Picard diepvries opent winkel in de wijk Fort Jaco
Picard Diepvries opende op 5 juni 2014 een nieuwe winkel in Ukkel, in de gezellige wijk Fort Jaco. Met de nieuwe winkel wil Picard Diepvries de aanwezigheid van het Franse merk in Brussel versterken. Op dit ogenblik heeft Picard zes winkels in de regio, waaronder twee andere in Ukkel. De opening van de nieuwe winkel zal het totale aantal Picard-winkels in België op veertien brengen.
De nieuwe winkel van de Franse specialist in diepvriesproducten zal de deuren open op 5 juni en is gelegen aan de Waterloosesteenweg 1324, te 1180 Ukkel – midden in de bekende wijk Fort Jaco. De nieuwe winkel bevindt zich op een uitstekende locatie, beschikt over meerdere parkeerplaatsen en is vlot bereikbaar met het openbaar vervoer. De winkel zelf beschikt over meer dan 1.000 verschillende producten. In het modern ingerichte kader kunnen de klanten alle dagen van de week terecht voor hun favoriete bereidingen en kunnen ze de 200 nieuwe recepten ontdekken, die elk jaar worden ontwikkeld. De winkel is geopend van dinsdag tot zaterdag van 09u00 tot 20u00, op zondag van 09u00 tot 13u00 en op maandag van 13u00 tot 20u00.
Met de grote diversiteit van het gamma (zowel de klaargemaakte gerechten als de basisproducten), de gezelligheid van de winkels en met een dynamisch magazijn-concept wil PICARD Diepvries zijn klanten zijn knowhow tonen en culinaire voedings-ervaringen bieden. In alle winkels wordt bijzondere aandacht geschonken aan de inrichting: warme oranje kleuren aan het onthaal en aan de verschillende afdelingen. Een blauwachtige sfeer begeleidt de klanten doorheen de winkel om het rijke aanbod producten in alle rust te ontdekken. Twee werelden worden hier gecombineerd: “Aan tafel” (kant-en-klare gerechten) en “In de keuken” (ruwe basisproducten).
The Drink Alsace experience - Domaine Schlumberger
Achter de Domaines Schlumberger schuilt een boeiende geschiedenis die in de vroege 16de eeuw van start gaat wanneer Claus Schlumberger, afkomstig uit Schwaben, thans behorend tot Baden Wurtenberg, zich in Guebwiller vestigt.
Het onthaal door de Abten die een onaantastbare hegemonie op de regio uitoefenen is alles behalve hartelijk, wanneer hij hiertegen in opstand komt wordt hij met zachte hand gedwongen om elders een onderkomen te zoeken. Hij vestigt zich in Mulhouse waar hij zijn leerlooierijbedrijf succesvol uitbouwt. Na zijn overlijden zakken een aantal familieleden af naar Mulhouse om het bedrijf verder uit te bouwen. Het is Nicolas Schlumberger die zich in 1810 opnieuw in Geubwiller vestigt waar hij een succesvol bedrijf voor textielmachines opstart. Om zich onmiddellijk van de lokale bourgeoisie te onderscheiden koopt hij als extraatje een wijndomein van 20 hectaren. De parallelle activiteiten van de familie Schlumberger, deels wijnbouwers, maar vooral industriëlen is nog steeds een van de kenmerkende eigenschappen van de holding Schlumberger.
Het doet de wenkbrauwen fronsen en vooral voor zij die houden van opera klinkt het ongelofelijk. Oman, de fantastische reisbestemming in het Midden Oosten, pakt uit met een operaseizoen van wereldniveau! Een reden te meer voor een vakantie in het sultanaat.
De toeristische troeven van Oman zijn al bij veel reizigers bekend. Het is een gastvrij en veilig land met een onvoorstelbare verscheidenheid, van paradijselijk witte stranden tot imponerende woestijnen, oases, groene valleien en bergen tot 3000 meter hoog. Maar dat Oman ook een super attractieve operakalender heeft is nauwelijks geweten, meer zelfs, het klinkt bij velen als een verrassing. De operagezelschappen tijdens het seizoen 2014/15 in het Royal Opera House van de hoofdstad Muscat spreken boekdelen: Verdi Theater uit Trieste, Duitse Opera Berlijn, Accademia Teatro alle Scale Milaan, Opera Keulen, Teatro Comunale van Bologna en de Staatsopera van Beieren ! Het seizoen gaat van start op 18 september met een programma dat al even tot de verbeelding spreekt als de gerenommeerde uitvoerders: Macbeth en Falstaff (Verdi), Manon Lescaut (Puccini), Don Pasquale (Donizetti), Cinderella (Rossini) en de musical My Fair Lady.
