Het aftellen is begonnen en we wachten allemaal vol ongeduld op de kerst! Kanako, de illustratrice van My Little Paris, heeft een kleurige adventskalender voor l’Occitane ontworpen.
Elke dag brengt weer een verrassing: Almond Milk Concentrate, Shower Gel with Green Tea & Bitter Orange, Immortelle Essential Water, Shea Gentle Toner…
Je vindt dit jaar wel 24 producten in de cadeauwerkplaatsen van L’OCCITANE.
De adventskalender is vanaf midden oktober verkrijgbaar in de boetieks en op loccitane.be.
EXKi wil na vijftien jaar inzet voor duurzame ontwikkeling, haar klanten en medewerkers bewustmaken van voedselverspilling door ze te laten kennismaken met het fenomeen ‘ GLEANING’, een in onbruik geraakt recht uit de middeleeuwen. Deze actie vindt plaats op zondag 16 oktober van 15 tot 17.30 op de boerderij ‘Ferme du Passavant’ in Vieux-Genappe nabij Brussel.
De deelnemers zullen met de hand de aardappelen verzamelen die niet door de machines zijn geoogst. Dat noemen we ‘gleaning’ of voedseljutten! Ze kunnen de aardappelen mee naar huis nemen of hun oogst ter plaatse geheel of gedeeltelijk wegschenken aan de vereniging Opération Thermos, die hulp biedt aan armen en daklozen.
Volgens de FAO (Food and Agriculture Organization) gaat elk jaar bijna 30% van de wereldwijde voedselproductie verloren door verspilling. 54% van die wereldwijde voedselverspilling gebeurt helemaal aan het begin van de productieketen, als de landbouwproducten worden geteeld, verwerkt of opgeslagen na het oogsten.
EXKi, dat duurzame ontwikkeling centraal stelt in al haar activiteiten, wil graag op haar niveau de strijd aanbinden tegen voedselverspilling. Daarom brengt de keten het fenomeen ‘gleaning’ weer onder de aandacht, een ietwat vergeten middeleeuws recht.
Wat is gleaning precies? Gleaning is een recht dat mensen de toestemming geeft om tussen zonsopgang en zonsondergang fruit en groenten te verzamelen die na het oogsten zijn achtergebleven op het veld en in de boomgaard, zonder daarbij een mechanisch hulpmiddel te gebruiken. EXKi stelt voor om het ‘gleanen’ te (her)ontdekken en nodigt al haar klanten en medewerkers uit om op zondag 16 oktober 2016 aardappelen te komen rapen op de velden van de Ferme du Passavant in Vieux-Genappe bij Brussel. Vorig jaar leverde een gelijkaardige succesvolle actie in de buurt van Parijs 250 kilo aardappelen op, die aan de vereniging La Mie de Pain werden geschonken.
SOLIDAIR GLEANEN ...De EXKi-klanten en -medewerkers die deelnemen aan deze antiverspillingsactie genieten niet alleen van een aangename herfstdag en een gezellig moment samen, maar krijgen ook de mogelijkheid om hun oogst geheel of gedeeltelijk weg te schenken aan de vereniging Opération Thermos. De verzamelde aardappelen zullen vervolgens worden verwerkt in de maaltijden voor daklozen die deze vereniging klaarmaakt. Opération Thermos werkte eerder al samen met de restaurantketen met het worteltje bij de acties Soupe Solidaire en Share a Coffee.
Afspraak op zondag 16 oktober 2016 om 15 uur. Inschrijving op www.rapenendelen.be
Bruges Beer experience pakt vanaf werelddovendag 2016 uit met integrale bierbeleving voor doven
Het Biermuseum in de Breidelstraat in Brugge vertaalt, in het kader van een betere toegankelijkheid voor doven, in samenwerking met Inter de volledige tekstuele inhoud van het biermuseum naar VGT (Vlaamse gebarentaal). Bruges Beer Experience, Inter en FEVLADO ontwikkelden samen een manier om doven aan te spreken in hun ‘moedertaal’. Momenteel kunnen bezoekers alle inhoud in het museum opvragen via een iPad Mini met hoofdtelefoon. Die informatie kan bestaan uit tekst-, audio-, foto- of filmmateriaal.
“Natuurlijk kunnen doven die geschreven teksten wel lezen, maar niet in hun moedertaal, VGT. In gebarentaal kunnen doven niet alleen makkelijker en sneller informatie opvragen, het is vooral een veel aangenamere en meer ontspannende beleving”, zo licht Thibault Bekaert van het Biermuseum toe. Bij elk item in het biermuseum staat vanaf 24 september, niet toevallig Werelddovendag, een korte film, waar een ‘acteur-vertaler’ meer uitleg geeft over het onderwerp in kwestie, bijvoorbeeld ‘de geschiedenis van bier, ‘vrouwen en bier’, ‘food pairing’, 'de trappisten- en abdijbieren'…
Het project kwam tot stand met de steun van Toerisme Vlaanderen en Provincie West-Vlaanderen. Dit gebeurde in samenwerking met Inter (dat zich inzet voor een grotere algemene toegankelijkheid), FEVLADO (een vzw die werk maakt van gelijkwaardigheid, een grotere emancipatie en een betere ontplooiing van dove personen) en Westtoer. Alle vertalingen naar VGT werden uitgevoerd door Visual Box, het bedrijf dat ook voor Canvas en Ketnet filmmateriaal in gebarentaal aanlevert.
