Tijdens de World Beer Awards 2014 werd Tongerlo Blond verkozen tot het beste bier ter wereld, en dit over de acht categorieën heen. Hiermee laat Tongerlo Blond een 700-tal andere bieren achter zich, na eerst een gouden medaille in de wacht te hebben gesleept als beste bier in de categorie ‘World’s Best Pale Beer’.
De World Beer Awards is een van de meest toonaangevende internationale bierwedstrijden. Een professionele jury verkiest voor elk continent per bierstijl een top drie, waarvan de laureaten het vervolgens wereldwijd tegen mekaar opnemen. Deze ‘World’s Best’ binnen hun categorie strijden tot slot voor de ultieme bekroning: het ‘World’s Best Beer’. Tongerlo Blond mag zich vandaag als eindwinnaar het beste bier ter wereld noemen. Samen met Prior Tongerlo, Tongerlo Bruin en Tongerlo Christmas behoort Tongerlo Blond tot de familie van Tongerlo abdijbieren. De tripelvariant Prior Tongerlo heeft eerder al verschillende bekroningen op zijn naam geschreven, waaronder een gouden medaille tijdens de World Beer Awards 2011. Het gamma behoort tot de Belgische erkende abdijbieren. Elke variant ondergaat een hergisting op fles. De extra lange rijping geeft de bieren hun typische, intensere aromabeleving en smaak. Tongerlo Blond (6% vol.alc.) wordt gekenmerkt door een aanzet die zacht en zoetig is, met een lichtdroge afdronk.
Brouwerij Haacht brouwt sinds 1990 deze authentieke abdijbieren onder licentie. Hiermee ondersteunt zij niet alleen één van de meest actieve kloostergemeenschappen uit ons land, maar zet ze met hedendaagse technieken en evenveel passie de eeuwenoude traditie van de Norbertijnen van Tongerlo verder.
Tongerlo Blond is verkrijgbaar in de drinkcenters en de Colruyt- en Spar-supermarkten. Een geschenkverpakking, die naast de 3 basisvariëteiten ook een bijhorend glas bevat, behoort eveneens tot het gamma. Tongerlo Christmas is uiteraard seizoensgebonden: een variant geïnspireerd op Tongerlo Blond, die jaarlijks vanaf oktober beschikbaar is.
Brouwerij Haacht is een onafhankelijke, Belgische familiebrouwerij en stelt een 400-tal werknemers tewerk. Naast haar pils, Primus, brouwt ze eveneens verschillende speciaal-, abdij-, fruit-, wit-, amber- en tafelbieren. De bekendste merken zijn Keizer Karel, Tongerlo en Mystic. Het drankengamma vertegenwoordigt jaarlijks een afzet van meer dan 1 miljoen hectoliter en bestaat eveneens uit een volwaardig assortiment eigen gebottelde natuurlijke mineraalwaters en frisdranken onder het merk VAL, Fuerto koffie, en diverse Franse en wereldwijnen. Brouwerij Haacht staat ook in voor de exclusieve botteling van Pepsi, bestemd voor het Belgische horecakanaal.
Haar hoofdactiviteit is een totale service bieden aan meer dan 6.000 horecazaken, voor zowel de thuis- als exportmarkt. Consumenten kunnen haar producten ook terugvinden bij de betere drankenhandelaars en supermarkten. In Frankrijk opereert zij onder Brasserie du Coq Hardi en in Nederland als Bierbrouwerij De Leeuw.
Echo’s Franse wijnoogst 2014 – 2 – Domaine Alain Jaume & Fils
Hier werd de oogst op 11 september opgestart op de percelen Grand Veneur, een mooie dag om de Syrah van de Côtes du Rhône ‘Les Champauvins’ binnen te halen. Sedertdien zorgen de klimatologische omstandigheden, mistraltoetsen, temperaturen boven de 30° C voor een mooie rijping. Her en der vertonen de gelende bladeren de eerste sporen van droogte wat de concentratie in de bessen te goede komt.
De phenolitische maturiteit in de Syrah was aldus Christophe Jaume perfect, reden waarom de oogst van de Grenache even werd vertraagd in de hoop een gelijkaardig resultaat te bekomen. Hopelijk blijven aldus Christophe de onweders achterwege zodat men ook voor de Châteauneuf du Pape, Lirac en Vacqueyras mooie resultaten kan boeken.
Echo's Franse wijnoogst 2014- Enthousiasme bij Champagne Drappier
De percelen van de Grande Sendrée zijn in volle conversie bio en worden door de vendangeurs onder handen genomen. De oogst 2014 zal vermoedelijk deze van 1996 overstijgen waardoor men nu reeds spreekt van de ‘quatorze’ met perfect evenwicht tussen suiker en aciditeit. De meteo was de druivenoogst tijdens de zomer gunstig gezind met zon, regen, warmte en frisheid.
Hierdoor is de opbrengst overvloedig waardoor enkel het beste van het goede in de wijngaarden kan worden geselecteerd. De kalkachtige ondergrond ‘crayot jurassique Kimmeridgien’ die na de bosbranden van 1836 werd ontdekt zorgt dit jaar voor subtiele en erg fijne pinots, die na toevoeging van de chardonnay, dit jaar als laatste geoogst, ongetwijfeld zorgt voor een ‘grote Grande Sendrée’, een millésime om naar uit te kijken.
megabus.com opent eerste vestiging buiten VK en breidt Europees netwerk fors uit vanuit Belgiƫ
Low-budget intercity busreizen in Europa zitten in de lift. Marktleider megabus.com biedt daarom vanaf volgende maand een reeks nieuwe diensten aan in de Benelux. Hiervoor opent de busmaatschappij een nieuwe vestiging in België. megabus.com heeft haar plannen bekendgemaakt om low-budget diensten aan te bieden die Brussel verbinden met Luxemburg en Rotterdam. Vanaf 6 oktober kunnen reizigers een trip boeken vanaf €1 (de reservatiekosten bedragen €0,50 per boeking) , dat is minder dan de prijs voor een kopje koffie. megabus.com, onderdeel van de Stagecoach Group, zal met haar basis in Sint-Pieters-Leeuw bij Brussel zo’n 20 nieuwe jobs creëren.
Het aantal reizigers dat gebruikmaakt van de diensten van megabus.com in Europa is met meer dan 50% gestegen tussen 2012-2013 en 2013-14 en het bedrijf blijft haar reismogelijkheden uitbreiden en verbeteren om nog meer reizigers aan te trekken. megabus.com vervoert momenteel meer dan 15 miljoen passagiers in Europa en Noord-Amerika. megabus.com voorziet in een dagelijkse verbinding tussen Brussel en Rotterdam. Verder wacht het vervoersbedrijf nog op groen licht voor lijnen van Brussel naar Luxemburg en van Brussel naar Rijsel. Tickets voor nagenoeg alle nieuwe routes zijn verkrijgbaar op www.megabus.com.
