WEEK VAN DE FRIET -
VLAM ZET FRIETKOTCULTUUR IN DE KIJKER
Eind november geeft
VLAM traditioneel het startschot van de Week van de Friet, die dit jaar loopt
van 25 november tot 1 december. Telkens wordt de Vlaming dan warmgemaakt om
eens een bezoekje te brengen aan de frituur, en er te genieten van een o zo
typisch pakje frietjes. Ook dit jaar staat de beleving aan de frituren
centraal, meer nog: er komt een petitie om de frietkotcultuur te laten erkennen
als immaterieel cultureel erfgoed.
Navefri nam het
initiatief om de frietkotcultuur te laten erkennen en diende het dossier reeds
in. Om deze aanvraag kracht bij te zetten, wordt een petitie gehouden onder de
Vlaamse frietkotklanten. De steun van de bevolking kan de erkenning immers een
stevige duw in de rug geven.
VLAM kondigt de
Week van de Friet aan via een tv-spot op één, waarbij uiteraard alles draait
rond de typisch Vlaamse frietkotcultuur. De kijkers worden aangespoord naar de
frituur te gaan en er de petitie te tekenen. Alle frituristen ontvangen vooraf
een mailing met een petitielijst, die dan door de klanten ondertekend kan
worden. Ook online kan men de aanvraag steunen op www.weekvandefriet.be,
waarbij men meteen ook enkele argumenten kan aanreiken over waarom die
frietkotcultuur zo speciaal is en een erkenning verdient. Verder zullen ook
heel wat frietjesliefhebbers de weg naar de petitie kunnen vinden via
advertenties op Facebook. Tot slot schakelt VLAM het eigen consumentenpanel van
een 100-tal Vlaamse consumenten in. Zij worden uitgenodigd hun frietkotbeleving
te delen op het forum. Want net de argumenten van de Vlaming zelf zullen een
sterk fundament vormen voor het erkenningsdossier.
Na afloop van de
Week van de Friet worden alle petities overhandigd aan minister van cultuur
Joke Schauvliege.
Volgende zomer
verbindt Thomas Cook Airlines Brussels Airport met het Kroatische Split . Het
is de eerste Belgische luchtvaartmaatschappij die deze route aanvliegt. Thomas
Cook Airlines zal vanaf eind juni 2x per week, op woensdag en zaterdag,
lijnvluchten opereren tussen Brussels Airport en Split. Vluchten van Brussels
Airport naar Split worden vanaf 49 pp aangeboden. Thomas Cook Airlines zal
Split ook 1x per week vanuit Rijsel aanvliegen.
Tijdens de zomer
vliegt Thomas Cook Airlines al 2 maal per week tussen Brussel en Dubrovnik.
Volgend op de beslissing van luchtvaartmaatschappij Thomas Cook Airlines, stelt
touroperator Thomas Cook voor zomer 2014 Dalmatië als nieuwe bestemming voor.
Met deze nieuwe bestemming komt Thomas Cook tegemoet aan de groeiende vraag
naar de vakantiebestemming Kroatië . Thomas Cook klanten vliegen vandaag al met
Thomas Cook Airlines naar Dubrovnik. Vanaf volgende zomer wordt ook Split in
het aanbod opgenomen. Het centrum van Split is UNESCO werelderfgoed en heeft
onmiskenbaar een Italiaanse touch, met smalle steegjes en veel terrasjes.
Touroperator Thomas
Cook bergt zijn logo, de bol, op en gaat resoluut voor het nieuwe embleem
"Sunny Heart". Die omslag is véél meer dan een logoverandering. Het
hart symboliseert de klant als hart van het bedrijf, en Thomas Cook als hart
van de toeristische sector. Het is een sterk symbool, voor een bedrijf dat
zichzelf heeft heruitgevonden en zich voortaan wil onderscheiden op drie assen:
betrouwbaarheid - persoonlijk contact - innovatie.
Om dat vertrouwen
te verdienen, heeft Thomas Cook de afgelopen jaren unieke en duidelijke
garanties ingevoerd: de prijsgarantie voor vroege boekers , de skigarantie , en
de omruilgarantie. Thomas Cook zet volop in op innovatie, om aan de wensen van
onze klanten te blijven voldoen. Zowel in 2010, 2011 als in 2012 mocht het de
prestigieuze Travel Magazine Innovation Award in ontvangst nemen, zeg maar de
Oscars van de reisindustrie. Thomas Cook wilt unieke ervaringen op maat
brengen, voor koppels, families met kinderen, jongeren, senioren.
Deze nieuwe
richting die Thomas Cook inslaat, is tegelijk een heel oud en vertrouwd pad .
Want het was in 1841 stichter mister Thomas Cook die de basis legde van de
huidige toeristische sector. Hij was een visionair en een pionier, die de klant
vooropstelde en steeds streefde naar verbetering. Die weg slaat Thomas Cook
vandaag ook in! Thomas Cook introduceert zijn nieuwe huisstijl uiteraard op
alle mediadragers (Thomas Cook Travel Shops, website, brochures, bestemmingen,
.). 20 kantoren worden vanaf 1 oktober, al aangepakt. Ook de vliegtuigen van
Thomas Cook Airlines zullen de Sunny Hart op hun staarten en zullen de nieuwe
huisstijl krijgen: grijs, wit en zonnig geel.