Deze winter op exotische ontdekkingsreis met All Ways cruises
We kennen het allemaal: dat gevoel na de laatste kleurrijke herfstdagen waarbij we met pijn in het hart moeten vaststellen dat er nog een donkere winter voor de boeg staat. Op een bepaald moment komt onvermijdelijk de lokroep van een zonnige en warme bestemming. Wees het wintergrijs voor en boek nu een mooie reis.
Cruises bieden heel wat interessante mogelijkheden om fascinerende landen te ontdekken en tegelijk die batterijen terug op te laden.Ideeën nodig? De Belgische touroperator All Ways Cruises heeft een aantal fantastische reispakketten samengesteld op de machtigste rivieren ter wereld.
De sterkte van All Ways is het basisconcept: met schepen op mensenmaat, met eigen begeleiding en in het gezelschap van gelijkgestemden op ontdekkingsreis gaan naar landen en regio’s met een degelijk niveau op cultureel en historisch gebied.
Het voordeel om die gebieden per schip te verkennen is veel meer dan enkel het comfort van je hotel dat meereist. De rivieren en stromen waarop gevaren wordt zijn de slagaders van de bezochtte landen.
All Ways Cruises stelt deze winter volgende reizen voor:
De koninklijke Mekong: een reis naar Vietnam en Cambodja, op de machtige Mekongrivier en het Tonlé Sap Meer. Een klein schip brengt je tot in het hart van de paaldorpen met hun drijvende markten, of naar bruisende steden als Saigon, varend langs rijstvelden en Boedhistische tempels. Na de monumentale pracht van de zeven opeenvolgende hoofdsteden van het oude Khmer-koninkrijk eindigt de reis met een apotheose in de tempels van Angkor Wat. (van 26 november tot 8 december 2019)
In het hart van Myanmar (Birma): Ontdek via een riviercruise op de Irrawaddy rivier alle highlights van dit ‘Gouden Land’. Laat het landschap traag voorbijglijden en geniet van de kleurenpracht, de duizende kloosters en gouden pagodes. Bezoek de tempels van Bagan. Dit is een gastvrij land dat zoveel te bieden heeft maar nog maar net open is voor toerisme. (januari 2020)
Indische kleuren langs de Ganges: van Calcutta tot Benares zal kleurrijk Indië geen enkele passagier onberoerd laten. Op de Ganges maak je kennis met de cultuur van het spirituele India, met het hindoeïsme en het boeddhisme. Het rivierschip brengt je in een wonderschoon landschap van savannes, jungles en theeplantages, afgewisseld met lieflijke dorpjes, tempels en koloniale architectuur. Deze authentieke reis is voorbehouden voor maximaal 56 passagiers. (februari 2020)
Laos, onbekende parel: vaar in de Gouden Driehoek, het mythisch gebied in de drie landen Thailand, Laos en Birma. Treed in de historische voetsporen van de mensen die naar Laos werden verbannen. Vaar door het landschap van bergen, rijst- en theevelden. Laos is ook onlosmakelijk verbonden met zijn opiumvelden. Laat je op de oevers van de Mekong verrassen door een diverse etnische gemeenschap met een mix van unieke klederdrachten, architectuur, ambachten en smaken. Hoogtepunten zijn de prachtige turquoise watervallen van Kuang Si en de hoofdstad Vientiane. (maart 2020)
In het Amazonewoud: Ga op avontuur en vertrek op een spectaculaire expeditie in de Ecuadoriaanse jungle. Via een tocht op de Napo rivier krijg je de unieke kans om de ongerepte natuur en de extreme biodiversiteit van het Ecuadoriaanse Amazonegebied te ontdekken, samen met een specialist. Deze heel aparte cruise brengt je ook tot bij de Quechua gemeenschap, met hun fascinerende manier van leven, en tot in de hoofdstad Quito. (maart 2020)
Wanneer je Nausicaá, het Nationaal Zeecentrum in Boulogne-sur-Mer, bezoekt wil je uiteraard het gigantische aquarium zien en de fantastische onderwaterwereld van dichtbij bewonderen. Maar Nausicaá is zoveel meer dan een aquarium. Het is een centrum waar de bezoeker kan kennismaken met de onderwaterwereld en is uniek in zijn soort. Het is speels, maar ook educatief en wetenschappelijk onderbouwd en richt zich vooral op de relatie tussen mens en zee.
