In 2014 vond het Chocoladesalon plaats in Tour & Taxis. Op drie dagen tijd lokte het bijna 30.000 bezoekers uit alle hoeken van het land. De meesten kwamen naar het Chocoladesalon in gezinsverband of met vrienden. En ze bleken zeer enthousiast en opgetogen over deze eerste Brusselse editie. Het was dan ook een event waar iedereen lange tijd reikhalzend naar had uitgekeken.
Voor de eerste sporen van cacao in België moeten we terug naar 1635! Al nuttigt men cacao dan enkel in de vorm van een chocoladedrank, een luxeproduct dat alleen koninklijke en aristocratische families zich kunnen veroorloven. Maar reeds op het einde van de 17de eeuw begint chocolade furore te maken bij de rijke Brusselaars. De Belgische chocolatiers ontwikkelen namelijk al heel snel uitzonderlijk vakmanschap omdat zij de cacaovoorziening van het Spaanse keizerrijk controleren: de cacaobonen komen via Antwerpen ons land binnen, ze worden in Antwerpen gebrand en vervolgens vermalen tot een pasta die wordt uitgevoerd. Al gauw kienen de Belgen een bijzondere techniek uit om de cacaobonen te raffineren: daardoor wordt de chocolade niet alleen gladder, maar ook voller van smaak. Er komen almaar meer chocolademakers bij. Sommigen onder hen specialiseren zich in het branden van de bonen, anderen in het bereiden van kant-en-klare producten. De grote verscheidenheid en de talloze skills van de Belgische ambachtelijke chocolademakers staan borg voor chocolade van topkwaliteit. Die Belgische knowhow wordt bovendien ondersteund door uitstekende opleidingen en hooggekwalificeerde arbeidskrachten. Niet verwonderlijk dus dat België is uitgegroeid tot hét chocoladeland bij uitstek en dat onze chocolade de hele wereld heeft veroverd.
Gezien dit overrompelende succes kunnen de organisatoren niet anders dan in 2015 een nóg grootschaliger en nóg vlotter toegankelijk event opzetten. Als locatie kozen zij ditmaal Paleis 1 van Brussels Expo. Brussel mag dus voor het tweede jaar op rij het Chocoladesalon verwelkomen. In 2015 zal een oppervlakte van meer dan 6.000 m² in het teken staan van chocolade in al zijn vormen. Voldoende ruimte dus om zowel de exposanten als de bezoekers optimaal comfort te bieden. Bovendien is Brussels Expo vlot bereikbaar en is er voldoende parkeergelegenheid.
Op het Chocoladesalon vinden de bezoekers – of het nu gaat om doorgewinterde kenners of om leken, vaklui of amateurs – hun favoriete chocolatiers en merken terug. Ze kunnen van gedachten wisselen met toonaangevende chocolatiers uit de sector en krijgen de kans om nieuwe producten en specialiteiten te ontdekken en te proeven. Dit jaar, staan er bovendien nóg meer ludieke en didactische activiteiten gepland – workshops, demonstraties, conferenties, tentoonstellingen – om het publiek te laten kennismaken met alle facetten van chocolade en rond te leiden in de feeërieke wereld van chocolade en cacao.
Het Chocoladesalon vindt plaats van vrijdag 6 tot en met zondag 8 februari 2015 in Paleis 1 van Brussels Expo. Toegankelijk op vrijdag van 10.00 tot 20.00 uur / zaterdag van 10.00 tot 19.00 uur / zondag van 10.00 tot 18.00 uur.