Toerisme Vlaanderen streeft ernaar om onze bestemming maximaal toegankelijkheid te maken voor iedereen, ook voor mensen met een beperking. Het verbindt daarom altijd toegankelijkheidsvoorwaarden aan projectsubsidies,” zegt Bruno Paternoster, woordvoerder van Toerisme Vlaanderen. “Mensen associëren toegankelijkheid spontaan met een rolstoel. Maar het is veel breder. Het Brugs Biermuseum besteedt een deel van zijn subsidie bijvoorbeeld meer en meer aan een multi-sensoriële beleving (ruiken, proeven, voelen) van het thema bier, die vooral ook blinden en slechtzienden extra waarderen. Voor doven is de rondgang nu integraal in Vlaamse gebarentaal voorzien.”
“Toerisme Vlaanderen is bijzonder enthousiast. Het Biermuseum is met zijn aanpak meteen ook pilootproject in het Europese project Accent Gastronomy (www.accentgastronomy.eu)”, geeft Bruno Paternoster nog mee.
Tine Missinne, coördinator van Inter, vult aan: “Inter wordt door Toerisme Vlaanderen ingeschakeld om aan uitbaters toegankelijkheidsadvies te geven, wat ook in het Biermuseum gebeurde. Het toegankelijk maken van het aanbod van musea die zich in gastronomische context situeren is één van de thema’s waarrond we werken binnen Accent Gastronomy. De inspanningen van het Biermuseum om mensen met een auditieve beperking een volwaardige bierbeleving aan te bieden, maken dit project tot een toonaangevend pilootproject dat hopelijk ook andere museumuitbaters zal inspireren."
Het Brugs Biermuseum is 7/7 open, van 10-18.30u (tickets tot 17u). Meer info: www.brugesbeermuseum.com.
7 DUO’S INTERNATIONALE KUNSTENAARS WAARONDER TWEE BELGEN HEBBEN COLLECTORS PACKS ONTWORPEN VOOR DE 60STE VERJAARDAG VAN HET MERK
Een Caprice met twee? Al 60 jaar wordt Caprice des Dieux op sensuele wijze met twee verorberd. Om zijn verjaardag te vieren heeft het merk een beroep gedaan op 7 duo’s van internationale kunstenaars om verrassende en knallende collectordozen te ontwerpen. Onder hen twee Belgen: Brecht Evens en Patrick Regout. Tot eind 2016 kunnen de liefhebbers van de heerlijke kaas in België en over de hele wereld zich verheugen over deze collectorverpakkingen. De Belgen hebben zelfs de mogelijkheid om hun eigen pack op de website www.ilovecheese.be te ontwerpen.
Vanaf september werken 7 duo’s van kunstenaars aan het event tot op het eind van het jaar en een collectie van ludieke en creatieve collectors packs voorstellen. De ontwerpen van de kunstenaars zijn een herinterpretatie van de codes van het merk en spelen ermee. De engeltjes hebben een nieuwe look gekregen en ze worden door de verschillende kunstenaars voorzien van een andere stijl. Verfrissend en leuk! Je kan ze terugvinden op de doosjes van 300 g, 200 g en 125 g.
Caprices van kunstenaars
De kunstenaars die door Caprice des Dieux werden geselecteerd hebben aanvaard om in duo te werken en een exclusieve gemeenschappelijke illustratie te ontwerpen om de verjaardag van de goddelijke kaas te vieren. Hun briefing: de focus op blauw houden, een herinterpretatie geven aan de engeltjes en een hedendaagse en originele visie van de codes van het merk geven. Een geslaagde opzet voor de kunstenaars die allemaal de versheid en de zachtheid van de romige kaas op hun manier geïllustreerd hebben. Tegelijkertijd poëtisch en grafisch.
De Belgische kunstenaars
BRECHT EVENS : Deze illustrator, scenarioschrijver en auteur van stripverhalen, geboren in 1986 in Hasselt, heeft gestudeerd aan het Hoger Instituut voor Schone Kunsten Sint-Lucas in Gent. Hij heeft onder meer gepubliceerd in de tijdschriften Hic Sunt Leones en Parcifal. Zijn eerste ambitieuze album “Ergens waar je niet wil zijn” heeft de Willy Vandersteen-prijs 2010 en de Prix de l’audace van het festival van Angoulême 2011 behaald. Vandaag de dag heeft hij al een mooi palmares op zijn actief: covers van magazines, diverse illustraties en affiches, maar ook stripverhalen of illustraties van reisboeken of -gidsen zoals het recente Louis Vuitton Travel Book Paris. Zijn engeltjes zijn strakke, volledig witte silhouetten geworden, die zich aftekenen tegen een blauwe achtergrond bezaaid met wilde bloemen. Een natuurlijke en frisse wereld die goed bij het beeld van Caprice des Dieux past. www.brechtevens.com
PATRICK REGOUT : Patrick Regout, afkomstig uit het Luikse, behaalde zijn diploma plastische kunsten aan het Saint-Luc instituut in Doornik. Hij is tekenaar-illustrator sinds 1981 en heeft tal van tekenfilms, decors en personages voor televisie en reclamespots gemaakt. Hij heeft ook humoristische illustraties ontworpen voor artikels in dagbladen, Belgische en Angelsaksische magazines, en schoolboeken. Hij ontwerpt logo’s, maquettes voor boeken, brochures... en sinds kort jeugdboeken.
