Over suikers in voeding bestaan veel misverstanden, over alternatieve zoetstoffen nog veel meer. Twee jaar geleden begon de VIWF (Vereniging van de Belgische Water- en Frisdrankindustrie) met een campagne om duidelijkheid te scheppen. Na de lancering van het informatieplatform www.zoetstoffen.eu (in 2013), wetenschappelijk gevalideerd door de voorzitters van twee diëtistenverenigingen en Prof. Marie-Louise Scippo (Universiteit Luik), vond een eerste workshop over zoetstoffen in dagelijkse gerechten plaats.
Bijna dagelijks worden we om de oren geslagen met allerlei onheilsberichten en alarmerende, pseudowetenschappelijke onderzoeken over zowat alle aspecten van onze voeding. De vaak tegenstrijdige berichtgeving of interpretatie voedt de verwarring nog meer, ook omtrent de relatief ‘nieuwe’ zoetstoffen als alternatief voor (toegevoegde) suikers.
De sectorvereniging van waters en frisdranken VIWF vond het dan ook hoog tijd om de puntjes op de i te zetten. Zij deed dat een eerste maal in 2012 met de organisatie van een wetenschappelijk congres, en met een paneldebat in 2013 in het kader van de lancering van het platform www.zoetstoffen.eu, waar de VIWF voor het eerst objectieve informatie verzamelt en toegankelijk maakt.
“Naast de massale desinformatie was het tijd voor accurate informatie, met focus op wetenschappelijke feiten”, zegt David Marquenie, secretaris-generaal van de VIWF. “Maar 70% van de Belgen zegt niet te weten waar ze goede informatie kan vinden over voeding en gezondheid. Daarom verdient dit platform alle bekendheid”, vult prof. Dr. Wim Verbeke van de UGent aan.
Van theorie naar praktijk
Het gaat immers niet alleen om frisdrank. Zoetstoffen zijn ook een heel dankbaar ingrediënt van een evenwichtige dagelijkse voeding. David Marquenie: “Deze workshop is zo’n beetje het vervolg op de ‘theorie’. Nu gaan we samen met foodblogster Marta Majewska en expertdiëtisten in op de praktische rol van zoetstoffen in dagelijkse gerechten.” De workshop werd begeleid door diëtisten Lut Van Lierde en Nicolas Guggenbühl (Instituut Paul Lambin).
“De misverstanden zijn inderdaad hardnekkig, daarom blijven dit soort initiatieven erg nodig”, beaamt Lut Van Lierde. “Zo spreekt de volksmond nog altijd van ‘foute suikers’, terwijl er tientallen zoetstoffen zijn met geen of verwaarloosbare caloriewaarde en die door de EFSA* volkomen veilig werden bevonden. Het gaat erom degene te selecteren die geen bijwerkingen hebben, én het voordeel van een intensieve smaak, waardoor je er maar kleine hoeveelheden van nodig hebt. Voor elk van die zoetstoffen legt de EFSA een ADI** vast. Of die stoffen natuurlijk of artificieel zijn, speelt daarbij geen enkel rol. Het zijn deze stoffen die we onder de loep nemen in de workshop.”
Marta Majewska - foodie en fervent blogster (The Luscious Joys of Princess Misia) over waarom ze zo graag kookt met zoetstoffen: “Ik heb altijd vers en gezond gekookt, en ben actief op zoek gegaan naar alternatieve ingrediënten voor suiker. Eens je leert koken met zoetstoffen, met hun intense smaak en unieke troeven, zie je al vlug de meerwaarde ervan in.”
La dolce vita hoeft nooit ver weg te zijn volgens het Italiaanse S.Pellegrino. Voor de zomer van 2014 lanceert het merk daarom een nieuwe smaak in zijn lijn populaire natuurlijke limonades: SanPellegrino Pompelmo. De bitterzoete smaak van grapefruit in een heerlijk verfrissend drankje.
Mediterrane citrusvruchten staan bekend om hun verfrissende eigenschappen. De bitterzoete smaak van grapefruit is daar geen uitzondering op. Integendeel. In SanPellegrino Pompelmo, een drankje waarbij zoet, zuur en bitter perfect in balans zijn, zorgt vooral de subtiele, lichtbittere grapefruitsmaak voor het verfrissende effect. Als sfeervol aperitief of om het hoofd koel te houden bij een spannende WK-match? De limonades van SanPellegrino zijn sowieso je partner in crime bij de komende zwoele dagen.