Toegangsprijs: Ter plaatse aan de kassa: volwassenen: 8,50 € op vrijdag / 10 € op zaterdag en op zondag, kinderen van 3 tot 12 jaar: 5 €, Senioren (vanaf 60 jaar): 8,50 €, Studenten (op vertoon van studentenkaart): 8,50 €, Gezinsticket (2 volwassenen + 2 kinderen van 3 tot 12 jaar): 25 €. Voorverkoop: Volwassenen / Studenten / Senioren: 8,50 €, Kinderen van 3 tot 12 jaar: 5 €, Gezinsticket (2 volwassenen + 2 kinderen van 3 tot 12 jaar): 25 €. Online ticketverkoop via http://brussels.salon-du-chocolat.com
Pur Natur gaat de Zuiderse toer op met Greek style yoghurt
Smakelijk genieten. Gooi die borden maar stuk, er valt iets te vieren. Pur Natur, de Belgische marktleider in biologische yoghurt en verse kaas, lanceert de delicieuze Greek Style yoghurt. Deze veelzijdige yoghurt is heerlijk lekker en kan ook gebruikt worden in diverse warme of koude recepten.
De Greek Style Yoghurt is, naar Pur Natur gewoonte, zacht en fris van smaak. Zijn vaste structuur dankt hij aan het ambachtelijke productieproces waarbij de yoghurt rijpt in de pot. Met de extra verse room erbij wordt deze lekkernij smeuïg en vol van smaak. Dit is genieten!
Grieks & gezond. Griekse yoghurt wordt vaak aangeprezen als gezonde variant op room, en dat is bij de Pur Natur Greek Style Yoghurt zeker zo! Deze stand yoghurt is net zoals alle andere Pur Natur producten –vervaardigd op basis van gepasteuriseerde verse biologische melk. Niet enkel lekker dus, maar ook een gezonder alternatief bij gebruik in uw gerechten.
De Greek Style Yoghurt is verkrijgbaar in een pot van 700g. Wil je meer dan eens genieten? Dan komt het hersluitbaar deksel goed van pas! www.purnatur.eu
Dit jaar trekt Picard voor Valentijnsdag al de registers open! Verklaar uw liefde aan tafel met exclusieve zoetigheden uit het Picard-gamma. Wilt u kleur geven aan het meest amoureus tête-à-tête van het jaar? Niets is zo eenvoudig, met de LOVE COLLECTION die PICARD deze Sint-Valentijn bedacht heeft. Zoet of hartig, deze verrassingen met pit zijn een streling voor het oog en de tong!
Lieve woordjes als aperitief - Aperitiefhapjes die voor zich zelf spreken!
Een zandkoekje met cranberry’s, bedekt met een romige pâté van foie gras in 2 gastronomische versies: frambozengelei of mango-passievruchtgelei. Om te smelten van plezier... En het volstaat om ze 3u in de koelkast te laten ontdooien. Perfect om een romantisch tête-à-tête op de juiste toon in te zetten.
8 Aperitiefhapjes: Pâté van foie gras van eend, mango-passievrucht, zandkoekje met cranberry’s, Pâté van foie gras van eend, framboos, zandkoekje met cranberry’s: 80 g - 5,95 €
Heerlijke hartjes om uw vurige liefde te verklaren: Macaron-hartjes, even mooi als smakelijk. Twee verrukkelijk romige variaties hebben zich verscholen onder een krokant, zacht en gesuikerd laagje: een garnituur van pure chocolade met stukjes knapperige nougatine, of een garnituur van framboos en vanille; voor elk wat wils.
8 Macaron-hartjes: Chocolade-nougatine en framboos-vanille: 75 g - 4,95 €
Zachte marshmallowhartjes: Dit geschenkdoosje bevat 12 hartjes, gevuld met een zachte, licht gevanilleerde marshmallow en omhuld in een jasje van pure chocolade; om de gastronomische ervaring helemaal af te maken. U vindt deze hartjes naast de diepvriezers. - 12 marshmallowhartjes - 130 g - 3,50 €
De nieuwigheden van de LOVE COLLECTION zijn beschikbaar in beperkte editie vanaf 2 februari 2015.
