catwalk weggelopen en geven je keuken een vrolijke vonk. Met deze drie pittige tinten speelt Brabantia eigentijds in op de trend van colour blocking én straalt je afvalemmer een en al gedurfde klasse uit!
Kleur, kleur en nog eens kleur, bij voorkeur in de meest opvallende combinaties. De modetrend van de laatste seizoenen verschuift langzaam maar zeker naar het interieur. En dus ook naar de keuken dankzij Brabantia. De gekende Touch Bin® zet haar eigentijdse design nog meer in de verf met de drie nieuwe flashy kleuren Pansy Purple, Caribbean Blue en Radiant Rose. Voor interieurliefhebbers met lef!
Zo kan je je keuken instant een cool accent geven. Of een colour block-contrast creëren met wanden en meubilair. Inspiratie genoeg alvast voor een trendy look. Tegelijk ben je zeker van de vertrouwde Brabantia-kwaliteit.
Alle Touch Bins® zijn uitgerust met de unieke soft touch-techniek van Brabantia, waardoor ze moeiteloos openen en sluiten. De afvalemmers zijn gemaakt van roestbestendige materialen en hebben een duurzame deksel in glanzend staal, voor een gemakkelijke reiniging ook. De beschermende bodem van de Touch Bin® voorkomt schade aan de vloer en dankzij de stevige handgreep aan de achterkant kan je de afvalemmer vlot verplaatsen. Elke Touch Bin® wordt geleverd met bijpassende afvalzakken met trekbandsluiting.
MICHELIN ENERGYTM Saver+ als beste beoordeeld in ADAC zomerbandentest 2013
De MICHELIN ENERGYSaver+ heeft de eerste plaats behaald in de nieuwe zomerbandentest van de ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil Club). Er werden 19 verschillende zomerbanden getest in de bandenafmeting 185/60 R 15 H, die veel wordt gebruikt voor kleine, compacte en middenklasse autos.
Hij is bijvoorbeeld geschikt voor de Volkswagen Polo, de Peugeot 208 en de Renault Clio. De prestaties van de verschillende zomerbanden werden getest op onder meer grip op droog en nat wegdek, brandstofverbruik en slijtage. Met een totaalscore van 2,0 punten behaalde de MICHELIN ENERGYTM Saver+ het hoogste resultaat goed. De MICHELIN ENERGYTM Saver+ wordt in 59 verschillende afmetingen aangeboden: van 165/60 R 14 t/m 215/60 R 16.
Bij het testonderdeel slijtage liet de MICHELIN ENERGYTM Saver+ de concurrenten heel duidelijk achter zich. In deze test werd de geringe slijtage en de daaruit voortvloeiende lange levensduur beloond met het droomcijfer 0,8. De op één na beste band die in het totaalklassement goed scoorde, haalde op dit onderdeel een cijfer van slechts 1,8.
Verder noteerden de ADAC-experts: Een zeer evenwichtige band die ook goed is op nat wegdek. De uitstekende prestatie van de Michelin band in deze uitgebreide ADAC test is een voorbeeld van de hoge eisen die het bedrijf stelt aan haar producten: steeds meer prestatie-eigenschappen op een zo hoog mogelijk niveau verenigen in één band. Deze productfilosofie, Michelin Total Performance genoemd, hanteert de bandenproducent zowel bij de ontwikkeling van banden voor serieproductie als in de autosport.
Ook de MICHELIN Pilot Sport 3 wordt beoordeeld met het resultaat goed.
Met het eindoordeel goed realiseerde de voor sportieve wagens ontwikkelde MICHELIN Pilot Sport 3 een topresultaat. Er werden 19 banden getest. Hij is bijzonder goed op nat wegdek, maar ook goed op droge ondergrond, zeer evenwichtig, zo luidde het oordeel van de ADAC over de MICHELIN Pilot Sport 3.