Pioniers van fruitige dranken: De nieuwe SanPellegrino Pompelmo vervolledigt de populaire limonades van de lijn, bestaande uit Limonata (citroen), Aranciata (sinaasappel) en Aranciata Rossa (bloedsinaasappel). Stuk voor stuk fruitige en bruisende dranken met het sap van vruchten afkomstig uit de allerbeste Siciliaanse en Italiaanse boomgaarden. SanPellegrino lanceerde de limonades in 1932 en bleef sindsdien trouw aan zijn traditie: elk stukje fruit wordt tot op vandaag nog altijd met de hand geplukt.
100 % natuurlijk : Anders dan bij de doorsneesoftdrinks zit er geen enkel bewaarmiddel in de limonades van SanPellegrino. De elegante bolvormige flesjes van 20 cl en vintageblikjes van 33 cl met handige afsluitcap zijn intussen uitgegroeid tot een vaste waarde, zowel thuis als op restaurant. De limonades zijn het lekkerst goed gekoeld. Vanaf nu verkrijgbaar in de supermarkt en bij geselecteerde horecazaken. In blikjes van 33 cl, € 4,44 voor een sixpack (€ 0,74 per blikje).
PALM PARKIES maakt zich op voor meer dan 500.000 bezoekers
PALM PARKIES programmeert deze zomer in 18 steden en gemeenten, 13 in België en 5 in Nederland, gedurende 7 weken zo’n 127 gratis festivalconcerten. PALM PARKIES ontstond lokaal in 1991 en groeide uit tot hét grootste ‘dichtbij’ festival van Vlaanderen/Nederland! Een veelbelovende affiche staat garant voor kwaliteit en gezelligheid. De festivals zijn uniek in hun soort omdat ze 7 weken lang, tijdens de week, buiten de concurrentie van de weekendevenementen, worden georganiseerd.
Veranderende consument doet de biermarkt verschuiven ! De aankoop en de consumptie van bieren verschuift voor een stuk van de traditionele horeca en winkelkanaal naar een derde pijler: evenementen. Sinds 2005, nu reeds 10 jaar, is Brouwerij PALM trouwe partner van de gratis concertenreeks PALM PARKIES. PALM slaagt er met PALM PARKIES in om zich, in een krimpende markt actueel, eigentijds én geloofwaardig te positioneren.
PALM onlosmakelijk verbonden met PARKIES. PALM is een tevreden naamsponsor. Peter Buelens PR & Marketing Manager van PALM: “Het partnership tussen de organisatie, vzw Divers, en Brouwerij PALM is een duidelijke win-win samenwerking. De waarden van beide merken sluiten naadloos op mekaar aan en de positionering van beide is in perfecte harmonie. Samen brengen we een sfeervol vakantiegevoel naar zo’n 500.000 consumenten, naast het zeer sterke artistiek luik laten we dit jaar de consument PALM Hop Select, met hop van eigen teelt, ontdekken en vooral genieten.”
Dé namen voor de zomer van PALM PARKIES 2014: In Vlaanderen worden ondermeer Frank Boeijen, Belle Perez, Udo, Tom Helsen, Buscemi feat Squadra Bossa, de Corsari’s, The Wolf Banes, Isolde et Les Bens en nog vele anderen geprogrammeerd …
In Nederland staan op het programma: Belle Perez, Pure!Soul!Power!, Cookies & Cream, De boM! en dezelfde Frank Boeijen. Het muzikale aspect is één van onze belangrijkste pijlers, niet alleen met bekende ‘koppen’ maar ook met gevestigde waarden en opkomend talent. www.palmparkies.net
Gini wakkert de passie aan op de zomerse terrassen, in cafés of trendy clubs. De klanten zullen immers het ijs kunnen breken dankzij een bottle tag om de hals van het befaamde groene flesje! Geen eindeloze smorende blikken in het niets of de eeuwige vraag: “ hoe kan ik hem/haar duidelijk maken dat ik in hem/haar geïnteresseerd ben?”
De verleiders onder ons hoeven enkel een Gini te bestellen, hun telefoonnummer en/of een meer expliciete uitnodiging in te vullen op het etiket en aan hun prooi te overhandigen. Laat het spel van verleiding beginnen...
