Eerst leerde de wereld de Barú marshmallows kennen: zalige witte wolkjes met daarrond een laagje knapperige chocolade. Nu brengt de rebelse chocolademaker de Chocolate Fluffy Marshmallow Bars uit. Gevulde zoete balkjes als frivool alternatief voor de klassieke snoepreep. Vier verrassende smaken voor de kleine honger en de grote feesten.
De bekende marshmallow heeft een nieuwe, verleidelijke vorm gekregen: een krokant balkje met daarrond een kleurige wikkel. Ideaal als tussendoortje op kantoor, in trendy koffiebars en op hippe feesten. Barú pikt in op een nieuwe trend - de gourmet marshmallow - en biedt een mooi alternatief voor de klassieke snoepreep vol vetten en suikers. Lekker licht en luchtig. Een verademing voor de ware chocoholic.
TRADITIE MET EEN TWIST: De zoetigheden van Barú hebben op korte tijd de wereld veroverd: van Vlaanderen tot de Verenigde Staten. Het geheim achter het succes? Een gewaagde mix van traditie, fun en vernieuwing. Alleen al de verpakking doet je watertanden. Elke smaak heeft zijn eigen wikkel met vrolijke vormen en kleurige veelhoeken. Eén ding is duidelijk. Ook de Chocolate Fluffy Marshmallow Bars worden een internationale hit.
WEL SMAAK, GEEN SMAAKMAKERS: Barú gebruikt alleen natuurlijke ingrediënten zoals honing en vanille. Fabrieksmatig geproduceerde chocolade komt er niet aan te pas en ook geen kleurstoffen, smaakmakers en bewaarmiddelen. Wat er dan wel in die blitse wikkel zit? Met de hand gesneden en gevulde marshmallows, bereid in kleine reeksen. Hard vanbuiten en zacht vanbinnen. Er zijn vier smaken, in verpakkingen van 30 gram. Eén daarvan - de Peppermint - is er exclusief voor de kerstdagen.
Chai Latte: melkchocolade met een vulling van ganache met zwarte thee en een specerijenblend van de spicy chai latte. Sea Salt Caramel: donkere chocolade met een vulling van huisgemaakte caramel met Fleur de Sel en stukjes geroosterde amandel. Crunchy Cashew Crispy: Melkchocolade met een amandel- en hazelnotenpraliné, stukjes geroosterde cashew en gepofte rijst. Peppermint: een fudge van donkere chocolade met pepermunt- en akkermuntolie. Consumentenprijs: 1,75 – 2 euro, verkrijgbaar in koffieshops, delicatessenwinkels, de Barú webshop en bij Delitraiteur.
Internationaal festival herdenkt Muiterij op de Bounty
Het eiland Tahiti is van 25 tot 27 oktober 2014 in de ban van het Internationaal Bounty Festival. Deze driedaagse is geïnspireerd op het alom bekende verhaal ‘Mutiny on the Bounty’. Minder bekend bij het grote publiek is dat de legende is gebaseerd op waargebeurde feiten waarin Tahiti en haar eilanden een hoofdrol spelen en dat de gebeurtenissen de bevolking meer dan twee eeuwen later nog steeds inspireren.
Een modemerk dat ‘Mutiny, Island lovers unite’ heet, een metershoge fresco in de binnenstad van Papeete die het verhaal afbeeldt, de woning van bestsellerauteur James Norman Hall van ‘Mutiny on the Bounty’ die een museum is, een restaurant dat zich Captain Bligh noemt, een festival dat de gebeurtenissen herdenkt: op Tahiti kun je niet om het Bounty-verhaal heen, ook al is het meer dan tweehonderd jaar geleden dat de HMS Bounty voor de kust van Tahiti aanmeerde. Mutiny is voor de eilandbewoners meer dan een verhaal, het is een hype, een levensstijl…
Op 26 oktober 1788 gooide de HMS Bounty het anker uit in de baai van Matavia voor de kust van Tahiti. De opdracht van kapitein William Bligh en zijn manschappen luidde om het ruim te vullen met broodvruchtplanten. De Britten bleven meer dan vijf maanden op de idyllische eilanden en op de terugweg ontstond onder leiding van Christian Fletcher een opstand. De muiters hadden geen zin om het eilandleven in te ruilen voor het koude, natte Engeland. Bligh werd met een deel van de bemanning overboord gezet, Fletcher vestigde zich met zijn aanhangers en een aantal Tahitianen op Pitcairn.
De legende inspireerde Jules Verne voor een boek maar vooral het werk van James Norman Hall uit 1932 ‘Mutiny on the Bounty’ werd een bestseller. Het boek werd vier keer verfilmd en maakte het verhaal bekend bij het grote publiek. Bezoekers kunnen op vandaag nog steeds terecht in de woning van de auteur op Tahiti.
Clark Gable, Errol Flynn, Mel Gibson en Anthony Hopkins figureerden in verschillende verfilmingen. In de versie uit 1960 neemt Marlon Brando de rol van Fletcher voor zijn rekening. Tijdens de opnames werd Brando niet enkel op zijn Polynesische tegenspeelster maar op heel Frans-Polynesië en de Polynesische levensstijl verliefd. Hij kocht een eilandje om er zich te vestigen en liep de rest van zijn dagen blootsvoets en in lendendoek rond, dat was zijn persoonlijke mutiny …
Het Internationaal Bounty Festival werd vorig jaar in het leven geroepen om de 225ste verjaardag van de gebeurtenissen te vieren en kent nu zijn tweede editie. Bezoekers kunnen er – symbolisch in dezelfde week als het schip destijds Tahiti bereikte - traditionele gerechten op basis van broodvruchten proeven, leren er alles over de gebeurtenissen en kunnen nakomelingen van de Bounty-leden ontmoeten.