De frequentie van de nieuwe routes is als volgt: Brussel-Luxembourg – een dienst per dag in elke richting (3u reistijd); Brussel-Rijsel – drie diensten per dag in elke richting (minder dan 2u reistijd) en Brussel – Rotterdam – een dienst per dag in elke richting (2u20min reistijd). Met haar tarieven bewijst megabus.com dat het aanzienlijk goedkoper is in vergelijking met andere vervoerswijzen van Brussel naar Rotterdam, Rijsel en Luxemburg. Naast een eerste verbinding naar Luxemburg plant megabus.com eveneens om vanaf oktober de frequentie te verhogen op bestaande routes van Brussel naar andere belangrijke Europese steden namelijk Brussel-Parijs (5 heen-en terugreizen vanaf 6 oktober), Brussel-Amsterdam (4 heen-en terugreizen vanaf 6 oktober) en Brussel-Keulen (4 heen-en terugreizen). De nieuwe planning betekent ook dat er voor het eerst een rechtstreekse verbinding is tussen Antwerpen en Keulen. Megabus.com zorgt voor een rit per dag in elke richting. Elders in Europa plant megabus.com nieuwe verbindingen tussen Parijs en Keulen en tussen Amsterdam en Keulen, en een verhoogde frequentie tussen Amsterdam en Rijsel.
In 2012 startte megabus.com met het organiseren van busreizen van Londen naar het Europese vasteland. Het netwerk van megabus.com doet een tiental steden aan waaronder Parijs, Rijsel, Boulogne, Amsterdam, Brussel, Gent, Antwerpen, Rotterdam en Keulen, Toulouse en Barcelona. De diensten van megabus.com zijn erg populair bij gezinnen, studenten en toeristen die willen besparen op de kosten van hun reis zodat ze meer kunnen spenderen op hun eigenlijke bestemming. De passagiers reizen in comfortabele bussen die onder andere gratis wifi aanbieden zodat reizigers gedurende de rit online kunnen. De bussen zijn uitgerust met moderne, milieuvriendelijke motoren, airconditioning en sanitaire voorzieningen. De Stagecoach Group investeert voortdurend in nieuwe voertuigen voor haar Europese netwerk. Vorig jaar nam megabus.com nog 10 nieuwe bussen in gebruik met het oog op de uitbreiding haar netwerk in Europa.
Vanaf 6 oktober zullen zes extra bussen, een investering van meer dan 2 miljoen euro, worden ingezet voor het Belgische net. De bussen van Van Hool beschikken over 72 zitplaatsen en beschikken over sanitaire voorzieningen, gratis wifi en een stopcontact voor elke reiziger. De tarieven van megabus.com starten aan €1 en blijven erg laag om er voor te zorgen dat elke bus gevuld raakt. Bovendien kiest megabus.com voor bussen met 72 zitplaatsen in plaats van 50. Op die manier kan de busmaatschappij de kosten per passagier drukken en kan ze de voordelige tarieven aanhouden zonder aan kwaliteit van de service in te boeten. Alle chauffeurs van megabus.com hebben een uitgebreide rijopleiding met succes afgerond. Tijdens de opleiding moesten de chauffeurs de trajecten onder de knie krijgen en leerden hoe ze met passagiers moeten omgaan. Deze opleiding is conform de verplichte Europese richtlijnen voor beroepschauffeurs van bussen, touringcars en vrachtwagens. Megabus.com draagt veiligheid hoog in het vaandel. Zo legt de busmaatschappij bijvoorbeeld wat betreft rusten rijtijden striktere regels op dan wat Europa voorschrijft.
Elizabeth Esnouf, Managing Director van megabus.com, "Brussel zal onze eerste basis op het vasteland in Europa zijn. Hiermee willen we enerzijds nieuwe diensten opzetten en anderzijds de frequentie van onze bestaande routes van en naar Brussel verhogen." "We zijn sinds twee jaar in België aanwezig en stellen een toename vast van het aantal reizigers voor langeafstandsreizen. Om die reden zijn we dan ook verheugd om zowel de lokale bevolking als toeristen in België meer reismogelijkheden te bieden en zo nog meer mensen de kans te geven om budgetvriendelijk en toch comfortabel te reizen.”
De nieuwe basis van megabus.com in België zal worden gevestigd in een depot van de Belgische busmaatschappij Bell Tours in Sint-Pieters-Leeuw. Naast haar eigen kantoor zal megabus.com het depot om haar voertuigen te stallen en te onderhouden, delen met Bell Tours.
De website van www.megabus.com is beschikbaar in het Nederlands, Frans, Duits en Spaans en laat reizigers toe om in euro te betalen.
Tot het elitekransje van de cuvées Los Vascos die dit jaar moeten worden ontdekt behoren Los Vascos Cabernet Sauvignon 2012; Los Vascos Grande Reserve 2010; Los Vascos Carmenere Grande Reserve 2012 en Le Dix de Los Vascos 2010.
Het mooie robijnrode jasje straalt kracht uit, fruitige neus. Vleugjes rode vruchten zoals kersen en aardbeien zijn subtiel versterkt door een basis van tijm, laurier en munt. Deze wijn biedt een mooi volume in de mond met soepele maar aanwezige tannines. Een evenwichtskunstenaar die heerlijk smaakt met gestoofde gerechten zoals een Provençaals stoofpotje of lamsstoofvlees. De klassieker die het domein groot maakte!
Los Vascos Grande Reserve 2010 - 75% Cabernet Sauvignon, 10% Carmenère, 10% Syrah, 5% Malbec - Prijs: 13,75 €
De opmerkzame liefhebber zal een levendige robijnrode kleur opmerken. Deze indruk wordt bevestigd door een uitgesproken neus van aroma’s van pruimen, verse kersen in een bed van diepere toetsen: vanille, kaneel, hazelnotenmeel, witte peper, kruidnagel en cashewnoot. Het verleidelijke volume en lange afdronk doen verfijnde gerechten perfect tot hun recht komen: gegaard lamsvlees, Chateaubriand met Cajunsaus, gekruide eendenborst en zachte aardappelen.
Los Vascos Carmenere Grande Reserve 2012 - 100% Carmenère - Prijs: 13,75 €
Dit druivenras dat in Frankrijk (het land van oorsprong) nog nauwelijks te vinden is, kreeg bijzondere aandacht van de Chileense technische ploeg. Drie jaar werk maar het resultaat mag er zijn: een wijn met verleidelijke rijpe vruchten en kruidige aroma’s. Een mooi paarsachtig jasje en een neus die vleugjes zwarte peper, laurier, koffie, bittere chocolade, munt en nootmuskaat onthult. Een uitzonderlijke wijn die uitstekend combineert met kaas, pasta of vlees. Past ook prima bij de Chileense keuken.
Le Dix de Los Vascos 2010 - 85% Cabernet Sauvignon, 10% Carmenère, 5% Syrah - Prijs: 39,60 €
Le Dix de Los Vascos mag zich het beste paard van de Viña Los Vascosstal noemen en blinkt uit door een diepe robijnrode kleur met lichte steenkleurige tinten. In de neus mengen zich rijpe rode vruchten met lichte likeurtoetsen. Het rijpen in Franse eikenhouten vaten zorgt voor een aangename licht geroosterde smaak. Structuur, volume en tannines vullen elkaar aan om een wijn aan te bieden die bol staat van elegantie, evenwicht en persoonlijkheid. Voor kenners.