Message voor een onstuimige nacht op hotel. Gini gaat nog een stap verder en geeft de avontuurlijke types de kans om een “Gini Sexy Night” te winnen, een onstuimige nacht in het extrentrieke Antwerpse hotel The Black: www.hoteltheblack.be, inclusief ontbijt. Dit Antwerpse hotel nodigt iedereen uit om het sensuele avontuur op te zoeken en om zich passioneel te laten gaan tijdens een eenmalige maar bijzondere nacht. En om de winnende koppels meteen in de juiste sfeer te brengen schenkt Gini hen een sensuele verleidingskit, bij aankomst in de kamer... Gedurende de drie heetste maanden tot 31 augustus 2014 zal deze wedstrijd de passie hoog doen oplaaien in maar liefst 500 geselecteerde verkooppunten.
Deelnemen is heel eenvoudig. Iedere bottle tag om de hals van een flesje Gini draagt een unieke code. Kras de scratch die de code bedekt en geef de cijfers in op www.ginicontest.be of op de Facebookpagina van Gini. Iedere maand zijn er 5 winnende codes! Zo zullen deze zomer vijftien Ice Breaker koppels de lakens van het hotel The Black gloeiend heet houden. De Facebookfans hebben een dubbele kans om te winnen want ook zij krijgen hun unieke code.
GINI, Verleidingsspecialist, al meer dan 40 jaar. De communicatiefilosofie van Gini, sinds 1971 op de Belgische markt, is altijd verleidend en sensueel geweest en heeft steeds de verschillende vormen van verleiding aangekaart. Gini, de vurigste frisdrank, nodigt uit om het ijs te breken. De unieke groene kleur van het logo en de lekkere ingrediënten zijn een uitnodiging om een wereld met oneindige mogelijkheden, zintuiglijk genot en wellust te ontdekken. De citroenextracten en de intense bubbels nodigen uit tot een variatie aan plezier. Deze frisdrank dient ook uitstekend om allerlei mengelingen te realiseren, denk maar aan de heerlijke cocktail Gin Gini...
Duizend bergtoppen, 150 dalen en 615 meren. Graubünden is Heidi‘s geboortestreek, de bron van de Rijn, het land van de steenbokken en het vakantiegebied nr. 1 van Zwitserland. Graubünden staat voor wereldberoemde vakantieplaatsen zoals St. Moritz, Davos Klosters, Arosa, Flims Laax maar ook voor authentieke bergdorpen en dalen. Graubünden heeft een unieke veelzijdigheid aan highlights voor groot en klein – een paradijs om te wandelen, te mountainbiken, te golfen, voor wellness, treinreizen, kunst & cultuur. Voor een zomers verblijf in de Alpen reis je naar Graubünden, vakantiegebied Nr. 1 van Zwitserland. Je kan er niet alleen wandelen, fietsen, mountainbiken, bergbeklimmen, zonnen, zeilen, musea bezoeken maar ook een originele vakantietijd beleven met buitengewone en verrassende attracties, zoals een lama trekking, rodelen (ja in de zomer) en yoga aan een bergmeer.
Yoga in de bergen, de perfecte ontspanning: Na een verblijf in de prachtige bergwereld van Graubünden voel je je kiplekker, helemaal ontspannen en zijn de batterijen weer opgeladen. Dat goede gevoel kun je nog aandikken door een yoga-vakantie in Graubünden. Er zijn heel wat mogelijkheden en super aantrekkelijke formules zoals een ochtendyoga aan een bergmeer. De rust van de natuur en de rustgevende yoga zorgen voor een ongekende ervaring. Tijdens de zomermaanden kun je o.m. de “Morgenstille” van Graubünden beleven tijdens een yogasessie aan Caumasee, nabij het stadje Flims. www.yogafluss.ch
Lama Trekking: Spreken we over lama’s dan denken we aan Peru en de bergen van de Andes. Maar de Zuid-Amerikaanse schaapskameel voelt zich blijkbaar ook goed thuis in de Zwitserse Alpen. Vandaar ook dat je in Graubünden kunt deelnemen aan een heuse lama-trekking. De achtdaagse tocht wordt georganiseerd in het Safiental. De schitterende hooggelegen vallei, midden een decor van imponerende bergen, is bekend om zijn natuurpracht en stilte. www.bandli.ch
Rodelavontuur: De langste rodelbaan van Europa, die vind je in Graubünden. De Pradaschier rodelbaan ligt aan de rand van het dorpje Churwalden, een deelgemeente van het bekende vakantieoord Lenzerheide. De rodelbaan staat vermeld in het Guinness Book of Records met volgende gegevens: 3 kilometer lang, 31 bochten, een hoogteverschil van 480 meter. Een afdaling duurt zeven minuten en die staan garant voor een onvoorstelbare adrenaline boost. www.lenzerheide.com .
