La Cintura di Orione vanAlessi: tijdloze pannencollectie in samenwerking met topchefs
» Alessi kiest voor waardevolle samenwerkingen - » La Cintura di Orione blijft een iconische collectie
Alessi is een trendsetter. Al sinds de jaren tachtig werkten ze nauw samen met topchefs om een hoogwaardige pannencollectie te ontwerpen, geschikt voor zowel professionele chefs als thuiskoks. La Cintura di Orione is inmiddels een klassieker in de vaste collectie van Alessi en dertig jaar na dato is zijn esthetiek, kwaliteit en functionaliteit nog steeds up to date.
Terug naar het begin
Alessi en designer Richard Sapper waren er vroeg bij. We schrijven 1986, lang voor er ooit sprake was van influencers, stonden Alberto Alessi, Richard Sapper en dé topchefs van die tijd samen in de keuken om samen de ideale pannenset te ontwikkelen.
De chefs en de designer stonden schouder aan schouder om elk stuk in de collectie tot in de puntjes uit te werken. Geen willekeurig design waar een bekende chef zijn naam aan leent zonder enige inbreng. Een samenwerking van A tot Z, daar ligt het succes van de collectie volgens Alberto Alessi.
De details
De eerste versie van deze collectie kreeg een koperen karakter. Later werden dat drie lagen stainless steel. Een aluminium middenlaag, een AISI 430 interne laag en een 3,5 mm dikke driedubbele laag. Hierdoor ontstaat een hoge conductiviteit, dat betekent dat deze collectie geschikt is voor elk soort kookoppervlak. De body en hendels zijn makkelijk te onderhouden en warmen niet snel op. Een professionele collectie die in elk kookliefhebbend huishouden een plaats vindt.
Van 1986 tot 2018
Alessi zet nog steeds alles op alles om chefs, amateuristisch of professioneel, en de gastronomische wereld te ondersteunen. Zo wordt La Cintura di Orione onder andere ook gebruikt door het Italiaanse team tijdens de prestigieuze Bocuse d’Or competitie. Dankzij Alessi’s relevante samenwerkingen en scherp oog voor trends blijft het een vaste waarde in het keukenlandschap
Themapark Puy du Fiou verkozen tot beste attractiepark van Frankrijk en Europa
De TripAdvisor Travellers 'Choice Ranking Awards van 2018 zijn bekend! Grote winnaar is het Franse themapark Puy du Fou, die verder klimt en nu wereldwijd op nummer 3 komt te staan! Het Franse Themapark Puy du Fou is dé internationale referentie van live spektakels, totaal beleving en de nieuwste technologieën.
TripAdvisor heeft vandaag de resultaten vrijgegeven van de Travellers' Choice 2018 Awards, de grote jaarlijkse ranglijst op basis van bezoekersbeoordelingen. Het themapark Puy du Fou gaat dit jaar weer een flink aantal plaatsen vooruit. Op de Europese ranglijst klimt het één plaats vooruit en stoot hiermee het Europa-Park in Duitsland van de troon. Op wereldniveau stijgt Puy du Fou spectaculair en wint het 12 plaatsen in slechts 2 jaar tijd. Een bronzen medaille en een plaats op het podium dus, en dat op wereldniveau!
Ook de Belgen ontdekken het populaire themapark meer en meer. “We zijn zeer blij dat we een stijging van ruim 45% meer onlineboekingen van Belgen hebben kunnen optekenen. Met deze internationale herkenning hopen we dat nog meer Belgische toeristen de weg vinden naar ons themapark, ze zijn alvast welkom.” aldus David Nouaille, Directeur Marketing & Communication van Puy du Fou.
Puy du Fou werd opgericht in 1978 en is een volledig atypisch themapark. Het werd twee keer verkozen tot beste park ter wereld: in maart 2012 in Los Angeles (Thea Classic Award) en opnieuw in november 2014 in Orlando (Applause Award). In 2018 kreeg het de Award van het beste park in Frankrijk en Europa en stond het op een 3de plaats in de wereldranglijst volgens de Tripsadvisor Traveller’s Choice Awards voor attractieparken. Vandaag is het het tweede grootste park van Frankrijk met meer dan 2 260 000 bezoekers in 2017. Puy du Fou is een groep die bestaat uit hoofdzakelijk een Association Loi 1901 (een vereniging zonder winstoogmerk) en een SAS (Société par Actions Simplifiées). De vereniging organiseert het Cinéscénie spektakel met 4000 vrijwilligers en heeft de SAS in handen die het Grote Park beheert (60 dag- en avondspektakels, 4 historische dorpjes, 27 restaurants en 5 themahotels). De twee organisaties verzekeren hun toekomst door Puy du Fou Academie (een lagere school ‘kunst & studies’) en Junior Academie (artistiek opleidingscentrum) te financieren. Beide leiden jaarlijks ruim 600 jongeren op in de spektakelkunsten en -technieken. Met Puy du Fou International verspreidt het park zijn knowhow over de wereld en geeft het advies over de creatie van parken en spektakels volgens het model van Puy du Fou. Sinds zijn oprichting kent Puy du Fou een constante groei dankzij zijn artistieke lef en permanente investeringen.