Verdeelpunten: Brussel: La Grande Epicerie (Ukkel), Wine Square (Ukkel) en Rob (Sint-Pieters-Woluwe) – Vlaanderen: Triple X (Limburg), Goetze (Lier), La Cave de Bordeaux (Knokke), Dranken Gijbels (Paal) en Wijn Plaza (Lier) – Wallonië: Drinks Paradise (Waver), Manigart (Aarlen), Melchior Vins (Bergen) en La Maison du Vin (Dinant).
Colombia, Costa Rica en India zijn de drie nieuwe landen van herkomst voor de 100% arabicakoffies die de Monoarabica-lijn aanvullen. De lijn werd ingegeven door illy’s vergaande kennis voor het selecteren van de meest kostbare arabicakwaliteiten. Het is de bedoeling hun profiel een meerwaarde te verlenen, hun smaken meer ingang te doen vinden en de koffiecultuur verder te verspreiden.
De reis begon in verre, exotische landen en leidde tot de ontdekking van de exclusieve illy-melange. De onmiskenbare smaak en het aroma van illy zijn ontstaan uit een vakkundige melange van de beste 100% arabicakwaliteiten uit Zuid-Amerika, Midden-Amerika, India, Afrika en China. Smaak en aroma zijn altijd hetzelfde, in elke kop koffie, overal ter wereld.
De illy-melange doet de negen solisten optimaal tot hun recht komen, net als elk van de negen arabicakwaliteiten – gemengd in een symfonie van aroma’s – en verleent een meerwaarde aan de harmonie en het eindresultaat door er een speciale toets aan toe te voegen, als onderdeel van de kenmerkende eigenschappen. De illy Monoarabica-lijn omvat zes koffies uit een enkel land van oorsprong: Ethiopië, Brazilië en Guatemala; daar komen nu nog drie landen bij: Colombia, Costa Rica en India. De illy Monoarabica-ervaring wordt aangeboden in twee formaten: een blik van 125 gram gemalen koffie (adviesprijs 8,99€) en een blik met 21 Iperespresso-capsules (adviesprijs 8,99€). De nieuwe monoarabica’s van illy zijn verkrijgbaar in de illy bars, illyshops, de betere kruidenierszaken, op de website illy.com/monoarabica en via de e-shop op de illy website, shop.illy.com
illy Monoarabica Colombia
De Andes Cordillera in Colombia is verdeeld in drie bergketens die de ideale omgeving vormen om koffie van hoogstaande kwaliteit te telen. De combinaties van een bodem die eigen is aan de streek, de hoogte en het klimaat creëren een uniek terrein dat twee koffieoogsten per jaar mogelijk maakt. Het aroma is rijk: de middelhoge body versterkt de volmaakte balans tussen zoet, bitter en zuur. Verrassende nuances van karamel en gedroogd fruit gaan hand in hand met fijne sensaties van chocolade en geroosterd brood.
De belangrijkste streek van herkomst van deze monoarabica is de regio Cacua, gelegen in het zuiden van Colombia. Het is een streek van adembenemende landschappen met talloze bronnen en watervallen, homogeen, met de ideale omstandigheden om koffie te telen en te oogsten. Koffie werd voor het eerst geïmporteerd in de regio Casanare rond 1750, dankzij de jezuïeten, en werd er met succes geteeld. De koffiebonen groeien er in de schaduw van de hoge bananen-en plataanbomen. De samenstelling van de bodem en de hoogte van nagenoeg 1400 meter maken de koffie uit deze streek speciaal, en de plantages gedijen er dan ook goed. Maar bovenal doen het licht en de zingende vogels deze plantages bloeien. En deze combinatie vind je nu net alleen maar hier.
illy Monoarabica Costa Rica
Om koffie te telen in Costa Rica moet je in de eerste plaats veel aandacht hebben voor ecologische duurzaamheid. Door zorgvuldig om te springen met de watervoorraden blijven het grondgebied en zijn opmerkelijke biodiversiteit in stand. Als volmaakte synthese van zuur en zoet, body en bitterheid, valt deze koffie op met zijn uitgesproken toetsen van chocolade en karamel, verrijkt met de subtielere sensaties van geroosterd brood, sinaasappel, honing en vanille.
De belangrijkste streek van herkomst van deze monoarabica ligt aan de grens met Panama, in het zuiden van Costa Rica: de regio Brunca is een rijk gevarieerde omgeving met prachtige kustlijnen, uitgestrekte wouden, hoge bergen en kloven. De gegeerde arabica van Brunca wordt op de heuvels geteeld, bij een gemiddelde temperatuur van zo’n 22 graden Celsius. In Costa Rica vind je de meeste koffieplantages in Meseta Central, een uitgestrekt plateaugebied met een vruchtbare vulkanische bodem. Valle Occidental ligt in het uiterste westen van dit gebied en lijkt zowat “gemaakt om koffie te telen” met een hoogte tussen 800 en 1400 meter, een vochtigheidsgraad van 81% en een aanhoudende gemiddelde temperatuur rond de 21 graden Celsius. Alle voorwaarden voor een bloeiende, gezonde koffieteelt zijn aanwezig.
illy Monoarabica India
In India groeit koffie in de schaduw van een dikke vegetatie, naast peper, vanille, kardemom en citrusvruchten. Deze grote verscheidenheid vrijwaart de kwaliteit van het milieu op termijn, net als het welzijn van de lokale koffieboeren. Deze koffie onderscheidt zich vooral door een sterk aroma en onmiskenbare bitterheid. Bij zijn volle body horen intense toetsen van cacao en geroosterd brood met een lekker zoete nasmaak van chocolade.
De belangrijkste streek van herkomst van deze monoarabica: koffie bereikte India voor het eerst zo’n 350 jaar geleden, meer bepaald het zuiden van het subcontinent, in het district Chikmagalur in de regio Karnataka. Hoewel het gebied omgeven is door zeer hoge bergen is het vooral een heuvelachtig landschap, in hoogte variërend van 700 tot 1200 meter, met een bijzonder aangenaam mild klimaat en een weelderige vegetatie. De streek van Sakleshpur ligt in West-Ghati, de Indiase hoogten die bekend zijn om hun rijke biodiversiteit. De heuvels, gezegend met een gunstig microklimaat en milde temperaturen, zijn dicht begroeid. De landbouw tiert er welig, met de wereldwijd bekende en gewaardeerde arabica als voornaamste product.
Zien we over één generatie de ijsbeer enkel nog in films, boeken of de zoo? Feit is dat de (steeds warmere) toekomst er alles behalve rooskleurig uitziet. Door het smeltende Noordpoolijs ondervinden moederijsberen steeds meer moeilijkheden om hun jongen op een veilige plek ter wereld te brengen en in leven te houden. WWF en Coca-Cola bundelen hun krachten om aandacht én concrete steun te vragen voor dit probleem.
Elk decennium 11% minder zee-ijs, een temperatuur die op de Noordpool tweemaal sneller stijgt dan elders op de planeet: je hoeft geen marien bioloog te zijn om te weten dat dit nefast is voor de meest iconische bewoner van het noordpoolgebied, de ijsbeer, die steeds minder voedsel of geschikte plaatsen om te jongen vindt. Coca-Cola en WWF vragen voor het tweede jaar op rij aandacht voor de ijsbeer in de ‘Arctic Home’ campagne die start op 16 september. Meer concreet roepen de 2 organisaties mensen op om te doneren op www.arctichome.eu. Coca-Cola verdubbelt daarbij elke gift aan het steunfonds voor de bescherming van de ijsbeer.