Indrukwekkende concertzaal: De ROHM, Royal Opera House Muscat, officieel geopend op 12 oktober 2011, is een indrukwekkend gebouw in de hoofdstad van Oman. Het ziet er uit als een schitterend Arabisch paleis met sierlijke bogen, koepels, mozaïeken, deuren met ambachtelijk houtsnijwerk en marmeren vloeren. De Britse ontwerpers van de ROHM zijn er in geslaagd het rijke Omaanse erfgoed te mengen met internationale architecturale concepten en ideeën. Muziekliefhebbers staan als aan de grond genageld als ze kennis maken met de akoestiek van de concertzaal. Internationale orkesten zoals het Budapest Festival Orchestra met dirigent Ivan Fischer hebben de ROHM één van de beste concertzalen van de wereld genoemd. Naast opera worden ook andere muziekgenres geprogrammeerd zoals klassieke muziek, jazz en balletmuziek.
Het sultanaat Oman, met als hoofdstad Muscat, maakt deel uit van het Arabisch schiereiland. Het is een veilige reisbestemming die aangenaam verrast, met een onvoorstelbare en gevarieerde natuurpracht, een culturele rijkdom zonder weerga en daar bovenop een gastvrije bevolking en een degelijke toeristische infrastructuur. Oman is één woord: GEWELDIG !
Kortom, alleen reeds voor dat hoogstaande muziekaanbod zou je met vakantie gaan naar Oman. De vele andere mooie dingen van dat unieke land zijn intussen mooi meegenomen. Info en programma 2014/15: www.rohmuscat.org.com
the Drink Alsace experience - culinair - Lekouglof
De herkomst van de Kouglof, een traditionele brioche uit de Elzas is op z’n minst twijfelachtig. Sommigen beweren dat volgens de legende, één van de Wijzen, op bezoek in de kribbe in Bethlehem zijn tulband vergat. Na afloop van de kruisvaarten, eeuwen later, werd deze tulband plots weergevonden in een bakkerij in Straatsburg, waar de plaatselijk bakker hem als vorm voor zijn gebakjes gebruikte. Toevallig vertoont de vorm van het gebak enorme gelijkenissen met een tulband, bovendien betekent ‘kugelhopf’ in het dialect tulband. Anderen beweren dan weer dat Keizerin Marie-Antoinette op bezoek in Oostenrijk verzot raakte op de smaak van het gebak dat ze zonder enige schroom introduceerde aan het Franse koningshuis…
“Wie wil het laatste potje Pur Natur?” “Ikke!” De makers van Pur Natur weten dat een gezin nooit genoeg tussendoortjes paraat kan hebben. Daarom is er nu voor de yoghurt met rietsuiker en die met aardbeismaak een nieuwe familieverpakking, om nog meer van te genieten! De verpakking van rietsuiker breidt uit van vier naar zes potjes en het 6-pack met aardbeiensmaak is zelfs gloednieuw!
Gun de kinderen en jezelf een heerlijk ontbijt om de dag mee te beginnen, een gezond tussendoortje onderweg of een romig dessert met Pur Natur yoghurt rietsuiker.
De handige portieverpakkingen (6x125g) yoghurt met aardbeismaak bevatten een heerlijk stevige yoghurt, opgefrist door een fris-zure aardbeismaak. Een echte smaakbom! Deze smeuïge lekkernijen bestaan voor 100% uit biologische ingrediënten en zoals altijd staat Pur Natur garant voor kwaliteit. Smakelijk!
NV Pur Natur, een familiebedrijf gesitueerd aan de voet van de Vlaamse Ardennen, staat garant voor hoogwaardige kwaliteitsproducten onder de merken Pur Natur en Mik. De Pur Natur yoghurt en verse kazen genieten een ongeëvenaarde smaakbeleving op basis van zorgvuldig geselecteerde biologische ingrediënten.
ECHTE FIJNPROEVERS VALLEN VOOR HET MANUSJE-VAN-ALLES VAN NAPOLEON® GOURMET GRILLS
Barbecuefans, opgelet! Als je een robuuste Canadees in huis wil halen dan moet je bij Napoleon® zijn.Voor elk gerecht kan je kiezen uit acht bereidingswijzen. Met de Multi Bakwijzen barbecue heb je niet alleen een oerdegelijke en robuuste gasbarbecue in huis, deze alleskunner werkt op houtskool, je kan dichtschroeien op 980°C op de SIZZLE ZONE™, direct bakken, indirect bakken, bakken op een plancha in gietijzer, bakken op de inox Teppanyaki, braden aan het spit en roken met houtschilfers voor wie extra smaak wil.Wedden dat je gasten nog een tijdje napraten over je kookkunsten.
Napoleon® is al 38 jaar een Canadees merk en daar barbecueën ze in alle weersomstandigheden. Professionele chef, hobby-kok of amateur van grillades het maakt niet uit. Binnen de brede waaier aan barbecues die Napoleon® aanbiedt, vind je zeker je gading. Napoleon® gaat er prat op dat de klanten sowieso uitkomen bij een kwaliteitsgasbarbecue.