Carnaval is het populairste en het langst durende feest op Curaçao. Er wordt wekenlang gevierd zodat we kunnen spreken van een heus carnavalsseizoen. Het is de ideale periode voor een (krokus)vakantie in dit tropische paradijs. Carnaval vieren maakt deel uit van de cultuur van Curaçao en van zijn bewoners. Door het feit dat er op het eiland zoveel culturen samensmelten is het Curaçaose carnaval extra aantrekkelijk. Het seizoen wordt geopend op 28 december en duurt tot 17 februari. Carnaval in Brazilië? Curaçao, daar moet je zijn!
Bon Bini, Welkom op Carnaval 2015: De officiële opening van het carnavalsseizoen 2015 op Curaçao was al op 28 december en ondertussen werden de Carnavals Koninginnen, de Prins en Pancho verkozen. De kandidaten werden voorgedragen door de carnavalsgroepen. De Prins en de Pancho moeten tijdens de feestperiode de sleutels van de stad bewaren.
Al van bij deze verkiezingen worden de feestneuzen opgezet. Er wordt gezongen en gedanst, net als tijdens de kwalificatie nachten van het Tumba Festival op 26, 29 en 30 januari. Tumba is de muziek die nauw verweven is met de geschiedenis van Curaçao en die sinds 1971 als officiële carnavalsmuziek is erkend. Het is fantastisch om dit spektakel bij te wonen en de feestvreugde te delen met zij die de titel Rei di Tumba in de wacht slepen.
Eén groot feest ! Carnaval op Curaçao staat gelijk aan een maand feest. Inwoners en toeristen gaan samen uit de bol, zeker tijdens de indrukwekkende optochten. De grootste carnavalsgekte kan je beleven tijdens Gran Marcha Parade op 15 februari. De straten zijn dan gevuld met duizenden dansende mensen, schitterende praalwagens, exotische muziek en bonte kleuren. Ook de Afscheidsparade op 17 februari is een onvergetelijke gebeurtenis, zo feestelijk dat je er speciaal voor naar Curaçao zou reizen. En daarmee houdt het niet op want er is ook een Children’s Carnaval Parade, een Teen Carnaval Parade en een denderende optocht in vakantieoord Banda Bou. Kortom, tijdens carnaval op Curaçao is er feestvreugde voor jong en oud, niet voor enkele dagen maar voor een hele maand !
Weergaloos: Het carnaval van Curaçao is een van de meest fascinerende feesten van het Caraïbische gebied en zelfs van Latijns Amerika. En dus, vergeet Brazilië en reis naar Curaçao om samen met de ganse bevolking deel te nemen aan een weergaloze manifestatie. De inwoners van Curaçao dragen de vreugde in het hart en precies daarom is carnaval op dit prachtige eiland zo uniek.
In 1875 ontstaan als cultuurvereniging die toen katholieke tegenhanger was van liberale Willemsfonds. Vandaag een dynamisch cultuurnetwerk met uitgeverij, evenementen, cultuurreizen en cursussen; kon in 2014 rekenen op maar liefst 46.000 leden-gezinnen en 6.000 vrijwilligers, in 500 plaatselijke afdelingen
Op donderdag 15 januari 2015 bestaat het Davidsfonds 140 jaar. Op exact dezelfde dag in 1875 richtten enkele professoren en studenten het Davidsfonds op, in de pastorie van priester Lodewijk Willem Schuermans in Wilsele bij Leuven. Het Davidsfonds werd genoemd naar de Leuvense professor Nederlandse taal Jan Baptist David (1801-1866) en wilde de katholieke tegenhanger zijn van het al te liberaal-vrijzinnig geachte Willemsfonds. Dat Willemsfonds werd goed 20 jaar eerder opgericht als een vereniging voor volksontwikkeling en als drukkingsgroep ter versterking van de Vlaamse volkstaal.