Zijn stijl: een mix van «heldere lijnen» op zijn Belgisch, bestrooid met British humor, geserveerd op een palet van verfijnde kleuren. In zijn ontwerp voor Caprice des Dieux blijft hij trouw aan zijn stijl. Hij brengt ons een grappige versie van de engelen en het paradijs. Een stripverhaalbel van waarin engeltjes, vogels en hartjes rond een fantastische verjaardagstaart afgebeeld worden. www.patrick-regout.com
De internationale kunstenaars
Vallée Duhamel: Een studio opgericht door Julien Vallée en Eve Duhamel - 2 jonge Québecse designers. Hun feestelijk en kleurrijk werk balanceert tussen “Lo-Fi” en kwaliteit, nagestreefd door de 2 uit Montreal. Ze ijveren voor een “HandMade” techniek, met tastbare en concrete elementen en zo weinig mogelijk gebruik van de computer. Hun ontwerp over Caprice werd volledig met de hand gemaakt, samengesteld met verschillende materialen (hout, karton, papier) die ze daarna gefotografeerd hebben. www.valleeduhamel.com
Kerascoët werd opgericht in 2000 en is de artiestennaam van een Frans koppel tekenaars van cartoons, strips en animaties: Marie Pommepuy, geboren in 1978 in Brest en Sébastien Cosset, geboren in 1975 in Parijs. De naam van het koppel is afkomstig van het dorpje Kerascoët in Bretagne waar Marie Pommepuy is opgegroeid. Tot hun favoriete technieken behoren: aquarellen, pentekeningen, vectortekeningen, maar ook het vervaardigen van textielpoppen. Ze werken mee aan tekenfilmreeksen, maar hebben ook tal van reclamevisuals voor bepaalde merken en de aankleding en visuals voor grote Parijse winkels gemaakt. Hun ontwerp voor Caprice is volledig representatief voor hun dromerige, fijne, poëtische en figuratieve stijl. www.kerascoet.fr
Atomike & Jordan, dit duo dat opgericht werd ter gelegenheid van dit project, ontstond tijdens de ontmoeting tussen Atomike - alias Mike Stefanini -tekenaar uit Nantes die “sinds 2001 doet alsof hij een Amerikaan is” (heeft al samengewerkt met tal van merken, behoort tot de nieuwe Franse grafische garde en heeft zijn eigen magazine «Notorious» over opkomende culturen uitgebracht) en één van zijn meest getalenteerde studenten, Jordan. Hun ontwerpen voor Caprice is een explosie van kleuren, motieven en inspiratie die ze als een werkelijk duo verkend hebben. Hun gemeenschappelijke stijl houdt de traditie hoog van het visueel ontwerpen waarvan de visuele impact niet meer hoeft bewezen te worden. www.atomike-studio.com
From Paris was aanvankelijk een creatief collectief dat werd opgericht in 2007 en bestond het uit meer dan tien leden. Het is een echt cultureel label, dat activistisch is in het ontdekken en bevorderen van opkomende culturen. Toen ze merkten dat de kunstenaars en de merken een sterkere en meer legitieme band nodig hadden, hebben 2 leden van het project (Christophe Pilate en Didier Chan Kin – die in de reclame werken) beslist om begin 2017 hun eigen bureau op te starten. Hun ontwerp rond Caprice is een mix van typografisch onderzoek en verfijnde grafische vormgeving, speelt met de bekende codes van het merk en doet die herleven dankzij de carte blanche die ze van bij het begin gekregen hebben. www.from-paris.com/agency
ICH & KAR, deze sleutelfiguren in de Franse grafische vormgeving, Ich&Kar - Héléna Ichbiah en Piotr Karczewski – vernieuwen zich continu in hun werk en blijven maar groeien. Hun werk is een echte oneindige speeltuin en ze zijn niet bang om projecten rond design, mode, scenografie, geurdesign of zelfs beeldhouwen te verkennen. Het tandem werkt samen met prestigieuze luxueuze merken, hotels en bars met een wereldwijd netwerk. Hun ontwerp rond Caprice brengt verhaaltjes die je moet ontdekken, maar ook abstracte interpretaties in hun visuele aanpak. www.ichetkar.fr
Uw gepersonaliseerde Caprice
Caprice des Dieux geeft haar fans ook de kans om hun eigen verpakking te personaliseren. Via een bezoek aan de website www.ilovecheese.be kunnen ze het design van hun eigen doosje maken en een achtergrond kiezen uit de verschillende voorstellen en hun etiket maken waarbij ze de bekende slogans ”Caprice de…” en “Un amour de…” kunnen aanpassen.
Eenmaal het ontwerp gevalideerd is, krijgen ze het enkele dagen later met de post bezorgd.