Een Napoleon® hoef je niet op te bergen eens het goede weer voorbij is. Het volledige gamma van klein naar groot is gemaakt in kwaliteit inox. Allemaal hebben ze speciale knoppen tegen extreme vrieskou (min. 30°!) en vanaf de LE 485 RSIB-reeks hebben alle modellen een IR-Brander die temperaturen haalt van 980°C. Napoleon® gaat altijd voor branders met dikke wanden wat een lange levensduur garandeert. Dankzij de speciaal ontworpen sproeiers behaal je zelfs bij vrieskou nog de ideale baktemperatuur. In onze tijd waar het terras ook gebruikt wordt in herfstperiodes komt een Napoleon® lang van pas. Ook in de winter wordt er steeds vaker gebarbecued.
Napoleon® is een Canadees merk van hoogwaardige barbecues en is sinds drie jaar op de Belgische markt. Napoleon® gebruikt enkel de beste materialen. De dubbelwandige, stalen deksels behouden hun warmte goed en zijn duurzaam. Barbecues zijn voorzien van ruime kookoppervlakken met warmhoudrekken, zijbranders als standaard (ideaal voor het bereiden van bijgerechten) en grill-roosters uit gietijzer (het beste materiaal voor een gelijkmatige warmte verspreiding). De elektronische ontsteking, de geïntegreerde houders voor keukengerei, de ingebouwde flesopeners en de thermometers zijn standaard. Accessoires zoals draaispit-kits, ijsemmers, snijplanken en een bijkomende infrarode SIZZLE ZONE™, voor het perfect dichtschroeien van vlees zijn redelijk geprijsd.
NAPOLEON® TRIUMPH: TRIOMFEREN MET HET INSTAPMODEL
Ben je gevoelig aan een kwaliteitsgasbarbecue maar wil je geen hoge prijs betalen? Dan raden we je de serie Napoleon® Triumph aan. Standaard uitgerust met een zijbrander kan je een bijgerecht klaarmaken, iets opwarmen of een saus indikken terwijl je het hoofdgerecht maakt. Naargelang het model heb je 2, 3 of 4 branders en altijd een zijbrander. De grillroosters zijn in gietijzer van 7 mm en in gegolfd design (wave-rooster) waardoor niets tussen de roosters valt. De Triumph oogt ook bijzonder fraai met zijn zwart geëmailleerd deksel. De neerklapbare zijtabletten maken de barbecue zeer compact. En wat typisch is voor Napoleon®: het is een stevige rakker! Laat ons zeggen eentje die stevig op zijn poten staat. Zij het op transportwielen maar dan wel met een blokkeersysteem.
Prijs vanaf 499 Euro (incl. BTW) - Triumph T325SB met twee hoofdbranders: 499 Euro - Triumph T410SB met drie hoofdbranders: 599 Euro - Triumph T495SB met vier hoofdbranders: 749 Euro
NAPOLEON® LE : VOOR DE DESIGNLIEFHEBBER
Alle barbecues van de serie LE strelen het oog door hun design. Hun troeven zitten in de details zoals zijtabletten in roestvrij staal en geïntegreerde bestekhouders. De verborgen wielen geven de LE een heel mooie zuivere look. De verlichte bedieningsknoppen en twee halogeenlampen binnen de barbecue staan u toe uw outdoor-moment zo lang mogelijk te rekken. Entertainment verzekerd tot in de vroege uurtjes. De LE-serie is verkrijgbaar met drie branders, een achterbrander en een zijbrander of SIZZLE ZONE™ naargelang de uitvoering. Het dubbelwandig deksel is van roestvrij staal. Hier ook alle grillroosters in gegoten WAVE-model waardoor geen enkel ingrediënt ertussen valt. In de reeks LE beschikt de LE 485 RSIB over een SIZZLE ZONE™ voor het dichtschroeien van vlees. De LE-serie is verkrijgbaar in roestvrij staal of in zwarte email met een chroomafwerking op de knoppen, handvatten en alles rondom de barbecue. Prijs vanaf 899 Euro (incl. BTW) - LE 485 RSIB met SIZZLE ZONE™: 1299 Euro
NAPOLEON® PRESTIGE 500 : HET PARADEPAARDJE
Met de Prestige 500 kan je dagen en avonden genieten van een volledig uitgeruste barbecue van hoogstaand niveau. Dankzij de SIZZLE ZONE™ (voor het perfect dichtschroeien van het vlees) en de verschillende bakwijzen scoor je hoog bij je gasten. Nieuw dit jaar zijn de vlammenbeschermers die het volledige bakoppervlak innemen. Dat garandeert nog meer BBQ aroma en minder risico op vlammen. In totaal heb je zes branders: vier branders met één zijbrander SIZZLE ZONE™ in keramiek met bakgrill in 2 posities en één infrarood achterbrander. Het dubbelwandig deksel zorgt voor een optimaal behoud van de warmte en dankzij het LIFT-EASE systeem kan je het zware deksel moeiteloos openen. Het buisvormig handvat is in roestvrij staal dat koud blijft bij aanraking. Hier ook (maar dat geldt voor elke Napoleon) stevig golvende grillstaven. Geen enkel ingrediënt valt door de grill. De Prestige 500 is verkrijgbaar in inox, zwart en nieuw dit jaar in smokey quartz. Prijs Prestige 500 vanaf 1.999 Euro (incl. BTW) .