Deze uitstekende band is ontwikkeld voor een breed spectrum wagens dat van middenklasse modellen tot aan sportwagens en de allerhoogste klasse reikt. De MICHELIN Pilot Sport 3 wordt in 45 afmetingen, van 195/45 R 16 t/m 285/30 R 20 aangeboden. De test werd uitgevoerd met banden in de afmeting 225/45 R 17.
De ADAC let bij het testen vooral op evenwichtige eigenschappen. Alleen banden die op alle criteria voldoen aan zware minimumeisen kunnen een goed eindoordeel behalen. Daarmee worden ze aangeduid als zeer aanbevelenswaardig. Deze uitgebreide zomerbandentest wordt gepubliceerd in verschillende automotive vakbladen en consumentenbladen in de Benelux.
Vanaf 3 juni vliegt Air Europa, de grootste Spaanse private luchtvaartmaatschappij,drie keer per week van Brussel naar Montevideo via Madrid en verruimt hiermee haar netwerk richting Zuid-Amerika.
Air Europa is specialist in Spaanse en Zuid-Amerikaanse bestemmingen. Door de groeiende belangstelling kan Air Europa haar netwerk uitbreiden en de nieuwe lijn Madrid-Montevideo openen. Makkelijk bereikbaar vanaf Brussel dankzij de goede verbinding. Met deze nieuwe trans-Atlantische vlucht wordt de lijst van de reeds bestaande bestemmingen met vertrek vanaf Brussel, via de Spaanse hoofdstad, vergroot. Vanaf Madrid kan je met Air Europa naar Lima, Havana, Buenos Aires, Cancun, Salvador de Bahia (Brazilië), Santa Cruz de la Sierra (Bolivië), Caracas, Santo Domingo en nu ook naar Montevideo (Uruguay) vliegen.
De vlucht vanaf Brussel zal drie maal per week (maandag, woensdag, vrijdag) worden aangeboden met een Embraer 195 (BRU-MAD) en daarna (MAD-MVD) een Airbus A330-200, die een capaciteit heeft voor 299 passagiers. Het vertrek in de luchthaven Madrid Barajas is savonds voorzien, handig voor wie vanuit Brussel vertrekt. Air Europa opereert sinds 3 december 2012 de lijn Brussel-Madrid met twee verbindingen per dag. De vertrekuren, 11u05 en 18u05, zijn ideaal voor de connecting flights via Madrid richting Latijns Amerika.
Air Europa is de grootste Spaanse private luchtvaartmaatschappijen heeft aantrekkelijke tarieven in Economy Class en Club Business. Air Europa is lid van Skyteam en de passagiers kunnen hun gevlogen mijlen sparen via Flying Blue, het frequent flyer-programma.
Silversea neemt in 2013 de Silver Galapagos in gebruik
Sedert 2008 combineert het expeditieschip Silver Explorer luxe met exotische, interessante reisroutes. Deze staan garant voor een totaal nieuwe cruise-ervaring. Eind 2013 neemt Silversea een tweede expeditieschip in gebruik, de Silver Galapagos. De romp van dit schip zal net zoals die van zijn zusterschip in opvallend donkerblauw worden geschilderd. Het nieuwe schip kan tot 100 passagiers meenemen.
Silver Galapagos zal het enige luxe-expeditieschip zijn dat maatschappelijk en milieuverantwoorde ecotoerisme-reizen onderneemt naar de Galápagos eilanden. Deze archipel werd uitgeroepen tot UNESCO-werelderfgoed. Vanaf september 2013 zullen met de Silver Galapagos het hele jaar rond 7-daagse reizen worden georganiseerd. Er zijn twee routes:
Westelijke route: van zaterdag tot zaterdag, een rondreis vanuit het eiland Baltra langs de westelijke, zuidelijke en oostelijke eilanden, waaronder Santiago, Bartolomé, Isabela, Fernandina, Floreana, San Cristóbal en Santa Cruz.
Noord-centrale route: van zaterdag tot zaterdag, een rondreis vanuit het eiland Baltra langs de noordoostelijke, centrale en zuidoostelijke eilanden Santa Cruz, Genovesa, Seymour Norte, San Cristóbal, Española en Plazas Sur.