Nausicaá zet zich in om het publiek bewuster te maken door hun kennis te delen. Daarom werken ze ook mee aan heel wat programma’s en onderzoeksactiviteiten, maar ook aan kweekprogramma’s tussen de Europese aquaria. Zo kunnen ook een 20-tal bezoekers per dag een exclusief kijkje nemen achter de schermen en wandelen in de voetstappen van de verzorgers.
De kweekprogramma’s
Het Nationaal Zeecentrum mocht in 27 jaar heel wat geboortes aankondigen. Veel van die jongen zijn intussen volwassen dieren en de bezoekers hebben ze bewonderd, zien groeien en bloeien. Deze geboortes vallen onder de kweekprogramma’s die NAUSICAA coördineert of waaraan het instituut deelneemt. Onder hen zijn de epaulethaai, de zwartvoetpinguïn, de zeepaardjes en de roggen.
In juli werd in Nausicaá enkele vioolroggen geboren. Meteen na hun geboorte worden de jongen in een kweekschool geplaatst en meerdere keren per dag gevoed door oplettende verzorgers. De kleintjes hebben een stevige eetlust en groeien snel. Dankzij de expertise van Nausicaá zullen de roggen binnenkort in de permanente tentoonstelling terecht komen of toevertrouwd worden aan partneraquaria in het kader van uitwisselingsprogramma’s.
Kraamafdeling voor kwallen, koraal, haaien, roggen…
Al die kweekprogramma’s zijn voor de bezoeker super boeiend want elke kweek, elke geboorte is verbonden met een interessant verhaal dat jong en oud verwondert. Er is bijvoorbeeld de kameelgarnaal die zich al dansend voortbeweegt. De jongen worden over de aquaria verspreid waar ze een goede beschermer zijn voor het koraal.
En dan zijn er ook de pinguïns. De baby’s zijn maar 15 cm groot en hebben een witte pels. Er zijn reeds zeventien jongen in Nausicaá geboren.
Nausicaá heeft ook een belangrijke rol in het kweken wat kwallen en koralen. Omdat ze het koraal niet uit hun natuurlijke omgeving willen halen hebben ze hiervoor een geraffineerde techniek ontwikkeld, het ‘stekken’. Stekjes van koraalpolliepen worden gekweekt en daarna overgeplaatst naar de stranden in de Nausicaá-tentoonstelling. Ook kwallen worden gekweekt, met succes dankzij de vakkennis die door de jaren heen is opgebouwd.
In het spoor van gepassioneerde verzorgers
De taak van de verzorgers in Nausicaá is veel ruimer dan waken over de gezondheid van de dieren en het voederen. Het is ook aan hen om de ontmoeting tussen de bezoekers en de dieren in goede banen te leiden, om het bezoek leuk en leerrijk te maken. Het is fantastisch om de verzorgers aan het werk te zien, bijvoorbeeld tijdens het voederen. Dat gebeurt op vaste tijdstippen en je krijgt er ook een pak interessante informatie bij want de verzorgers zijn zo vertrouwd met de dieren, ze kennen ze door en door. Het is ook langs deze weg dat men de bezoekers bewust maakt van het belang van de oceanen, van het feit dat we anders moeten omgaan met onze planeet en met onze natuurlijke bronnen. Om deze doelstelling te bereiken heeft Nausicaá zelfs een subsidiefonds opgericht dat projecten voor natuurbescherming wereldwijd steunt. (Illustraties d mallevoy)
Milanese street style is known for individuality, quality and a keen feel for trends. Inspired by this, BRAX blends black and camel with rose, cranberry and a lively red. Casual silhouettes join fashion-forward chino trousers.
The key looks are not to be misseed : a coloured check coat, jumbo cord chinos, denim with a checked flock print, and what's more, a knitted coat in Leo-Norwegian mix. With an eye on the colder temperatures, the colour scheme of this collection theme warms the heart, with rose, cranberry and a powerful shade of red combined with camel and natural shades.
BRAX presents 'feelluxury ' oullover; colour, merino & extra fine cotton
BRAX Feel Good FW19
Own your colour is the motto of the casual, radiant pullover with painstakingly applied details, such as the slit at the side or the embroidered tuck in the middle of the back. But its inner qualities are also impressive, since the merino wool mix has a thermoregulatory effect. Thanks to their smoots surface and radiant colour, the merino styles of the newly developed "Feel Luxury" focal theme can be combined both casually and for smarter occasions.
The pieces in the collection, which of course incorporate the raw material merino, offer a high level of comfort for the wearer as they feel pleasant and non-scratchy on the skin. The merino items are 100% cottolined, which makes them particularly suitable for those with allergies or sensitive skin. Quality details and a broad range of forms make the BRAX merino pieces of FW19 easy to combine with other items.
