De verkiezingen blijven brandend actueel... 'Wij komen als winnaar uit de bus!' Op 25 mei beweerde iedere politieke partij, naast de steeds verrassende zet die ploat af-achtige uitspraken, op één of andere manier een winnaar te zijn, ongeacht het resultaat. Meer aanhangers voor de één, stabilisering voor de ander, een minder slecht resultaat dan verwacht voor de laatste... Uiteindelijk wint iedereen. Of het nu een kleine of een grote overwinning is, de democratie zal immers zegevieren. Meer dan 8 miljoen Belgen hebben hun burgerplicht vervuld en dat alleen al verdient bubbels!
And the winner is... Luxemburg! Bernard-Massard heeft inderdaad de Belgische verkiezingen reeds gewonnen. De cuvées Chardonnay en Ecusson hebben een zilveren medaille gewonnen op het Concours Mondial in Brussel, de wedstrijd die dit jaar 20 kaarsjes uitblaast. De uitsluitend professionele wijnjury bestaat uit de crème de la crème van de internationale experts. Er waren meer dan 40 nationaliteiten vertegenwoordigd in het proefpanel.
Bernard-Massard, de meest Belgische onder de Luxemburgse schuimwijnen en gemaakt volgens de méthode traditionnelle, stelt een gamma bruisende bubbels voor om deze overwinning te vieren. Voor ieder wat wils: Brut: de originele cuvée, een samensmelting tussen Pinot Blanc, Chenin, Chardonnay en Riesling kent een ononderbroken succes sinds 1921. Fris en luchtig, een zekere waarde in het segment en tegen een betaalbare prijs! Demi-Sec: deze cuvée heeft een verleidelijke fruitige smaak die een zachte toets krijgt dankzij de juiste dosis likeur. Rosé: uitsluitend ontwikkeld op basis van Pinot Noir en Cabernet. De charmante rosékleur gaat gepaard met een fruitige toets. Chardonnay: deze edele wijnstok laat al zijn fijne toetsen vrij in de bubbels. Zijn lichte, fijne en elegante smaak maken van het aperitief een geslaagde aangelegenheid. Ecusson: de prestigieuze cuvée, brut of rosé, met een geraffineerd en elegant karakter, dat de meest veeleisende liefhebbers waarderen.
Cuvée Sélection, Brut, Demi-Sec en Rosé, 75cl: aanbevolen verkoopprijs 9,29 €. Cuvée Chardonnay, 75cl: aanbevolen verkoopprijs 12,09 € en Cuvée Ecusson Brut en Rosé, 75cl: aanbevolen verkoopprijs 12,50 €, in speciaalzaken.
The Drink Alsace experience - culinair - La Bacchante Bergheim
Sinds een drietal jaar hebben Audy en Jacky Danner de uitbating van het restaurant la Bacchante in Bergheim naar zich toe getrokken. Ze willen de exploitatie een nieuwe relance bezorgen vanuit hun persoonlijke visie die de overvloedige rijkdommen van de lokale keuken in het daglicht stelt.
Regionaal worden er aldus Jacky tal van smaken en aroma’s weergevonden waaraan men achteloos voorbijgaat gewoonweg omdat dit lokale palet geen aandacht krijgt. Nochtans worden de smaakpapillen van ieder van ons net gevormd door de diversiteit en authenticiteit die we bij onze jeugd meekrijgen. De passie voor de terroir, zijn kenmerken en authentieke smaken benadrukt Jacky in de optie ‘ gasten gezellig verwennen’.
Om meteen zonnig van start te gaan biedt Alessi een selectie must-have wijnaccessoires uit de collectie Noè van Alessi.
Speciaal voor de ware wijnliefhebber ontwierp Giulio Iacchetti voor Alessi een collectie wijnaccessoires, Noè. De naam verwijst naar de Bijbelse patriarch Noach, die niet alleen bekendstaat om zijn houten ark en het redden van vele dieren; hij verbouwde ook de allereerste wijngaard toen de vloed ging liggen. Bierdrinkers mogen dan meer dan 100 jaar leven volgens het gezegde, de allereerste wijnverbouwer werd wel 950 jaar oud.