ALGEMEEN: Tahiti en haar eilanden
De idyllische bestemming Frans-Polynesië in de Stille Oceaan bestaat uit 118 eilanden verdeeld over vijf archipels en verspreid over een gebied zo groot als Europa. De bekendste eilanden Tahiti en Bora Bora maken deel uit van de Genootschapsarchipel, Rangiroa vind je in de Tuamotuarchipel, Hiva Oa is dankzij Jacques Brel en Paul Gauguin het bekendste eiland van de Markiezen en tot slot zijn er nog de Gambier-en de Australarchipel. Elk heeft zijn eigen unieke karakter: van weelderig begroeide vulkaankraters en hagelwitte of zwarte lavastranden tot atollen met appelblauwzeegroene lagunes en koraalriffen.
Het tijdsverschil tussen Tahiti en België bedraagt elf uur in de winter en twaalf uur in de zomer. Reken voor de vlucht op ruim twintig uur, de voertaal is er Frans en de munteenheid is de XPF, de Franc Pacifique (1 EUR = 119,33 XPF).
Echo's Franse wijnoogst 2014 - Calvados Pays d'Auge - Roger Groult
Op het moment dat elders de laatste oogst wordt binnengehaald, starten de werkzaamheden in de boomgaarden Clos de la Hurvanière in Saint Cyr du Ronceray in Calvados. Hier loopt de oogst verder tot behoorlijk diep in de maand december.
Maar liefst 5 generaties actief in de Calvados en jaarlijks 500 à 600 ton appelen verwerken gedurende 3 maanden is het lot van de familie Groult. De oogst van ruim 30 variëteiten verloopt op artisanale wijze, de verscheidenheid van de rassen is typerend voor de Calvados Pays d’Auge, verscheidenheid waarbij zoete, zachte appelen worden gemengd met rinse, zuurdere soorten en diverse tussenvariaties, wat een prima resultaat geeft. Eens de oogst ten einde, worden geduld en savoir faire de belangrijkste eigenschappen. De cider fermenteert immers gedurende ruim een jaar vooraleer hij wordt gedistilleerd, nadien wordt alambic na alambic verwarmd op houtskool, om uiteindelijk bij verdamping te worden gekoeld door het koper en een prima alcohol te vormen.
De kwaliteit van de appelen is dit jaar schitterend, maar de opbrengst ligt beneden het niveau van 2012. De klimatologische omstandigheden waren bepalend voor de opbrengst. Een te zachte winter met vrij vroege bloei met te lage temperaturen en te veel regen, waardoor de bestuiving van de bloem benedenmaats bleef.
Jean Roger Groult is gelukkig dat de eerste sappen een mooi resultaat geven, de zomerse maand september gaf het fruit toch nog een mooi suikergehalte mee. Het is alleszins benieuwd uitkijken naar het resultaat waarop we weliswaar nog enkele maanden zullen moeten wachten. www.calvados-groult.com
Of het nu om een huwelijk, jubileum of verjaardag gaat, een privéfeest organiseren staat gelijk aan keuzes maken. Welke cateraar, feestlocatie, decorateur, bloemist, thema’s of meubels kies je? Zou het niet handig zijn mocht je op één dag helemaal gratis alle mogelijke feest-leveranciers kunnen ontdekken? De Nationale Feestdag biedt die mogelijkheid.
De Nationale Feestdag op 11 november 2014 bundelt vele unieke feestlocaties in Oost- en West-Vlaanderen, die voor de gelegenheid hun deuren openstellen voor al wie op zoek is naar inspiratie voor een privéfeest. Op elke locatie tonen verschillende (feest)leveranciers, zoals cateraars/traiteurs, bloembinders, decorateurs, meubelverhuurders, dj’s, fotografen en eventplanners uit de verschillende regio’s hun producten en diensten in een hoogst originele setting. De deelnemers beslissen zelf hoeveel locaties ze op 11 november gratis bezoeken en met hoeveel van de professionele leveranciers ze een praatje maken. Een nieuw belevingsevent boordevol inspiratie, dat iedereen toelaat om zelf een feest op maat samen te stellen.
De nieuwe trends bij privéfeesten: “Wij hebben heel wat ervaring met het organiseren van privéfeesten en konden de voorbije tien jaar een opvallende evolutie vaststellen: als wij Vlamingen een feest geven, selecteren we alles liever eigenhandig”, zegt Dorothée De Munter van De Nationale Feestdag. “Een feest draait om beleving en we willen er echt het maximum uit halen. Vroeger hadden de meeste mensen een globaal idee voor hun feest en daar bleef het vaak bij. Maar het internet en de sociale media zorgen voor een onuitputtelijke bron aan inspiratie en daarom weten we vandaag heel goed wat we willen. We copypasten informatie, slaan gegevens op en pinnen erop los.
Maar online is ook maar tweedimensionaal, dus dachten we: wat kunnen we doen om aan die nieuwe noden tegemoet te komen? Juist ja, een event organiseren waarbij je alles van a tot z zelf kiest, maar dan wel in real life. Zo brengen we professionele eventleveranciers in direct contact met de bezoekers. Wij zijn op die manier als het ware een partyplanner 3.0!”
We blijven feesten: Vlamingen organiseren feesten op een andere manier dan vroeger, maar één ding staat buiten kijf: we zijn het feestvieren nog niet verleerd. “Iedereen organiseert ooit in zijn of haar leven wel eens een groot feest”, zegt Dorothée. “Dat kan voor een huwelijk of een verjaardag zijn, maar ook voor een jubileum, pensionering, noem maar op. Hoewel we het concept anders aanpakken dan vroeger, brengt een feest nog altijd mensen samen en wordt iedereen er blij van. Het blijft iets waar mensen in willen investeren, zowel qua budget als qua tijd.”
