Komrads in de Juttu Pop-Up space
Belgische multibrand concept store Juttu zet vanaf 18 januari het Belgische duurzame sneaker brand Komrads in de schijnwerpers. Het schoenenmerk, bekend van de iconische jaren '50 sovjetsneaker, prijkt twee maanden lang in de Juttu Pop-Up space. De items beschikbaar bij Juttu zijn tegelijk trouw aan het originele zwart-wit design, maar Juttu zou Juttu niet zijn als er geen focus was op de nieuwe, kleurrijke versies en op de collectie gemaakt uit appelleder.
Komrads werden voor het eerst in de jaren ’50 gemaakt in de Sovjetunie, als antwoord op de Amerikaanse Converse All Stars. Een ‘kameraad voor het volk’. In de jaren ’90 domineerden Komrads – aka foempies of CeBo’s – ook bij ons het straatbeeld en menig festivalweide. De productie werd echter stopgezet in 2009, toen de Oost-Europese fabriek Czech Boots (CeBo) zich enkel nog wou toeleggen op het maken van werkschoenen en regenlaarzen. Twee Belgen, waaronder Content Cowboy Mark Vandevelde, reanimeerden de cultklassieker, bleven trouw aan het originele zwart-wit-rood design maar voegden ook nieuwe, kleurrijke versies toe. Bovendien krikten ze de kwaliteit van de schoen op door opnieuw te werken met hard canvas en een dikke rubberen zool. De muzikanten van DEUS en Sir Yes Sir zijn alvast – opnieuw? - fan!
De eerste Belgische 100% vegan sneakercollectie
Komrads bracht de allereerste 100% vegan sneakercollectie uit in België, gemaakt uit appelleder en gerecycleerde materialen. Het voornaamste idee: slow fashion binnen de mode-industrie in de hand helpen met een tijdloos design, ontworpen met respect voor natuur én mens. Komrads gelooft in een circulaire toekomst, waardoor de sneakers ontworpen om lang mee te gaan, met het oog op recyclage. Belgisch, duurzaam en überhip: een perfecte match met de eigen waardes en esthetiek van Juttu.
|