in gloednieuwe winkel op de Meir
Belgische moderetailer richt in nieuwe concept store eerste Repair Corner in
Belgisch familiebedrijf JBC opende de deuren van zijn nieuwe winkel op de Antwerpse Meir. Het nieuwe filiaal, op een premium locatie, staat volledig in teken van het tweede leven van kledij. Met een unieke Repair Corner, waar klanten hun kledij kunnen laten herstellen of vermaken, een tweeledige inzamelbox voor kledingstukken door te geven of items voor downcycling, meubels gemaakt van gerecycleerde materialen en meer slimme snufjes, maakt JBC zijn klanten ervan bewust dat kledij nog een leven heeft, ook nadat het werd afgedragen. Niet alleen voor ouders, maar ook voor de kleinsten is de nieuwe winkel wederom een totaalbeleving, waarin spelenderwijs bijleren over recycleren centraal staat. Lang leve je kledij!
Een lang leven voor je kledij dankzij JBC
In de nieuwe winkel in Antwerpen wil JBC, als partner voor jonge gezinnen, zijn klanten ervan bewust maken dat kledij een nieuw leven kan krijgen, zelfs nadat het is afgedragen. Voor het eerst introduceert JBC dan ook de Repair Corner, een in-house kledingmaker voor alle klanten. Shoppers kunnen hun items binnenbrengen bij de JBC Repair Corner om te herstellen of verstellen, zodat de stuks opnieuw met volle trots gedragen kunnen worden. De Repair Corner zal elke maandag, woensdag, zaterdag en koopzondag geopend zijn. Tegen een kleine vergoeding tussen €1,5 en €18 kunnen shoppers en voorbijgangers hun kledij, al dan niet van JBC, binnenbrengen in de Repair Corner in de JBC-winkel en laten repareren, van een knoop aanzetten, tot het vervangen van een rits.
Naast de Repair Corner vinden klanten in het JBC-filiaal op de Meir ook een Studio Unique Corner. Hier kunnen zij hun sweater of baby items, zoals een tetradoek, ter plaatse laten personaliseren met een geborduurde naam. Zo maken ze samen met JBC hun kledij hoogst persoonlijk en uniek, waardoor ze er nog meer gehecht aan zijn en de kledij zo lang het kan zullen koesteren en herstellen.
Is de kledij toch echt te klein of niet meer draagbaar? Dan kunnen klanten deze nog altijd inleveren in de inzamelbox. Voor het eerst maakt JBC deze inzamelbox tweeledig, met ruimte voor kledij om door te geven en kledij voor downcycling. De stuks die worden ingeleverd in deze tweede box, bijvoorbeeld gescheurde truien of beschadigde broeken, worden vervezeld tot nieuw textiel, waar JBC dan weer hun gerecycleerde shopper van maakt. In de Studio Soigneur Corner vinden klanten tot slot onderhoudsproducten van de lokale merken Brauzz, Nanex en Guppy friend, die helpen om kledij langer te dragen.
Een unieke winkelbeleving
Wie het nieuwe filiaal op de Meir bezoekt, kan zich verwachten aan een totaalbeleving voor jong en oud. Een groot deel van het meubilair werd gemaakt uit gerecycleerde materialen, met onder andere stoelen opgetrokken uit oude stoffen, een originele jeansluifel met denim uit vorige collecties en meer. Voor het eerst ging JBC ook aan de slag met beschadigde etalagepoppen; deze werden omgetoverd tot een spiksplinternieuwe tafel.
Voor de kleinsten voorziet JBC verschillende tools om spelenderwijs bij te leren over kledij. ‘Het Rad van Tiest’ is de eyecatcher in de winkel. Door aan het grote rad te draaien, kunnen de kinderen op zoek naar verschillende tips over hoe van een oude jeans van mama of papa een nieuw, cool verkleedstuk te maken. Daarnaast kunnen kinderen zelf de handen uit de mouwen steken, door aan een groot wiel te draaien om van versleten kledij nieuwe garen te maken.
Stap voor stap naar beter
Dat JBC zich inzet voor bewust shoppen bewees het familiebedrijf al eerder. In het voorjaar organiseerde de moderetailer zijn eerste swap events voor kinderkledij, waar gezinnen kledingstukken van hun kids konden inruilen voor andere preloved items. De JBC kledij is er tenslotte op gemaakt om door te geven. Niet alleen dankzij de kwaliteit van de materialen, maar ook door de naamlabels voor twee namen. Met deze verschillende initiatieven wil JBC het voor jonge gezinnen zo gemakkelijk mogelijk maken om kledij een tweede leven te geven. Stap voor stap blijft JBC zo streven naar een betere toekomst.
“We willen onze klanten tonen dat er zoveel mogelijkheden zijn met kledij die niet meer past, niet meer gedragen wordt of zelfs stuk is. JBC helpt hen niet alleen om bewuster om te gaan met kledij, maar reikt hen ook de tools aan om die bewustwording om te zetten in actie,” vertelt Bart Claes, CEO van JBC.
|