“We spelen al een jaar met dit idee en de tijd is gekomen om het te concretiseren. Met een uiterst professioneel team gaan we van De Nationale Feestdag een topdag voor het hele gezin maken, maar we willen ook gewoon iedereen die langskomt inspiratie bieden.”
Een bezoek brengen aan De Nationale Feestdag op 11 november is helemaal gratis. Het enige wat je moet doen, is je registreren op de website www.denationalefeestdag.be. Op de website is er binnenkort een duidelijk overzicht terug te vinden van de partners van het event en wat zij aanbieden. Het event focust zich op de provincies Oost- en West-Vlaanderen. Ook na 11 november blijft de webstek van De Nationale Feestdag actief. In de toekomst zal de databank www.denationalefeestdag.be gelden als handleiding voor allerhande leveranciers voor privéfeesten. Alleen al daarom een bezoekje waard!
Echo's Franse wijnoogst 2014 - Domaine Paul Blanck & fils - Elzas
Frédéric en Philippe Blanck, kleinzoon en neef van Paul Blanck zorgen momenteel voor het beheer van het domein. Hun sleutelwoorden die het beheer kenmerken zijn traditioneel finesse en evenwicht met respect voor de wijngaard en de terroir.
De oogst 2014 verliep aldus Frédéric die de ganse oogstperiode het commando voerde, in perfecte klimatologische omstandigheden. De Riesling, Pinot blanc en Pinot gris bieden een zeer mooie maturiteit en mooie oogst, terwijl de Gewurtztraminer die bij de bloei een moeilijke periode doormaakte, een mindere opbrengst van ruim 30% laat optekenen. Toch is er voldoende maturiteit bij de oogst. Kwalitatief stijgt 2014 boven 2013 uit, maar globaal wordt een volume verwacht dat beneden het gemiddelde van de voorbije vijf jaar zal liggen.
De wijnen worden alleszins zeer aromatisch met mooie frisheid en aciditeit die boven het gemiddelde uitstijgt, door een vinificatie die een langere tijd in beslag neemt en ook iets trager verloopt dan andere jaren wordt uiteindelijk toch nog een zeer mooie expressieve wijn verwacht. www.blanck.com
Naast de sprankelende bubbels maakt Bernard-Massard ook niet-bruisende wijnen geproduceerd met de beste wijnsoorten van de Luxemburgse Moezel. Dankzij de vruchtbare grond kunnen hier uitstekende cru’s worden geproduceerd, met dezelfde aandacht voor kwaliteit die de schuimwijnen genieten.
Twee domeinen springen meteen in het oog: het Domein «Clos des Rochers», en het «Château de Schengen» waar de belangrijkste wijnsoorten Riesling, Pinot Blanc, Auxerrois en Pinot Gris zijn. «Clos des Rochers» is een domein dat bekend staat om wijnen met finesse, hun zuiverheid en mineraliteit. «Chateau de Schengen» heeft één van de rijkste ondergronden van de traditionele wijngaarden. Op dit domein worden nu de beste Pinot Gris uit het Groot Hertogdom Luxemburg geproduceerd. De ‘vendanges’ gebeuren handmatig en uiterst selectief. Hierdoor worden de druiven op het ideale moment geplukt.
In de supermarkt:
' Cuvée Sélection Brut: deze originele cuvée van het merk kent een ononderbroken succes sinds 1921. De samensmelting tussen Pinot Blanc, Chenin, Chardonnay en Riesling is ideaal voor liefhebbers van droge schuimwijn. Deze cuvée met een tweede gisting van minstens 12 maanden onderscheidt zich ook door haar frisheid en haar luchtigheid. Ook beschikbaar in Duo Pack.
' Cuvée Sélection Demi-Sec: deze cuvée is gemaakt uit Pinot Blanc, Chenin, Chardonnay en Riesling en heeft een verleidelijke fruitige smaak, die een zachte toets krijgt dankzij de juiste dosis likeur.
' Cuvée Sélection Rosé: deze cuvée wordt ontwikkeld op basis van Pinot Noir en Cabernet Franc. De charmante rosékleur gaat gepaard met een fruitige toets.
' Cuvée Chardonnay: deze edele wijnstok laat al zijn fijne toetsen vrij in de bubbels. Zijn lichte, fijne en elegante smaak maken van het aperitief een geslaagde aangelegenheid! Een cuvée die enkel verkrijgbaar is bij Delhaize!
' Cuvée de l’Ecusson Brut: deze cuvée wordt gemaakt met de beste Luxemburgse druivensoorten, Pinot Blanc en Riesling, in combinatie met de druivensoorten uit de Champagnestreek, Chardonnay en Pinot Noir. Deze wijn moet minstens 24 maanden rijpen in de kelders om zijn geraffineerde en elegante karakter, dat door de meest veeleisende liefhebbers gewaardeerd wordt, te ontwikkelen. De samenstelling van deze cuvée is evenwichtig, de smaak verfijnd en de afdronk lang. Het stokpaardje van het merk!
' Cuvée de l’Ecusson Brut Rosé: deze wijn wordt uitsluitend gemaakt met Pinot Noir en wordt gekenmerkt door een uitzonderlijk delicate toets van rode vruchten. Een verrassende fles die de gouden medaille won op het prestigieuze «Concours Mondial de Bruxelles» in 2012 en beloond werd met een «Oscar» in de befaamde «Wijnkoop Gids 2013» van Frank Van der Auwera.
Meer dan ooit is Bernard-Massard de tafelgast voor onvergetelijke momenten. Want ook al evolueert het merk mediagewijs, er wordt niet ingeboet aan de uitstekende kwaliteit.
