Fashion, beauty, home & deco
Dromen over een groenere, fairtrade wereld, begint bij ons eigen koopgedrag. Een selectie uit de duurzame merken te koop bij Juttu.
Claudia Verswyver, duurzaamheidscoördinator bij Retail Concepts : “Bij Juttu gaat duurzaamheid àltijd samen met trends, stijl en originaliteit. Het is belangrijk dat mensen die bewust willen shoppen, hun weg vinden naar duurzame merken en musthaves. Ook online.”
Fashion - ARMEDANGELS
Dit Duitse label wapent zich tegen fast fashion, gemaakt in erbarmelijke omstandigheden en verkocht aan onrealistische prijzen. Zo steunt ARMEDANGELS de Indiase katoenboeren, helpt hen overstappen naar biologische landbouw en betaalt hen meer dan gebruikelijk, zodat zij hun familie kunnen onderhouden en hun kinderen naar school kunnen. De volledige ARMEDANGELS-lijn voor mannen en vrouwen is biologisch en fairtrade, maar ook kwalitatief, hip en tijdloos. ARMEDANGELS gelooft heilig dat fairness nooit uit de mode raakt, net zoals hun fijne collectie organische T-shirts met prints. Dress basic, feel like an angel.
Accessoires - Matt & Nat
Matterial meets Nature. Dit Canadese accessoiremerk zoekt al twintig jaar élk seizoen naar nieuwe manieren om diervriendelijk en duurzaam te produceren. Want, vergis je niet: het leder van deze tassen en portefeuilles is wel degelijk nep. Aangezien Matt & Nat geen enkel dierlijk bestanddeel gebruikt, is het merk razend populair bij veganisten en andere animal lovers. En Matt & Nat is ook lief voor mens en milieu. Zo experimenteert het merk volop met recyclagematerialen en -technieken én zien ze erop toe dat de werknemers in hun Chinese fabrieken fair behandeld worden. Matt & Nat heeft ook enkele beroemde ambassadeurs. Nathalie Portman, Olivia Wilde, Tobey Maguire en Charlize Theron zijn grote fan. En jij?
Fashion - Knowledge Cotton Apparel
‘Fashion is not just about looking good. It’s about doing what is right and feeling good about it.’ Mooie woorden van de groene jongens en meisjes van KCA, én ze menen het. Voor hun stijlvolle, coole outerwear-mannencollectie gebruiken ze enkel 100% organisch katoen, waardoor het productieproces zonder schadelijke stoffen verloopt. Ook petpolyester, een stof gemaakt van gerecycleerde petflessen, wordt in de collecties verwerkt. En daar stopt het niet: KCA roept de hele wereld op om – hoe verliefd ze zelf ook zijn op fancy auto’s – toch zo vaak mogelijk de fiets te nemen. De massale uitstoot van C02 zorgt voor het smelten van ijskappen, wat een catastrofe betekent voor het leven op aarde. ‘Take action’ schreeuwen ze, en dat mag je gerust in een hippe chino doen.
Fashion: Wearable Stories
Loredana Falone maakt geen compromissen. Ze gelooft heilig in de mix van duurzame, fairtrade mode én kwalitatieve stoffen. Ze gelooft in tijdloos én fashionable. Inspiratie voor haar creaties put Loredana uit haar onvergetelijke reiservaringen. Het was vooral in Bali dat ze haar hart verloor. While living the Island Life legde Loredana hier de basis voor een gedurfde lijn die enerzijds verschillende culturele invloeden uitademt en anderzijds vasthoudt aan tijdloze waarden en trends. De collectie van het Belgische merk Wearable Stories wordt zowel in Europa als in Bali in eerlijke en veilige omstandigheden gemaakt. Elk stuk is uniek, elk stuk vertelt een verhaal (lees op de website de duurzame verhalen achter de items) en elk stuk wil jou als vrouw het zelfvertrouwen geven om je eigen verhalen voluit te beleven.