Ontdek de nieuwe collectie van Häagen-Dasz, geïnspireerd op de heerlijke creaties uit onze winkels! De ijsjes krijgen een extra dimensie door de smeuïge sausjes en knapperige toppings. Om duimen en vingers bij af te likken!
3 keer meer plezier en een maximum aan sensatie met één enkele lepel. De Triple Sensations-doosjes (4 mini potjes van 86ml) zijn beschikbaar aan een richtprijs van 6,69 euro. PRALINE CARAMEL SEDUCTION : Vanille-ijs met stukjes gekarameliseerde hazelnoten, smeuïge karamelsaus en stukjes geroosterde amandelen; SPECULOOS CARAMEL DESIRE: Karamelijs met stukjes speculoos, smeuïge karamelsaus en stukjes geroosterde amandelen; CHOCOLATE CARAMEL PASSION: Chocolade-ijs bestrooid met stukjes fondant chocolade: smeuïge karamelsaus en stukjes geroosterde amandelen.
HÄAGEN-DAZS STELT VOOR: VANILLA ATTRACTION
Back to basics. Häagen-Dazs innoveert dé klassieker onder het roomijs: vanille. Met vier nieuwe vanillevarianten wordt Vanilla Attraction deze zomer de dessertfavoriet! Deze succulente smaken zijn opnieuw een topper van formaat in het Häagen-Dazs assortiment. Macadamia Nut Brittle: Heerlijk zacht vanille-ijs verrijkt met crunchy gekarameliseerde macadamianoten; Vanilla: Elk schepje van deze klassieker staat gelijk aan puur genot; Cookies & Cream: Ronde chocoladekoekjes met daartussen een zachte, zoete, witte vulling geven een extra dimensie aan het vanille-ijs van Häagen-Dazs. Bij elke hap krijg je zin in meer! Pralines & Cream: Linten van gouden karamel vergezeld door zoete pecannoten zijn de perfecte toevoeging aan het hemelse vanille-roomijs. Deze smaakbom brengt je in pure extase! Vanilla Attraction bevat 4 MiniCups, verzameld in één box. Deze box is beschikbaar aan een richtprijs van 6,19 euro.
HÄAGEN-DAZS MANGO & RASPBERRY: ROOMIJS MET EEN FRUITIGE TOETS
Hemels zacht mango-ijs overgoten met een coulis van frambozen. Dat is echt de zomer in een potje! Deze originele smakencombinatie was reeds een bestseller in de Häagen-Dazs winkels maar is nu ook verkrijgbaar in de iconische 473 ml pints! Handig voor thuis, heerlijk voor tussendoor. De Mango & Raspberry-pints zijn beschikbaar aan een richtprijs van 5,99 euro.
Häagen-Dazs roomijs bestaat steeds uit natuurlijke en kwaliteitsvolle ingrediënten. De basisingrediënten melk, room en eigeel worden met veel zorg uitgekozen en zijn afkomstig van boerderijen in de nabije omgeving van de fabriek in Arras, Noord-Frankrijk. Kunstmatige kleur- en smaakstoffen en conserveermiddelen maken nooit deel uit van de verrukkelijke recepten van Häagen-Dazs. Kwaliteit en de keuze voor de beste ingrediënten liggen dan ook al meer dan 50 jaar aan de basis van hun filosofie. www.haagen-dazs.be
Huis Delacre lanceert langverwachte nieuwe koninklijke doos - Afbeelding koning Filip & koningin Mathilde siert koekjesblik
Traditiegetrouw brengt Delacre een koninklijke koekjesdoos uit om een mooi moment binnen de koninklijke familie, zoals bijvoorbeeld een geboorte of huwelijk, te vieren. Helemaal in lijn met deze traditie viert Huis Delacre de eerste troonverjaardag van koning Filip en koningin Mathilde met een speciaal koekjesblik. De nieuwe ‘koninklijke doos’, waarop het koningspaar en haar gezin staat afgebeeld, ligt vanaf juni in de winkelrekken.