Plannen om je huis te renoveren? Dan moet je heel wat keuzes maken. Esthetische keuzes, functionele keuzes en uiteraard ook financiële keuzes. Maar over één iets hoef je niet te twijfelen: als je renoveert, dan doe je er best aan meteen te 'BENOveren'. BENOveren staat voor BEter reNOveren. Beter dan gebruikelijk is. En dat hoeft niet per se meer te kosten. Zolang je je BENOvatie maar goed plant en verstandig aanpakt. Zoals Tineke en Frederik bijvoorbeeld, van wie je hun BENOvatieverhaal al kon lezen in het gratis BENOmagazine. Of zoals tal van andere collega-BENOveerders met wie je weldra kan kennismaken op www.mijnBENOvatie.be, dé infowebsite bij uitstek voor iedereen met ‘betere renovatieplannen’.
Gewoon renoveren? Beter BENOveren!
Gewoon renoveren? Als het van de overheid, het milieu en onze portemonnee afhangt, doen wij, Vlamingen, dat niet meer. Wie verstandig is, BENOveert. BENOveren staat voor 'renoveren met de B van Beter'. Beter dan gebruikelijk is. Goed doordacht en met de verschillende BENOvatiestappen in de meest logische volgorde. Wie BENOveert, hoeft overigens niet het hele huis van A tot Z onder handen te nemen. Zolang je maar weet wat prioritair is en wat eventueel kan worden uitgesteld.
5 BENOvatiestappen
Een chronologie die vaak wordt gevolgd, is eerst het dak, daarna de buitenmuren en het schrijnwerk, en vervolgens de vloer en de zogenaamde ‘technieken’: verwarming en sanitair warm water, ventilatie, verlichting en elektriciteit, zo leert ons www.mijnBENOvatie.be. Bij elke stap geeft www.mijnBENOvatie een schat aan bruikbare informatie, praktische oplossingen, premie-updates en financieringsadvies.
Maar ieder project heeft uiteraard zijn eigen aanpak, en vaak lopen er werken dooreen. Daarom raadt de overheid aan om aan de start van je BENOvatietraject een ‘masterplan’ of ‘renovatieadvies’ te laten opstellen door een architect, een algemene aannemer of een andere bouwdeskundige.
Laat je inspireren
Wat ook zeker geen kwaad kan - integendeel zelfs - is om je te laten inspireren door het goede voorbeeld van andere BENOveerders. Zo kan je meevolgen hoe zij hun BENOvatie aanpakten en kan je vaststellen hoe een BENOvatie niet alleen resulteert in een energiezuinige woning – die veel beter is voor je energiefactuur en voor het milieu –, maar ook in een mooiere en comfortabelere woning die in waarde stijgt.
Daarom dat www.mijnBENOvatie.be een nieuwe rubriek 'BENOvaties in beeld' heeft geïntroduceerd, met o.a. de BENOvatiecase van Tineke en Frederik die een uitgeleefde bel-etagewoning omtoverden tot een warme en gezellige leefplek, en die van Klaar en Floris die al in 2014 ‘avant la lettre’ BENOveerden. In de loop van de volgende weken wordt de rubriek ‘BENOvaties in beeld’ met nog tal van andere voorbeeldcases aangevuld.
Vraag het gratis magazine BENO aan
De BENOvatiecase van Tineke en Frederik wordt eveneens besproken in het magazine BENO. Net als op de website www.mijnBENOvatie.be vind je in dit gratis magazine – een initiatief van tal van kleppers uit de Vlaamse verbouwsector – heel wat inspiratie en informatie over hoe je je BENOvatie het best aanpakt. Zo geeft BENOmagazine tips & tricks om je verbouwkosten binnen de perken te houden, overloopt het de factoren die bijdragen tot de (on)gezondheid van een woning, en laat het je kennismaken met nieuwe BENOvatieoplossingen, -apps en -tools. Het BENOmagazine gratis aanvragen? www.mijnBENOvatie.be/nl/BENOmagazine/
De wintercollectie van het Belgische label Giovane leest als een romantisch modeverhaal dat zich afspeelt in het wondermooie landschap van Zuid-Engeland. Denk kliffen, woeste kustlijnen, stevige golven en kilometers prachtige velden. De hoofdpersonages zijn vrijgevochten, stoere en zelfverzekerde vrouwen. Krachtige types met bijbehorende krachtige silhouetten. Uiteraard, geheel volgens de huisregels, met de nodige portie vrouwelijkheid.