Meteen na de oprichting van het Davidsfonds ontstonden in heel wat steden plaatselijke afdelingen. Het eerste jaar sloten 2.500 leden zich aan en werden 27 afdelingen opgericht. Het Davidsfonds was toen een uitgesproken burgerlijke vereniging van taalminnaars die ijverde voor de ‘behartiging van alles wat kan strekken tot de verstandelijke en zedelijke ontwikkeling van den Vlaamschen volksstam’. Het lidgeld bedroeg vijf frank per jaar, waarvoor men in ruil boeken kreeg. Tot op vandaag bestaat een soortgelijke boekenformule, met succes trouwens. En op die manier deed het Davidsfonds Vlaanderen letterlijk lezen.
In de 20ste eeuw kende het Davidsfonds een serieuze expansie en groeide het uit tot een ware massabeweging van meer dan 90.000 leden (tijdens de Tweede Wereldoorlog). Het Davidsfonds nam het voortouw in de Vlaamse strijd, werd een cultuur- en strijdvereniging die ook marsen op Brussel organiseerde voor de Vlaamse zaak, maar bleef steeds partijpolitiek neutraal en legde de nadruk op de taal en de culturele ontvoogding. De beweging gaf ook zelf boeken uit, richtte tal van bibliotheken op, organiseerde honderden voordrachten, zette muziek- en toneelfees-ten op, deed uitstappen of studiereizen en startte met de ‘opstelprijskampen’ voor jongeren. En hoewel de opkomst van de televisie vanaf de jaren 1950 stevige concurrentie betekende, weerhield dat Davidsfonds Bilzen niet om Jazz Bilzen op te richten in 1965, de voorloper van alle grote Vlaamse rockevenementen.
Vanaf de jaren 1980 wilde het Davidsfonds vooral een ‘actieve behartiger van cultuurbelangen’ zijn. Zo ontstond begin de jaren 2000 een ingrijpende vernieuwingsbeweging die in 2010 uitmondde in een nieuwe huisstijl, een nieuw mission statement en een nieuwe structuur. Het Davidsfonds presenteerde zich als een cultuurnetwerk en lanceerde ‘slow culture’ (naar analogie van slow food) wat staat voor tijd nemen om samen cultuur te beleven. De structuur werd duidelijker afgelijnd met vier onderdelen: de socio-culturele vereniging (Davidsfonds Evenementen), de boeken en cd’s (Davidsfonds Uitgeverij), de cursussen (Davidsfonds Academie) en de in 2004 opgerichte Davidsfonds Cultuurreizen, die meteen groot succes kenden – en nog steeds kennen.
Vandaag is het Davidsfonds een dynamisch cultuurnetwerk waarin vrijwilligers en deelnemers, auteurs en docenten, leden en niet-leden samenwerken en samen cultuur beleven in de meest uiteenlopende vormen. De vereniging telt op dit moment 46.000 leden, 6.000 vrijwilligers en 500 plaatselijke afdelingen. Het Davidsfonds organiseert jaarlijks tal van grote culturele evenementen (zoals eind deze week Toast Literair en later in maart De Nacht van de Geschiedenis) waaraan duizenden mensen deelnemen. Daarnaast publiceert het jaarlijks om en bij de 100 boeken en zet het meer dan 130 cursussen op, op meer dan 70 plaatsen in Vlaanderen. Het Davidsfonds biedt ook meer dan 100 cultuurreizen aan met 90 expert-reisbegeleiders en meer dan 3.000 tevreden deelnemers. De organisatie is gericht op vernieuwing en verjonging, zonder traditie en geschiedenis overboord te gooien.
2015 is tot slot een belangrijk jaar voor het Davidsfonds: de beweging kreeg met Tine Verhelst zopas een nieuwe directeur en de hoofdzetel in Leuven verhuist in het voorjaar naar een volledig nieuw gebouw aan het Quinten Metsysplein. In augustus staat de officiële opening gepland.
Het Vakantiesalon van Brussel, meer dan enkel een beurs
Naast de typische beurs waar je alle ‘stages of travel’ kan doorlopen in één dag, is het Vakantiesalon ook een crossmediaal communicatieplatform dat inspireert voor, tijdens en na de beurs. Dit gebeurt onder meer door de vakantiebarometer die een vooruitblik zal werpen op de markt, daar waar tot nu toe enkel teruggeblikt werd. En ook de reisprofessionals worden uitgebreid in de watten gelegd op de Brussels Travel Top tijdens de eerste dag van de beurs.