"Al van bij de aankondiging van de troonsbestijging van het nieuwe koningspaar worden we overspoeld door vragen over de komst van een nieuwe koninklijke doos, met daarop koning Filip”, zegt Gunther Deckers, marketing manager bij Delacre. “Voor veel mensen zijn de ‘koninklijke dozen’ van Delacre iconen geworden. De koekjesblikken schetsen de geschiedenis van ons koningshuis en bevatten de klassiekers uit het assortiment van Delacre.”
Het Huis Delacre werd opgericht in 1891 door Charles Delacre en vereeuwigt al meer dan 120 jaar traditionele recepten en artisanale knowhow. Het Huis Delacre is benoemd tot Gebrevetteerd Hofleverancier en heeft een plaatsje als Belgische ster veroverd in de harten van alle lekkerbekken. Iconische Delacrekoekjes zoals de Cigarette Russe, de Marquisette, de Matadi en de Biarritz maken deel uit van de alom bekende Tea Time-collectie. Die bevatten een assortiment van maar liefst 16 verschillende koekjes en geven het merk een gerenommeerde positie. Daarnaast opende Delacre een exclusieve koekjeswinkel in hartje Brussel. Daar stelt het merk originele lekkernijen voor, die ter plaatse in een warme en authentieke sfeer door de meester-patissier gebakken worden. Sinds 1998 maakt Delacre deel uit van de groep United Biscuits.
Toen koning Filip in juli 2013 de troon besteeg, was het uitkijken naar de nieuwe lijst van Hofleveranciers gekozen door hem en zijn echtgenote. In november vorig jaar kreeg Delacre het brevet van Hofleverancier opnieuw toebedeeld, een titel die de koekjesproducent al sinds 1879 met trots draagt.
De koninklijke doos is een gelimiteerde editie. Het assortiment is een selectie van 10 van de bekendste koekjes van Delacre: Marquisettes, Biarritz, Cigarettes Russes, Coeur Blanc, Brazil, Caracas, Nordica, Délichoc Melk, Suprême en Délichoc Puur. De dozen liggen vanaf 23 juni in de rekken van de winkelketens, aan de adviesprijs van 7,99€.
The drink Alsace experience - culinair - kaas en witte wijn
Pain, vin et fromage …brood, wijn en kaas, is nagenoeg de heilige drievuldigheid van de Franse fijnproeverij. Als gulden regel hierbij de spreuk: ‘à l’heure du fromage, un vin rouge tu déboucheras’ . Dit 11de gebod bleek onaantastelijk tot enkele betweters hun nieuwsgierigheid aan een uitdaging koppelden en kaastdegustaties met witte wijnen organiseerden. Modegrap, mysterie of serieuze ernst?
Eerlijkheidshalve moeten we toegeven dat uit meerdere proeverijen, witte wijn wel degelijk een leuke en originele aanvulling kan vormt bij tal van kazen. Voor de Alsacewijnen met een zeer ruim smaakpalet een uitdaging, die ondersteund door zeer specifieke texturen en karaktertrekken, maar evenzeer door hun natuurlijke eigenschappen, om tal van kaassoorten binnen te rijven.
Georgio ‘the Dove’ Valentino verbaast weer met dubbel-LP - releaseparty: Zaterdag 21 juni 2014
Een persbericht of een bespreking over de muziek van Georgio ‘The Dove’ Valentino schrijven is een hachelijke onderneming: de songs van de band rond deze Amerikaanse Brusselaar zijn niet met een woord, zin of zelfs paragraaf te vatten, net zomin als het levensverhaal van de gitarist/zanger/journalist/kunstcriticus wiens magnetische persoonlijkheid en avant-gardistische muziek de luisteraars onderdompelt in een bijwijlen gitzwart alternatief universum waar ook Edgar Allen Poe, H.P. Lovecraft, William S. Burroughs of Hansi Rüdi Giger zich ongetwijfeld in zouden thuisvoelen – al refereert de kunstenaar zelf liever naar een aantal voor leken iets obscuurdere namen als Martin Gore, Bobby Beausoleil, Joe Meek, Michel Foucault, Stefan Georg en natuurlijk de satanische dominee Steven Johnson Leyba.
De vier zijden van de Mille Plateaux-dubbel-LP zijn dan ook versierd met artwork van die laatste artiest. Elk beeld staat garant voor een hypnotiserende blik op een donkere schaduwwereld, een fantasmagorische, surreële representatie van Georgio ‘the Dove’ Valentino, Chuck Berry en Piero Ciampi, de Italiaanse artiest die in 2012 al werd gecovered op een album van Georgio ‘the Dove’ Valentino, overigens zonder dat die laatste zelf enig woord Italiaans begrijpt of spreekt.