Een thuis voor elk gezin: Coca-Cola en WWF vestigen nu opnieuw de aandacht op de schrijnende beelden van moederijsberen en hun jongen, vaak ten dode opgeschreven door het slinkende ijs. Afstanden tussen voedselplaatsen worden onoverbrugbaar, de jongen verdrinken of ze wagen zich te dicht bij de bewoonde wereld, waar andere gevaren op de loer liggen. 7 op de 10 ijsbeerjongen overleven hun eerste levensjaar niet.
“Niemand blijft onbewogen bij het leed van deze prachtige dieren. Daarom bundelen we de krachten met WWF. Zij hebben de wetenschappelijke expertise, wij de marketing-technische”, legt Gaetan Van de Populiere, Marketing Director Coca-Cola België uit. “Want om de ijsberen te helpen, moet je ze eerst bestuderen, en dat kost veel geld. Eén halsband kost zo’n 10.000 euro, een onderzoeksteam ter plaatse al vlug 25.000 euro per dag. We willen zoveel mogelijk schenkers aanspreken, alle beetjes helpen.” Coca-Cola zal namelijk elke gift verdubbelen, tot een maximum van één miljoen. Het geld gaat naar concrete doelen: de onderzoeksteams, hun uitrusting, traceringbanden en volgcamera’s, enz.
Gert Polet van WWF, hoofd afdeling Species & Landscapes in Nederland: “IJsberen werpen hun jongen in een hol in de sneeuw, ze komen blind en kaal ter wereld en zijn voor voedsel en warmte volledig afhankelijk van hun moeder. Maar als gevolg van klimaatverandering ontstaat zee-ijs nu pas later in de herfst, zodat moederijsberen steeds moeilijker zo’n geschikte 'kraamkamer' voor hun jongen vinden.”
“De steun van Coca-Cola is cruciaal, want het is nog niet te laat”, gaat Gert Polet verder. “In de VS is na de eerste Arctic Home campagne in 2011 de publieke wil om de ijsbeer te beschermen van 38 naar 52% gestegen. Ook werd in 2013 met een deel van de opbrengst het International Polar Bear Conservation Forum opgericht, met deelnemers uit Canada, Rusland, Noorwegen, Denemarken en de VS. Kortom, samen kunnen we écht een verschil maken, een wereld zonder ijsberen is simpelweg ondenkbaar. De ijsbeer is hét symbool van de Noordpool; als zij kunnen overleven, dan zullen ook de andere ecosystemen er als geheel overleven.”
Meer info of een donatie doen? Kijk op www.arctichome.eu
De Cabernet Sauvignon, het druivenras dat afkomstig is uit regio Bordeaux, heeft in Chili een ideaal terrein gevonden waar hij al zijn kracht en aroma’s kan uitspelen. Het druivenras komt helemaal tot zijn recht in het gedraineerde en goed gelegen kiezelzand. De warme zomers garanderen ideale omstandigheden voor het rijpingsproces. Domaines Barons de Rotschild (Lafite) koos er dan ook voor om dit emblematische druivenras te planten op de wijngaard Viña Los Vascos. De Cabernet Sauvignon is dominant aanwezig in de wijnen (Le Dix de Los Vascos, Los Vascos Grande Reserve) en zorgt voor een erg kenmerkende volle en donkere kleur. Los Vascos produceert ook een 100% Cabernet Sauvignon die het domein bekend maakte.
De zes cuvées van Los Vascos die u dit jaar bij uw cavist ontdekt zijn: Los Vascos Sauvignon Blanc 2013; Los Vascos Chardonnay 2013; Los Vascos Cabernet Sauvignon 2012; Los Vascos Grande Reserve 2010; Los Vascos Carmenere Grande Reserve 2012 en Le Dix de Los Vascos 2010.
Deze wijn heeft een bleekgele kleur met groenige tinten. In de neus vindt een explosie van fruit plaats: witte perziken, ananas, litchi, peer, groene appel, meloen, limoen. Ook zijn er enkele kruidige toetsen terug te vinden: salie, venkel en een vleugje groene peper. Deze wijn wordt jong en koel gedronken (tussen 10 en 12°) als aperitief of om uw zeevruchten of salades te vergezellen.
De subtiele heldergele kleur gaat samen met aroma’s van rijpe ananas, verse bananen, pompoencompote en witte bloem. In de mond komen frisheid en volume samen om te eindigen in een aangenaam evenwichtige eindsmaak. Ideaal om koel te drinken als aperitief. Deze wijn gaat bijzonder goed samen met gerechten zoals vis, oesters, gevogelte en zachte kazen. Jong te drinken.
Chef Viki Geunes creƫert speciaal nagerecht bij illy monoarabica Ethiopiƫ
Uit de negen verschillende arabica’s die samen de smaakidentiteit van elk kopje illy bepalen, selecteerde illy er drie voor zijn eerste monoarabica-reeks: Ethiopië, Guatemala en Brazilië. Bij de illy monoarabica afkomstig uit de bosrijke streek Yirgacheffe in Ethiopië creëerde twee sterren chef Viki Geunes een nagerecht dat refereert naar zijn complex karakter. In zijn creatie verwijst hij met fijne, subtiele bittere, zachtzure en ingetogen zoete smaken naar deze fleurige, fruitige en kruidige arabica.
“Als referentiepunt voor het smaakpatroon van deze monoarabica gebruik ik dezelfde ganache die ik ook bedacht voor de bijpassende illy Chocolate Cone,” verduidelijkt Viki Geunes de opbouw van dit meervoudig gelaagd nagerecht rond chocolade, biscuit en fruit. Hij gebruikt inderdaad de Javagrey melkchocolade van Domori waaraan hij volle melk, dulche de leche en getoaste Piemontese hazelnoten aan toevoegt zodat hij een pittige ganache krijgt met expressieve lengte. Het patisserieaspect in dit nagerecht krijgt vorm dankzij broos gebakken biscuit op basis van muscovado suiker waardoor een fijne hints van karamel ontstaan.
Het verband met het zachtzuur fruitig aspect van de arabica legt Viki Geunes door het creëren van vier structuren Victoria ananas. “Ik maak dotjes met een crème van ananas en room die ik indik met een klassiek ruban en verder opwerk met boter. Daarnaast decoreer ik het bord verder met balkjes ananas die met kruidnagel zacht worden gepocheerd met daarnaast een heldere gelei van ananas en gepocheerde ananas die ik dun snij en door poedersuiker haal om daarna tot een mals stadium te laten indrogen.” Opmerkelijke garnituur zijn stukjes vel die het resultaat zijn van het bakken van melk op een hete plancha. Agastache, pimpernel en citroenverbena zijn de overige decoratieve componenten die samen met de kruidnagel naar het fleurige en kruidige aspect van deze zachte monoarabica verwijzen.
Wakker worden in een (post)wagon of kein stationnetje!