De collectie is verdeeld in 6 sprekende thema’s. Elk thema bestaat uit goede basics, afgewisseld met de juiste statement pieces. Vrouwelijke winterse maxi-jurken worden gecombineerd met mouwloze bonten jasjes of stoere perfecto’s. Warme gebreide cardigans, comfortabele broeken en subtiele vrouwelijke tops vormen de basis voor een heerlijk eigentijds wintersilhouet. Subtiele prints, kwalitatieve materialen en een perfecte pasvorm vormen de ingrediënten voor dit zalig winters uniform.
Met Zuid-Engeland als belangrijke inspiratiebron is de ruit uiteraard goed vertegenwoordigd. Dé print van dit seizoen wordt op een verassende manier gecombineerd met die andere winterse hit, de bloemenprint. Ook de luipaardprint slaat geen enkel seizoen over en is ook dit najaar opnieuw alomtegenwoordig. We zien de klassieker in een geüpdatete versie van donkerblauw en geel passeren. Strepen komen in verschillende kleurschakeringen en zijn een leuke, gesofisticeerde afwisseling.
Deze winter trekt Giovane voluit de kleurenkaart. De kleurgradaties gaan van nostalgisch roze tot brandweerrood, van kobaltblauw tot diep navy en van winters geel tot warm oranje. Ook groen passeert de revue.
» Gezelligheid is in: eerst hygge, nu nog stapje verder met wabi-sabi » Authenticiteit, natuurlijke materialen, nostalgische meubelen » Verlangen naar knusse, veilige thuisbasis
Tegenwoordig zijn we altijd en overal online. Maar wat gebeurt er als we merken dat onze persoonlijke levenssfeer steeds meer wordt ingenomen door nieuwe technologieën? Dan gaan we inzien hoe waardevol die privésfeer eigenlijk is. Dat valt niet alleen op in de nieuwe wetgeving (GDPR!), maar ook in het interieurdesign. Het is geen toeval dat cocooning, of ‘shell’, vandaag weer helemaal in is. Alles draait om ontsnappen aan de stress van alledag. We voelen de behoefte om ons terug te trekken in een veilige bubbel. Hoe pak je dat aan? Door met tactiele, natuurlijke materialen en zachte kleuren overal een gezellige sfeer te creëren.
Wabi-sabi, een interieurtrend uit Japan, trekt deze tendens nog verder door en voegt authenticiteit en ‘de schoonheid van imperfectie’ toe aan de mix. Zowel wabi-sabi als de omvattende trend hygge zijn een reactie op de steeds toenemende stress die we ervaren in ons dagelijkse leven. Ze zijn doordrenkt met een gevoel van tactiliteit en nostalgie dat ons terugvoert naar onze kinderjaren.
Authenticiteit ten top
Wabi-sabi is een interieurstijl gebaseerd op een oude Japanse filosofie die imperfectie centraal stelt. Deze stijl bevat veel elementen die je ook in hygge terugvindt, maar gaat nog een stap verder: authenticiteit is hier de basis van alles. De nadruk ligt niet enkel op huiselijkheid. Wabi-sabi voegt een vleugje imperfectie toe voor een nog meer ontspannen sfeer en is dus eigenlijk een creatief antwoord op ons voortdurende streven naar perfectie. We willen de perfecte auto, het perfecte huis, het perfecte lichaam ... Als gevolg daarvan verlangen we naar een plek waar we thuis kunnen komen, onszelf kunnen zijn en ons veilig kunnen voelen.
Verleden & toekomst
“De authenticiteit die kenmerkend is voor wabi-sabi, manifesteert zich op heel wat verschillende manieren”, legt Fabienne Vanbrabant uit. Fabienne is zelfstandig designer, coach en eigenares van IKAb Design Studio in Borgloon (België). “Zo maakt deze stijl gebruik van oude meubels die verhalen vertellen en ons in contact brengen met een gemeenschappelijk verleden. Wabi-sabi is doordrenkt van nostalgie en daagt ons uit om gebruik te maken van wat er al is om een echte thuis te creëren."
Natuurlijke materialen
Een ander essentieel element van wabi-sabi is het gebruik van natuurlijke materialen zoals steen en hout om een gevoel van warmte en veiligheid te creëren. Fabienne legt uit hoe belangrijk materialen zijn om een gevoel van authenticiteit te creëren: “In wabi-sabi zijn materialen soms belangrijker dan kleuren. Natuurlijke stoffen zoals wol, vlas en (gekreukt) linnen, leer, geweven materialen, klei enz. creëren een sfeer van soberheid. Qua kleurgebruik zie je een combinatie van zwaardere tinten (donkere tinten grijs, blauw en groen), aardse kleuren (klei, zand, olijfgroen enz.) en gedempte pasteltinten. Samen zorgen deze kleuren voor een gezellige en authentieke sfeer."