LEVE DE WINTER....MET VROEGBOEKKORTING !!! DE WINTERVERKOPEN 2014 ZIJN GEOPEND BIJ PIERRE & VACANCES EN MAEVA
Bij Pierre & Vacances - labels villages clubs en premium - en Maeva kunt u nu reeds uw wintervakantie 2014-2015 reserveren ! Reserveer vóór 4 november 2014, en geniet van een korting tot 20% in de bergen, aan zee, in Frankrijk, Spanje of de Antillen en dit inclusief schoolvakanties !
AANTREKKELIJKE TARIEVEN voor wie vóór 4 november 2014 reserveert ! Pierre & Vacances Résidences: Tot -20% korting* voor een verblijf van een week; Pierre & Vacances villages club: –15% korting* voor een verblijf van een week; Pierre & VACANCES Premiun: Tot –15% korting* voor een verblijf van een week en Maeva –20% korting* voor een verblijf van een week. Deze aanbieding is geldig op de accommodatie voor een verblijf van 7 nachten minimum (3 nachten voor Spanje) in dezelfde residentie of vakantiepark (uitzondering dossierkosten, bijdiensten en transportkosten) voor een reservatie vóór 04/11/20143 en dit voor alle verblijven vanaf 15/11/2014 t/m 8/05/2015.
DE PLUSPUNTEN VAN DE BERGEN: Voor reservaties vóór 4 november, terzelfdertijd als de accomodatie : tot -45% op skimateriaal inclusief schoolvakanties en tot -20% op de skipassen. Geen zorgen meer, de Sneeuwgarantie van Pierre & Vacances en Maeva is in de accomodatieprijs inbegrepen ! Bij te weinig of te veel sneeuwval, kunt u uw verblijf kosteloos annuleren 5 dagen voor het vertrek
Een nieuwe waaier aan diensten @Home
Om nog beter de verwachtingen van de klanten in te lossen, stelt Pierre & Vacances een nieuwe gamma aan diensten inbegrepen of à la carte. Altijd inbegrepen, Essential@Home (beddengoed, handdoeken, onderhoudskit, schoonmaak aan het einde van het verblijf, uitleenservice) en à la carte Superior@Home en Deluxe@Home stellen tal van à la carte-diensten voor zoals opgemaakte bedden bij aankomst, basic wifi...
Leuke nieuwe bestemmingen: Residentie Pierre & Vacances premium Les Terrasses d’Helios – Flaine - Voorbeeld tarief: 1016€ voor een week in een 3-kamerappartement voor 6 personen – 3-10 januari 2015; Village club Pierre & Vacances Origo Mare - Fuerteventura Spanje Voorbeeld tarief: 923€ - een week in een Select huis 3 kamers voor 6 personen – 21-28 februari 2015 en Residentie Pierre & Vacances premium Julia Augusta – Roquebrune Voorbeeld tarief: 901€ voor een week in een 3-kamerappartement voor 6 personen – 20 - 27 december 2014.
Informatie en Boekingen: www.pierreetvacances.be tel 070 246 100 (België) - (€ 0,16 BTW incl./m)
De ultraluxe cruiserederij Seabourn start een samenwerking met de United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) ter bescherming van het Werelderfgoed. De samenwerking is gestart met als doel om het begrip in de reisbranche en onder reizigers te vergroten voor de bescherming en bevordering van de unieke culturele en natuurlijke plekken wereldwijd waar UNESCO zich voor inzet. Seabourn heeft toegezegd $1 miljoen te investeren als onderdeel van de meerjarige overeenkomst.
Voor gasten aan boord van Seabourn betekent de samenwerking met UNESCO een unieke achter de schermen kennismaking met huidige en toekomstige projecten van UNESCO. Gastsprekers met specifieke kennis over het Werelderfgoed varen mee en geven lezingen als onderdeel van het beroemde ‘Seabourn Conversations’ programma. Tevens zal Seabourn een bedrag per excursie aan UNESCO doneren wanneer de excursie een Werelderfgoed aandoet. De cruiserederij zal ook in een aantal havens een speciale ‘Werelderfgoed Ontdekkingstoer’ ontwikkelen, met exclusieve informatie betreft het Werelderfgoed.