Silversea baat schepen uit in het ultra-luxueuze cruisesegment. Het bedrijf, waarvan de hoofdzetel gevestigd is in Monaco, werd begin jaren 90 opgericht door de Romeinse Lefebvre-familie, de gewezen eigenaars van Sitmar Cruises. De vloot bestaat uit kleinere cruiseschepen - Silver Cloud, Silver Wind, Silver Shadow, Silver Whisper en Silver Spirit - die gemakkelijk in mooie, kleinere havens kunnen aanmeren. Deze elitevaartuigen, die van 296 tot 540 passagiers kunnen aan boord nemen, werden speciaal ontworpen om meer ruimte te bieden aan minder passagiers, en dit in combinatie met een persoonlijke service van topkwaliteit. Alle dranken, ook wijnen, champagne en sterke dranken, zijn inbegrepen in de prijs.
Daarnaast telt de vloot ook twee expeditieschepen: de Silver Explorer en de Silver Galapagos (vanaf eind 2013). Silversea Cruises stippelt luxe reizen uit langs alle zeven continenten gaande van de Middellandse Zee, de Caraïben, Noord- en Zuidpoolgebied en meer dan 450 fascinerende bestemmingen daartussen.
60e gedenkdag van tewaterlating van koninklijk jacht Britannia,16 april, en 60e gedenkdag van kroning van de koningin,2 juni
Na het diamanten jubileum van de koningin in 2012, waarmee haar 60 jaar lange bewind werd gevierd, kijkt de Britannia in 2013 uit naar een andere bijzondere 60e gedenkdag. Op 16 april 1953 werd het koninklijk jacht de Britannia te water gelaten bij de Clydebank Shipyard van John Brown in Glasgow. Dat was het begin van een lange en vermaarde staat van dienst, waarin het jacht de hele wereld bevoer en talloze koninklijke hoogheden aan boord had. Het hele jaar door zal de Britannia in het teken van deze gebeurtenis staan. Aan boord heerst een feestsfeer, terwijl bezoekers een kijkje kunnen nemen in de op persoonlijke (en heel aparte) wijze ingerichte slaapkamers van de koningin en prins Philip, de Duke of Edinburgh, en aan dek van een afternoon tea kunnen genieten.
Deze gedenkdag valt samen met de 60e gedenkdag van de kroning van de koningin. Het diamanten jubileum, dat in 2012 werd gevierd, markeerde het feit dat de koningin 60 jaar geleden de troon overnam na de dood van haar vader, koning George VI. Maar zij werd pas een jaar later officieel gekroond, op 2 juni 1953. Deze gebeurtenis zal van 11 tot 14 juli in Buckingham Palace worden gevierd met het Coronation Festival, waarbij ruim 200 Royal Warrant Holders, ofwel hofleveranciers betrokken zullen zijn. Royal Warrant Holders zijn bedrijven die koninklijke goedkeuring hebben van de koningin, prins Philip of prins Charles. De hofleveranciers die hun waren uitstallen, variëren van de kleermakers Gieves & Hawkes van Savile Row en de chocolatier Prestat tot aan de Apollo Fire Detectors en leverancier van hooi voor de paarden RJ Tompkins. s Avonds worden er galaconcerten gehouden, die behalve personen van de koninklijke familie kunnen worden bijgewoond door het publiek. De kaartjes hiervoor, die van 30 tot 90 pond lopen, zijn vanaf 16 december 2012 verkrijgbaar. Naast dit festival zijn er andere festiviteiten gepland, waarvan de bijzonderheden begin 2013 bekendgemaakt zullen worden.
Op 20 juni zal de 175e gedenkdag van het bewind van koningin Victoria worden gevierd. Zij zat 63 jaar en 7 maanden op de troon, langer dan welke andere Britse koning of koningin dan ook, en het langst van elke koningin in de geschiedenis.