Caprice des Dieux: facts & figures
Sedert 1956 tot op heden 3 miljard kazen verkocht - Een kaas die in 150 landen gesmaakt wordt - In 2015 werden er wereldwijd 2 Caprices des Dieux per seconde verkocht - In 2015 hebben 860.000 huishoudens in België minstens één keer Caprice des Dieux gekocht - Een recept op basis van eenvoudige en natuurlijke ingrediënten: melk, verse room, zout en natuurlijke melkingrediënten. Dat is alles! Geen gluten, geen gelatine! - Gezonde en evenwichtige voedingsproducten die bron zijn van calcium, vitamines en mineralen - Elke dag voert Caprice des Dieux 1000 controles en analyses uit, van bij het ophalen van de melk, doorheen al de productiestappen, tot bij het verzenden van de kaas. - Verse melk opgehaald op minder dan 60 km van de productiesite. - 240 producenten worden steeds betrokken bij deze stap die een opleiding in de bescherming van het milieu en het naleven van 10 goede praktijken veronderstelt. - In 2012 startte de kaasmakerij van Illoud met de productiewijzen die nog meer het milieu respecteren: - 70% op het jaarlijkse verbruik van brandstof en - 25% op 3 jaar op het electriciteitsverbruik.
Wie Thailand bezoekt, kan onmogelijk de alombekende cooking class aan zich voorbij laten gaan. Na een uur of 3 experimenteren met de uitgesproken smaken en pittige kruiden, heeft de Thaise keuken geen geheimen meer voor jou. Maar welke gerechten móet je proberen als je naar het land van de glimlach reist? De toeristische dienst van Thailand maakte een handig overzicht van de 10 populairste Thaise gerechten bij toeristen
1 – Pad Thai: Deze nummer 1 van dit lijstje heeft weinig uitleg nodig: Pad Thai is het bekendste Thaise gerecht. De combinatie tussen roergebakken rijstnoedels, ei, kip of scampi’s en palmsuiker doet bij menig toeristen het water al in de mond lopen. Ideaal als lunch aan een kraampje langs de straat.
2 – Tom Yam: Deze kruidenbouillon wordt meestal omschreven als ‘zoetzure Thaise soep’. Enkel pittige toeristen zullen dit gerecht smaken, want op het aantal rode chili’s wordt in deze pikante garnalensoep niet gekeken. Naast de lekkere smaak, heeft het gerecht ook een geneeskrachtige werking.
3 – Larb: ‘Larb’ is een landelijk, erg gezond gerecht, dat vooral ’s avonds wordt gegeten. Het gekruid gehakt met rijstpoeder, limoensap, vissaus en verse Thaise kruiden is een absolute topper, zowel bij de toerist als bij de Thai.
4 – Khao Soi: Als je naar Noord-Thailand trekt, mag je zeker niet vergeten ‘Khao Soi’ uit te proberen. De uitgesproken smaken in dit gerecht zijn kokosbouillon, tarwe- en einoedels en kip of biefstuk.
5 – Som Tam: Deze pikante papayasalade is waarschijnlijk één van de gezondste gerechten die je kunt vinden. Oorspronkelijk komt ‘Som Tam’ uit het Noord-Oosten van Thailand, maar ondertussen vind je het op elke Thaise menukaart terug. Het gerecht bestaat uit krokante stukken onrijpe papaya, gemixt met andere gezonde – en vooral pittige – ingrediënten.
6 – Phat Kaphrao: Phat Kaphrao is een gemakkelijk streetfood-gerecht. Naast een roergebakken mix tussen vlees, chili’s en Thaise basilicum, krijg je een portie rijst die meestal wordt afgewerkt met een spiegelei.
7 – Green Curry: Dit gerecht heeft zijn naam te danken aan de kleur van de saus – afkomstig van groene chili’s. Groene curry heeft een uitgesproken zoetheid in zich en wordt vaak afgewerkt met stukjes rode chili en basilicum.
8 – Yam: Yam! Dit gerecht spreekt voor zich. Gewoonlijk als bijgerecht gepresenteerd, is deze salade een combinatie tussen vlees en vis met verse kruiden. Healthy én smaakvol!
9 – Kai Yang: Deze Thai-style gegrilde kip hebben we te danken aan de inwoners uit het Noord-Oosten van het land. De kip is net voor het grillen gemarineerd in een unieke mix van vissaus, koriander en knoflook. Thaise inwoners combineren het met sticky rice en een groene papayasalade.
10 – Khao Phat: Khao Pat is Thais voor gebakken rijst: één van de meest geserveerde gerechten in Thailand, maar vooral bekend als comfort food. Bestel je “Khao Phat Pu”, dan krijg je er krokante stukjes krab en ei bij.
Huis Delacreengageert zich samen met designer Bensimon voor Toutes à l'école
Huis Delacre presenteert een nieuwe beperkte uitgave van zijn iconische koekjesdozen. De nieuwe creaties staan dit keer in het teken van de vrijgevigheid. In samenwerking met designer Serge Bensimon werden drie dozen ontworpen. Ze sluiten aan bij de inspanningen van Huis Delacre ter ondersteuning van het onderwijs voor Cambodjaanse meisjes via de organisatie Toutes à l’école.