Echo's Franse wijnoogst 2014 - Domaine Cauhapé in Jurançon
Dankzij een onverwacht mooie septembermaand kent men een mooie tot zeer mooie oogst. In Domaine Cauhapé liep de oogst van 24 september tot 4 oktober.
Domaine Cauhapé richt zich op droge wijnen, terwijl de schuimende wijnen door de liefhebbers worden aanbeden, zorgt de Jurançon sec, voor een leuk fruitig karakter en sterk aromatische toetsen, facetten die de echte wijnkenners aanspreken. Dit jaar wordt ongetwijfeld een succesjaar voor de Jurançon-wijnen.
Henri Ramonteu verwees reeds begin september naar een puike oogst ondanks de vele regenval en eerder lage temperaturen in de maand augustus. September heeft het deficiet evenwel kunnen wegwerken, erg mooi gedoseerde aciditeit zorgt er trouwens voor dat de frisheid van de wijn behouden blijft. Voor de resultaten van de schuimwijnen moeten we, in tegenstelling met de Jurançon-wijnen, nog enkele weken geduld oefenen, pas dan kan met zekerheid uitsluitsel worden gegeven over de kwaliteit van deze wijnen. www.jurancon-cauhape.com
Ten huwelijk gevraagd? Maar net geslaagd voor een examen? Uw favoriete voetbalteam de overwinning in de extra tijd behaald? Jean-Claude Junker aan het hoofd van de Europese Commissie? Iedere overwinning, groot of klein, loont de moeite om gevierd te worden...met bubbels! Met de wijnen van Bernard Massard in huis worden de kleine dagelijkse successen onsterfelijk gemaakt, zo sprankelend en vrolijk mogelijk.
Bernard-Massard, de bekende wijnbouwer uit de Luxemburgse Moezelstreek en hofleverancier van het Groot Hertogdom Luxemburg, voert een evenwichtsoefening perfect uit: een merk dat al 90 jaar bestaat jong en dynamisch houden maar met respect voor de traditie die even vastgeworteld zit als een wijnstok.
Na de lancering van de limited edition 100% Chardonnay in 2013, zilveren medaille op de Mondial van Brussel, was er een gouden medaille op het concours Crémants de France 2014 voor de nieuwe cuvée Millésimée 2011. Bernard Massard ziet het nog grootser voor de eindejaarsfeesten! Voor uw onvergetelijke momenten is het nu mogelijk om de onevenaarbare smaak van de Cuvée Sélection Brut in magnumformaat te bestellen... met dubbel zoveel mensen! Uw genodigden hebben nog meer plezier en voor u wordt het eenvoudiger u schenkt zomaar 12 glaasjes in met 1 fles in dit feestformaat.
Waarom voor een magnum (1,5l) kiezen in plaats van een fles in klassiek formaat? Om de eenvoudige reden dat de magnum het ideale formaat is op vlak van kwaliteit. Uit ervaring blijkt dat wijn potentieel toont in een magnum: een fles die tweemaal zo groot is dan een klassieke fles maar met een even grote hals zorgt voor minder luchttoevoer. Minder zuurstof per volume betekent een tragere, stabielere en betere rijping op fles. De magnum is dus het beste formaat om wijnen te bewaren.
Knowhow
Bernard Massard blijft inzetten op een veilig bewaarde knowhow. Het doel is hetzelfde als in 1921:kwaliteitsvolle en toegankelijke wijnen aanbieden. De kelders van Bernard Massard produceren jaarlijks 3,5 miljoen flessen schuimwijn en 500.000 flessen niet-bruisende wijn, dankzij o.a. de gecontroleerde wijngaarden langs de Moezel (65ha wijngaard). De toppers van het huis, de mousserende wijnen gemaakt volgens de «méthode tradiotionnelle» (vroeger toen dat nog kon, ‘méthode champenoise’ genoemd), kunnen kenners en amateurs bekoren. Hun succes is te danken aan de combinatie van een strenge selectie van de wijnen, de opslagomstandigheden en de optimale rijping in wijnkelders met een stabiele temperatuur. Deze wijnen rijpen gedurende één tot drie jaar tot aan het ‘degorgeren’, waarna ze nog enkele weken rusten voor ze op transport gaan.
Een rijk stukje geschiedenis dankzij de visie van één man
Bernard-Massard dankt zijn reputatie aan de visie van Jean Bernard-Massard. Deze jonge, getalenteerde oenoloog had in de Champagnestreek de kneepjes van het vak geleerd als keldermeester. Bij zijn terugkeer in Luxemburg in 1921 was deze ondernemer overtuigd van de onontgonnen mogelijkheden voor wijnbouw in de Moezelvallei (42 kilometer tussen Schengen en Wasserbillig). Het zachte microklimaat van de Moezelvallei, niet te warm en niet te koud, is inderdaad zeer gunstig voor de ontwikkeling van kwaliteitswijnen. Ere wie ere toekomt: de Romeinen hadden al wijngaarden geplant in deze regio. In 1842 bestreken de wijngaarden een oppervlakte van slechts 500 hectare terwijl in 1920 dat al 1730 hectare waren. Vandaag delen zo’n 900 wijnbouwers samen een oppervlakte van ongeveer 1.300 hectare. Om zijn dromen waar te maken gaat Jean Bernard-Massard samenwerken met enkele bevriende oenologen en kan hij rekenen op de ondernemingszin van Bernard Clasen, afkomstig uit de Moezelstreek en advocaat van beroep. Samen stichtten ze het bedrijf dat decennia later uitgroeit tot de voornaamste Luxemburgse producent van schuimwijnen.