Crossmediaal communicatieplatform
Het Vakantiesalon vormt een crossmediaal communicatieplatform dat je inspireert voor, tijdens en na de beurs. Het kan in deze digitale tijden immers enkel aantrekkelijk blijven als het naast het commerciële beursaspect ook een echte meerwaarde kan bieden aan alle partijen. Daarom voorziet het zowel een reëel ontmoetingsplatform (met de beurs die een fysieke ontmoeting mogelijk maakt) als een virtueel ontmoetingsplatform (met onder andere de vernieuwde website en Vakantieplanner). En er is ook een vakantiemagazine dat een week voor de beurs op grote schaal verspreid wordt zodat je thuis al op het gemak inspiratie kan opdoen. Met deze crossmediale aanpak wil het Vakantiesalon niet alleen inspiratie bieden, maar ook de overvloed van informatie op het web gebundeld aanbieden en zo fungeren als curator in de massa van informatie.
Vakantiebarometer: Naar aanleiding van de beurs wil het Vakantiesalon ook graag een vooruitblik op de markt geven met nieuws uit de reissector. Het nadeel van vele cijfers vandaag is dat ze enerzijds enkel een terugblik geven en anderzijds organisaties die geen lid zijn niet mee opnemen. De cijfers gaan dus enkel over het georganiseerd reizen en dit stelt slechts 20% van de totale sector voor. ABTO (Association of Belgian Travel Organizers) heeft in samenwerking met het onafhankelijk research bureau WES een vakantiebarometer lopen die een vooruitblik geeft op de vakantie-intenties van de Belgische vakantieganger voor de zomer van 2015 en ook de reis-doe-het-zelvers mee opneemt.
Van dreaming tot experiencing in één dag. Het Vakantiesalon van Brussel is de ideale ontmoetingsplaats om als bezoeker ondergedompeld te worden in de vakantiesfeer van waar ook ter wereld, zonder er ver voor te hoeven gaan. Wat normaal gezien een proces is van meerdere weken, gaande van de gedachte ‘ik heb zin om op reis te gaan’ tot het ervaren van de reis zelf, kan nu op één dag. Alle ‘stages of travel’ kunnen namelijk beleefd worden op de beurs:
1.Dreaming: Laat je inspireren en droom helemaal weg bij het idee aan vakantie. Na niet meer dan enkele minuten op de beurs ben je in vakantiestemming.
2.Researching: Op het Vakantiesalon vind je alle informatie die je nodig hebt bij de aanwezige reisprofessionals uit alle hoeken van de wereld.
3.Booking: De droomreis wordt concreet. Bij verschillende exposanten kan je boeken aan salonvoorwaarden.
4.Experiencing: Kom de wereld en de vakantie ervaren met al je zintuigen. Proeven, horen, voelen, ruiken... het kan allemaal in de waaier aan animatie die voorzien is op het Vakantiesalon.
Het Vakantiesalon van Brussel 2015 - BRUSSELS EXPO - Van 5 tot en met 9 februari 2015 - www.vakantiesalon.eu
Oman steeds populairder bij sportieve vakantiegangers
Het ruige landschap, het warme, heldere water en de kilometerslange stranden: moeder natuur heeft Oman gezegend met de ideale condities om van het sultanaat een waar paradijs voor actieve sportfanaten te maken. Niet alleen blinkt het land zelf uit in diverse sporten te land en ter zee, vakantiegangers kunnen tal van watersporten ook zélf leren in Oman. Aftellen naar de Tour of Oman: De meerdaagse wielerwedstrijd werd in 2010 in het leven geroepen en het parcours bestaat uit zes etappes, verspreid over zes dagen. De editie 2015 start op 18 februari en eindigt op 23 februari. Achttien wielerteams zijn bevestigd, met ook enkele Belgen aan de start.