Archetypisch wijnrek: In het elegante wijnrek van Noè bewaar je op de juiste manier jouw godendrank. Het rek, dat lijkt op een omgekeerde druiventros, is gemaakt van thermoplastisch hars en biedt plaats aan zes flessen. Dankzij het modulair systeem kies je voor één elegant rekje op tafel, of een heuse wand wijnflessen. Kies uit druivenrood, roetzwart of roomwit. Richtprijs wijnrek Noè van Alessi: € 60.
Ode aan de champagnekurk: De flessenstop uit de collectie Noé werd speciaal ontwikkeld om wijn of bubbels kraakvers te houden. De vorm brengt een ode aan de traditionele kurken gebruikt om champagneflessen hermetisch af te sluiten. De stop van gepolijst staal heeft binnenin een rubberen kroon die op bijna alle flessen past. Druk en draai tegen de klok in om de stop vast te zetten, draai met de klok mee om hem los te krijgen. Richtprijs flessenstop Noè van Alessi: € 25.
Champagne-kraker: Deze opener in de vorm van een fles is een must-have voor elke champagneliefhebber. De tang bevat aan de top scherpe snijvlakken waarmee je eenvoudig de metalen beveiliging van een champagnestop doorknipt. Dankzij de handige vorm kun je de kurk eenvoudig losmaken zonder dat de champagne over je handen stroomt. Richtprijs opener voor champagneflessen uit de collectie Noè: € 52.
Verloofd met wijn: Deze ring van gepolijst staal met een stevige (nep)diamant plaats je om de hals van een fles, zodat er geen wijn op de tafel druipt. De zwarte viltvoering aan de binnenkant van de ring, die je eenvoudig kunt verwijderen om te wassen, vangt alle verdwaalde druppels op. Door zijn standaarddiameter past de ring op zowat elke wijnfles. Richtprijs drop-stopring uit de collectie Noè: € 20.
De ontkurker voor champagneflessen, de flessenstop en de drop-stopring worden verpakt in de exclusieve verpakking van de collectie Objets-Bijoux van Alessi.
The Drink Alsace experience – Wijndomein Josmeyer – 4
Dit domein van 28 ha in Wintzenheim geniet van een uitzonderlijk microklimaat met zeer weinig regen. Het ganse domein wordt uitgebaat onder het regime ‘agriculture raisonnée’ met het nodige en noodzakelijke respect voor de natuur.
Nagenoeg 1/3 van de oppervlakte wordt voorbehouden aan de teelt van Riesling, 24% gaat naar Pinot blanc en Auxerrois, 21% naar Pinot gris, 19% naar Gewürztraminer en 10% naar Muscat, Sylvaner en Pinot noir. Aan de basis ligt Aloyse Meyer die in 1854 beslist om het domein waarvan hij de wijnen verkoopt in eigen beheer te exploiteren.
The Drink Alsace experience - culinair - Côté Vigne Kintzheim
The Drink Alsace experience – Culinair – Côté Vigne – Kientzheim
Restaurant Côté Vigne vond een onderkomen in het centrum van Kientzheim een van de kleine authentieke en gezellige dorpjes in de Elzas waar de tand des tijds nauwelijks vat kreeg op de lokale tradities en gewoontes.
Het restaurant is ondergebracht in een oude woning die volledig werd gerenoveerd en biedt een aantrekkelijk en gezellig decor waarbij het houten dakgebinte op keurige manier werd gecombineerd met moderne elementen evenwel zonder de intieme sfeer te vergallen.
Terwijl iedereen alvast duimt voor onze Rode Duivels in de hoop dat ze het ver schoppen tijdens het WK in Brazilië, staat één ding nu al vast: de komende weken staan niet alleen in het teken van het voetbal maar ook van de zon, de gezelligheid… en van barbecues!
Het volledige Didden-team blijft zich inzetten voor de perfecte begeleiding van al uw gastronomische feesten en lanceert daarom voor de gelegenheid een reeks ‘limited edition’ sauzen. Deze smaakvolle hoogvliegers, herkenbaar aan het ballonnetje op hun etiket, vormen het perfecte tegengewicht voor al uw zomerse grillades en buffetten.