Ook vandaag nog heeft het bedrijf dezelfde familiale dimensie aangezien Hubert Clasen, als vertegenwoordiger van de derde generatie, sinds 2001 gedelegeerd bestuurder van het bedrijf is. Hij wordt bijgestaan door zijn zoon, Antoine Clasen.
Bernard-Massard en België
Eén van de sleutelfactoren in de snelle uitbreiding van Bernard-Massard was de creatie van de Belgisch-Luxemburgse Economische Unie in 1922, onder impuls van Charlotte, Groothertogin van Luxemburg (1919-1964). Een vrijehandelszone die mee aan de basis lag van de Benelux en later de Europese Unie. Het bedrijf heeft alleszins veel te danken aan België, waar enkele vooraanstaande medeoprichters vandaan komen!
Jean Bernard-Massard heeft vanaf het begin samengewerkt met grote Belgische families die tot op vandaag aandeelhouder zijn van het bedrijf. Vanuit België is er grote vraag naar kwaliteitsvolle producten aan een redelijke prijs. Ons land is dan ook één van de grootste verbruikers van schuimwijnen (bijna 40 miljoen flessen per jaar) en het belangrijkste exportland van Bernard-Massard. Bijna 30% van de productie, oftewel één miljoen flessen, wordt in ons land verkocht.
Met het feestseizoen in aantocht laat S.Pellegrino het bruisen op tafel met een nieuwe, reuzengrote Magnumfles: 1,5 liter feestplezier. Na een eerste maal op te duiken op The World’s 50 Best Restaurants Awards 2014 is de S.Pellegrino Magnumfles nu klaar om wereldwijd het hart van de meest verfijnde tafels te veroveren.
De gloednieuwe S.Pellegrino Magnum-fles, staat op het punt zijn debuut te maken op de tafels van de meest gerenommeerde restaurants ter wereld. Na de special edition met Missoni, Bulgari en Pavarotti is het nu de beurt aan deze klepper van formaat. En dat mag u best letterlijk nemen.
Met zijn champagnefles-achtige kurk -en bodem en een inhoud van 1,5 liter is S.Pellegrino het eerste mineraalwater dat deze iconische vorm introduceert in de gastronomische wereld. Dit bewijst eens te meer het unieke talent om sprankelend en verrassend uit de hoek te blijven komen. Na zijn korte verschijning op The World’s 50 Best Restaurants Awards 2014, zal de Magnum fles komende weken verdeeld worden in een groot aantal landen. Je kunt hem bestellen in de meest verfijnde restaurants en hotels. De nieuwe Magum-flessen kun je in België ontdekken in de beste horecazaken voor € 12. Ook bij delicatessenwinkels en speciaalzaken kan je de Magnum-fles verkrijgen voor € 6,90.
Coca-Cola life, de eerste Coca-Cola met minder calorieën en uitsluitend zoetstoffen van natuurlijke oorsprong, wordt in januari 2015 gelanceerd in België. Coca-Cola life is gezoet met een mix van zoetstoffen uit stevia (steviolglycosiden) en suiker, maar met een derde minder suiker en calorieën dan de gemiddelde suikerhoudende cola. (* 33% minder calorieën vergeleken met het gemiddelde van de gesuikerde cola’s in de Benelux, door een vermindering van de suikers met 33%, dankzij zoetstoffen uit stevia). Acht jaar na Coca-Cola Zero wordt het aanbod dus opnieuw verbreed, ‘zodat iedereen een bewuste keuze kan maken, die past bij een evenwichtige levensstijl.’ Deze nieuwe Coca-Colavariant werd in 2013 in Chili en Argentinië geïntroduceerd en is sinds september van dit jaar voor het eerst verkrijgbaar in Europa.
Coca-Cola life is de grootste lancering in het gamma sinds Coca-Cola Zero in 2006. Coca-Cola life bevat 33% minder suiker en calorieën dan een gewone cola*, dankzij een mix van suiker en stevia-extract. Een 330 ml blikje Coca-Cola life bevat 89 calorieën (tegenover 139 calorieën voor Coca-Cola) en zal met zijn opvallende groene label een volwaardige plaats krijgen naast Coca-Cola, Coca-Cola Zero en Coca-Cola light. Coca-Cola life komt er uiteraard niet zomaar. Het is een doordachte assortimentsuitbreiding waarbij veranderende trends en consumentengedrag centraal staan, net als het streven van Coca-Cola om meer mensen aan te zetten tot een evenwichtige levensstijl.
Guy Wollaert, SVP Chief Technical & Innovation Officer van The Coca-Cola Company legt uit: “Het gaat erom te kunnen kiezen wat voor jou belangrijk is. Wil je geen suiker en geen calorieën, of vind je vooral ingrediënten van natuurlijke oorsprong belangrijk? Of blijf je trouw aan de originele Coca-Cola? Consumenten zijn steeds meer bezig met hun levensstijl en voeding, en willen dus een bewuste keuze kunnen maken. Coca-Cola life is een perfecte aanvulling op het bestaande gamma, dankzij de combinatie van stevia-extract en suiker, maar mét de vertrouwde smaak van de bekendste drank ter wereld.”
De grootste innovatie ligt in de gebruikte zoetstof, afkomstig van de steviaplant. Deze calorievrije zoetstof van natuurlijke oorsprong wordt momenteel ook al gebruikt in de Coca-Colamerken Nestea, Sprite en FÏNLEY op de Belgische markt. Guy Wollaert: “Stevia wordt al eeuwen gebruikt als zoetstof, en heeft 200 keer meer zoetkracht dan suiker. In een evenwichtige balans met suiker moet je ook op het vlak van smaak geen toegevingen doen”.