Eersteklas zeilteams en zeilscholen: Warm water en een lichte, stabiele wind: het kustgebied van Oman heeft de meest ideale omstandigheden om te zeilen. Geen wonder dus dat het Sultanaat sterke zeilers weet groot te brengen. Oman telt twee professionele zeilteams, OmanAir en The Wave, die op hoog niveau deelnemen aan internationale zeilraces. Maar ook wie zelf leert zeilen, kan in Oman terecht in één van de vier zeilscholen voor zeilcursussen in het Engels. Charters en minicruises: De kustlijn van Oman is ruig en zelfs nog grotendeels onontdekt. De beste manier om dit pure kantje van Oman met zijn afgelegen baaien en onbewoonde eilandjes te leren kennen is vanop een zeiljacht of catamaran. Verschillende charter bedrijven bieden tochten op het water aan, van een daguitstap of een sunset cruise tot meerdaagse trips. Zelfs een minicruise langs de kustlijn is mogelijk. Oman is overigens het enige land in het Midden-Oosten waar je een charterboot kan huren zonder begeleiding, ook wel 'bareboat' charters genoemd.
Talent bij het Oman racing team Aston Martin: De 33-jarige Ahmad Al Harthy uit Muscat is de absolute topracer van het land en een van de meest toonaangevende internationale sportmannen van Oman. In 2012 werd hij kampioen op de Porsche Carrera Cup in Groot-Brittannië en samen met teamgenoot Michael Caine loodste hij het Oman Racing Team Aston Martin naar de tweede plaats op het Britse GT kampioenschap in september 2014.
Kitesurfen: Oman is een surfersparadijs en daar heeft de moessonwind alles mee te maken: het is de perfecte wind voor kitesurfers, voldoende veilig voor beginnelingen en uitdagend voor kiteboarders van wereldformaat. Eén van de beste plekken is Masirah, een eiland voor de oostkust van Oman. Van mei tot september is de ideale periode. Lessen volgen en materialen huren kan onder meer via het kitesurfcentrum op Masirah.
Het sultanaat Oman, met als hoofdstad Muscat, maakt deel uit van het Arabisch schiereiland. Het is een veilige reisbestemming die aangenaam verrast, met een onvoorstelbare en gevarieerde natuurpracht, een culturele rijkdom zonder weerga en daar bovenop een gastvrije bevolking en een degelijke toeristische infrastructuur. Oman in één woord: GEWELDIG ! info: www.visitoman.be
In het Noorden van Mauritius, aan de oevers van een schitterende lagune, ligt het meest prestigieuze hotel van de Indische Oceaan: het Royal Palm. Dankzij zijn bijzondere ligging en de uitzonderlijke service behoort het Royal Palm tot de "Leading Hotels of the World".
Het Royal Palm is een oase van rust waar luxe, verfijning en discretie hand in hand gaan. De recente renovatie heeft het hotel een nieuwe glans gegeven terwijl de unieke, exclusieve sfeer die het hotel karakteriseert, bewaard bleef. De 69 suites van het hotel worden in 9 categorieën opgedeeld, toch krijgt elk van hen voldoende ruimte en privacy, beschikken ze over een zeer moderne state-of-the-art uitrusting en zorgen Mauritiaanse kunstenaars voor een leuke aangepaste en unieke decoratie. Welke keuze je ook maakt, unieke vergezichten, lommerrijke parkzichten of onuitwisbare einders boven de oceaan vormen een aanvullend decor.
Met drie restaurants onder leiding van chef Michel de Mattéis, Meilleur Ouvrier de France, staat het Royal Palm ook garant voor een gastronomische reis. Deze restaurants zijn La Goélette, Le Bar Plage en La Brezza. La Goélette is onbetwistbaar het neusje van de zalm voor de fijnproevers, het restaurant biedt een uitzonderlijk haute cuisine aan waarbij internationale klassiekers gemengd worden met lokale producten die even ingrijpend het smaakpalet verwennen. Het is de droomlocatie voor een ontbijt aan het strand of een intiem dinertje nabij de bruisende golven. De uitgebreide wijnkelder zorgt voor een ideale pairing met de culinaire hoogtepunten, bereidt door Michel de Mattéis.