"Seabourn is trots om samen te werken met UNESCO ter bevordering en ondersteuning van duurzaam toerisme", aldus Richard D. Meadows, President bij Seabourn. "Door deze samenwerking blijven we onze gasten voorzien van een diepere waardering van de vele Werelderfgoed plaatsen die we als cruiserederij bezoeken en laten we het belangrijke werk wat UNESCO doet zien."
Irina Bokova, directeur-generaal bij UNESCO, is tevens blij met de samenwerking. "Met deze samenwerking laten UNESCO en Seabourn hun gezamenlijke kracht en inzet zien bij de bescherming van het Werelderfgoed, door het bevorderen van duurzaam toerisme op diverse iconische bestemmingen. De samenwerking stelt ons in staat om het reizend publiek te bereiken met onze universele boodschap welke erg belangrijk is voor het wederzijds begrip die nodig is om een cultuur van rust te behouden."
Seabourn deelt een passie met zijn gasten voor het ontdekken van de meest bijzondere bestemmingen wereldwijd. De ultraluxe cruiserederij biedt haar gasten elke cruise diverse mogelijkheden om unieke ervaringen op te doen, zoals een bezoek aan het tempelcomplex van Borobudur op Java, de ruïnes van Pompeii en Herculaneum in Italië en de Taj Mahal in Agra, India. Zo volledig verschillend als deze plaatsen zijn, ze delen een gemeenschappelijk kenmerk - ze zijn allemaal onderdeel van de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Sinds de oprichting heeft Seabourn honderden bezoeken gefaciliteerd naar de bijzondere plekken op deze lijst. Momenteel worden meer dan 150 plaatsen aangedaan op de diverse routes. www.seabourn.com
Je kunt er maar beter tijdig aan denken als het om een cruisereis tijdens de Kerstperiode gaat. De Kersttijd is er vlugger dan gedacht en voor een Kerstcruise met Star Clippers is tijdig reserveren interessant én het biedt voordelen ! Rederij Star Clippers heeft fantastische schepen in de vaart, zeilschepen die tot de verbeelding spreken met een beperkt aantal reizigers aan boord. Die genieten van groot comfort, van een super service en van onvergetelijke vaarroutes.
Wie droomt er niet van een cruise tijdens de Kerstperiode in de Caraïbische Zee, langs de Leeward Eilanden, met afreis in St-Maarten, of een zevendaagse reis langs de kust van Cuba! Deze en andere droomreizen van Star Clippers, aan boord van de Star Flyer, Star Clipper en Royal Clipper, kun je nu boeken met volgende kortingen: € 600 boord credit per hut voor twee personen met mogelijkheid tot aankopen in de bar, het restaurant en de Sloop Shop. Er is geen singletoeslag voor alleenreizende personen en een derde persoon die een hut deelt met twee anderen reist gratis, met uitzondering van de havenrechten. Afvaarten: op 20/12 met Royal Clipper, zeven nachten, Windward Eilanden vanuit Barbados; op 20/12 met Star Clipper, zeven nachten, Leeward Eilanden vanuit St Maarten en op 21/12 met Star Flyer, zeven nachten, Cuba vanuit Cienfuegos.
Star Clippers exploiteert 3 van ’s werelds grootste zeilschepen. Passagiers kunnen de romantiek van het zeilen ervaren aan boord van een schip in een relaxte omgeving en met een hoog niveau van dienstverlening. Alle drie de schepen hebben ruime teakhouten dekken, zwembaden, informele diners, een gezellige Tropical Bar aan dek en een comfortabele piano bar. De schepen zijn groot genoeg om 1e klas accommodatie te bieden en klein genoeg om intieme havens aan te doen die onbereikbaar zijn voor de grote cruiseschepen. De twee kleinere schepen, Star Flyer en Star Clipper, hebben per schip plaats voor 170 passagiers tegenover 74 bemanningsleden, de Royal Clipper heeft plek voor 227 mensen tegenover 106 bemanningsleden. Door het comfort, de activiteiten en de sfeer van een privé jacht, wordt Star Clippers gezien als een van de meest vooraanstaande specialisten in de cruise branche. www.starclippers.com