Alle recepten werden nauwkeurig op punt gesteld om de verwachtingen van hun doelpubliek zo goed mogelijk in te lossen. De sausjes komen in praktische elegante tubes van 190 ml. De Aioli, met haar pittige maar zachte smaak, geeft niet alleen aan vis-en vleesgerechten, maar ook aan groenten die mediterrane en zonovergoten toets. De Andalouse, vol Spaanse passie, brengt uw grillades en salades subtiel en met brio op smaak. De Brasil, meer dan ooit dé gelegenheidssaus, geeft uw bereidingen een fruitige en tegelijkertijd kruidige toets. De Martino, die de zachtheid van ketchup combineert met de kracht van mosterd, brengt zowel uw rauwkost als uw grillades op smaak. De Samourai, met de kracht van peper, maar toch zacht voor de gevoelige papillen, steekt lekker af bij de pittigste gerechten.
Naast dit assortiment sausjes dat zo op tafel gezet kan worden, stelt Didden u bovendien haar heerlijke barbecuemarinade voor, om u het leven nog gemakkelijker te maken. Dankzij deze smakelijke bereiding, in een superhandig knijpzakje, kunt u uw gasten in een handomdraai verrassen met perfect op smaak gebrachte grillades.
Laten we tot slot niet vergeten dat een barbecue pas geslaagd is wanneer er, naast het volledige assortiment klassieke sauzen van Didden, ook mooie salades op tafel staan. Daarom biedt Didden u een nieuw assortiment heerlijke en 100% natuurlijke dressings die speciaal werden ontwikkeld om uw salades op smaak te brengen: Pestodressing met olijfolie: deze dressing heeft een heerlijk zuiderse en toch lichte smaak (niet te verwarren met een pesto alla Genovese …) en is bijzonder lekker op een gewone groene salade, bij groenten of bij een pastasalade. Sinaasappel-rozemarijndressing met olijfolie: mild dankzij een vleugje smeuïge honing en op smaak gebracht met een beetje rozemarijn en sinaasappelschil, deze dressing is onbetwistbaar een ware lekkernij. Balsamicodressing met olijfolie: de combinatie van de bitterheid van olijfolie en de juiste balans tussen zoet en zuur van balsamicoazijn maken van deze dressing de perfecte smaakmaker voor de meeste salades.
U vindt de barbecuesausjes van Didden bij Carrefour en Carrefour Market by Mestdagh tegen de prijs van € 3,39 per saus in knijptubes en € 2,99 voor de barbecuemarinade in doypak. De dressings vindt u bij Colruyt, Spar Retail, Makro, bij uw slager of kruidenier tegen de prijs van € 2,39 per potje.
Een barbecue met vrienden of familie in ontspannen sfeer, een overwinning van ons nationaal voetbalteam, of gewoon “zomaar” … er zijn redenen genoeg om samen een gastronomisch moment te beleven. De sauzen, de marinade en de dressings van Didden staan garant voor de goede smaak aan tafel. Voor informatie over de verkooppunten van de Didden-producten, http://diddenfood.com/nl/waar-te-koop
The Drink Alsace experience – Wijndomein Jean Geiler - 3
Dit domein bevindt zich in Ingersheim op een boogscheut van de stad Colmar. Opgericht in 1926 regroepeert deze coöperatieve momenteel 175 wijnboeren met een totale oppervlakte van nagenoeg 400 ha en produceert o.m. 9 van de 51 Grand Crus van de regio Alsace.
Zowat alle percelen genieten van een uitzonderlijk microklimaat met een enorme diversiteit aan grondsoorten en ondergronden met specifieke geologische kenmerken Dankzij de combinatie van deze elementen kunnen alle wijnen bogen op een eigen authentiek karakter.
The Drink Alsace experience - culinair - Flamme & Co
The Drink Alsace experience – Culinair : Flamme & Co – Kaysersberg
Net als bij ons zorgen culinaire grootmeesters in Frankrijk eveneens voor een diversiteit in hun aanbod. In hun thuisbasis Kaysersberg baat het broederpaar Nasti het hotel-restaurant Chambard uit, een 4-sterrenhotel met een restaurant dat 2 Michelinsterren kreeg toebedeeld.