De lancering van Coca-Cola life past ook in het ambitieuze streven van Coca-Cola om mensen te helpen kiezen voor een evenwichtige levensstijl. “Coca-Cola heeft een globaal bereik en wil zijn verantwoordelijkheid opnemen om een bijdrage te leveren tot een evenwichtige en gezonde levensstijl. In Europa hebben we de ambitie om tegen 2020 10 miljoen Europeanen – dat is driemaal zoveel als nu – meer en vaker te laten bewegen, ieder op zijn of haar manier. Hiertoe willen we blijven inspireren via onze merkencampagnes en nog meer investeren in beweegprogramma’s zoals Mission Olympic in België. Daarnaast breiden we ons aanbod aan dranken met minder calorieën verder uit. Hierin heeft de komst van Coca-Cola life met zijn lager suikergehalte en dus minder calorieën zijn plaats.”
In België wordt 43% van het totale verkoopvolume van Coca-Cola gerealiseerd met dranken zonder suiker en zonder calorieën. Over de laatste 5 jaar werd de totale ‘calorie-voetafdruk’ in België verminderd met 9%.
70% van de Coca-Colaproducten die in België worden verkocht, wordt in Belgische productievestigingen gemaakt. Voor Coca-Cola life zal dit ook zo zijn en wordt er lokaal geproduceerd in Antwerpen, Gent en Duinkerke. Coca-Cola life zal beschikbaar zijn vanaf eind januari 2015 in een 20 cl glazen fles, 330 ml blik, 500 ml pet-fles, 1,5 l pet-fles, 6 x 330 ml blik multipack, 6 x 500 ml pet-fles multipack en 4 x 1,5 l pet-fles multipack.
HET ITALIAANSE GERECHT BIJ UITSTEK OP COSTA CRUISESCHEPEN: PIZZA PROEVEN IN AUTHENTIEKE PIZZERIA
Costa Cruises biedt aan boord van zijn schepen een uitgebreide keuze internationale gerechten aan en de Italiaanse traditie speelt daarin een centrale rol. De Costa-schepen gelden wereldwijd als de ambassadeurs van Italië. Aan boord vind je dan ook de Italiaanse levenswijze terug, van zijn hartelijke sfeer en de warme gastvrijheid tot de Italiaanse keuken met authentieke gerechten. De pizza neemt daar een belangrijke plaats in en geldt als een van de pijlers van de culinaire Costa-ervaring.
De Costa neoRomantica was de eerste die met een originele pizzeria werd uitgerust. Wegens groot succes wordt de formule nu naar andere Costa-schepen uitgebreid. Gasten kunnen zo een honderd procent puur Italiaanse pizza proeven, met keuze uit veertien verschillende smaken. De lekkernij wordt ter plaatse bereid door Italiaanse ‘pizzaioli’, die hun opleiding genoten aan de gerenommeerde “Accademia Italiana della Pizza” (www.pizzaitalianacademy.com/).
Het geheim van het succes zit in de authentieke recepten en de kwaliteitsvolle ingrediënten die worden gebruikt zoals de mozzarella fiordilatte, in het rijzen van het deeg en het bakken in de stenen oven op het scheepsdek. Elke avond van 18.30 tot 23 uur kunnen Costa-gasten terecht in de Pizzeria die is gelegen nabij het selfservice restaurant. De plek is uitgerust met tafels aangekleed met rood en wit geruite kleden, Extra Virgin olijfolie en Balsamico-azijn, kortom alles om de sfeer van Little Italy en een typische maaltijd te ervaren. Voor een zacht prijsje kun je er niet enkel je favoriete pizza volledig op maat en smaak laten maken maar ook kiezen uit een ruim aanbod van salades en heerlijke desserts zoals de gekende Italiaanse Tiramisù.
Reserveren is voor de Pizzeria niet nodig, gasten kunnen zich aanmelden wanneer ze maar willen. Om de maaltijd compleet te maken is er een kaart met wijn per glas en bier van het vat, door de Costa-experten speciaal uitkozen. Voor wie zijn kookkunsten wilt verrijken, zijn de exclusieve Costa Happenings een aanrader: van acrobatische pizzademonstraties en kooklessen tot Pizza- en Tiramisù-workshops waarop je al cruisende je kookkunsten kunt demonstreren en uitbreiden.
De exclusieve Costa Pizzeria vind je voortaan aan boord van de Costa Fascinosa, Costa Favolosa, Costa neoRomantica, Costa neoRiviera, Costa Deliziosa, Costa Pacifica, Costa Luminosa, Costa Serena, Costa Magica, Costa Fortuna, Costa Mediterranea en Costa Classica. Info: www.costacruises.be
Waterpark kleurt rood voor Halloween - Tijdens de herfstvakantie is het opnieuw griezelen geblazen in Océade. Dagelijks kleurt het water er omstreeks 15u rood, waardoor je je in een echt bloedbad waant.
Van maandag 27 oktober tot en met zondag 2 november kan je in Océade niet alleen terecht voor het grootste aanbod van glijbanen in België, maar ook om te griezelen! Dagelijks wordt er om 15u een bloedbad aangericht in het waterpretpark. Door de toevoeging van een speciaal product kleurt de 1.680.000 liter water van het subtropische zwembad rood. Het gaat om een natuurlijk product dat niet schadelijk is voor de gezondheid of zwemkledij en dat oplost in het water. Dit effect blijft zo’n drie kwartier te zien. Ook de animatie sluit aan bij Halloween: tussen 14u en 16u toveren schminksters je om in jouw favoriete griezelfiguur. Mis Halloween in Océade niet!
Naast Mini-Europa vind je Océade, het grootste tropische waterpretpark van België. De grootste troeven van het waterpretpark zijn haar glijbanen - alles samen goed voor 640m - door hun verscheidenheid (traag, snel, met banden, 1, 2 of 3 plaatsen,…) en hun exclusiviteit in België. Daarnaast vind je er onder andere een golfslagbad en jacuzzi’s. Océade is ook het enige waterpretpark met een saunaruimte die in de prijs inbegrepen is. Océade is er in de eerste plaats voor families die op zoek zijn naar plezier en ontspanning.