Stations en postwagons als vakantiewoning bij Belvilla
Bij Belvilla vind je niet alleen oude stations, je kan zelfs overnachten in postwagons uit de jaren dertig. Of wil je liever wat stoom afblazen in een voormalig trein- of tramstation? Belvilla heeft meerdere vakantiewoningen met een spoorwegverleden in de aanbieding. Ook vele oude sporen krijgen een nieuwe functie. Een goed voorbeeld daarvan is het Ravel-netwerk in de Belgische Ardennen waarbij oude spoorlijnen zijn omgevormd tot wandel- en fietspaden.
Liefhebbers voor treinen en nostalgie kunnen terecht in postwagons uit de jaren dertig. Beleef een unieke ervaring en verblijf in deze gerenoveerde wagons. Slapen doe je in de couchettes, zoals je van een slaaptrein mag verwachten. Grote luxe is het niet, maar je komt wel thuis met een verhaal!
Belvilla heeft ook een aanbod van tal van gerestaureerde stations, die nu als vakantiewoning dienst doen. Zo is er het oude tramstation, ‘Le Gite de l’Ancienne Gare’, in het Ardeens dorpje Oignies-en-Thiérarche, dat sinds 1957 gesloten werd. Dit tramstationnetje werd omgetoverd tot vakantiewoning met een comfortabel interieur in een zeer rustige omgeving. De tramverbinding is nu onderdeel van het Ravel-netwerk. De deels originele deuren en vloeren doen je terugdenken aan vervlogen tijden.
In de Champagne-Ardennen van Noord-Frankrijk kan je terecht in dit voormalig spoorweghuis, ‘Maison Garde Barrière 38’. Deze vakantiewoning is met veel charme ingericht en van oktober tot maart kan je er overwinterende kraanvogels spotten. Ook in Duitsland kan je in een voormalig station verblijven. De vakantiewoning ‘Alter Bahnhof Schalkenmehren’, ligt net buiten het bekende vakantieplaatsje Schalkenmehren, op 500 meter van een vullkaanmeer. De vakantiewoning bevindt zich aan de fietsroute over het voormalige spoorbaantracé.
Voor vakantiegangers en liefhebbers voor nostalgie zijn deze oude stationnetjes zeker een aanrader. Bekijk de stations op www.belvilla.be door de zoekterm *station* (met sterretjes) in te geven in het vrije zoekveld.
Vanaf de zestiende eeuw maakte Chili kennis met wijndruiven, meegekomen in het kielzog van de Spaanse conquistadores. De familie Echenique, van Baskische origine, plantte rond 1750 wijngaarden in de vallei van Colchagua («Los Vascos» komt van «De Basken» als eerbetoon aan de roots van het domein). Vanaf de negentiende eeuw worden de eerste Franse wijnstokken geplant en start een erg dynamische Chileense productie. Toen in 1988 Domaines Barons de Rothschild (Lafite) de eigendom in handen nam, bestreek dit domein 2.200 ha waarvan 220 ha wijngaard. Over het Chileense avontuur had de groep goed nagedacht. Het domein heeft een aantal uitzonderlijke voordelen: veel zon, halfdroge grond, nabijheid van de Grote Oceaan, waterbronnen. Baron Eric de Rothschild zegt hierover : « Etre pionnier au Chili était un challenge passionnant, et nous avons choisi une terre d'exception »
Nieuwe aanplantingen worden op het programma gezet, structuren en gebouwen worden gebouwd of gemoderniseerd, de opbrengsten worden bewust laag gehouden en de waterbronnen beschermd. Het begin van de 21ste eeuw is een overgangsperiode voor de jongste wijngaarden. De technici hebben hun kennis van de bodem opgebouwd et kunnen nu Grands Vins produceren die van «oude» wijnstokken van het domein komen. Eind jaren 2000 komt er in Viña Los Vascos een nieuwe generatie specialisten aan (uitbreiding van het assortiment druivenrassen, druppelbevloeiingssysteem) op een moment dat de geplante wijnstokken hun rijpheid bereikten. Meer dan ooit bleek de neus voor het potentieel van het domein om Grands Vins te maken aan het langste eind te trekken.
Viña Los Vascos is met zijn 640 hectare één van de grootste wijndomeinen in de centrale vallei van Colchagua, aan de voet van de Mont Cañeten. De bodem is van vulkanische oorsprong: grind- en zandhoudende grond en granietzand. De verbouwde druivenrassen zijn Cabernet Sauvignon (85%), Carmenère (5%), Syrah (4%), Malbec (1%) en Chardonnay (5%). De wijngaard bestaat enerzijds uit gemiddeld 15 jaar oude en anderzijds uit 40 tot 50 jaar oude percelen. De oudste wijnstokken zijn zelfs 60 jaar oud. Er wordt op traditionele wijze verbouwd. Het druppelbevloeiingssysteem is aangepast aan de minimale behoefte van de wijngaard en het groen oogsten van de druiven zorgt ervoor dat er steeds een hoge kwaliteit wordt bereikt. Het beheer van het domein is in handen van Algemeen Directeur Claudio Naranjo. Eric Kohler, Technisch Directeur van Domaines DBR (Lafite) in het buitenland, verzorgt het technische aspect.
De wijngaard kent geen grenzen. De savoir-faire ook niet. Domaines Barons de Rothschild (Lafite), een ambitieuze pionier en gepassioneerd door wijnen, waagde de gok en streek in 1988 neer in Chili in de Colchagua vallei, een unieke en rijke terroir met een enorm potentieel. Deze zoektocht naar de allerbeste kwaliteit, het handelsmerk van de groep, bleek een schot in de roos voor het wijnhuis. Twee decennia later zijn de wijngaarden volwassen geworden en zijn de geproduceerde wijnen een perfecte weergave van een sterke alliantie tussen de typische Chileense terroir en de knowhow uit Bordeaux. Los Vascos, het vernuft van Lafite op Chileense bodem.
De afgelopen 45 jaar heeft Center Parcs een nieuwe vakantiestijl ontworpen en ontwikkeld: korte verblijven midden in de natuur, dichtbij huis, het hele jaar door. Sinds haar oprichting in Nederland in 1968 heeft Center Parcs zich geleidelijk verspreid over Duitsland, België en Frankrijk. De 19 autovrije parken ontvangen het hele jaar door koppels, gezinnen en vrienden die van de vrije natuur houden.
De parken bieden unieke vakantie-ervaringen in ruime, comfortabele cottages in het hart van de natuur, in groene gebieden of aan meren. De gasten kunnen er bovendien genieten van Aqua Mundo, een overdekt waterpretpark, en van diverse sportactiviteiten en vrijetijdsbestedingen ‘à la carte’. Ver van de stress en de gejaagdheid van het dagelijkse leven, komen ze hier opladen, plezier maken en samen genieten van de natuur. Dit alles tijdens een kortverblijf voor een weekend, midweek, of een week ... en zelfs langer. Het gemiddelde jaarlijkse bezettingsniveau van Center Parcs bedraagt 71 %.