Kok Olivier kende van in zijn jeugd zijn passie en toekomst en volgde doelbewust hotelschool. Vrij logisch dat zijn passie vruchten zou opleveren en hij kroonde zich in 2007 tot MOF, meilleur ouvrier de France. Emmanuel sloeg aanvankelijk een architecturale richting in maar raakte onderweg gepassioneerd door de wijn en werd uiteindelijk sommelier. Naast beide broers zijn ook hun echtgenotes actief in de uitbouw en het beheer van het hotel.
Shakira lanceert haar nieuwe videoclip en ondersteunt samen met Activia het Wereldvoedselprogramma in haar strijd tegen ondervoeding bij kinderen
Shakira lanceerde haar nieuwste videoclip 'La La La (Brazilië 2014)' op 22 mei. Zij zal zich samen met Activia inzetten voor het Wereldvoedselprogramma (WFP). Het WFP streeft naar een wereld zonder honger. Shakira's nieuwste videoclip geeft een boodschap van vreugde en hoop voor alle kinderen ter wereld en vraagt aandacht voor het werk van het Wereldvoedselprogramma in de strijd tegen honger. "Met 'La La La (Brazilië 2014)', willen we een kleine bijdrage leveren zodat iedereen weet welk fantastisch werk het Wereldvoedselprogramma verricht in de strijd tegen honger", aldus Shakira. Naast deze publiciteit voor het Wereldvoedselprogramma, doen Shakira en Activia een donatie voor het schoolmaaltijdproject van het WFP. Zo worden ongeveer 3 miljoen extra schoolmaaltijden uitgedeeld om correcte voeding en opleiding te verzekeren aan kinderen in ontwikkelingslanden.
Luca Casaura, Activia Global VP Marketing bij Danone, voegt daaraan toe: "De samenwerking met Shakira om het schoolmaaltijdproject te ondersteunen, is een erg goede 'match' tussen Activia - een merk dat overtuigd is van het belang van gezonde voeding voor iedereen- en Shakira, die zich al jarenlang inzet om elk kind toegang te geven tot kwalitatief onderwijs. We zijn in de wolken dat we samen deze boodschap kunnen verspreiden met de video van 'La La La (Brazilië 2014)'.”
WFP bezorgt elke dag maaltijden aan ongeveer 25 miljoen schoolkinderen in zo'n 60 landen. Vaak in erg moeilijk bereikbare gebieden, waar honger en armoede heersen. Het WFP geeft kinderen in nood de voeding die ze nodig hebben om een gezond en actief leven te leiden. Het WFP maakt het zo voor ouders aantrekkelijker om hun kinderen naar school te laten gaan. "WFP gelooft in een wereld zonder honger ; en met deze bewustwordingscampagne van Shakira en Activia komen we dichter bij die doelstelling," zegt Elisabeth Rasmusson, Asistant Executive Director for Partnerships and Governance Services bij het Wereldvoedselprogramma. Het Wereldvoedselprogramma (WFP) is 's werelds grootste humanitaire organisatie die zich inzet voor een wereld zonder honger. Gemiddeld bereikt het WFP elk jaar meer dan 90 miljoen mensen in 80 landen via voedselhulp en voedingsprogramma's. Zo probeert het WFP honger tegen te gaan in de armste delen van de wereld en de armoede te doorbreken. Het WFP deelt bijvoorbeeld al meer dan vijftig jaar schoolmaaltijden uit. www.wfp.org
Activia is aanwezig in meer dan 70 landen op de 5 continenten, en is daarmee het grootste verse zuivelmerk, dat in 1987 door Danone Dairy werd gelanceerd. Het bevat een unieke mengeling van bacteriën die door de experts van Danone werden geselecteerd, onder meer het exclusieve Bifidus Actiregularis (meer dan 4 miljard Bifidus Actiregularis bacteriën per portie van 125 g). De gefermenteerde zuivelproducten van Activia zijn het resultaat van meer dan 20 jaar onderzoek en expertise.
De oliën van Lesieur ISIO 4 en de Belgische streekkeuken
Een echt liefdesverhaal, een perfect huwelijk, ten dienste van de smaak en met het grootste respect voor de producten. ISIO 4, de oliën die plezier en gezondheid combineren!
De oliën ISIO 4 en ISIO 4 Olive (met zijn lichte, subtiele olijfoliesmaak) zijn meer dan de perfecte olie voor lightrecepten. Ze komen ook uitstekend tot hun recht in onze streekgerechten: bereidingen die van nature overheerlijk zijn, bevatten zo meteen wat minder calorieën. Een goed excuus om zowel uzelf als uw familie of vrienden mateloos te verwennen.