Tarieven Océade (geldig voor 4 uur): €18 voor een volwassene / €15 voor een kind (grootte: 1m15 tot 1m30) - €111 voor een kaart voor 10 bezoeken. Er zijn speciale groepstarieven.
Bij de start van de herfst hoort een erkenningsronde voor Vlaamse traditionele streekproducten. En toeval of niet, het seizoen van twee van de negen nieuw erkende producten start nu ook, net zoals dat van al erkende Vlaamse streekproducten als grondwitloof, klaaskoeken, sneeuwballen, congolaiskes, balkenbrij, …Trippen met suiker (Zottegem), pensen uit het Halse, kaantjesworst uit het Meetjesland, genaaide filet d’Anvers (Antwerpen), natuurlijk mineraalwater uit de Vlaamse Ardennen (Dikkelvenne), semoele koeken uit Zuid-West-Vlaanderen (Reningelst), koffie uit het Waasland (Sint-Niklaas) zijn de nieuwste aanwinsten.
Drie maal per jaar neemt de Beoordelingscommissie Vlaamse Streekproducten de erkenningsaanvragen voor traditionele Vlaamse streekproducten onder de loep. De uiteindelijke toekenning gebeurt door de sectorgroep Streekproducten van VLAM. De najaarsronde van 2014 levert negen erkenningen op. De erkende producten voldoen aan de vijf voorwaarden om het Vlaamse label te kunnen krijgen: zij worden bereid met streekeigen grondstoffen, de producten worden door de lokale bevolking of door een breder publiek aanvaard als een traditioneel streekeigen product, traditionele streekproducten worden naar ambachtelijke wijze vervaardigd volgens de streektraditie, ze worden bereid in hun streek van oorsprong en de producten kennen een traditie, d.w.z. ze genieten een langdurige of historische bekendheid als streekspecialiteit van minimaal 25 jaar.
De nieuwe erkende Vlaamse traditionele streekproducten:
Trippen met suiker - Aangeboden door Kwaliteitsslagerij Chris & Carina
Voor mensen van buiten de Vlaamse Ardennen is het ondenkbaar maar hier lust men zijn witte pensen of beter gezegd witte trippen graag zoet. Eenvoudig gezoet met suiker, maar er is ook een zoetere variant. Daarbij worden bleke kandijsuiker, rozijnen en de smaakmakers rum en kaneel toegevoegd.
Andere kruiden komen niet te pas aan de trippen met suiker, zelfs geen peper en zout. Kwaliteitsslagerij Chris & Carina koestert deze traditie en bereidt de witte trippen met suiker, tot grote vreugde van lokale bevolking, van september tot Pasen. Kwaliteitsslagerij Chris & Carina - 9620 Zottegem - www.chrisencarina.be
Zwarte, witte en bloedpensen uit het Halse - Aangeboden door Slagerij Pieters
Op de Beestenmarkt in Halle houdt de familie Pieters reeds sinds 1954 een slagerij. De recepten werden er van generatie op generatie doorgegeven, zo ook het recepten van de pensen. In Halle en omstreken hebben ze 3 soorten pensen: bloedpensen en witte en zwarte pensen. De zwarte pensen in het Halse zijn vrij uniek en zorgen af en toe voor de nodige spraakverwarring: ze zijn niet zwart gekleurd maar grijs. In de streek rond Halle verwerkt men restjes vlees met nog wat bloed, vroeger werd ook de “lichtlever” (longen) toegevoegd, tot grijze pensen. Deze pensen zijn goed gekruid met een stevige toets kruidnagel. Dankzij deze traditie kan je in Halle appelmoes eten met 3 verschillende kleuren pensen!
Zwarte pensen en bloedpensen verschillen omdat de zwarte pensen slechts zeer weinig bloed bevatten en dus grijs gekleurd zijn. De bloedpensen zijn dan weer een seizoensproduct tussen september en mei. De bloedpensen van Slagerij Pieters hebben een vrij fijne structuur, zijn smeuïg en gekruid met muskaatnoot en kruidnagel. De witte pensen zijn fijn van structuur en hebben een knapperige beet; ze zijn goed gekruid en kregen een vleugje foelie. Slagerij Pieters - 1500 Halle
Kaantjesworst uit het Meetjesland - Aangeboden door Slagerij Johan & Inge
Een vergeten worst vindt terug zijn weg naar het bord dankzij een samenwerking tussen de Orde van de Smoutpot en Slagerij Johan & Inge.
Enkele heemkundigen uit Oosteeklo gingen op zoek naar lokale culinaire tradities rond het varken en de kaantjesworst sprong er uit als een delicatesse. En toch stamt de traditie uit tijden van schaarste waarbij alle restjes verwerkt werden. Door het toevoegen van de kaantjes, vleesrestjes uit de smoutbereiding, had men met minder vlees meer worst. En meer smaak: de goed gekruide worst in combinatie met de kaantjes is een smaakbom. Dankzij Slagerij Johan & Inge kan men van deze traditie uit het Meetjesland opnieuw het jaar rond genieten. Om zowel warm als koud te serveren. Slagerij Johan & Inge - 9940 Ertvelde - www.slagerij-johaneninge.be
Genaaide filet d’Anvers - Aangeboden door L.Michielssen bvba
Bij de erkenning van de filet d’Anvers is VLAM zeer streng, het moet de spier van het muisstuk zijn. Nu maakt L.Michielssen nog als enige een oude variant van de filet d’Anvers, namelijk de genaaide filet d’Anvers, waarbij een stuk van de muis zelf meegenomen wordt. Dit levert niet alleen een groter snijvlak maar maakte de kostprijs ook lager en dus toegankelijker voor een breder publiek. Zeker eind 19de eeuw en tot de jaren '70 waren de runderen kleiner en was het naaien van de spier veelvoorkomend. Zelfs in die mate dat genaaide filet d’Anvers veel meer werd verkocht in Antwerpen dan de zuivere spier van het muisstuk.