Le Bar Plage serveert tropische vissoorten of een gourmet slaatje in de schaduw van eeuwenoude bomen. Het restaurant symboliseert de tijdloze elegantie met fijne begeleiding. Het bevat een 70-tal plaatsen op twee verdiepingen die feilloos overvloeien in het strand. La Brezza een stijlvolle trattoria met 40 plaatsenstaan onder leiding van de Italiaanse chef Alessandro Morino. Hier zorgt de open keuken voor genereuze ontdekkingen, eenvoudig, klassiek en lekker. Antipasta, ruime keuze aan pasta bereidingen en heerlijke risotto worden op sublieme wijze overgoten met een van de vele aromatische Italiaanse wijnen.
In de bijna 2000m2 grote 'spa by Clarins' worden de gasten ondergedompeld in een wereld van ontspanning, welbehagen en schoonheid. De spa werd ondergebracht in leuke gezellige paviljoenen waar zonlicht via de grote ramen behoedzaam binnensijpelt. Het natuurlijke licht geeft extra sfeer en charme aan het welzijn mede door de uitgesproken sereniteit die er wordt weergevonden. Deze unieke enclave biedt een ruim assortiment verzorgingsprogramma’s van Clarins met extra Royal Palm luik waaronder traditionele massages, Ayurveda behandelingen en zelfs Oriental Rituals.
De Royal Palm ervaring kan worden aangevuld met een tochtje met de Royal Princess, een vlottende luxe suites aan boord van een yacht van 65 ft. Diverse belevenissen voor twee, families of kleine groepen zorgen voor een stijlvolle en exclusieve afronding van een vakantie en dit met een gastronomisch accent en bijpassend drankpairing.
Interhome merkt sterke stijging in bezettingsgraad en boekingen van grote vakantiewoningen
In 2015 zullen we vaker met meerdere gezinnen, vrienden of familieleden samen een vakantiehuis delen. Dit blijkt uit cijfers van Interhome, de grootste aanbieder van vakantiewoningen in Europa. Zo zag Interhome het afgelopen jaar de bezettingsgraad van hun grotere vakantiewoningen toenemen met 11%. Waar in 2013 een huisje voor 10 nog gemiddeld door 7.1 personen bezet werd is dit in 2014 al gestegen naar 8.2 personen. En deze trend houdt zich alvast aan voor 2015, zo blijkt. Ook de vraag naar grotere vakantiewoningen (woningen voor 10 personen en meer) kent een sterke stijging met 8,7% ten opzichte van vorig jaar en dit terwijl de vraag naar de ‘normale’ vakantiewoningen stagneert. Het is dus duidelijk dat mensen de capaciteit van hun vakantiewoning beter benutten dan vroeger en we steeds vaker in groep reizen.
Dat de economische crisis zich op meerdere fronten laat voelen is ondertussen bekend. Maar dat we hierdoor voortaan vaker samen met familie of vrienden onze vakantie zullen doorbrengen is nieuw. “De Belg is op dat vlak van nature een luxepaard”, zegt Thibault Van Look, Commercieel Manager België bij Interhome. “Vaak boekte de Belg een vakantiewoning voor 8, maar verbleef hij er hooguit met zijn vrouw en twee kinderen. Die tijden lijken stilaan voorbij, want ook de Belg beseft dat die 4 extra slaapplaatsen hem geld kunnen besparen wanneer hij ook nog zijn broer en diens gezin meeneemt.” Vooral de grotere vakantiewoningen blijken veel beter bezet te worden dan vroeger. Gemiddeld werd een vakantiewoning van 10 personen maar door 7.1 personen bezet. Dit aantal is vorig jaar al opgekrikt naar 8.2. En de meest recente cijfers bevestigen alleen maar deze trend.
