illycaffè, wereldleider in het segment van de kwaliteitskoffie, presenteert zijn nieuwe illy Art Collection, ontworpen door Marc Quinn. De Britse kunstenaar uit Londen staat bekend om zijn treffende en emotionele werken rond thema’s als het menselijk lichaam en zijn relatie met de natuur en schoonheid.
Quinn gebruikt het iconische koffiekopje van illy, in 1991 ontworpen door Matteo Thun, als medium. Hij inspireerde zich op zijn serie Iris, een collectie schilderijen op cirkelvormig canvas die de iris van het oog weergeven (de dunne, cirkelvormige structuur die de kleur, diameter en grootte van het oog bepaalt).
Quinn creëerde zes variaties op het thema. Een echt spel van blikken, uitgewisseld tussen de toeschouwer en de kleurrijke patronen op het schoteltje, die op hun beurt weerspiegeld worden door het reflecterende oppervlak van het koffiekopje. “Met Marc Quinn hebben we onze koffie in het centrum van een felgekleurde iris geplaatst. In wezen is het een pupil die nieuwsgierig de wereld om zich heen gadeslaat om hem te leren kennen en erdoor geobserveerd te worden”, stelt Massimiliano Pogliani, CEO van illycaffè. “Tegelijkertijd wordt het glanzende oppervlak van het kopje een spiegel van oneindige reflecties die het oog stimuleren. Dit staat symbool voor onze unieke illy blend, die zowel de geest als het gehemelte stimuleert.”
De illy Art Collection van Marc Quinn is vanaf 29 oktober verkrijgbaar in de formaten espresso en cappuccino in sets van 2 en 6 kopjes. De prijzen beginnen vanaf 33 euro.
|