2019 is absoluut een zeer belangrijk jaar voor IKKS. Na de presentatie van zijn nieuwe muze: Laetitia Casta, viert het merk 20 jaar IKKS WOMEN met een speciale capsule voor dit evenement van 20 iconische revisited stukken en exclusieve tassen.
ROCK IS AN ATTITUDE !
20 jaar of de leeftijd van de ultieme vrijheid! Meer dan ooit waait er een rock-sfeer door IKKS en die willen ze steeds sterker tot uiting laten komen! Voor dit evenement is de ontwerpstudio van IKKS WOMEN in de archieven van het merk gedoken om een capsule te creëren die doordrongen is van het originele rock-DNA van het label.
20 ICONISCHE STUKKEN REVISITED
Ontdek of herontdek, in een ultravrouwelijke rocksfeer, tijdloze leren stukken, de emblematische dierenhuidprint en de onvermijdelijke military/officier knipoog die zo kenmerkend zijn voor het merk.
« Rock Is An Attitude is een revisited concentraat van instinctieve stukken van de IKKS-dressing. Als een ode aan de vrijheid, doet deze capsule de silhouetten prachtig uitkomen en worden de persoonlijkheden uitvergroot.» | Marianne Dreuilhe, Stijl-directrice van IKKS WOMEN |
De capsule ROCK IS AN ATTITUDE zal beschikbaar zijn in de IKKS-winkels en op ikks.com vanaf september 2019.
Het merk IKKS maakt zich los van de codes, en strijdt voor de vrijheid van expressie op basis van drie stijlpijlers. Denim geeft de richting aan van de collecties, die afwisselend elegant, street of bohemian zijn. De Urban Rock ademt een eigenzinnig karakter uit door stukken in leer, radicaal zwart en wilde prints. De Military stijl injecteert kaki accenten, en levert stukken op die onmisbaar zijn. Sinds 2012 is er een gamma accessoires dat de uitdaging aangaat om een lijn te bieden die zowel betaalbaar is als aantrekkelijk. Aanwezig in 45 landen, met 3 merken: IKKS WOMEN, IKKS MEN en IKKS JUNIOR en gedragen door een team gepassioneerde mensen rond hun voorzitter, Pierre-André Cauche, met meer dan 1800 medewerkers en 3600 verkooppunten. In 2019 versterkt IKKS zijn engagement voor de vrijheid in al haar vormen, met haar mantra #LESESPRITSLIBRES.
La Forêt stelt voor Desert design van Atnaud Mautoères:
INTERIOR EYE CATCHER – Marokkaanse tapijten – 17 oktober tot 7 november
Voor haar komende tentoonstelling in La Forêt besloot Lucia Esteves om de collectie handgeweven tapijten van Arnaud Maurières te presenteren. Deze plantenkweker en landschapskunstenaar kent internationale roem en is gepassioneerd door de textielcreaties van vrouwen uit de Oost-Marokkaanse woestijn: tapijten van een verbluffende schoonheid.
Lucia Esteves: “Arnaud haalt deze vrouwen uit de schaduw, wat me bijzonder raakt, vooral omdat ook mijn grootmoeders actief waren in de textielwereld. De traditie wordt van vrouw tot vrouw doorgegeven en is als een rode draad die vroegere, huidige en toekomstige generaties aan elkaar rijgt. Bovendien geven de tapijten blijk van een uitzonderlijke moderniteit, al verbeelden ze evenzeer een terugkeer naar de bron, naar de symbolische en voorouderlijke waarden die deze vrouwen volgens mij willen uitdrukken. Een universele taal die iedereen aanspreekt, over alle tijds- en fysieke grenzen heen, hier en nu.”
Al meer dan een eeuw worden de meeste collecties van Marokkaanse tribal weefsels door handelaars bijeengebracht, die ze op hun beurt aanschaffen bij opkopers die dorpen doorkruisen waar ze met de mannen van de weefsters onderhandelen. De vrouwen zelf hebben dus hoegenaamd geen contact met de mensen die hun creaties kopen. In haast elke collectie en publicatie circuleert er dan ook de meest krankzinnige informatie over de oorsprong, de interpretatie van de motieven, de productie en het gebruik van deze stoffen.