Bij L.Michielssen gebruikt men voor de genaaide filet d’Anvers de spier van het muisstuk van kleinere runderen en wordt nog met de hand opgenaaid tot een mooi stuk vlees dat verder gezouten, gerookt en gedroogd wordt. L. Michielssen bvba - 2900 Schoten - www.lmj.be
Natuurlijk mineraalwater uit de Vlaamse Ardennen - Aangeboden door Christiana bvba
Dikkelvenne bevindt zich aan een natuurlijke steile wand die de overgang vormt van de Scheldevallei naar de Vlaamse Ardennen. Het was steeds een bronnenrijk gebied, het dorp kende ooit niet minder dan 3 bronnen die commercieel werden uitgebaat. Christiana Bronnen blijft als enige over; het bronwater werd echter in 1989 vervangen door natuurlijk mineraalwater. Natuurlijk mineraalwater onderscheidt zich door zijn natuurlijke samenstelling en een oorspronkelijke zuiverheid. Dit water wordt opgepompt op 100m diepte, gefilterd om zanddeeltjes te verwijderen en gebotteld. Puur natuur! Christiana Bronnen BVBA - 9890 Dikkelvenne - www.christiana.be
Semoele koeken uit Zuid-West-Vlaanderen - Aangeboden door Koeken ‘t Bakkertje
Semoele koeken zijn zoete ronde koeken waarbij “semoele” verwijst naar een bepaald type suiker nl. griessuiker en niet naar griesmeel. In Poperinge en omstreken worden ze ook wel eens “papkoeken” genoemd en in Roeselare “eierkoeken” hoewel ze geen eieren bevatten.
De oorsprong van deze koeken is niet duidelijk, midden jaren zestig waren ze reeds goed ingeburgerd bij het ontbijt. De verspreiding bleef echter beperkt tot West-Vlaanderen, in Poperinge en omstreken zijn ze het populairst. Semoele koeken kan je kopen in 2 maten: de grootste van ca. 13 cm diameter zijn de meest traditionele, de kleinere van 8 cm worden nu meer verkocht. Koeken ’t Bakkertje - 8970 Reningelst Poperinge
Koffie uit het Waasland - Aangeboden door Van Poeck
Koffie Van Poeck heeft een lange geschiedenis die terug gaat tot 1866. Naast de groothandel in “koloniale waren” werd er steeds koffie gebrand voor handel en particulieren. Na WOII bedacht Jos Van Poeck de naam “krans” koffie geïnspireerd op op de typische “koffiekransen”. Nog steeds worden dagelijks en in kleine hoeveelheden, bonen uit Brazilië, Colombia en Guatemala gebrand gedurende 20 à 22 minuten tot 220°C. Resultaat is een medium/light gebrande koffie met een volle smaak. Van Poeck - 9100 Sint-Niklaas - www.vanpoeck.com
Welke jonge keukenprins of keukenprinses droomt er niet van om ooit een taart te maken zoals een echte meester patissier? Wel die droom kan nu werkelijkheid worden. Play Doh biedt je de kans je eigen patisserie te openen, met een aanbod dat al even uitgebreid is als de verbeelding van kinderen.
Voeding is een thema dat vaak terugkeert in he Play Doh-gamma. En nu cupcakes, cake pops en andere gesuikerde lekkernijen populairder zijn dan ooit, kunnen aanstormende culinaire talenten zich eindeloos uitleven door de grote chef-koks en hun ouders te imiteren. Met deze 2-in 1 speelset kunnen kinderen hun creativiteit de vrije loop laten en zelfs een wedstrijd organiseren wie de mooiste taart maakt. Maar deze nieuwe Play-Doh set stimuleert niet alleen de creativiteit en de fantasie. Wanneer kinderen zulke complexe meesterwerken maken, komt daar ook heel wat concentratie en precisie bij kijken! Bovendien is het goed voor de ontwikkeling van hun grove en fijne motoriek.
De Play-Doh cake mountain is een grote ‘pièce montée’ die uit verschillende verdiepingen bestaat. Elke laag is bedekt met verschillende vormen waarmee ontelbare variaties lekkernijen kunnen worden gemaakt. De bovenste verdieping is een pers met drie vormen. In een handomdraai tover je een prachtige taart op tafel die je kunt versieren met de decoraties die je op de zijkanten van de ‘pièce montée’ vindt. Of binnenin, want de onderste verdieping van de taart kun je losmaken en daarin zitten nog meer decoraties. Een laagje glazuur (Play-Doh pasta) maakt het helemaal af.
Echte lekkerbekken zullen de buitenkant van de Play Doh taart verder willen versieren door er Play-Doh cake pops op te zetten. De set bestaat uit een pastaspuit, zes cake pops, een mesje, twee borden en 4 potjes soepele en super zachte Play-Doh boetseerklei waaronder 2 potjes Play-Doh plus, die nog fijner en smeuïger is dan de klassieke pasta, voor fijne details en een realistische touch. Kunnen bepaalde ontluikende patissiers het niet laten om toch even van hun schitterende creaties te proeven? Dan stellen we de ouders gerust: hoewel Play Doh niet lekker smaakt, is het absoluut niet gevaarlijk als de pasta eens in een kindermondje terechtkomt. Geschikt vanaf 3 jaar.