Elk park biedt meer dan dertig spel –en sportactiviteiten, zowel indoor als outdoor. Aqua Mundo is de voornaamste trekpleister en het visitekaartje van de Center Parcsparken. Deze duizenden m2 grote, overdekte en volledig uitgeruste oase biedt tal van spel- en wateractiviteiten: een golfbad, binnen-en buitenbaden, een wildwaterrivier, een waterboom, glijbanen, een grote achtbaan in het water, een zeegrot, plonsbaden, bubbelbaden, zwemsessies voor baby’s, aqua cyclofit, aquagym, Aqua Speed…in een tropische, exotische sfeer waar de watertemperatuur constant 29°C bedraagt.
De cottages voor 4 tot 12 personen zijn echte vakantiehuizen, verspreid over het bos of aan de rand van het water. Deze ruime vakantiewoningen met veel lichtinval beschikken over een grote woonkamer met haardvuur en glazen gevel, een uitgeruste keuken en aparte slaapkamers. Aangezien er geen directe buren zijn, kunnen de vakantiegangers in deze cottages volop van de omliggende natuur genieten. Er bestaan meerdere type cottages, elk met zijn eigen specifieke inrichting en uitrusting. De VIP-cottages kenmerken zich door hun sober designmeubilair en grote ruimtes. Ze zijn uitgerust met een sauna, hamam of jacuzzi.
Center Parcs heeft de ambitie om van elk verblijf een positieve ervaring van duurzame ontwikkeling te maken, met activiteiten die jong en oud sensibiliseren voor de biodiversiteit of voor het milieu, animatie waarin plezier en het ontdekken van de natuur hand in hand gaan, of ludieke activiteiten die op een praktische manier milieuvriendelijke praktijken, zoals afvalsortering, bevorderen.
Als voorloper van het kwaliteitsvolle natuurtoerisme, verbindt Center Parcs zich ertoe om de fauna, de flora, het omringende milieu en de biodiversiteit te behouden en te valoriseren. Fietstochten, wandelingen of observatie van uit de cottage zijn ideale gelegenheden om de talrijke plant -en diersoorten op de parken te ontdekken. Center Parcs legt zichzelf strenge regels op om de natuur te beschermen in alle fasen: ontwerp, bouw en dagelijkse werking.
Het merk breidt zich momenteel verder uit met de bouw van meerdere parken in Frankrijk: Het domein Le Bois aux Daims, in het departement Vienne, waarvan de opening gepland is in het voorjaar van 2015. Het bijzondere aan dit park is zijn diervriendelijke concept, met tamme dieren die vrij in het domein rondlopen. Twee middelgrote parken in Saône-et-Loire en in de Jura; de opening van deze twee parken met elk 400 cottages is voorzien voor de zomer van 2018.
Pain à la grecque en glutenvrij : 2 van de 4 nieuwe variëteiten - De Delacre boetiek heeft heel wat nieuws in huis
De meester-banketbakker van Delacre ontwikkelde vier nieuwe koekjes die exclusief verkrijgbaar zijn in de boetiek in hartje Brussel. De koekjes, waarvan een glutenvrij, worden ter plekke gebakken. Ook de alombekende cigarettes russes zijn vanaf midden oktober verkrijgbaar met drie nieuwe bijzondere toppings.
Le pain à la grecque van Delacre : Een gekarameliseerd koekje op basis van gistdeeg. Afgewerkt met parelsuiker en een vleugje kaneel. Heerlijk krokant. De Brusselse klassieker!
Le chocolate cookie van Delacre : Een echte smaakbom: een krokant chocoladekoekje met kleine stukjes pure chocolade en afgewerkt met een mengeling van cashew-, pecan- en hazelnoten. Voor echte chocoladeliefhebbers.
Triangle choco noisette : Op vraag van de consumenten van de boetiek, ontwikkelde de meester-banketbakker een glutenvrij koekje. Een heerlijk koekje op basis van boekweitmeel, afgewerkt met hazelnoten, pure chocolade en gezouten boter.
Cigarettes russes zoals je ze nooit eerder proefde: Cigarettes russes zijn een klassieker. In de boetiek ging de meester-banketbakker er creatief mee aan de slag en wordt het koekje aangeboden met drie nieuwe overheerlijke toppings: melkchocolade met basilicum, een gedurfde mengeling van roze peper, cranberries en pistache en pure chocolade afgewerkt met zeste van citroen.
Dit jaar zal de 11e editie van Accessible Art Fair van 16 tot 19 Oktober plaats vinden in het prestigieuze ‘Cercle de Lorraine’ op het Poelaertplein in Brussel. 50 artiesten/kunstenaars, en voor de eerste keer, jonge ontwerpers en kunstgalerijen zijn uitgekozen door een nieuwe jury en worden aan een vakpubliek gepresenteerd.
Accessible Art wil een platform aanbieden dat artiesten, ontwerpers en kunstgalerijen de mogelijkheid biedt in contact te komen met een oordeelkundig publiek en dus, potentiële kopers. Bedenkster Stephanie Manasseh organiseert in die optiek verschillende evenementen die plaatsvinden op prestigieuze en centraal gelegen locaties.
Het meest bekende evenement is de Accessible Art Fair, waar kunstwerken van hoog niveau bewonderd en gekocht kunnen worden. Deze beurs geeft het publiek bovendien de gelegenheid om de kunstenaars zelf te ontmoeten. Of het nu gaat over de werken van jonge opkomende talenten, ervaren kunstenaars, individuele ontwerpers of kunstgalerijen, alle werken worden door de organisatoren zorgvuldig geselecteerd alvorens ze voorgesteld worden aan het veeleisende publiek. De vakjury, die bestaat uit specialisten in moderne en hedendaagse kunst en kunstjournalisten, staat mee garant voor de kwaliteit van de tentoongestelde werken.
De drie hoofdactiviteiten van Accessible Art zijn: Accessible Art Fair waar bezoekers en kunstenaars elkaar kunnen ontmoeten; Art Advisory-service, een dienst die u helpt bij het kiezen van kunst die past bij u thuis of op kantoor en Online Shop, waar men het hele jaar door kunst kan aankopen.
Sinds 2007 nodigt de Accessible Art Fair liefhebbers uit om originele kunstwerken van hoge kwaliteit te komen bewonderen en rechtstreeks bij de artiesten aan te kopen. Elk jaar opnieuw worden meer dan vijftig opkomende en gevestigde kunstenaars uit de hele wereld door een professionele jury geselecteerd om hun kunstwerken te presenteren aan het grote publiek.
Nieuw in 2014 is de deelname van jonge kunstgalerijen die ook willen kennismaken met een kritisch publiek. Kunstenaars en kunstgalerijen krijgen de mogelijkheid hun werken tentoon te stellen en aan de man te brengen in het mooie en prestigieuze ‘Cercle de Lorraine’.
Accessible Art Fair werkt vaak samen met liefdadigheidsinstellingen om een bijdrage te kunnen leveren aan het goede doel en om ze zichtbaar te maken bij het grote publiek. Dit jaar is het goede doel WAPA (War Affected People’s Association), die als missie heeft oorlogsslachtoffers te helpen (ex-kindsoldaten, oorlogsweduwen en -wezen, etc). www.wapainternational.org
Terugkerende kunstenaars: Accessible Art Fair heeft momenteel een vijftigtal artiesten, jonge kunstgalerijen en ontwerpers geselecteerd. Ieder jaar presenteert de beurs het beste van de kunstwereld. Artiesten, kleine kunstgalerijen en ontwerpers zijn persoonlijk aanwezig om de bezoekers te woord te staan. Ieder jaar komen er artiesten terug die al eerder deelnamen aan de beurs, hetgeen de bezoekers de mogelijkheid geeft om getuige te zijn van de evolutie van hun werken.