Voor vrije en opgeleide vrouwen
Tina Kieffer richtte in 2006 de organisatie “Toutes à l’école” op, met het oog op de uitbouw van volwaardig onderwijs voor kansarme Cambodjaanse meisjes. Het begon met het proefproject Happy Chandara. "We zijn nu tien jaar verder. Dankzij “Toutes à l’école” ontdekten intussen honderden meisjes uit kansarme gezinnen dat het mogelijk is om als vrije en opgeleide vrouw een toekomst op te bouwen. “Ons bedrijf heeft zich altijd verbonden gevoeld met het universum van het gezin, het delen van ervaringen en knowhow. Het is dus logisch dat wij ervoor gekozen hebben om via deze organisatie steun te verlenen aan kinderen en onderwijs.” Julie Pierre, marketingmanager bij Delacre
Vandaag bijdragen aan een concrete toekomst voor vrouwen van morgen. Met de lancering van deze nieuwe collectie – waaraan Serge Bensimon kosteloos zijn medewerking verleende – versterkt Delacre zijn engagement: het huis schenkt 100.000 euro aan de educatieve missie van “Toutes à l’école”.
"Een artistiek project koppelen aan een liefdadigheidsdoel is altijd inspirerend en boeiend. Deze vorm van altruïsme is ook een manier om de onwetendheid en het huidige obscurantisme opzij te zetten. Door deze 'collector'-dozen zo ruim mogelijk te verspreiden, kan iedereen zijn steentje bijdragen aan een concrete toekomst voor de vrouwen van morgen.
Bij de creatie van deze beperkte uitgave in de Delacre-collectie wilden we hameren op de noodzaak van onderwijs, en dit via reizen. Openheid naar de wereld, de aansporing om te willen ontdekken en nieuwsgierigheid zijn voor mij onuitputtelijke inspiratiebronnen. Ik dacht aan oude wereldkaarten als symbool voor mensen, culturen en hun smeltkroes. Een uitnodiging voor kleurrijke reizen …" Serge Bensimon
De metalen dozen – in beperkte oplage – bieden een 1 kilogram met een aantrekkelijke selectie lekkernijen van het merk: 16 variëteiten waaronder Marquisettes, Biarritz, Cigarettes Russes, Cœur Blanc, Brazil, Caracas, Nordica, Délichoc Lait, Suprême, Délichoc Pur, ... De nieuwe collectie is vanaf mid-september beschikbaar in de Delacreboetiek in Brussel en in de supermarkten. Adviesprijs: 11,99€.
De illy X1 anniversary edition: een blend van technologie en iconisch design
Voor een perfecte espresso maar evengoed filterkoffie dankzij de nieuwe Iperespresso capsules. Dit jaar viert illycaffè niet één, niet twee, maar drie verjaardagen. De tachtigste verjaardag van de creatie van de illetta, de voorloper van de hedendaagse professionele espressomachine met een automatisch waterdoseersysteem naar het design van Francesco Illy. De twintigste verjaardag van de X1, illy’s eerste espresso-apparaat voor thuis, waarin esthetiek en technologie samen kwamen. Én de tiende verjaardag van het Iperespresso systeem, welk het mogelijk maakt ook thuis te genieten van een aromatische, intense en rijke espresso.
Om deze drie hoogtepunten in stijl te vieren, lanceert illy een speciale editie van de X1 Iperespresso. De X1 Anniversary Edition is een synthese van de meest geavanceerde espressomachine-technologie gecombineerd met illy’s design erfgoed. Luca Trazzi’s design heeft een esthetische evolutie ondergaan waarbij de traditionele details een moderne upgrade kregen: het lekblad heeft nu een verstelbare kopjeshouder, waardoor koffiekoppen van verschillende groottes gebruikt kunnen worden. Het profiel is voorzien van een nieuw curvy design en de thermometer is geïnspireerd op de originele manometer op de illetta. Deze iconische details zorgen ervoor dat de laatste ontwikkeling in het huis van illy wederom een weerspiegeling van pure schoonheid is.
Alle producten zijn verkrijgbaar vanaf mid-oktober 2016 op www.shop.illy.com en in de espressamente-winkels.
Functioneel gezien zijn er ook verschillende veranderingen doorgevoerd: de X1 Anniversary Edition is speciaal gebouwd voor de Iperespresso capsule maar bereidt ook filterkoffie als geen ander. Een stoompijp voor het opschuimen van cappuccinomelk, een automatische flow stop, een geheugen voor de hoeveelheid koffie in de mok en een automatisch ontkalkingsprogramma, maken het nieuwe model compleet.
illy Iperespresso is een technologische innovatie volledig ontwikkeld in de illycaffé Research & Innovation Labs en op vijf punten gepatenteerd. Het geheim van de innovatieve Iperespresso zit in de capsule, die fungeert als een extractiekamer. Anders dan in het traditionele bereidingsproces van espresso, waarin de espresso in één keer gezet wordt door middel van percolatie, zet de Iperespresso-capsule koffie in twee fases: eerst infusie, dan emulsie. Dit twee-fasen proces garandeert optimale extractie van de aroma’s van de koffie en maakt het mogelijk om de ultieme espresso te bereiden. Waar zachtheid, rijkheid en een vol aroma met een rijk, fluweelzacht, extreem lang-houdend crema eerder onmogelijk leken, zijn ze nu binnen handbereik.
In de infusie-fase komen alle aroma’s vrij. In de emulsie-fase ontwikkelt zich een stevig, fluweelachtig en long-lasting crema. Omdat de koffie nooit in directe aanraking komt met het apparaat, is een ongekend pure smaak gegarandeerd en blijft onderhoud tot een minimum beperkt.