Als bondgenoten voor een gezonde en evenwichtige voeding werden de ISIO-oliën al snel een vaste waarde in de keuken. Ondertussen zijn ze dankzij hun evenwicht en hun ronde, verfijnde smaak zo goed als onmisbaar geworden. De oliën ISIO 4 en ISIO 4 Olive zijn de perfecte bondgenoot voor de bereiding van seizoensgerechten, de gerechten die we gepassioneerd bereiden omdat we er gek op zijn, naargelang wat er beschikbaar is op de markt, waar we zin in hebben op dat moment, …
Een van hun belangrijke kenmerken is immers dat ze de originele smaken van ingrediënten perfect respecteren. Ze zijn ideaal voor het braden of roosteren van vlees of vis, in de pan of in de stoofpan. Ze zijn zowel uitermate geschikt voor trage bereidingen op lage temperaturen, als voor het snel roerbakken van groenten in een hete wok. Allemaal kostbare kwaliteiten voor wie zich graag achter zijn fornuis zet, van de gewone ‘zondagskok’ tot de chefs van morgen! Nog een kenmerk dat perfect is aangepast aan de ‘smaak van de Belgen’? De ISIO 4-oliën kunnen gebruikt worden voor alles wat gefrituurd wordt, van de bereiding van krokante, goudgele frieten, over beignets tot gepaneerde vis.
Koud vormt ISIO 4 olie het ideale ingrediënt voor uw vinaigrettes, maar ook voor uw mayonaises, emulsies, marinades,… De mogelijkheden zijn even talrijk als de recepten, met andere woorden oneindig.
Al jarenlang staan de oliën ISIO 4 en ISIO 4 Olive ten dienste van de consumenten die, terecht, opteren voor een gezonde voeding door te genieten van de kwaliteiten en de kennis van het topmerk van Lesieur. Samengesteld om zo goed mogelijk te voldoen aan de voedingsbehoeften van de bevolking, bieden de oliën ISIO 4 en ISIO 4 Olive : Omega-3- en omega-6 vetzuren die onmisbaar zijn voor de goede werking van ons lichaam; vitamine D, die de natuurlijke weerstand verstevigt; vitamine E, die ons beschermt tegen antioxidanten.
Een eetlepel ISIO 4 olie dekt 50% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine D, een kostbare toevoer, gezien tal van wetenschappelijke studies aantonen dat een groot deel van de bevolking leidt aan een tekort aan vitamine D. Bovendien bevatten de ISIO 4-oliën geen palmolie.
Recepten Lente/Zomer
ISIO 4 en de Belgische streekkeuken: we stellen u een trio van recepten voor op basis van producten van bij ons, ideaal om heerlijk te genieten van de komst van de lente en ons nu reeds op zomertijd te zetten. Heerlijke verse ingrediënten om onze smaakpapillen wakker te schudden, in zalige bereidingen die een mooie combinatie tonen tussen noord en zuid. De recepten werden samengesteld door chef Mathias Vosswinkel van het restaurant Hemgie's, gelegen in het hartje van het historisch centrum van Brussel. De olie ISIO 4 en zijn variant ISIO 4 Olive hebben hem erg geïnspireerd. Om ook thuis mateloos van te genieten!
Als voorgerecht Carpaccio van Belgisch rund met rozemarijn, als hoofdgerecht Rollade van gevogelte en rauwe ham met geitenkaas en als dessert een Crumble van verse kaas met aardbeien en olijvenparfum
Recept : Crumble van verse kaas met aardbeien en olijvenparfum
Ingrediënten voor 4 personen: Voor de crumble: 400 g artisanale Brabantse plattekaas, 50 g fijne suiker, 50 g amandelpoeder, een rijpe limoen, Vlootje Belgische aardbeien, 60 g boter, 50 g bloem, 50 g fijne suiker, ISIO 4 Olive en 5 g bakpoeder.