Nationale Selectie voor de « Trophées Internationaux des Calvados Nouvelle Vogue » :
De UBB organiseerde voor de 6de maal in het hotel Amigo Brussel, de nationale selectie georganiseerd voor de « Trophées Internationaux des Calvados Nouvelle Vogue » die te Deauville zullen plaatsvinden op 7 en 8 april ek.
Deze wedstrijd waaraan barmen, leden van de vereniging, en studenten van de belgische hotelscholen kunnen deelnemen, stelt een barman en een student vergezeld door een journalist in staat de UBB te vertegenwoordigen tijdens de internationale finale te Deauville.
Dit jaar hebben Julien Métrot (Steigenberger Grand Hotel Brussels) en Anis Jguirim (Institut Saint Vincent de Paul te Brussel) zich onderscheiden door de eerste prijs in hun respectievelijke categoriën weg te kapen.
Cocktail Contrario van Julien Métrot behaalde de1ste prijs Barmen UBB:
Dit cocktail bestaat uit 3cl Calvados Drouin, 1.5 cl Mandarine Napoleon, 1.5 cl aardbeisap Caraïbos, 1,5 cl Cranberry sap Caraïbos, 1 cl Siroop van caramel Giffarden een scheutje Bitter Old Fashioned.
De 2de prijs Barmen UBB ging naar Bruno Simons (Hof van Eden te Antwerpen) en de 3de prijs Barmen UBB ging naar Renaud Masse (Sofitel Brussels Le Louise).
De 1ste prijs studenten werd in de wacht gesleept door Anis Jguirim met zijn cocktail Edith bestaande uit 3 clCalvados Lecompte, 2cl Witte Porto, 6cl Aloë sap Si Caraïbos, 0.5 cl Nootjessiroop Giffard, 0,5 cl vers sap van groene citroenen enkele blaadjes verse basilicum.
De Europese hotel-restaurantketen Logis lanceert het nieuwe boekje «RelaxoLogis», dat vol staat met praktische tips en eenvoudige relaxatieoefeningen. Deze werden speciaal voor Logis hedonistische cliënteel ontworpen, met het oog op een verkwikkende ontspanning waar, wanneer en hoe men dat zelf wenst. Dit handig vademecum sluit naadloos aan bij de campagne van «PlezieroLogis», waarbij Logis een authentieke denkwijze promoot die zich richt op het versterken van het merk op vlak van communicatie, diensten en waarden.
Het actieve leven raast als een wervelwind voorbij en de dagelijkse beslommeringen van ons bestaan stapelen vaak stress en spanning op, wat zich vertaalt in een soms prangende nood aanwelverdiende rust. Deze zeldzame en nochtans zo belangrijke momenten van adempauze laten zowel lichaam als geest toe om zich te ontspannen, wat helpt om complicaties te vermijden, zoals bijvoorbeeld de burn-out die tegenwoordig aan een heuse opmars bezig is. Dit is waarom Logis nu met de «RelaxoLogis» op de proppen komt, een bundeling van tips en trucs die hun klanten uitnodigen om ondanks een drukke agenda toch de nodige tijd uit te trekken voor ontspanning en om werkelijk van het leven te genieten.
Door middel van deze handleiding tot herbronning kan de lezer op ieder moment van de dag de rust en sereniteit terugvinden. De behandelde onderwerpen variëren en gaan onder andere over de gunstige effecten van meditatie, de relaxerende kracht van muziek, het begrip automassage, het verbeteren van de kwaliteit van de slaap, de voordelen van het leren controleren van de ademhaling, Doorheen het boekje maakt de lezer kennis met uiteenlopende en gemakkelijke oefeningen gericht op het losmaken van alle mogelijke spanning die zich ergens tussen het hoofd en de voeten, op ons lichaam vastzetten.