De X1 Anniversary Edition voor het Iperespresso systeem zal vanaf mid-oktober 2016 verkrijgbaar zijn in de volgende kleuren: Stainless Steel, Matte Black, Red en Almond. Aanbevolen verkooprijzen: € 399,- (Black, Red en Almond) en € 499,- (Stainless Steel). Alle producten zijn verkrijgbaar op www.shop.illy.com en in de espressamente-winkels.
illycaffè
illycaffè is gevestigd in Triëst en produceert en verkoopt sinds 1933 een uniek mengsel van 100% Arabica Premium koffie, waarmee het merk marktleider is in dit segment. illycaffè is officieel partner van de Expo 2015 en zorgt voor het uitwerken en beheren van de projecten, exposities en evenementen in verband met de wereld van de koffie in de gemeenschappelijke ruimte van het Cluster Café.
Iedere dag worden meer dan 7 miljoen kopjes illy espresso gedronken. illy wordt wereldwijd in meer dan 140 landen verkocht en is verkrijgbaar in meer dan 100.000 restaurants en bars. De illy monobrand franchisebars-boetieks op z’n Italiaans zijn aanwezig in 43 landen met meer dan 230 verkooppunten. Om de koffiecultuur te verspreiden heeft illy de Iniversità del caffè opgericht, een centrum van excellentie om de beste technische en praktijkopleiding te bieden over alle aspecten van koffie, bestemd voor koffieproducenten, professionals in de horeca en alle koffieliefhebbers. illycaffè heeft in heel de wereld ongeveer 1084 mensen in dienst en behaalde in 2014 een omzet van 391 M€.
illycaffè koopt groene koffie rechtstreeks van de producenten van de beste Arabica via partnerschappen gebaseerd op duurzame ontwikkeling. Het bedrijf uit Triëst werkt samen met de beste producenten ter wereld in Brazilië, Centraal-Amerika, India, Afrika en China. Het ontwikkelt deze samenwerking op lange termijn door zijn knowhow en techniek te delen met de koffietelers en hen hogere prijzen dan de marktprijzen te betalen voor hun productie.
Seabourn kondigt een boeiend cruiseprogramma aan voor het herfst-winterseizoen 2017-2018. Het nieuwe programma van ’s werelds beste ultra luxe cruisemaatschappij telt 36 unieke reisroutes naar must-see steden en verborgen plekjes die voor grotere schepen ontoegankelijk zijn. Zoals altijd mogen Seabourn-gasten niet alleen een buitengewone dienstverlening maar ook een waaier van unieke activiteiten en faciliteiten verwachten. Dat alles op de nieuwste en modernste vloot in het luxesegment, met onder meer Seabourn Encore die in december 2016 in gebruik wordt genomen en plaats biedt aan 600 gasten. Alle vaarroutes, tarieven en extra info van de 96 cruises van 7 tot 152 dagen van het herfst-winterseizoen 2017-2018 van Seabourn vind je op www.seabourn.com.
"Elke bestemming die we bezoeken en elke haven die we verkennen, is zorgvuldig geselecteerd op basis van de mogelijkheden en authentieke belevenissen die ze onze gasten bieden," zegt Richard Meadows, President van Seabourn. "Het herfst- en winterseizoen 2017-2018 wordt een van de boeiendste ooit, met een pas uitgebreide vloot die nog meer gasten de kans zal bieden de geweldige Seabourn-wereld te ontdekken.”
Vanaf de lente 2018 keert Seabourn terug naar Zuid-Afrika. Een uitgelezen kans om cruises te combineren met onvergetelijke ervaringen in de wildparken en wijnstreken van dit land, evenals culturele ontdekkingen in KwaZoeloe-Natal, de woonplaats van de Zoeloes.
Enkele hoogtepunten van de Seabourn-vloot:
Seabourn Encore - In oktober 2017 vertrekt Seabourn Encore op weg naar Australië & Nieuw-Zeeland via drie cruises: 21 dagen van Rome naar Dubai langs het Heilig Land en het Arabisch Schiereiland; 16 dagen langs het Arabisch Schiereiland en India naar Singapore; en 24 dagen van Singapore naar Sydney. Het “Down Under” programma 2017-2018 van Seabourn Encore omvat vijf 16-daagse cruises tussen Sydney en Auckland, met stops in Fiordland in Nieuw-Zeeland, Rotorua, een gebied met veel geothermische activiteit van vulkanische oorsprong, Tauranga en Otago. Op 22 februari 2018 licht het schip anker in Sydney voor een 18-daagse reis langs de kust van Queensland & het Great Barrier Reef richting Bali. Een 10-daagse cruise langs de pareltjes van de Javazee volgt. Hoogtepunten zijn onder meer Bali, Komodo, diverse havens op Java en ten slotte Singapore. Het schip keert dan terug naar Europa met een 18-daagse reis langs India en het Arabisch Schiereiland, en 19 dagen van Dubai naar Athene via het Heilig Land.