Bereid de crumble: meng in een kom de suiker, de amandelpoeder, de bloem en het bakpoeder, voeg de boter toe (op kamertemperatuur) en meng alles goed met de handen tot de boter goed onder de andere ingrediënten is gemengd (grove korrels). Spreid uit op een bakplaat en zet in een voorverwarmde oven op 180 °C. Bak ongeveer 5 minuten. Breek vervolgens met een spatel deze korst in grote stukken. Herhaal dit om de drie minuten tot de crumble mooi goudgeel ziet. Haal uit de oven en zet opzij.
Was de aardbeien en verwijder de steeltjes. Snijd ze in vier of in rondjes, naargelang uw eigen smaak. Doe ze in een kom en bestrooi ze met de fijne suiker. Dek af en zet 30 minuten opzij, op kamertemperatuur. Meng in een kom de plattekaas met het limoensap. Verdeel de kaas over de schaaltjes, voeg de aardbeien toe en een straaltje ISIO 4 Olive en bestrooi tenslotte met de crumble. Serveer meteen. Dit recept zal groot en klein weten te verleiden. De kwaliteit van zowel de plattekaas als de aardbeien is bepalend voor dit dessert. U kunt ook stukjes zwarte olijven toevoegen aan de aardbeien.
The Drink Alsace experience - Serveren en bewaren van Alsacewijn - 2
We hoeven niet altijd jaren te wachten voordat we van de volle rijkdom van een Alsacewijn kunnen genieten: na 6 maanden tot 5 jaar zijn ze op dronk. De grote millésimes (wijnjaren), de Grands Crus, de Vendanges Tardives en de Sélections de Grains Nobles worden wel beter naarmate ze langer bewaard worden in een kelder die niet te droog en niet te vochtig is. Bepaalde druivenrassen vertonen soms een lichte tinteling. Dit wordt veroorzaakt door het vroegtijdig bottelen, waardoor alle kwaliteiten van de wijn behouden blijven. In elk geval moeten de wijnen liggend bewaard worden bij een temperatuur tussen de 10 en 15°C. De aanwezigheid van eventuele wijnkristallen op de bodem van de fles is een geheel natuurlijk verschijnsel en is vaak een teken van grote finesse.
The Drink Alsace experience - culinair Côté Cour Colmar
The Drink Alsace experience – Culinair : Côté Cour – Colmar
De Alsacewijnen zijn onbetwistbaar de ambassadeurs bij uitstek van deze Franse regio. Dit neemt niet weg dat ook de regionale gastronomie en de streekproducten de vele bezoekers een permanente aantrekkingskracht voorschotelen.
De komende weken brengen we een aantal ontdekkingen van zowel individuele culinaire toppers en creaties als van sterrenzaken die net zoals bij ons, hun actviteitsveld verruimen en hun sterren laten doorstralen in zeer toegankeijke en alleszins sympathieke eethuisjes.
WINE, TASTE, ENJOY 2014 - LUXEMBURGSE MOEZELSTREEK HOUDT 'OPENWIJNKELDERWEEKEND' OP 7-8 JUNI
Een gouden tip voor wie er even tussenuit wil tijdens het Pinksterweekend: onder het motto “Wine, Taste, Enjoy” gooien de makers en handelaars van Luxemburgse moezelwijnen & crémants de (kelder)deuren wagenwijd open. Ontdek een sprankelend nieuwe wereld, vlakbij en verrassend.
Zaterdag vanaf 14 u en zondag vanaf 11 uur ben je welkom op een 20-tal domeinen, kelders en ‘stuben’ van de Luxemburgse wijnmakers en –handelaars. Met tal van proeverijen, evenementen, rondleidingen en nog veel meer regionale ambiance is er voor ieder wat wils, zowel voor de doorgewinterde wijnkenner als de genietende toerist.
De organisatie van de 2de editie van het evenement gebeurt in samenwerking met de ‘Commission de Promotion des Vins et Crémants de Luxembourg’ www.vins-cremants.lu en is onderdeel van de ontwikkeling van het wijntoerisme, opgezet door het Office Regional de Tourisme Region Moselle Luxembourgeoise in het kader van het LEADER-project "Wäintourismus Lëtzebuerger Musel".
De gratis toeristische wijnkaart en gedetailleerd activiteitenprogramma en bezienswaardigheden zijn een handige en waardevolle reisgenoot en verkrijgbaar op de site van : www.visitmoselle.lu