ACCESSIBLE ART FAIR - www.accessibleartfair.com - Cercle de Lorraine Poelaertplein 6 1000 Brussel - Open op vrijdag 17 en zaterdag 18 oktober van 11 tot 17 uur, op zondag 19 oktober 2014 van 11 tot 19 uur.
Delacre viert oud en nieuw met drie limited editions
Biscuiterie Delacre lanceert voor de komende eindejaarsperiode drie feestelijke limited editions. Met voor elke doos een verschillend design, formaat en assortiment, is er voor iedere gelegenheid wat wils. Leuk om te geven én te krijgen.
« Sweet Pleasure » bevat 10 heerlijke en alombekende Delacre-koekjes: Marquisettes, Biarritz, Cigarettes russes, Délichoc met melk- en pure chocolade, Caracas, Suprême, Brazil, Coeur Blanc en Nordica. Het assortiment (380g) wordt gepresenteerd in een metalen doos in vrolijke en feestelijke kleuren. Ideaal als cadeautje voor vrienden of familie!
Het koekjesblik « Special Moments » (300g) is gevuld met de variëteit Metropolitan: verrukkelijke koekjes met als topping een dik laagje Belgische melkchocolade.
« Créations Chocolat » (200g) is een uniek assortiment van 3 koekjes, waarbij er gespeeld wordt met de smaak en textuur van chocolade. Coeur Blanc is een heerlijk zandkoekje omhuld met krokante witte chocolade. De Carré Croustillant combineert een knapperig wafeltje met zachte melkchocolade en de Dôme Truffé zorgt dan weer voor een intense sensatie door een dubbele portie chocolade: het koekje wordt gevuld en daarna overgoten met romige, donkere chocolade. Alle chocolade is 100% Belgisch. Voor de liefhebbers!
Deze drie nieuwe dozen zijn vanaf 1 oktober verkrijgbaar in de supermarkten aan de aanbevolen verkoopprijs van 7,99 euro (Sweet Pleasure), 5,99 euro (Special Moments), en 3,99 euro (Créations chocolat). Ook het alombekende Tea Time-assortiment krijgt voor de eindejaarsperiode een feestelijk, gouden kleedje aangemeten. De verschillende varianten zijn vanaf oktober verkrijgbaar aan de aanbevolen verkoopprijs van 11,99 euro.
Vincent Sheppard lanceert creatief meubellaboratorium op INTERIEUR 2014
Geen betere plaats denkbaar dan INTERIEUR 2014 om het creatieve meubellabo Atelier N/7 te lanceren. Met dit innovatieve concept wil Vincent Sheppard, specialist in Lloyd Loom, de grenzen van meubeldesign verleggen. Zie het als een grote speeltuin waar ontwerpers volop kunnen experimenteren met natuurlijke materialen en niet-alledaags design. De groeiende aandacht voor ambachtelijk werk vormt daarbij het uitgangspunt van de nieuwe collectie. Met Atelier N/7 tekent Vincent Sheppard voor een derde collectie. Waar het merk ‘Vincent Sheppard’ focust op de gekende meubelen in Lloyd Loom en ‘Vincent’s Garden’ op de buitenmeubelen in weerbestendig materiaal, wordt ‘Atelier N/7’ het creatieve lab waar ambacht en design samenkomen.
CEO Coralie Claeys: “De bedoeling achter Atelier N/7 is eenvoudig: creatievelingen – al dan niet meubeldesigners – kunnen aan de slag met natuurlijke materialen die dan verder bewerkt en verfijnd worden door onze vakmensen. Zij kennen niet alleen de kneepjes van geweven papier maar zijn ook vertrouwd met rotan, hout, bamboe en andere natuurmaterialen. In onze ateliers in België en Java werken 380 ervaren ambachtslui, het idee voor de opstart van Atelier N/7 leek dan ook evident.”
De collectie voor Atelier N/7 is in volle ontwikkeling en zal enerzijds bestaan uit een reeks designklassiekers, eigentijds geherinterpreteerd, en anderzijds uit nieuwe ontwerpen van Belgische en internationale vormgevers. Claeys: “Atelier N/7 zal constant evolueren en groeien, maar altijd balanceren op een scherpe lijn tussen ambacht en het gebruik van natuurlijke materialen met een duidelijke, eerlijke en hedendaagse designsignatuur.” Op INTERIEUR 2014 laten Teo, Dan, Birgit en Evelyn een glimp van Atelier N/7 zien. De stoelen knipogen naar de zitmeubelen uit grootmoeders tijd, maar lijken opnieuw uitgevonden met hun uitgepuurde look. Hiermee maken ze zonder meer een designstatement in huis. De afmetingen zijn mooi in verhouding en helemaal afgestemd op het zitcomfort.
Voor technische specificaties, materialen en afmetingen van de collecties en verkooppunten: www.vincentsheppard.com - Richtverkoopprijzen beschikbaar op aanvraag vanaf oktober 2014.
Voorsmaakje op INTERIEUR 2014 Kortrijk, 17-26 oktober 2014 - hal 1, stand 112
ZEEUWSE MOSSELEN VOOR IEDEREEN TIJDENS NATIONALE MOSSELWEEK!
Oldtimer mosseltruck met bekende chefs en BV's trekt door Vlaanderen om de allerlekkerste Zeeuwse mosselen uit te delen. Afgelopen zomer heb je ongetwijfeld al genoten van een pot heerlijke Zeeuwse mosselen, maar na enkele maanden extra groeien, merk je toch wel een verschil. Zo zijn niet alleen de schelpen voller, maar worden ook de mosselen rijker van smaak.
Daarom is de Nationale Mosselweek van 22 tot en met 26 september hét moment om de oogst Zeeuwse mosselen te proeven. Een hele week doorkruisen we Vlaanderen met onze oldtimer mosseltruck waarin bekende chefs zoals Giovani Oosters en Gregory Schatteman smakelijke mosselgerechtjes klaarmaken. Zij delen deze uit aan iedereen die wil. Dus wil je je samen met BV’s Hanne Troonbeeckx, Roel Vanderstukken, Lien Willaert, Annelien Coorevits en Ann Van Elsen onderdompelen in de Zeeuwse mosselcultuur? Kom dan langs aan onze mosseltruck in Hasselt, Leuven, Kortrijk, Gent of Antwerpen.
Of wil je de overheerlijke mosselen proeven aan boord van originele houten mosselschepen van meer dan 100 jaar oud? Dat kan op een groot mosselevent op vrijdag 26 september aan het Willemdok in Antwerpen, waar we de Mosselweek afsluiten. Een historische mosselvloot zal er om 12u45 aanmeren en vier van deze originele houten schepen zijn vrij te bezoeken.