Home & deco: Urban Nature Culture
Urban Nature Culture – kortweg UNC – is een Nederlands lifestylemerk, opgericht door wereldreizigster Anne Marie Hermans. De onvergetelijke indrukken en verhalen die Anne Marie op haar reizen inhaleert, verwerkt ze feilloos in haar collectie home accessoires, die een mix van verschillende culturen uitademt. UNC is zowel hip stedelijk als ‘zen’ natuurlijk, onder andere door de combi van materialen zoals gerecycleerd glas, bamboe, jute en katoen. Breng de wereld in je huis!
Beauty: Lamazuna
Zo’n tien jaar geleden had française Laëtitia Van de Walle er genoeg van om elke dag watjes weg te gooien en kreeg ze een geniaal idee: ze zou de vijf watjes waarmee ze zich dagelijks ontschminkte, vervangen door zachte, herbruikbare exemplaren. Intussen verkoopt Frans merk Lamazuna naast ecowatjes ook andere biologische schoonheidsproducten zoals duurzame shampoo en tandpasta, telkens in biologisch afbreekbare verpakkingen. Zo helpt het merk je op weg naar een zero-waste levensstijl. Hoewel Lamazuna ‘mooi, jong meisje’ betekent in het Georgisch, verkoopt dit vrolijke ecomerk producten voor man en vrouw en voor jong en oud. Voor een ravissante huid, zacht haar, een stralende lach en een mooie wereld.
Beauty: Cîme
Dit verhaal begint met een ‘bikinipact’ tussen rechtenstudentes Isabel en Anke. Op een zonnige stranddag fantaseerden deze hartsvriendinnen over het oprichten van een eigen zaak. Een droom die in hun hoofd bleef spoken, ook toen ze enkele jaren later aan de slag gingen als advocaat. Tijdens een reis in Nepal kwamen Anke en haar vader Walter (een expert in plantenextracten en oliën) in contact met de heilzame werking van de bergplanten uit de Himalaya. Zo kreeg het idee voor een biologische verzorgingslijn vorm. Isabel, door haar gevoelige huid kenner in skincare, was meteen on board. Met hun drieën vormen zij CÎME. Dit eco label zet zich in voor de lokale bevolking in Nepal. Zo creëren ze werkgelegenheid én doneren ze per verkocht product een deel van de opbrengst aan ‘Little Doctors’, een project waarbij schoolkinderen les krijgen in gezondheid, hygiëne, voeding en eerste hulp. Waardevolle info die ze kunnen doorgeven binnen hun gemeenschap.
Home: Bee's Wrap
Say no to plastic. Wikkel je broodje, plakjes kaas, groenten of fruit niet langer in aluminium-of plasticfolie en dek ook je potjes met leftovers niet meer af met plastic maar kies voor Bee’s Wrap. Sarah Kaeck, een bewuste Amerikaanse mama van drie, droomde van een zero waste keuken en van een duurzame, gezonde manier om voedsel te bewaren. In 2012 ontwierp ze haar eigen papier, door organische katoen te laten trekken in natuurlijke bijenwas, organische jojoba olie en boomhars. Zo creëerde ze een afwasbaar, herbruikbaar en composteerbaar alternatief voor plastic. Gewoon eventjes het papier opwarmen met je handen en over je potje of lekkernijen trekken. Doordat het papier even later afkoelt, blijft het ook vastzitten. Bee’s Wrap ziet het als een missie om wat terug te geven aan de wereld en zet zich actief in voor een gezonde bijenpopulatie, voor propere oceanen en voor een ecologische bewustmaking in scholen en bedrijven. Bee positive!
Home: Seepje
Ze noemen zichzelf ‘de wasmannen’: Jasper en Melvin, de Nederlandse oprichters van Seepje. Dit 100% plantaardig wasproduct bestaat uit de schillen van de Sapindus Mukorossi-vrucht uit de Himalaya. Deze superschillen staan bij aanraking met water een natuurlijke zeep af die reinigt en antibacterieel werkt. Met één doosje kan je zo’n dertig wasjes draaien. Voor de niet-durvers is er ook een vloeibare variant. Seepje zorgt voor het welzijn van de Nepalese schillenboer en zijn werknemers op basis van fairtrade principes die een eerlijk loon en goede werkomstandigheden garanderen. De vriendelijke wasmannen vragen je op hun website om het milieu blij te maken en de temperatuur van je was zo laag mogelijk te houden. Ga voor een schone was, in élk opzicht.
|