Dit initiatief is op zijn minst innovatief en origineel te noemen en kadert perfect binnen het concept van de PlezieroLogis, dat speciaal voor het netwerk van hotel-restaurantuitbaters ontwikkeld werd. Hiermee onderscheiden die laatste zich duidelijk van hotelketens, gastenkamers of herbergen, en positioneren ze zich als echte bestemmingen van plezier, waar hun klanten ware momenten van ontdekking en ontspanning kunnen beleven. In deze oases van rust vormen kalmte, comfort, nabijheid van de natuur, alsook de plaatselijke keuken de ideale balans om de gasten met opgeladen batterijen terug huiswaarts te sturen.
«Hoteluitbater zijn impliceert in de eerste plaats gastvrijheid, en dat vormt ook net de reden waarom de term ontvangst geen hol begrip is in onze etablissementen» , vertelt Michel Son, Voorzitter van Logis België. «De personen die hierheen komen doen veel meer dan simpelweg logeren en een hapje eten; ze willen zichzelf een werkelijke, deugddoende pauze gunnen.»
NOSTALGIE TROEF MET HOUTEN WOONWAGENS EN CABANES VAN LUST4LIFE
Authentieke charme gecombineerd met hedendaags comfort. Nooit eerder waren de mogelijkheden om paradijselijke oorden in de hele wereld te bezoeken, groter dan vandaag. Echter, nooit eerder gaven mensen ook zoveel geld uit aan het creëren van een eigen stukje paradijs bij hen thuis of in hun tuin. De exclusieve houten woonwagens en cabanes van Lust4Life kunnen alvast meehelpen om die droom te creëren. Ze combineren immers de charme van een stukje nostalgie met hedendaags comfort en bieden op die manier een perfect antwoord op de vraag van consumenten die op zoek zijn naar een uniek plekje om een hobby te beoefenen, als speelruimte voor kinderen, of simpelweg als extra gastenkamer. Flexibiliteit en unieke ontwerpen op maat zijn dan ook dé kernwoorden van Lust4Life.
Houten woonwagens of roulottes - hebben altijd tot de verbeelding gesproken. Ze staan voor een zekere vrijheid en escapisme en ze doen zonder twijfel dromen. De woonwagens van Lust4Life brengen die nostalgie en romantiek perfect tot leven, weliswaar met een hedendaagse toets en voorzien van modern comfort. De woonwagens hebben allemaal een dubbelwandige houtconstructie met tussenliggende isolatie, er is dubbele beglazing en er ligt elektriciteit.
De woonwagens hebben een maximale hoogte van 3m61 en breedte van 2m57. Qua lengte kan je standaard kiezen uit 5m60, 6m10, 6m60, 7m10 of 7m60, maar andere afmetingen zijn ook absoluut mogelijk. De inrichting en de afwerking kunnen eveneens volledig naar eigen wens uitgevoerd worden.
Zeg strandcabine of cabane en je fantasie voert je meteen weer mee naar je kindertijd aan zee. Ook hier is nostalgie troef. Je kan kiezen voor de uitvoering met of zonder wielen en naargelang de functie opteer je voor een stalen of houten chassis.
Lust4Life staat voor unieke realisaties, geïnspireerd op het verleden, maar gebouwd voor de toekomst. Door duurzame materialen als hout te gebruiken en een brede waaier aan opties te bieden, presenteert Lust4Life je een wereld en het gevoel van ver reizen - maar toch dichtbij.
Gepassioneerd, voluptueus, vrijgevig, geraffineerd, zacht, levendig, smakelijk, vol: wijn laat zich vlot beschrijven aan de hand van het repertoire waarmee je ook een vrouw zou kunnen becomplimenteren.
Een lofzang van elegantie, verfijning en authenticiteit, daarmee eren de wijnen van Bordeaux de vrouw. Oenologes, wijnboerinnen, wijnmaaksters, sommelières, wijnkelderspecialistes, recensentes, ... Vrouwen drukken steeds vaker en luider hun passie uit voor wijn. De tijd waarin vrouwen werden afgeschermd van de wereld van wijn ligt onherroepelijk achter ons. Vrouwen eisen hun plek op in deze markt, en terecht!