Belg boekt prijsbewuster: Daarnaast zit ook de vraag naar grotere woningen in de lift. Zo noteerde Interhome in 2014 een stijging met zowat 5% binnen het segment van de grote woningen (10+). Voor het komende wintersport- en zomerseizoen ligt de stijging al op 8,7% ten opzichte van 2014. We benutten dus niet alleen beter de woningen die we huren, we zijn ook vooral op zoek naar woningen waar we met meerdere gezinnen, familieleden of vrienden kunnen verblijven. “Ook dit is een duidelijk gevolg van de economische realiteit waarin we ons momenteel bevinden”, zegt Van Look. “Zo zien we dat de vraag naar het kleinere type woning stabiel blijft, wat erop duidt dat de groei binnen het segment van de grote vakantiewoningen voornamelijk komt van mensen die voorheen niet voor een vakantiewoning kozen, maar bijvoorbeeld wel voor een hotel. Het prijsbewuste karakter van een vakantiewoning – de eenheidsprijs daalt naarmate men met meer mensen een woning deelt – is hier uiteraard niet vreemd aan. Tot slot kan je in een vakantiewoning ook aan self-catering doen, wat ook nog eens kostenbesparend werkt.”
Wie op zoek is naar een vakantiewoning voor het huidige skiseizoen of de komende zomervakantie kan bij Interhome kiezen uit 33.000 vakantiewoningen, appartementen en chalets in zowat alle formaten. Zo biedt Interhome accommodaties aan vanaf 2 tot maximaal 45 personen. www.interhome.be
Interhome is een verhuurder van vakantiewoningen met een aanbod van 33.000 huizen, chalets en appartementen in 33 verschillende landen. Traditioneel is Interhome het sterkst vertegenwoordigd in Europa. Interhome onderscheidt zich van haar concurrenten door middel van haar stevige netwerk van eigen servicekantoren. Interhome is in 1965 opgericht in Zwitserland en viert in 2015 haar 50ste verjaardag. Moedermaatschappij Interhome AG is gevestigd in Zürich en is 100% eigendom van Hotelplan Holding AG, dat op haar beurt eigendom is van Migros, de grootste retailorganisatie van Zwitserland. De Belgische zetel van Interhome is gevestigd in Diegem.
Beach Couture verzoent nonchalence met verfijning en vindt elk jaar opnieuw een nieuwe manier om vrouwen die naar verre oorden verlangen, erop uit te laten trekken. De twee fashionista’s nemen ons mee naar de zon, op zoek naar het perfecte zandstrand aan het andere eind van de wereld: Capri, Saint Barthélemy, Portofino, Tulum..
Beach Couture is een perfecte weerspiegling van de chic van een zomertrend en de escapistische verlangens die ons het hele jaar achtervolgen. Het ideale kledingstuk om in je koffer te steken als je naar de zon vertrekt is een kaftan.
Deze zomer Beach Couture stelt een kaftan voor verkrijgbaar in twee maten en drie lengtes in bedrukte zijde aangebracht op een basis in modal/viscose of faux-uni & fils fantasie in modal, linnen, viscose. Deze unieke stukken worden gemaakt in Italië en zijn ideaal om met de trends van het seizoen te combineren.
Beach Couture werd bij elkaar gedroond door Alex en Dalia, twee bevriende fashionista’s en verwoede reizigsters. Alex is styliste van opleiding en zette haar eerste professionele stappen in haar familie waarna ze het team van Basil & Boniface vervoegde (kindercollectie). Daar leerde ze Dalia kennen en begon met haar samen te werken. Dalia is een trendy woman bij uitstek: ze volgt haar hart en haar verlangens en laat zich meeslepen door elke nieuwe ontmoeting en ontdekking. Het resultaat van haar ontmoeting met Alex is Beach couture. Beiden kijken naar de wereld met een blik gekleurd door fantasie die hun collectie onweerstaanbaar maakt.