Seabourn Quest - Seabourn Quest start het herfstseizoen 2017 met vier 10-daagse cruises, “Canadian Maritimes & New England”, tussen Montreal en Boston. Tijdens een 24-daagse reis langs de Caraïbische en Braziliaanse kust gooit het schip zijn anker uit in Buenos Aires op 29 november. Dan is het schip klaar voor vier cruises naar Antarctica & Patagonië, waar je aan wal kunt gaan met een rubberboot (gratis) en unieke Ventures by Seabourn kajakexcursies onder leiding van het topexpeditieteam van het schip kunt maken (optioneel, tegen betaling van een supplement). Bij de tweede van deze cruisereizen, een 24-daagse Holiday-cruise van Valparaiso naar Buenos Aires, staat ook Zuid-Georgia op het programma. Na het Antarctische seizoen zet Seabourn Quest koers richting de Braziliaanse kust en het Amazoneregenwoud op een 21-daagse cruise die op 24 februari 2018 vanuit Buenos Aires vertrekt. Het winterseizoen wordt afgesloten met een nieuwe 24-daagse cruise van Manaus in Brazilië, over de Atlantische Oceaan, naar Kaapverdië en de Canarische Eilanden, voor de start van het Europese seizoen.
Seabourn Odyssey – Na de oversteek van de Atlantische Oceaan begint het herfstseizoen 2017 van Seabourn Odyssey op 30 oktober met de eerste van vier 12-daagse Caraïbische cruises vanuit Miami. Twee 10-daagse Caraïbische Holiday-cruises volgen, voordat het schip de winter van 2018 ingaat met een unieke 16-daagse cruise op ontdekking van de Westelijke Caraïben, met vertrek op 6 januari. Seabourn Odyssey biedt daarna 10 zevendaagse reizen aan tussen Bridgetown, Barbados, en Philipsburg, Sint-Maarten, met de typische Seabourn Uncommon Caribbean-belevenissen, zoals Caviar in the Surf-strandfeesten. Op 14 april neemt het schip afscheid van het westelijk halfrond en vaart het naar Lissabon, klaar voor een nieuw Europees seizoen.
Seabourn Sojourn – Na een zomer langs de kust van Alaska zet Seabourn Sojourn op 14 oktober 2017 vanuit Los Angeles koers naar het westen voor een 32-daagse rondreis naar Hawaï en Frans-Polynesië in de Stille Oceaan. Half november onderneemt het schip een 18-daagse reis langs het Panamakanaal, die eindigt in Miami. Daarna is een pauze op het droogdok van Freeport in Florida gepland. Twee Caraïbische cruises, waaronder een 12-daagse Holiday-cruise, sluiten het seizoen af. De winter van 2018 begint met een nieuwe reeks cruises waarbij bepaalde streken grondig worden verkend. Die cruises kunnen gecombineerd worden tot een nieuwe 152-daagse Exploratie van de Grote Oceanen. Cruisesegmenten zijn bijvoorbeeld een 38-daagse cruise naar eilanden in de Atlantische Oceaan en Afrika; een 36-daagse “Africa & Orchid Isles”-cruise naar Singapore met bezoeken aan havens in Zuid-Afrika en de Indische Oceaan; een 36-daagse cruise naar tropische Aziatische eilanden met aanleghavens in Zuidoost-Azië, het Noordelijk Territorium van Australië en de Filipijnse archipel; een 21-daagse reis van Hong Kong naar het Japanse Kobe langsheen Aziatische hoofdsteden; en een 21-daagse cruise op de Kuroshio-zeestroom, over de Stille Oceaan naar Alaska en Vancouver.
1300 eeuwenoude skeletten zorgen voor beklijvende expo in Koksijde
Op zaterdag 10 september werd de expo ‘Zalige Idesbald en de 1.000 skeletten’ in het Abdijmuseum in Koksijde officieel geopend. Een tentoonstelling over de historische figuur Idesbald en het grote aantal skeletten dat gevonden werd op de site. In deze beklijvende tentoonstelling ontdek je het verhaal van Idesbald en het verhaal achter de eeuwenoude beenderen.
Meer dan 1000 skelettten: Het thema van deze expo spreekt tot de verbeelding. Op de site van de Duinenabdij deden archeologen een fantastische ontdekking, ze vonden maar liefst 1300 skeletten van middeleeuwse monniken. De vondst werd het object van een grondige studie en uit de eeuwenoude beenderen kon men leren hoe de cisterciënzers leefden. De Expo “Z. Idesbald en de 1000 skeletten” moet je zien omwille van het fascinerende verhaal dat de gevonden skeletten hebben prijsgegeven aan de onderzoekers. Het bezoek geeft je inzicht in de leefgewoonten van eeuwen geleden. Niet alleen de leeftijd van de beenderen werd achterhaald maar bijvoorbeeld ook met welke ziektes de religieuzen te kampen hadden.
Wie is de man in de kist? 23 februari 2015 was de dag waarop het reliekschrijn van de Zalige Idesbald werd geopend in Brugge. En wat bleek? De kist en het individu waren minstens 300 jaar te jong om die van de bekende abt te kunnen zijn. Een gezichtsreconstructie en lopend DNA-onderzoek kunnen wetenschappers misschien dichter bij de identificatie van de man in de kist brengen. De reconstructie, een levensechte buste, zal te zien zijn in de expo. Wie weet, biedt de gezichtsreconstructie al de mogelijkheid om een inschatting te maken over welke abt er in de kist ligt. Wie wil weten hoe de man in de kist eruit ziet, die moet zeker de expo ‘Zalige Idesbald en de 1000 skeletten’ bezoeken.