Nostalgie: yes please!
“Dat geldt ook voor hardhouten vloeren. Die blijven ongelooflijk populair, omdat ze natuurlijk zijn en een gevoel van nostalgie oproepen. Nogal wat mensen zijn opgegroeid in een huis met een hardhouten vloer, en zijn nu op zoek naar dat verloren gevoel van huiselijkheid en veiligheid. Bij die zoektocht komen veel mensen ook terecht bij houtimitaties als laminaat en vinyl. Veel laminaat- en vinyldesigns zijn tegenwoordig niet te onderscheiden van echt hout, maar bieden tal van praktische voordelen. Zo zijn ze bestand tegen vocht en gemakkelijk te onderhouden. Bovendien is vinyl ook erg veelzijdig – je kunt het zelfs tegen de muren gebruiken.”
Quick-Step is een eersteklas vloerenmerk geproduceerd door UNILIN. Dankzij de combinatie van doorlopend onderzoek en innovatie en een sterke focus op kwaliteit is Quick-Step uitgegroeid tot een van de toonaangevende producenten in de vloerenbranche. Het merk, dat bekendstaat om het Uniclic-installatiesysteem waarbij geen lijm nodig is, heeft zich ontwikkeld van een betaalbaar alternatief voor hout tot een volledige nieuwe categorie met een breed aanbod aan eenvoudig te installeren, onderhoudsvriendelijke designvloeren voor elke situatie. Tegenwoordig is Quick-Step een wereldwijd geproduceerd merk voor houten, laminaat- en luxe vinylvloeren dat in meer dan 100 landen actief is. Een echte leider op het gebied van design, innovatie en kwaliteit. Meer info op www.quick-step.be
» Neutralen, met vooral veel tinten roze, nemen een prominente rol in onze interieuren.
Weg met wit in het interieur, dat plaats maakt voor de neutralen. Zacht, subtiel, makkelijk te combineren met sterke kleuren, maar met meer warmte dan strak wit. Roze - overgewaaid vanop de catwalk - neemt de bovenhand in het palet. Van beige over poederroze tot nude en vieux rose: de 'nieuwe neutralen' zijn er om te blijven.
Neutralen als accentkleur
Omdat neutralen mooi matchen met heel wat sterkere kleuren, kan je ze makkelijk als accenten toevoegen in je interieur. Denk aan kussens, poefjes, een schakelaar of behang voor een accentmuur: accessoires in zachte kleuren kunnen voor de juiste balans zorgen in het kleurenpalet.
Neutralen als dominante eyecatcher
Door hun zachtheid lenen neutralen zich ook perfect tot een grotere rol in je interieur. Niet enkel een accentmuur, maar een groot stuk van een ruimte in vieux rose bijvoorbeeld. Ga voor een groot meubel in een zachte tint roze of mooi beige voor een eyecatcher die zowel subtiel als dominant is.
Ook voor buiten
Voor de aankleding van buitenruimtes zijn neutralen zeer dankbare kleurtinten. Van buitentafels tot terrasoverkappingen: voor onze buitenruimtes willen we graag kleuren die mee opgaan in de omgeving.
Pink Passion, een onweerstaanbaar aanbod met in de hoofrollen romantisch roze, winters wit en glanzend grijs. Van comfy items in luxe sweaterstoffen tot ultravrouwelijke jurkjes en zwierige plissérokken. Voor dit thema val je als een blok.
François Bernard, artistiek directeur van AMPM, presenteert u de nieuwe collectie herfst-winter 2018. Het interieur staat in het teken kunst, schoonheid en natuur, en is meer dan ooit een plaats van rust. Het beschermt, zorgt voor herbronning en geeft de voorkeur aan subtiele licht-obscure harmonieën, zachte materialen, uitnodigende en comfortabele vormen.
Vier verhaallijnen zetten deze levenskunst in de verf: •Modern & Naturel, een beschermende en eigentijdse sfeer - •Artistiek & verfijnd, een enscenering van edele materialen en kunstvoorwerpen - •Classical Revisited, een romantische en creatieve geest die met de codes van de negentiende eeuw speelt - •Grafisch & Relaxed, een moderne stijl die dankzij een ambachtelijke uitvoering humaan aanvoelt
De herfst-wintercollectie nodigt u uit om te delen in de ideeën en ontwerpen van AMPM. Exclusieve creaties om uw inspiratie de volle loop te laten gaan en om het interieur te creëren dat bij u past.