Bij het beluisteren van Georgio’s songs moeten we zelfs gelouterde muziekcritici waarschuwen: in dit geval is een luisterbeurt van enkele minuten beslist niet genoeg om een beeld te krijgen van de uitgebreide, vaak kille, geluidlandschappen die op ’s mans gitaar en via zijn erotiserende, soms spookachtige, stem worden gecreëerd. De schizoïde muziek die door hem en zijn band, in de Benelux bekend als la Société des Mélancoliques en grotendeels bestaande uit leden van het legendarische experimentele kunstcollectief Tuxedomoon, wordt uitgebraakt, stroomt langs de oevers van song-and-dance, performance art, belles lettres en institutionele kritiek, terwijl het water bezoedeld is door torch song, soundtrack, Kraut-rock, country-and-western, surf, lofi en high-concept avant-gardemuziek. Dat resulteert in een experimenteel, esoterisch geluid, een gestructureerde chaos met rustige momenten waarin alle instrumenten veel ruimte krijgen om samen een bloedmooi sonisch tapijt te breien, onderbroken door post - apocalyptische explosies van puur muzikaal geweld.
Geen twijfel aan: dit is avant-gardistische, organische muziek die niet gekunsteld overkomt. Hier wordt geen kunst bedreven omwille van het woord, er wordt niet ‘artsy fartsy’ gedaan om op te vallen: het resultaat is veeleer een blootgeven van Georgio’s diepste zieleroerselen, een onbeschaamd exhibitionistische afdruk van niet alleen zijn eigen naaktheid, maar ook die van de maatschappij zelf.
De ontstaansgeschiedenis van het dubbelalbum Mille Plateaux gaat terug tot januari 2013, toen Georgio ‘the Dove’ Valentino voor het eerst een podium in Metz betrad met een performancestuk dat op dat moment nog The Year of the Dove heette. Tijdens de daaropvolgende twaalf maanden evolueerde het werk tot het gevarieerde Mille Plateaux, dat in België, Frankrijk, Schotland, Nederland en de Verenigde Staten werd opgenomen met een internationaal gezelschap van topmuzikanten.
Het gebeurt niet elke dag dat je de inwoners van San Francisco weet te schokken en zo internationale aandacht weet te trekken, maar Steven Johnson Leyba slaagde erin toen hij zichzelf in 1997 liet sodomiseren door een vrouw die een fles Jack Daniels aan zichzelf had bevestigd. Leyba zelf heeft Apachebloed en het grootste deel van zijn symboliek ontleent hij dan ook aan zijn Indiaanse wortels. ‘Uniek, privé en origineel,’ noemde H.R. Giger de man die met zijn schilderijen, performance art en muziek wereldwijd de meest toonaangevende media wist te halen. Leyba staat voor harde maatschappijkritiek, een radicale vorm van seksualiteitsbeleving, modern satanisme en het beschermen van de persoonlijke vrijheden. Zijn ‘mixed media’-schilderijen gebruiken foto’s, acrylverf, olieverf, parels en zelfs menselijk bloed, meestal als doel om de menselijke seksualiteit te ‘bevrijden’ van commercieel belang. Wat je ook van zijn methoden vindt: Leyba wordt binnen de kunstwereld gezien als belangrijk en baanbrekend artiest en het betekent dan ook heel wat dat hij het artwork wilde verzorgen voor Mille Plateaux
De releaseparty gaat door op zaterdag 21 juni in la Maison de la Création in Brussel, een adembenemende happening samen met de Nederlandse ‘special guests’ Grey Lotus!
The Drink Alsace experience – Confrerie Saint-Etienne d’Alsace – 6
De geschiedenis van de meeste confréries gaat terug tot het midden van de 14de eeuw wanneer wijnboeren hun lokale productie willen beschermen door jaarlijks een groot feest te beleggen waarop nieuwe leden die aan de opgestelde gedrags- en productiecode voldoen, worden geïntroniseerd.
Ook in de Elzas vinden we dergelijke verenigingen terug met de gilde van Ammerschwihr als voortrekker, gilde die jaarlijks op 26 december nieuwe leden aantrekt, op voorwaarde dat ze aan de kwaliteitsnormen voldoen. Vanaf 1848 noteren we mede door de vele oorlogen die Frankrijk teisteren, een terugval van hun activiteiten.
Heerlijk smeuïg, de room en boterproducten van Elle & Vire
Heerlijk smeuïg: de room- en boterproducten van Elle & Vire, de unieke smaak van de beste producten uit Normandië veroveren de Belgische koelvakken.
Al meer dan 60 jaar lang trakteert het Franse merk Elle & Vire groot en klein op producten op basis van de beste melk uit Normandië: room-, maar ook boterproducten en de onlangs gelanceerde culinaire zoute en zoete zuivelbereidingen. Het merk gaat prat op zijn expertise op het gebied van zuivel - het hart van zijn activiteiten - en is in minder dan een eeuw uitgegroeid tot de crème de la crème der zuivelproducenten. Het geheim achter de producten van Elle & Vire, die zelfs in de smaak vallen bij de meest veeleisende zuivelfans? De mix van een unieke knowhow en traditionele, maar tegelijkertijd ook visionaire producten.