Poëzie: De tentoonstelling heeft een tijdloos, menselijk kantje want met de dood worden we vroeg of laat allemaal geconfronteerd. “Z. Idesbald en de 1000 skeletten” is dan ook een moment om even stil te staan, om na te denken, om te mijmeren over vroeger. Poëzie komt in deze omgeving goed van pas en vandaar dat de organisatoren samenwerken met het Poëziecentrum van Gent. Er is een poëzieboekje met tien gedichten dat je voor één euro kunt aanschaffen.
Voor de kids
Er zijn daarnaast allerlei verrassende randactiviteiten, ook voor kinderen zoals een tekenworkshop. Heel bijzonder is het vertelfestival op 30 december met verrassende verhalen over de dood omdat ze bijvoorbeeld met humor zijn gekruid. Niet te missen is de Reveil Ten Duinen + nocturne op 3 november om 17u30 met een verhaal over vier overledenen die op de site van de Duinenabdij zijn ontdekt.
Naar aanleiding van de tentoonstelling is ook het interessante boek “Idesbald. Begraven en gedenken in de Duinenabdij” uitgegeven. Het is onder meer een verhaal rond de bekendste abt van de Duinenabdij.
Luisteren naar wat de doden ons over hun leven vertellen. Dat is het beklijvende thema van de uitzonderlijke Expo “Z. Idesbald en de 1000 skeletten” die je nog tot 8 januari 2017 kan bezoeken. Elke zondag om 14u30 is er een rondleiding met een ervaren gids (prijs begrepen in toegangsticket). www.tenduinen.be
(Eindejaars-)Geschenken die de geur dragen van het Ardense platteland!
Misschien is het nog wat vroeg om het nu al te hebben over de eindejaarsfeesten. Maar nu de school weer goed en wel bezig is, beginnen we stilaan weer aan de plezierige wintertijd te denken... en de onvermijdelijke kerst- en nieuwjaarsgeschenken. Mooie vooruitzichten in het verschiet! Breek u het hoofd niet langer over een origineel en uniek geschenk om uw geliefden in de watten te leggen.
De Auberge de la Ferme (Rochehaut – Belgische Ardennen) presenteert u een hele reeks cadeaucheques om de gelukkige ontvanger te laten profiteren van OF een gastronomisch verblijf van 1, 2 of 3 nachten, met overnachting in een schitterende kamer met jacuzzi en/of terras, een uitgebreid ontbijt met steekproducten en een uitstekend gastronomisch diner. OF gewoon een 5-gangen gastronomisch diner voor 2 personen ‘s middags of ‘s avonds.
Het is niet ver. We zitten in een schitterende groene oase van rust en kalmte. Goed eten, goed slapen, een beetje plezier maken... en, waarom niet, ook een beetje werken. Met andere woorden een “must” voor gastronomen en liefhebbers van lekkere dingen.
Er zijn diverse formules in verschillende prijsklassen, eventueel zelfs ‘à la carte’. Patricia Boreux, die samen met haar man eigenaar is, geeft u graag advies om perfect tegemoet te komen aan de wensen van de klant.
Naast de overnachtingsmogelijkheden, het gastronomisch restaurant en de Taverne zijn er nog een hele reeks andere gezinsactiviteiten: de grote wijnkelder, het dierenpark (Parc Animalier): een groot natuurpark met dieren uit de vier windstreken, het Agri-museum met het verhaal van de opmerkelijke evolutie in het leven van onze voorouders-landbouwers en een rondrit met een treintje om de streek te ontdekken. Ondernemingen die het aangename graag aan het nuttige koppelen vinden zeker hun gading in onze ruime vergaderzalen.
Om uw smaakpapillen te plezieren kunt u ook (via internet of ter plaatse) geschenkpakketten bestellen in de Ardense boetiek van de Auberge … het is een echte grot van Ali Baba met streekproducten, het ene al aantrekkelijker dan het andere: bier van Rochehaut, likeur “Secret de Rochehaut”, een lekker speciaal aperitief van de Auberge de la Ferme, confituur, kokoskoekjes en huisgemaakte bonbons, alles mooi verpakt in een decoratieve mand.
Kiezen voor een overnachtingsformule, een diner of een geschenkpakket van de Auberge de la Ferme, het is echt een mooi geschenkidee voor particulieren, maar ook voor bedrijven die hun werknemers eens in de watten willen leggen, voor een feest, maar ook gewoon tijdens het werkjaar.
In de Auberge de la Ferme is alles aanwezig voor uw genot... Het is zonder twijfel DE bestemming die niet mag ontbreken in uw boek met goede adressen.
L’Apogée Courchevel, Masterpiece Hotel van Oetker Collection, biedt intense momenten met Florence Masnada aan. Florence Masnada is tweevoudig Olympisch medaillewinnaar, medaillewinnaar op het WK en vijftien keer kampioen van Frankrijk in alpineskiën.
Van 12 tot 17 maart 2017 introduceert l’Apogée Courchevel een uniek skiprogramma in het gezelschap van Florence Masnada waarbij ze haar passie voor skiën deelt. Het doel is om - ongeacht het skiniveau - samen unieke en sportieve momenten te beleven