Sterk op weg naar een eerlijke chocoladesector:
Gudrun, wereldleider in de ontwikkeling, productie, verpakking en commercialisering van Belgische pralines en truffels, ondertekent het Beyond Chocolate Charter. Hiermee bevestigt de Gudrun Group zijn duurzaamheidsdoelstellingen. Het Beyond Chocolate Charter werd in het leven geroepen als een algemene inspanning van chocoladeproducenten om chocolade duurzamer te maken.
De Belgische Gudrun Group is vooral succesvol als partner voor private label chocolade. Zo’n 180 miljoen pralines en 180 miljoen truffels worden jaarlijks wereldwijd gesmaakt. De business van Gudrun bestaat dan ook voor 95 procent uit export. De chocoladeproducent verdeelt de Belgische pralines en truffels met heel veel trots over de hele wereld. Daarom zet de organisatie zich ook in voor een duurzame chocoladeproductie. “Chocolates, we take it personally” is niet voor niets de slogan van Gudrun.
“Als Belgische chocoladeproducent zijn wij trots op onze lekkernijen die over de hele wereld gesmaakt worden. Trots is echter alleen gepast indien we ook bijdragen aan een betere wereld en een eerlijke chocolade-industrie”, zegt CEO Sofie De Lathouwer. “Wij willen meehelpen om heikele kwesties zoals kinderarbeid, ontbossing en uitbuiting van cacaoboeren aan te pakken en de chocoladesector beter en rechtvaardiger te maken. Daarom zijn we verheugd dit Beyond Chocolate Charter te mogen ondertekenen.”
Genieten met een gerust geweten
Door de ondertekening van het Beyond Chocolate Charter verbindt Gudrun zich er toe om de onrechtvaardigheden in de wereldwijde chocoladeproductie de kop in te drukken. Want zonder cacao krijg je geen chocolade, en dus ook geen (h)eerlijke Belgische pralines en truffels. “Onze producten zijn er om te delen en om zelf te genieten. Maar echt genieten kan pas als je weet dat je ook je verantwoordelijkheid neemt voor een betere wereld”, zegt De Lathouwer. “Samen met onze leveranciers, concurrenten, klanten en eindconsumenten dragen wij graag ons steentje bij. Vandaag zijn we reeds 95 procent gecertifieerd en het vraagt dus nog een extra duwtje om tot 100 procent te geraken in 2025. Als team engageren wij ons uitdrukkelijk om onze sector te verduurzamen.”
Een leefbaar inkomen voor alle cacaoboeren
Beyond Chocolate werkte concrete doelstellingen uit om de chocolademarkt eerlijker te maken. Zo moet tegen 2025 alle chocolade die in België gemaakt of verkocht wordt aan relevante certificeringsstandaarden voldoen of geproduceerd zijn aan de hand van interne duurzaamheidsprogramma’s. Tegen 2030 moeten alle lokale cacaotelers een leefbaar inkomen krijgen. Bovendien mag tegen dan de Belgische chocoladesector geen aandeel meer hebben in de globale ontbossing.
Duurzaamheid maakt deel uit van de strategie bij de Gudrun Group. Zo staan verspilling, upcycling, verantwoorde grondstoffen en verpakking steeds op de agenda van de directie. “Gudrun vierde onlangs zijn 80ste verjaardag. Indien we de komende 80 jaar willen blijven groeien, moeten we vooruit durven kijken en denken aan de jongere generaties. Niet alleen onze consumenten, maar ook onze food heroes die bouwen aan de toekomst”, aldus Sofie De Lathouwer.
|