Wil je deze unieke kans niet missen? Noteer de volgende data dan zeker in je agenda! 22 september: Capucienenplein in Hasselt, met chef Giovani Oosters en Njam-presentatrice Hanne Troonbeeckx - 23 september: Martelarenplein in Leuven, met Kookpunt-chef Peter Van der Staey en Roel Vanderstukken - 24 september: Veemarkt in Kortrijk, met chef Gregory Schatteman en presentatrice Lien Willaert - 25 september: Woodrow Wilsonplein in Gent, met chef Jan Verhelst en ex-miss België Annelien Coorevits en 26 september: Willemdok in Antwerpen, met chef Jo Bussels van Radis Noir en presentatrice Ann Van Elsen
Hannover is altijd in trek: de Nedersaksische metropool biedt u in elk seizoen fascinerende hoogtepunten. Een schitterende parel zijn de Herrenhäuser Gärten, die tijdens de zomer een sprookjesachtig decor voor vuurwerk, theater, kleinkunst en concerten worden.
Hannover ligt op zo’n 490 km van Brussel, maar vanaf de Duits-Nederlandse grens is het nog zo’n 3 uurtjes rijden. De vlotte verbindingen via de A2 en A7 autosnelwegen, de ruime parkeergelegenheid en het vlot toegankelijke stadscentrum zorgen ervoor dat Hannover dichterbij is dan je denkt. Wie liever met de trein reist staat op 5 uurtjes in het centrum van Hannover. Overstappen die je in Keulen. Boeken en info via www.nmbs-europe.com. Wie vanuit Hannover de 9 stadjes wenst te ontdekken kan zeer eenvoudig het openbaar vervoer gebruiken. Vanuit Hannover Hbf heb je rechtstreekse treinverbindingen met alle stadjes. www.d-bahn.de
Een bezoek is hier tegelijk een reis in de sporen van de Welfen in Hannover. De Erlebnis-Zoo Hannover is met zijn natuurgetrouwe leefruimten Duitslands spectaculairste dierenpark. Ontspanning en een veelzijdig recreatieaanbod biedt de Maschsee in het centrum van de stad. Breed is ook het culturele aanbod van de verschillende musea, theaters en de opera. Evenementen zoals de internationale vuurwerkwedstrijd, de feestweken Herrenhausen, het Maschseefeest of het grootste schuttersfeest ter wereld trekken jaarlijks enorme aantallen bezoekers.
Bezienswaardig: Nieuw raadhuis, Oud raadhuis en Marktkirche, Leineschloss / Niedersächsischer Landtag, Nana‘s van Niki de Saint Phalle, Opera, Winkelparadijs Ernst-August-Galerie, Aegidienkirche, gedenkteken voor de oorlogsslachtoffers, Ontmoetingsplaats Kröpcke en de historische binnenstad
Bijzondere tips: Herrenhäuser Gärten met de grot van Niki de Saint Phalle en SEA LIFE, Hannovers museumlandschap, Hannover Card – onbeperkt rijden met bus en tram en talrijke kortingen, Grote stadsrondrit, Erlebnis-Zoo Hannover – 1.800 dierlijke bewoners in boeiende themawerelden, Stadmodellen en lift naar de koepel van het nieuwe raadhuis, Maschsee – rondvaart met de Maschsee-boten, Variété van topniveau in het GOP Varieté Hannover, ‘De rode draad’ naar de bezienswaardigheden van Hannover
Hannover Airport – de poort tot de 9 steden van Nedersaksen
Hannover Airport is voor veel bezoekers van de 9 steden van Nedersaksen het eerste adres in de waarste zin van het woord. Met zijn eigen aansluiting op de belangrijke hoofdverkeersaders A2 en A7 is Hannover Airport het optimale vertrekpunt voor de verdere reis. Bovendien brengt de S-Bahnlijn S5 ‘Hannover Airport Line’ u direct van terminal C comfortabel naar het centraal station van Hannover, hoofdstad van de deelstaat, en dus naar de vele spoorwegverbindingen. Hierdoor zijn alle 9 steden vanaf de luchthaven binnen de 30 tot 110 minuten per spoor bereikbaar.
Ook als bestemming voor een uitstapje is Hannover Airport tot ver buiten de stad zeer populair. Naast boeiende rondleidingen biedt de luchthaven met de ‘Wereld van de Luchtvaart’ een heel bijzondere permanente tentoonstelling, die een bezoek meer dan waard is! Talrijke interactieve tentoonstellingsstukken, uitgebreide informatie rondom de luchtvaart, een Kids Airport, een panoramisch terras met zicht op het voorterrein en een vluchtsimulator die een perfecte kopie is van de cockpit in een Airbus, zullen u zeker fascineren!
Het serviceaanbod wordt optimaal vervolledigd met o.a. talrijke mooie winkels, aantrekkelijke gastronomische hoogtepunten, de grootste reismarkt van Noord-Duitsland, autoverhuurbedrijven, lounges en het Mövenpick Conference Center, het Maritim Airport Hotel en het Holiday Inn Hotel.
Colorado toerisme kiest voor Target Travel marketing
Amerika specialist verantwoordelijk voor promotie Colorado in Benelux
De Amerikaanse staat Colorado heeft Target Travel Marketing (TTM) aangesteld als marketing en PR kantoor voor de Benelux. TTM vertegenwoordigt Colorado per direct op het gebied van trade activiteiten, media & PR en social media. TTM buigt zich onder andere over de organisatie van de Benelux deelname aan de Go West Summit. De Go West Summit vindt van 10 – 13 februari 2015 plaats in Colorado Springs. Deze meerdaagse vakbeurs brengt internationale touroperators in contact met bestemmingen, accommodaties en attracties uit het westen van Amerika. Ter voorbereiding op de beurs wordt een internationale fam trip georganiseerd waardoor deelnemers Colorado beter leren kennen. Naast rekrutering voor de Go West Summit organiseert Target Travel Marketing een trade event en persreizen. Ook persberichten en een social media campagne behoren tot het takenpakket.
“We zijn erg enthousiast over deze nieuwe samenwerking met Colorado Tourism,” aldus Hanny Fluit, General Manager van TTM. “Deze prachtige, natuurrijke staat heeft reizigers vanuit de Benelux veel te bieden. Wij helpen Colorado graag met haar promotie in de Benelux. Met ons aanzienlijke portfolio Amerikaanse klanten kunnen we onszelf inmiddels gerust specialist noemen. We kijken dan ook uit naar een succesvolle samenwerking.”
Colorado staat bekend om haar natuur en biedt reizigers in alle seizoenen talloze mogelijkheden voor mooie vakanties, het nieuwe partnership zal ongtetwijfeld een bijdrage leveren tot verdere bekendheid in de Benelux en gelet op de vele mogelijkheden, het aantal reizigers gevoelig doen stijgen. Het landschap varieert in Colorado van natuurlijke heetwaterbronnen, grote rivieren en meren, 11 nationale parken en monumenten en 58 bergtoppen die hoger zijn dan 4200 meter. Met een rijk cultureel erfgoed, wereldstad Denver en 25 gerenommeerde skigebieden en resorts is Colorado met recht een veelzijdige vakantiebestemming. Icelandair, KLM, United Airlines, Delta, British Airways, US Airways en Lufthansa vliegen met een overstap op Denver.