Arnaud Maurières en Eric Ossart verzamelen kunst en design sinds de jaren 90. Het is puur toeval dat ze de uitzonderlijke tapijten van de Aït Khebbach ontdekken, tijdens een reis door de oostelijke woestijn van Marokko, in december 2010. Met behulp van hun vriend Lahcen Aït Khouya en diens familie doorkruisen ze de woestijn om de weefsters te ontmoeten. Uit gesprekken met de vrouwen blijkt dat het om een recent fenomeen gaat: ze weven deze tapijten nog maar sinds de jaren 80, als gevolg van een langdurige droogte die de nomaden ertoe verplichtte een meer sedentaire levenswijze aan te nemen. Nu ze geen tenten meer moeten weven of herstellen, beginnen de vrouwen slaapmatjes te maken voor de hele familie. Ze bedenken motieven en combineren de meest onwaarschijnlijke kleuren en stoffen. De vrouwen van de Aït Khebbach krijgen de smaak steeds meer te pakken en proberen elkaar de loef af te steken met hun creativiteit.
Onze liefde voor mode en voor het vaderland gaan feilloos hand in hand tijdens de week van de Belgische mode van 14 t/m 19 oktober. Hiermee worden de Belgische modemerken en hun winkeliers in de kijker gezet. De verleiding voor de grote internationale modeketens loert om elke winkelstraat en het is daarom van (nationaal) belang de consument bewust te maken van de voordelen van het kopen van Belgische mode.
Een greep uit het aanbod van Belgische merken ...
INTERNATIONAL FAME -
Caroline Biss
Caroline Biss. Heeft u zich ooit al afgevraagd waarom dit Belgische merk zo'n internationaal klinkende naam heeft? Begin jaren 60 tijdens de begindagen van het merk was Caroline een immens populaire naam. Ook de dochter van de Kennedy's kreeg deze naam mee en eind jaren 50 zag ook Caroline van Monaco het levenslicht. Ah ja, en the rest was history right?
Jeune Premier
“From Paris to Seoul, the coolest bag of the hour is Belgian. The brand : Jeune Premier.” Deze slogan is niet bij de haren gegrepen. Dit Belgische boekentassenmerk verkoopt 120.000 stuks per jaar. Momenteel hebben zij een distributie via 1100 verkooppunten en dit in 36 landen wereldwijd. Dit jaar lanceerde ze nog de easy lock, een ergonomische sluiting voor de swipe generatie.
BUY LOCAL
L'Histoire de Louise by e5
De L'Histoire de Louise collectie brengt vrouwelijke, romantische en hedendaagse kleding voor stijlbewuste dames. Wij polsten bij Olivia - Marketing Manager bij e5 mode - naar haar favoriete stuk uit de wintercollectie. Zij koos resoluut voor de geruite blazer; multi inzetbaar – mooi als pak, maar ook meer dan geslaagd op een jurk of jeans.
LolaLiza
Zelf een jurk customizen onder de 100 euro? Dat kan met LolaLiza. Een van de kernwaarden van LolaLiza is women empowerment. Via een online tool en de nieuwste digitale innovatie ‘LolaLiza Atelier’ kunnen fans hun eigen jurk ontwerpen en laten produceren. Hiermee lanceert het merk een unicum in de Europese modesector.
Lore Van Keer
Lore Van Keer ontwerpt perfecte objecten voor een imperfecte wereld. Haar sieraden brengen rust, schoonheid en tijdloze luxe om chaos te compenseren. Met halfedelstenen en edelstenen, zilver en goud, ontwikkelt Lore haar eigen minimalistische esthetiek. Ze zoekt de grenzen op van het ontwerpen van sieraden, balancerend op de rand van abstracte deconstructie.
LOOKING FORWARD
Marié Mero
"Onder de noemer #proudtowearmariemero wil Marie Méro haar klanten fier maken en bedanken dat ze het merk dragen. We willen graag dankzij onze klanten, die ons iedere dag inspireren uitgroeien tot een lifetime value brand." - Ruben Van der Elst (CEO Marie Méro)
"Leeftijd is vandaag geen onderscheidende factor meer, integendeel. Vrouwen uit verschillende generaties inspireren elkaar en vullen elkaar aan, dat voelen we ook bij onze klanten." - Steven Van der Elst (CEO & Head of design Marie Méro)
Mayerline
"Positief zijn is een bewuste keuze", aldus Mimi Lamote van Mayerline. En die kleerkast volgt vanzelf! De garderobe van de Mayerline-vrouw overstijgt namelijk de seizoenen en laat haar zijn wie ze zelf wil. Op die manier kan ze haar persoonlijkheid volop tonen en erop vertrouwen dat de toekomst geweldig zal zijn. Dare to look perfect!