Met deze ervaring wenst Elle & Vire de absolute referentie te worden op de Belgische markt in het Premium segment. Het merk introduceert 6 van de populairste producten uit haar uitgebreide gamma: ongezouten en lichtgezouten boter uit de zuivelfabriek in Condé-sur-Vire, zure room, crème anglaise en bereiding voor crème brûlée. Authenticiteit, plezier en liefde voor de smaak. Dit zijn de waarden die dit grote merk ons dit jaar belooft bij zijn lancering op de Belgische markt.
Waar het allemaal begon: de bocage normand, een unieke regio. Het merk ontleent zijn naam aan zijn streek van afkomst. Het kwam tot stand in het hart van de bocage normand, om precies te zijn tussen twee rivieren genaamd de ‘Elle’ en de ‘Vire’. Hier vloeien de Franse departementen Calvados, Orne en Manche samen te midden van groene heuvels die regelmatig worden getrakteerd op een verse regenbui waardoor het gras er mals is en snel groeit. Hier kronkelen rivieren rustig tussen uitgestrekte weilanden met landelijke heggen. Hier neemt de natuur haar tijd om het beste van zichzelf te geven en de mooiste herinneringen uit onze kindertijd terug tot leven te wekken; een tijd van zondagse wandelingen, warme zomerplensbuien en copieuze maaltijden.
België: here we come! Het is dus niet toevallig dat Elle & Vire een belangrijk Frans merk en leider in zijn marktsegment is geworden. Sinds zijn begindagen staat het merk symbool voor het succes van een onderneming die terug kan grijpen naar het Franse gastronomische erfgoed. Vandaag kennen 9 op de 10 Franse consumenten het merk en 7 op de 10 gezinnen kochten in 2012 minstens één van de Elle & Vire-producten. Kiezen voor Elle & Vire is kiezen voor kwaliteit, authenticiteit en smaak. Ook de Franstalige Belgische consument kent het merk Elle & Vire goed; het grote publiek kent het vooral dankzij de talrijke reclamefilmpjes op de Franse televisie. In tegenstelling tot in Frankrijk, is het merk in België nog geen leider in het room-, boter- en dessertbereidingensegment.
Elle & Vire wenst in 2014 de Belgische markt te veroveren met een gevarieerd productgamma. Hiermee wenst het merk uit te groeien tot de nieuwe, unieke referentie in het Premium segment.
Het gamma van Elle & Vire in België: een gevarieerd gamma, een unieke smaak-sensatie
1. Elle & Vire volle, zure room : Room is van nature uit vloeibaar. Om een volle textuur te bekomen, dient de room te worden aangezuurd met melkzuurbacteriën. Hierbij komt een uniek aroma vrij en klonteren de proteïnen samen waardoor een volle textuur ontstaat. Volle room bevat dus niet meer vet dan vloeibare room, maar u kunt dit heerlijke, verse product voor andere bereidingen gebruiken. Volle, zure room in zakformaat, de perfecte partner voor al uw dessertbereidingen. Dankzij het zakformaat van de Elle & Vire Volle room -Zure kunt u de precieze hoeveelheid afmeten en de room langer beschermen tegen lucht en licht. Deze room heeft de ideale textuur om uw gebakjes te decoreren of kookvocht een extra smaakboost te geven. Voeg het equivalent van 1 grote soeplepel toe voor het pimpen van uw zelfgebakken tarte tatin of zorg voor een zoete toets bij uw kwarkdessert met rode vruchten… Deze room is de perfecte partner voor al uw dessertbereidingen. Volle, zure room, zakje 17cl - Aanbevolen verkoopprijs: 1,49€
2. Boter van de zuivelfabriek in Condé-sur-Vire : Boter is een delicatesse bij uitstek; een absolute must-have voor in de ijskast. Een uniek product dat, indien het van goede kwaliteit is, wonderen kan verrichten in de keuken. Elle & Vire lanceert twee productreferenties in België: Ongezouten boter van de zuivelfabriek in Condé-sur-Vire en Licht gezouten boter van de zuivelfabriek in Condé-sur-Vire. Kenners zullen helemaal weg zijn van zijn unieke, smeuïge smaak met 82% vetgehalte. Deze traditionele boter doet iedere boterham met of zonder beleg heerlijk tot zijn recht komen. Dit product werd in 2013 bekroond met de Gouden Medaille voor Landbouw en zal zelfs de hoogste verwachtingen weten in te lossen.