Volgens gerenommeerd oenologe en specialiste in bordeauxwijnen Isabelle Audoin-Wastin proeven vrouwen anders, maar daarom niet beter dan mannen. Vrouwen zijn gevoeliger voor aromas, en dan meer bepaald het vlot herkennen en identificeren van aromas. Maar voordat we hervallen in een discussie over de verschillen tussen mannen en vrouwen, wil ik benadrukken dat wijn in de eerste plaats een liefdesverklaring is tussen bodem en vrucht, in kracht bijgestaan door de wijnmaker en zijn know-how, nuanceert Isabelle.
Vrouwelijke meningen over wijn zijn vaak oprecht, wars van vaag en clichérijk oenlogisch taalgebruik. Als vrouwen van een wijn houden, zullen ze dat spontaan en op een no-nonsense manier laten blijken, een aanpak die helemaal past in in de sfeer van ongedwongen samen wijn proeven.
Vrouwen beleven wijnconsumptie anders. Ze willen minder maar kwalitatiever drinken en vertonen een consumptiegdrag dat de nadruk legt op plezier, speciale gelegenheden en feestelijkheden, evenwel zonder hun gezondheid op het spel te zetten. De marketing en communicatie rond wijn moet dus niet proberen om vrouwen te overtuigen met mooi gedecoreerde flessen, roze etiketten of fruitige boeketten. Integendeel, want wanneer het gaat over wijnselectie gaan vrouwen actief op zoek naar argumenten die er echt toe doen: de druivensoort, de oorsprong, de prijs of respect voor het milieu.
Wijn wordt een synoniem van genieten en dat tekent zich ook af in de soorten wijn die worden geconsummeerd. Bijna 8 op 10 vrouwen stellen dat ze een bepaald soort wijn drinken omdat ze van de smaak houden. Ze drinken minder vaak en zoeken doelbewust naar kwalitatieve wijnen, aromas die ook buiten de maaltijd kunnen standhouden.
Met deze gegevens in het achterhoofd stelt Bordeaux de Coup de Coeurs voor: een selectie die wordt samengesteld op basis van een blinde degustatie door professionals. De wijnen die de selectie halen zijn een weergave van Bordeaux het beste, het gevarieerdste en het fijnste uit Bordeaux dat er op de Belgische markt te verkrijgen is in de prijsklasse van 4 tot 20 euro.
De Bordeaux Coup de Coeurs zijn dé ambassadeurs van de diversiteit en de toegankelijkheid van de Bordelese wijngaarden. Ze zijn het levende bewijs toegespitst op de Belgische markt van het nieuwe imago van de wijnen van Bordeaux: jong, casual, geschikt voor elke gelegenheid en geschikt voor een plezierige avond in goed gezelschap. Bordeaux luistert aandachtig naar zijn publiek dat steeds vrouwelijker wordt en blijft zich steeds opnieuw heruitvinden.
In een door mannen gedomineerde wereld, weten enkele vrouwen toch hun mannetje te staan. Op slecht 35-jarige leeftijd beheert de Belgische Carmen Onclin al een gerennomeerd Médoc-domein. Zonder de typische kennisoverdracht van vader op zoon, moeten vrouwen in het wijnvak terugvallen op gezond verstand en kennis, opgedaan op de schoolbanken van een oenologische universiteit.
Aan de universiteit van Bordeaux staan er steeds meer vrouwen op de inschrijvingslijsten. Meer en meer vrouwen willen wijn produceren of een domein beheren; als het ware hun terrein afbakenen in het wijnuniversum, stelt Carmen.
Het Médocaines-collectief bestaat uit vier vrouwelijke wijnmakers uit Médoc die u graag begeleiden! Behalve fantastische wijnen ontwikkelen zij ook rondleidingen voor toeristen en workshops onder welluidende titels als assemblage, oogst of schoonheid. Zo krijgt iedereen de kans om de wereld van de wijn te leren kennen vanuit een vrouwelijk perspectief.