Ongezouten boterrol van de zuivelfabriek in Condé-sur-Vire. Deze boter bevat een extra snuifje zout waardoor hij zich perfect leent voor rauwe, gebakken, zoete of zoute bereidingen. Zijn zoute smaak is intenser dan die van andere boterproducten op de markt. Dit geeft deze boter dan ook zijn unieke smaak en krachtige aroma. Heerlijk als smaakmaker bij een eenvoudig gerecht zoals puree of bij karamel met gezouten boter. Aanbevolen verkoopprijs: 2,39€
3. De zoete keukenhulpjes van Elle & Vire, het geheime wapen voor een geslaagd dessert : Crème anglaise, geniet van een authentiek, home-made dessert . Bereid eens een crème brûlée en geniet van een heerlijk dessert in een handomdraai. De crème anglaise van Elle & Vire is een Normandisch recept met de subtiele smaak van bourbonvanille en heerlijke Normandische melk.
The Drink Alsace experience - culinair - Bistro des Saveurs - Obernai
Achter de eenvoud van een simpel rijhuisje in de rue de Sélestat in Obernai gaat een ongekende gastronomische rijkdom schuil. Hier vindt met het werkterrein terug van Helene en Thierry Schwartz.
Eens men de deur achter zich dichttrekt, wordt men geconfronteerd met een overweldigend authentiek decor met zware eiken balken, kleine gezellige tafeltjes en een aaneenschakeling van kleine eetruimten. Alleszins opvallende tafeldecoraties zijn de langgerekte katoenen servetten en het lange padvindermes met lederen hoes die de donker bruine tafels met gepolijst blad notelaarhout sieren. Een klein berichtje verzoekt de gasten het mes niet in het tafelblad te planten zoals eerder een traditie bleek in de Elzas.
Costa Cruises gaat 'slow cruisen' vanuit Amsterdam
Rederij Costa Cruises pakt uit met een gloednieuw cruiseconcept: Slow Cruises. Het zijn unieke cruisereizen, voor zij die houden van rust, langs een verrassende reisroute en met meer tijd om de prachtige steden onderweg te verkennen. De haven van AMSTERDAM is ook voor de Belgische markt een handige vertrekplaats.
Rederij Costa Cruises opereert tijdens het komende zomerseizoen met de Costa neoRomantica, een kleiner en vooral intiemer schip met een service die inspeelt op de persoonlijke wensen van elke reiziger. Op 21 mei vertrok de Costa neoRomantica voor een eerste slow cruise vanuit Amsterdam en er volgen in de komende maanden nog meerdere schitterende reizen. De vaarschema’s zijn van die aard dat er voldoende tijd wordt geboden om bestemmingen onderweg grondig te verkennen. Met andere woorden, de Costa neoRomantica gaat in elke haven langer voor anker.
Baltische steden: Vooral omwille van de stopplaatsen zullen de cruises door de Oostzee onvergetelijke herinneringen opleveren. Steden als Stockholm, Helsinki en Talinn zijn stuk voor stuk topbestemmingen in Noord-Europa en een bezoek aan het schitterende St-Petersburg is de kers op de taart van een super slow cruise. De reizigers hebben twee dagen de tijd om de mooiste Russische stad te ontdekken, onder meer de zomerpaleizen van de tsaren en het wereldberoemde Hermitage Museum. De reis duurt 13 dagen en de vertrekdata zijn 25 juni, 2 en 26 augustus.
Noorderlicht: Voor zij die houden van ongeschonden en overrompelend natuurschoon, tijdens de beste reisperiode van het jaar, is er de slow cruise naar de Noordkaap. De reisroute, door het Noorse fjordengebied, is fascinerend en de havens waar de Costa neoRomantica voor anker gaat zijn toppers van het toerisme in Noorwegen: Alesund, Trondheim, Bergen en de Geirangerfjord. De reis duurt 13 dagen en de vertrekdata zijn 13 en 21 juli, 14 augustus.
Spitsbergen: Wie op 7 juli in Amsterdam aan boord gaat van de Costa neoRomantica, met als eindbestemming Spitsbergen, mag uitkijken naar een fantastische cruisereis. Spitsbergen is een eilandengroep in de Noordelijke IJszee, een imponerende gletsjerwereld die de reizigers kunnen bewonderen tijdens heldere nachten want de zon gaat daar niet onder. Voeg daarbij de reisroute naar het hoge noorden, de vaart door het Noorse fjordengebied, en je krijgt een cruisereis uit de duizend. Info: www.costacruises.be
The Drink Alsace experience – Wijndomein Wolfberger – 5
De eerste kelders van dit wijndomein in Eguisheim worden in 1902 gebouwd. De permanente evolutie van de wijnteelt in de vroege 20ste eeuw liet een vrij ongebonden coöperatieve samenwerking toe.
Midden de 20ste eeuw worden diverse regels en normen geactualiseerd en opgelegd en een nieuwe wet in 1976 zorgt voor duidelijke richtlijnen zodat ook de leden van de coöperatieve Wolfberger een duidelijke gedragslijn moeten uitstippelen. Ondertussen telt deze coöperatieve meer dan 450 leden en worden meer dan 1200 ha wijngaarden erdoor beheerd.